(الأربعون حديثاً للمحقّق التستري ص 83):
عن الرضا عليه السلام عن آبائه عليهم السلام عن علي عليه السلام قال: (بينا أنا
أمشي مع النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم في بعض طرقات المدينة إذ لقينا شيخ
طويل... فسلَّم على النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ورحَّب به ثمّ التفت إليَّ
وقال: السلام عليک يا رابع الخلفاء ورحمة الله وبرکاته... فقلت: يا رسول الله صلَّى
الله عليه وآله وسلَّم ما هذا الذي قال هذا الشيخ؟ وتصديقک له؟... قال: إنَّ الله
عزَّ وجلَّ قال في کتابه: (إِنِّي جاعِلٌ فِي الأَْرْضِ
خَلِيفَةً) والخليفة المجعول فيها آدم، وقال: (يا
داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الأَْرْضِ) فهو الثاني، وقال عزَّ
وجلَّ حکاية عن موسى حين قال موسى لهارون: (اخْلُفْنِي فِي
قَوْمِي وَأَصْلِحْ) وهو الثالث...، فأنت رابع الخلفاء وکما سلَّم عليک
الشيخ أوَلا تدري من هو؟ قلت: لا، قال: هذا أخوک الخضر فاعلم).
حضرت امام رضا عليه السلام از پدران بزرگوارش عليه السلام از حضرت امير المؤمنين
عليه السلام فرمود: زماني من در خدمت حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
در بعضي از راه هاي مدينه منوره مي رفتيم پيرمردي بلند قامت به ما رسيد... وبه رسول
اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم سلام وخوش آمد عرض کرد سپس به من متوجه شد وگفت:
سلام ورحمت وبرکات خدا بر تو باد اي چهارمين خليفه... من عرض کردم: يا رسول الله
صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين چه سخني بود که اين پيرمرد گفت وچه تصديقي بود که
شما فرموديد؟ فرمود: همانا خداي عزَّ وجلَّ در قرآن کريم فرمايد: (من در زمين خليفه
قرار مي دهم) وآن خليفه اي که در زمين قرار داد آدم عليه السلام بود وفرمود: (اي
داود عليه السلام ما ترا در زمين خليفه قرار داديم) وداود عليه السلام خليفه دويم
است وبه حکايت از موسى عليه السلام وقتي که به هارون عليه السلام فرمايد: (خليفه من
در ميان قوم من باش واصلاح امور کن) وهارون عليه السلام خليفه سوم است پس تو
چهارمين خليفه مي باشي آنچنان که اين پيرمرد بر تو سلام داد آيا نمي داني او کيست؟
من عرض کردم: نمي دانم. فرمود: اين برادرت خضر عليه السلام است. بدان.
(يوم الخلاص ص 44):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (الأئمّة بعدي اثنا عشر، بعدد نقباء
بني إسرائيل، وبعدد الأسباط وبعدد حواريي عيسى عليه السلام. من خالفهم فقد خالفني
ومن ردَّهم وأنکرهم فقد ردَّني ومن أحبَّهم واقتدى بهم فاز ونجا، ومن تخلَّف عنهم
ضلَّ وهوى. فطوبى لمن أحبَّهم، والويل لمن أبغضهم).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امامان عليهم السلام پس از من دوازده
تن باشند به شماره ي نقيبان بني اسرائيل وبه شماره ي سبطها وبه شماره ي حواريون
حضرت عيسى عليه السلام هر کس با آنان مخالفت کند با من مخالفت کرده وهر که آنان را
رد وانکار کند مرا رد نموده وهر که دوستشان بدارد واقتداء به آنان نمايد کامياب
ونجات يافته است وهر کس از آنان تخلف جويد گمراه وسرگردان شود پس خوشا حال کسي که
دوستدارشان باشد وواي بر کسي که با آنان دشمني کند.
(يوم الخلاص ص 48؛ مسند أحمد ج 5 ص 106):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يکون لهذه الأئمّة اثنا عشر خليفة).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: براي اين امت دوازده خليفه خواهد
بود.
