در پاى او نيز 43 استخوان
است . از اين تعداد، سى و پنج استخوان در قسمت پايين تر از مچ ، دو تا
در ساق ، سه تا در زانو، يكى در ران ،. دو تا در سرين اوست ؛ و به همين
اندازه نيز در پاى ديگر.
در پشت او هم هجده مُهره است ، در هر يك از پهلوهاى او نُه دنده است ،
در گردنش هشت (استخوان )، در سر وى نيز 36 استخوان ، در دهانش 28
استخوان و (آن گاه ) 32 استخوان است .
آنچه استخوان ها را
استحكام و از پوكى استخوان جلوگيرى مى كند
امام صادق عليه السلام : خوردن
(قاووت گندم و جو) با روغن زيتون ، گوشت بر مى روياند، استخوان را
استحكام مى بخشد، پوست را نازك مى كند و بر توان جنسى مى افزايد.
طب الائمه (عليهم السلام )- به نقل از
بكير بن محمد -: نزد امام صادق (ع) بودم . مردى به او گفت : اى پسر
پيامبر خدا! فرزند، زاده مى شود ؛ اما در او كمْ عقلى و سستى است .
پرسيد: ((چه چيزى تو را از (قاووت گندم و جو)،
باز داشته است ؟ آن را بخور. همسرت را نيز بدان فرمان ده ؛ چرا كه گوشت
مى رويانَد، استخوان را استحكام مى بخشد و سبب مى شود كه جز فرزندانى
قوى از شما زاده نگردد)).
امام صادق عليه السلام : خوردن باقلا،
استخوان هاى ساق را تراكم درونى مى دهد، توان مغز را افزون مى سازد و
خون تازه توليد مى كند.
امام صادق عليه السلام : سنجد، گوشتش
گوشت مى روياند، هسته اش استخوان را رشد مى دهد، پوستش پوست را مى
پرورد... رگ جذام را به كلى از ميان مى برد. با اين همه ،... ساق پا را
نيز قوى مى كند.
امام صادق عليه السلام : به تبدار، سه
بار (قاووت گندم و جو) شسته شده ، داده مى شود. اين تب را مى بَرَد،
صفرا و بلغم را مى خشكانَد و ساق پاها را تقويت مى كند.
آنچه مفاصل را نرم مى كند
طب الائمه (عليهم السلام )- به
نقل از ازرق بن سليمان -: از امام صادق (ع) درباره آلو پرسيدم . فرمود:
((براى تلخه مفيد است و مفاصل را نرم مى كند.
البته ، از آن فراوان مخور؛ چرا كه بادهايى را در مفاصل تو در پى مى
آورد)).
سودمند برا درد پهلو
قصص الانبياء- به نقل از عبدالله
بن سنان - : از امام صادق (ع) پرسيدم : آيا عيسى (ع) به آنچه آدمى
زادگان بدان مبتلا مى شوند، مبتلا مى شد؟
فرمود: ((آرى . او در خردسالى به درد بزرگسالان
و در بزرگسالى به درد خُردسالان ، گرفتار مى شد و بيمار هم مى شد. چون
در دوران خردسالى به درد پهلو - كه از بيمارى بزرگسالان است - مبتلا مى
شد، به مادرش مى گفت : برايم عسل و سياه دانه و روغن زيتون فراهم كن
و از آن ، خمير بساز و برايم بياور. مادرش آن را برايش مى آورد، امّا
او آن را خوش نمى دانست . مادرش از او مى پرسيد: چرا آن را خوش ندارى
، در حالى كه خود، آن را طلبيده اى ؟ او در پاسخ مى گفت : بده به من .
به دانش نبوت آن را برايت نسخه كردم و به بى تابى كودكان ، آن را خوش
نداشتم . او دارو را مى بوييد و پس از آن مى نوشيد)).
امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا، به
درگاه پروردگار خويش (عز و جل ) از كمردرد ناليد. خداوند به او فرمود
كه دانه اى (احتمالا گندم يا نخود) با گوشت بخورد، يعنى هليم .
امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا، به
درگاه پروردگار خويش (عز و جل ) از كمردرد ناليد. خداوند به او فرمود
كه دانه اى با گوشت بخورد، يعنى هليم .
