زندگانى خاتم الاوصياء امام مهدى (عج )
باقر شريف قرشى
مترجم :ابوالفضل اسلامي
- ۳ -
((اين فرزندم بعد از من ، امام و خليفه من بر
شماست ، او را اطاعت كنيد و بعد از من در دينتان متفرق نشويد كه هلاك
مى شويد، لكن بدانيد بعد از اين او را نمى بينيد...)).(38)
حضرت عسگرى (عليه السلام ) بر آنان اقامه حجت نموده و امام زمانشان را
معرفى كرد تا آنان شاهد صدق و راستى باشند و آنچه را كه ديده اند به
ديگران برسانند.
صفات و محاسن امام زمان
(ع )
صفات و محاسن حضرت مهدى ، همان صفات
پيغمبران و اوصياى الهى مى باشد. نور امامت و هيبت پيامبران ، در صورت
و چهره مبارك آن حضرت كاملا محسوس بوده و توصيف و تعريف آن حضرت در
روايات چنين آمده است :
1 - ابو سعيد خدرى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت
مى كند كه فرمود: ((حتما خداوند متعال از عترت و
اهل بيت من مردى را كه ميان دندانهاى جلوش فاصله موزون و مطلوب است و
پيشانيش نورانى مى باشد، مبعوث مى كند تا زمين را از عدل و رفاه و
امكانات اقتصادى ، پر كند.))(39)
حفاظ و محدثين اهل سنت ، روايات زيادى - همانند اين حديث - از پيغمبر
اكرم در صفات حضرت مهدى (عليه السلام ) فرزند و نوه آن حضرت ، روايت
كرده اند.
2 - ابو جعفر حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) با سلسله سند از
پدران گراميش و از سيد اهل بيت حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام )
روايت كرده كه آن حضرت در حالى كه روى منبر بود، فرمود:
((در آخر الزمان مردى از فرزندان من ، داراى رنگ
سفيد كه در آن سرخى نفوذ كرده باشد و داراى شكم صاف و عريض و رانهايش
پهن و استخوان شانه هايش درشت و برجسته (چهارشانه ) و داراى دو خال ،
يكى به رنگ پوست بدنش و ديگرى شبيه خال رسول الله است ، خروج خواهد كرد)).
3 - حضرت على (عليه السلام ) آن حضرت را بار ديگر چنين توصيف كرده است
:
((پيشانيش نورانى و بينيش كشيده و شكمش صاف و
عريض ، رانهايش پهن ، دندانهاى جلوش درخشنده و خالى در ران راست او مى
باشد)).(40)
چيزى كه از روايات و احاديث پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم )
و ائمه هدى (عليهم السلام ) به طور مسلم استفاده مى شود اين است كه
حضرت مهدى (عليه السلام ) از نظر چهره و سيما، از همه بهتر و زيباتر مى
باشند. تمام قيافه ها و چهره ها در مقابل نورانيت سيماى آن حضرت كه به
نور امامت روشن گشته است ، خاضع و تسليم مى باشند.
شاعر برجسته و مؤ يد؛ آقاى سيد حسن درباره آن حضرت چنين سروده است :
طلع الجمال بوجهه الوضاح غغغ و سدى النسيم بوجهه
الفياح
(41)
شباهت امام زمان (ع ) به
پيامبر اكرم (ص )
آن حضرت شبيه ترين مردم به جدش رسول خداست ؛ در روش و جهاد و در
انقلاب عليه ظلم و طغيان و در دگرگون ساختن سيستم حاكم بر جامعه از
دزدى و غارت و به هم ريختگى و نگرانى و اضطراب و در تبديل آن به نظام و
سيستمى كه حقوق و حيثيات را حفظ و امنيت و آرامش و هر آنچه موجب
خوشبختى مردم مى شود. وقتى كه قائم آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم
) ظهور كند، همان كارى را مى كند كه جدش رسول الله كرد. بنابراين ، تاج
و تخت طاغوتها و ستمگران را در هم مى شكند و نظامهاى سياسى را كه بر
دروغ و نيرنگ و نفاق هستند، برمى چيند و همه جوانب و مفاهيم عدل را
برقرار مى كند.