(يوم الخلاص ص 48):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا يزال هذا الدين عزيزاً إلى اثني
عشر خليفة کلّهم من قريش).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هميشه اين دين عزيز است تا وقتي که
دوازده خليفه از قريش در ايشان باشند.
(يوم الخلاص ص 48):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا يزال هذا الأمر في قريش ما بقي
منهم اثنان).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هميشه اين امر (خلافت) در قريش است
تا وقتي که دو تن از آنان باقي باشد.
(يوم الخلاص ص 48):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (بعدي اثنا عشر إماماً. تسعة من صلب
الحسين عليه السلام أمناء معصومون ومنّا مهدي هذه الأمّة ألا إنَّ أهل بيتي وعترتي
من لحمي ودمي. ما بال قوم يؤذونني فيهم؟ لا أنالهم الله شفاعتي).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: پس از من دوازده امام عليه السلام
خواهد بود که نه تن از صلب امام حسين عليه السلام مي باشند همه امين ومعصومند ومهدي
عليه السلام اني امت از ماست هان که اهل بيت عليهم السلام وعترتم عليهم السلام از
گوشت وخون من مي باشند چرا گروهي درباره ي آنان به من اذيت مي رسانند. که خدا شفاعت
مرا به آنها مرساناد.
(أصول الکافي ج 1 ص 200؛ يوم الخلاص ص 173):
قال الصادق عليه السلام: (الإمام کالشمس الطالعة المجلَّلة بنورها العالم وهي في
الأفق بحيث لا تنالها الأيدي والأبصار).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: امام عليه السلام مانند آفتاب درخشان است که با
نور خود جهان را جلال مي بخشد ودر افق مي درخشد در حالي که نه دست کسي به او مي رسد
ونه ديدگان کسي توان ديدن او را دارد.
(يوم الخلاص ص 231):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (شيعتنا ومحبّونا عند الناس کفّار، وعند الناس
خاسرون وعند الله رابحون فازوا بالإيمان وخسر المنافقون).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: شيعيان ودوستان ما در نزد مردم کفار به شمار
مي آيند وزيان کار شمرده مي شوند ولي در پيشگاه خدا سودمند وبهره ياب مي باشند وبه
وسيله ايمان کاميابند ومنافقان زيانکارند.
(وسائل الشيعة ج 1 ص 93؛ يوم الخلاص ص 233):
عن الصادق عليه السلام: (أفضل البقاع ما بين الرکن والمقام ولو أنَّ رجلاً عمَّر ما
عمَّر نوح في قومه ألف سنة إلاَّ خمسين عاماً، يصوم النهار ويقوم الليل أي متعبّداً
في ذلک المکان ثمّ لقي الله بغير ولايتنا لم ينفعه ذلک شيئاً).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: برترين بقعه ها ميان رکن ومقام است، اگر مردي به
اندازه نوح عليه السلام که نهصد وپنجاه سال در ميان خود زيست کرد عمر کند وروزها
روزه دار وشبها به نماز وعبادت در آن مکان بگذارند سپس به ملاقات خدا رود در حالي
که ولايت ما را نداشته باشد آن همه عبادات به هيچ وجه سودي به او نمي رساند.
(أصول الکافي ج 2 ص 245):
عن أبي جعفر عليه السلام قال: (ما يبالي من عرفه الله هذا الأمر أن يکون على قلّة
جبل يأکل من نبات الأرض حتَّى يأتيه الموت).
حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: کسي که خدايش به امر ولايت تعرفه فرموده باکي
ندارد که در بالاي کوه باشد وتا پايان عمر از روئيدني هاي زمين بخورد.
(جامع أحاديث الشيعة ج 1 ص 125؛ يوم الخلاص ص 236):
قال الصادق عليه السلام: (ديني ودين آبائي الذي تدين الله تعالى به: شهادة أن لا
إله إلاَّ الله وأنَّ محمّداً رسول الله والإقرار بما جاء به من عند الله، والولاية
لوليّنا والبراءة من عدوّنا والتسليم لأمر ربّنا).
