فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۵ -


آب و افزايش قدرت =>همين مدخل، نقش آب، افزايش قدرت

آب و بهداشت =>همين مدخل، نقش آب، بهداشت

آب و تغذيه =>همين مدخل، نقش آب، تغذيه

آب و حوادث =>همين مدخل، نقش آب، حوادث

آب و دامدارى =>همين مدخل، نقش آب، دامدارى

آب و رفع تشنگى =>همين مدخل، نقش آب، رفع تشنگى

آب و زيبايى =>همين مدخل، نقش آب، زيبايى طبيعت

آب و طهارت =>همين مدخل، نقش آب، طهارت

آب و عرش خدا

97. استيلاى حكومت و سلطنت الهى بر آب «به صورت مادّه حيات»:
و هو الّذى خلـق السّمـوت و الأرض فى ستّة أيّام و كان عرشه على الماء...‌.[1] ‌‌هود‌(11)‌7

آب و كشاورزى =>همين مدخل، نقش آب، كشاورزى

آب و گياهان =>همين مدخل، نقش آب، رويش گياهان

آب‌هاى بهشت => بهشت

آب‌هاى جهنّم => جهنّم

آب‌هاى گوناگون =>همين مدخل، آب آشاميدنى، آب با بركت، آب تلخ، آب سرد، آب شفابخش، آب شور و آب گوارا

آرامش با آب => همين مدخل، نقش آب، آرامش

آفرينش آب => همين مدخل، پيدايش آب، منشأ پيدايش آب

احكام آب => همين مدخل، نقش آب، طهارت

امتحان با آب

98. امتحان سپاه طالوت با آب:
فلمّا فصل طالوت بالجنود قال إنّ الله مبتليكم بنهر فمن شرب منه فليس منّى و من لّم يطعمه فإنّه منّى إلاّ من اغترف غرفة بيده...‌. ‌‌بقره‌(2)‌249
99. امتحان شدن انسان‌ها با آب فراوان:
و أ لّو استقموا على الطّريقة لأسقينهم ماء غدقا‌ * لنفتنهم فيه...‌. ‌‌جن‌(72)‌16‌و‌17

انتقال آب‌ها

100. باد، وسيله انتقال ابرهاى حامل آب باران:
و هو الّذى يرسل الريح بشرا بين يدى رحمته حتّى إذا أقلّت سحابا ثقالا سقنه لبلد ميّت...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌57
الله الّذى يرسل الرّيح فتثير سحابا فيبسطه فى السّماء كيف يشاء و يجعله كسفا فترى الودق يخرج من خلله...‌. ‌‌روم‌(30)‌48
والله الّذى أرسل الريح فتثير سحابا فسقنه إلى بلد ميّت...‌. ‌‌فاطر‌(35)‌9
101. انتقال هدفمند آب‌ها به مناطق خشك از سوى خدا:
و هو الّذى يرسل الرّيح بشرا بين يدى رحمته حتّى إذا أقلّت سحابا ثقالا سقنه لبلد ميّت فأنزلنا به الماء فأخرجنا به من كلّ الثّمرت...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌57
أولم يروا أنّا نسوق الماء إلى الأرض الجرز فنخرج به زرعا تأكل منه أنعمهم و أنفسهم...‌. ‌‌سجده‌(32)‌27
والله الّذى أرسل الرّيح فتثير سحابا فسقنه إلى بلد ميّت فأحيينا به الأرض بعد موتها...‌. ‌‌فاطر‌(35)‌9

انجماد آب

102. انجماد آب، در بالاى جوّ:
...و ينزّل من السّماء من جبال فيها من برد...‌. ‌‌نور‌(24)‌43
103. ريزش تگرگ از ابرهايى مانند كوه:
...و ينزّل من السّماء من جبال فيها من برد...‌.[2] ‌‌نور‌(24)‌43

بى‌آبى

104. اسكان خاندان ابراهيم(عليه السلام) در حريم بى‌آب و گياه كعبه:
رّبّنآ إنّى أسكنت من ذرّيّتى بواد غير ذى زرع عند بيتك المحرّم.[3] ‌‌ابراهيم‌(14)‌37
105. خطر پديده بى‌آبى بر اثر كفرورزى:
قال له صاحبه و هو يحاوره أكفرت بالّذى خلقك...‌ * و لولا إذ دخلت جنّتك قلت ما شاء الله...‌ * أو يصبح ماؤها غورا فلن تستطيع له طلبا‌ * و أحيط بثمره فأصبح يقلّب كفّيه على ما أنفق فيها...‌. ‌‌كهف‌(18)‌37‌و‌39‌و‌41‌و‌42
106. ناتوانى انسان‌ها از تهيّه آب در صورت بروز بى‌آبى و فرو رفتن آب‌ها در زمين:
أو يصبح ماؤها غورا فلن تستطيع له طلبا. ‌‌كهف‌(18)‌41
قل أرءيتم إن أصبح ماؤكم غورا فمن يأتيكم بماء معين. ‌‌ملك‌(67)‌30

