سيرى در تربيت اسلامى
مصطفى دلشاد تهرانى
- پىنوشتها -
- ۲ -
301- ن . ك : ابراهيم رشيدپور، آيينه هاى جيبى
آقاى مك لوهان ، چاپ دوم ، انتشارات سروش ، 1354 ش . صص 7، 28، 132.
302- مرتضى مطهرى ، بيست گفتار، چاپ پنجم ،
انتشارات صدرا، 1358 ش ، ص 174.
303- قرآن ، لقمان / 32.
304- نهج البلاغه ، حكمت 217.
305- بيست گفتار، ص 176.
306- الكافى ، ج 2، ص 253.
307- همان .
308- ن . ك : ژان ژاك روسو، اميل ، ترجمه
غلامحسين زيرك زاده ، چاپ چهارم ، انتشارات شركت سهامى چهر، 1342 ش . صص 16 17، 23
25.
309- ديوان حافظ شيرازى ، ص 116.
310- بيست گفتار، ص 166.
311- مثنوى معنوى ، دفتر اول ، ج 1، ص 195.
312- نهج البلاغه ، خطبه 192.
313- ن . ك : بيست گفتار، ص 176.
314- قرآن ، جمعه / 10.
315- چهل حديث ، ص 120.
316- قرآن ، قصص / 77.
317- قرآن ، ملك / 15.
318- كنزالعمال ، ج 4، ص 4.
319- ارشاد القلوب ، ج 1، ص 203؛ مستدرك الوسائل
، ج 12، ص 20.
320- وسائل الشيعة ، ج 12، ص 13.
321- ابوحنيفة النعمان بن محمد التميمى المغربى ،
دعائم الاسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام ، تحقيق آصف بن على اصغر
فيضى ، دارالمعارف ، القاهرة ، 1389 ق . ج 2، ص 15؛ مستدرك الوسائل ، ج 13، ص 13.
322- ((ابوعبدالله
محمد بن منكدر قرشى تميمى )) از زاهدان و بزرگان اهل
حديث است . برخى از اصحاب پيامبر را درك كرده و از آنان روايت كرده است . حدود
دويست حديث از وى روايت شده است . بزرگان اهل سنت او را در نهايت زهد و استوارى
شمرده اند و مورد اعتماد و وثوق معرفى كرده اند. وى از جمله رجال عامه است كه ميل و
محبتى شديد به ائمه (ع ) داشته است . او در سال 130 هجرى درگذشته است . ر. ك :
ابوعبدالله محمد بن اسماعيل البخارى ، التاريخ الكبير، دارالفكر، بيروت ، 1407 ق ،
ج 1، صص 219 220؛ حلية الاولياء، ج 3، صص 146 158؛ رجال الكشى ، ص 390؛ ابوالفرج
عبدالرحمن بن قلعه جى ، الطبعة الرابعة ، دارالمعرفة ، بيروت ، 1406 ق . ج 2، صص
140 144؛ شمس الدين ابو عبدالله محمد بن احمد بن عثمان الذهبى ، سير اعلام النبلاء،
اشرف على تحقيق الكتاب و خرج احاديثه شعيب الارنؤ وط، الطبعة الثامنة ، مؤ سسة
الرسالة ، بيروت ، 1412 ق . ج 5، صص 353 361؛ معجم رجال الحديث ، ج 17، ص 278.
323- الكافى ، ج 5، صص 73 74؛ تهذيب الاحكام ، ج
6، ص 325.
324- همان .
325- امير مؤ منان على (ع ) در خطبه
((قاصعه )) (خطبه 192 نهج البلاغه ) چنين
فرموده است :
((فاعتبروا بما كان من فعل الله بابليس اذ احبط عمله
الطويل ، و جهده الجهيد، و كان قد عبد الله ستة آلاف سنة ، لايدرى امن سنى الدنيا
ام من سنى الآخرة ، عن كبر ساعة واحدة .))
از آنچه خداوند درباره ابليس انجام داده است ، عبرت گيريد، زيرا اعمال طولانى و
كوششهاى فراوان او را (به سبب استكبارى كه كرد) از بين برد. او خداوند را شش هزار
سال عبادت كرده بود كه معلوم نيست از سالهاى دنيايى بوده است يا از سالهاى آخرتى ؛
اما با ساعتى تكبر همه را نابود ساخت .
326- قرآن ، اعراف / 11.
327- قرآن ، كهف / 50.
328- قرآن ، بقره / 34.
329- قرآن ، انبياء / 27.
330- قرآن ، فصلت / 31.
331- قرآن ، حجر / 39 42.
332- اين امر در قرآن كريم در سوره اعراف آيات 12
13 چنين آمده است :
((قال ما منعك الا تسجد اذ امرتك ، قال انا خير منه
خلقتنى من نار و خلقته من طين ، قال فاهبط منها فما يكون لك ان تتكبر فيها فاخرج
انك من الصاغرين .))
