سوریه
جمهورى سوریه با
185180 کیلومتر مربع، در جنوب غربى آسیا و شرق دیاى مدیترانه واقع است. این کشور از
شمال به ترکیه، از شرق و جنوب به عراق از جنوب غربى به فلسطین و از غرب به لبنان
محدود مىباشد، اردن نیز همسایه جنوبى این کشور است.
بخش غربى آن شامل
کوهها و درههایى است که اکثر سکنه سوریه در ان واقع شده و بدلیل مجاورت با دریاى
مدیترانه، تابستانهاى گرم و زمستانهاى معتدل دارد. جلگهها درنواحى جنوب و جنوب
غربى قرار دارد. بایبانها که بخش عظیمى از سوریه را پوشانیده درنواحى شرقى است و آب
و هواى گرم و خشک بر ان حاکم ایت. رود فرات بخش شرقى این کشور را مشروب مىکند.
سوریه از مناطق
بسیار قدیمى و مسکونى آسیا است که در هزاره سوم قبل از میلاد قوم سامى آمورى در آن
ساکن شدهاند و حکومتى که تشکیل دادند تا 17 ق.م برپا بود. قسمتهایى از سوریه در
قرون قبل از میلاد جزو فنیقیه (لبنان) بود.
بعد از تجزیه دولت
روم به دو بخش شرقى و غربى، سوریه و جزو قلمرو امپراطورى روم شرقى (بیزانس) گردید.
در قرن هفتم میلادى (سال سیزدهم هجرى) خالد بن ولید سوریه را فتح نمود و بدین ترتیب
این کشور که آن زمان به شام معروف بود جزو بلاد اسلامى گردید. البته تا قبل از قرون
جدید شام، شامل سوریه، لبنان فعلى و بخشهایى از اردن و فلسطین بود که تا سال 1926م
لبنان جزو آن بود. در زمان خلافت عثمانى، حکومتشام به معاویه واگذار شد. دمشق از
سال 41 ه.ق مرکز خلافت امویان بود. معاویه براى تثبیتحکومتخود و از سر ستیزى که
با حضرت على(ع) و یارانش داشت، جنگ صفین را بر علیه حضرت على(ع) ترتیب داد و بسیارى
از اصحاب و یاران آن امام را به طرز فجیعى به شهادت رسانید. همچنین معاویه دومین
امام شیعیان حضرت امام حسن مجتبى(ع) را مسموم و شهید نمود. سلسله بنى امیه گرچه به
رونق شام پرداختند اما براى اهلبیت و عاشقان این خاندان تنگناهاى سختى بوجود آورده
و با اختناق شدید حرکتها و نهضتهاى شیعى را سرکوب مىنمودند. پس از معاویه، یزید
زمام امور را بدست گرفت و در اولین حرکتخیانتکارانه خود فاجعه کربلا را بوجود آورد
که منجر به شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفاى او و نیز اسارت اهلبیت آن وجود
مطهر گردید. با سقوط بنى امیه و روى کار امدن عباسیان، شام اعتبار گذشته را از دست
داد و سوریه داراى حکومتهاى محلى گردید که مهمترین آن سلسله حمدانیان بود. در سال
1004م (394ق) دولتحمدانى سقوط کرد و فاطمیان چندین دهه بر این کشور فرمانروایى
نمودند سلاجقه (ترکان سلجوقى) از 1095م تا 1117م بر نواحى مختلف سوریه (شام) حکومت
کردند. (1) طى جنگهاى صلیبى مدتها اروپائیان بنادر و استحکاماتى در
سوریه داشتند. در اواخر قرن سیزدهم ممالیک مصر بر صلیبىها پیروز شده و سوریه جزء
قلمرو مصر گردید و حکومتسلسله ممالیک مصر بر آن تا سال 1516 میلادى (922ق) باقى
ماند. این کشور در سال 1516 میلادى به تصرف عثمانیان درآمد و سوریه به 3 ایالت
دمشق، حلب و بیروت تقسیم و در راس هر ایالتیک پاشاى قرک قرار گرفت. سوریه در آوریل
1920 میلادى تحت قیمومیت فرانسه درآمد.
فرانسه در ظاهر
براى تامین حقوق اقلیتها و در باطن براى ایجاد تفرقه براى گروههاى مذهبى و نژادى،
سوریه را به چهار دولت مستقل دمشق، حلب، منطقه علویان و جبال دروز تقسیم و خود بر
این دولتها نظارت مىکرد، که با جنبشهاى آزادىخواهى و مقاومت مردم در سال 1922م
انحلال این دولتها اعلام مىشود. فرانسه در سال 1925م براى فرونشاندن شعلههاى
جنبش مردمى به بمباران دمشق پرداخته و در سال 1926م سوریه از لبنان مستقل مىشود و
بر اثرفشارهاى مردم و گروههاى سیاسى در سال 1941م فرانسه به سوریه استقلال ظاهرى
مىدهد. انتخابات نسبتا آرام سال 1943م منجر به تشکیل دولتسعدالله جابرى و ریاست
جمهورى شکرى قوتلى مىگردد اما فرانسه در سال 1945م قیام مردم را با بمباران دمشق و
راه انداختن جویى از خون سرکوب مىکند. سرانجام در 17 آوریل 1946م آخرین سرباز
فرانسوى خاک سوریه را ترک و بدین سان سوریه استحکام یافت. در سال 1949م با کودتاى
ارتش، حکومت افراد ملىگرا پایان مىپذیرد و حکومتسرهنگها آغاز مىشود و پس از ان
نیروهاى چپ روى کار مىآیند.
