طول عمر امام زمان از ديدگاه علوم واديان

على اكبر مهدى پور

- ۵ -


قرآن وطول عمر

1 - در قرآن کريم آياتى هست که از عمر طولانى در امتهاى پيشين خبر مى دهد، مانند آيه اى که مى فرمايد: ما آنها، وپدرانشان را از متاع دنيوى برخوردار ساختيم تا از عمر طولانى بهره مند شدند.(1)

2- وآيه اى در قرآن هست که نه تنها از عمر طولانى بلکه از امکان عمر جاويدان خبر مى دهد وآن آيه مربوط به حضرت يونس است آنجا که مى فرمايد: اگر او (يونس) در شکم ماهى تسبيح نمى گفت، تا روز رستاخيز در شکم ماهى مى ماند(2) اين آيه صريح است در اينکه عمرى بسيار طولانى (از عصر يونس تا روز رستاخيز) که در اصطلاح زيست شناسان عمر جاويدان ناميده مى شود براى انسان وماهى از نظر قرآن کريم امکان پذير است. خوشبختانه کشف ماهى 400 ميليون ساله در سواحل ماداگاسگار امکان چنين عمرى را براى ماهى اثبات کرد.(3) جالبتر اينکه از نظر جنين شناسى ثابت شده است که اگر جنينى به بيرون رانده نشود در شرائط مساعد رحم هزاران سال مى تواند زنده بماند. روى اين بيان هر دو طرف مسئله از نظرف علمى به ثبوت رسيده است.

3 - قرآن کريم در مورد حضرت نوح مى فرمايد: به راستى ما نوح را به سوى قومش فرستاديم، پس (950 سال=1000 - 50) در ميان آنها درنگ نمود.(4)

در اين آيه مدت دعوت حضرت نوح (پس از رسالت وپيش از طوفان 950 سال) بيان شده است واگر مدت زندگى آن حضرت را پيش از رسالت وبعد از طوفان بر آن بيافزائيم قطعا از مرز هزار سال خواهد گذشت. در برخى از احاديث عمر حضرت نوح 2500 سال بيان شده است.(5) مطابق حديثى که مرحوم صدوق از رسول اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) نقل کرده است، عمر آن حضرت 2450 سال مى باشد.(6)

4 - ودر مورد حضرت عيسى (عليه السلام) مى فرمايد:... هرگز او را نکشتند وبه دار نياويختند، بلکه امر بر آنها مشتبه شد. آنها که درباره او اختلاف کردند در شک وترديد هستند به علم ويقين نرسيده اند از ظن وگمان پيروى مى کنند. به يقين او را نکشتند بلکه خداوند او را به سوى خود بالا برد که خداوند توانا وفرزانه است.(7) همه امت اسلامى به صريح اين آيه وبه استناد احاديث فراوانى عقيده راسخ دارند بر اينکه حضرت عيسى زنده است ودر آسمانهاست وبه هنگام ظهور حضرت مهدى (عجل الله فرجه) او نيز نازل خواهد شد واز ياران حضرت ولى عصر خواهد بود.

حضرت خضر

اگر بخواهيم از احاديث شريفه رسول اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) وپيشوايان معصوم (عليهم السلام) نيز کمک بگيريم بر وسعت بحث افزوده خواهد شد زيرا مطابق احاديث فراوانى که اطمينان آور است حضرت خضر (معاصر حضرت موسى) نيز هنوز زنده است وتا ظهور حضرت مهدى (عليه السلام) زنده خواهد ماند، وهم اکنون عمر او بالغ بر 6000 سال مى باشد.(8) داستان حضرت خضر وحضرت موسى در قرآن کريم در سوره کهف آيه هاى 82 - 60 آمده است. حضرت موسى آگاه مى شود که در زير آسمان مرد دانشمندى هست که مقام علمى اش از حضرت موسى بالاتر است، از خداوند درخواست مى کند که جاى او را به حضرت موسى بيان کند تا به پيش او رفته از محضرش استفاده نمايد. خداوند جاى او را به موسى بيان مى فرمايد. حضرت موسى رخت سفر بربسته به سوى آن معلم بزرگ راه مى افتد. پس از طى منازل سرانجام به مقصود خود نائل شده به ديدار او موفق مى شود. حضرت خضر مى فرمايد که تو نمى توانى با من شرط مصاحبت را به جاى آورى. حضرت موسى با او پيمان مى بندد که در کارهاى او مداخله نکند وبر او خورده نگيرد. ولى هنگامى که در حضور او راهى سفر مى شوند سه کار غير موجه (از نظر موسى) از او سر مى زند:

1 - کشتى را سوراخ مى کند.

