نگرشي به زيارت نامه حضرت فاطمه معصومه (س)

محسن رفيعي و معصومه شريفي

- ۳ -


فصل دوّم: زيارت نامه هاي حضرت فاطمه معصومه عليها السلام

در يك تقسيم بندي، براي حضرت فاطمه معصومه عليه السلام دو نمونه زيارت نامه مي توان در نظر گرفت:

الف) زيارت نامه خاصّ.

ب) زيارت نامه عامّ.

زيارت نامه خاصّ به «مشهور» و «غيرمشهور» تقسيم مي شود. زيارت نامه عام نيز با دو متن وجود دارد. مجموعه زيارت نامه هاي عامّ به يقين مأثور از امام معصوم عليه السلام نيستند؛ و توسط علما نگاشته شده است. بحث و بررسي درباره محتوا، فصاحت و بلاغت متن، تطابق آن با قرآن مجيد و سنّت شريف، و صادر كننده - يا صادركنندگان -، مجالي ديگر مي طلبد.

زيارت نامه مشهور حضرت فاطمه معصومه عليها السلام:(1)

قال المجلسي في «بحارالانوار» و «تحفةالزائر»: رأيت في بعض كتب الزيارات حدّث علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن سعد، عن علي بن موسي الرضاعليه السلام، قال: قال: يا سعد! عندكم لنا قبر. قلت: جعلت فداك، قرفاطمة بنت موسي عليهما السلام؟! قال: نعم؛ من زارها عارفاً بحقّها فله الجنّة، فاذا رأيت القبر فقم عند رأسها مستقبل القبلة، فكبّر أربعاً و ثلاثين تكبيرة، و سبّح ثلاثلاً و ثلاثين تسبيحته، و أحمد الله ثلاثاً و ثلاثين تحميدة، ثمّ قل:

السلام علي آدم صَفوةالله، السلام علي نوح نبي الله، السلام علي ابراهيم خليل الله، السلام عل موسي كليم الله، السلام علي عيسي روحِ الله؛ السلام عليك يا رسولَ الله، السلام عليك يا خيرخلقِ الله، السلام عليك يا صفيّ الله، السلام عليك يا محمد بن عبدالله خاتم النبيين؛ السلام عليك يا أميرالمؤمنين عليّ بن أبي طالبٍ وصيَّ رسول الله؛ السلام عليكِ يا فاطمةُ سيّدةَ نساءالعالمين؛ السلام عليكما يا سبطَيْ نبِيِّ الرحمةِ و سيِّدَيْ شبابِ أهل الجنّةِ؛ السلام عليك يا عليّ بن الحسين سيدِالعابدين و قُرَّة عَينِ النّاظرين؛ السلام عليك يا محمد بن عليٍ باقرَالعلم بعدالنبيِّ؛ السلام عليك يا جعفر بن محمدٍ الصادقَ البارَّ الأمين؛ السلام عليك يا موسي بن جعفرٍ الطاهرَالطُهْرَ؛ السلام عليك يا عليَّ بن موسي الرضاالمرتضي؛ السلام عليك يا محمّد بن عليٍّ التقيَّ، السلام عليك يا عليَّ بن محمدٍ النقيَّ الناصحَ الأمينَ؛ السلام عليك يا حسين بن عليٍّ؛ السلام علي الوصيِّ من بعده؛ اللهمّ صل علي نورك و سراجك و وليِّ وليِّكَ و وصيِّ وصيك و حجتك علي خلقك.

السلام عليكِ يا بنتَ رسول الله؛ السلام عليكِ يا بنتَ فاطمةَ و خديجةَ؛ السلام عليكِ يا بنتَ أميرالمؤمنين؛ السلام عليكِ يا بنت الحسن و الحسينِ؛ السلام عليكِ يا بنتَ وليِّ اللهِ؛ السلام عليكِ يا أختَ وليِّ اللهِ؛ السلام عليك يا عَمَّةَ وليِّ اللهِ؛ السلام عليك يا بنتَ موسي بن جعفرٍ؛ و رحمةُ اللهِ و بركاته.