در 15 مه 1948م
سوریه همراه با دیگر کشورهاى عربى، علیه اسرائیل غاصب وارد جنگ مىشود که در این
جنگ شکست تحقیرآمیزى متوجه اعراب مىگردد. از سال 1963 م تا 1966 م حکومتسوریه در
دست جناج راستگراى حزب بعث قرار مىگیرد که بعد از آن با کودتایى جناح چپ روى کار
آمده و از سال 1967 م که سوریه همراه با مصر و اردن وارد جنگ با اسرائیل شد،
بلندهاى جولان را از دست داد. حافظاسد در سال 1970 م با کودتایى قدرت را به دست
مىگیرد و به سال 1971 م به عنوان تنها کاندیداى ریاست جمهورى با 2/99% آراء ملت
رئیس جمهور سوریه مىشود. در سال 1973 م سوریه در جنگ اعراب با اسرائیل به عنوان
یکى از طرفهاى اصلى وارد جنگ شد و خسارات نظامى قابل توجهى به اسرائیل وارد نمود.
(2)
سیاستخارجى سوریه
در زمان حافظ اسد، مبارزه علنى با امپریالیسم دورى از کشورهاى مرتجع عربى و حمایت
جدى از انقلاب فلسطین است. در سال 1976م در پى خیانتسادات به مردم فلسطین و شرکت
در کنفرانس کمپ دیوید براى به رسمیتشناختن اسرائیل، روابط خود را با مصر قطع و
همراه با یمن لیبى، الجزایر و سازمان آزادى بخش فلسطین، جبهه پایدارى اعراب را
بنیان نهاد. سوریه از انقلاب اسلامى ایران بطور جدى حمایت کرده و با شروع جنگ
تحمیلى عراق علیه ایران، روابط عراق و سوریه رو به تیرگى نهاد و روابط دیپلماتیک دو
کشور قطع شد و در سال 1981م روابط سوریه با اردن رو به وخامت نهاد. سوریه 000/10900
مفر سکنه دارد که اکثرا در نواحى غربى و جنوب غربى ساکن هستند. 95% مردم از نژاد
اعراب و حدود3% کرد هستند. ارامنه، آشورىها، یهودیان و چرکسها (داغستانىها)
گروههاى دیگر قومى سوریه مىباشند. زبان اکثر مردم عربى است.
90% اهالى سوریه
مسلمان هستند که اکثرا اهل تسنن بوده اما علویان، در روزها، اسماعیلیان و شیعیان
بقیه مسلمین را تشکیل مىدهند. اقلیتى مسیحى و گروه ناچیزى یهودى در سوریه وجود
دارد. نفوذ شیعه در سوریه مدیون تلاشهاى تبلیغى صحابى رسول خدا(ص) یعنى ابوذر غفارى
است که با دسیسه عثمان به شام تبعید گردید و توسط معاویه تحت آزارها، اهانتها و
تضییقات قرار گرفت اما با وجود محنتها و بلایاى زیاد از حب و ولایى که به حضرت
على(ع) و اهلبیت داشت دست نکشید و بدین گونه تشیع با وجود اختناق امویان در
حالتخفا و تقیه به زندگى خود در شام ادامه داد و امروزه شیعیان در سوریه از
موقعیتخوبى برخوردارند و با نظر افکندن بر قبور بنى امیه که به صورت ویرانههایى
در آمده انسان متوجه این حقیقت همیشه جاوید مىشود که چگونه حق پیروز و سرافراز
مىگردد. حتى بر زیر گنبد رفیع مسجد اموى نام اهلبیت عصمت و طهارت زینت بخش گشته
است. (3) حکومت آل حمدان که شیعى بودند در شمال سوریه از سال 333 قمرى
آغاز و تا اوائل قرن پنجم ادامه مىیابد که با حمایت از علم و دانش موجب شکوفائى
فرهنگ اسلامى شدند. دولت بنى مرداس که در قرن پنجم بر قسمتهاى مهمى از شامات حکومت
مىکردند در ترویج تشیع کوشیدند. (4)
شیعیان شام در
امور سیاسى بازرگانى و صنعتى دخالت عمدهاى دارند و پزشکان شیعى در این کشور چشمگیر
هستند و در مجالس عزاى حسینى که آزادانه در این سرزمین منعقد مىشود خطبا و وعاظ به
افشاى جنایات اموى مىپردازند. علامه سید محسن امین صاحب کتاب گرانقدر «اعیان
الیعه» از افرادى بود که مصیبتحضرت امام حسین(ع) را از روى تالیفات خود در شام
مىخواند در حالى که جماعتى از اهل سنتحضور داشتند.