2- جوانى را مى کشد.

3 - ديوار مخروبه اى را بدون اجرت بنا مى کند. در هر سه مورد حضرت موسى زبان به اعتراض مى گشايد ودر نتيه از مصاحبت او محروم مى گردد.(9) روى اين بيان حضرت خضر در زمان حضرت موسى پيامبرى بزرگوار بود واز پيامبرى اولوا العزم چون موسى مقام علمى اش بالاتر بود. حمد الله مستوفى مى نويسد: اوالعزم بودن حضرت خضر، صريح روايات اسلامى است.(10) ولى در مورد اينکه او به کدام قوم مبعوث بوده ودر زمان حضرت موسى چقدر از عمر او مى گذشت اختلاف فراوان هست:

1 - او فرزند آدم بود.(11)

2 - او نواده آدم بود.

3 - او معاصر حضرت ابراهيم بود.(12)

4 - از پيامبران بنى اسرائيل بود.

5 - معاصر ذوالقرنين ودر سپاه او بود. طبرى مى نويسد: قول نزديک به حق اينست که او پيش از موسى ومعاصر فريدون وذوالقرنين بود.(13)

در مورد اسم او مشهور اينست که اسمش ايليا است(14) ولى مرحوم طريحى مى فرمايد که قول صحيح اينست که بليا باشد(15)، آنچه مسلم است اينست که خضر لقب اوست. در مورد اينکه چرا حضرت خضر زنده جاويد است؟ واز اين عمر بسيار طولانى برخوردار شده است؟ باز اختلاف هست که به برخى از آنها اشاره مى کنيم:

1 - خداوند به او اين عمر طولانى را داده تا دجال را تکذيب کند.(16)

2 - حضرت آدم در حق او دعا نمود که تا روز قيامت زنده بماند.(17)

3 - او در پيشاپيش سپاه ذوالقرنين بود وهنگامى که به ظلمات رسيد از آب حيات خورد.(18)

4 - تا گواه عمر طولانى حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) باشد: امام صادق در حديث مفصلى که از عمر طولانى حضرت مهدى (عجل الله فرجه) بحث مى کند، مى فرمايد: در علم خدا مقدر بود که قائم آل محمد عمر بسيار طولانى داشته باشد. چون خدا مى دانست که بسيارى از مردم در زمان غيبت از عمر طولانى آن حضرت به ترديد خواهند افتاد، به بنده صالح خود خضر نيز عمر طولانى عطا فرمود. واين عمر طولانى صرفا براى اينست که مومنان بتوانند به استناد عمر طولانى او به عمر طولانى قائم ما استدلال کنند تا حجت بر دشمنان تمام شود وکسى را بر خدا عذرى نباشد.(19) از اين حديث استفاده مى شود که عمر طولانى حضرت خضر صرفا براى اثبات عمر طولانى حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) مى باشد.

حضرت الياس

مطابق عقيده برادران اهل سنت، حضرت الياس نيز هنوز زنده است.(20) در قرآن کريم در دو سوره اسم الياس آمده است(21) ولى از زنده بودن او بحث نشده است. اما مطابق روايات فراوانى که اهل سنت نقل کرده اند، او زنده است وهمه ساله در مراسم حج شرکت مى کند وآنجا با حضرت خضر ديدار مى نمايد.(22) در روايات شيعه نيز از زنده بودن الياس بحث شده است ودر برخى از آنها آمده که الياس موکل خشکى ها وخضر موکل درياهاست(23) ولى علامه طباطبائى آنها را ضعيف شمرده است.(24) آقاى عسکرى معتقد است که الياس همان خضر است که الياس نام او، وخضر لقب او مى باشد. واين مطلب را به عموم شيعه نسبت داده مى گويد عقيده شيعه بر اينست.(25) وسپس حديث مفصلى نقل مى کند که چرا به خضر ملقب شده است.(26) در اين زمينه از ابن عباس هم نقل شده که خضر همان الياس است، واين مطلب را به رسول اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) نسبت داده است.(27)

حضرت ادريس

طبق عقيده برادران اهل سنت حضرت ادريس نيز زنده است ودر آسمانهاست، آنها علاوه بر احاديث فراوانى که به اسناد خود نقل کرده اند به آيه شريفه (ورفعناه مکانا عليا) (28) نيز استناد مى کنند که مى فرمايد: ما او را به جايگاهى بس بلند بالا برديم. فريد وجدى(29) وابن مسعود، او را با الياس يکى دانسته اند(30) وشايد منشا اين قول تورات باشد که از صعود ايليا به آسمانها سخن گفته است(31) وجالبتر اينکه در آخرين فراز تورات از نزول وى پيش از قيامت سخن به ميان آمده است(32) که مى توان آن را با زمان ظهور حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) منطبق دانست. زنده بودن حضرت ادريس از نظر شيعه مسلم نيست. مرحوم علامه طباطبائى پس از نقل چند روايت در مورد صعود حضرت ادريس به آسمانها، آنها را جزء اسرائيليات دانسته است.(33)

از مطالب فوق نتيجه مى گيريم که از نظر شيعه دو نفر از پيامبران به طور مسلم زنده است:

1 - حضرت عيسى، که صريح قرآن کريم است.