السلام عليكِ عَرَّفَ اللهُ بيننا و بينكم في الجنّةِ؛ و حَشَرنا في زمرتكم؛ و أَوْرَدَنا حَوضَ نبيكم؛ و سقانا بكأسِ جَدِّكُم من يد عليِّ بن أبي طالبٍ؛ صلواتُ اللهِ عليكم.

أسئل اللهَ أن يُرِيَنا فيكُمُ السُّرور و الفرج؛ و أن يجمعنا و أياكم في زمرة جدّكم محمدٍ صلي اللهُ عليه و آله؛ و أن لايسلبنا معرفتكم إنه وليٌّ قديرٌ.

أَتَقَرَّبُ ألي اللهِ بحبكم، والبرائةِ مِن أَعْدائِكُمْ، والتسليمِ إلي الله، راضياً به غَيْرَ مُنْكَرٍ وَ لا مُسْتَكْبِرٍ، وَ عَلَي يقينِ ما أتي به محمدٌ و به راضٍ؛ نطلب وجهك يا سيدي و رضاك والدارالآخرة، يا فاطمةُ اشْفعي لي في الجنَّةِ؛ فإن لكِ عنداللهِ شأناً مِنَ الشّأنِ.

اللهمّ إنّي أسئلُكَ أَنْ تختمَ لي بالسعادة، فلا تَسْلُبْ مِنِّي ما أَنَا فيه، ولاحول و لا قوّةَ إلاَّ بالله العليِّ العظيمِ.

اللهمّ اسْتَجِبْ لنا، و تَقَبَّلْهُ بكرمكَ و عزّتكَ، و برحمتك و عافيتك؛ و صلي اللهُ علي محمدٍ و آله أجمعين، و سَلَّمَ تسليماً يا أَرْحَمَ الرَّاحمين.(2)

(علامه مجلسي در بحارالانوار و تحفةالزائر گفته است: در برخي از كتابهاي «زيارات» ديدم كه) علي بن ابراهيم، از پدرش، از سعد(3) از امام علي بن موسي الرضاعليهما السلام نقل مي كند كه فرمود: سعد! ما نزد شما قبر داريم! عرض كردم: فدايت شوم، قبر فاطمه دختر امام موسي عليهما السلام را مي فرمايي؟ فرمود: آري؛ هركه او را با شناخت كافي زيارت كند بهشت سزاوار اوست. هرگاه نزديك قبرش شدي، بالاي سرش و رو به قبله بايست و سي و چهار مرتبه «تكبير»، سي و سه مرتبه «تسبيح»، سي و سه مرتبه «تحميد» بگو؛ سپس بگو.

سلام برآدم، برگزيده خدا؛ سلام برنوح، پيامبرخدا؛ سلام بر ابراهيم، دوست خدا؛ سلام برموسي، هم صحبت خدا؛ سلام برعيسي، روح خدا؛

سلام بر تو اي رسول خدا؛ سلام بر تو اي بهترين مخلوق خدا؛ سلام بر تو اي برگزيده خدا؛ سلام برتو اي محمد بن عبدالله، پايان دهنده پيامبران؛ سلام بر تو اي اميرمؤمنان، علي بن ابي طالب، وصيّ رسول خدا؛ سلام بر تو اي فاطمه، سرور زنان جهان؛ سلام بر شما اي نوادگان پيغمبر رحمت، و شما اي سروران بهشتيان؛ سلام بر تو اي علي بن الحسين، اي سرور عبادت كنندگان، و اي روشنيِ چشم اهل بصيرت؛ سلام برتو اي محمد بن علي، اي شكافنده دانش پس از پيامبر؛ سلام بر تو اي جعفر بن محمّد، اي راستگو و نيكوكار و امانتدار؛ سلام بر تو اي موسي بن جعفر، اي روح پاك و مطهّر؛ سلام بر تو اي علي بن موسي، اي ملقّب به «رضا» و پسنديده (از سوي خدا)؛ سلام بر تو اي محمد بنعلي، اي پرهيزگار؛ سلام بر تو اي علي بن محمد، اي پاكيزه سرشتِ خيرخواه و امانتدار؛ سلام بر تو اي حسن بن علي؛ سلام بر جانشين پس از او؛ خداوندا! درود بفرست برنور و چراغ (فروزان راهها)يت، و بر وليّ وليّ ات، و وصيّ و صيّ ات، و حجّتت بربندگانت.