پایتختسوریه شهر
باستانى دمشق است و شهرهاى دیگر آن حلب و بندر لاذقیه مىباشد.
در دمشق مسجدى است
تحت عنوان مسجد اموى که ولید اول، ششمین خلیفه اموى بر خرابههاى باقى مانده از
بیزانسىها، آن را ساخت که 157 متر طول و 97 متر عرض دارد، گنبدها، منارهها،
مرمرها، کاشى کارىها، آب طلا کارىها و پردههاى ابریشمین این مسجد یادآور شکوه
هنر اسلامى است. مرقد مطهر حضرت زینتب(س) بانوى گرامى جهان اسلام که راه سرخ برادرش
را ادامه داد در 20 کیلومترى دمشق مىباشد مرقد شریف سر مقدس حضرت یحیى علیه السلام
در مسجد اموى است ولى مرقد بدن شریف آن حضرت در مسجد «دلم» در یکى از نواحش دمشق
است. در قسمتشرقى مسجد، سر مبارک حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) مدفون مىباشد.
البته در روایاتى که در کافى و تهذیب و کتب دیگر شیعه از ائمه روایتشده سر مقدس
حضرت امام حسین(ع) در نجف اشرف نزد پدر بزرگوارش امیر المؤمنین(ع) است. در باب
الصغیر که قبرستان عمومى و قدیمى دمشق مىباشد مقام رؤوس الشهدا، واقع است که بر
روى مرقدى 16 علامت به نشانه 16 سر گذاشته شده که همگى از یاران حضرت امام حسین(ع)
بودهاند.
بلال حبشى، عبد
الله بن جعفر بن ابى طالب و فضه خدمتگزار حضرت زهرا(س) در این قبرستان مدفونند بر
سر راه دمشق به زینبیه و در شهرک ببیلا مقداد بن اسود کندى دفن است.
از مقامات معروف و
مشههور و مشاهد مقدس در دمشق مرقد پاک و منور حضرت رقیه(س) دختر خردسال حضرت امام
حسین(ع) است که مورد زیارت مسلمانان قرار مىگیرد.
حجر بن عدى که در
سال 53 هجرى در مرج العذراء به شهادت رسید در دمشق دفن گردیده است. در کوه قاسیون
که در بخش شمال شهر دمشق واقع مىباشد محلى است تحت عنوان جایگاه اصحاب کهف که
اکنون ساختمان و مسجدى بر آن ساختهاند (5) مراقد دیگرى که مورد توجه
مسلمانان مىباشد و در سوریه واقع است به شرح زیر مىباشد: مرقد سکینه(س) دختر
حضرتامام حسین(ع) - ام کلثوم دختر حضرت على(ع) ام سلمه همسر حضرت رسول(ص)، ام حبیبه
همسر حضرت رسول(ص) - مرقد حضرت عبد الله فرزند امام سجاد(ع). (6)
شهر حلب نیز شهرت
مذهبى دارد زیرا محل سکونتحضرت ابراهیم(ع) بوده و یکى از پایگاههاى شیعه در تاریخ
اسلام است و شامل مسجد جامع کبیر و جامع توته مىباشد. آرامگاه حضرت زکریا، مقبره
شیخ شهاب الدین سهروردى و عمادالدین نسیمى شهید شیعه در این شهر است.
(Paulw.Copeland) (7) در کتابى که پیرامون سوریه نوشته بسیارى از
حقایق را از روى عمد یا جهل وارونه جلوه داده و بخصوس از نفوذ فرهنگ تشیع در سوریه
نامى به میان نیاورده است متاسفانه کتاب مذکور توسط انتشارات علمى و فرهنگى در
ایران ترجمه و در سال 1370 منتشر شده است. نگارنده نقدى بر آن نوشته که در مجله
آینه پژوهش ش 1314 چاپ شده است.
نیمى از سکنه فعال
آن در بخش کشاورزى و دامدارى فعالیت دارند و سد دریاچه اسد که بر روى رودخانه فرات
ایجاد شده آبیارى اراضى را عهدهدار است. دامدارى بین صحرانشینان رواج دارد گندم،
جو، مرکبات، انجیر، انگور و زیتون از محصولات کشاورزى آن است. سوریه نفت ندارد ولى
دو لوله نفتى از این کشور مىگذرند که درآمد قابل ملاحظهاى براى سوریه دارد. صنعت
نساجى سوریه نیز گسترش یافته است.
لبنان
کشور لبنان، به
عنوان کوچکترین سرزمین خاورمیانه (پس از بحرین) با 10400 کیلومتر مربع در شمال
فلسطین اشغالى، جنوب و غرب سوریه و شرق دریاى مدیترانه واقع است. لبنان از دو منطقه
کوهستانى تشکیل شده که در میان این دو منطقه دره بقاع واقع شده که دو رودخانه
لیتانى و اورنتس (8) در آن جریان دارند. این دره مهمترین منطقه کشاورزى
لبنان به حساب مىآید. لبنان تنها کشور خاورمیانه است که فاقد بیابان مىباشد. آب و
هواى آن مدیترانهاى کوهستانى مىباشد.
