14 - زباله(76)
امام عليهالسلام بهمراه كاروان خود صبح روز چهارشنبه از «ثعلبيه» حركت كردند(77)
، و در همان روز به منزل زباله رسيدند.
بعضى گفتهاند: در اين منزل، خبر شهادت عبدالله بن يقطر و مسلم بن عقيل و هانى بن عروه رسيد و آن حضرت آن خبر را براى اصحاب بيان كرد و فرمود: خبر ناگوار و جانسوزى به ما رسيده و آن اينكه مسلم بن عقيل و هانى بن عروه و عبدالله بن يقطر به شهادت رسيدهاند، و شيعيان كوفه ما را بى يار و ياور گذاشتهاند، هر كس از شما خواهد، مىتواند باز گردد و بر او ملامتى نيست چرا كه تعهدى نداشته است.
همراهان بيوفاى امام عليهالسلام از گرد او پراكنده شدند و از راست و چپ راه بيابان را پيش گرفتند و تنها همان كسانى كه از مدينه همراه امام عليهالسلام بودند با تعداد كمى از مردان ديگر كه در راه به امام ملحق شده بودند باقى ماندند.
امام عليهالسلام اين كار را براى آن كرد كه گروهى از اعراب مىپنداشتند كه عازم شهرى مىشوند كه مردم آن شهر تحت فرمان امامند، و امام عليهالسلام مىخواست كه همراهانش آگاهانه در اين مسير گام بردارند و بدانند كه با چه مشكلاتى مواجه خواهند شد(78).
پيك كوفه
چون امام عليهالسلام به «زباله» رسيد. فرستاده محمد بن اشعث و عمر بن سعد را ملاقات نمود و آن نامهاى را كه مسلم بعنوان وصيت از ايشان خواسته بود كه بنويسند و براى امام ببرند و شرح آن گذشت، تقديم امام كرد، امام عليهالسلام نامه را خواند و صحت خبر شهادت مسلم و هانى را تأييد شده ديد، سخت آزرده خاطر شد و اين رنجش وقتى شدت پيدا كرد كه قاصد خبر قتل قيس بن مسهر را نيز به اطلاع امام رساند(79).
عبدالله بن يقطر
امام حسين عليهالسلام برادر رضاعى خود عبدالله بن يقطر(80)
را بسوى مسلم - قبل از اطلاع از شهادت او - فرستاد، كه بدست حصين بن تميم گرفتار و به نزد عبيدالله بن زياد برده شده و او فرمان داد كه عبدالله بن يقطر را به بالاى قصر دارالاماره برده تا در منظر عام، حسين و پدرش را لعنت كند! هنگامى كه ابن يقطر، بالاى قصر رفت خطاب به مردم گفت: اى مردم! من فرستاه حسين فرزند دختر رسول خداى شما هستم، به يارى او بشتابيد و بر پسر مرجانه لعنة الله عليه بشوريد.
عبيدالله چون چنين ديد فرمان داد تا او را از بالاى قصر به زير انداختند و در حال جان دادن بود كه مردى آمد و او را به قتل رساند، به او گفتند: واى بر تو! چرا چنين نمودى ؟! گفت:مىخواستم او را راحت كنم(81).
اكثر نويسندگان، خبر شهادت عبدالله بن يقطر و قيس بن مسهر صيداوى - فرستادگان امام به كوفه - را در منزل زباله ذكر كردهاند، و بعضى در منازل ديگر يا بعد از ملاقات با حربن يزيد رياحى نقل كردهاند، ولى قول صحيح همان منزل زباله مىباشد، البته ممكن است كه خبر شهادت آنها در منازل ديگر نيز به امام داده شده باشد(82).(84)
15 - القاع (85)
روز پنجشنبه بيست و چهارم ذيحجه بود كه امام عليهالسلام وارد منزل «القاع» شدند(86).
طبرى از ابو مخنف نقل كرده و او از لوزان كه از قبيله بنى عكرمه است روايت نموده كه: يكى از خويشان او - كه شايد نامش عمرو بن لوزان(87)
باشد - از امام حسين عليهالسلام سؤال كرد: عزم كجا داريد؟
امام عليهالسلام فرمود: عازم كوفه هستم.
آن مرد به اما گفت: تو را بخدا سوگند كه از اين راه باز گرد زيرا تو به استقبال نيزهها و شمشيرها مىروى، اگر كسانى كه نامه و پيك نزد شما فرستادهاند، هزينه اين جنگ را بر عهدد مىگيرند و مقدمات كار را از هر جهت براى شما فراهم مي اورند، به نزد آنها برو، كه اين عزم پسنديدهاى است، ولى آنگونه كه شما بيان كرديد من مصلحت شما را در رفتن بسوى مردم كوفه نمى بينم.
امام عليهالسلام فرمود: اى بنده خدا! آنچه را كه تو گفتى بر من پوشيده نيست و رأى همان است كه تو ديدهاى ولى بر مقدرات الهى كسى غالب نخواهد شد(88).
16 - عقبة البطن(89)
روز جمعه بيست و پنجم ذى الحجة الحرام، امام حسين عليهالسلام به اين موضع رسيده است(90).
ابن عبدربه از امام صادق عليهالسلام نقل كرده كه آن حضرت فرمود: چون حسين بن على عليهالسلام از «عقبة البطن» بالا رفت به ياران خود فرمود: نمى بينم خود را جز اينكه كشته خواهم شد.
اصحاب گفتند: يا ابا عبدالله! علت چيست ؟!
فرمود: به سبب آنچه كه در خواب ديدم.
اصحاب از خواب امام پرسش كردند.
فرمود: در خواب ديدم سگانى به من يورش مىبرند كه در ميان آنها سگى دو رنگ بود كه از همه درندهتر به نظر مىرسيد(91).
طلحة بن زيد از امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه امام حسين عليهالسلام فرمود: سوگند به خدايى كه جانم بدست اوست، حكومت بنى اميه براى آنها گوارا نخواهد شد مگر اينكه مرا بكشند، و اينها قاتل من خواهند بود(92).
17 - شراف(93)
امام روز شنبه بيست و ششم ذيحجه وارد منزل «شراف» شدند(94).
كسى كه از مكه به طرف كوفه مىآيد، بعد از «عقبه» به منزل ديگرى مىرسد به نام «واقصه»، ولى چون در «شراف»، امكانات و خصوصا آب بيشتر بوده، لذا امام عليهالسلام در «واقصه» كه آن را «واقصة الحزون» نيز گويند، توقف نكردند و در «شراف» منزل گزيدند(95).