2 - حضرت خضر، که از نظر روايات قطعى است. ولى از نظر برادران اهل سنت چهار نفر از پيامبران زنده است:

1 - حضرت عيسى

2 - حضرت خضر

3 - حضرت الياس

4 - حضرت ادريس آنها مى گويند که: عيسى وادريس در آسمانها، والياس وخضر در زمين مى باشند ومى گويند که: خضر موکل درياها والياس موکل خشکيهاست وهر دو همه ساله در مراسم حجت شرکت نموده، در آنجا با يک ديگر ديدار مى کنند. اگر چه زنده بودن الياس وادريس از نظر شيعه مسلم نيست، ولى چون از نظر سنى ها قطعى وترديد ناپذير است،(34) براى ما نيز محل استشهاد مى باشد، زيرا اعتراض کننده ها بر طول عمر حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) منحصرا از برادران اهل سنت مى باشند وهرگز احدى از شيعيان در اين مسئله ترديد نکرده است، از اين رهگذر مى توانيم در برابر آنها بگوئيم: به نظر شما چهار نفر از پيامبران هنوز زنده هستند وکوچکترين آنها حضرت عيسى است که در آستانه دو هزار سالگى است وبزرگترين آنها حضرت خضر است که از مرز شش هزار سالگى گذشته است، وهرگز در مورد آنها ترديدى به خود راه نمى دهيد، پس چگونه است که در مورد حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) دچار ترديد مى شويد.

دجال

صدها حديث از طريق شيعه وسنى دلالت مى کند بر اينکه دجال در عصر رسول اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) زنده بود وتا ظهور حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) زنده خواهد ماند وبه دست آن حضرت در باب لد کشته خواهد شد. در اين زمينه کافى است که صحيح مسلم را مورد مطالعه قرار دهيم. از بررسى 45 حديثى که مسلم در صحيح خود آورده است به دست مى آيد که از نظر اهل سنت ترديدى نيست در اينکه دجال در عصر رسول اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) زنده بود(35) وپيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) او را به اصحاب خود نشان داد(36) وبرخى از حاضران در صدد کشتن او بر آمدند ولى پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: شما هرگز به اين کار موفق نمى شويد، زيرا مقدر است که او زنده بماند تا به دست قائم آل محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) در باب لد کشته شود.(37)

کوتاه سخن اينکه:

1 - از نظر علوم روز، عمر طولانى نه تنها ممکن، بلکه در انتظار بشر قرن 21 مى باشد.

2 - از نظر تاريخ همواره دراز عمران بسيارى بوده اند.

3 - از نظر تورات صدها نفر عمر طولانى در حدود يک هزار سال داشته اند.

4 - از نظر قرآن نه تنها عمر طولانى، بلکه عمر جاويدان نيز امکان پذير است.(38)

5 - از نظر يهوديان ومسيحيان، ايليا وعيسى هنوز زنده اند.

6 - از نظر شيعه عيسى وخضر زنده هستند.

7 - از نظر اهل سنت: عيسى، خضر، الياس وادريس از انبياء، وشيطان ودجال از مفسدان هنوز زنده اند.(39) وهمه آنها بيش از حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) عمر کرده اند، که کوچکترين آنها (حضرت عيسى) نزديک دو برابر حضرت مهدى عمر کرده، وحضرت خضر که از نظر شيعه وسنى زنده بودنش مسلم است، حد اقل 5 برابر حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) عمر کرده است. وهرگز احدى از مسلمانان در مورد آنها دچار ترديد نشده است، پس چگونه مى توان در مورد حضرت بقيه الله (عجل الله فرجه) شک وترديد نمود؟! در صورتى که مطابق قانون فلسفى حکم الامثال فيما يجوز وما لا يجوز واحد. پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) وپيشوايان معصوم (عليهم السلام) سالها پيش از ولادت حضرت مهدى (عجل الله فرجه) خبر داده اند که او از عمر بسيار طولانى برخوردار خواهد بود. هم اکنون 318 حديث در دست داريم که در آنها نويد عمر بسيار طولانى براى آن مصلح غيبى داده شده است.(40) ودر برخى از آنها تصريح شده بر اينکه عمر آن حضرت به قدرى طولانى خواهد شد که جز شيعيان راستين کسى در اعتقاد خود استوار نخواهد ماند.(41)