پيدايش آب

پيدايش خارق‌العاده آب

1. چشمه مريم(عليها السلام)

107. جارى شدن آب از زير پاى مريم(عليها السلام) به فرمان خدا:
فناديها من تحتها ألاّ‌تحزنى قد جعل ربّك تحتك سريّا. ‌‌مريم‌(19)‌24
108. جوشيدن آب براى مريم(عليها السلام) با ضربه پاى عيسى(عليه السلام):
فناديها من تحتها ألاّ‌تحزنى قد جعل ربّك تحتك سريّا.[4] ‌‌مريم‌(19)‌24

2. چشمه‌هاى دوازده گانه

109. جوشيدن چشمه‌هاى دوازده گانه از سنگ با ضربه عصاى موسى(عليه السلام)به فرمان خدا:
و إذ استسقى موسى لقومه فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عينا... ‌‌بقره‌(2)‌60
...و أوحينا إلى موسى إذ استسقـه قومه أن اضرب بعصاك الحجر فانبجست منه اثنتا عشرة عينا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌160

3. طوفان نوح(عليه السلام)

110. طغيان آب فرو ريخته از آسمان و جوشيده از زمين به صورتى خارق‌العاده در طوفان نوح(عليه السلام):
حتّى إذا جاء أمرنا و فار التنّور...‌ * و قيل يأرض ابلعى ماءك و يسماء أقلعى...‌. ‌‌هود‌(11)‌40‌و‌44
ففتحنا أبواب السّماء بماء منهمر‌ * و فجّرنا الأرض عيونا فالتقى الماء على أمر قد قدر. ‌‌قمر‌(54)‌11‌و‌12
إنّا لمّا طغا الماء حملنكم فى الجارية.[5] ‌‌حاقه‌(69)‌11
111. نابودى قوم نوح در اثر طغيان آب به فرمان الهى:
و اصنع الفلك ... و لاتخطبنى فى الّذين ظلموا إنّهم مغرقون‌ * حتّى إذا جاء أمرنا و فار التنّور قلنا احمل فيها من كلّ زوجين اثنين و أهلك إلاّ من سبق عليه القول...‌ * و قيل يأرض ابلعى ماءك و يسماء أقلعى و غيض الماء و قضى الأمر و استوت على الجودىّ و قيل بعدا للقوم الظّـلمين. ‌‌هود‌(11)‌37‌و‌40‌و‌44
... فإذا جاء أمرنا وفار التّنّور فاسلك فيها من كلّ زوجين اثنين وأهلك إلاّ من سبق عليه القول منهم ولاتخـطبنى فى الّذين ظـلموا إنّهم مّغرقون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌27
ففتحنا ابوب السّماء بماء منهمر‌ * و فجّرنا الأرض عيونا فالتقى الماء على أمر قد قدر‌ * و حملنه على ذات الوح و دُسر‌ * تجرى باعيننا جزاءً لمن كان كفر. ‌‌قمر‌(54)‌11‌ـ‌14
112. ايجاد موج‌هاى كوه‌آسا در طوفان نوح(عليه السلام):
و هى تجرى بهم فى موج كالجبال و نادى نوح ابنه...‌. ‌‌هود‌(11)‌42
113. زير آب رفتن تمام مناطق مرتفع در طوفان نوح(عليه السلام) در مدّتى كوتاه:
قال سـاوى إلى جبل يعصمنى من الماء قال لا عاصم اليوم من أمر الله إلاّ من رحم و حال بينهما الموج فكان من المغرقين‌ * و قيل يأرض ابلعى ماءك و يسماء أقلعى و غيض الماء و قضى الأمر و استوت على الجودىّ و قيل بعدا للقوم الظّـلمين. ‌‌هود‌(11)‌43‌و‌44

4. فوران آب از تنور

114. فوران آب از تنور به صورت خارق‌العاده در طوفان نوح(عليه السلام):
حتّى إذا جاء أمرنا و فار التنّور...‌ * و قال اركبوا فيها بسم الله مجرها و مرسـها...‌. ‌‌هود‌(11)‌40‌و‌41
...فإذا جاء أمرنا و فار التنّور...‌.[6] ‌‌مؤمنون‌(23)‌27