ابو مخنف از عبدالله بن سليم و مردى ديگر از قبيله بنى اسد نقل كرده است كه: امام حسين عليهالسلام در منزل «شراف» فرود آمدند، و سحر گاهان به جوانان دستور دادند كه آب زياد بردارند(96)
و از اين منزل حركت كرده و صبح را تا هنگام غروب آفتاب طى طريق نمودند، گويا اما تصميم داشتند در «قرعاء» كه منزل ديگرى است از منازل حجاج، منزل كنند(97)
، و بعد از آنجا تا «مغيثه» كه آخرين منزل حجاز است، و از مغثيه تا «قادسيه» كه ابتداى عراق است، كوچ كنند(98).
عبيدالله بن زياد چون از حركت امام حسين عليهالسلام بسوى كوفه آگاه شد، حصين بن تميم را - كه رئيس شرطه او بود - به «قادسيه» فرستاد و او لشكرش را در فاصله «قادسيه» تا «خفان» و «قطقطانيه» تا «لعلع» و نيز از «واقصه» تا راه شام و راه بصره مستقر كرد تا راهها را دقيقا زير نظر بگيرند بطورى كه اگر كسى از آن محدوده خارج و يا پا در آن محدوده بگذارد، اطلاع يابند.
امام عليهالسلام بسوى عراق مىآمد تا اينكه گروهى از اعراب را در راه ملاقات كرد و از آنها سؤال فرمود، گفتند: ما چيزى جز اين نمى دانيم كه ما نمى توانيم وارد و خارج شويم. امام عليهالسلام در همان مسير، ادامه راه دادند.
گفتهاند كه: حصين بن تميم با چهار هزار نفر مرد نظامى به منطقه اعزام شده بود كه از جمله آنها حر بن يزيد رياحى بود كه نزديك به هزار نفر همراهش بودند.
و در روايت ديگرى آمده است كه: حر بن يزيد رياحى به همراه هزار سواره از كوفه جدا گانه به منطقه اعزام شده بود.
ابو مخنف از آن د و مرد اسدى نقل كرده است: در ميانه راه هنگام ظهر ناگهان مردى فرياد زد: الله اكبر! امام حسين عليهالسلام نيز تكبير گفت و فرمود: براى چه تكبير گفتى ؟
آن مرد گفت: درخت خرما در اين مكان مشاهده مىكنم!
آن دو مرد اسدى گفتند: در اين مكان درخت خرمايى وجود ندارد!
امام عليهالسلام به آنها فرمود: شما چه مىپنداريد؟
گفتند: اينها طلايه داران لشكر دشمن و گردنهاى اسبان آنهاست.
امام عليهالسلام فرمود: من نيز آنها را مىبينم
پس امام عليهالسلام فرمود: آيا در اين منطقه پناهگاهى وجود دارد كه ما بدانجا رويم و اين پناهگاه در پشت سر ما قرار گيرد و دشمن در روبروى ما تا با آنها فقط از يك جانب روبرو شويم ؟
گفتند: آرى، در ناحيه چپ، منزلى است به نام «ذو حسم».
پس امام عليهالسلام به قسمت چپ جاده به طرف «ذو حسم» روى آورد، سپاه دشمن نيز به طرف اين منزل مىتاخت ولى امام عليهالسلام و همراهان زودتر به اين منزل رسيدند.
18 - ذو حسم(99)
روز يكشنبه مطابق با بيست و هفتم از ماه ذيحجه، امام عليهالسلام وارد اين منزل شد و دستور داد كه خيمهها را در اين مكان بر پا كردند.
حر بن يزيد با هزار سوار هنگام ظهر از گرد راه فرا رسيد و برابر امام عليهالسلام با لشكريانش قرار گرفت(100)
، امام رو به اصحاب خود كرد و فرمود: اين گروه را سيراب كنيد و اسبابن آنان را نيز آب دهيد!
ياران امام عليهالسلام فرمان بردند و لشكريان دشمن حتى اسباب آنان را نيز سيراب كردند!(101)
على بن طعان مىگويد: من از جمله ياران حربن يزيد بودم كه در آخرين لحظات به او پيوستم، امام چون تشنگى من و اسبم را مشاهده كرد، فرمود: «انخ الرواية» و راويه نزد ما مشگ آب را گويند، و من مراد حضرت را متوجه نشدم، سپس فرمود: شتر را بخوابان(102)
، پس من آن شتر كه مشگ آب را حمل مىكرد، خواباندم. امام فرمود: آب بنوش، من چون خواستم آب بنوشم، آب از دهانه مشگ مىريخت و نمى توانستم به راحتى آب بياشامم. امام فرمود: دهانه مشگ را جمع كن، من نتوانستم، ناگهان امام از جاى بر خاست و دهانه مشگ را جمع كرد تا من و اسبم آب نوشيديم! (103)
هنگام نماز ظهر فرا رسيد. اما به حجاج بن مسروق جعفى(104)
دستور داد تا اذان بگويد، او اذان گفت، و چون هنگام اقامه نماز شد امام حسين عليهالسلام در حالى كه ردائى بر دوش به پيراهنى بر تن داشت از خيمه بيرون آمد و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم! با معذرت به پيشگاه پرودگار شما، من بسوى شما نيامدم تا اينكه نامههاى شما به من رسيد و فرستادگان شما نزد من آمدند و از من خواستند كه به نزد شما آيم و گفتيد كه ما امام ندايم، باشد كه بوسليه من خدا شما را هدايت كند، پس اگر بر سر عهد و پيمان خود هستيد من به شهر شما مىآيم و اگر آمدنم را ناخوش مىداريد، من باز گردم.
آن گروه همچنان در سكوت معنى دار خود فرو رفته بودند، پس امام به مؤذن دستور داد كه اقامه بگويد، او اقامه نماز ظهر را گفت، و امام عليهالسلام به حر فرمود: تو با اصحاب خود نماز مىگزارى ؟
حر در پاسخ گفت: خير! ما به شما اقتدا خواهيم كرد!
پس امام حسين عليهالسلام نماز ظهر را خواند و به جايگاه خود باز گشت، و حر بن يزيد به خيمهاى كه برايش افراشته بودند وارد شد.
در آن آفتاب سوزان، هر سوارى لجام اسب خود را گرفته و در سايه آن به زمين نشست تا هنگام عصر شد و امام دستور داد كه اعلان نماز عصر نمودند و نماز عصر را بجاى آورد و روى به مردم كرده و پس از حمد ثناى الهى فرمود: اى مردم! اگر تقوى را پيشه سازيد و حق را براى كسانى كه اهليت آن را دارند بشناسيد، خدا را خشنود مىسازيد، ما اهل بيت سزوارتر به ولايت بر شما هستيم از مدعيانى كه ادعاى حقى را مىكنند كه مربوط به آنها نيست و رفتارشان با شما بر اساس عدالت نيست و در حق شما جفا روا مىدارند، اگر شما براى ما چنين حقى را قائل نيستيد و تمايلى به اطاعت از ما نداريد و نامههاى شما با گفتارتان و آرائتان يكى نيست، من از همين جا باز خواهم گشت.