روايات و اخبار زيادى از پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) و
ائمه هدى (عليهم السلام ) كه به ما رسيده ، دلالت مى كنند كه حضرت امام
منتظر، شبيه جدش رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، برخى از
آنها عبارتند از:
1 - عبدالله فرزند مسعود از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم )
نقل مى كند كه فرمود: ((مردى از دودمان من خروج
مى كند كه همنام من و خلق و خوى او خلق و خوى من است و زمين را از عدل
و داد پر خواهد كرد)).
2 - حذيفه از پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت مى كند
كه فرمود: ((اگر از دنيا فقط يك روز (هم ) مانده
باشد، هر آينه خداوند در همان روز، مردى را كه همنام من و خوى او خوى
من و كنيه اش ابوعبدالله است ، مبعوث مى كند و مردم بين ركن و مقام
كعبه با او بيعت مى كنند و خداوند دين را به وسيله او به جامعه برمى
گرداند و پيروزيهاى فراوانى به دست مى آورد، تا جايى كه هيچ كس روى
زمين نماند مگر آنكه گوينده ((لا اله الا الله
)) شود)).
((سليمان )) از جا برخاست
و پرسيد: اى رسول خدا! او از كدام اولاد شماست ؟
فرمود: ((او پسر اين فرزندم مى باشد (و با دست
به امام حسين (عليه السلام ) اشاره كرد))).
3 - عايشه از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت مى كند
كه فرمود:
المهدى رجل من عترتى يقاتل على سنتى كما قاتلت
انا على الوحى .(42)
((مهدى ، مردى از عترت من مى باشد كه براساس سنت
من مقاتله مى كند همچنانكه من براساس وحى ، مقاتله نمودم
)).
4 - جابربن عبدالله انصارى از پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم
) روايت مى كند كه فرمود:
المهدى من ولدى ، اسمه اسمى و كنيته كنيتى ،
اشبه الناس بى خَلقا و خُلقا تكون له غيبة و حيرة تضل فيها الامم ، ثم
يقبل كالشهاب الثاقب يملؤ ها عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما(43)
((مهدى از فرزندان من و همنام و هم كنيه من است
. از همه مردم در خوى و شمايل به من شبيه تر است ، او داراى غيبتى است
كه امتها در آن تحير پيدا مى كنند و سپس مانند ستاره تابان ظهور مى كند
و زمين را بعد از آنكه از جور و ستم پر شده باشد، از عدل و داد پر مى
كند)).
5 - حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام ) با سلسله سند خود از جد
بزرگوارش حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت مى كند كه
فرمود:
المهدى من ولدى اسمه اسمى و كنيته كنيتى ، اشبه
الناس بى خَلقا و خُلقا تكون له غيبة و حيرة حتى تضل الخلق عن اديانهم
فعند ذلك يقبل كالشهاب الثاقب فيملؤ ها قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و
جورا(44)
((مهدى از فرزندان و همنام و هم كنيه من است ،
از نظر خلق و شمايل ، شبيه ترين مردم به من است ، داراى غيبتى است كه
مردم در اثر تحير، از دينشان گمراه مى شوند و در اين شرايط است كه
همانند ستاره درخشان ، ظهور مى كند و زمين را از قسط و عدل پر مى كند،
همچنانكه از ظلم و جور پر شده بود)).
6 - حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام ) با سلسله سند از جدش رسول خدا
(صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت مى كند كه فرمود:
القائم من ولدى اسمه اسمى و كنيته كنيتى و
شمائله شمائلى و سنته سنتى يقيم الناس على ملتى و شريعتى و يدعوهم الى
كتاب ربى عزوجل ، من اطاعه فقد اطاعنى و من عصاه فقد عصانى و من انكره
فى غيبته فقد انكرنى و من كذبه فقد كذبنى و من صدقه فقد صدقنى الى الله
اشكو المكذبين لى فى امره ، الجاحدين بقولى فى شاءنه و المضلين لامتى
عن طريقته و سيعلم الذين ظلموا اى منقلب ينقلبون
(45)
((قائم آل محمد، از فرزندان من ، همنام و هم
كنيه من ، شمايل او شمايل من ، سنت و روش او سنت من است . مردم را بر
شريعت و راه من ، قرار مى دهد و آنان را به كتاب خداى عزوجل (قرآن )
دعوت مى كند. هر كس از او پيروى كند، در حقيقت از من پيروى نموده و هر
كس از او نافرمانى كند، مرا نافرمانى نموده ، هر كس او را در غيبتش
انكار كند، مرا انكار كرده ، هر كس او را تكذيب نمايد، مرا تكذيب نموده
، هر كس او را تصديق كند، مرا تصديق نموده و من از تكذيب كنندگان و
منكرين او و گمراه كنندگان مردم از راه و طريقه او، به خداى متعال
شكايت مى برم و ستمكاران به زودى خواهند دانست كه به چه كيفرگاه و دوزخ
انتقامى بازگشت مى كنند)).