فرمود: چون تو را به سجده فرمان دادم چه چيز تو را بازداشت از اينكه سجده كنى ؟ گفت
: من از او بهترم . مرا از آتش آفريدى و او را از گل آفريدى . فرمود: از آن (مقام )
فرو شو، تو را نرسد كه در آن (جايگاه ) تكبر نمايى . پس بيرون شو كه تو از
خوارشدگانى .
333- پتفسير الميزان ، ج 12، ص 165.
334- همان ، ص 166.
335- قرآن ، نحل / 100.
336- قرآن ، حج / 4.
337- قرآن ، اسراء / 65.
338- تفسير الميزان ، ج 8، صص 40.
339- قرآن ، نساء / 120.
340- تفسير الميزان ، ج 8، ص 41 42.
341- قرآن ، اعراف / 27.
342- تفسير الميزان ، ج 12، ص 164.
343- محمد مهدى بن ابى ذر النراقى ، جامع
السعادات ، تحقيق السيد محمد كلانتر، الطبعة الثانية ، منشورات جامعة النجف الدينية
، 1383 ق ، ج 1، ص 36.
344- قرآن ، دهر / 3.
345- تفسير الميزان ، ج 20، ص 122.
346- صحيفه نور، ج 15، ص 78.
347- ن . ك : ناصر مكارم شيرازى ، با همكارى جمعى
از نويسندگان ، تفسير نمونه ، دارالكتب الاسلامية ، تهران ، ج 10، صص 145 146.
348- قرآن ، رعد / 11.
349- الامام روح الله الخمينى ، انوار الهداية فى
التعليقة على الكفاية ، الطبعة الثانية ، مؤ سسة تنظيم و نشر آثار الامام الخمينى ،
1415 ق . ج 1، صص 85 86.
350- نهج البلاغه ، حكمت 386؛ ابوعبدالله محمد بن
سلامة القضاعى ، دستور المعالم الحكم و ماءثور مكارم الشيم من كلام اميرالمؤ منين
على بن ابى طالب كرم الله وجهه ، مطبعة السعادة ، مصر، 1332 ق . ص 28.
351- سخنى است مشهور:
((من طلب شيئا وجد وجد و من قرع بابا و لج ولج .))
هر كه چيزى را بجويد و جديت كند آن را بيابد و هر كه درى را بكوبد و پافشارى كند
وارد آن خواهد شد.
كمال الدين ميثم بن على بن ميثم البحرانى ، شرح نهج البلاغه ، دفتر تبليغات اسلامى
، قم ، 1362 ش . ج 5، ص 435.
352- مثنوى معنوى ، دفتر سوم ، ج 2، ص 273.
353- ن . ك : صحيفه نور، ج 11، ص 83.
354- غررالحكم ، ج 2، ص 23.
355- امالى صدوق ، ص 270؛ بحارالانوار، ج 70، ص
205.
356- قرآن ، فاطر / 18.
357- نهج البلاغه ، خطبه 86.
358- ن . ك : تفسير الميزان ، ج 13، ص 193.
359- قرآن ، بقره / 143.
360- قرآن ، لقمان / 19.
361- نهج البلاغه ، حكمت 70.
362- تفسير العياشى ، ج 2، ص 329؛ تفسير الصافى ،
ج 1، ص 999.
363- قرآن ، اسراء / 110.
364- قرآن ، اسراء / 110.
365- قرآن ، اسراء / 29.
366- قرآن ، فرقان / 67.
367- قرآن ، فرقان / 67.
368- تفسير العياشى ، ج 2، ص 329؛ تفسير الصافى ،
ج 1، ص 999.
369- تفسير العياشى ، ج 2، صص 318 319؛ تفسير
الصافى ، ج 1، ص 999؛ عبدعلى ابن جمعة الحويزى العروسى ، تفسير نور الثقلين ، صححه
و علق عليه و اشرف على طبعه هاشم الرسولى المحلاتى ، دارالكتب العلمية ، قم ، ج 3،
صص 233 234؛ تفسير كنز الدقائق ، ج 7، صص 534 537؛ السيد هاشم بن سليمان الحسينى
البحرانى . البرهان فى تفسير القرآن ، موسسه مطبوعاتى اسماعيليان ، قم ، ج 2، ص
453.
370- ر. ك : تفسير العياشى ، ج 2، صص 318 319؛
ابوالحسن على بن احمد الواحدى النيشابورى ، اسباب النزول ، دارالكتب العلمية ،
بيروت ، 1395 ق ، ص 200؛ محمد باقر محقق ، نمونه بينات در شاءن نزول آيات ، چاپ دوم
، انتشارات اسلامى ، 1359 ش ، ص 514.
371- تفسير نمونه ، ج 12، صص 327 329.
