غدير شناسى
(پاسخ به 72 سئوال پيرامون غدير)

محمد دشتى

- ۲ -


سئوال 62: چند آيه قرآن به حادثه عظيم روز غدير اختصاص دارد؟
پاسخ : چهار آيه به ماجراى عظيم غدير اختصاص دارد:
1 آيه 67 سوره مائده اولين آيه ((يا ايهاالرسول بلغ ))
2 آيه 3 سوره مائده . ((اليوم اكملت لكم دينكم ))
3 آيه 1 و 2 سوره معارج ((سال سائل بعذاب واقع )) نسبت به عذاب كردن حارث بن نعمان فهرى
4 آيه 79 بقره . ((فويل للذين يكتبون الكتاب )) (نسبت به پيمان نامه سياسى ابابكر و عمر و عثمان و ابوعبيده و سالم ، كه پيمان نامه را در اختيار ابوعبيده گذاشتند و پيامبر صبح فردا خطاب به او اين آيه را خواندند.)
سئوال 63: چرا در روز غدير دين كامل شد؟
ين به نبوت و امامت بستگى دارد زيرا پيامبران دين الهى را به مردم ابلاغ مى كنند و تشكيل ملت و دولت توحيدى مى دهند و عامل ((محدثه )) آورنده دين مى باشند و امامان معصوم (ع ) دين الهى را پس از پيامبران با همان اصالت و سلامت به عصرها و نسل هاى آينده انتقال مى دهند، حفظ مى كنند و عامل جاودانگى و حفظ دين خداوند، چون در غدير بيعت با ولايت تحقق يافت و اصل امامت در پرتو اصل نبوت سامان گرفت دين تكميل شد كه فرمود: اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دنيا.
(امروز ((روز غدير)) دين را براى شما كامل كردم ، و نعمت من بر شما تمام شد و رضايت دادم كه اسلام دين شما باشد.)
سئوال 64: چرا نعمت هاى خدا بر انسانها در روز غدير بهاكمال رسيد؟
پاسخ : همه نعمت ها، و خوبيها، صلح و آرامش ، امنيت و رفاه ، همه و همه در سايه حاكميت اسلام است ، و حاكميت اسلام پس از رسول خدا(ص ) در پرتو ولايت عترت است ، پس نعمت ولايت از همه نعمت ها برتر است كه در روز غدير با تحقق بيعت عمومى براى ولايت عترت ، نعمت پروردگارى كامل شد. ((و اتممت عليكم نعمتى .))
سئوال 65: حضرت زهرا(س ) چگونه حادثه غدير را مطرح مى فرمايد؟
رت زهرا(س ) فرمود: و اعجباه انسيتم يوم غدير خم ؟ سعمت رسول الله يقول : على خير من اخلفه فيكم ، و هو الامام و الخليفه بعدى ، و سبطاى و تسعه من صلب الحسين (ع ) ائمه ابرار لئن اتبعتوهم وجدتموهم هادين مهديين و لئن خالفتموهم ليكون الاختلاف فيكم الى يوم القيامه .