اين حديث از روشنترين احاديث نبوى است كه دلالت دارد بر اينكه حضرت
مهدى (عليه السلام ) در بسيارى از امور همانند جدش رسول اكرم (صلى الله
عليه و آله و سلم ) مى باشد.
7 - ((ابو صالح سليلى ))
در كتاب ((الفتن )) از
حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) روايت كرده است كه فرمود: حضرت مهدى
(عليه السلام ) از نظر خلق و شمايل و محاسن و صفات برجسته ، شبيه ترين
مردم به رسول خداست .(46)
و مانند اين روايات از پيغمبر هدايت و از ائمه اهل بيت (عليهم السلام )
در تاريخ ، فراوان آمده و همه آنها آشكارا دلالت دارند كه مهدى منتظر،
نه فقط در خلق و خوى و شمايل كه به سبب آنها بر انبيا امتياز پيدا كرده
است ، بلكه در حركت و اقدامات اصلاحى و مبارزه و جهادش در نابودى جور و
ستم و تحقق بخشيدن به حق و عدالت در زمين ، شبيه جد بزرگوارش رسول
خداست .
روايت جعلى
منشاء و منبع تفكر و انديشه اسلامى ، همانا وحى آسمانى ، قرآن
كريم سنت معصوم (عليه السلام ) است و عقل و درايت و ضمير و فطرت در
استنباط و استخراج و برداشت از منبع فياض و چشمه زلال معارف آسمانى ،
ابزار خدادادى است كه به عنوان ((پيامبر باطنى
حق )) در درون انسانها، وديعه و حجت قرار گرفته
است . بنابراين ، افكار اسلامى كه از آن سرچشمه پاك و پاكيزه و از اين
ابزار درّاك خدادادى است ، تماما پاك و طيب و با فطرت و سرشت ، منطبق
مى باشد.
با همه اين حال ، صاحبان حقد و دشمنان ارزشهاى والاى الهى و بويژه كينه
ورزان به اسلام ، هميشه تلاش كرده اند كه چهره ارزشهاى دين و چهره
رهبران و مصلحان آسمانى كه دشمنان حكومتهاى باطل و ستمكاران مى باشند،
بد جلوه دهند و افكار عمومى را نسبت به آنان به شك و ترديد وادارند.
از اين باب است كه دشمنان و كينه جويان ، روايات و اخبارى را به منظور
بد جلوه دادن چهره اسلام ، جعل نموده و در احاديث و روايات مسلمين داخل
نموده اند كه به اين گونه روايات ، اصطلاحا ((اسرائيليات
)) گفته مى شود. از اين قبيل است روايتى كه
((گنجى )) و غير او از
پيغمبر نقل كرده اند كه او فرموده است :
((مهدى از فرزندان من ، صورتش مانند ستاره درى ،
رنگش رنگ عربى و جسمش جسم اسرائيلى است ، زمين را پر از عدل مى كند
همچنانكه پر از ظلم شده است . در خلافت و حكومت او، همه اهل زمين و
آسمان و پرندگان هوا رضايت دارند و بيست سال
(47) زمام امور را به دست دارد)).
