مأخذشناسی رجال شيعه

رسول طلائيان

- ۴ -


تأليفات رجالى: قرن هشتم هجرى

ابن داوود حلّى، تقى الدين حسن بن على (م 647 - 707 ق).

143. كتاب الرجال (رجال ابن داوود)،

تحقيق: سيّد محمّد صادق آل بحر العلوم، قم: منشورات الشريف الرضى، 316 ص/
تحقيق: جلال الدين حسينى ارموى، دانشگاه تهران، 1342 ش، 98 + 573 + 48 ص.منتشر شده به همراه رجال البرقى.
اين كتاب، مشتمل بر مطالب زير است:
مقدّمه در بيان ويژگى‏هاى كتاب، منابع و رمزهاى آن و بيان طريق مؤلّف به بعضى از مشايخ خود است.
كتاب، در دو قسمت تنظيم شده است:
قسمت اوّل، در بيان اسامى ممدوحان، شامل نام راويان موثّق و مهمل، و قسمت دوم، شامل نام راويان مجروح و مجهول است.
در پايان قسمت اوّل، چند فايده رجالى ذكر شده كه شامل مطالب زير است:
اسامى افرادى كه نجاشى درباره آنها تعبير «ثقة» را ذكر كرده است؛
اصحاب اجماع؛
جماعتى كه نجاشى آنها را در روايت‏هايشان ثقه مى‏داند، امّا مذهب آنها مضطرب و غير صحيح است؛
اشخاصى كه نجاشى در شرح حال آنها تعبير «ليس بذلك» و يا «لا بأس به» و يا «قريب الأمر» را آورده است؛
اشخاصى كه تعداد روايت‏هاى آنها مشخّص است؛
اشخاصى كه مشهور به كنيه‏اند.
در پايان قسمت دوم، اين فوايد رجالى مطرح شده است: اسامى راويانى كه داراى مذهب فاسدى هستند و يا تعبيرهاى «ضعيف»، «مضطرب»، «يعرف حديثه و ينكر»، «ليس بشى‏ء» و «مجهول» در مورد آنها ذكر شده است. نيز اسامى اشخاصى كه ملعونِ در مذهب هستند و ثقاتى كه از ضعفا نقل روايت كرده‏اند. همچنين واضعان حديث، ملعونان و اشخاصى كه مشمول دعاى يكى از معصومان‏عليهم السلام شده‏اند، آمده است.
در قسمت «التنبيهات»، نُه «تنبيه» ذكر شده است كه در هشت تنبيه اوّل، خصوصيت‏هاى بعضى راويان، بررسى شده است و در تنبيه نهم، مشيخه شيخ طوسى و شيخ صدوق را از نظر اعتبار اسناد، منظّم نموده است.
محقّق كتاب، زندگى‏نامه مؤلّف و ويژگى‏هاى اين كتاب را به طور مفصّل، مورد بحث قرار داده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 84، ش 155)، اين كتاب را با عنوان‏هاى رجال ابن داوود الحلّى و با عنوان رجال الشيخ تقى الدين (ج 10، ص 101) آورده و در جاى ديگر (ج 18، ص 63، ش 688) اشاره مى‏نمايد كه شيخ نظام الدين ساوجى در كتاب نظام الأقوال، كتابى به نام كشف المقال فى معرفة أحوال الرجال را به تقى الدين حلّى نسبت داده است و با ذكر ادلّه‏اى بيان مى‏كند كه بعيد است اين مؤلّف، كتاب خود را با اين عنوان تأليف كرده باشد.
ايشان همچنين در مصفّى المقال (ص 101)، اين كتاب را با عنوان رجال تلميذ محقّق الحلّى معرّفى نموده است.
بر اين كتاب حاشيه‏هايى تأليف شده كه عبارت‏اند از:
حاشيه زين الدين بن على شامى عاملى (م 966ق).
حاشيه عبد اللَّه بن حسين شوشترى (م 1021 ق).
حاشيه شمس الدين محمّد كشميرى (زنده در 1040 ق).
حاشيه ميرزا محمّد بن سليمان تنكابنى (م 1302 ق).

حلّى، حسن بن يوسف بن مطهّر (648 - 726 ق).