372- ابوعبدالله محمد بن اسماعيل البخارى ، الادب
المفرد، نشره قصى محب الدين الخطيب ، القاهرة ، 1379 ق . ص 447؛ ابوعيسى محمد بن
عيسى بن سورة الترمذى ، سنن الترمذى ، دارالفكر، بيروت ، ج 4، ص 316؛ مسند الشهاب ،
ج 1، ص 431.
373- نهج البلاغه ، حكمت 268.
374- مبانى تعليم و تربيت اسلامى ، صص 126 130.
375- وسائل الشيعة ، ج 8، ص 502.
376- نهج البلاغه ، حكمت 90.
377- الكافى ، ج 1، ص 67.
378- غررالحكم ، ج 1، ص 355.
379- قرآن ، بقره / 119، فاطر / 24.
380- قرآن ، فرقان / 56.
381- قرآن ، حجر / 49 50.
382- نهج البلاغه ، خطبه 16.
383- شرح غررالحكم ، ج 5، ص 266.
384- نهج البلاغه ، حكمت 108.
385- غررالحكم ، ج 2، صص 22 23.
386- ابوعلى احمد بن محمد مسكوية الرازى ، تهذيب
الاخلاق و تطهير الاعراق ، قدم له حسن تميم ، دار مكتبة الحياة للطباعة و النشر،
بيروت ، صص 45 46؛ الشيخ الرئيس ابوعلى الحسين بن عبدالله (ابن سينا)، الشفاء،
راجعه و قدم له ابراهيم مدكور، تحقيق جماعة من العلماء، القاهرة ، 1380 ق . افست
مكتبة المرعشى النجفى ، قم ، 1405 ق . الالهيات ، ص 455؛ نصيرالدين محمد بن محمد بن
حسن طوسى ، اخلاق ناصرى ، به تصحيح و تنقيح مجتبى مينوى ، عليرضا حيدرى ، چاپ دوم ،
انتشارات خوارزمى ، 1360 ش . ص 131.
387- محمد مهدى بن ابى ذر نراقى ، علم اخلاق
اسلامى ، ترجمه سيد جلال الدين مجتبوى ، چاپ اول ، انتشارات حكمت ، 1405 ق ، ج 1،
صص 41 42.
388- سعدالدين محمود بن عبدالكريم شبسترى ، گلشن
راز، به اهتمام صابر كرمانى ، انتشارات طهورى ، 1361 ش . صص 61 62.
389- فرهنگ معين ، ج 1، ص 1056.
390- همان ، ص 1142؛ لغتنامه دهخدا، ذيل واژه
((تمكن )).
391- قرآن ، نور / 21.
392- المفردات ، ص 152.
393- قرآن ، نوح / 13 14.
394- تفسير الميزان ، ج 11، ص 60.
395- امالى الصدوقى ، ص 362؛ بحارالانوار، ج 77،
ص 383.
396- جلال الدين محمد بلخى (مولوى )، مثنوى معنوى
، به كوشش توفيق . ه سبحانى ، چاپ دوم ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامى ، 1373 ش . ص 58.
397- قرآن ، بقره / 286.
398- تفسير الميزان ، ج 2، ص 443.
399- قرآن ، بقره / 233.
400- ر. ك : سيد محمد باقر حجتى ، پژوهشى در
تاريخ قرآن كريم ، دفتر نشر فرهنگ اسلامى ، 1360 ش . ص 48.
401- قرآن ، نحل / 67.
402- قرآن ، بقره / 219.
403- قرآن ، نساء / 43.
404- قرآن ، مائده / 90 91.
405- پژوهشى در تاريخ قرآن كريم ، صص 48 50.
406- ((ابوعبدالرحمان
عبدالله بن حبيب سلمى )) بنابر آنچه ((برقى
)) در كتاب رجال خود آورده ، از خواص اصحاب امير مؤ منان (ع ) از
((مضر)) بوده است . ن . ك : ابوجعفر احمد بن
ابى عبدالله البرقى ، كتاب الرجال ، تصحيح السيد كاظم الموسوى المياموى ، انتشارات
دانشگاه تهران ، 1342 ش . ص 5.
407- منية المريد، ص 190؛ بحارالانوار، ج 92، ص
106.
408- الكافى ، ج 8، ص 268: بحارالانوار، ج 1، ص
85، ج 16، صص 280 281.
409- ن . ك : بحارالانوار، ج 25، ص 276، ج 110، ص
78.
410- الكافى ، ج 2، ص 43.
411- همان ، صص 43 44.
412- لغتنامه دهخدا، ذيل واژه هاى
((تسهيل )) و ((تيسير))؛
فرهنگ معين ، ج 1، صص 1083، 1180.
413- قرآن ، عبس / 17 20.
414- قرآن ، قمر / 17.