به اميد روزى که آن يکتا بازمانده الهى از پشت پرده غيبت ظهور نموده، مرزهاى جغرافيائى را درهم ريزد وشالوده حکومت واحد جهانى را بر اساس عدالت وآزادى استوار سازد. وبه جنايات وخيانات انسانها خاتمه دهد وپرچم پر افتخار لا اله الا الله، محمد رسول الله، على ولى الله را برفراز کره خاکى به اهتزاز در آورد. کاخهاى ظلم واستبداد را بر ستمگران فروريزد، عدالت وآزادى را به معناى واقعى کلمه عينيت بخشد وجامعه بشرى را از چنگال دژخيمانى که صداى صلح دوستى ودادخواهى شان گوش فلک را کر نموده است، رهائى دهد. تا اشک شوق وخرسندى بر گونه هاى مشتاقان بچکد وديدگان بى فروغ مشتاقان از نور جمال وفروغ دولتش پر از نور وروشنائى گردد. (انشاء الله تعالى).

نيمه شعبان 1404/ حوزه علميه قم

على اکبر مهدى پور

پاورقى:‌


(1) سوره انبياء، آيه 44 وبهمين مضمون: سوره قصص آيه 45.
(2) سوره الصافات، آيه 144.
(3) کيهان، ش 6413، (22 آذر ماه 43).
(4) سوره عنکبوت، آيه 14.
(5) المهدى الموعود المنتظر، ج 2 ص 339.
(6) کمال الدين، ص 523.
(7) سوره نساء، آيه 157.
(8) يوم الخلاص، ص 157.
(9) متن اين حوادث همراه با علل آنها در قرآن کريم آمده است (سوره کهف آيه هاى 82 - 60).
(10) تاريخ گزيده ص 20.
(11) الميزان ج 13 ص 353.
(12) تاج العروس، ج 3 ص 181.
(13) تاريخ طبرى، ج 1 ص 416.
(14) الموسوعه العربيه الميسره، ص 758.
(15) مجمع البحرين ص 246، مجمع البيان ج 6 ص 483 وتاريخ طبرى ج 1 ص 415.
(16) الميزان ج 13 ص 353.
(17) کنز الفوائد کراجکى ص 248.
(18) تفسير عياشى، ج 2 ص 341، تاريخ گزيده ص 37 و97، وتاريخ طبرى ج 1 ص 414.
(19) کمال الدين ص 357، بشاره الاسلام ص 142، بحار الانوار ج 51 ص 222، غيبت شيخ طوسى ص 108، منتخب الاثر ص 259 وينابيع الموده ص 455.
(20) البيان فى اخبار صاحب الزمان ص 149.
(21) سوره انعام آيه 85 وسوره صافات آيه هاى 123 و130.
(22) تاريخ طبرى، فتوحات ابن عربى، وتاج العروس ج 3 ص 181.
(23) البرهان على وجود صاحب الزمان ص 14.
(24) الميزان، ج 17 ص 160.
(25) المهدى الموعود المنتظر، ج 2 ص 350.
(26) همان مدرک، ص 344.
(27) الميزان، ج 17 ص 159.
(28) سوره مريم آيه 56.
(29) قاموس قرآن ج 1 ص 106.
(30) الميزان، ج 17 ص 159.
(31) عهد عتيق، کتاب دوم پادشان، باب 2 بندهاى 1 و11.
(32) عهد عتيق، ملاک نبى، باب 4 بند 5.
(33) الميزان، ج 14 ص 71.
(34) الامام الثانى عشر، ص 60.
(35) صحيح مسلم، ج 4 ص 2267 - 2240.
(36) همان مدرک ص 2265 وعقد الدرر ص 291 - 281.
(37) صحيح مسلم، ج 4 ص 2255.
(38) عمر جاويدان به اصطلاح زيست شناسان که بالاخره پايان دارد.
(39) زنده بودن شيطان از نظر همه اديان آسمانى مسلم است وبه صريح قرآن تا وقت معين مهلت داده شده است که مطابق روايات مقصود از وقت معين، روز ظهور حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه) مى باشد که با ظهور آن کعبه مقصود وقبله موعود، مدت مهلت ابليس نيز به سر خواهد آمد.
(40) منتخب الاثر، ص 283 - 274.
(41) کمال الدين، ص 324 و354.