144. إيضاح الاشتباه،

تحقيق: محمّد الحسّون، قم: مؤسسة النشر الإسلامى، 1411 ق، 392 ص، اوّل.
اين كتاب، مشتمل بر ضبط اسامى راويان و رجال حديث است كه بر اساس حروف الفبا تنظيم شده است.
محقّق، شرح حال مختصرى از هر شخص را در زير نويس آورده است و در آخر كتاب، فهرست‏هاى متعددى جهت تسهيل دستيابى به اطلّاعات كتاب، آورده است.
در شرح اين كتاب، مرحوم محمّد بن محسن فيض كاشانى (م ق 12)، كتاب نضد الإيضاح را تأليف نموده است.
مرحوم جعفر بن حسين موسوى خوانسارى (م 1158 ق)، در ترتيب اسامى راويان، كتاب تتميم الإفصاح فى ترتيب إيضاح الإشتباه را تأليف نموده است.

145. رجال العلّامة الحلى،

تحقيق: سيّد محمّد صادق آل بحر العلوم، قم: مكتبة الرضى، 1402ق، 296ص.
چاپ دوم: خلاصة الأقوال فى معرفة الرجال، تحقيق: جواد قيّومى، قم: مؤسسة نشر الفقاهة، 1417 ق، 507 ص، اوّل.
اين كتاب، مشتمل بر دو قسمت و يك خاتمه است.
قسمت اوّل، شامل راويانى است كه روايت آنها قابل اعتماد است و در نزد مصنّف، ترجيح در قبول روايت آنهاست.
قسمت دوم، شامل راويانى است كه روايت‏هاى آنها مترود و متروك شده‏اند و يا مصنّف در قبول آنها توقّف كرده است.
هر يك از اين دو قسمت، بر اساس حروف الفبا تنظيم شده‏اند. خاتمه كتاب، شامل ده فايده رجالى است كه عبارت‏اند از:
افرادى كه مشهور به كنيه‏اند؛
تمييز مشتركات؛
مراد از «عدّة» در كافى و كتاب‏هاى شيخ صدوق؛
مستثنيات ابن وليد از كتاب نوادر الحكمة؛
تاريخ ميلاد حضرت مهدى(عج) و ذكر وكلاى خاص آن حضرت؛
جماعتى از مذمومان كه شيخ طوسى آنها را ذكر كرده است؛
افرادى كه توقيع ائمه‏عليهم السلام در مدح آنها وارد شده است؛
موارد صحيح و ضعيف در طُرُق شيخ طوسى و شيخ صدوق؛
توهّم عدّه‏اى بر اين كه مراد از حمّاد بن عيسى در مواردى كه ابراهيم بن هاشم از وى روايتى نقل مى‏كند، همان حمّاد بن عثمان است؛
طُرُق متعدّد مصنّف به شيخ طوسى و شيخ صدوق و ابو عمر كشّى و احمد بن عبّاس نجاشى.
ميرزا لطفعلى تبريزى شيرازى (م 1350 ق) در تكميل اين كتاب، مستدرك خلاصة الرجال را تأليف نموده است.
منظومه خلاصة الخلاصةى محمّد جواد خراسانى در نظم اين كتاب است.
بر اين كتاب حاشيه‏هايى نوشته شده است كه عبارت‏اند از:
حاشيه سيّد على بن عبد الكريم حسينى نيلى نجفى (ق 9).
حاشيه زين الدين بن على بن احمد شامى عاملى (شهيد ثانى) (م 966 ق).
حاشيه عز الدين حسين بن عبد الصمد حارثى عاملى (م 984 ق).
حاشيه سيّد محمّد بن على بن حسينى عاملى (صاحب المدارك) (م 1009 ق).
حاشيه حسن بن زيد الدين عاملى، صاحب المعالم (م 1011 ق).
حاشيه نور اللَّه شوشترى (955 - 1019 ق).
حاشيه سيّد ماجد بن هاشم بحرانى حَفصى (م 1028 ق).
حاشيه محمّد بن حسن بن زين الدين عاملى شامى (محمّد سبط) (م 1030 ق).
حاشيه بهاء الدين محمّد بن عز الدين حسين عاملى (م 1031 ق).
حاشيه مساعد بن بديع بن حسن حويزى (ق 11).
حاشيه سليمان بن عبد اللَّه ماحوزى (م 1121 ق).
«تلخيص»هاى تأليف شده از اين كتاب عبارت‏اند از:
تلخيص زين الدين شامى عاملى (شهيد ثانى) (م 966 ق).
تلخيص محمّد رضا موسوى شيرازى (زنده در 1300 ق) با عنوان الوجيزة فى الرجال.
تلخيص محمّد جواد اصفهانى (م 1312 ق).
تلخيص محمّد جواد حسين آبادى (ق 14).
تلخيص محمّد جواد خراسانى (معاصر).
همچنين «ترتيب»هايى بر اين كتاب تأليف شده كه عبارت‏اند از:
ترتيب على بن حيدر على منعل قمى (م ق 10) با عنوان نهاية الآمال.
ترتيب عزيز اللَّه مجلسى (م 1074 ق).
ترتيب فخر الدين طُرَيحى (م 1085 ق).
در ترجمه اين كتاب، محمّد باقر تبريزى (م ق 12) ترجمه خلاصة الأقوال را تأليف نموده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 133)، اين كتاب را با عنوان رجال العلّامة الحلّى هم فهرست نموده است.