حر بن يزيد گفت: من از اين نامه هايى كه شما فرموديد، اطلاعى ندارم!
امام حسين عليهالسلام به عقبة بن سمعان(105)
فرمود: آن دو خورجين كه نامههاى اهل كوفه در آن است بياور.
عقبه آن دو خورجين را كه پر از نامه بود آورد و نامهها را بيرون آورده و نزد حر گذاشت. حر گفت: ما از جمله نويسندگان نامهها نبوديم، و ما مأموريت داريم به محض روبرو شدن، شما را به نزد عبيدالله بن زياد ببريم.
امام حسين عليهالسلام فرمود: مرگ به تو از اين پيشنهاد، نزديكتر است (106)
. سپس به يارانش فرمود: برخيزيد و سوار شويد، پس آنها سوار شدند و اهل بيت نيز سوار گشتند، پس امام به همراهانش فرمود: باز گرديد! و چون خواستند باز گردند، حر و همراهانش مانع شدند. امام حسين عليهالسلام به حر فرمود: مادرت به سوگت بگريد! چه مىخواهى ؟
حر گفت: اگر جز شما در اين حال با من چنين سخنى مىگفت در نمى گذشتم! ولى بخدا سوگند كه نمى توانم نام مادر شما را جز به نيكى ببرم(107).
امام عليهالسلام باز فرمود: چه مىخواهى ؟
حر گفت: شما را بايد نزد عبيدالله بن زياد ببرم!
امام فرمود: بخدا سوگند به دنبال تو نخواهم آمد.
حر گفت: بخدا سوگند هرگز شما را رها نكنم. و تا سه مرتبه اين سخنان رد و بدل گرديد.
حر گفت: من مأمور به جنگ با شما نيستم ولى مأمورم از شما جدا نگردم تا شما را به كوفه برم، پس اگر شما از آمدن خوددارى مىكنيد راهى را انتخاب كنيد كه به كوفه ختم نشود و به مدينه هم پايان نيابد، تا من نامهاى براى عبيدالله بنويسم و شما هم در صورت تمايل نامهاى به يزيد بنويسيد! تا شايد اين امر به عافيت و صلح منتهى گردد و در پيش من اين بهتر است از آنكه به جنگ و ستيز به شما آلوده شوم.
امام حسين عليهالسلام از ناحيه چپ راه «عذيب» و «قادسيه» حركت كردند در حالى كه فاصله آنها تا «عذيب» سى و هشت ميل بود، و حر هم با آن حضرت حركت مىكرد(108).
عتبة بن ابى العيزار گويد: امام حسين عليهالسلام در «ذو حسم» ايستاد و پس از حمد و ثناى الهى و درود بر پيامبر فرمود:
انه قد نزل من الامر ما قد ترون و ان الدنيا قد تغيرت و تنكرت و ادبر معروفها و استمرت جدا(109)
فلم يبق منها الا صبابة كحصبابه الاناء و خسيس عيش كالمرعى الوبيل، الا ترون ان الحق لا يعمل به و ان الباطل لا يتناهى عنه، ليرغب المؤمن فى لقاء الله محقا فانى لا ارى الموت شهادة و لا الحياة مع الظالمين الا برما(110).
آنچه را كه روى داد و پيش آمده است مىبينيد، و دنيا دگرگون شد، آنچه نيكو بود از آن روى گردانده و از آن نمانده است مگر ته ماندهاى همانند آن آب كه در ته ظرفى بماند و آن را دور ريزند؛ و زندگى پست و ناچيز است مثل چرا گاه ناگوار، مگر نمى بينيد كه به حق عمل نمى شود و از باطل پرهيز نمى كنند، مؤمن بايد حق طلب و مايل به لقاى پرودگار باشد؛ مرگ را من جز شهادت نمى يابم و زندگانى با ستمگران را غير از ننگ و خفت نمى دانم.
پس از ايراد خطبه فوق كه در غايت فصاحت است، زهير بپاخاست و روى به ياران كرد و گفت: شما مىگوييد يا من بگويم ؟
گفتند: تو سخن آغاز كن.
پس زهير خدا را حمد و ثنا گفت و به امام عرض كرد: يا بن رسول الله! ما فراز و بلندى كه در گفتار شما بود، شنيديم ؛ اى پسر رسول خدا! بخدا سوگند كه اگر ما مىتوانستيم براى هميشه در اين دنيا زندگى كنيم و تمام دنيا و امكانات آن را در اختيار داشتيم، باز هم شمشير زدن در ركاب تو را انتخاب مىكرديم.
امام عليهالسلام در حق او دعا كرد و او را پاسخى نيكو داد(111).
حر بن يزيد رياحى پيوسته همراه امام حسين عليهالسلام ركاب مىزد و هنگامى كه مجال مىيافت به امام عرض مىكرد: از براى خدا حرمت جان خويش را پاس دار كه من بر اين باورم كه اگر گرم ستيز شوى، كشته گردى.
امام عليهالسلام فرمود: مرا از مرگ مىترسانى ؟ آيا اگر مرا بكشيد، ديگر مرگ گريبان شما را نمى گيرد ؟ من همان را مىگويم كه آن مرد از قبيله اوس با پسر عم خود گفت هنگامى كه مىخواست رسول خدا را يارى كند:
سامضى و ما بالموت عار على الفتى
اذا ماترى حقا و جاهد مسلما
و واسى الرجال الصالحين بنفسه
و فارق مثبورا و خالف مجرما
فان عشت لم اندم و ان مت لم الم
كفى بك ذلا ان تعيش و ترغما(112)
چون حر اين اشعار را از امام شنيد، كناره گرفت و با همراهان خود با فاصله كمى از امام، مسير ديگرى را انتخاب كرد(113).
19 - البيضة(114)
امام حسين عليهالسلام در اين منزل اصحاب حر بن يزيد را مخاطب قرار داد، و بعد از حمد و ثناى الهى گفت:
ايها الناس! ان رسول الله قال: من رأى سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله ناكثا عهده مخالفا لسنة رسول الله يعمل فى عباد الله بالاثم و العدو ان فلم يغير عليه بفعل و لا قول، كان حقا على الله ان يدخله مدخله، الا و ان هولاء قد لزموا طاعة الشيطان و تركوا طاعة الرحمن و اظهروا الفساد و عطلوا الحدود و استاثروا بالفىء و احلوا حرام الله و حرموا حلاله و انا احق ممن غير، و قد اتتنى كتبكم و قدمت على رسلكم ببيعتكم انكم لا تسلمونى و لا تخذلونى، فان اتممتم على بيعتكم تصيبوا رشدكم، فانا الحسين بن على و ابن فاطمة بنت رسول الله نفسى مع انفسكم و اهلى مع اهليكم ولكم فى اسوة، و ان لم تفعلوا و نقضتم عهدكم و خلعتم بيعتى من اعناقكم فلعمرى ما هى لكم بنكر لقد فعلتموها بابى و اخى و ابن عمى مسلم، فالمغرور من اغتر بكم فحظكم اخطاتم و نصيبكم ضيعتم و من نكث فانما ينكث على نفسه و سيغنى الله عنكم و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته(115).
