بلندترين داستان غدير

محمّد رضا انصاری

- ۸ -


مويدات بلندترين داستان غدير

فرازهاي حديث بلند حذيفه در منابع و احاديث ديگر آورده شده که تأييد محکمي بر صحت حديث حذيفه است. ابتدا يک حديث مفصل که مشابه حديث حذيفه و با سند منتهي به اوست معرفي مي کنيم و سپس با ذکر فرازهاي مهم حديث، منابع مؤيد آن را مي آوريم.

يک حديث مفصل در تأييد بلندترين داستان غدير

سيد ابن طاووس در کتاب «الاًّقبال بالأعمال»: ص 453 تا 459 از کتاب «النشر و الطي»» حديث مفصلي درباره ي غدير از حذيفة بن يمان نقل کرده است که به عنوان مؤيد حديث حذيفه در کتاب حاضر سند آن ذکر مي شود:

عن أحمد بن محمد علي المهلب، أخبرنا الشريف أبوالقاسم علي بن محمد بن علي بن القاسم الشعراني،، عن أبيه، حدثنا سلمة بن الفضل الأنصاري،، عن أبي مريم، عن قيس بن حيان (حنان)، عن عطية السعدي قال: سألت حذيفة بن اليمان عن اًّقامة النبي علياً يوم الغدير- غدير خم- کيف کان؟ فقال:...

همين حديث در بحار الانوار: ج 37 ص 126 تا 136، و عوالم العلوم: ج 3:15 ص 306 -296، از کتاب «الاقبال بالاعمال» نقل شده است.

تاييد فرازهاي حديث از منابع ديگر

تمامي فرازهاي اين حديث بلند در کتب و منابع شيعه يا اهل سنت با اسناد معتبر نقل شده و مورد تأييد است. در اين باره بصورت کلي مي توان به کتاب عوالم العلوم: ج 3:15، و بحار الانوار: ج 37 ص 108 تا 253 مراجعه کرد.

ذيلاً منابع و مدارک هر يک از فرازهاي روايت حذيفه به ترتيبي که در متن حديث آمده ذکر مي شوند تا معلوم شود آنچه به نقل از حذيفه در اين روايت آمده در منابع معتبر ديگر هم با اسناد معتبر موجود است:

برگرداندن عثمان حکم بن ابي العاص را به مدينه

کتاب سليم: 308. أمالي الطوسي: ج 1 ص 175. سيرة ابن هشام: ج 2 ص 25. الاًّصابة: ج 1 ص 345. السيرة الحلبية: ج 1 ص 337. مجمع الزوائد: ج 8 ص 86. شرح نهج البلاغة: ج 8 ص 75. تاريخ اليعقوبي: ج2 ص 164. الکامل لابن الاثير: ج 2 ص 308. المعجم الکبير للطبراني: ج 3 ص 214. انساب الاشراف: ج 5 ص 27. مختصر تاريخ دمشق: ج 12 ص 191. الکامل لابن الاثير: ج 2 ص 647. تاريخ الاسلام للذهبي: ج 4 ص 145. مستدرک الحاکم: ج 4 ص 97.

صاحب شدن ابوبکر و عمر لقب اميرالمؤمنين را

کتاب سليم: ص 148 و 386 و 402 و 403. الاحتجاج: ص 82. تاريخ المدينة المنورة: ج 2 ص 663. الطبقات لابن سعد: ج 3 قسم 1 ص 192. تاريخ الطبري: ج 5 ص 15. شرح نهج البلاغة: ج 2 ص 274. کمال الدين: ص 546. الجمل: ص 229 و 380.

حضور جبرئيل نزد پيامبر به صورت دحيه کلبي

اليقين: ص 129 و 147 و 162 و 219 و 241 و 314 و 384 و 440. التحصين: ص 569.

اعتراض ابوبکر و عمر در مسئله ي سلام به امرة المؤمنين

اليقين: ص 214 و 228 و 285 و 287 و 307 و 310 و 312 و 315 و 316 و 388 و 407 و 457. کتاب سليم: ص 268 و 271 و 417. الکافي: ج 1 ص 292. تفسير العياشي: ج 2 ص 268. ارشاد القلوب: ص 326. شرح النهج لابن ابي االحديد: ج 2 ص 274. کمال الدين: ص 546. الجمل: 221 و 380.

سخنان بريده در اعتراض به ابوبکر

کتاب سليم بن قيس: ص 157 ح 4. اليقين: ص 453

اعلان عمومي حج

بحارالانوار: ج 37 ص 113 و 201. تفسير القمي: ص 159. الاحتجاج: ج 1 ص 66.