لبنان سابقه تاریخ
زیادى داشته و قدمت آن به دهها قرن قبل مىرسد. کنعانیان در اواسط هزاره سوم ق.م
وارد این کشور شده و حکومتى را تشکیل دادند. یونانیان این قوم مهاجر را فنیقى
نامیدند فنیقىها نخستین امپراطورى بازرگانى جهان را بوجود آورده و پایههاى اولین
تمدن را در این سرزمین بر جاى نهاده و خط را اختراع نمودند. در 5/5 ق.م هخامنشیان
لبنان را فتح کردند و در سال 64 ق.م این کشور زیر سلطه روم قرار گرفت و با تسلط روم
شرقى (بیزانس) بر آن، مسیحیت رواج پیدا کرده و فرهنگ رومى اوج پیدا کرد (9)
. با شکست هراکلیوس فرمانده رومى در عصر خلیفه دوم مسلمین، مسلمانان، این
منطقه را به تصرف خویش در آوردند. ابوذر غفارى یکى از بزرگترین صحابه پیغمبر
اکرم(ص) که در این سرزمین به حالت تبعید به سر مىبرد در میان مردم جبل عامل که
اغلب مسیحى بودند به تبلیغ آئین اسلام پرداخته و بذر اسلام و عشق به دودمان پیامبر
را در قلب آنان کاشت و پرورش داد. حکومت دمشق از این حرکت ابوذر عصبانى و او را به
بیابان ربذه تبعید نمود. از قرن هفتم مسیحیان مارونى به لبنان روى آوردند. و در
ارتفاعات شمالى سکنى گزیدند. در اواخر قرن یازدهم، لبنان همراه بسیارى از نقاط این
ناحیه جزو قلمرو مسیحیان گردید. با وجود آنکه صلاح الدین ایوبى منطقه را تماما از
وجود صلیبىها پاک نمود، تعدادى از دستجات صلیبى در کوههاى لبنان، سوریه و فلسطین
باقى مانده که بعدا تشنجهاى زیادى در منطقه بوجود آوردند. با وجود آنکه اکثر
نیروهاى صلاح الدین ایوبى از شیعیان بودند از دلاورى آنان نگران شده و پس از پیروزى
بر مسیحیان، به قتل عام آنان پرداخت.
در زمان سلطه
عثمانیان، احمدپاشا جزار که از سوى دولت عثمانى فرمانرواى شهر عکاء بود، چندین بار
به شیعیان حمله کرد تا آنان را شکست داد و جبل عامل را زیر نفوذ خود گرفت. وى پس از
پیروزى بر شیعیان فرمان قتل عام آنان را صادر کرد و دستور داد همه کتابهاى شیعه را
به پایخته برده و بسوزانند، مدت یک هفته حمامها و نانوائىهاى شهر عکاء با کتابهاى
علماى شیعه مىسوختند. شهید اول (10) و شهید ثانى (11) از
علماى این خطه هستند که توسط حکومت وقتشام، به شهادت رسیدند.
در سال 1843 م
دربار عثمانى تحت فشار دول بزرگ، لبنان را به دو قائم مقام از میان فئودالهاى بزرگ
سپرد یکى مسیحى به قائم مقامى مارونىها و دیگرى دروزى که این اقدام اوضاع لبنان را
آشفتهتر کرد و درگیریهاى خونینى را بین دروزىها و مارونیها پدید آورد. منازعات
مذکور و بخصوص قتل عام مسیحیان مارونى توسط دروزىها در سال 1860 م موجب آن شد که
ناپلئون سوم امپراطور فرانسه آن را دستاویز قرار داده و به بهانه کمک به مسیحیان،
مستقیما در لبنان مداخله نماید. در سال 1923 م جامعه ملل، سوریه و لبنان را تحت
قیمومیت فرانسه قرار داد. سر انجام در سال 1945 م با استقلال این کشور موافقتشد و
لبنان عضو سازمان ملل متحد گردید اما دست پروردگار فرانسوى یعنى مارونىها حکومت
این کشور را در دست گرفتند و چون قانون اساسى لبنان که در سال 1926 م از قانون
اساسى فرانسه اقتباس گردید به مردمان این کشور به صورت مجموعهاى از طوایف مىنگرد،
آزادى و مساوات در لبنان مورد مخاطره قرار گرفت. بر طرق این قانون رئیس مجلس از
شیعیان انتخاب مىشود که ناگزیر است توازن طایفهاى حاکم در مجلس و حکومت را رعایت
کند، در واقع این فرد تابع شخص رئیس جمهور است. (12)
در پى جنگ 1948 م
گروهى از آوارگان فلسطینى به جنوب لبنان آمدند و در همین سال قواى صهیونیستى 14
روستاى این کشور را در منطقه جبل عامل تصرف نمودند. در این جنگ 2000 نفر از شیعیان
لبنان به شهادت رسیده و 75% روستاها و شهرهاى آنان در این نبرد هفت روزه ویران
مىگردد.