سلام برتو اي دختر رسول خدا، سلام بر تو اي دختر فاطمه و خديجه، سلام برتو اي دختر اميرمؤمنان، سلام بر تو اي دختر حسن و حسين؛ سلام برتو اي دختر وليّ خدا؛ سلام بر تو اي خواه وليّ خدا؛ سلام بر تو اي عمّه وليّ خدا؛ سلام و رحمت و بركات خدا برتو اي دختر موسي بن جعفر.

سلام برتو، خداوند ما و شما را در بهشت به يكديگر بشناساند؛ و ما را به همراه شما محشور گرداند؛ و بر حوض جدّتان وارد نمايد؛ و از جام جدّتان به دست علي بن ابي طالب بنوشاند؛ درود خدا برشماباد.

از خدا مي خواهم شادي و گشايش شما اهل بيت را (با ظهور حضرت حجّت(عجّ)) به ما بنماياند؛ و ما و شما را در زمره جدّتان محمدصلي الله عليه وآله وسلم گردآورد؛ و شناخت شما را از ما نگيرد؛ كه او صاحب اختيار است و به هركاري قدرتمند.

من با محبّت شما و دوري از دشمنانتان، و با تسليم شدن و رضايت در برابر خدا، بدون انكار چيزي و بدون تكبّر، و با يقين و رضايت نسبت به آنچه حضرت محمّدصلي الله عليه وآله وسلم آورده، به خداوند نزديكي مي جويم؛ اي سرور من و اي خداي من! با آنچه گفته شد، «وجه» و رضايت تو و آخرت را مي طلبم.

اي فاطمه! بهشت را براي من نزد خدا شفاعت كن؛ چرا كه تو را نزد خدا شأن و منزلتي است والا.

خداوندا! از تو مي خواهم عاقبت مرا به سعادت بينجامي؛ و آنچه من در اويم (ولايت اهل بيت عليهم السلام) از من نگيري، كه هيچ قوّت و قدرتي جز به واسطه خداوند بلندمرتبه و بزرگ نخواهد بود.

خداوندا! دعاي ما را اجابت كن؛ و به كرم و عزّت، و رحمت و عافيت خويش از ما قبول فرماي.

درود و سلامي بي پايان از خداوند بر محمّد و همه اهل بيت او، اي مهربان ترين مهربانان!

زيارت نامه غير مشهور حضرت فاطمه معصومه عليها السلام

السّلامُ عَلَي خاتَمِ النَّبِيّين، السلام علي سيّدِ المرسلين، السلام علي حبيب ربّ العالمين، و رحمةالله و بركاته؛ السلام علي أميرالمؤمنين، السلام علي سيّد الوصيين، السلام علي حجةِ ربِّ العالمين، و رحمةالله و بركاته؛ السلام علي البتول العَذْراءِ، وَالإِنْسِيَّةِ الحوراء، بنتِ خِيَرَةِ سَيِّدِ الأنبياء، وَ أُمِّ الائمّةِ النُّجباء، و حَلِيلَةِ سَيِّدِ الاوصياء، فاطمةالزّهراء سيّدةِ نساءالعالمين، و رحمةالله و بركاته؛ السلام علي الإمامينِ النُّورَينِ النَيِّرَينِ الطّاهرينِ الشَّهيدينِ المظلُومينِ، الحسن والحسين، سيّدي شباب أهلِ الجنَّةِ، و التسعة المعصومينَ مِنْ ذُرِّيَّةالحسين عليهم السلام و رحمةالله و بركاته.