415- تفسير الميزان ، ج 19، ص 69.
416- قرآن ، بقره / 185.
417- قرآن ، حج / 78.
418- ((فاقم وجهك
للدين حنيفا فطرت الله التى فطر الناس عليها لاتبديل لخلق الله ذلك الدين القيم .))
قرآن ، روم / 30.
419- ن . ك : حسين بن على بن صادق بحرانى ، ره
توشه (الطريق الى الله )، ترجمه على الهى ، چاپ اول ، انتشارات الزهراء، 1370 ش .
صص 16 17.
420- الكافى ، ج 5، ص 494.
421- كنزل العمال ، ج 3، ص 47.
422- همان .
423- ابوبكر احمد بن على الخطيب البغدادى ، تاريخ
بغداد او مدينة السلام ، دارالكتب العلمية ، بيروت ، ج 7، ص 209.
424- امام خمينى (ره ) در اين باره چنين فرموده
است :
((در مسائل ملايمت و جهت رحمت بيشتر از جهت خشونت
تاءثير مى كند. من در زمان اختناق رضاخانى وقتى در مدرسه فيضيه صحبت مى كردم . آن
گاه كه از جهنم و عذاب الهى بحث مى كردم همه خشكشان مى زد، ولى وقتى از رحمت حرف مى
زدم ، مى ديدم كه دلها نرم مى شود و اشكها سرازير مى گردد و اين تاءثير رحمت است ،
با ملايمت انسان بهتر مى تواند مسائل را حل كند تا شدت .))
صحيفه نور، ج 18، ص 153.
425- قرآن ، آل عمران / 159.
426- الادب المفرد، ص 167؛ الجامع الصغير، ج 2، ص
761.
427- الكافى ، ج 2، ص 120؛ وسائل الشيعة ، ج 11،
ص 215.
428- نهج البلاغه ، حكمت 193.
429- همان ، نامه 69.
430- همان ، حكمت 312.
431- الكافى ، ج 2، ص 86، امام خمينى (ره )
درباره اين حقيقت مى نويسد:
((سالك در هر مرتبه كه هست ، چه در رياضات و مجاهدات
علميه يا نفسانيه يا عمليه ، مراعات حال خود را بكند و با رفق و مدارا با نفس رفتار
نمايد و زايد بر طاقت و حالت خود تحميل آن نكند؛ خصوصا براى جوانها و تازه كارها
اين مطلب از مهمات است كه ممكن است اگر جوانها با رفق و مدارا با نفس رفتار نكنند و
حظوظ طبيعت را به اندازه احتياج آن از طريق محلله ادا نكنند، گرفتار خطر عظيمى شوند
كه جبران آن را نتوانند كرد؛ و آن خطر آن است كه گاه نفس به واسطه سخت گيرى فوق
العاده و عنان گيرى بى اندازه ، عنان گسيخته شود و زمام اختيار را از دست بگيرد و
اقتضائات طبيعت كه متراكم شد و آتش تيز شهوت كه در تحت فشار بى اندازه رياضت واقع
شد، ناچار محترق شود و مملكت را بسوزاند. و اگر خداى نخواسته سالكى عنان گسيخته شود
يا زاهدى بى اختيار شود، چنان در پرتگاه افتد كه روى نجات را هرگز نبيند و به طريق
سعادت و رستگارى هيچ گاه عود نكند...
بالجمله ، بر سالك راه آخرت مراعات احوال ادبار و اقبال نفس لازم است ؛ و چنانكه از
حظوظ نبايد مطلقا جلوگيرى كند كه منشاء مفاسد عظيم است ، نبايد در سلوك از جهت
عبادات و رياضات عمليه به نفس سخت گيرى كند و آن را تحت فشار قرار دهد؛ خصوصا در
ايام جوانى و ابتداى سلوك كه آن نيز منشاء انزجار و تنفر نفس شود و گاه شود كه
انسان را از ذكر حق منصرف كند.))
امام روح الله خمينى ، آداب الصلوة ، چاپ دوم ، مؤ سسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى
1372 ش . صص 25 27.
432- مثنوى معنوى ، دفتر سوم ، ج 2، ص 73.
433- الخصال ، ج 2، صص 354 355؛ وسائل الشيعة ، ج
11، ص 430.
434- الكافى ، ج 6، ص 50.
435- ((طريحى
)) در معناى زهد مى نويسد: ((زهد در چيزى
عبارت است از ترك آن و پشت كردن بدان .)) مجمع البحرين
، ج 3، ص 59.
436- مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 54.
437- شرح غررالحكم ، ج 2، ص 60.
438- رضى الدين ابوالفضل على بن ابى نصر الطبرسى
، مشكاة الانوار فى غرر الاخبار، الطبعة الثالثة ، مؤ سسة النور للمطبوعات ، بيروت
، ص 122.