دستگاه تناسل و دفع ادرار
اشاره به حكمت نهفته در آن
امام صادق عليه السلام : خطاب به
مفضّل بن عمر -: اى مفضّل ! در اين بينديش كه چگونه آلت هاى آميزش در
مرد و زن ، به گونه اى همخوانِ اين كار، قرار داده شده است . براى مرد،
آلتى انبساطپذير قرار داده شده است كه دراز مى شود تا نطفه به زهدان
برسد چه اين كه كرد، بدان نياز دارد كه آب خويش در ديگرى بيفكند. براى
زن هم ظرفى گود آفريده شده تا هر دو آب را در خود، جاى دهد و فرزند را
در درون خود بپذيرد، گنجايش او را داشته باشد و او را حفظ كند تا زمانى
كه استحكام يابد. آيا اين ، برخاسته از تدبير خدايى حكيم و پُر مهر
نيست ؟ از آنچه برايش شريك مى گيرند، پيراسته و فراتر باد!...
چه كسى گذرگاه پيشاب و مدفوع را خود جمع شونده قرار دهد تا آنها را
مهار كند و نگذارد پيوسته در جريان باشند و زندگى انسان را بر او تباه
سازند؟ چه اندازه نعمت از اين دست را هر شمارنده اى مى تواند در شمار
آورد؟...
اگر آلت تناسلى مرد، هميشه سست و فروهِشته بود، چگونه مى توانست به
ژرفاى زهدان برسد تا در آن جا نطفه را خالى كند؟ و اگر نيز هميشه در
حالت نعوظ بود، چگونه مرد مى توانست در بستر، از اين پهلو بدان پهلو
بچرخد و يا در حالى كه چيزى پيش آمده در جلو او هست ، در ميان مردم راه
برود؟ چنين چيزى ، افزون بر زشتى چشم انداز، تحريك شهوت را در زن و
مرد، در همه وقت ، در پى مى آورد.
بدين سان خداوند - جل اسمه - تقدير كرد كه بيشتر آن در همه ى اوقات ،
به چشم نيايد و از آن ، دشوارى اى بر مردان تحميل نشود؛ بلكه خداوند در
آن نيرويى قرار داد كه به گاه نياز، راست شود؛ چرا كه او خود تقدير
كرده كه استمرا و ماندگارى نسل ، از رهگذر آن باشد.
كاركردها
عادت ماهانه زنان
امام صادق عليه السلام : زن ، هنگامى كه
به پنجاه سالگى برسد، خون نمى بيند، مگر آن زنى كه از قريش باشد.
الكافى - به نقل از عبدالرحمن بن حجاج -
: امام صادق (ع) فرمود: ((سه كس اند كه در هر
حالتى مى توان با آنها عقد نكاح بست : آن كه هنوز خون نديده است و
همانندهايش نيز هنوز خون نمى بينند))
پرسيدم : اندازه سنّى آن چيست ؟
فرمود: ((وقتى كمتر از نه سال بر او گذشته باشد.
( سپس ادامه داد: دوم ) آن كه كسى با او دخول نكرده است و (سوم ) آن كه
از حيض نوميد شده و همانندهايش نيز حائض نمى شوند)).
گفتم : حدّ آن چيست ؟
فرمود: ((وقتى پنجاه سال داشته باشد)).
الكافى - به نقل از حفض ين بخترى - : زنى
بر امام صادق (ع) وارد شد و از ايشان در اين باره پرسيد كه زنى ، خونش
استمرار مى يابد و نمى داند اين خون ، حيض است يا چيزى ديگر.
امام به او فرمود: ((خون حيض ، گرم ، خالص ،
سياه رنگ و داراى جهش و حرارت است ؛ اما خون استحاضه ، زرد و سرد است .
پس اگر خون ، داراى حرارت و جهش و سياهى بود، زن بايد نماز را واگذارد)).
آن زن پس از شنيدن بيرون رفت ، در حالى كه مى گفت : به خداوند سوگند،
اگر يك زن هم مى بود، بر اين نمى افزود.