امام صادق عليه السلام فرمود: دين ودين پدران من که در پيشگاه خداي تعالى بدان تدين
داريم: شهادت به وحدانيت خدا ورسالت محمد رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
واقرار بدانچه آن حضرت از سوي خدا آورده با دوستان ما وبيزاري از دشمنان ما وگردن
نهادن به فرمان پروردگار ما است.
(منتخب الأثر ص 27):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا يزال هذا الدين قائماً إلى اثني
عشر من قريش فإذا مضوا ساخت الأرض بأهلها).
حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هميشه اين دين تا دوازده تن از
قريش به رهبري باقي باشند پايدار است وچون همه از ميان بروند زمين ساکنانش را فرو
مي برد.
(جامع أحاديث الشيعة ج 1 ص 17؛ يوم الخلاص ص 237):
قال الصادق عليه السلام: (والله لولا أن الله فرض ولايتنا ومودَّتنا، ما أدخلناکم
بيوتنا ولا أوقفناکم على أبوابنا والله ما نقول بأفواهنا، ولا نقول برأينا، إلاَّ
ما قال ربّنا).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: به خدا قسم اگر خدا ولايت ومودت ودوستي ما را
واجب نمي فرمود ما شما را به خانه هاي خود راه نمي داديم وشما به در خانه خود نگاه
نمي داشتيم به خدا قسم ما سخني نمي گوييم ورأي ونظري نمي دهيم مگر آنچه پروردگار ما
فرموده.
(منتخب الأثر ص 17):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يکون بعدي اثنا عشر خليفة کلّهم من
قريش).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: پس از من دوازده خليفه خواهد بود که
همه از قريشند.
(منتخب الأثر ص 15):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا يزال هذه الأمّة مستقيماً أمرها
ظاهرة على عدوّها حتَّى يمضي منها اثنا عشر خليفة).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هميشه اين امت کارش مستقيم وبر دشمنش
پيروز است تا دوزاده خليفه عليه السلام از امت بگذرد.
(منتخب الأثر ص 23):
عن جابر ابن سمرة قال: سمعت النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (ليکوننَّ من
بعدي اثنى عشر أميراً کلّهم من قريش).
به نقل از جابر ابن سمرة گفت: از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي
فرمود: البته پس از من دوازده امير همه از قريش بودند.
(منتخب الأثر ص 26):
عن سلمان الفارسي قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (الأئمّة بعدي
اثننا عشر عدد شهور الحول ومنّا مهدي هذه الأمّة له هيبة موسى وبهاء عيسى عليه
السلام وحکم داود وصبر أيّوب).
به نقل از سلمان فارسي گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود:
امامان عليهم السلام پس از من دوازده تن باشند به شماره ماه هاي سال واز ما است
مهدي عليه السلام اين امت که او را هيبت موسى عليه السلام ونور عيسى عليه السلام
وحکم داود عليه السلام وصبر ايوب عليه السلام باشد.
(منتخب الأثر ص 49):
عن أبي أيّوب الأنصاري قال: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (أنا
سيّد الأنبياء وعلي سيّد الأوصياء وسبطاي خير الأسباط ومنّا الأئمّة المعصومون من
صلب الحسين عليه السلام ومنّا مهدي هذه الأمّة)، فقام إليه أعرابي فقال: يا رسول
الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم کم الأئمّة بعدک؟ قال: (عدد الأسباط وحواري عيسى
عليه السلام ونقباء بني إسرائيل).
به نقل از ابي ايوب انصاري گفت: از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي
فرمود: من سرور پيغمبرانم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وعلي عليه السلام سرور
اوصياء است ودو سبط من (حسن عليه السلام وحسين عليه السلام) بهترين سبطايند وامامان
معصوم عليهم السلام از ما از صلب امام حسين عليه السلام مي باشند ومهدي عليه السلام
اين امت از ما است اعرابي بپا خاست وعرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم پس از شما چند تن امام عليه السلام باشند؟ فرمود: به شماره هاي سبطها وبه
شماره حواريون عيسى عليه السلام وبه شماره ي نقيبان بني اسرائيل مي باشند.