439- شرح غررالحكم ، ج 5، ص 443.
440- غررالحكم ، ج 1، ص 29.
441- مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 51.
442- الكافى ، ج 2، ص 17.
443- مرتضى مطهرى ، سيرى در نهج البلاغه ، چاپ
دوم ، انتشارات عين الهى ، 1358 ش . صص 216 218.
444- ابوجعفر محمد بن على بن الحسين بن بابويه
القمى (الصدوق )، معانى الاخبار، عنى بتصحيحه على اكبر الغفارى ، مكتبة الصدوق ،
طهران ، 1379 ق . ص 261؛ بحارالانوار، ج 77، صص 20 21.
445- شرح غررالحكم ، ج 2، ص 63.
446- نهج البلاغه ، كلام 81.
447- الكافى ، ج 2، ص 128؛ بحارالانوار، ج 73، ص
50.
448- مشكاة الانوار، ص 268.
449- ابوجعفر محمد بن الحسن الطوسى ، الامالى ،
قدم له السيد محمد صادق بحر العلوم ، المطبعة الحيدرية ، النجف ، ج 2، ص 144؛ رضى
الدين ابونصر الحسن بن الفضل الطبرسى ، مكارم الاخلاق ، مؤ سسة الاعلمى للمطبوعات ،
بيروت ، 1392 ق . ص 463.
450- حلية الاولياء، ج 1، ص 79.
451- مسند الشهاب ، ج 1، ص 188؛ الجامع الصغير، ج
2، ص 34.
452- تحف العقول ، ص 266؛ بحارالانوار، ج 78، ص
240.
453- غررالحكم ، ج 2، ص 216.
454- امالى الصدوق ، ص 189؛ الخصال ، ج 1، ص 79.
455- فريد الدين ابوحامد محمد بن ابى بكر (عطار
نيشابورى )، مصيبت نامه ، به اهتمام و تصحيح نورانى وصال ، كتابفروشى زوار، 1356 ش
. ص 145.
456- لسان العرب ، ج 9، ص 326.
457- قرآن ، بقره / 242.
458- امام صادق (ع ) فرموده است :
((ان الله على الناس حجتين : حجة ظاهرة و حجة باطنة ؛
فاما الظاهرة فالرسل و الانبياء و الائمة عليهم السلام ، و اما الباطنة فالعقول .))
خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجت آشكار و حجت پنهان ، حجت آشكار رسولان و پيامبران
و امامانند و حجت پنهان عقل مردم است .
الكافى ، ج 2، ص 16.
459- ن . ك : محمدباقر الملكى الميانجى ، توحيد
الامامية ، الطبعة الاولى ، مؤ سسة الطباعة و النشر وزارة الثقافة و الارشاد
الاسلامى ، 1415 ق ، ص 21.
460- الكافى ، ج 2، ص 11.
461- همان .
462- احمد بن محمد مهدى نراقى ، مثنوى طاقديس ،
به اهتمام حسن نراقى ، چاپ دوم ، انتشارات اميركبير، 1362 ش . ص 146.
463- تفسير الميزان ، ج 2، ص 249.
464- المفردات ، ص 342؛ لسان العرب ، ج 9، ص 327.
465- تفسير الميزان ، ج 2، ص 247.
466- همان ، صص 249 250.
467- قرآن ، ملك / 10.
468- تفسير الميزان ، ج 19، ص 353.
469- نهج البلاغه ، خطبه 1.
470- ن . ك : معجم رجال الحديث ، ج 19، صص 271
295.
471- قرآن ، زمر / 17 18.
472- الكافى ، ج 2، ص 13.
473- مرتضى مطهرى ، تعليم و تربيت در اسلام ، چاپ
چهاردهم ، انتشارات صدرا، 1367 ش . ص 38.
474- ابوجعفر احمد بن محمد بن خالدالبرقى ،
المحاسن ، به اهتمام جلال الدين الحسينى المحدث ، دارالكتب الاسلامية ، طهران ،
1370 ق ، صص 229 230.
475- قرآن ، بقره / 163 164.
476- الكافى ، ج 2، ص 13.
477- قرآن ، انعام / 32.
478- الكافى ، ج 2، ص 14.
479- قرآن ، انفال / 22.
480- قرآن ، يونس / 100.
481- قطب الدين ابوالحسن محمد بن الحسين بيهقى
كيدرى ، ديوان امام على (ع )، تصحيح ، ترجمه ، مقدمه ، اضافات و تعليقات ابوالقاسم
امامى ، چاپ اول ، انتشارات اسوه ، 1373 ش . ص 370؛ و نيز ر. ك : المفردات ، ص 342.
482- مثنوى معنوى ، دفتر چهارم ، ج 2، صص 393
394.
483- همان ، دفتر پنجم ، ج 3، ص 195.
484- همان ، دفتر سوم ، ج 2، ص 88.