منشأ پيدايش آب

115. خدا، قرار دهنده آب در زمين:
و هو الّذى مدّ الأرض و جعل فيها روسى و أنهرا...‌. ‌‌رعد‌(13)‌3
و ألقى فى الأرض روسى أن تميد بكم و أنهرا...‌. ‌‌نحل‌(16)‌15
...قد جعل ربّك تحتك سريّا. ‌‌مريم‌(19)‌24
أمّن جعل الأرض قرارا وجعل خلــلها أنهـرا...‌. ‌‌نمل‌(27)‌61
و ءاية لّهم الارض الميتة...‌ * ...و فجّرنا فيها من العيون. ‌‌يس‌(36)‌33‌و‌34
... ويجعل لّكم جنّت ويجعل لّكم أنهـرا. ‌‌نوح‌(71)‌12
والأرض بعد ذلك دحــها‌ * أخرج منها ماءها...‌. ‌‌نازعات‌(79)‌30‌و‌31
نيز=> همين مدخل، نقش آب، طهارت

تاريخ آب

116. وجود آب، پيش از آفرينش آسمان‌ها و زمين:
و هو الّذى خلـق السّمـوت و الأرض فى ستّة أيّام و كان عرشه على الماء...‌. ‌‌هود‌(11)‌7
117. وجود آب، پيش از همه جنبندگان:
والله خلـق كلّ دابّة من ماء...‌.[7] ‌‌نور‌(24)‌45

تزيين با آب

118. استفاده سليمان(عليه السلام) از آب براى تزيين و نشان دادن قدرت خود به ملكه سبا:
قيل لها ادخلى الصّرح فلمّا رأته حسبته لجّة و كشفت عن ساقيها قال إنّه صرح ممّرد من قوارير...‌.[8] ‌‌نمل‌(27)‌44

تشبيه به آب

119. تشبيه زوال‌پذيرى بهره‌مندى از دنيا به زوال‌پذيرى آب موجود در گياهان:
إنّما مثل الحيوة الدّنيا كماء أنزلناه من السّماء فاختلط به نبات الأرض ممّا يأكل النّاس و الأنعم حتّى إذا أخذت الأرض زخرفها و ازّيّنت و ظنّ أهلها أنّهم قادرون عليها أتـها‌أمرنا ليلأ أو نهارا فجعلنها حصيدا كأن لم‌تغن بالأمس...‌.[9] ‌‌يونس‌(10)‌24
واضرب لهم مثل الحيوة الدّنيا كماء أنزلنه من السّماء فاختلط به نبات الأرض فأصبح هشيما تذروه الريح...‌. ‌‌كهف‌(18)‌45
120. تشبيه پاسخ ندادن معبودان مشركان به دعوت آنان، به نرسيدن آب به لب تشنه دور از آن:
...و الّذين يدعون من دونه لايستجيبون لهم بشىء إلاّ كبسط كفّيه إلى الماء ليبلغ فاه و ما هو ببلغه...‌. ‌‌رعد‌(13)‌14
121. تشبيه ماندگارى حق به ماندگارى آب، و تشبيه زوال باطل به زوال كف روى آن:
أنزل من السّماء ماء فسالت أودية بقدرها فاحتمل السّيل زبدا رابيا و ممّا يوقدون عليه فى النّار ابتغاء حلية أو متع زبد مثله كذلك يضرب الله الحقّ و البطل فأمّا الزّبد فيذهب جفاء و أمّا ما ينفع النّاس فيمكث فى الأرض...‌. ‌‌رعد‌(13)‌17
122. همانندى زندگى دنيا و زوال آن به آب عامل سرسبزى شگفت‌انگيز زمين و خشك شدن آن:
أنّما الحيوة الدّنيا لعب و لهو و زينة و تفاخر بينكم و تكاثر فى الأمول و الأولد كمثل غيث أعجب الكفّار نباته ثمّ يهيج فتريه مصفرّا ثمّ يكون حطما. ‌‌حديد‌(57)‌20

تقدير آب

123. تقدير و حسابگرى خداوند در نزول آب از آسمان:
...و أنزلنا من السّماء ماء بقدر...‌. ‌‌مؤمنون‌(23)‌18
و الّذى نزّل من السّماء ماء بقدر...‌. ‌‌زخرف‌(43)‌11
124. نقش تقدير و تدبير مناسب بارش آب، در پيدايش باغ‌ها:
و أنزلنا من السّماء ماء بقدر فأسكنّه فى الأرض...‌ * فأنشأنا لكم به جنّـت من نخيل و أعنب...‌. ‌‌مؤمنون‌(23)‌18‌و‌19
125. نقش تقدير و تدبير مناسب بارش آب، در حيات و آبادانى:
و الّذى نزّل من السّماء ماء بقدر فأنشرنا به بلدة ميتا...‌. ‌‌زخرف‌(43)‌11
126. تلاقى آب‌هاى جوشيده از زمين و نازل شده از آسمان براى نابودى قوم‌نوح به تقدير الهى:
ففتحنا أبواب السّماء بماء منهمر‌ * و فجّرنا الأرض عيونا فالتقى الماء على أمر قد قدر. ‌‌قمر‌(54)‌11‌و‌12