(منتخب الأثر ص 48):
عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ الصدقة لا
تحلّ لي ولا لأهل بيتي عليهم السلام)، فقلنا: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم من أهل بيتک؟ قال: (أهل بيتي وعترتي من لحمي ودمي هم الأئمّة بعدد نقباء بني
إسرائيل).
ابو هريره گويد: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا صدقه بر من
واهل بيت من عليهم السلام حلال نيست، ما عرض کرديم: يا رسول الله صلَّى الله عليه
وآله وسلَّم اهل بيت عليهم السلام شما چه کسانند؟ فرمود: اهل بيت عليهم السلام
وعترت من عليهم السلام از گوشت وخون مي باشند آنان امامان عليهم السلام پس از من به
شماره ي نقيبان بني اسرائيل باشند.
(کشف الغمّة ج 2 ص 448؛ منتخب الأثر ص 57):
عن زرارة قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: (الاثنا عشر الأئمّة من آل محمّد
کلّهم محدّث: علي بن أبي طالب عليه السلام وأحد عشر من ولده ورسول الله صلَّى الله
عليه وآله وسلَّم وعلي هما الوالدان).
بنقل از زرارة رضي الله عنه گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام شنيدم مي فرمود:
دوازده امام از آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم همه الهام شده مي باشند اولشان
امام علي بن ابي طالب عليه السلام ويازده فرزند آنحضرت هستند. رسول خدا صلَّى الله
عليه وآله وسلَّم وعلي عليه السلام هر دو پدرانشان مي باشند.
(منتخب الأثر ص 57):
عن علي عليه السلام في حديث أنَّه قال: (يا سليم إنَّ أوصيائي أحد عشر رجلاً من
ولدي أئمّة کلّهم محدّثون)، قلت: يا أمير المؤمنين من هم؟ قال: (ابني هذا الحسن ثمّ
ابني هذا الحسين ثمّ ابني هذا وأخذ بيد ابن ابنه علي بن الحسين عليه السلام وهو
رضيع ثمّ ثمانية من ولده...) الحديث.
حضرت امير المؤمنين در ضمن حديثي فرمود: اي سليم همانا اوصياء من يازده تن فرزندان
عليهم السلام من امام وهمه الهام شده مي باشند. راوي گفت: من عرض کردم: يا امير
المؤمنين عليه السلام ايشان کيانند؟ فرمود: اين پسرم حسن عليه السلام سپس اين پسرم
امام حسين عليه السلام سپس اين پسرم ودست فرزند زاده اش امام علي بن الحسين عليه
السلام را که طفلي شيرخوار بود گرفت وفرمود: هشت تن از فرزندانش عليهم السلام...
الحديث.
(کمال الدين وتمام النعمة ص 373؛ عيون أخبار الرضا ج 1 ص 59؛ منتخب الأثر ص 58؛ کشف
الغمّة ص 507):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (الأئمّة بعدي اثنا عشر أوّلهم علي بن
أبي طالب وآخرهم القائم خلفائي وأوصيائي وأوليائي وحجج الله على أمّتي بعدي، المقرّ
بهم مؤمن والمنکر لهم کافر).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امامان پس از من دوازده تن اولشان
علي بن أبي طالب عليه السلام وآخرشان قائم عليه السلام جانشينان واوصياء واولياء من
وحجت هاي خدا پس از من در امتم مي باشند کسي که اقرار بايشان کند مؤمن وآنکه
انکارشان کند کافر باشد.
(الغيبة للشيخ الطوسي ص 89 و133/ چاپ جديد):
عن جابر بن سمرة قال: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (لا يزال
هذا الدين ظاهراً لا يضرّه من ناواه حتَّى يقوم اثنا عشر خليفة کلّهم من قريش).