در سال 1958 م که
فالانژهاى لبنان به قدرت زیادى دستیافته و مسیحیان از 66 کرسى 55 کرسى را به خود
اختصاص دادند جنبشهاى مردمى شدت یافت و کامیل شمعون رئیس جمهور وقت که موقعیتخود
و فالانژها را در خطر دید طى پیامى از آمریکا خواست تا به مداخله نظامى در لبنان
اقدام کند که در 15 ژوئیه 1958، 14300 تفکندار آمریکائى وارد بیروت شده و به سرکوبى
شدید تظاهر کنندگان پرداختند. از زمان استقرار فلسطینىها در لبنان حملات اسرائیل
غاصب بر این کشور فزونى گرفت و در تهاجمهاى متوالى آن، تعداد زیادى کشته و مجروح
گشته و نقاط مسکونى و مراکز تجارى و صنعتى قابل توجهى ویران گشته است. در سال 1978
م اسرائیل جنوب لبنان را تا رودخانه لیتانى اشغال نمود که پس از چندى عقبنشینى
نمود و از آن پس این سوئیس خاورمیانه هگز روى آرامش را ندید زیرا از یک طرف انبوه
هواپیماهاى اسرائیلى محمولههاى مرگبار را به طور گسترده بر سر مردم فرو مىریخت و
توپخانههاى آنها از راه دریا و خشکى بیروت را هدف گرفته و بمبهاى فسفرى و خوشهاى
سینه زنان و کودکان و پیرمردان را بدون هیچ ترحم و انسانیتى آماج خود قرار مىدهد،
و از سوى دیگر فالانژها عدهاى را زنده زنده در آتش سوزانیده و با بمب گذارى، ترور
و شکنجه آرامش را از مسلمین و بخصوص شیعیان گرفتهاند.
در سال 1982 م
اسرائیل با نیروهاى زیاد و سلاحهایى بى شمار جنوب لبنان را مورد حمله شدید قرار داد
این تهاجم وضع اسف انگیز و توام با فاجعه براى آورادگان فلسطینى که در جنوب لبنان
مستقر بودند پدید آورد اوضاع براى جنگجویان محاصره شده بسیار سخت و پیچیده گردید.
(13)
مرکز لبنان شهر
بیروت و دیگر شهرهاى آن: طرابلس، جبیل، صیدا، صور، زحله و بعلبک است. منطقه جبل
عامل با فلسطین و قدس رابطه دارد و محل نزول وحى بر پیامبران مىباشد و در هر گوشه
از آن مرقد پیامبر دیده مىشود. شیخ بهاء الدین عاملى از دانشمندان شیعه است که در
عصر صفوى به ایران آمد. در قرن یازدهم میلادى عده زیادى از شیعیان به لبنان کوچیده
و در آنجا سکنى گزیدند از ان جمله آل عمران در طرابلس و آل عامله در جنوب لبنان و
گروهى نیز در بعلبک بیروت و جبیل اقامتیافتند.
در لبنان 5/3
میلمون نفر زندگى مى کنند که 85/0 در کانونهاى شهرى هستند رشد جمعیت 4/2/0 و تراکم
نسبى آن 5/286 در کیلومتر مربع است. مردم آن اغلب از نژاد تیره سامى بوده و از 16
فرقه مذهبى آن 62/0 مسلمان هستند شیعیان اکثرا در جبل عامل ، صور شرق بعلبک اطراف
بیروت و کوهستانهاى شامل سکونت دارند در وزى ها که پیرامون مدهب اسماعیلیه هستند و
مکتب آنها در اوایل قرن یازدهم توسط محمد درزى پایه ریزى شده به 400000 نفر بالغ مى
گردند که در جبل لبنان، کوههاى شوف مناطق راشیا زندگى مىکنند. اهل تسنن که به نیم
میلیون نفر مىرسند در شمال لبنان بوده و از ناسیونالیسم عربى حمایت مىکنند.
مسیحیان که قدرت
نظامى،سیاسى لبنان را در اختیار دارند شامل طایفههاى مارونى (14)
کاتولیک،ارتدوکس و ارمنى هستند.گروههاى کوچکى چون یهودیان،سریانىها و نسطوریان نیز
در این کشور زندگى مىکنند.
بینانگذار شیعه
در لبنان ابوذر غفارى است.بدنبال استقلال لبنان،رهبرى شیعیان به عهده سید عبد
الحسین شرف الدین بود.این مجاهد بزرگ شیعه که خود نمونهاى از تقوا و علم و مجاهدت
بود در مدت پنجاه سال اقامت در شهر صور،مدام در تبلیغ فرهنگ ائمه و اتحاد مسلمین
کوشید وى مردم را به نقشههاى استعمار واقف ساخت و آنان را به مبارزه با طاغوت دعوت
نمود.فرانسوىها براى انتقام از این عالم شیعى،کتابخانهاش را در شهر صور به آتش
کشیدند و در صدد دستگیرى ایشان بودند اما مردم خشمگین جبل عامل که به شهر صور آمده
بودند فرانسویان را از این تصمیم خود منصرف نمودند.