146. كشف المقال فى معرفة أحوال الرجال.

الذريعة، ج 18، ص 63 (ش 689).
اين كتاب، مشتمل بر اقوالى در مورد راويان حديث و مصنّفان از متقدّمان است. مؤلّف، همچنين احوال متأخّران و معاصران زمان خود را مورد بحث و بيان قرار داده است. شايان ذكر است كه اين كتاب، مشهور به الرجال الكبير است.
محقّق تهرانى به وجود احتمالى نسخه‏اى از اين كتاب، اشاره نموده است.
علّامه حلّى در مقدّمه خلاصة الأقوال خويش، به نام اين كتابْ اشاره نموده است.

حلّى حسينى ديباجى، سيّد نقيب تاج الدين محمّد بن قاسم بن معيه (م 776 ق).

147. معرفة الرجال.

الذريعة، ج 21، ص 257 (ش 4916).
شاگرد مؤلّف به نام سيّد جمال الدين احمد بن على بن مهنا در عمدة الطالب آورده است كه اين كتاب، در معرّفى احوال رجال و در دو جلد ضخيم تأليف شده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 90، ش 169)، اين كتاب را با عنوان رجال ابن معية و نيز با عنوان رجال السيد تاج الدين محمّد بن القاسم بن معية الحلّى (ج 10، ص 147، ش 271) فهرست نموده است.

شاگرد شهيد اوّل (ق 8).

148. مشيخة الشهيد محمّد بن مكّى العاملى.

الذريعة، ج 21، ص 72 (ش 4005).
اين كتاب، مشتمل بر شرح حال مشايخ و طُرُق شهيد اوّل، محمّد بن مكّى عاملى (م 786 ق) از علما و مشايخ و راويان احاديث تا معصومان‏عليهم السلام است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 102، ش 215)، اين كتاب را با عنوان رجال تلميذ الشيخ الشهيد محمّد بن مكى و نيز با عنوان فائدة (ج 16، ص 88، ش 15) فهرست نموده است ايشان اين مشيخه را در حاشيه المستجاد من الإرشاد، مشاهده كرده و نشانى داده است.

نيلى، على بن عبد الحميد (ق 8).

149. جامع أشتات الرواة والروايات.

الذريعة، ج 5، ص 40 / 167.
ابوطالب اعرجى در كشف الحُجُب، از سيّد عبد العلى طباطبايى نقل مى‏نمايد كه ايشان، نسخه‏اى از اين كتاب را كه با خطّ مؤلّف آن نوشته شده، مشاهده نموده است.
محقّق تهرانى مى‏گويد ظاهر آن است كه اين كتاب، غير از كتاب رجال النيلى سيّد بهاء الدين على بن عبد الكريم نيلى است.

تأليفات رجالى: قرن نهم هجرى

جُعْبى، شمس الدين محمّد (م 876 يا 886 ق).

150. رجال الشيخ شمس الدين محمّد بن على بن الحسن الجبعى.

الذريعة، ج 10، ص 146.

حسينى نيلى نجفى، سيّد على بن عبد الكريم (سيّد بهاء الدين) (ق 9).

151. حاشية على خلاصة الأقوال فى علم الرجال.

الذريعة، ج 6، ص 83 (ش 423).
اين حاشيه بر كتاب خلاصة الأقوال علّامه حلّى نوشته شده است.
صاحب الذريعة مى‏نويسد كه به نظر او اين مؤلّف، همان سيّد بهاء الدين على بن غياث الدين عبد الكريم بن عبد الحميد حسينى نيلى نجفى، صاحب كتاب رجال النيلى است. از ظاهر كلمات ايشان مشخّص مى‏شود كه اين حاشيه، غير از كتاب رجال النيلى است، اگر چه هر دو كتاب، درباره خلاصة الأقوال تأليف شده‏اند.