اى مردم! رسول خدا فرمود: هر كس سلطان ستم پيشهاى را كه محرمات الهى را حلال و پيمان خداوندى را شكسته و با سنت من مخالفت كرده و ستم بر بندگان خدا روا داشته باشد، تأييد كند و به انكار او برنخيزد، جايگاهش آتش و عذاب الهى باشد. بنى اميه به فرمان شيطان از اطاعت خدا سرپيچى نموده و فساد كردند، حدود خدا را حرام كردند، و من سزوارترين مردم هستم به نهى كردن و بازداشتن آنها از اينگونه اعمال زشت و نكوهيده. شما به من نامه نوشتيد و فرستادگان خود را نزد من فرستاديد و گفتيد كه با من بيعت كردهايد و مرا در اين قيام تنها نمى گذاريد! اكنون اگر بر بيعت و پيمان خود پايداريد كه راه صواب هم همين است من كه حسين پسر على و فرزند فاطمه دختر رسول خدا (صلوات الله عليهم) هستم، با شمايم و خاندان من با خاندان شما خواهد بود، و من پيشوائى شما را مىپذيرم، و اگر چنين نكنيد و بر عهد خود استوار نباشيد و پيمانى را كه بستهايد بشكنيد و بيعت با مرا ناديده بگيريد، بجان خودم قسم كه از شما عجيب نيست، چرا كه با پدر و برادر و پسر عمم مسلم همين گونه رفتار كرديد. هر كس فريب شما خورد، مردى نا آزموده است، شما از بخت خود رويگردان شديد
و بهره خود را از دست داديد، هر كس پيمان شكند از زيان پيمان شكنان برخوردار خواهد بود و خداوند بزودى مرا از شما بى نياز خواهد كرد، و السلام عليكم رحمة الله و بركاته.
20 - الرهيمة(116)
در «رهميه» مردى از اهالى كوفه كه او را ابو هرم مىناميدند به خدمت حضرت رسيد و گفت: اى پسر رسول خدا! چه عاملى شد كه از حرم جدت بيرون آمدى ؟!
امام عليهالسلام فرمود: اى ابا هرم! بنى اميه بى حرمتم داشتند صبورى كردم، اموالم را گرفتند تحمل نمودم، و حال به دنبال ريختن خون من هستند، لذا از حرم امن خداوندى خارج شدم و بخدا سوگند مرا خواهند كشت، و چون چنين كنند، خداوند لباس ذلت را بر اندامشان مىپوشاند و شمشير برندهاى را براى آنها مهيا مىكند و كسى را بر آنها مسلط كند كه آنان را به خاك مذلت بنشاند(117).
21 - عذيب الهجانات(118)
روز دوشنبه بيست و هشتم ماه ذيحجه امام عليهالسلام بر اين منزل وارد شدند(119)
كه ناگهان چهار سوار به نامهاى نافع بن هلال و مجمع بن عبدالله و عمرو بن خالد و طرماح در حالى كه اسب نافع بن هلال را - كه «كامل» نام داشت - يدك كرده بودند، از راه رسيدند، و راهنماى آنها طر ماح بن عدى بود. هنگامى كه بر امام حسين عليهالسلام وارد شدند، حر روى بدانها كرد و گفت: اين چندتن از مردم كوفهاند، من آنها را باز داشت كرده و يا به كوفه بر مىگردانم.
امام عليهالسلام فرمود: من اجازه چنين كارى را به تو نمى دهم، و همانطورى كه خود را از گزند تو حفظ مىكنم از آنان نيز محافظت خواهم كرد، زيرا اينها ياران منند همانند اصحابى كه با من از مدينه آمدند، پس اگر بر آن پيمان كه با من بستى، استوارى، آنها را رها كن، و گرنه با تو مىجنگم. حر از بازداشت آنها صرف نظر كرد.
امام حسين عليهالسلام به آنها فرمود كه: از كوفه برايم سخن بگوييد.
مجمع بن عبدالله عايذى گفت: به اشراف كوفه رشوه هايى گزاف دادند و چشم مال پرست آنها را پر كردند تا دلهاى آنان را نسبت به بنى اميه نرم كرده باشند، و اينك يك دل و يك زبان با تو دشمنى مىورزند، اما ساير مردم دلشان با توست ولى فردا شمشيرهايشان به روى تو كشيده خواهد شد!
آنگاه امام عليهالسلام درباره رسول خود، قيس بن مسهر صيداوى، پرسيد.
گفتند: او را حصين بن تميم گرفت و نزد ابن زياد فرستاد و او دستور داد كه قيس تو و پدرت را ناسزا گويد، اما قيس بر منبر رفت و بر تو و پدرت درود فرستاد و ابن زياد و پدرش را لعنت كرد و مردم را به يارى تو خواند و آنان را از آمدنت باخبر كرد؛ ابن زياد دستور داد تا او را از بالاى قصر به زير افكندند.
در اين هنگام اشك در چشمان امام حسين عليهالسلام حلقه زد و بر گونهاش جارى شد و اين آيه را قرائت كرد (فمنهم من قصبى نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا)(120)
و گفت: خدايا بهشت را جايگاه ما و شيعيانمان قرار ده و ما را با ايشان در سراى رحمت خود جمع كن(121).(122)
سپس امام عليهالسلام روى به يارانش نمود و گفت: كسى از شما راه ديگرى را غير از اين راه مىشناسد ؟
طرماح گفت: آرى، اى پسر رسول خدا! من از راه آگاهم.
امام حسين عليهالسلام فرمود: پيش رو.