خطبه غدير

روضة الواعظين: ج 89 1. الاحتجاج: ج 1 ص 66. اليقين: ص 343 باب 127. نزهة الکرام: ج 1 ص 186. الاقبال: ص 454 و 456. العدد القوية: ص 169. التحصين: ص 578 باب 29 از قسمت دوم. الصراط المستقيم: ج 1 ص 301. نهج الايمان: ص 92. اثبات الهداة: ج 2 ص 114، ج 3 ص 558. بحارالانوار: ج 37 ص 201 تا 217. کشف المهم: ص 190.

بيعت مردان در غدير

بحارالانوار: ج 21 ص 387، ج 37 ص 166. جامع الاخبار: 10 تا 13. الارشاد: 89 تا 93. اعلام الوري: 80. الغدير: ج 1 ص 58 و 271 و 274. عوالم العلوم: ج 3:15 ص 42 و 60 و 65 و 134 و 136 و 194 و 203 و 205.

بيعت زنان در غدير

بحارالانوار: ج 21 ص 388. الارشاد: 89 تا 93. اعلام الوري: 80. عوالم العلوم: ص 309.

اعتراض ابوبکر و عمر در بيعت غدير

کتاب سليم: ص 240 و 356. تفسير القمي: ص 159 و 163. بحار الأنوار: ج 37 ص 115 و 138.

تحويل ودايع انبياء به علي بن ابي طالب

بحارالانوار: ج 37 ص 113، ج 40 ص 216. کتاب سليم: ص 444. الخصال: ص 117 و 527. معاني الأخبار: ص 102. عيون الأخبار: ص 212. الارشاد: ج 2 ص 188 و 186. المناقب لابن شهر آشوب: ج 1 ص 253، ج 4 ص 135 و 211. کشف الغمة: ج 2 ص 110 و 169 و 290 و 299. الصراط المستقيم: ج 2 ص 198 و 201. الخرائج: ص 387 و 600 و 663 و 894. روضة الواعظين: ص 210. الاحتجاج: ص 134 و 316 و 436. ارشاد القلوب: ص 261. بصائر الدرجات: ص 151 و 153 و 154 و 157 و 158 و 174 و 178 و 179 و 180 و 181 و 182 و 184 و 185 و 186 و 502. اعلام الوري: ص 265 و 284. دلائل الاًّمامة: ص 89، الغيبة للنعماني: ص 242.

مشورت در قتل پيامبر در برگشت از تبوک

کتاب سليم: ص 271. مسند احمد: ج 5 ص 453. مجمع الزوائد: ج 1 ص 302. زاد المعاد لابن الجوزي: ج 3 ص 464. المغازي للواقدي: ج 2 ص 1044. السيرة النبوية للشامي: ج 5 ص 466. السيرة الحلبية: ج 3 ص 143. المعجم الکبير للطبراني: ج 3 ص 165 و 166 و 167. مختصر تاريخ دمشق لابن منظور: ج 4 جز 7 ص 264. الکشاف للزمخشري: ج 2 ص 291. الخصائص الکبري للسيوطي: ج 1 ص 279. تفسير الرازي: ج 8 جز 16 ص 136 و 83. تاريخ الاسلام للذهبي: ج 1 ص 648. تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 68. الخرائج والجرائح: ج 2 ص 504.

عقبه هرشي

کتاب سليم: ص 154. بحارالانوار: ج 37 ص 115 و 135. عوالم العلوم: 3:15 ص 304. الاقبال: ص 458.

صحيفه ملعونه اول

کتاب سليم: ص 155 و 269 و 346. احتجاج: ج 1 ص 110. بحارالانوار: ج 17 ص 29، ج 20 ص 167، ج 28 ص 126 و 186 و 274، ج 36 ص 153، ج 37 ص 114 و 135. تفسير القمي: ج 1 ص 169. الکافي: ج 4 ص 545. المناقب لابن شهر آشوب: ج 3 ص 213. الفصول المختارة: ص 58. معاني الأخبار: ص412.

کلام اميرالمؤمنين کنار جنازه کفن پيچيده عمر

الفصول المختارة: ص 90. کتاب سليم: ص 204. مدينة المعاجز: ج 1 ص 470. بحارالانوار: ج 31 ص 589.

حمله سگهاي حوأب به عايشه

مناقب علي بن ابي طالب عليه السلام للخوارزمي: ص 181. الايضاح لابن شاذان: ص 82. مناقب اميرالمؤمنين7: ص 384. الخرائج و الجرائح: ج 1 ص 67. بحارالانوار: ج 32 ص 118 و 139 و 146 و 147 و 281. الغدير: ج 3 ص 190، ج 9 ص 339 و80. المصنف: ج 11 ص 365. المعيار و الموازنة: ص 55. مسند ابي راهويه: ج 4 ص 261. مسند ابي يعلي: ج 8 ص 282. شرح نهج البلاغة لابن ابي االحديد: ج 6 ص 225، ج 9 ص 310. انساب الاشراف: 224. تاريخ طبري: ج 3 ص 469 و 475.