بنقل از جابر ابن سمرة گفت: از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي
فرمود: هميشه اين دين ظاهر وپيروز است کسيکه با آن دشمني کند به آن ضرري نمي رساند
تا دوازده جانشين من که همه از قريش باشند قيام کنند.
(الغيبة للشيخ الطوسي ص 90):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: قال لي رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يا
علي الأئمّة الراشدون المهديون المغصوبون حقوقهم من ولدک أحد عشر إماماً وأنت).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم به
من فرمود: يا علي عليه السلام امامان راشد وهدايت شده که حقوقشان غصب گشته از
فرزندان تو يازده تن وتو امام مي باشيد.
(کشف الغمّة ج 2 ص 506؛ الغيبة للشيخ الطوسي ص 92):
عن جابر بن يزيد عن أبي جعفر عليه السلام عن جابر بن عبد الله الأنصاري قال: دخلت
على فاطمة عليها السلام وبين يديها أسماء الأوصياء من ولدها فعددت اثني عشر اسماً
آخرهم القائم ثلاثة منهم محمّد عليه السلام وثلاثة منهم علي عليه السلام.
بنقل از جابر بن يزيد از حضرت امام باقر عليه السلام از جابر بن عبد الله انصاري
گفت: بخدمت حضرت فاطمه زهرا عليها السلام رسيدم ودر نزد حضرت اسامي اوصياء فرزندانش
را ديدم وآنرا شمردم دوازده اسم بود آخرشان نام قائم عليه السلام بود سه نام محمد
عليه السلام وسه نام علي عليه السلام بود. در روايات سه محمد وچهار علي وحسن وحسين
وجعفر وموسى عليه السلام است.
(الغيبة للشيخ الطوسي ص 93):
عن أبي بصير عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم في حديث له: (إنَّ الله اختار من الناس الأنبياء الرسل، واختارني من الرسل،
واختار منّي علياً واختار من علي عليه السلام الحسن عليه السلام والحسين عليه
السلام واختار من الحسين عليه السلام الأوصياء، تاسعهم قائمهم، وهو ظاهرهم
وباطنهم).
بنقل از ابي بصير از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلَّى الله عليه
وآله وسلَّم در ضمن حديثي فرمود: همانا خدا از پيغمبران رسولان را اختيار کرد ومرا
از رسولان اختيار فرمود وعلي عليه السلام را از من واز علي عليه السلام حسن عليه
السلام وحسين عليه السلام را واز حسين عليه السلام اوصياء عليهم السلام را مختار
ساخت که قائم عليه السلام نهمين ايشان است واو ظاهر وباطن اوصياء مي باشد. امکان
دارد الناس در حديث اضافه باشد.
(الغيبة للشيخ الطوسي ص 134):
عن الشعبي عن مسروق قال: کنّا عند ابن مسعود فقال له رجل: حدَّثکم نبيّکم کم يکون
بعده من الخلفاء؟ فقال: نعم وما سألني عنها أحد قبلک وأنَّک لأحدث القوم سنّاً
سمعته يقول: (يکون بعدي عدد نقباء موسى عليه السلام، قال الله عزَّ وجلَّ: (وَبَعَثْنا
مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيباً)).
شعبي از مسروق گويد: ما در نزد عبد الله بن مسعود بوديم مردي به او گفت: پيغمبر
صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شما آيا خبر داده که چند تن جانشين پس از او باشد؟
گفت: آري. وکسي پيش از تو اين سئوال را نکرده وتو نوجوانترين فرد قوم مي باشي شنيدم
که رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مي فرمود: (خلفاي من) به شماره ي نقيبان
بني اسرائيلند خداي عزَّ وجلَّ فرمايد: (و برانگيختم از آنان دوازده نقيب را).