طرماح در جلو افتاد و آن حضرت در پى او رفتند و او شروع به خوان اين رجز نمود:
يا ناقتى لا تذعرى من زجرى
و امضى بنا قبل طلوع الفجر
بخير فتيان و خير سفر
آل رسول الله آل الفخر
السادة البيض الوجوه الزهر
الطاعنين بالرماح السمر
الضاربين بالسيوف البتر
حتى تحلى بكريم الفخر
الماجد الجد رحيب الصدر
اثابه الله لخير امر
عمره الله بقاء الدهر
يا مالك النفع معا و الضر
ايد حسينا سيدى بالنصر
على الطغاة من بقايا الكفر
على اللغينين سليلى صخر
يزيد لا زال حليف الخمر
و ابن زياد عهر بن العهر(123).(124)
طرماح به امام عليهالسلام عرض كرد: با شما ياران اندكى را مىبينم و همين لشكريان حر در مبارزه بر شما غالب آيند و من يك روز پيش از آمدن از كوفه، مردم انبوهى را در بيرون شهر ديدم، پرسيدم كه اينان كيانند ؟ گفتند: لشكرى است كه سر گرم سان هستند كه آماده جنگ با حسين گردند و من تا كنون چنين لشكر عظيمى را نديده بودم، تو را بخدا سوگند تا توانى به آنان نزديك مشو و اگر خواهى كه در مأمنى فرود آيى كه سنگر تو باشد تا تدبير كار خويش كنى و تو را چاره كار معلوم گردد، با من بيا تا تو را در كوه «اجا»(125)
فرود آروم، بخدا سوگند كه اين كوه سنگر ما بوده و هست و ما را از پادشاه غسان و حمير و نعمان بن منذر حفظ كرد، بخدا سوگند هيچگاه تسليم نشديم و اين خوارى را به خود نخريديم، قاصدى نزد قبيله طى در كوه «اجا» و «سلمى» بفرست، ده روز نگذرد كه قبيله طى سواره و پياده نزد تو آيند و تا هر زمان خواهى نزد ما باش و اگر خداى ناكرده اتفاقى رخ دهد من با تو پيمان مىبندم كه ده هزار مرد طائى پييش روى تو شمشير زنند، و تا زندهاند نگذارند دست هيچكس به تو رسد.
امام عليهالسلام فرمود: خداوند تو را و قبيله ات را جزاى خير دهد، ما و اين گروه، يعنى اصحاب حر، پيمانى بستهايم كه نمى توانم از آن باز گردم و معلوم نيست عاقبت كار ما و آنها به كجا مىانجامد(126).
طرماح بن عدى مىگويد: من با امام حسين عليهالسلام وداع كرده و گفتم: خدا شر جن و انس را از تو دور گرداند، و من براى كسان خويش از كوفه آذوقه آوردهام و نفقه آنها نزد من است، من مىروم و آذوقه آنها را مىرسانم و بعد بسوى تو باز مىگردم، و اگر به تو رسم البته تو را يارى خواهم كرد.
امام عليهالسلام فرمود: اگر قصد يارى دارى، شتاب كن، خدا تو را ببخشايد.
طرماح مىگويد: دانستم به يارى مردان محتاج است، نزد اهل خويش رفته و كار آنها را اصلاح نموده و وصيت كردم و در بازگشت شتاب كردم، اهل من از علت شتابم جويا شدند، مقصود خود را گفتم، و از راه بنى ثعل روانه گرديدم تا به «عذيب الهجانات» رسيدم، سماعة بن بدر را ملاقات كردم و او خبر كشته شدن امام حسين عليهالسلام را به من داد! پس من باز گشتم(127)
22 - القطقطانية(128)
سپس امام حسين عليهالسلام از «عذيب الهجانات» حركت كرد و حر بن يزيد رياحى هم با او بود تا روز سه شنبه بيست و نهم ذيحجه به «قطقطانيه» رسيد.
در امالى شيخ صدوق آمده است كه امام حسين عليهالسلام در اين مكان با عبيدالله بن حر جعفى ملاقات كرد، ولى به قول مشهور، اين ملاقات در «قصر بنى مقاتل» صورت گرفته كه تفصيل آن ذكر خواهد شد(129).
23 - قصر بنى مقاتل(130)
امام عليهالسلام روز چهارشنبه اول ماه محرم الحرام سال شصت و يك هجرى بر اين منزل وارد شدند(131)
. در اين منزل، آن حضرت خيمهاى را مشاهده كردند كه در كنار آن اسبى ايستاده و نيزهاى استوار، سؤال كردند: اين خيمه كيست ؟
گفتند: متعلق به عبيدالله بن حر جعفى است(132).
امام عليهالسلام حجاج بن مسروق جعفى را نزد او فرستاد، عبيدالله بن حر از حجاج بن مسروق سؤال كرد: چه پيامى آوردهاى ؟
حجاج بن مسروق گفت: هديهاى و كرامتى، اگر پذيرا باشى! اين حسين است كه تو را به يارى خود خوانده است، اگر او را يارى كنى مأجور خواهى بود و اگر كشته گردى به فيض شهادت نائل خواهى آمد.
عبيدالله بن حر گفت: بخدا سوگند كه از كوفه خارج نشدم مگر اينكه ديدم جماعت كثيرى، به قصد جنگ كردن با حسين بيرون مىآيند و شيعيانش او را مخذول ساخته و دانستم كه او كشته خواهد شد، و چون من قدرت بر يارى او را ندارم، مايل نيستم نه او مرا ببيند و نه من او را ببينم!
حجاج بن مسروق به خدمت امام عليهالسلام باز گشت و پاسخ عبيدالله بن حر را به امام عرضه داشت.
آن حضرت برخاست و با عدهاى از اهل بيت و يارانش بسوى خيمه عبيدالله روانه گرديد، و چون بر او وارد شد قسمت بالاى مجلس را براى جلوس امام مهيا كرد.
عبيدالله بن حر مىگويد: من هرگز كسى را همانند حسين عليهالسلام در عمرم نديدم، هنگامى كه حسين بسوى خيمهام آمد چنان آن منظره و هيئت گيرايى داشت كه در هيچ چيزى آن جاذبه وجود نداشت و چنان رقتى در من پديدار شد كه تاكنون نسبت به كسى هرگز در من اينگونه رقتى پيدا نشده بود، آن لحظهاى كه مشاهده نمودم امام حسين عليهالسلام راه مىرفت و كودكان گرداگرد او پروانهوار بر گرد شمع وجودش حركت مىكردند، به محاسنش نظر كردم همانند بال غراب سياه بود، بدو گفتم: آيا اين رنگ سياهى از موى شماست يا اثر خضاب ؟!
فرمود: اى پسر حر! پيرى ام زود فرارسيد ؛ دانستم كه خضاب است.
چون امام عليهالسلام در خيمه عبيدالله نشست پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى پسر حر! اهل شهر شما به من نامه نوشتند كه به يارى من هماهنگ اند و از من خواستند تا به نزد آنها بيايم، ولى آنچه وعده داده بودند، نادرست بود، و تو داراى گناهان زيادى هستى، آيا نمى خواهى بوسيله توبه، آن اعمال ناشايسته را از بين ببرى ؟
عبيدالله بن حر گفت: چگونه ممكن است جبران آنهمه گناهاى پسر پيامبر ؟!
امام عليهالسلام فرمود: فرزند دختر پيامبرت را يارى كن.
عبيدالله گفت: بخدا سوگند من مىدانم كسى كه از تو پيروى كند در روز قيامت سعادتمند خواهد شد، ولى نصرت من، تو را در قتال با دشمن بى نياز نمى كند و در كوفه براى شما ياورى نيست، و من چنين نكنم، زيرا نفس من به مرگ راضى نيست(133)
، ولى اين اسب من كه «ملحقه» نام دارد، بخدا سوگند در پى چيزى با اين اسب نبودم كه به دست نياوردم و كسى مرا دنبال نكرد جز اينكه از او سبقت گرفتم، اسبم را بگير از آن تو باشد!