مايع پروستات
امام صادق عليه السلام : اگر از آلتت
چيزى از مَذى و وَدى بيرون آيد و در حال نماز باشى ، نه آن را بشوى و
نه وضوى خود را به سبب آن باطل بدان ، هر چند كه (از فراوانى ) به پس
تو نيز رسيده باشد؛ چرا كه اين به منزله آب بينى است . هر چيز هم كه پس
از وضو از تو بيرون مى آيد، از رگ هاى پشت (غده ها) يا از بواسير است و
چيز مهمى نيست . آن را از جامه ات مشوى ، مگر اين كه جامه را آلوده
كند.
امام صادق عليه السلام : منى ، مَذْى ،
وَدْى و وذى از آلت بيرون مى آيند. منى ، آن چيزى است كه به سببش
استخوان ها شُل مى شوند و بدن سست مى گردد و موجب غسل است . مَذى از
شهوت بيرون مى آيد و در آن چيزى نيست . وَدى ، آن چيزى است كه پس از
پيشاب بيرون مى آيد. وَذى هم آن چيزى است كه به سبب بيمارى ها بيرون مى
آيد، چيزى نيست .
نمونه هاى از بيمارى هاى
زنان
الف - شاخك و فنج
امام صادق عليه السلام : زن را به واسطه
ى چهار چيز پس دهند: به واسطه ى پيسى ، جذام ، ديوانگى و شاخك - كه
همان فنج است - البته تا زمانى كه مرد با او همبستر نشده باشد؛ اما اگر
با او همبستر شده باشد، نه .
ب - فقدان دوشيزگى
امام صادق عليه السلام : درباره مردى كه
به زنش گفته بود: تو دوشيزه به حجله ام نيامده اى -: بر او چيزى نيست ؛
زيرا دوشيزگى بدون آميزش نيز از بين مى رود.
تكيه زدن بر حمام
امام صادق عليه السلام : در حمام
(به ديوار) تكيه مزن ؛ چرا كه پيهِ كليه ها را آب مى كند.
برخى از عوامل سلامت
دستگاه ادرارى و تناسلى
امام صادق عليه السلام : نوزاد را
در روز هفتم ، عقيقه و ختنه كنيد.
امام صادق عليه السلام : سوراخ كردن گوش
پسر بچه از سنت است و ختنه كردن او در هفت روزگى هم از سنت است .
پليدى زدايى و شستن
امام صادق عليه السلام : سنت در
پليدى زدايى (از مخرج ) بر استفاده از سنگ دست نخورده جريان يافته است
و پس از آن هم از آب استفاده مى شود.
خوردن تُرُب
امام صادق عليه السلام : تُرُب
بخور، چرا كه در آن سه ويژگى : برگش بادها را دور مى كند، قسمت ميانى
اش پيشاب را روان سازد و ريشه اش بلغم را از ميان مى برد.
امام صادق عليه السلام : تُرُب ، ريشه اش
بلغم را از ميان مى برد، قسمت ميانى اش ، گوارش مى دهد و برگش ، ادرار
را به طور كامل به جريان مى اندازد.
خوردن خربزه
امام صادق عليه السلام : درباره ى
ويژگى هاى خربزه - : سنگ را در مثانه ذوب مى كند.
امام صادق عليه السلام : خربزه بخوريد؛
چرا كه در آن ده ويژگى است : پيه زمين است ، نه دردى در آن است و نه
فسادى ، خوراك است ، آب است ، ميوه است ، سبزى است ، شست وشودهنده است
؛ خورش است ؛ توان جنسى مى افزايد؛ مثانه را مى شويد؛ و ادرار آور است
.
سودمند براى درمان احساس
درد به هنگام دفع پيشاب
مكارم الاخلاق - به نقل از فضل -
: به امام صادق (ع) اظهار كردم كه در هنگام ادرار با سختى روياروى مى
شوم .
فرمود: ((در آخر شب قدرى شونيز استعمال كن .))
حرمت آميزش با زن حائض
امام صادق عليه السلام : زن كه
حائض شود، بر همسرش حرام گردد كه با او از شرمگاه ، كارى كند؛ چرا كه
خداوند متعال فرموده است : (نزديكشان مشويد تا پاك شوند)
زيان هاى آميزش با زن
حائض
الكافى - به نقل از عُذافر صيرفى
- : امام صادق (ع) فرمود: ((آيا اين ناهنجارى
آفريده شدگان را مى بينى ؟))
گفتم : آرى .