485- همان ، دفتر چهارم ، ج 2، ص 475.
486- همان ، دفتر پنجم ، ج 3، ص 206.
487- ن . ك : عبدالله جوادى آملى ، عرفان و حماسه
، چاپ اول ، مركز نشر فرهنگى رجاء، 1372 ش ، ص 120.
488- قرآن ، فتح / 48.
489- شرح غررالحكم ، ج 2، ص 472.
490- مصباح الشريعة ، ص 114؛ بحارالانوار، ج 71،
ص 326.
491- ((هند بن ابى
هاله تميمى )) ناپسرى و تربيت شده پيامبر اكرم (ص ) است
كه به منزله دايى حسنين (ع ) شمرده مى شود. او از اصحاب رسول خدا(ص ) و از ياوران
امير مؤ منان (ع ) بوده و در جنگهاى حضرت شركت داشته است و احتمالا پس از آن نيز
مدتى در حيات بوده است . وى توصيف كننده صورت و سيرت رسول خدا(ص ) بوده و خبر وى در
اين باره بسيار مشهور است . ر. ك : التاريخ الكبير، ج 8، ص 240؛ ابومحمد عبدالرحمن
بن ابى حاتم الرازى ، الجرح و التعديل ، الطبعة الاولى ، مطبعة مجلس دائرة المعارف
العثمانية ، حيدرآبادالدكن ، ج 9، صص 116 117؛ يوسف بن عبدالله بن محمد بن
عبدالبرالقرطبى المالكى ، الاستيعاب فى اسماء الاصحاب ، بهامش الاصابة ، دارالكتاب
العربى ، بيروت ، ج 3، صص 568 570؛ عزالدين ابوالحسن على بن محمد (ابن الاثير)،
اسدالغابة فى معرفة الصحابة ، دارالفكر، بيروت ، 1409 ق ، ج 4، ص 643؛ شهاب الدين
احمد بن على بن حجر العسقلانى ، الاصابة فى تمييز الصحابة ، دارالكتاب العربى ،
بيروت ، ج 3، ص 579؛ تهذيب التهذيب ، دارالفكر، بيروت ، 1404 ق . ج 11، صص 63 64؛
على النمازى الشاهرودى ، مستدركات علم رجال الحديث ، الطبعة الاولى ، تهران ، ج 8،
صص 169 170.
492- الزبيربن بكار، الموفقيات ، تحقيق سامى مكى
العارفى ، الطبعة الاولى ، افست منشورات الشريف الرضى ، قم ، 1416 ق . ص 355؛
ابوعيسى محمد بن عيسى بن سورة الترمذى ، الشمائل النبوية ، الادارة الدينية لمسلمى
آسيا الوسطى و قازاقستان ، طشقند، 1400 ق . صص 99 100.
493- الكافى ، ج 1، ص 28.
494- ر. ك : محمدرضا الحكيمى ، محمد الحكيمى ،
على الحكيمى ، الحياة ، الطبعة الاولى ، مكتب نشر الثقافة الاسلامية ، طهران ، 1399
1410 ق . ج 1، صص 184 185 ( ((التفكير و اهميته
)) ).
495- چهل حديث ، صص 164 165.
496- تفسير الميزان ، ج 5، ص 254.
497- قرآن ، زمر / 17 18.
498- ابوالقاسم على بن محمد الخزاز، كفاية الاثر
فى النص على ائمة الاثنى عشر، تحقيق عبداللطيف الحسينى الكوه كمرى ، انتشارات
بيدار، قم ، 1401 ق . ص 253.
499- قرآن ، ص / 29.
500- قرآن ، آل عمران / 190 191.
501- عبدالله جوادى آملى ، تفسير موضوعى قرآن ،
چاپ اول ، مركز نشر فرهنگى رجاء، 1363 1374 ش . ج 4، صص 95 103.
502- ر. ك : تفسير الميزان ، ج 5، صص 255 271.
503- قرآن ، نمل / 14.
504- ر. ك : عبدالله جوادى آملى ، هدايت در قرآن
، پاسدار اسلام ، ماهنامه دفتر تبليغات اسلامى ، قم ، ش 27، 1362 ش .
505- ملا هادى السبزوارى ، شرح منظومة ، مكتبة
المصطفوى ، قم ، قسمت منطق ، ص 9.
506- ر. ك : الشفاء، المنطق ، ج 1، ص 17؛ احياء
العلوم ، ج 4، ص 390.
507- بيست گفتار، ص 263.
508- محمدرضا المظفر، المنطق ، الطبعة الثالثة ،
مطبعة النعمان ، النجف ، 1388 ق ، ص 23.
509- شرح منظومة ، قسمت منطق ، ص 5.
510- ر. ك : عبدالله جوادى آملى ، هدايت در قرآن
، پاسدار اسلام ، ماهنامه دفتر تبليغات اسلامى قم ، ش 25، 1362 ش .