دور کردن بعضي از اصحاب از حوض کوثر

کتاب سليم: 163 و 270. امالي الطوسي: ج 1 ص 227 و 269. المعجم الکبير: ج 12 ص 56. مختصر تاريخ دمشق لابن منظور: ج 1 جز 2 ص 100، ج 2 جز 4 ص 268، جز 3 ص 371، ج 6 جز 11 ص 64، ج 10 جز 20 ص 15، ج 12 جز 23 ص 5. کفاية الطالب: ص 87. الفردوس: ج 3 ص 492. الاستيعاب: ج 1 ص 163. الاعتصام للغرناطي: ج 1 ص 58. سنن ابن ماجة: ج 2 ص 1016 ح 3057. الخصائص الکبري للسيوطي: ج 1 ص 127. بحار الانوار: ج 22 ص 490. صحيح البخاري: ج 5 ص 240.

تخلف ابوبکر و عمر از جيش اسامة

کتاب سليم: ص 233. السيرة النبوية لدحلان: ج 2 ص 339. شرح نهج البلاغة: ج 6 ص 52. الطبقات لابن سعد: ج 4 ص 66، ج 2 ص 249. الکامل لابن الاثير: ج 2 ص 317. تاريخ الطبري: ج 2 ص 431، ج 3 ص 188. السيرة الحلبية: ج 3 ص 207. المغازي للواقدي: ج 2 ص 1118. الملل والنحل: ج 1 ص 23. الخلفاء للذهبي: ص 11. صحيح البخاري: ج 4 ص 490 و 213. صحيح مسلم: ج 11 ص 89. الکامل لابن الاثير: ج 2 ص 317. تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 113. طبقات ابن سعد: ج 2 ص 190. اسد الغابة: ج 1 ص 64. السيرة الحلبية: ج 3 ص 207. المغازي للواقدي: ج 3 ص 1118. الاختصاص: ص 170. تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 113. نور الابصار: ج 1 ص 116. صحيح البخاري: ج 4 ص 213. اثبات الهداة: ج 2 ص 325، بحار الانوار: ج 28 ص 206.

نماز ابوبکر

کتاب سليم: ص 420 ح 58. الارشاد: ج 1 ص 183. بحارالانوار: ج 22 ص 484.

شهادت جوان ايراني در جنگ جمل

مناقب ابن شهر آشوب: ج 2 ص 339. بحارالانوار: ج 32 ص 174.

نتيجه گيري از بلندترين داستان غدير

نسلي که کنجکاوانه و واقع گرايانه در جستجوي حقايق دينش تلاش مي کند، غدير را بعنوان يکي از اساسي ترين بخشهاي اعتقاد و تاريخش با نگاهي تيزبين زير نظر دارد و به اين باور رسيده که فراتر از آنچه از غدير مي داند در اين گنج عظيم نهفته است.

اين کنجکاوي ها باعث شده تا غدير پرونده ي مبسوط خود را در اعتقادات باز کند و از يک واقعه ي تاريخي تبديل به يک پايه ي اعتقادي شود. اين مسئله دقيقاً به جانشيني پيامبرصلي الله عليه واله بازمي گردد که از روز اول رحلت پيامبرصلي الله عليه واله تاکنون بعنوان مسئله ي اصلي بين مسلمانان مطرح است.

مغزهاي آگاهِ امروز هرگز راضي نمي شوند که ندانند چرا راه روشني که پيامبرصلي الله عليه واله با بيست و سه سال زحمت و با نقطه ي پاياني غدير روشن کرد، با اين سرعت صد و هشتاد درجه تغيير جهت داد و بصورت قهقري راه بازگشت پيش گرفت!

همچنين فکر امروز بخوبي مي فهمد که چنين اقدام عظيمي در برابر غدير بدون پيش بيني ها و توطئه هاي از پيش تنظيم شده امکان ندارد! و بايد در جستجوي اسراري بود که فاش کند چگونه غاصبين جرأت چنان اقدامي را به خود دادند، و چگونه قادر به اجراي آن شدند، و چگونه مردم اقدامات آنان را پذيرفتند؟

اگر نتيجه ي اين حديث بلند غدير پاسخ به اين سؤالات باشد، ثمره ي زيبايي خواهد بود که براي اولين بار از متن يک حديث بلند به عنوان احياي ميراث فرهنگي به نسل حاضر تقديم مي گردد.