سید شرف الدین در
بستر بیمارى وصیت مىکند که مردم بعد از وى،امام موسى صدر را که در قم تحصیل مىکند
براى رهبرى بیاورند و خود در سال 1956 م فوت مىکند.سرانجام براى تحقق وصیت این
عالم و با تاکید حضرت آیت الله العظمى بروجردى(ره)،امام موسى صدر در اواخر سال 1959
م به لبنان مىرود با تلاشهاى وى در سال 1969 م مجلس اعلاى اسلامى شیعیان بوجود آمد
که پارلمان لبنان آن را تصویب نمود.این حرکت باعثشد که شیعیان احساس هویت و شخصیت
کنند.
از سوى دیگر براى
متشکل شدن جوانان لبنان با همکارى امام موسى صدر و دکتر مصطفى چمران حرکت المحرومین
و جنبش امل بوجود آمد.با پیروزى انقلاب اسلامى،شیعیان لبنان فرصت مناسبى براى ابراز
عقیده یافتند.دشمنان که مشاهده کردند ممکن است امام موسى صدر با الهام از این
انقلاب و کلام نافذ خود،دنباله رسالت امام خمینى(ره)را در لبنان پیاده کند،رهبر
شیعیان را از آنان گرفتند.شهید شیخ راغب حرب درباره تاثیر انقلاب اسلامى بر لبنان
مىگوید:
«ما زمانى در حال
ترس و اضطراب از حمله و تعرض دشمن به سر مىبردیم ولى اکنون در پرتو انقلاب اسلامى
ایران،این دشمن است که از ما و اسلام بوحشت افتاده است».
از اثرات انقلاب
اسلامى بر لبنان این بود که ماهیت رهبران محافظه کار را آشکار نمود و حزب الله
لبنان به عنوان مظهر انقلاب اسلامى قلمداد شد.حزب الله بدنبال تجاوز نیروهاى
اسرائیلى در سال 1982 م در شرق لبنان بوجود آمد.علامه سید محمد حسین فضل الله رهبر
قبل حزب الله مىگوید:
«تولد حزب الله در
لبنان بخشى از مبارزه سراسرى اسلامى است و سازمانى است که از مفاهیم اسلامى زائیده
شده است» (15) .
بر خلاف آنکه
لبنان فاقد مواد اولیه مىباشد و در آشوب و جنگ داخلى مىسوزد و مدام مورد تجاوز
غاصبین صهیونیستى قرار مىگیرد اما در توسعه اقتصادى از کشورهاى مجاور موفقتر بوده
است.در این کشور 2500 کارخانه وجود دارد.جنگلهاى بادام و زیتون اطراف بیروت و
سواحل،چشم اندازهاى زیبائى بوجود آورده که بر جاذبه توریستى این کشور افزوده است
بنحوى که در سال 1975 م حدود 250 میلیون دلار از طریق جهانگردى در آمد داشت که 20
درصد در آمد ملى را تشکیل مىداد.تا قبل از جنگ داخلى لبنان از قطبهاى تجارى بود
بطوریکه روزانه 120 کشتى در سواحل بیروت در انتظار تخلیه بارهاى خود بودند.لبنان دو
پالایشگاه مهم نفت در شمال و جنوب دارد.در نواحى ساحل و درههاى اطراف آن،انواع
میوه از جمله سیب،موز،زیتون و مرکبات با کیفیت بالا بدست مىآید.در دره بقاع پنبه و
غلات تولید مىشود (16) .واحد پول لبنان لیره (پوند) لبنان است.
یمن
یمن در تاریخ 22
مه سال 1990 میلادى مطابق با اول خرداد 1369 ش و 26 شوال 1410 قمرى دو کشور یمن
شمالى و یمن جنوبى در مورد کشورى واحد تحت عنوان«جمهورى یمن»توافق نمودند و دبیر
کل سازمان ملل هم این اتحاد را پذیرفت،جمهورى مذکور که در نیمه جنوبى شبه جزیره
عربستان و در شمال خلیج عدن و گلوگاه استراتژیک باب المندب واقع است، 532000
کیلومتر مربع وسعت دارد.
یمن 3 چهره طبیعى
دارد،نواحى خوش آب و هوا و با صفاى کوهستانى،جلگههاى ساحلى و نواحى بیابانى.یمن
بدلیل موقع کوهستانى و بالا بودن میزان بارندگى و سواحل غربى بر خلاف صحارى
عربستان،سرسبز و آباد مىباشد.یمن در تورات به عربستان سفید موسوم است و سوره سبا
قران اشاره به یمن دارد در ازمنه گذشته باغستانهایى در این سرزمین بود که از شدت
سر سبزى بین قریهها فاصله نبود اما بخاطر کفران نعمتسیل عرم به سوى آن جارى شد.
تاریخ یمن به
پادشاهى منایى که در بین سالهاى 1200 تا 650 ق.م وجود داشت برمىگردد.