فرمود: ((اينان كسانى اند كه پدرانشان خود در
دوران آلودگى آنان ، آميزش مى كردند.))
مواردى كه در آنها آميزش
مكروه است
امام صادق عليه السلام : سه چيز،
بدن را فرسوده مى كند و شايد هم (فرد را) بكشد: حمام رفتن با شكم پُر،
آميزش كردن با شكم پر، و همبسترى با پيرزنان
آداب آميزش
چيرگى شهوت
امام صادق عليه السلام : جز از سر چيرگى
شهوت ، آميزش مكن .
پوشيده داشتن
امام صادق عليه السلام : انسان ، نبايد
با وجود پسر بچه در خانه ، با همسر يا كنيزش آميزش كند؛ زيرا اين كار
پيامد زنا دارد.
دعا
امام صادق عليه السلام : هر كه بخواهد
زنش بچه دار شود، پس از نماز جمعه دو ركعت نماز بگذارد و در آنها ركوع
و سجده را طولانى سازد و سپس بگويد: ((خداوندا!
به حرمت آنچه زكريا بدان از تو مسئلت داشت ، از تو مى خواهم .
پروردگارا! مرا تنها مگذار كه خود، برترين وارثانى . خداوندا! از نزد
خويش مرا فرزندانى پاك ببخش كه تو شنواى دعايى . خداوندا! به نام تو او
را بر خويش حلال ساختم و به امانت تو، او را در اختيار گرفتم . اكنون ،
اگر در رحم او برايم فرزندى تقدير كرده اى ، او را فرزندى خجسته و
پيراسته قرار ده و در او براى شيطان بهره و سهمى قرار مده .))
آنچه به هنگام آميزش
بايسته است
امام صادق عليه السلام : جز از سر
چيرگى شهوت ، آميزش مكن .
خوددارى از سخن گفتن
امام صادق عليه السلام : به گاه به هم
رسيدن ختنه گاه ها، از سخن گفتن بپرهيزيد؛ چرا كه گُنگى مى آورد.
آنچه پس از آميزش بايسته
است
غسل
امام صادق عليه السلام : در پاسخ زنديقى
كه پرسيد: علت غسل چيست ؟ همانا آميزش كننده ، كارى حلال انجام داده
است و كار حلال هم مايه ى آلودگى نيست - : جنابت ، همانند حيض است ؛
چرا كه نطفه ، خونى است استحكام نايافته و آميزش هم امكان پذير نيست ،
مگر به حركتى سخت و شهوتى چيره . پس چون به پايان رساند، بدن نفس مى
كشد و مرد از نفس آن ، در خود بويى بد احساس مى كند. غسل براى همين
واجب شده است و البته غسل جنابت ، افزون بر اين امانتى است كه خداوند
بر بندگان خويش سپرده است تا از اين رهگذر، آنان را بيازمايد.
آنچه انسان را بر آميزش
جنسى يارى مى دهد
خوردن زردك
امام صادق عليه السلام : زردك ، مايه ى
ايمنى از قولنج و بواسير است و به جماع ، كمك مى كند.
امام صادق عليه السلام : خوردن زردك ،
كليه ها را گرم مى كند و آلت را بر مى خيزاند.
خوردن پياز
امام صادق عليه السلام : پياز بخوريد؛
بوى دهان را خوش مى سازد، لثه را استحكام مى بخشد؛ و آب و توان آميزش
را زياد مى كند.
خوردن تخم مرغ همراه با پياز و روغن زيتون
مكارم الاخلاق - به نقل از يكى از ياران
امام صادق (ع) - : به امام (ع) گفتم : فدايت شوم ! من كنيز مى خرم .
دوست دارم چيزى به من تعليم فرمايى كه بر (آميزش با) آنها توانايى يابم
.
فرمود: ((پياز را در روغن زيتون كمى سرخ كن ،
تخم مرغى هم در ظرفى بشكن و قدرى نمك بر آن بپاش . آنگاه اين تخم مرغ
را روى پياز و روغن زيتون بريز و اندكى بجوشان و سپس از آن بخور.))