فرمود: (شگفتا! آيا حادثه عظيم غدير خم را فراموش كرده ايد؟ شنيدم كه پيامبر گرامى اسلام فرمود: و على بهترين كسى است كه او را جانشين خود در ميان شما قرار مى دهم على (ع ) امام و خليفه بعد از من است و دو فرزندم حسن و حسين (ع ) و نه نفر از فرزندان حسين (ع ) پيشوايان و امامانى پاك و نيك اند. اگر از آنها اطاعت كنيد شما را هدايت خواهند نمود و اگر مخالفت ورزيد، تا روز قيامت بلاى تفرقه و اختلاف در ميان شما حاكم خواهد شد)(19)
سئوال 66: امامان معصوم (ع ) چگونه غدير را تبليغ مى كردند؟
سخ : امامان معصوم (ع ) پس از رسول خدا(ص ) همواره در بحث و مناظرات سياسى ، عقيدتى خود مردم را به ياد غدير مى انداختند و مى فرمودند اگر اعتراف داريد كه روز غديرى وجود دارد، و بيعت با ولايت در آن روز تحقق يافت ، پس چرا حكومت غير ما را پذيرفته ايد؟ پس از حضرت زهرا (س ) كسى كه روش مناظره با حديث غدير را از نظر كاربردى مطرح فرمود على (ع ) است . در بسيارى از مواقع حساس ، و در روز شورى و تا ((سال 23 هجرى )) كه امام فرمود:
فانشد كم باالله هل فيكم احد قال رسول الله (ص ) من كنت مولاه فعلى مولاه ، الهم وال من والاه ، و عاد من عاداه وانصر من نصره ، ليبلغ الشاهد الغايب غيرى ؟
يان شما غير از من كسى هست كه پيامبر (ص ) درباره او فرمود باشد؟((هر كس را كه من مولى او هستم ، على مولى اوست ، خدايا دوست دار دوستان او را، دشمن دار دشمنان او را، يارى كن يارى كنندگان او را، پس بايد حاضران به غائبان خبر دهند)) همه گفتند: نه غير از تو كسى نيست (قالواللهم لا)(20)
و پس از حضرت اميرالمؤ منين (ع ) حضرت امام مجتبى (ع ) و عمار ياسر و عبدالله بن جعفر و قيس بن سعد با ياد حماسه غدير با دشمنان ولايت على (ع ) بحث و مناظره كردند.
از حديث غدير را ديگران از حضرت زهرا (س ) ياد گرفتند، كه آغازگر اين راه بود، و با دشمنان ولايت بر اساس حماسه غدير بحث و مناظره مى كرد كه يكى از آنها اصبغ نباته است . اصبغ يكى از رجال بنام و از ياران حضرت على (ع ) است كه براى مذاكره با معاويه به شام فرستاده شد. ر معاويه وارد شدم ديدم عمروبن عاص و جمعى از سران بنى اميه در اطراف معاويه حلقه زدند، و ابوالدرداء در پيش روى او قرار دارند. تا چشم او به من افتاد، گفت : عثمان مظلوم كشته شد و چرا على (ع ) قاتلان عثمان را به من تحويل نمى دهد؟ در جواب معاويه گفتم : اى معاويه ، ما و هم مى دانى كه دروغ مى گويى ، تو عثمان را بهانه قرار دادى كه به حكومت دست يابى . بعد به ابوهريره گفتم : تو را به خدائى كه مى پرستى سوگند مى دهم در روز غدير خم كجابودى ؟ ابوهريره گفت : در ميان جمعيت بودم . پرسيدم ، رسول خدا در آن روز درباره على (ع ) چه فرمود؟ ابوهريره گفت شنيدم كه رسول خدا فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم و ال من والاه و عادمن عاداه و انصر من نصره و خذله .
گفتم اى ابوهريره ! تو كه اين سخنان را با گوش خود از پيامبر شنيدى پس چرا على (ع ) را دشمن مى دارى ؟ ابوهريره فقط گفت : انالله و انا اليه راجعون .
چون معاويه ديد كه روش مناظره من در حاضران مجلس تاءثير كرد فرياد زد و با سخنان بى مورد مرا ساكت كرد.(21)
حماسه غدير آنقدر والاست كه دشمنان امام نيز در بحث و مناظره خود از حديث غدير ياد مى كردند مانند: عمروعاص كه براى غلبه بر معاويه عمربن عبدالعزيز براى پيروزى بر مخالفان و ماءموران براى پاسخ دادن به علماء فرق سلامى ، را مى توان نام برد.
سئوال 67: از ديدگاه امامان شيعه بزرگترين عيد اسلامى كدام است ؟
پاسخ : پس از حادثه عظيم غدير يكى از مسئوليت هاى سياسى اجتماعى مسلمين اين بود كه از ديدگاه امامان شيعه بزرگترين عيد ملت اسلام عيد غدير است . امام رضا (ع ) فرمود: و هو يوم الزينه فمن تزين ليوم الغدير غفرالله كل خطيئه عملها صغيره او كبيره .(22)
(روز غدير، روز زينت و آراستن است ، كسى كه براى روز غدير خود را بيارايد خدا گناهان او را چه كوچك باشد چه بزرگ مى آمرزد.)
سئوال 68: چرا غدير همه چيز شيعه مى باشد؟
پاسخ : زيرا غدير يعنى بيعت با ولايت ، و ولايت همه چيز امت اسلام است ، اگر ولايت عترت نباشد، دين ناقص است و نبوت پيامبر (ص ) ناتمام و نعمت هاى الهى نيز تمام نيست .