511- گلشن راز، ص 17.
512- قرآن ، فصلت / 53.
513- قرآن ، بقره / 255، آل عمران / 2.
514- قرآن ، حشر / 22 24.
515- قرآن ، مؤ منون / 12 16.
516- قرآن ، طارق / 5.
517- قرآن ، ذاريات / 20 21.
518- قرآن ، روم / 8.
519- قرآن ، يونس / 101.
520- قرآن ، روم / 9.
521- محمدباقر المجلسى ، مرآة العقول فى شرح
اخبار آل الرسول ، اخراج و مقابلة و تصحيح السيد هاشم الرسولى ، دارالكتب الاسلامية
، 1363 ش . ج 7، ص 342.
522- ((التدبر عبارة
عن النظر فى عواقب الامور.)) الشريف على بن محمد
الجرجانى ، التعريفات ، تحقيق عبدالرحمن عميرة ، عالم الكتب ، بيروت ، 1407 ق . ص
81.
523- قرآن ، روم / 7.
524- ر. ك : تفسير نمونه ، ج 16، ص 368.
525- جارالله محمود بن عمرالزمخشرى ، الكشاف عن
حقائق غوامض التنزيل و عيون الاقاويل فى وجوه التاءويل (تفسير الكشاف )، نشر ادب
الحوزة ، ج 3، ص 468.
526- ن . ك : مرتضى مطهرى ، جاذبه و دافعه على
عليه السلام ، انتشارات حسينيه ارشاد، تهران ، 1349 ش ، ص 165.
527- ر. ك : ابوالحسن احمد بن يحيى البلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 2، حققه و علق عليه محمدباقر المحمودى ، الطبعة الاولى ، مؤ سسة
الاعلمى للمطبوعات ، بيروت ، 1394 ق ، صص 323 375؛ ابوحنيفة احمد بن داود الدينورى
، الاخبار الطوال ، تحقيق عبدالمنعم عامر، الطبعة الاولى ، دار احياء الكتب العربية
، القاهرة ، 1960 م . صص 189 210؛ احمد بن ابى يعقوب بن جعفر بن واضح اليعقوبى ،
تاريخ اليعقوبى ، دارصادر، بيروت ، ج 2، صص 188 193.
528- نهج البلاغه ، كلام 122.
529- شرح غررالحكم ، ج 3، ص 305.
530- همان ، ج 4، ص 179.
531- ابوالعباس عبدالله بن جعفر الحميرى القمى ،
قرب الاسناد، مكتبة نينوى الحديثة ، طهران ، ص 34؛ الكافى ، ج 8، ص 149.
532- المحاسن ، ص 16؛ من لايحضره الفقيه ، ج 4،
صص 410 411.
533- ابوعبدالله محمد بن النعمان البغدادى الملقب
بالمفيد، الامالى منشورات جماعة المدرسين ، قم ، 1403 ق . ص 52.
534- نهج البلاغه ، خطبه 176.
535- كمال الدين ابوسالم محمد بن طلحة النصيبى
الشافعى ، مطالب السؤ ول فى مناقب آل الرسول ، طبع حجرى ، طهران ، 1287 ق . ص 53.
536- من لايحضره الفقيه ، ج 4، ص 388.
537- تحف العقول ، ص 60.
538- غررالحكم ، ج 1، ص 73.
539- شرح غررالحكم ، ج 2، ص 69.
540- همان ، ج 5، ص 214.
541- همان ، ص 316.
542- فرهنگ معين ، ج 3، ص 2929.
543- عبدالله جوادى آملى ، كرامت در قرآن ، چاپ
سوم ، مركز نشر فرهنگى رجاء، 1369 ش . صص 21 23.
544- قرآن ، اسراء / 70.
545- ن . ك : كرامت در قرآن ، ص 42.
546- قرآن ، رحمت / 78.
547- قرآن ، عبس / 15 16.
548- قرآن ، تكوير / 19.
549- تفسير مجمع البيان ، ج 5، ص 333؛
بحارالانوار، ج 16، ص 210.
550- كرامت در قرآن ، صص 44 45.
551- ن . ك : همان ، ص 130.
552- امالى الطوسى ، ج 2، ص 92؛ بحارالانوار، ج
69، ص 375.
553- ابوالفضل عياض بن موسى بن عياض (القاضى عياض
)، الشفا بتعريف حقوق المصطفى ، تحقيق على محمد البجاوى ، دارالكتب العربى ، بيروت
، ج 1، ص 41؛ و ن . ك : قرآن ، حجر / 72.
554- ابوالفداء اسماعيل بن عمر بن كثير الدمشقى ،
شمائل الرسول ، شرح و تحقيق مصطفى عبدالواحد، دارالرائد العربى ، بيروت ، 1407 ق .