مدتى سلسله حمیرى
بر آن مسلط بود که در سال 525 میلادى با ورود قواى مسیحیان حبشه پایان یافت و یمن
در ابتدا به صورت یکى از ایالات حبشه در آمد.وقتى دولتحبشه از طریق دریا به یمن
حمله آورد،سیف بن ذى یزن پادشاه یمن به دربار انوشیروان پس از مشورت با مشاورین
خود،گروهى از زندانیان محکوم به اعدام را همراه وى فرستاد این جماعت که هزار نفر
بیشتر نبودند توانستند سى هزار حبشى را از پا در آورند،فرمانده این گروه
ایرانى«وهرز»بود که پس از سیف بن ذى یزن به حکومت رسید و از دولت ایران متابعت
نمود.با آشکار شدن دین اسلام و آغاز دعوت پیامبر اسلام(ص)حاکم یمن بادان بود.با
ارسال نامه حضرت رسول(ص)براى خسرو پرویز پادشاه ساسانى مبنى بر پذیرش اسلام وى نامه
را پاره کرد و براى باذان نوشت که نویسنده نامه را نزد وى اعزام کند.نمایندگان
باذان با حکمى که در دست داشتند به حضور پیامبر رسیده و منظور خود را مطرح کردند
پیامبر اسلام فرمود فردا بیایید و جواب بگیرید،روز بعد که آمدند حضرت فرمود:
«دیشب خسرو پرویز
بدستشیرویه کشته شد و خدا به من اطلاع داده که مملکتشما اسلام آورده و سرزمین
ایران به تصرف مسلمین درمىآید».
وقتى خبر پیامبر
اسلام(ص)براى باذان حاکم یمن به حقیقت پیوست،باذان اسلام اختیار کرد و حضرت
رسول(ص)وى را بر حکومتیمن ابقا نمود.گروهى از ایرانیان مقیم یمن هم مسلمان شدند
(17) .
قبل از این
جریان،حاکم یمن در سال 530 م ابرهه بود که در سال 570 م مقارن با میلاد حضرت
محمد(ص)به قصد تخریب خانه کعبه با لشکرى مجهز و تعدادى فیل سوار روانه مکه شد ولى
در مکه بر اثر حمله پرندگانى که به تعبیر قران،ابابیل بودند هلاک شده و لشکریانش به
قتل رسیدند.
مردم یمن از طریق
تجارت توانستند اسلام را به اقصى نقاط جهان بفرستند مردمان شمال افریقا و آسیاى
جنوب شرقى توسط یمنىها مسلمان شدند.مسجد جامع کبیر صنعا که در سال 8 هجرى بنا شده
به حضرت على(ع)نسبت داده مى شود و مىگویند حضرت على(ع) همراه با لشکریان خود در آن
نماز گزارده است.مردم یمن این را جزو افتخارات خود مىدانند که بى هیچ مقاومتى در
مقابل ارتش اسلام به دعوت حضرت على(ع)اسلام آوردند.
قواى عثمانى از
1517 م تا 1918 م بر یمن حکومت مىکردند و در این سال،یمن تحتحکومت امامان زیدى
مستقل گشت.در سال 1945 م یمن به سازمان ملل متحد پیوست و در سال 1958 همراه با مصر
و سوریه جمهورى متحده عرب را تشکیل داد.با تسلط کامل انگلستان بر یمن جنوبى روابط
آن با یمن شمالى تیره شد و این اختلافات منجر به انعقاد قراردادى شد که یمن جنوبى
را از خاک اصلى یمن منفک نمود.قبل از وحدت دو یمن،یمن جنوبى عضو جبهه پایدارى اعراب
و نیز طرفدار شوروى سابق بود ولى یمن شمالى به علت نفوذ عربستان سعودى،به کشورهاى
غربى وابسته بود (18) .
سکنه بومى آن به
12 میلیون نفر مىرسد که از نژاد سامىاند،در واقع دو قبیله اوس و خزرج مردم یمن را
تشکیل مىدهند که 98 در صد مسلمان و از مذاهب شافعىو زیدى هستند، زیدیها خنجرى را
با خود حمل مىکنند که جنبیه نام دارد.بافت قبیلهاى در یمن حفظ شده و صرفا در جنوب
از تحولات سیاسى تاثیر پذیرفته است.در جامعه شمال یمن،زن،هیچ گونه نقشى در
فعالیتهاى اجتماعى سیاسى ندارد (19) و به عنوان موجودى قابل ترحم به زن
نگریسته مىشود.تعصب مرد به زن گاهى درگیرىهاى خونینى را پدید مىآورد.45 درصد
مردم شمال یمن و 5 درصد مردم جنوب،پیرو مذهب زیدى هستند،اغلب مردم به گیاه مخدرى
بنام قات معتادند،در یمن حدود 37 حزب و گروه اعلام موجودیت کردهاند که بر اساس
قانون احزاب مصوبه سال 1991 م در صورتى که فعالیتهاى آنان مغایر با ارزشهاى
اسلامى،وحدت ملى و حاکمیت کشور نباشد،آزادند.
یمن دو مجلس
دارد،یکى شوراى مشورتى مرکب از 45 نفر که جنبه تشریفاتى دارد و دیگرى مجلس
نمایندگان با 301 عضو که نیمى از جنوب و نیمى از شمال یمن برگزیده مىشوند که براى
مدت 4 سال انتخاب مىشوند.
طبق قانون اساسى
که 3/98 درصد به آن راى مثبت دادند دین رسمى،اسلام و زبان مردم، عربى مىباشد.واحد
پول آن ریال است،این کشور 60 نشریه دارد.