سئوال 69: سخن حضرت زهرا (س ) با مردم مدينه در مورد روز غدير چه بود؟
يكى از روزهاى پس از پيامبر (ص ) كه مردم در كوچه نزديك خانه حضرت على (ع ) گرد آمده بودند، دختر رسول خدا(ص ) از خانه بيرون آمده و در كنار درب ورودى منزل ايستاد، و خطاب به مردم فرمود: لا عهد لى بقوم حضروا اسوء محضر منكم ،تركتم رسول الله (ص ) جنازه بين ايديننا و قطعتم امركم فيمابينكم ، لم تستامرونننا و لم تردو النا حقا كانكم لم تعلموا ما قال يوم غدير خم ، والله لقد له (على بن ابى طالب ) يومئذ الولاء ليقطع منكم بذالك منها الرجاء، ولكنكم قطعتم الاسباب بينكم و بين نبيكم ، ولله حسيب بيننا و بينكم فى الدنيا و الاخره .
(من ملتى را مثل شما نمى شناسم كه اينگونه عهدشكن و بد برخورد باشند، جنازه رسول خدا را در دست ما گذاشته رها كرديد، و عهد ما پيمانهاى ميانتان را بريده ، فراموش نموده ايد و ولايت و رهبرى امام على (ع ) و ما اهل بيت را نكار كرديد، و حق مسلم ما را باز نگردانديد.
غدير خم آگاهى نداريد؟ سوگند به خدا كه رسول گرامى اسلام در آن روز ولايت و رهبرى امام على (ع ) را مطرح كرد و از مردم بيعت گرفت ، تا اميد شما فرصت طلبان تشنه قدرت را قطع نمايد، ولى شما رشته هاى پيوند معنوى ميان پيامبر (ص ) و خودتان را پاره كرديد، اين را بدانيد كه خداوند در دنيا و آخرت بين ما و شما داورى خواهد كرد.)(23)
سئوال 70: اگر غدير نبود آيا عاشورايى وجود داشت ؟
پاسخ : خير، زيرا عاشورا در تداوم تحقق فرهنگ غدير بوجود آمد.
غدير خم يعنى بيعت با ولايت عترت پيامبر (ص ) و اگر امت اسلامى با ولايت عترت بيعت كرد و آن را پذيرفت ديگر نمى تواند حكومت ننگين يزيد را بپذيرد! پس شهداى عاشورا نيز فدائيان آگاه خط غديرند.
سئوال 71: اگر غدير نبود آيا شناخت مؤ من و منافق ممكن بود؟
ولايت نبود مدعيان دروغين ، منافقان تشنه قدرت ، انسانهاى متظاهر به اسلام آزمايش نمى شدند، همه مى گفتند ايمان داريم همه ادعا داشتند از ياران پيامبرند، همه اظهار مى كردند مسلمانند اما وقتى فرمان خدا ابلاغ شد كه همه بايد با امام بر حق بيعت كنند، و بر اين بيعت وفادار بمانند. گروهى آشكارا مخالفت كردند. و گروه ديگر پيمان نامه سياسى نوشتند. برخى انواع توطئه ها را سامان دادند تا خلافت از خاندان عترت خارج شود آنگاه غدير معيار شناخت مؤ من و منافق كه حضرت اباعبدالله فرمود:
ما كنا نعرف المنافقين على عهد رسول الله ، الا ببغضهم عليا و ولده عليه السلام .(24)
امام حسين (ع ) فرمود: (در زمان رسول خدا(ص ) منافقين را نمى شناختيم جز با دشمنى و كينه توزى آنان نسبت به على (ع ) و فرزندان او.
سئوال 72: اگر غدير نبود آيا تداوم اسلام ناب امكان داشت ؟
پاسخ : خير، هرگز!! زيرا اسلام بدون ولايت نبود، انواع آداب و رسوم جاهلى را بنام اسلام مطرح مى كردند، چه اينكه 72 فرقه بوجود آوردند. از اين رو غدير اسلام ولايت را مطرح كرد و اسلام ولايت ضامن تداوم اسلام ناب تا قيامت شد.