152. رجال النيلى.

الذريعة، ج 10، ص 157 (ذيل ش 283).
اين كتاب در بيان شرح حال رجال تأليف شده است و مؤلّف در تأليف آن، مبناى خود را خلاصة الأقوال علّامه حلّى قرار داده است و به همين جهت، آن را در دو بخش تنظيم كرده است:
قسمت اوّل، در شرح حال راويانى است كه مورد اعتماد و قبول علّامه حلّى بوده‏اند.
قسمت دوم نيز در مورد راويانى است كه مطرود و متروك‏اند و يا علّامه حلّى در مورد آنها توقّف نموده است.
مؤلّف، پس از بيان قول علّامه حلّى در خلاصة الأقوال، اقوال علماى رجال در كتاب‏هاى ايضاح الاشتباه، الفهرست، رجال النجاشى و رجال ابن داوود را بر شرح حال هر راوى اضافه نموده است.
مؤلّف، سپس از مرحوم جمال الدين بن اعرج تقاضا مى‏كند تا ايشان، شرح حال علماى بعد از علّامه حلّى را بر اين كتاب اضافه نمايد و به اين وسيله، كتاب را تكميل نمايد. بر همين اساس، جمال الدين بن اعرج، شرح حال 26 نفر از علماى موجود بعد از علّامه حلّى تا زمان خود را فهرست كرده، در جاى خود درج مى‏نمايد.
گفتنى است كه صاحب رياض العلماء، اين شرح حال‏ها را در مواضع مختلفى از كتاب خود آورده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 136)، اين كتاب را با عنوان رجال السيد على هم فهرست نموده است.

ابن اعرج، سيّد جمال الدين (ق 9).

153. تتميم رجال النيلى.

الذريعة، ج 3، ص 341 (ش 1232).
كتاب رجال النيلى سيّد بهاء الدين حسينى نيلى نجفى، در شرح حال رجال و راويان حديث تأليف شده است. مرحوم سيّد جمال الدين بن اعرج، سپس شرح حال 26 نفر را در تكميل اين كتاب به آن اضافه نموده است.

محقّق كَرَكى (ق 9).

154. الفوائد الرجاليّة للمحقّق الكَرَكى، گردآورنده: محمّد حسّون.

انتشار يافته در ميراث حديث شيعه (دفتر دوم)، دار الحديث، 1374 ش، ص 535 - 593.
گرد آورنده كتاب با مراجعه به كتاب‏هاى محقّق كَرَكى، بعضى از فوايد رجالى آن و ديدگاه‏هاى و آراى رجالى نويسنده را مشخّص نموده است.
آراى محقّق كَرَكى در دو قسمت جمع‏آورى شده كه عبارت‏اند از: آراى مبانى و فوايد علم رجال؛ بررسى حالات رجال حديث.
در قسمت اوّل، اين مباحث مطرح شده‏اند:
اقسام و احكام احاديث؛
مراسيلى كه به آنها اعتماد و عمل مى‏شود؛
اضطراب در احاديث؛
تسامح در ادلّه سنن و...
در قسمت دوم، حالات 29 نفر از رجال حديث، مطرح شده و در بيان حالات آنها به توثيق و تضعيف و بيان آراى علماى علم رجال در مورد هر يك، اشاره شده است.
گرد آورنده در مقدّمه، ويژگى‏هاى كتاب را بيان داشته است و در ذيل مباحث ذكر شده، نشانى مصادر مراجعه شده، مشخّص شده است.

تأليفات رجالى: قرن دهم هجرى

بيرجندى، فاضل (م 932 ق؟).

155. رجال الفاضل البيرجندى.

الذريعة، ج 10، ص 100 (ش 208).
محقّق داماد در حاشيه‏اى كه بر كتاب رجال الكشّى آورده است، از اين كتاب، مطالبى را بيان نموده است.

شامى عاملى (شهيد ثانى)، زين الدين بن على (911 - 966 ق).

156. حاشية خلاصة الأقوال.