(الغيبة للشيخ الطوسي ص 96):
روى جابر الجعفي قال: سألت أبا جعفر عليه السلام عن تأويل قول الله عزَّ وجلَّ: (إِنَّ
عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ
خَلَقَ السَّماواتِ وَالأَْرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلِكَ الدِّينُ
الْقَيِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ)، قال: فتنفَّس سيّدي
الصعداء ثمّ قال: (يا جابر أمَّا السنة فهي جدّي رسول الله عليه السلام وشهورها
اثنا عشر شهراً، فهو أمير المؤمنين عليه السلام إليَّ وإلى ابني جعفر عليه السلام
وابنه موسى وابنه علي عليه السلام وابنه محمّد وابنه علي وإلى ابنه الحسن وإلى ابنه
محمّد الهادي المهدي اثنا عشر إماماً حجج الله في خلقه وأمناؤه على وحيه وعلمه،
والأربعة الحرم الذين هم الدين القيم، أربعة منهم يخرجون باسم واحد علي أمير
المؤمنين وأبي علي بن الحسين عليه السلام وعلي بن موسى عليه السلام وعلي بن محمّد
عليه السلام، فالإقرار بهؤلاء هو الدين القيم ولا تظلموا فيهنَّ أنفسکم أي قولوا
بهم جميعاً تهتدوا).
جابر جعفي گفت: از امام باقر عليه السلام تأويل آيه کريمه: (همانا شماره هاي ماه ها
در نزد خدا دوازده است در کتاب خدا در روزي که آسمانها وزمين را آفريد برخي از
آنها: چهار ماه حرام است اين دين محکم است سپس در آنها به خود ستم نکنيد) پرسيدم؟
حضرت آه دردناک برکشيد وفرمود: اي جابر اما سال: جدم حضرت رسول اکرم است وماه هاي
آن سال دوازده وآن امير المؤمنين عليه السلام وامام حسن عليه السلام وامام حسين
عليه السلام وپدرم علي عليه السلام ومن وپسرم جعفر عليه السلام وفرزند او موسى عليه
السلام وفرزندش علي عليه السلام وپسرش محمد عليه السلام وپسرش علي عليه السلام
وپسرش حسن عليه السلام وفرزندش محمد هادي مهدي عليه السلام دوازده امام عليه السلام
حجت خدا در خلق وامينان خدا بر وحي وعلمش مي باشند وچهار تن احترام ويژه دارند
وهمگي قوام دين هستند وآن چهار تن نام واحد دارند وبنام علي عليه السلام موسومند
علي امير المؤمنين عليه السلام وپدرم علي بن الحسين عليه السلام وعلي بن موسى عليه
السلام وعلي بن محمد عليه السلام. اقرار به اين بزرگواران دين قيم است ودر آنان به
خود ستم روا مداريد يعني به همه ي آن بزرگواران معتقد باشيد تا هدايت يابيد.
(يوم الخلاص ص 381):
قال الباقر عليه السلام: (السماوات والأرض عند الإمام کيده من راحته يعرف ظاهرها من
باطنها ويعلم برّها من فاجرها).
حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: آسمانها وزمين در پيشگاه امام عليه السلام حکم
کف دست او را دارد که ظاهر آنرا از باطنش مي شناسد ونيکوکار آنرا از بدکارش مي
داند.
(سنن أبي ماجة ج 2 ص 1304):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (ولن تزال طائفة من أمّتي على الحقّ
منصورين لا يضرّهم من خالفهم حتَّى يأتي أمر الله عزَّ وجلَّ).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: وهميشه طائفه اي از امت من بر حق
ومنصورند مخالفين به آنان ضرري نتوانند رسانيد تا فرمان خداي عزَّ وجلَّ برسد.
(يوم الخلاص ص 381):
قال الباقر عليه السلام: إنَّ الدنيا لتمثّل للإمام مثل فلقة الجوز، فلا يعزب عنه
منها شيء. وإنَّه ليتناولها من أطرافها کما يتناول أحدکم من فوق مائدته ما يشاء).
