سراب عرفان
نگرشى به مباحث وحدت وجود ، عقل گريزى و جبرگرايى عارفان
در كتاب مقالات دكتر حسين الهى قمشه اى

حسن ميلانى

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - بحارالانوار: 2 / 105، به نقل از غيبت نعمانى.
(2) - حسين الهى قمشه اى، مقالات: 4 ـ 5.
(3) - هر مجموعه اى كه عددى و قابل زيادت و نقصان باشد افراد آن نيز جزء دار و قابل انقسام است; زيرا:
الف) هر مجموعه ى مركب از افراد معين، به تعداد افراد آن مجموعه قابل تقسيم است، و هر حقيقتى كه قابل تقسيم به عددى معين باشد، به طور بديهى به كم تر و بيش تر از آن عدد هم قابل تقسيم خواهد بود، و قابليت انقسام، نشانه ى جزء دار بودن شىء است.
(ب) نفس تقارن و دوئيت مستلزم جزء دار بودن شىء است همانگونه كه اميرالمؤمنين(عليه السلام) مى فرمايد: «و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، و من جزّأه فقد جهله». نهج البلاغه، خطبه ى اول.
(4) - خداوند متعال مى فرمايد: «أم هم الخالقون؟!»; طور: 35.
امام رضا(عليه السلام) مى فرمايند: «كيف ينشئ الأشياء من لا يمتنع من الإنشاء . . .»; بحارالانوار: 4 / 230.
و نيز مى فرمايند: «. . . لعجز كل مبتدء عن ابتداء غيره»; همان: 4 / 228.
اميرالمؤمنين(عليه السلام) مى فرمايند: «. . . كل معط منتقص سواه»; همان: 4 / 274.
(5) - بحار الانوار: 3 / 148.
(6) - بحارالانوار: 4 / 153.
(7) - بحارالانوار: 4 / 307، از نهج البلاغه.
(8) - بحارالانوار: 10 / 56.
(9) - بحارالانوار: 4 / 253.
(10) - بحارالانوار: 4 / 230.
(11) - بحار الانوار: 3 / 322.
(12) - بحارالانوار: 3 / 330، از كتاب توحيد.
(13) - بحارالانوار: 3 / 302.
(14) - بحارالانوار: 3 / 323، از توحيد.
(15) - بحارالانوار: 10 / 349.
(16) - براى اطلاع از شرح حال و انحرافات اولياى تصوف به كتاب هاى الاثنا عشريّه «شيخ حر عاملى»; فلسفه و عرفان از نظر اسلام «صدر زاده»; تحفة الاخيار «محمّد طاهر قمى» و خيراتيه «آقا محمّد على كرمانشاهى» رجوع كنيد .
(17) - ابن عربى، فصوص الحكم: 195، انتشارات الزهرا، چاپ اول، سال 1366.
(18) - همان : 192.
(19) - همان : 194.
(20) - محمد لاهيجى، شرح گلشن راز: 639 ـ 647.
(21) - همان : 641.
(22) - انعام: 56.
(23) - انبياء: 98.
(24) - يونس: 104.
(25) - مائده: 76.
(26) - انبياء: 67.
(27) - عنكبوت: 17.
(28) - صافات: 95.
(29) - توبه: 31.
(30) - يوسف: 40.
(31) - مريم: 82.
(32) - بحارالانوار: 3 / 223 ـ 224.
(33) - بحارالانوار: 10 / 176 ـ 177.
(34) - احتجاج: 2 / 89.
(35) - بحارالانوار: 3 / 337.
(36) - خويى، منهاج البراعة : 13 / 151 ـ 152.
(37) - سيد محمد حسين حسينى تهرانى، روح مجرد، انتشارات حكمت، اول، سال 1414، ص 352 ـ 353.
(38) - على مقدادى اصفهانى، نشان از بى نشانها، 163 به نقل از شيخ حسنعلى نخودكى اصفهانى.
(39) - سيد محمد حسين حسينى تهرانى، روح مجرد: 358.
(40) - ملا صدرا، اسفار: 2 / 292.
(41) - بحارالانوار: 3 / 148.
(42) - بحارالانوار: 5 / 52، از نهج البلاغة.