راوى گويد: اين كار را انجام دادم و از آن پس ، هر گاه قصد آميزش بر آن
كنيزان مى كردم ، بر آن توانايى داشتم .
خوردن تخم مرغ با گوشت
امام صادق عليه السلام : يكى از پيامبران
، از كمى فرزندان به درگاه خداوند (عز و جل ) شكايت برد. خداوند فرمود:
((گوشت با تخم مرغ بخور.))
خوردن هليم
امام صادق عليه السلام : يكى از پيامبران
، از ضعف و كمى توان آميزش به درگاه خداوند (عز و جل ) اظهار ناراحتى
كرد. خداوند، او را به خوردن هليم ، فرمان داد.
خوردن سويق با روغن زيتون
امام صادق عليه السلام : خوردن (قاووت
گندم و جو) با روغن زيتون ، گوشت مى روياند. استخوان را استحكام مى
بخشد، پوست را نازك مى كند و بر توان جنسى مى افزايد.
استفاده از مُشكَك
امام صادق عليه السلام : مُشكَك به لا به
لاى دندان ها خويش در آوريد، چرا كه دهان را خوشبو مى كند و بر توان
همبسترى مى افزايد.
بوى خوش
امام صادق عليه السلام : بوى خوش ، قلب
را استوارى مى بخشد و بر توان جنسى مى افزايد.
سرمه كشيدن
امام صادق عليه السلام : سرمه ، توان
همبسترى را افزون مى سازد.
امام صادق عليه السلام : سرمه ، توان
همبسترى را افزايش مى دهد. حنا نيز بر آن مى افزايد.
آنچه از توان جنسى مى
كاهد
الكافى - به نقل از سنان بن سدير
- : در حالى كه كفش سياه پوشيده بودم ، بر امام صادق (ع) وارد شدم .
فرمود: ((اى حنّان ! تو را به رنگ سياه چه كار!؟
آيا نمى دانى كه در آن ، سه ويژگى است : ديده را ضعيف مى كند، آلت را
سست مى سازد و پيرى مى آورد و افزون بر اين جامه ى جباران است ؟))
گفتم : پس چه پاى افزارى بپوشم ؟
فرمود: ((بر تو باد زرد، چرا كه در آن سه ويژگى
است : ديده را جلا مى دهد، آلت را استحكام مى بخشد، و اندوه را از
انسان دور مى كند و افزون بر اين از جامه ى پيامبران است .))
آداب خوردن و مصرف خوراكى ها
فايده باطنى كم خورى
امام صادق عليه السلام : نزديك
ترين حالت بنده به خداوند (عز و جل ) هنگامى است كه شكم وى سبك باشد.
مصباح الشريعة - در حديثى كه به امام
صادق (ع) منسوب است - : كم خورى ، در ميان هر طايفه اى ، ستوده است ؛
زيرا منفعت باطن و ظاهر، در آن است .
تشويق به پرهيز غذايى
امام صادق عليه السلام : خطاب به
طبيب هندى : من برتر از آنچه تو همراه دارى ، به همراه دارم ... . آنچه
را پيامبر خدا فرموده است ، به كار مى گيرم و مى دانم كه معده ، خانه
همه دردها و پرهيز، يگانه درمان است . نيز بدن را بر آنچه بدان خو مى
گيرد، عادت مى دهم .
درباره ى مدت پرهيز بيمار
معانى الاخبار - از جعفر بن
اسماعيل ، از مردى ، در گفتگو با امام صادق عليه
السلام : از ايشان پرسيدم : بيمار، چند روز پرهيز داده مى شود؟
فرمود: ((يك دِبْق )).
من نمى دانستم دِبق چيست . از همين روى ، در اين باره از ايشان پرسيدم
. فرمود: ((ده روز)).
طب الائمه (عليهم السلام )- به نقل از
يعقوب بن زيد، از يكى از معتمدين حديث از امام
صادق عليه السلام : ((پرهيز، يازده
((دين )) است و از آن پس
پرهيزى نيست )).
مؤ لف طب الائمه گفته است : ((دين
)) يك واژه رومى و به معناى يازده روز است .