علت اينكه اين روايت ساختگى است ، آن است كه جسم آن حضرت ، جزئى از جسم
پيغمبر و اميرالمؤ منين است كه پاك و پاكيزه و نور و هدايت است ، چگونه
چنين جسم طاهر و طيبى ، شبيه جسمهاى اسرائيلى باشد كه خبيث ترين اجسام
و پليدترين افكار را دارند. اينان گرگهاى بشريت و جرثومه و مجسمه رذالت
مى باشند. گمان زياد آن است كه اسرائيلى ها، به جهت رفع پليدى نكبت و
آلودگى كه دارند و مورد تحقير مسلمانان و غيره مى باشند، اين روايت را
ساخته باشند.
صفات برجسته و سيره امام زمان (ع )
صفات برجسته و خصوصيات ذاتى حضرت مهدى - سلام الله عليه - همان
صفات و روحيات پدران گراميش ائمه طاهرين است . آن بزرگواران ، مايه
رحمت و مشعل نور و هدايت زمين بودند؛ چه آنكه خداوند متعال آنان را جهت
هدايت و ارشاد خلقش ، نور آفريده و راهنما و دعوت كننده به طاعت و
رضايت خود قرار داده است . برخى از صفات عالى و فضايل بلند آن حضرت به
قرار ذيل است :
1 - وسعت علوم امام زمان
(ع )
از امور ثابت و مسلم است كه آن حضرت از همه مردم عالمتر و درايت
و احاطه آن بزرگوار به همه انواع و اقسام علوم و معارف ، گسترده تر است
؛ زيرا از وارثان علوم جدش رسول خدا و از خزانه داران حكمت نبوى است .
احاطه كامل او به احكام و شرعيات دين و به شؤ ون و جوانب مختلف شريعت
جد بزرگوارش سيد پيامبران ، يكى از علوم گسترده امام منتظر (عليه
السلام ) مى باشد.
ائمه اطهار (عليهم السلام ) در كلمات و بيانات خود، به علو مرتبه و
مقام علمى آن حضرت - قبل از آنكه متولد شود - اشاره نموده اند:
1 - حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) در بيان اوصاف آن حضرت مى
فرمايد:
هو اوسعكم كهفا و اكثركم علما و اوصلكم رحما(48)
((او از نظر حفاظت ، از همه شما وسيعتر و از نظر
علم ، زيادتر و بيشتر از همه صله رحم بجا مى آورد)).
2 - ((حرث ))، فرزند
((مغيره نضرى )) مى گويد:
به حضرت ابا عبدالله حسين بن على - عليهما السلام - گفتم : مهدى به چه
چيزى شناخته مى شود؟ فرمود: ((به شناخت حلال و
حرام و به اينكه مردم به او نيازمندند ولى او به كسى نياز ندارد)).(49)
3 - حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) فرمود: ((اين
امر - يعنى حكومت - از كوچكترين ما (آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم
) از نظر سن و جميل ترين ما از نظر ذكر مى باشد. خداوند متعال علم را
به او ارث داده و او را به خود وانگذاشته (بلكه مويد و منصور است
))).(50)
4 - حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) فرمود: ((علم
به كتاب خداى عزوجل و سنت رسول خدا مانند زراعت در قلب مهدى ما به
بهترين وجه مى رويد، هر يك از شما چنانچه باقى مانديد تا او را ببينيد،
هنگام رويت آن بزرگوار، بگوييد: السلام عليكم يا
اهل بيت الرحمة و النبوة و معدن العلم و موضع الرسالة ؛ درود و
سلام باد بر شما اهل بيت رحمت و نبوت و معدن علم و جايگاه رسالت آسمانى
)).(51)
در زمينه وسعت علم و فراگير بودن دانش و معارف آن حضرت ، نقل شده است
كه : ((وقتى آن جانب ظهور كند، يهود را با تورات
احتجاج و استدلال مى فرمايد و در نتيجه بيشتر آنان اسلام مى آورند)).(52)
حضرت مهدى (عليه السلام ) در ايام غيبت صغرا براى جهان اسلام تنها مرجع
اعلى و محور مراجعات بود، لذا نواب اربعه آن حضرت ، مسايلى را كه
مسلمانان مى پرسيدند به آن حضرت تقديم مى كردند و امام زمان نيز به
آنان پاسخ مى فرمودند كه بسيارى از آنها در كتابهاى فقه و حديث ، ضبط و
ثبت شده و مورد استناد فقهاى اهل بيت (عليهم السلام ) در فتواهاى احكام
مى باشد.