امام باقر عليه السلام فرمود: همانا دنيا ممثل ونمودار مي شود براي امام عليه
السلام مانند نمودار شدن دانه گردو وچيزي از آن بر او پوشيده نمي گردد ونظر امام
عليه السلام فراگير همه قسمتهاي آن مي شود چنانکه فرا گرفتن نظر کسي که بالاي سفره
اي ايستاده همه اطراف سفره را.
(الکافي ج 1 ص 229؛ يوم الخلاص ص 383):
قال الباقر عليه السلام: (والله إنّي لأعلم کتاب الله من أوّله إلى آخره کأنَّه في
کفّي. فيه خبر السماء وخبر الأرض وخبر ما کان وهو کائن، قال الله عزَّ وجلَّ: (وَنَزَّلْنا
عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ) (النحل آية 89)).
امام باقر عليه السلام فرمود: به
خدا قسم من از اول تا آخر قران کريم را مي دانم گوئي که در کف دست من است در آن
اخبار آسمان وزمين مي باشد واخبار گذشته وآينده در آن مسطور است چنانکه خداي عزَّ
وجلَّ فرمايد: (قرآن مجيد را بر تو نازل کرديم که مبين هر چيزي است).
(کمال الدين وتمام النعمة ص 396؛ کشف الغمّة ج 2 ص 507):
عن بن عبّاس قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ خلفائي
وأوصيائي وحجج الله على الخلق بعدي الاثنى عشر: أوّلهم أخي وآخرهم ولدي)، قيل: يا
رسول الله من أخوک؟ قال: (علي بن أبي طالب عليه السلام)، قيل: فمن ولدک؟ قال:
(المهدي عليه السلام الذي يملأها قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً والذي بعثني
بالحقّ بشيراً لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لطوَّل الله ذلک اليوم حتَّى
يخرج فيه ولدي المهدي وينزل روح الله عيسى بن مريم فيصلّي خلفه، وتشرق الأرض بنور
ربّها وبلغ سلطانه المشرق والمغرب).
بنقل از ابن عباس گفت: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا خلفاء
واوصياء من وحجت هاي خدا بر خلق پس از من دوازده تن اولشان برادرم وآخرشان فرزندم
مي باشند عرض شد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم برادرت کيست؟ فرمود:
علي بن ابي طالب عليه السلام عرض شد فرزندت کيست؟ فرمود: مهدي عليه السلام آن که
زمين را پر از عدل وداد کند چنانکه پر از ظلم وجور شده باشد قسم به آنکس که مرا به
حق بشارت دهنده خلق مبعوث فرمود. اگر از دنيا فقط يک روز باقي بماند البته خدا
همانروز را طولاني فرمايد تا فرزندم مهدي عليه السلام خروج کند وروح الله عيسى بن
مريم عليه السلام فرود آيد ودر نماز به مهدي عليه السلام اقتداء نمايد وزمين به نور
پروردگارش درخشان گردد وحکومتش به شرق وغرب برسد.
سخنان نوراني حضرت مهدي:
(بحار ج 53 ص 191؛ يوم الخلاص ص 65):
قال الحجة المنتظر عليه السلام في کتابه لسفيره الأوّل: (... وليعلموا أنَّ الحقّ
معنا وفينا، لا يقول ذلک سوانا إلاَّ کذّاب مفتر، ولا يدَّعيه غيرنا إلاَّ ضالّ
غوي. فليقتصروا منّا على هذه الجملة دون تفسير، ويقنعوا من ذلک بالتعريض دون
التصريح إن شاء الله).
حضرت حجت منتظر در نامه اي که به سفير اول خود نوشتند فرمود: ... وبايد بدانند که
حق با ما ودر ما مي باشد اين سخن را جز ما نگويد مگر دروغگوي مفتري وآنرا ادعا نمي
کند مگر گمراه بايد از ما اين جمله را بدون تغيير بپذيرند وتعريضا وبدون تصريح از
ما قانع شوند ان شاء الله تعالى.