جريان آب‌ها=>نهرهاى آب

جوشش آب => همين مدخل، آب چشمه

خشكيدن آب‌ها

127. خداوند، توانا در نابودى و خشكاندن همه آب‌هاى روى زمين:
وأنزلنا من السّماء ماء بقدر فأسكنّه فى الأرض وإنّا على ذهاب به لقـدرون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌18
128. خشكيدن آب‌ها پس از طوفان نوح(عليه السلام) به فرمان خدا:
و قيل يأرض ابلعى ماءك و يسماء أقلعى و غيض الماء...‌. ‌‌هود‌(11)‌44
129. ناتوانى همه موجودات از پديدآوردن آب در صورت خشكيدن آب‌ها:
أو يصبح ماؤها غورا فلن تستطيع له طلبا. ‌‌كهف‌(18)‌41
قل أرءيتم إن أصبح ماؤكم غورا فمن يأتيكم بماء معين. ‌‌ملك‌(67)‌30
نيز=>همين مدخل، كم آبى

خلقت آب=> همين مدخل، پيدايش آب، منشأ پيدايش آب

درخواست آب

130. تشبيه درخواست مشركان از بت‌ها، به درخواست و دست دراز كردن فرد تشنه به سمت آب دور از خود:
...و الّذين يدعون من دونه لايستجيبون لهم بشىء إلاّ كبسط كفّيه إلى الماء ليبلغ فاه و ما هو ببلغه...‌. ‌‌رعد‌(13)‌14
131. درخواست آب آشاميدنى از سوى موسى(عليه السلام)براى بنى‌اسرائيل:
و إذ استسقى موسى لقومه...قد علم كلّ أناس مشربهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌60
132. درخواست آب از موسى(عليه السلام) از سوى بنى‌اسرائيل:
...و أوحينا إلى موسى إذ استسقـه قومه...قد علم كلّ أناس مشربهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌160
133. درخواست مشركان از پيامبر(صلى الله عليه وآله) جهت ايجاد چشمه آب با اعجاز خود:
و قالوا لن نؤمن لك حتّى تفجر لنا من الأرض‌ينبوعا. ‌‌اسراء‌(17)‌90
134. مشركان، خواهان ايجاد باغ‌هايى با نهرهاى آب جارى در آن‌ها به وسيله پيامبر(صلى الله عليه وآله):
و قالوا لن نؤمن لك حتّى تفجر لنا من الأرض‌ينبوعا‌ * أو تكون لك جنّة من نخيل و عنب فتفجّر الأنهر خللها تفجيرا. ‌‌اسراء‌(17)‌90‌و‌91

سهميه‌بندى آب

135. سهميه‌بندى آب در بنى‌اسرائيل:
و إذ استسقى موسى لقومه فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عينا قد علم كلّ أناس مشربهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌60
...و أوحينا إلى موسى إذ استسقـه قومه أن اضرب بعصاك الحجر فانبجست منه اثنتا عشرة عينا قد علم كلّ أناس مشربهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌160
136. تقسيم آب بين قوم‌ثمود و ناقه صالح:
قال هـذه ناقة لّها شرب و لكم شرب يوم مّعلوم. ‌‌شعراء‌(26)‌155
و نبّئهم أنّ الماء قسمة بينهم كلّ شرب مّحتضر. ‌‌قمر‌(54)‌28
137. فرمان سهميه‌بندى آب بين قوم ثمود و ناقه صالح، مهم و داراى تأثير جدّى در زندگى قوم ثمود:
ونبّئهم أنّ الماء قسمة بينهم كلّ شرب مّحتضر.[10] ‌‌قمر‌(54)‌28
138. ناروا بودن تجاوز به سهميه آب ديگران:
...قد علم كلّ أناس مشربهم كلوا و اشربوا من رزق الله و لاتعثوا فى الأرض مفسدين.[11] ‌‌بقره‌(2)‌60