ص 91.
555- ((اكثم بن صيفى
تميمى )) از حكماى عرب در عصر جاهلى و يكى از كسانى است
كه عمرى طولانى داشته و اسلام را درك كرده است . وى پس از بررسى اسلام ، حقيقت را
دريافت و همراه صد نفر از قوم خود به سوى مدينه حركت كرد تا اسلام بياورد، اما در
راه درگذشت و موفق به ديدار پيامبر نشد، ولى يارانش به حضور پيامبر رسيدند و اسلام
آوردند. ر. ك : اسدالغابة ، ج 1، صص 134 135؛ الاصابة ، ج 1، صص 118 120.
556- ابوجعفر محمد بن على بن الحسين بن بابويه
القمى (الصدوق )، كمال الدين و تمام النعمة ، صححه و علق عليه على اكبر الغفارى ،
مكتبة الصدوق ، طهران ، 1395 ق ، ج 2، ص 571؛ بحارالانوار، ج 51، ص 249.
557- بحارالانوار، ج 78، ص 53.
558- ابوالحسن على بن عيسى الاربلى ، كشف الغمة
فى معرفة الائمة ، مكتبة بنى هاشم ، تبريز، 1381 ق . ج 2، ص 29؛ بحارالانوار، ج 78،
ص 121.
559- محمد اقبال لاهورى ، كليات اشعار فارسى ، با
مقدمه احمد سروش ، كتابخانه سنائى ، تهران ، 1343 ش . ص 239.
560- مصباح الشريعة ، ص 96؛ بحارالانوار، ج 85، ص
308.
561- تفسير الميزان ، ج 18، ص 326.
562- قرآن ، حجرات / 13.
563- قرآن ، شمس / 7 8.
564- قرآن ، روم / 30.
565- قرآن ، شمس / 8.
566- كرامت در قرآن ، صص 34 35.
567- قرآن ، اسراء / 53.
568- قرآن ، بقره / 83.
569- قرآن ، فرقان / 63 72.
570- ابوعبدالله محمد بن سعد، الطبقات الكبرى ،
داربيروت للطباعة و النشر، بيروت ، 1405 ق . ج 1، ص 424؛ با مختصر اختلاف در برخى
الفاظ: الموفقيات ، ص 358؛ ابوالحسن احمد بن يحيى البلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 1،
تحقيق محمد حميدالله ، الطبعة الاولى ، دارالمعارف ، القاهرة ، 1959 م . صص 388
389؛ معانى الاخبار، صص 82 83؛ مكارم الاخلاق ، ص 14.
571- الكافى ، ج 2، ص 206؛ وسائل الشيعة ، ج 11،
صص 590 591.
572- ابوالحسن ورام بن ابى فراس المالكى ، تنبيه
الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورام )، دارصعب ، دارالتعارف ، بيروت ، ج 1، ص 31.
573-
كنزالعمال ، ج 16، ص 456.
574- جامع الاخبار، ص 124.
575- همان ، ص 127.
576- تحف العقول ، ص 201.
577- شرح غررالحكم ، ج 2، ص 4.
578- ابوعبدالله محمد بن النعمان البغدادى الملقب
بالمفيد، الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد، صححه و اخرجه السيد كاظم الموسوى
المياموى ، دارالكتب الاسلامية ، طهران ، 1377 ق . ص 141؛ بحارالانوار، ج 77، ص
419.
579- غررالحكم ، ج 2، ص 213؛ مطالب السؤ ول ، ص
57.
580- غررالحكم ، ج 2، ص 210.
581- شرح غررالحكم ، ج 2، ص 2.
582- غررالحكم ، ج 2، ص 237.
583- تحف العقول ، ص 362.
584- المفردات ، صص 332 333.
585- تفسير الميزان ، ج 17، ص 22.
586- ر. ك : قرآن ، عنكبوت / 26، ص / 23، فصلت /
41، توبه / 128، ص / 2.
587- المفردات ، ص 333.
588- ر. ك : لسان العرب ، ج 9، صص 185 186.
589- حسن المصطفوى ، التحقيق فى كلمات القرآن ،
الطبعة الاولى ، وزارة الثقافة و الارشاد الاسلامى ، 1365 1371 ش . ج 8، ص 115.
590- تفسير الميزان ، ج 17، ص 22.
591- قرآن ، منافقون / 8.
592- قرآن ، فاطر / 10.
593- نهج البلاغه ، نامه 53.
594- الكافى ، ج 2، ص 312.
595- همان .
596- غررالحكم ، ج 2، ص 298.
597- الكافى ، ج 5، ص 63؛ وسائل الشيعة ، ج 11، ص
424.
598- همان .
599- همان .
600- الكافى ، ج 5، ص 64؛ وسائل الشيعة ، ج 11، ص
425.
|