السلام عليكِ يا فاطمةُ يا بنتَ موسي بن جعفرٍ و حُجّتِهِ و أَمِينِهِ، و رَحمةُ اللهِ و بركاتُهُ؛ السلام عليكِ يا فاطمةُ يا أَخْتَ الرضا المرتضي المجتبي و رحمةالله و بركاته؛ السلام عليك أَيَّتُهَاالطَّاهرةُ الحميدةُ البَرَّةُ الرَّشِيدَةُ التقيَّةُ النّقيَّةُ الرضيَّةُ المرضيَّةُ و رحمةاللهِ و بركاتُهُ؛ أَشْهَدُ أَنَّهُمُ الأئمَّةُ الرّاشدون المَهْدِيُّونَ المعصومينَ الْمُكَرَّمُونَ المُقَرَّبُونَ المُتَّقُونَ الصّادقُونَ، و أنَّ الحقَّ معهم و فيهم و إليهم، و أَنَّ مَنْ وَالاهُم فَقَدْ وَالَي اللهَ، و من عاداهم فقد عادَي اللهَ، أَتَيْتُكَ يا سيِّدَتي يا فاطمةُ زائراً لَكِ عارفاً بِحَقِّكَ و بِحَقِّ أَخيكِ و آباءِكِ الاطهارِ طالباً فِكاك رَقَبَتِي مِنَ النّارِ و مُلْتَمِساً مِنْكِ الشَّفاعَةَ إِذا امْتَازَ الأَخيارُ مِنَ الأشْرارِ، فَاشْفَعِي لِي عِنْدَ رَبَّكِ وَ عِنْدَ آباءكِ الأبرارِ فَاِنَّكِ مِنْ أَهْلِ بَيْتٍ لا يَخْسِرُ مَنْ تَوَلاَّهُم و لا يَخِيبُ مَنْ أَتَيهُم.

اللهمَّ اِنَّهُ قَدجائنِيَ الخَبَرُ عَنِ الصّادِقَيْنِ مِنْ أهل بيتِ نَبِيِّك عليهم أفضَلُ الصلاةِ والسلامِ أَنَّ مَنْ زار فاطمة بقم فله الجنّةُ، فَها أَنَاذَا يا الهي قَدْ جِئْتُها زائراً لَهَا عارفاً بِحَقِّها، فَصَلِّ علي محمّدٍ و آل محمّدٍ، وَانْفَعْنِي بزيارتها، ولاتحرمني شَفاعَتَها، وَارْزُقْني الجنّةَ كما وَعَدْتَها، اِنَّكَ عَلَي كُلِّ شَيْ ءٍ قَديرٌ؛ برحمتك يا ارحمَ الرّاحمين.(4)

زيارت نامه عامّ قبور اولاد ائمّه عليهم السلام

براي زيارت قبور اولاد ائمّه عليهم السلام، دو زيارت نامه وجود دارد. در اين باره، بيان چند نكته ضروري است:

1. سند اين دو زيارت نامه، همچون زيارت نامه غير مشهور حضرت فاطمه معصومه عليها السلام قابل انتساب به ائمّه عليهم السلام نيست؛ و به نظر مي رسد سراسر توسّط علما نگاشته شده باشد.

2. با تغيير ضماير در اين زيارت نامه ها، مي توان آنها را براي حضرت فاطمه معصومه عليها السلام نيز خواند.

3. بر فرض كه خبري هم در زيارت امامزادگان نرسيده باشد، شايسته است فضايل آنان بيان شود؛ و به آنان توسّل جست، و شفاعت به آنان و پدران پاك و مطهّرشان را از خداوند متعال خواستار شد.

الف) زيارت نامه نخست

السلام عليكَ أَيُّهَا السيّدُ الزّكيُّي الطاهرُ الوليُّي، وَالَّداعِيُّ الحَفِيُّ، أَشْهَدُ أَنَّك قُلْتَ حَقّاً و نَطَقْتَ حَقّاً(5) و صدقاً، و دعوتَ ألَي مولايَ و مولاكَ عَلانِيَةً و سِرّاً، فَازَ مِسْعِدُكَ، و نَجَي مُصَدِّقُكَ وطاعتكَ، و تصديقك وَاتِّبَاعِكَ.

والسلام عليك يا سَيِّدي وابنَ سَيِّدي، أَنتَ بابُ اللهِ المُوتَي(6) مِنْهُ والمأخُوذُ عَنْهُ، أتَيْتُكَ زائراً، و حاجاتِي لَكَ مُسْتَوْدِعاً، وَهَا أَنَاذَا أَسْتَوْدِعُكَ دِيني و أَمَانَتِي، و خواتيمَ عملي، و جوامعَ أَمَلي ألي مُنْتَهَي أَجَلِي؛ والسّلامُ عليك و رحمةُ الله و بركاتُهُ.