سيلاب

139. جريان سيلاب در درّه‌ها و پيدايش كف، مثالى براى ماندگارى حق و ناپايدارى باطل:
أنزل من السّماء ماء فسالت أودية بقدرها فاحتمل السّيل زبدا رابيا... كذلك يضرب الله الحقّ و الباطل. ‌‌رعد‌(13)‌17
140. اعراض از فرمان خدا، زمينه‌ساز جارى شدن سيل بنيان‌كن در قوم‌سبا:
فأعرضوا فأرسلنا عليهم سيل العرم...‌. ‌‌سبأ‌(34)‌16

طغيان آب

141. طغيان آب در طوفان نوح(عليه السلام):
إنّا لمّا طغا الماء حملنـكم فى الجارية. ‌‌حاقه‌(69)‌11

فراوانى آب

عوامل فراوانى آب

1. استغفار

142. استغفار، عامل فراوانى آب:
ويـقوم استغفروا ربّكم ثمّ توبوا إليه يرسل السّمآء عليكم مّدرارا...‌. ‌‌هود‌(11)‌52
فقلت استغفروا ربّكم إنّه كان غفّارا‌ * يرسل السّماء عليكم مّدرارا. ‌‌نوح‌(71)‌10‌و‌11

2. استقامت

143. استقامت بر ايمان، عامل فراوانى آب:
وألّو استقـموا على الطّريقة لأسقينـهم مّاء‌غدقا. ‌‌جن‌(72)‌16

3. توبه

144. توبه و بازگشت به سوى خدا، از جمله عوامل فراوانى آب:
ويـقوم استغفروا ربّكم ثمّ توبوا إليه يرسل السّمآء عليكم مّدرارا...‌. ‌‌هود‌(11)‌52

فوايد آب =>همين مدخل، نقش آب

فوران آب =>همين مدخل، پيدايش آب، پيدايش خارق العاده آب

كف آب

145. كف آب، مثالى براى ناپايدارى باطل:
أنزل من السّماء ماء فسالت أودية بقدرها فاحتمل السّيل زبدا رابيا... كذلك يضرب الله الحقّ و الباطل...‌. ‌‌رعد‌(13)‌17

كم‌آبى

146. بنى‌اسرائيل، دچار كم‌آبى:
و إذ استسقى موسى لقومه فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عينا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌60
...و أوحينا إلى موسى إذ استسقـه قومه أن اضرب بعصاك الحجر فانبجست منه اثنتا عشرة عينا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌160
147. پيش‌بينى هفت‌سال كمبود آب در مصر از سوى يوسف(عليه السلام):
ثمّ يأتى من بعد ذلك سبع شداد يأكلن ما قدّمتم لهنّ إلاّ قليلا ممّا تحصنون‌ * ثمّ يأتى من بعد ذلك عام فيه يغاث النّاس و فيه يعصرون.[12] ‌‌يوسف‌(12)‌48‌و‌49
148. سال‌هاى خشك‌سالى و كم‌آبى در دوران حاكميّت عزيز مصر:
ثمّ يأتى من بعد ذلك سبع شداد يأكلن ما قدّمتم لهنّ إلاّ قليلا ممّا تحصنون‌ * ثمّ يأتى من بعد ذلك عام فيه يغاث الناس و فيه يعصرون. ‌‌يوسف‌(12)‌48‌و‌49

رهايى از كم‌آبى

149. دعاى موسى(عليه السلام) براى رهايى بنى‌اسرائيل از كم‌آبى:
و إذ استسقى موسى لقومه فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عينا قد علم كلّ أناس مشربهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌60
150. جارى شدن آب از سنگ با ضربه عصاى موسى(عليه السلام)، برطرف‌كننده كمبود آب:
و إذ استسقى موسى لقومه فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عينا قد علم كلّ أناس مشربهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌60
و قطّعنهم اثنتى عشرة أسباطا أمما و أوحينا إلى موسى إذ استسقـه قومه أن اضرب بعصاك الحجر فانبجست منه اثنتا عشرة عينا قد علم كلّ أناس مشربهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌160
151. رهايى مردم مصر از كم‌آبى پس از هفت‌سال خشك‌سالى:
ثمّ يأتى من بعد ذلك سبع شداد...‌ * ثمّ يأتى من بعد ذلك عام فيه يغاث النّاس و فيه يعصرون. ‌‌يوسف‌(12)‌48‌و‌49
152. پديدار شدن رحمت الهى با آب باران پس از خشك‌سالى و يأس‌عمومى:
و هو الّذى ينزّل الغيث من بعد ما قنطوا و ينشر رحمته...‌. ‌‌شورى‌(42)‌28