يادآورى اين مطلب زيباست كه بگوييم شيخ صدوق - رضوان الله تعالى عليه -
بسيارى از آن پاسخها را كه دستخط شريف حضرت صاحب العصر (عليه السلام )
بود، نگهدارى مى كرده است .
2 - زهد امام زمان (ع )
روش و سيره ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) در همه زمينه هاى فكرى
و عملى (از جمله آنها زهد در دنيا و كنار زدن لذايذ و خوشيهاى آن )
شبيه يكديگر است . ممكن نيست كه سيره يكى از آن بزرگواران را بررسى
نمايى مگر اينكه ببينى اعراض و روگرداندن از دنيا در زندگى آن
بزرگواران برجسته و هويداست . حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) باب
مدينه علم رسول خدا، حقيقتا دنيا را سه طلاقه نمود كه قابل رجوع نباشد
و فرزندان پاك و پاكيزه آن حضرت هم همين سيره درخشان را پيموده اند.
مجموعه اى از احاديث و روايات از ائمه اطهار (عليهم السلام ) در زهد
حضرت امام منتظر (عليه السلام ) پيش از آنكه متولد شود، در تاريخ نقل
شده است كه بعضى از آنها عبارتند از:
الف - معمر فرزند خلد از حضرت امام رضا (عليه السلام ) روايت مى كند كه
فرمود: ((لباس و غذاى قائم آل محمد فقط خشن و
زبر است )).(53)
ب - ابو بصير از حضرت امام صادق (عليه السلام ) روايت مى كند كه فرمود:
((در خروج و ظهور امام زمان ، عجله نكنيد، قسم
به خدا! لباس او خشن و طعامش نان جوين ، غليظ و ستبر است
)).
ج - على فرزند ابى حمزه و وهب از حضرت امام صادق (عليه السلام ) روايت
مى كنند كه حضرت درباره امام منتظر (عليه السلام ) فرمود:
((لباس او غليظ (و خشن ) و طعامش سفت و سخت است
)).(54)
مسلم است كه اين روش در همه زمينه هاى زندگى آن حضرت ، جارى است و اگر
چنين روش درخشنده را نداشت ، خداوند متعال او را براى بزرگترين حركت
اصلاحى در همه دورانهاى تاريخ برنمى گزيد. پس اوست كه زمين را از قسط و
عدل پر مى كند بعد از آنكه از ظلم و جور پر شده باشد و بشريت را از
غرور و نخوت ستمكاران نجات مى دهد و خيرات و اموال الهى را بين محرومين
و بيچارگان تقسيم مى كند)).
3 - صبر امام زمان (ع )
يكى از صفات برجسته و ذاتى و فضايل روحى آن حضرت ،
((صبر و تحمل )) است .
آن حضرت ، سختيها و بلاهاى بيشتر و عظيمترى از همه امامان معصوم (عليهم
السلام ) مى بيند. در دوره هاى طولانى تاريخ حياتش ، حوادث تلخ و
رويدادهاى بزرگى را مى بيند كه جهان اسلام را سياه و پيكره و اعضاى آن
را تكه تكه نموده و امت اسلامى با تمام تكه و پاره هايش زير دست و پاى
كافران و استعمارگران به زمين افتاده و دست و پا مى زند. اينان انواع و
اقسام ظلم و ستم را در جهان اسلام رواج داده و حدود و احكام خدا را
تعطيل كرده و ثروتهاى مسلمين را به غارت برده و در تمام قضاياى امت
اسلامى ، تحكم نموده و زورگو مى باشند.
و همه اين بلاها و مفاسد و مصيبتها در جلو چشم و گوش آن حضرت انجام مى
گيرد و او به خاطر پدر بودنش براى تك تك افراد امت اسلامى و به خاطر
رهبرى معنوى و زمان را كه دارد، قلب مباركش از اين همه مصيبتها و
بلاهايى كه بر سر امت اسلامى وارد مى شود، به درد آمده و مى سوزد.
و حقا صبر و بردبارى را به جاودانگى ، قرين خود نموده ، و همه شؤ ون و
امورش را به خداى احديت سپرده است و اين ذات مقدس حضرت احديت است كه
سررشته همه امور به دست اوست و اوست كه حاكم - على الاطلاق - بر
بندگانش است و هيچ گونه حكم و نظر ديگرى براى غير خدا نيست .