امام حسين علبه السلام فرمود: حال كه خود، ما را يارى نمى كنى، ما نيازى به تو و اسب تو نداريم، و گمراهان را به يارى خويش نطلبم، ولى تو را نصيحت مىكنم، اگر مىتوانى به جايى برو كه فرياد ما را نشنوى و مقاتله ما را نظاره گر نباشى، سوگند بخدا اگر كسى بانگ ما را بشنود و ما را يارى نكند خدا او را به روى در آتش افكند(134).
عمرو بن قيس
عمرو بن مشرقى گفت: با پسر عمويم بر امام حسين عليهالسلام وارد شدم و آن حضرت در «قصر بنى مقاتل» بود و بر او سلام كرديم، پسر عمويم به امام گفت: اين سياهى كه در محاسن شما مىبينم از خضاب است يا رنگ موى شما خود بدين رنگ است ؟
امام فرمود: خضاب است، موى ما بنى هاشم زود سپيد مىشود، آنگاه پرسيد: آيا به يارى من مىآيى ؟!
من گفتم: مردى هستم كه عائله زيادى دارم و مال بسيارى از مردم نزد من است و نمى دانم كار به كجا مىانجامد و خوش ندارم امانت مردم از بين برود ؛ و پسر عمويم نيز همانند من پاسخ داد.
امام عليهالسلام فرمود: پس از اينجا برويد كه هر كس فرياد ما را بشنود و يا ما را ببيند و لبيك نگويد و به فرياد: برنخيزد، بر خدواند است كه او را به بينى در آتش اندازد(135).
24 - نينوى (136)
عقبة بن سمعان مىگويد: در اواخر شب، امام حسين عليهالسلام دستور داد از «قصر بنى مقاتل» آب برداشته و كوچ كنيم، چون حركت كرديم و ساعتى ركاب زديم امام عليهالسلام همانگونه كه سوار بود مختصرى به خواب رفت، سپس بيدار شد در حالى كه مىفرمود: «انا لله و انا اليه راجعون و الحمد لله رب العالمين» و دو يا سه مرتبه اين جمله را تكرار كرد.
على بن الحسين عليهالسلام روى به پدر نمود و گفت: اى پدر! جانم به فداي تو باد ، خدا را -حمد كرديم وآيه استرجاع خواندى ، علت چيست؟ امام (ع)فرمود: پسرم! در اثناى راه مختصرى بخواب رفتم (137)
شخصى را ديدم كه سوار بر است بود و گفت: اين قوم سير مىكنند و اجل هم بسوى آنان در حركت است، دانستم كه خبر مرگ ماست كه به ما داده شده است.
امام عليهالسلام فرمود: سوگند بآن كسى كه بازگشت بندگان بسوى اوست ما بر حقيم. على بن الحسين عليهالسلام گفت: پس ما را باكى از مرگ نيست كه بميريم و بر حق باشيم.
امام عليهالسلام فرمود: خداوند تو را جزاى خير دهد آنگونه كه پدرى را به فرزندش جزاى خير دهد(138).
مرگ اگر مرد است گو نزد من آى
تا در آغوشش بگيرم تنگ تنگ
من از او عمرى ستانم جاودان
او زمن دلقى ستاند رنگ رنگ
چون سپيده صبح دميد، امام پياده شد و نماز صبح گزارد و با شتاب سوار شد و با ياران خود حركت كردند ؛ حر مىخواست آن حضرت را به سمت كوفه حركت دهد ولى امام به شدت امتناع مىكرد تا چاشتگاه كه به «نينوى» رسيدند، ناگاه سوارى از دور پديدار شد كه مسلح بود و از كوفه مىآمد، همه ايستادند و او را تماشا مىكردند، همين كه رسيد به حر و همراهانش سلام كرد بى آنكه به امام حسين و اصحابش سلام كند، و بعد مكتوبى را به دست حر داد كه از عبيدالله بن زياد بود به اين مضمون: چون نامه من به تو رسيد و فرستاده من نزد تو آيد، حسين را نگاه دار و كار را بر او تنگ گير، و او را فرود مياور مگر در بيابان بى سنگر و بدون آب! و من به قاصد گفتهام از تو جدا نگردد تا خبر انجام دادن فرمان مرا بياورد، و السلام(139).
ابن نما از جابربن عبدالله بن سمعان نقل كرده است: هنگامى كه نزديك «نينوى» رسيديم، مردى از قبيله كنده كه نامش مالك بن بشير بود(140)
آمد و نامه عبيدالله بن زياد را براى حر آورد(141).
ابو الشعثاء كندى به آن مرد كه آورنده نامه بود نگريست، به نظرش آشنا آمد و گفت: تو مالك بن نسير نيستى ؟!
گفت: آرى. چون او هم از قبيله كنده بود.
ابوالشعثاء گفت: مادرت در عزايت بگريد چه آوردهاى ؟
گفت: چه آوردم ؟ امام خود را فرمان بردم! و به بيعت خود وفادار ماندم!
ابوالشعثاء گفت: نافرمانى پروردگار نمودى و امام خود را اطاعت كردى به چيزى كه موجب هلاكت توست، ننگ و آتش را براى خود خريدى و امام تو بد امامى است، خداى عزوجل مىفرمايد (و جعلناهم ائمة يدعون الى النار و يوم القيامة لا ينصرون) (142)
كه امام تو از اينان است(143).
حر خدمت امام آمد و نامه را براى آن حضرت قرائت كرد، امام به او فرمود: بگذار در «نينوى» و يا «غاضريات» و يا «شفيه»(144)
فرود آييم.
حر گفت: ممكن نيست زيرا عبيدالله اين آورنده نامه را بر من جاسوس گمارده است!
زهير گفت: بخدا سوگند چنان مىبينم كه پس از اين كار سختتر گردد، اى پسر رسول خدا! قتال با اين گروه در اين ساعت براى ما آسانتر است از جنگ با آنها كه بعد از اين مىآيند، بجان خودم قسم كه بعد از ايشان كسانى آيند كه ما طاقت مبارزه، با آنها را نداريم.
امام عليهالسلام فرمود: من ابتدا به جنگ با اين جماعت نمى كنم(145)
.
زهير گفت: در اين نزديكى قريهاى است در كنار فرات كه دراى سنگر است، و فرات از همه طرف به آن احاطه دارد مگر از يك طرف.
امام حسين عليهالسلام فرمود: نام اين قريه چيست ؟ عرض كرد: آن را «عقر» مىگويند.