كيفر با آب

1. كيفر فرعونيان

153. كيفر فرعونيان با غرق كردن آن‌ها در آب به سبب تكذيب آيات خدا:
ولقد أخذنآءال فرعون بالسّنين...‌ * فانتقمنا منهم فأغرقنـهم فى اليمّ بأنّهم كذّبوا بـايـتنا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌136
كدأب ءال فرعون والّذين من قبلهم كذّبوا بايت ربّهم فأهلكنـهم بذنوبهم وأغرقنآ ءال‌فرعون...‌. ‌‌انفال‌(8)‌54
154. كيفر فرعونيان با غرق كردن آنان در آب، به سبب به خشم آوردن خدا:
و نادى فرعون فى قومه...‌ * فلمّا ءاسفونا انتقمنا منهم فأغرقنـهم أجمعين. ‌‌زخرف‌(43)‌50‌و‌55
155. نابودى فرعونيان با غرق شدن در آب به دليل گناه و ستم:
وإذ نجّينـكم مّن ءال فرعون يسومونكم سوء العذاب يذبّحون أبناءكم ويستحيون نساءكم...‌ * وإذ فرقنا بكم البحر فأنجينـكم وأغرقنا ءال فرعون...‌. ‌‌بقره‌(2)‌49‌و‌50
...فأهلكنـهم بذنوبهم وأغرقنآ ءال فرعون وكلٌّ كانوا ظــلمين. ‌‌انفال‌(8)‌54
فأخذنـه وجنوده فنبذنـهم فى اليمّ فانظر كيف كان عـقبة الظّـلمين. ‌‌قصص‌(28)‌40
وقـرون وفرعون وهـمـن...‌ * فكلاّ أخذنا بذنبه...ومنهم مّن أغرقنا وما كان اللّه ليظـلمهم ولـكن كانوا أنفسهم يظـلمون. ‌‌عنكبوت‌(29)‌39‌و‌40
فدعا ربّه أنّ هـؤلاء قوم مّجرمون‌ * واترك البحر رهوا إنّهم جند مّغرقون. ‌‌دخان‌(44)‌22‌و‌24
156. استكبار فرعون و سپاهيانش، سبب غرق شدنشان در آب دريا:
واستكبر هو وجنوده فى الأرض بغير الحقّ...‌ * فأخذنـه وجنوده فنبذنـهم فى اليمّ...‌. ‌‌قصص‌(28)‌39‌و‌40
157. كيفر شدن فرعون و قومش در آب دريا به سبب برخورد ناروا با پيامبر خدا:
فتولّى بركنه وقال سـحر أو مجنون‌ * فأخذنـه وجنوده فنبذنـهم فى اليمّ وهو مليم. ‌‌ذاريات‌(51)‌39‌و‌40

2. كيفر قوم سبا

158. كيفر قوم سبا با سيل بنيان‌كن، به علّت نافرمانى و ناسپاسى:
لقد كان لسبإ فى مسكنهم ءاية جنّتان عن يمين وشمال كلوا من رّزق ربّكم واشكروا له بلدة طيّبة وربٌّ غفور‌ * فأعرضوا فأرسلنا عليهم سيل العرم وبدّلنـهم بجنّتيهم جنّتين ذواتى أكل خمط وأثل وشىء مّن سدر قليل‌ * ذلك جزينـهم بما كفروا و هل نجـزى إلاّ الكفور. ‌‌سبأ‌(34)‌15‌-‌17

3. كيفر قوم نوح

159. قضاى الهى بر كيفر شدن ستمگران قوم نوح با غرق شدن در آب:
... ولاتخـطبنى فى الَّذين ظـلموا إنّهم مّغرقون. ‌‌هود‌(11)‌37
... إلاّ من سبق عليه القول منهم ولاتخـطبنى فى الّذين ظـلموا إنّهم مّغرقون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌27
... ومنهم مّن أغرقنا وما كان اللّه ليظـلمهم ولـكن كانوا أنفسهم يظـلمون. ‌‌عنكبوت‌(29)‌40
160. كيفر شدن قوم نوح با غرق شدن در آب:
ونجّينـه وأهله من الكرب العظيم‌ * ثمّ أغرقنا الأخرين. ‌‌صافات‌(37)‌76‌و‌82
161. غرق شدن پسر نوح در امواج طوفان:
... ونادى نوح ابنه وكان فى معزل يـبنىّ اركب مّعنا ولاتكن مّع الكـفرين‌ * قال سـاوى إلى جبل يعصمنى من المآء ... وحال بينهما الموج فكان من المغرقين. ‌‌هود‌(11)‌42‌و‌43
162. غرق شدن قوم نوح در آب دريا به سبب بدكردارى و گناه:
... إنّهم كانوا قوم سوء فأغرقنـهم أجمعين. ‌‌انبيا‌(21)‌77
مّمّا خطيــتهم أغرقوا...‌. ‌‌نوح‌(71)‌25
163. نابودى قوم نوح با غرق شدن در آب، بر اثر تكذيب آيات خدا:
فكذّبوه فأنجينـه والّذين معه فى الفلك وأغرقنا الّذين كذّبوا بـايـتنآ...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌64
فكذّبوه فنجّينـه ومن مّعه فى الفلك وجعلنـهم خلـئف وأغرقنا الّذين كذّبوا بـايـتنا...‌. ‌‌يونس‌(10)‌73
164. نابودى قوم نوح با غرق شدن در آب، بر اثر تكذيب نوح(عليه السلام):
وقوم نوح لّمّا كذّبوا الرّسل أغرقنـهم...‌.[13] ‌‌فرقان‌(25)‌37
قال ربّ إنّ قومى كذّبون‌ * ثمّ أغرقنا بعد الباقين. ‌‌شعراء‌(26)‌117‌و‌120