4 - عبادت امام زمان (ع )
اين مطلب مسلم است كه عبادت و بندگى حضرت مهدى (عليه السلام )
همانند عبادت پدران گراميش ائمه اطهار است ؛ همان امامانى كه زندگى و
عمرشان را به خداى متعال تقديم كردند و حب الله و دوستى حضرت احديت را
در اعماق و باطن وجودشان نفوذ داده و سرتاسر وجودشان را محبت خدا فرا
گرفته بود، لذا بيشتر روزها را روزه و شبها را به عبادت و بندگى حضرت
حق مى گذراندند، شبها را به نماز و دعا و مناجات احيا مى داشتند. آرى
عبادت امام منتظر مانند اين بزرگواران است ، لذا راويان حديث ، مجموعه
اى از دعاهاى شريف آن حضرت را- كه برخى از آنها را در قنوت و برخى ديگر
را در غير نماز خوانده و دلالت دارند بر نهايت وابستگى آن حضرت به خداى
متعال و انقطاع او از همه چيز و پيوستن به خداى كريم - نقل كرده اند كه
به برخى از آنها اشاره مى كنيم .
دعاى امام زمان (ع ) در قنوت نماز
حضرت صاحب العصر (عليه السلام ) اين دعا را در قنوت نمازش مى خوانده ،
عين دعا چنين است :
اللهم مالك الملك ، تؤ تى الملك من تشاء و تنزع
الملك ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء، بيدك الخير، انك على كل
شى ء قدير، يا ماجد! يا جواد! يا ذى الجلال و الاكرام ! يا ذا البطش !
يا فعال لما يريد، يا ذا القوة المتين !...(55)
اين دعاى شريف از نهايت قدرت غير قابل تصور خداى آفريننده هستى و
بخشنده حيات ، حكايت مى كند. پس اوست كه هستى بخش و ابداع كننده جميع
مخلوقات است . همچنانكه اين دعا دلالت مى كند كه آن حضرت ، نصر و
پيروزى بر دشمنان خدا و پيغمبر را از خداوند مسئلت دارد. و نيز مى
خواهد كه ياران او را جمع نموده تا دين را احيا و كلمه
((لا اله الا الله )) را اعلى و رفعت
بخشد.
دعاى ديگر امام زمان (ع )
حضرت مهدى (عليه السلام ) اين دعاى شريف را در قنوت بعضى از نمازهايش
مى خوانده است :
اللهم صلى على محمد و آل محمد و اكرم اولياءك
بانجاز وعدك و بلغهم درك ما ياءملونه من نصرك و اكفف عنهم باءس من نصب
الخلاف عليك و...(56)
آن حضرت در اين دعاى شريف ، آشكارا فهمانده كه جهت اقامه دين و احياى
سنت جدش سيد پيامبران و جهت انتقام از دشمنان اسلام و توحيد، به ظهورش
اشتياق شديد دارد.
5 - شجاعت امام زمان (ع )
حضرت مهدى (عليه السلام ) از همه مردم ، شجاعتر و دليرتر است .
و در قوت ، نيرومندى و شهامت ، همانند جد بزرگوارش حضرت رسول (صلى الله
عليه و آله و سلم ) است ؛ زيرا آن حضرت با تمام قوا، نيروهاى شرك و
ريشه هاى جهل و ستم را در هم كوبيد و حقوق و كرامت انسان و حق او را در
زندگى اعلان كرد. پيامبر اسلام در مقابل درندگان و سران شرك و كفر- كه
تلاش مى كردند پرچم اسلام را به زير بكشند و دين اسلام را در همان
زادگاهش زير خاك كنند- ايستادگى كرد و سران آنان را نابود و سربازانشان
را پراكنده ساخت و كلمه خدا را در زمين ، بلندى و عظمت بخشيد و سبط و
خليفه آن حضرت امام منتظر (عليه السلام ) همين كار را پى مى گيرد و
نتيجه ستم ستمكاران و طاغوتها را به آنان كاملا مى چشاند. و با يك
اراده محكم - كه سستى در آن راه ندارد- مجد و عظمت اسلام را به آن برمى
گرداند و در مقابل هيچ عاملى از عوامل ترس و ضعف ، تسليم نمى شود.