چاپ شده در ضمن: رسائل الشهيد الثانى، تحقيق: رضا مختارى، قم: بوستان كتاب، ج 2، ص 885 - 1086، اوّل.
اين حاشيه در مورد 387 نفر از رجال موجود در خلاصة الأقوال علّامه حلّى است كه شامل ضبط اسامى، كنيه و القاب رجال، ترجمه الفاظ و شرح حال راويان حديث است.
شيخ يوسف بحرانى در لؤلؤ البحرين (ص 3) و شيخ حرّ عاملى در أمل الآمل (ج 1، ص 87) آن را با عنوان فوائد خلاصة الرجال آورده‏اند كه احتمالاً منظور، همين حاشيه باشد.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 6، ص 82، ش 421) اين حاشيه را با عنوان حاشية على خلاصة الأقوال فى علم الرجال و در مصفّى المقال (ص 184) با عناوين تعليقة الخلاصة و الفوائد الخلاصة آورده است.

157. حاشية رجال ابن داوود.

چاپ شده در ضمن رسائل الشهيد الثانى، تحقيق: رضا مختارى، قم: بوستان كتاب، ج 2، ص 1087 - 1107، اوّل.
اين حاشيه درباره 39 نفر از رجال موجود در رجال ابن داوود، شامل ضبط اسامى، كنيه و القاب رجال، ترجمه الفاظ و شرح حال راويان حديث است.

158. الرجال و النسب.

أمل الآمل، ج 1 (ص 87).
مرحوم شيخ يوسف بحرانى در لؤلؤ البحرين (ص 35) نام اين كتاب را در فهرست اسامى كتاب‏هاى شهيد ثانى آورده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 117) عنوان رجال الشيخ زين الدين الشهيد را در فهرست آثار اين مؤلّف آورده است كه احتمالاً منظور ايشان، همين كتاب باشد. وى در مصفّى المقال (ص 184) اين كتاب را با عنوان ذكر شده در أمل الآمل آورده است.

159. مختصر خلاصة الأقوال.

أمل الآمل، ج 1 (ص 87).
از نام كتاب مشخّص مى‏شود كه محتواى آن، شامل مختصرى از كتاب خلاصة الأقوال علّامه حلّى است.
محقّق تهرانى در مصفّى المقال (ص 184) تذكّر داده است كه اين كتاب، غير از كتاب تعليقة الخلاصةى اين مصنّف است كه با اسامى حاشية على خلاصة الأقوال فى علم الرجال و فوائد الخلاصة از آن ياد شده است. وى در الذريعة (ج 20، ص 195، ش 2544) اين كتاب را با عنوان مختصر خلاصة الأقوال فهرست نموده است. مرحوم شيخ يوسف بحرانى در لؤلؤ البحرين (ص 35) اين كتاب را با عنوان مختصر الخلاصة معرّفى كرده است.

حارثى عاملى، عز الدين حسين بن عمد الصمد (918 - 984 ق).

160. حاشية على خلاصة الأقوال فى علم الرجال.

الذريعة، ج 6، ص 82 (ش 420).
اين حاشيه بر كتاب خلاصة الأقوال علّامه حلّى نوشته شده است.
محقّق تهرانى آورده است كه نام اين حاشيه در فهرست آثار اين مصنّف و با عنوان التعليقة آورده شده است.

161. مشايخ الشيعة.

مصفّى المقال فى مصنّفى علم الرجال، ص 147.
اين كتاب، مشتمل بر فهرستى از مشايخ شيعه است كه از على بن ابراهيم بن هاشم قمى شروع مى‏شود و به شيخ مؤلّف، يعنى زين الدين عاملى (شهيد ثانى) ختم شده است.
محقّق تهرانى، نسخه‏اى از اين كتاب را نشانى داده است.
نسخه‏هاى خطّى اين كتاب، در كتاب‏خانه‏هاى ايران موجود است.

جبلى شامى، يوسف (ق 10).

162. رجال الفاضل يوسف الجبلى الشامى.

أعيان الشيعة، ج 10 (ص 324).
اين كتاب، داراى حجمى كم بوده و نزد مرحوم نورى موجود بوده است.
مرحوم سيّد محسن امين در أعيان الشيعة و نيز محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 160، ذيل ش 286) احتمال داده‏اند كه مؤلّف اين كتاب، سيّد يوسف بن محمّد بن زين الدين حسينى شامى (م ق 10) باشد.

حسينى عاملى، سيّد يوسف بن محمّد (ق 10).

163. ترتيب الكشّى.