ماندگارى آب

165. ماندگارى آب در زمين، به دليل سودمندى آن:
أنزل من السّماء ماء فسالت أودية بقدرها فاحتمل السّيل زبدا رابيا...و أمّا ما ينفع النّاس فيمكث فى الأرض...‌. ‌‌رعد‌(13)‌17
و أنزلنا من السّماء ماء بقدر فأسكنّه فى الأرض...‌ * فأنشأنا لكم به جنّـت من نخيل و أعنب لكم فيها فوكه كثيرة و منها تأكلون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌18‌و‌19

مزه آب

166. شور و تلخ بودن مزه آب بعضى از درياها:
و هو الّذى مرج البحرين هذا عذب فرات و هذا ملح أجاج...‌.[14] ‌‌فرقان‌(25)‌53
و ما يستوى البحران هذا عذب فرات سائغ شرابه و هذا ملح أجاج...‌. ‌‌فاطر‌(35)‌12
167. در كنار يك‌ديگر قرار گرفتن آب‌هاى شور و شيرين و تغيير نكردن مزّه آن‌ها از آيات الهى:
وهو الّذى مرج البحرين هـذا عذب فرات وهـذا ملح أجاج وجعل بينهما برزخا وحجرا مّحجورا. ‌‌فرقان‌(25)‌53
168. توجه به اختلاف مزه آب‌ها و استفاده از منافع هر يك، زمينه براى سپاس‌گزارى انسان‌ها:
و ما يستوى البحران هـذا عذب فرات سائِغ شرابه وهـذا ملح أجاج ومن كلّ تأكلون لحما طريـّا وتستخرجون حلية تلبسونها وترى الفلك فيه مواخر لتبتغوا من فضله ولعلّكم تشكرون. ‌‌فاطر‌(35)‌12
169. برخى آب‌ها، داراى مزه‌اى خوش و گوارا:
و هو الّذى مرج البحرين هذا عذب فرات...‌. ‌‌فرقان‌(25)‌53
و ما يستوى البحران هذا عذب فرات سائغ شرابه و هذا ملح أجاج...‌. ‌‌فاطر‌(35)‌12
...و أسقينكم ماء فراتا. ‌‌مرسلات‌(77)‌27
170. امكان شور شدن طعم آب‌ها:
أفرءيتم الماء الّذى تشربون‌ * لو نشاء جعلنه أجاجا...‌. ‌‌واقعه‌(56)‌68‌و‌70
نيز=>آب تلخ، آب شور، آب شيرين

منابع آب

1. آب‌هاى زيرزمينى

1 ـ 1. چاه=>همين مدخل، آب چاه

1 ـ 2. چشمه‌ها=>همين مدخل، آب چشمه

1 ـ 3. درياچه‌هاى زيرزمينى

171. ذخيره شدن آب در سفره‌هاى زيرزمينى پس از نزول از آسمان به فرمان الهى:
و أنزلنا من السّماء ماء بقدر فأسكنّه فى الأرض...‌. ‌‌مؤمنون‌(23)‌18
...أنّ الله أنزل من السّماء ماء فسلكه ينبيع فى الأرض...‌. ‌‌زمر‌(39)‌21