صنعا تنها شهرى
است که به عنوان آثار باستانى شناسایى شده اما هنوز مردم در آن اقامت دارند سومین
مسجد جهان اسلام،مسجد جامع صنعاست.سد مآرب که 450 سال قبل از میلاد در عهد عبد
الشمس موسى در این کشور ساخته شده که در 3 کیلومترى آن سد مآرب جدید ساخته شده است
که با هزینه 57 میلیون دلار در سال 1986 م به پایان رسید،این سد 7000 هکتار از
اراضى زراعى را آبیارى مىکند.
عرش بلقیس-کاخى که
در آن مىزیست-چند ستون سنگى و چند سنگ نبشته و معبد آفتاب که قبل از پذیرش آئین
سلیمان بلقیس در آن عبادت مىکرده در یمن قرار دارد و از آثار بسیار قدیمى است.
پایتخت کشور
جمهورى متحده یمن شهر صنعاست که در مناطق کوهستانى غرب کشور قرار گرفته و از شهرهاى
مهم آن بندر عدن است که در کنار خلیج عدنقرار گرفته و به علت نزدیکى به باب المندب
از اهمیتسوق الجیشى برخوردار است.جزیره پریم (20) در باب المندب و
ابتداى دریاى سرخ و جزیره سکوترا (21) در مشرق عدن به این کشور تعلق
دارد.
امروزه در
یمن،شمار زیادى از شیعیان اثنى عشرى وجود دارند،ولى اکثر اهل یمن زیدى هستند،این
مذهب را اولین بار یحیى بن حسین رسى علوى در قرن سوم هجرى در یمن انتشار دارد.غیر
از آنها بقیه سنى شافعى هستند،اکثر مردم عسیر،شافعى هستند (22) .
اقتصاد یمن بر
پایه فعالیتهاى کشاورزى و شبانى است و از نظر وسایل و ابزار کار و روابط بین
مالکان زمین و کشاورزان به شیوه قدیمى اداره مىشود.علاوه بر نواحى مرتفع کوهستانى
منطقه حضرموت از مناطقى است که کشاورزى در آن ادامه دارد.
محصولات مختلف
کشاورزى یمن عبارتند از قهوه،پنبه،موز،توتون،سبزیجات گندم و قات.
پرورش
گوسفند،بز،اسب و شتر نیز در یمن رواج دارد.دولتیمن درسالهاى اخیر کوشیده است تا به
کمک دولتهاى خارجى،تکنیک ماهیگیرى را در این کشور توسعه دهد.
صادرات یمن را
قهوه،پنبه،پوست،ماهى خشک و سنگ نمک تشکیل مىدهد.واردات آن مواد نفتى،غذایى و ماشین
آلات است (23) .
پىنوشتها:
1- گیتاشناسى
کشورها ص184، 185 و 186.
2- سوریه- دکتر
ناصر صبح خیز - زهرا فرد - تهران1363 صفحات28 تا 47.
3- تاریخ شیعه -
علامه محمد حسین مظفر ترجمه و نگارش دکتر سید باقر حجتى صفحات 220 تا 222.
4- دائرة المعارف
الشیعه جلد دوازدهم صفحات 37 و 38.
5- مراقد اهل بیت
در شام - سید احمد فهرى.
6- راهنماى زوار
سوریه - احمد کنعانى.
7- حلب شهر
ستارگان - تالیف عبد الله ناصرى طاهرى.
Orontes 8-
9- مجله پیام
انقلاب ش 169 - هشتم شهریورماه 1365 - مقاله «لبنان جولانگاه ابرقدرتها».
10- شمس الدین
محمد بن مکى که پس از شهادتش به شهید اول معروف شد در سال 734 هجرى در دهکده جزین
جبل عامل لبنان به دنیا آمد.
11- زین الدین
فرزند نور الدین که پس از شهادتش به شهید دوم معروف گردید در 13 شوال 911 هجرى در
روستاى جبع واقع در نزدیکى جبل عامل لبنان به دنیا آمد.
12- مجله پیام
انقلاب ش 174.
13- آسمان گریست -
تونى کلیفتون ترجمه کاظم چایچیان . ص 54.
14- مارونىها
منتسب به مارون قدیس که یک راهب مسیحى رومى بوده،مى باشند.
15- مجله پیام
انقلاب ش 169.
16- مجله پیام
انقلاب شمارههاى 176،179 و 183.
17- خدمات متقابل
اسلام و ایران-شهید مرتضى مطهرى-صفات 82 تا 84.
18- یمن پرونده
تاریخى و معاصر-سیروس غفاریان کیهان 9 مرداد 1369.
19- در انتخابات
پارلمانى یمن که در اواخر آوریل 1993 م برگزار شد و طى آن مردم به پاى صندوقهاى راى
رفتند تا 301 نماینده خود را برگزینند در میان کاندیداها 200 زن دیده مىشد که نه
تنها در یمن بلکه در خاور میانه و کشورهاى عربى بىسابقه است.
perim 20-
Socotra 21-
22- قلب الیمن
سرهنگ محمد حسن.
23- جغرافیاى
کشورهاى مسلمان.