6 - صلابت امام زمان (ع )
در حق
حضرت امام منتظر (عليه السلام ) از محكمترين مدافعان حق است و
دفاع و يارى او از ستمديدگان و شكنجه ديده ها از همه بيشتر است . در
احقاق و اقامه حق ، هيچ سرزنشى او را از آن باز نمى دارد.
پدران و اجداد بزرگوار آن حضرت ، حق را يارى دادند. در مقابل باطل
ايستادگى كردند و خودشان را قربانى عدالت اجتماعى بين مردم نمودند،
حضرت مهدى (عليه السلام ) هم همين وضعيت را دارد.
هنگامى كه دنيا با ظهور قائم آل محمد روشن شد و بشريت به سبب خروج آن
حضرت ، خوشبخت گشت ، آن حضرت همه جوانب حق را زنده مى كند و غش و فريب
و ستم را سركوب مى كند.
سخاوت امام زمان (ع )
حضرت امام منتظر، دستش از همه بازتر و، جود و سخاوتش از همه
بيشتر و بزرگتر است . و راويان اتفاق دارند كه آن حضرت در زمان حكومتش
، خيرات و رزق خدا را بر تمام فقرا تقسيم مى كند به طورى كه روى زمين
هيچ فقير و نيازمندى نمى ماند تا جايى كه كسى كه زكات بر او واجب شده ،
فقيرى پيدا نمى كند كه آن را به او بدهد. اينك برخى از احاديث را
بشنويم :
الف - ابو سعيد از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) در داستان
حضرت مهدى (عليه السلام ) نقل مى كند كه حضرت فرمود: ((مرد،
پيش او مى آيد و مى گويد: يا مهدى ! به من عطا كن ، به من عطا كن ، آن
حضرت به مقدارى كه آن مرد بتواند حمل كند، ظرفش را پر مى كند.(57)
)).
ب - ابن عساكر از رسول خدا نقل كرده است كه حضرت فرمود:
((در آخر الزمان خليفه اى خواهد بود كه مال را انباشته مى كند)).(58)
ج - جابر روايت مى كند كه مردى خدمت حضرت ابوجعفر امام محمد باقر (عليه
السلام ) آمد و من آنجا بودم ، رو به حضرت كرد و گفت : اين پانصد درهم
را كه زكات مال من است تحويل بگير و در موردش مصرف كن . حضرت امام
محمد باقر (عليه السلام ) فرمود: ((خودت آنها را
بين همسايگان ، يتيمان ، مستمندان و برادران دينى ات تقسيم كن ، و اين
وقتى است كه قائم ما قيام كند؛ زيرا او به طور تساوى تقسيم مى كند و در
خلق خدا- خوب باشند يا بد- عدالت مى ورزد. هر كه از او اطاعت كند، خدا
را اطاعت كرده است و كسى كه او را عصيان كند، خدا را معصيت كرده است .
و چون به امر مخفى و پنهانى هدايت مى كند، ((مهدى
)) ناميده شده است .
آن حضرت ، تورات و ساير كتابها را از غارى در انطاكيه بيرون مى آورد و
براى اهل تورات به تورات و اهل انجيل به انجيل و اهل زبور به زبور و
اهل فرقان به فرقان ، حكم مى كند. و كليه اموال دنيا- آنچه در زير زمين
و روى زمين باشد- نزد او جمع مى شود، پس مى گويد اى مردم ! بياييد به
روى آن چيزى كه در آن قطع رحم كرديد و خون بر زمين ريختيد و در آن
مرتكب محرمات خدا شديد، سپس عطا مى دهد به حدى كه پيش از آن ، اين
مقدار به آنان داده نشده است
(59) )).
و روايات ديگرى كه دلالت دارند بر اينكه آن حضرت ، دريايى از كرم و
بخشش است و اينكه او به خلق خدا نيكى و احسان مى كند و آنان را از
زنجيرها و گرسنگى و محروميت نجات مى دهد و آرامش و امنيت و بى نيازى را
بين آنان گسترش مى دهد.
|