ب) زيارت نامه دوم

السلام عَلَي جَدِّكَ المصطفَي، السلام علي أبيك المرتضي الرضا(7)، السلام علي السّيّدينِ الحسنِ والحسينِ، السلام علي خديجةَ سيّدةِ نساء العالمين، السلام علي فاطمةَ أُمِّ الأئمّةِ الطاهرين.

السلام علي النفوس الفاخرةِ، بُحُورِ العُلُومِ الزَّاخِرِةِ، شُفَعَائِي في الآخِرَةِ، و أوليائي عندَ عَوْدِ الرّوحِ اليَ العظام النَّخِرَةِ، أئمةِ الخلقِ، وَ وُلاةِ الحَقِّ.

السلام عليك أيُّهَا الشخصُ الشريفُ الطاهرُ الكريمُ، أَشْهَدُ أَنْ لا اِلَهَ الاّ اللهُ، وَ أَنَّ محمّداً عبدُهُ و رسولُه و مصطفاهُ، وَ أَنَّ عَلِيَّا وَليِيُّهُ و مُجْتَباهُ، وَ أَنَّ الاِمَةَ في وُلدِهِ الَي يَومِ الدّينِ، نَعْلَمُ ذلك.(8)

عِلْمَ اليقينِ و نحنُ لذلك مُعتَقُدُونَ، وَ في نَصْرِهِمْ مُجْتَهِدُونَ.(9)

پي نوشت:

1) در بسياري از منابع كهن از حضرت معصومه به «ستّي فاطمه عليها السلام» ياد شده است. مثلاً در «تاريخ قم» و نيز «انوارالمشعشعين» چاپ سنگي، ص 208 و «منتهي الآمال» ج 2، ص 161 و 162 لقب «ستّي» آمده است. گويا اين كلمه مخفّف «سيدتي» و به معني خانم و بي بي است.
2) بحارالانوار، ج 99، ص 265 - 267؛ و ج 48، ص 316 (در اين جلد از «بحارالانوار» صرفاً تا «.. من زارَها عارفاً بحقّها فله الجنّة» آمده، و آداب و متن زيارتنامه نيامده است)؛ تحفةالزائر، ص 378 - 379؛ عيون اخبارالرضاعليه السلام، ج 2، ص 267 (نيز بدون ذكر آداب و متن زيارت نامه)؛ سفينةالبحار، ج 2، ص 376 - 377؛ مستدرك الوسائل، ج 10، ص 368-369؛ انوارالمشعشعين، ص 210 - 211؛ عمةالزائر، ص 398 - 400؛ المزار (خوانساري)، ص 108 - 115.
3) در تحفةالزائر - كه به فارسي است - آمده است: «در بعضي از كتب زيارات به سند حسن روايت كرده اند كه حضرت امام رضاعليه السلام به سعد اشعري فرمود...». (ر.ك: تحفةالزائر، ص 378). نيز در انوارالمشعشعين از واژه «سعد اشعري» استفاده شده است. (ر.ك: انوارالمشعشعين، ص 210).
4) انوارالمشعشعين، ص 211. نويسنده انوارالمشعشعين در صدر اين زيارت نامه مي نويسد: «و ايضاً نوع ديگر در زيارت حضرت معصومه در كتب معتبره و سند صحيح يافت شده»؛ ولي منبع آن را ارائه نداده است.
5) در عمدةالزائر، واژه «حَقّاً» نيست.
6) در عمدةزائر، واژه «المأتِيُّ» آمده است.
7) در عمدةالزائر، واژه «الرّضا» نيست.
8) در عمدةالزائر، واژه «علي علمٍ» نيز آمده است.
9) مصباح الزائر، ص 503 - 504؛ عمدةالزائر، ص 379 - 398؛ المزار (شهيد اول) ص 152 ب - 154 الف. (اين نسخه خطي از شهيد اوّل، در كتابخانه آيةالله العظمي مرعشي، به شماره مسلسل 950، به اشتباه به نام شيخ مفيد، فهرست نگاري شده است. نيز زيارت نامه هاي نخست و دوم، متصل به هم و بدون تفكيك آمده است)؛ بحارالانوار، (كتاب المزار)، ج 99، ص 272 - 273.