امام صادق عليه السلام : پرهيز، پس از
هفت روز، براى بيمار، سودى ندارد.
نكوهش پرخورى
امام صادق عليه السلام : پُرخورى ،
ناخوشايند است .
زيان هاى پرخورى
كاهش تندرستى
امام صادق عليه السلام : تباهى تن ، در
فراوانى خوراك است ، تباهى كِشت در ارتكاب گناه ، و تباهى شناخت ، در
واگذاردن صلوات بر برترين مردمان (يعنى پيامبر خدا (ص) ).
زيان هاى باطنى پرخورى
الف - كمى عبادت
المحاسن - به نقل از حَفص به غياث ، از
امام صادق (ع) - : ((ابليس براى يحيى بن زكريا
چهره آشكار ساخت و ناگاه يحيى ديد كه از هر چيزى بر او آويزه هايى است
و از او پرسيد: اى ابليس ! اين آويزه ها چيست ؟
گفت : اينها، هوسهايى است كه آدميزاده را بدانها گرفتار ساخته ام .
پرسيد: آيا از اين ها چيزى براى من هم هست ؟
گفت : شايد (روزى ) سير شده باشى و در نتيجه ، اين سيرى ، تو را از
نماز و ياد خدا، سنگين كرده باشد.
يحيى گفت : با خداوند، عهد مى بندم كه هرگز شكم خويش را از خوراك ، پُر
نكنم . ابليس هم گفت : با خداوند، عهد مى بندم كه هرگز مسلمانى را
اندرز ندهم !))
امام صادق (ع)
سپس فرمود: ((اى حَفص ! جعفر و خاندان جعفر را
با خدا اين عهد است كه هيچ گاه شكم خويش را از خوراك ، پر نكنند و جعفر
و خاندان جعفر را با خدا اين عهد است كه هرگز براى دنيا كار نكنند)).
ب - دورى از خداوند
امام صادق عليه السلام : دورترين مردمان
از خداوند، كسى است كه شكمش پر باشد.
امام صادق عليه السلام : خداوند (عز و جل
) پرخورى را دشمن مى شمارد.
امام صادق عليه السلام : شكم با خوردن ،
سركش مى شود. نزديك ترين حالت بنده به خداوند (عز و جل ) هنگامى است كه
شكمش سبك باشد و دورترين حالت بنده از خداوند (عز و جل ) نيز آن هنگام
است كه شكمش پر باشد.
ج - گرسنگى در روز قيامت
امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا،
صداى آروغ مردى را شنيد. فرمود: ((اى بنده خدا!
آروغت را كوتاه كن ، زيرا كسانى كه در روز قيامت ، بيشترين گرسنگى را
مى كشند، آنانى هستند كه در دنيا سيرترين مردم بوده اند.))
سنگدلى ناشى از زيان هاى
پرخورى
مصباح الشريعه - در حديثى كه به
امام صادق (ع) منسوب است - : بسيار خفتن ، از نوشيدن بسيار، و بسيار
نوشيدن از سيرى فراوان ، زاده مى شود و اين دو، انسان را نسبت به
فرمانبرى از خدا سنگين مى كنند و دل را سخت تر از آن مى كنند كه تفكر و
خضوع داشته باشد.
مصباح الشريعه - در حديثى كه به امام
صادق (ع) منسوب است -: براى دل مؤ من ، هيچ چيزى زيانبارتر از پرخورى
نيست و آن ، دو چيز را پديد مى آورد: سنگدلى و برانگيختگى شهوت .
آداب غذاخوردن
شستن دست ها
الامالى - به نقل از هشام بن سالم ، از
امام صادق (ع) از پدرانش (عليهم السلام ) - : ((پيامبر
خدا فرمود: هر كس از اين خرسند مى شود كه خير و بركت خانه اش بسيار
باشد، در هنگام آورده شدن غذا وضو بسازد، و هر كس پيش و پس از غذا وضو
بسازد، در گشايش روزى به سر برد و از هر بلايى در تن خويش ، بركنار
باشد)).
هشام بن سالم گفت : امام صادق عليه السلام :
به من فرمود: ((اى هشام بن سالم ! مقصود از
((وضو)) در اين جا، شستن
دست ها پيش و پس از غذاست .))