2. آب‌هاى سطحى

2 ـ 1. دريا=>همين مدخل، آب دريا

2 ـ 2. رودخانه

172. خداوند، قراردهنده رودخانه‌ها از منابع آب در روى زمين:
وهو الّذى مدّ الأرض وجعل فيها روسى وأنهـرا...‌. ‌‌رعد‌(13)‌3
أمّن جعل الأرض قرارا وجعل خلــلها أنهـرا وجعل لها روسى وجعل بين البحرين حاجزا أءلـه مّع اللّه بل أكثرهم لايعلمون. ‌‌نمل‌(27)‌61
173. ترغيب به انديشه در زمين، كوه‌ها و رودخانه‌ها:
وهو الّذى مدّ الأرض وجعل فيها روسى وأنهـرا... إنّ فى ذلك لأيـت لّقوم يتفكّرون. ‌‌رعد‌(13)‌3
174. مسخر بودن رودها نمودى از نعمت خداوند بر بندگان و شايسته سپاس:
اللّه الّذى خلق السّمـوت والأرض ... وسخّر لكم‌الفلك لتجرى فى البحر بأمره وسخّر لكم الأنهـر‌ * وءاتـيكم مّن كلّ ما سألتموه وإن تعدّوا نعمت اللّه لاتحصوهآ إنّ الإنسـن لظـلوم كفّار. ‌‌ابراهيم‌(14)‌32‌و‌34
175. خداوند، مسخّركننده رودها و نهرها براى انسان‌ها:
اللّه الّذى خلق السّمـوت والأرض ... وسخّر لكم الفلك لتجرى فى البحر بأمره وسخّر لكم الأنهـر. ‌‌ابراهيم‌(14)‌32

2 ـ 3. سيلاب

176. نزول باران از سوى خدا، منشأ جريان سيلاب در رودخانه‌ها:
أنزل من السّمآء مآء فسالت أودية بقدرها فاحتمل السّيل زبدا رّابيا...‌. ‌‌رعد‌(13)‌17




[1]. عرش، كنايه از عزّت و حكومت او، و منظور از «كان‌عرشه على الماء» برقرارى سلطنت و عزّت الهى بر آب است. (مفردات راغب)
[2]. «برد» به معناى «باران منجمد» آمده است. (مفردات‌راغب) منظور از سماء، ابر، و «من جبال» بدل از من السماء است.
[3]. «غير ذى زرع» كنايه از بى‌آبى است. (مجمع‌البيان، ذيل‌آيه)
[4]. در روايتى از امام باقر(عليه السلام) نقل شده است كه جوشيدن آب از زير پاى مريم(عليها السلام)، با ضربه پاى عيسى(عليه السلام) بوده است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[5]. «طغاالماء» در روايت به جوشش آب بى‌اندازه معنا شده (الدّرالمنثور، ذيل آيه; بحارالانوار، ج‌57‌، ص‌20) كه‌منظور، آب‌هاى فرو ريخته از آسمان و جوشيده از زمين است.
[6]. براى «تنّور» چند معنا ذكر شده است كه در سه صورت آن، جوشيدن آب از تنور امرى خارق‌العاده خواهد بود: أ. همان معناى مشهور يعنى محل پخت نان; ب. روى زمين (لسان‌العرب ماده «تنر); ج. محلّ مرتفع و بلند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[7]. منظور از ماء به قرينه «و جعلنا من الماء كلّ شىء حىّ» و اين‌كه بعضى از جنبندگان از نطفه نيستند مى‌تواند همان آب اصطلاحى باشد.
[8]. برخى احتمال داده‌اند كه حضرت سليمان(عليه السلام) با جارى‌كردن آب از زير صحن كاخ كه كف‌پوش شيشه‌اى داشت و حيوانات دريايى در آن قرار داشتند (آكواريم‌بزرگ)، جلوه‌اى تماشايى به آن داده بود كه ملكه سبا آن را آب پنداشت; بدين جهت لباس خود را براى عبور بالا زد. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[9]. با توجّه به كلمه «كماء» و لفظ «حصيداً» كه بيانگر خشكى گياه و از بين رفتن آب آن است برداشت فوق قابل استفاده است.
[10]. «نبأ» به خبرى مى‌گويند كه داراى فايده بزرگ باشد و سبب علم يا گمان گردد. (مفردات راغب)
[11]. نهى «لاتعثوا فى‌الأرض...» در آيه اگرچه مطلق است، به تناسب مقام، از مهم‌ترين مصداق‌هاى آن مى‌تواند نهى از تجاوز به سهميه آب ديگرى باشد.
[12]. ظاهر آيه به كمبود ارزاق و قحطى مربوط مى‌شود; امّا با توجّه به «يغاث» از ماده «غيث» كه به معناى باران آمده برمى‌آيد كه كمبود آب نيز منظور بوده است. (الكشّاف، ذيل آيه)
[13]. جمع آمدن «رسل» بدين جهت است كه تكذيب هر پيامبر به منزله تكذيب همه پيامبران است.
[14]. «اُجاج» در لغت به معناى شدّت شورى و تلخى است. (ترتيب كتاب العين)