الذريعة، ج 4، ص 67 (ش 281).
مؤلّف، ترتيب رجال الكشّى را بر اساس طبقات اصحاب معصومان‏عليهم السلام تنظيم نموده است.
مرحوم نورى در خاتمة المستدرك آورده است كه نسخه‏اى از ترتيب الكشّى، نزد ايشان موجود است.
نسخه‏هاى خطّى اين كتاب، در كتاب‏خانه‏هاى ايران موجود است.
شايان ذكر است كه احتمال دارد اين مؤلّف، همان يوسف جبلى شاملى در عنوان قبلى باشد.

164. جامع الأقوال فى معرفة الرجال.

الذريعة، ج 5، ص 42 (ش 174).
اين كتاب، مشتمل بر فهرستى از اسامى و اقوال ذكر شده در مورد رجالى است كه از كتاب‏هاى الفهرست شيخ طوسى، رجال النجاشى، خلاصة الأقوال علّامه حلّى، رجال الكشّى و رجال الطوسى تهيه شده است. در خاتمه كتاب، مؤلّف نُه فايده در علم درايه و قواعد رجالى بيان داشته است.
مصنّف به منظور اختصار، رمزهايى را اختيار كرده كه در مقدّمه به آنها اشاره نموده است.
محقّق تهرانى، نسخه‏هايى از اين كتاب را مشاهده كرده و نشانى داده است. ايشان در الذريعة (ج 10، ص 160، ذيل ش 287)، اين كتاب و كتاب ترتيب الكشّى را با عنوان رجال السيد يوسف الزين هم فهرست نموده است. نسخه‏هاى خطّى اين كتاب، در كتاب‏خانه‏هاى ايران موجود است.

165. فائدة فى ألفاظ التعديل.

الذريعة، ج 16، ص 87 (ح 13).
محقّق تهرانى، نسخه‏اى از اين كتاب را مشاهده كرده و نشانى داده است.

مرعشى، سيّد علاء الملك (قاضى) (ق 10).

166. حاشية على تهذيب الأحكام.

مصفّى المقال فى مصنّفى علم الرجال، ص 263.
بر اساس آنچه محقّق تهرانى بيان داشته، اين شرح از اوّل «كتاب الجهاد» تا آخر «كتاب التهذيب» است كه اكثر مطالب آن در بيان احوال راويان احاديث اين كتاب آورده شده است و بر اين اساس، اسناد روايات آن، مورد بررسى قرار گرفته‏اند. ايشان، نسخه‏هايى از اين كتاب را مشاهده كرده و نشانى داده است.

167. فهرس الكافى وأبوابه وأحاديثه والجرح والتعديل لرواته.

الذريعة، ج 16، ص 386 (ش 17).
مؤلّف، تعداد احاديث هر باب از كتاب الكافى را مشخّص كرده است. سپس روايات صحيح، حَسَن، موثّق، قوى و ضعيف را از يكديگر مشخّص كرده و در مورد سند روايات، احوال راويان حديث را از جهت جرح و تعديل بيان داشته است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 131، ش 255)، اين كتاب را با عنوان رجال علاء الملك المرعشى هم فهرست نموده است.
صاحب رياض العلماء و مرحوم نورى در تعليقه خود بر منتهى المقال، متذكّر وجود اين كتاب شده‏اند.

مُنعِل قمى، على بن حيدر على (ق 10).

168. نهاية الآمال فى ترتيب خلاصة الأقوال.

الذريعة، ج 24، ص 392 (ش 2104).
مؤلّف كتاب خلاصة الأقوال علّامه حلّى (م 726 ق) را بر اساس حروف الفبا تنظيم نموده است. وى در اوّل كتاب وعده داده است كه در خاتمه، اسامى متقدّمان و متأخّرانى را كه علّامه حلّى نياورده است، ذكر كند؛ ليكن در آخر كتاب به دليل آن كه به كتاب‏هايى كه در شرح احوال اين اشخاص باشد، دست نيافته، از ذكر اين اسامى، عذر خواسته است.
محقّق تهرانى، نسخه‏هايى از اين كتاب را مشاهده كرده و نشانى داده است. ايشان در الذريعة (ج 4، ص 65)، اين كتاب را با عنوان ترتيب خلاصة الأقوال فى الرجال و نيز با عنوان‏هاى رجال المولى على (ج 10، ص 135) و رجال نور الدين على بن حيدر على المنعل القمى (ج 10، ص 157) فهرست نموده است.
نسخه‏هاى خطّى اين كتاب، در كتاب‏خانه‏هاى ايران موجود است.