امام صادق عليه السلام : هر چيز را زيورى
و زيور سفره ، سبزى است .
الكافى - به نقل از حنّان -: با امام
صادق (ع) بر سر سفره اى نشسته بودم . ايشان دست به سوى سبزى دراز كرد،
در حالى كه من به دليل بيمارى اى كه داشتم ، از آن پرهيز نمودم .
امام به من رو كرد و فرمود: ((اى حنّان ! مگر
نمى دانى نزد امير مؤ منان (ع) هيچ طبقى آورده نمى شد، مگر اين كه سبزى
هم داشت ؟))
گفتم : فدايت شوم ! چرا؟
فرمود: ((زيرا دل هاى مؤ منان سبز است و به
همانند خويش ، ميل دارد.))
نام خدا مقدمه ى شروع غذا
امام صادق عليه السلام : امير مؤ
منان (ع) فرمود: ((براى كسى كه بر غذاى خود نام
خدا ببرد، ضمانت مى كنم كه از آن غذا، به هيچ درد و رنجى گرفتار نمى
شود.))
ابن كوّاء - كه اين را شنيد - پرسيد: اى امير مؤ منان ! من ديروز غذايى
خوردم و نام خدا را نيز به گاه خوردن آن بردم ، اما آن مرا آزار داد!
فرمود: ((اى نادان ! شايد چند گونه غذا خورده اى
، و بر برخى گونه ها نام خدا برده و بر برخى ديگر نام خداى نبرده اى
)).
امام صادق عليه السلام : به نقل از
پدرانش (عليهم السلام ) - امير مؤ منان (ع) فرمود: ((هيچ
گاه به بدگوارى ، مبتلا نشده ام )).
پرسيدند: چرا؟
فرمود (زيرا) هيچ لقمه اى به سوى دهان نبرده ام ، مگر اين كه نام خدا
را بر آن ياد كرده ام )).
المحاسن - به نقل از مسمع بن عبدالملك -:
به امام صادق (ع) گفتم : من گاه ، احساس بدگوارى مى كنم .
فرمود: ((آيا نام خدا مى برى ؟))
گفتم : بسم الله هم گفته ام !
فرمود: شايد غذاهاى گوناگون مى خورى ؟
گفتم : آرى .
فرمود: ((براى هر گونه ، بسم الله مى گويى ؟))
گفتم : نه .
فرمود: ((از همين جاست كه به بدگوارى ، گرفتار
مى شوى ؟))
الكافى - به نقل از مِسمَع - نزد امام
صادق (ع) از اين كه پس از خوردن غذا از آن آزار مى بينم ، اظهار
ناراحتى كردم .
فرمود: ((بسم الله نمى گويى ؟))
گفتم : بسم الله هم مى گويم ، اما غذا مرا آزار مى دهد!
فرمود: ((آيا هنگامى كه با سخن گفتن ، رشته آن
بسم الله پيشين را مى گسلى و سپس ديگر بار به غذا ادامه مى دهى ،
دوباره نام خدا را مى برى ؟)).
گفتم : نه
فرمود: از همين جاست كه غذا به تو زيان مى رساند. زنهار كه اگر به گاه
ادامه دادن به غذا، ( ديگر بار) نام خدا را مى بردى ، غذا تو را زيان
نمى رساند.
آغاز كردن غذا با نمك و
به پايان بردن آن با نمك يا سركه
امام صادق عليه السلام : بنى
اسرائيل ، ( غذا را) با سركه آغاز مى كردند و با آن نيز به پايان مى
بردند؛ ولى ما با نمك آغاز مى كنيم و با سركه به پايان مى بريم .
خوردن غذا به هنگام
گرسنگى و اشتها
امام صادق عليه السلام : در سفارش
هايى به عنوان بَصرى -: تو را به نه چيز سفارش مى كنم و اين ، سفارش من
به همه كسانى است كه جوياى راهى به سوى خداوند متعال هستند، و از
خداوند مى خواهم كه تو را در بكار بستن اين سفارش توفيق دهد. سه تا از
اين توصيه ها در تربيت نفس است .