(منتخب الأثر ص 360؛ بحار ج 51 ص 351؛ يوم الخلاص ص 111):
قال محمّد بن عثمان العمري وهو سفيره الثاني رضي الله عنه: رأيته، وکان آخر عهدي به
عند بيت الله الحرام وهو يقول: (اللهم أنجز لي ما وعدتني). وکان متعلّقاً بأستار
الکعبة في المستجار يقول: (اللهم انتقم لي من أعدائي).
محمد بن عثمان که سفير دويم حضرت است گفت: حضرت را ديدم واين آخرين ديدار من از
حضرت بود که در کنار بيت الله الحرام مي فرمود: بارالها تحقق ببخش آنچه را به من
وعده فرمودي. وحضرت در حالي که دست به پرده کعبه معظمة در کنار مستجار زده بود مي
فرمود: بارالها براي من از دشمنانم انتقام بگير.
(يوم الخلاص ص 206):
وفي کلام شريف له مع علي بن إبراهيم الأزدي حين تشرَّف بخدمته: (إنَّ الأرض لا تخلو
من حجّة ولا يبقى الناس في فترة أکثر من تيه بني إسرائيل وقد ظهر أيّام خروجي فهذه
أمانة في رقبتک، فحدّث بها إخوانک من أهل الحقّ).
ودر سخنان شريف حضرت که با علي بن ابراهيم از وي که به خدمتش مشرف شده بود آمده که
فرمود: همانا زمين خالي از حجت نمي ماند ومردم در فترت وسرگرداني بيشتر از سرگرداني
بني اسرائيل نمي مانند ايام خروج من ظاهر وآشکار است ودين امانتي است در گردن تو
آنرا به برادرانت از اهل حق خبر ده.
(بحار ج 52 ص 92):
الکليني عن إسحاق بن يعقوب أنَّه
ورد عليه من الناحية المقدَّسة على يد محمّد بن عثمان: (وأمَّا علّة ما وقع من
الغيبة فإنَّ الله عزَّ وجلَّ يقول: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ) إنَّه
لم يکن أحد من آبائي إلاَّ وقعت في عنقه بيعة لطاغية زمانه، وإنّي أخرج حين أخرج
ولا بيعة لأحد من الطواغيت في عنقي، وأمَّا وجه الانتقاع بي في غيبتي فکالانتقاع
بالشمس إذا غيَّبها عن الأبصار السحاب، وإنّي لأمان لأهل الأرض کما أنَّ النجوم
أمان لأهل السماء، فأغلقوا أبواب السؤال عمَّا لا يعنيکم، ولا تتکافوا على ما قد
کفيتم، وأکثروا الدعاء بتعجيل الفرج، فإنَّ ذلک فرجکم، والسلام عليک يا إسحاق بن
يعقوب وعلى من اتَّبع الهدى).
شيخ کليني رضي الله عنه از اسحق بن يعوقب که نامه ي با دست محمد بن عثمان از ناحيه
مقدسه باين مضمون به او رسيد: واما علت غيبت خداي عزَّ وجلَّ فرمايد: (اي مؤمنان از
چيزهائي که اگر بر شما آشکار شود بدتان خواهد آمد مپرسيد) چون هر يک از پدران
بزرگوار من عليه السلام بيعتي از طاغوت زمان خود بر عهده داشت ومن هنگامي که خروج
مي کنيم در حالي است که بيعتي از طاغوت ها بر عهده ندارم. واما راه سودمند شدن از
من در ايام غيبت مانند سود بردن از پرتو آفتاب است هنگامي که ابر آفتاب را از نظرها
پنهان کند ومن امان ساکنان زمين هستم چنانکه ستارگان امان براي ساکنان آسمان مي
باشند پس در سئوال را از آنچه مربوط بشما نيست ببنديد وچون بمقدار کافي آگاهي داريد
وپرسش زائد از آن براي خود زحمت ايجاد نکنند وبراي تعجيل فرج بسيار دعاء کنيد که
اين فرج شما است وسلام بر تو اي اسحق بن يعقوب وبر هر کس که پيرو هدايت باشد.