امام عليهالسلام فرمود: پناه مىبرم به خدا از عقر!(146)
پس آن حضرت به حر التفات كرد و فرمود: كمى جلوتر برويم! پس مقدارى از مسافت را امام عليهالسلام با حر و همراهانش پيمودند تا به زمين «كربلا» رسيدند. <
پاورقى:
76- الامام الحسين و اصحابه 172.
77- نفس المهوم 184.
78- نفس المهوم 184.
79- سماوى نقل كرده است كه مادر عبدالله بن يقطر امام حسين عليهالسلام را حضانت
كرده ولى از او شير نخورده است، و بدين جهت او را براد رضاعى مىخوانند همانند
لبابه همسر عباس بن عبدالمطلب كه مربيه آن حضرت بوده است ولى از او نيز شير نخورده
است، زيرا در اخبار صحيحه وارد شده كه آن حضرت بجز از مادرش فاطمه عليها السلام و
ابهام و دهان رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم از هيچ كس شير نخوره است. يقطر را
جزرى در كامل به باء موحده ضبط نموده ولى مشايخ ما به ياء ضبط كردهاند. (ابصار
العين 52).
80- انساب الاشراف 3/168.
81- الامام الحسين و اصحابه 176.
82- ابن قتيبه و ابن مسكويه گفتهاند: امام حسين عليهالسلام قيس بن مسهر را بسوى
مسلم فرستاد ؛ و اما عبدالله بن يقطر را به همراه مسلم فرستاده بود، و چون مسلم
بيوفائى مردم كوفه را مشاهده كرد عبدالله بن يقطر را بسوى امام عليهالسلام فرستاد
تا آن حضرت را از آنچه كه رخ داده است آگاه سازد، پس حصين بن تميم او را دستگيرو
نزد عبيدالله فرستاد. (ابصار العين 52).
84- قاع» منزلى است در طريق مكه بعد از منزل عقبه براى كسى كه به مكه مىرود و از
آنجا بسوى منزل «زباله» كوچ مىكنند. (معجم البلدان 4/298).
85- الامام الحسين و اصحابه 178.
86- بعضى گفتهاند كه عمرو بن لوزان تصحيف عم لوزان است. (اعيان الشيعة 1/595).
87- اكثر ارباب تواريخ اين ملاقات را در منزل بعد كه عقبه مىباشد ذكر كردند ولى
همانگونه كه ذكر كرديم ما ترتيب منازل را بر حسب تنظيم كتاب «الامام الحسين و
اصحابه» قرار دادهايم.
88- عقبه» منزلى است در راه مكه بعد از واقصه و قبل از منزل قاع براى كسى كه عزم
مكه دارد، و در آنجا آبى است متعلق به قبيله بنى عكرمه از بكر بن وائل. (مراصد
الاطلاع 3/948).
89- الامام الحسين و اصحابه 180.
90- كامل الزيارات 75.
91- كامل الزيارات 75.
92- شراف» به فتح شين، منزلى است بين واقصه و قرعاء و تا احساء هشت ميل راه است، و
منسوب به قبيله بنى وهب است، و در اين منزل چاههاى زيادى وجود دارد كه داراى آب
شيرين و گوارايى است. (معجم البلدان 3/331).
93- الامام الحسين و اصحابه 181.
94- الامام الحسين و اصحابه 181.
95- از «شراف» تا «قرعاء» كه منزل بعدى است هفت فرسنگ بيش نبوده است، پس علت اين
دستور كه آب زياد بردارند چه بوده است ؟ از رخدادهاى منازل بعدى و برخوردها روشن
خواهد گرديد كه امام عليهالسلام با آگاهى، براى سيراب كردن تشنگان سپاه حر بن يزيد
رياحى اين فرمان را دادند.
96- فاصله اين منزل تا شراف هفت فرسخ است.
97- فاصله قادسيه تا كوفه از طريق خشكى پانزده فرسخ است.
98- ذو حسم به ضم حاء و فتح سين و يا به ضم سين، و دينورى در «الاخبار الطوال» آن
را «ذو جشم» با شين و ضم هر دو ضبط كرده است، و اين نام كوهى است كه نعمان بن منذر
در آنجا شكار مىكرده است. (مقتل الحسين مقرم 182).
99- احمد بن سهل اين ملاقات را در منزل زباله ذكرد كرده است. (البدء و التاريخ
6/10).
100- اين، علت آن دستورى بود كه امام عليهالسلام در منزل شراف به ياران خود
فرمودند تا آب فراوان بردارند.
101- امام عليهالسلام از «راويه» شترى را كه مشگ آب بر آن حمل مىشد، قصد كرده
بودند، چه آنكه اهل حجاز شتر را راويه گويند، و چو على بن طعان عراقى بود و اهل
عراق مشك را راويه گويند. منظور امام عليهالسلام برايش روشن نبود.
102- خوارزمى در اينجا اين اضافات را ذكر كرده است: امام حسين عليهالسلام به آن
سپاه گفت: شما كيستيد؟
در جواب گفتند: ما اصحاب امير عبيدالله بن زياد هستيم.
حضرت فرمود: فرمانده شما كيست ؟
گفتند: حر بن زيد رياحى.
امام عليهالسلام از حر پرسيد: به يارى ما آمدى يا به جنگ ما؟
او گفت: ما براى مقابله و جلوگيرى شما آمديم.
امام عليهالسلام فرمود: لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم. (مقتل الحسين
خوارزمى 1/230).
103- او مؤذن امام عليهالسلام بوده و از جمله شهداى كربلاست كه ترجمه او را بعد
ذكر خواهيم كرد.
104- عقبة بن سمعان، غلام رباب دختر امرؤ القيس زوجه امام حسين عليهالسلام بوده
است. (ابصار العين 7).
105- الموت ادنى اليك من ذلك». خوارزمى نقل كرده كه امام عليهالسلام لبخندى زد و
اين جمله را فرمود. (مقتل الحسين 1/232).
106- حربن يزيد مىتوانست در پاسخ امام عليهالسلام رعايت ادب ننموده و اهانت
نمايد، ولى رعايت ادب كرد و موقعيت الهى امام عليهالسلام او را از جواب توأم با
اهانت بازداشت، و شايد يكى از امورى كه در هدايت و نجات او و در پايان كار روى
آوردن به امام عليهالسلام و توبه كردن نقش بسزائى داشته است همين احترام و رعايت
ادب او بوده است. خوارزمى نقل كرده است كه حر به امام حسين عليهالسلام گفت: بخدا
سوگند من بيم آن دارم كه اگر با تو جنگ كنم در دنيا و آخرت از زيانكاران باشم.
(مقتل الحسين خوارزمى 1/233).
107- تاريخ طبرى 5/400.
108- در مثير الاحزان و الملهوف «حذاء» آمده است.
109- تاريخ طبرى 5/403.
110- ابصار العين، ترجمه زهير 96.
111- من مىروم و مرگ براى جوانمرد ننگ نيست اگر براى خدا باشد و مخلصانه بكوشد، و
با مردان نيكوكار به جان مواسات نمايد، چون بميرد مردم بر مرگ او اندوه خوردند و
نابكاران از سر عناد بر خيزند. پس اگر زنده ماندم پشيمان نيستم، و اگر بميرم ملامت
نشوم، ذلت تو را بس كه زنده باشى و خوار گردى و ناكام بمانى».
112- كامل ابن اثير 4/48.
113- البيضة به كسر باء، آبى است در مكانى بين واقصه و عذيب. (مراصد الاطلاع
1/244).
114- مقتل الحسين مقرم 184.
115- رهيمه» به ضم راء، نام چشمهاى است كه از «خفيه» سه ميل فاصله دارد و در
نزديكى كوفه و بر سرراه شام قرار دارد. (معجم البلدان 3/109).
116- امالى شيخ صدوق، مجلس 30، حديث 1. شايد اين مرد همان ابا هره ازدى باشد كه
قبلا مذكور شد، و شيخ صدوق آن را ابا هرم ذكر كرده است، و تشابه سؤال او و جواب
امام عليهالسلام همين را تأييد مىكند.
117- عذيب» نام وادى است منسوب به بنى تميم و فاصله آن تا قادسيه شش ميل است.
(مراصد الاطلاع 2/925).
118- الامام الحسين و اصحابه 185.
119- سوره احزاب:23.
120- اللهم اجعل لنا و لهم الجنة و اجمع بيننا و بينهم فى مستقر رحمتك و رغائب
مذخور ثوابك».
121- كامل ابن اثير 4/49.
122- اى شتر من از راندنم مترس، و پيش از سپيده دم ما را برسان ؛ همراهان من بهترين
سوران و نيكوترين مسافرانند، خاندان پيامبر، خاندان افتخار ؛ آنان بزرگانى سفيد و
درخشنده رويند، نيزه دارانى با نيزههاى گندم گون ؛ تيغ زنانى با شمشيرهاى برنده،
تا فرود آئى نزد جوانمردى با فضليت، بزرگوارى عظيم و گشاده سينه، كه خداوند او را
براى بهترين كار جزا دهد ؛ و تا روزگار باقى است، خدا او را نگاه دارد ؛ اى خداوند
كه مالك نفع و زيانى، حسين، سالار مرا پيروز گردان ؛ بر گمراهان و بازماندگان كفر،
بر دو ملعون، فرزند ابى سفيان ؛ يزيد كه پيوسته همدم شراب است، و ابن زياد نابكار،
فرزند نابكار». و خوارزمى بعد از عمره الله بقاء الدهر مصرع ديگرى را ذكر كرده: و
زاده من طيبات الذكر. (مقتل الحسين 1/233).
123- بحار الانوار 44/387.
124- اجا» نام يكى از دو كوهى است كه قبيله طى در آنجا سكونت داشتند و در غرب منزل
«فيد» واقع شده كه دو شب تا آنجا مسافت است، و در آنجا قريههاى فراوانى است.
(مراصد الاطلاع 1/28).
125- كامل ابن اثير 4/50.
126- نفس المهموم 195. و از اين نقل معلوم مىگردد كه طرماح هنگام شهادت امام
عليهالسلام در كربلا حضور نداشته است.
127- قطقطانية» موضعى است نزديك كوفه و از آنجا تا «رهيمه» قريب به بيست و چند ميل
فاصله است. (معجم البلدان 4/374).
128- الامام الحسين و اصحابه 186.
129- اين قصر منسوب به مقاتل بن حسان بن ثعلبه مىباشد و آن موضعى است بين عين
التمر و قطقطانيه، عيسى بن عبدالله آن را خراب نموده و تجديد بنا كرد. (معجم
البلدان 4/374).
130- الامام الحسين و اصحابه 186.
131- عبيدالله بن حر جعفى در گذشته از هواداران عثمان بوده و در جنگ صفين در سپاه
معاويه حضور داشته، و بعد از شهادت امير المؤمنين عليهالسلام در كوفه مسكن گزيده
است. (وسيلة الدارين 67).
132- پاسخ اين شخص را با پاسخ زهير - كه هر دو در ميسر راه با امام عليهالسلام
ملاقات نموده و امام عليهالسلام كسى به دنبال آنها فرستاد و آنها را دعوت نمود -
مقايسه كنيد تا معلوم شود چگونه سعادت و نيل به فوز شهادت و سرنوشت بدست خود انسان
رقم زده مىشود. عبيدالله مىگويد: مىدانم نصرت و يارى تو سعادت را به دنبال خواهد
داشت ولى نفس من به مرگ راضى نمى شود، در حالى كه به نقل خوارزمى زهير مىگويد: اگر
هزار مرتبه كشته شوم در راه تو، و خدا كشته شدن را از تو و خاندانت دفع كند، باز هم
دوست دارم كه كشته شوم (مقتل الحسين خوارزمى 1/247).
133- مقتل الحسين مقرم 189.
134- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال 308.
135- نينوى» ناحيهاى است در حوالى كوفه، از آن است كربلا كه حسين عليهالسلام در
آن كشته گرديد. (معجم البلدان 5/339).
136- خوارزمى همين خواب امام عليهالسلام را به تفصيلى كه مذكور است در منزل ثعلبيه
نقل كرده است. (مقتل الحسين 1/226).
137- تايخ طبرى 5/407.
138- كامل اثير 4/51.
139- نام اين شخص در «مثير الاحزان» مالك بن بشير، ولى در عبارت «نفس المهموم»
چنانكه ذكر خواهد شد مالك بن نسير است.
140- مثير الاحزان 48.
141- سوره قصص: 41.
142- نفس المهموم 204.
143- غاضريه» قريهاى است منسوب به غاضرة از بنى اسد، و «شفيه» نام چاهى است براى
قبيله بنى اسد (مقتل الحسين مقرم 192). و بعضى گفتهاند «شفيه» نام بلدهاى است
معروف نزديك كربلا كه اسم فعلى آن «شفاثا» مىباشد (جلاء العيون شبر 2/159).
144- ارشاد شيخ مفيد 2/84.
145- عقر به مواضعى اطلاق مىشود از آنها عقر بابل است كه نزديك كربلا است.
روايت شده است كه: چون حسين عليهالسلام به كربلا رسيد و قشون عبيدالله او را احاطه
كردند، از يكى از ياران سؤال كرد: اين قريه را چه مىنامند (و اشاره به عقر نمود) ؟
او در پاسخ گفت: نام آن عقر است.فرمود به خدا پناه مبىبرم از عقر، آنگاه امام (ع)
سوال فرمود: نام اين سرزمين كه در آن هستيم چيست ؟ گفتند : كربلا. امام عليهالسلام
فرمود: ارض كرب و بلاء. (معجم البلدان 4/445).
146- مقتل الحسين مقرم 191.