(43) - على مقدادى اصفهانى، نشان از بى نشانها: 162، (به نقل از شيخ حسنعلى نخودكى).
(44) - سيد محمد حسين حسينى تهرانى، روح مجرد: 515.
(45) - فصوص الحكم: 68.
(46) - رجوع شود به فصوص الحكم: 192.
(47) - مقالات: 15، از حافظ.
(48) - همان: 9 ـ 10.
(49) - همان: 11.
(50) - همان: 432.
(51) - همان: 86.
(52) - همان: 75.
(53) - مثنوى: 683، دفتر ششم.
(54) - كليات ديوان شمس تبريزى، با مقدمه ى جلال الدين همايى، انتشارات صفى على شاه، چاپ دهم، 1371، ص 269.
(55) - حسين الهى قمشه اى، مقالات: 381.
(56) - مقالات: 325 ـ 328.
(57) - نساء / 78.
(58) - حديد / 3.
(59) - مقالات: 312 ـ 313.
(60) - نهج البلاغه، خطبه ى اول .
(61) - بحارالانوار: 4 / 230.
(62) - بحارالانوار: 3 / 299، از توحيد مرحوم صدوق.
(63) - تجريد الاعتقاد: مقصد 3، مسئله ى 6.
(64) - مقالات: 285.
(65) - فتوحات مكيه: 2 / 459.
(66) - رجوع شود به: كيهان انديشه، ش 79، مقاله ى «اوهام پيرامون نامتناهى» از مؤلف.
(67) - رجوع كنيد: كيهان انديشه، ش 80، «زمان و مكان چگونه موجودشده اند» از مؤلف .
(68) - بحارالانوار: 4 / 254.
(69) - بحارالانوار، 4 / 261.
(70) - سيد محمد حسين حسينى تهرانى، روح مجرد: 366.
(71) - سيد محمد حسين حسينى تهرانى ، روح مجرد: 448.
(72) - همان: 359 ـ 360.
(73) - روح مجرد: 364 ـ 365.
(74) - سيد محمد حسين حسينى تهرانى، لب اللباب: 147.
(75) - مقالات: 61.
(76) - سيد محمد حسين حسينى تهرانى، لب اللباب: 154 ـ 158.
(77) - همان: 37.
(78) - همان: 127.
(79) - حسين الهى قمشه اى، مقالات: 314 ـ 316.
(80) - همان: 357 ـ 359 .
(81) - حسين الهى قمشه اى، مقالات: 409 ـ 410.
(82) - همان: 303.
(83) - همان: 303.
(84) - همان: 303.
(85) - همان: 304.
(86) - سجده: 18.
(87) - بقره: 257.
(88) - روم: 44.
(89) - شعراء: 98 ـ 97.
(90) - رعد: 16.
(91) - فصلت: 34.
(92) - توبه: 19.
(93) - مائده: 100.
(94) - حشر: 20.
(95) - مقالات: 4.
(96) - بحارالانوار: 28 / 14، از اصول كافى.
(97) - مقالات: 33.
(98) - سيدمحمدحسين حسينى تهرانى، روح مجرد: 554.
(99) - همان: 576.
(100) - همان: 359.
(101) - بحارالانوار: 1 / 105، به نقل از احتجاج.
(102) - نمل: 64.
(103) - روح مجرد: 165.
(104) - بقره: 156.
(105) - شعراء: 227.
(106) - يونس: 100.
(107) - انفال: 22.
(108) - زمر: 17.
(109) - لاهيجى، شرح گلشن راز: 158 ـ 159
(110) - مقالات: 312 ـ 313.
(111) - مجموعه ى آثار شيخ محمود شبسترى: 217.
(112) - شبسترى، گلشن راز.
(113) - محمد لاهيجى، شرح گلشن راز: 425.
(114) - همان: 427.
(115) - ابن عربى، فتوحات مكيه، سفر 1، ص 167.
(116) - همان: 170.
(117) - به نقل فلسفه و عرفان از نظر اسلام: 146.
(118) - همان: 150.
(119) - روح مجرد: 498.
(120) - همان: 500.
(121) - محمد لاهيجى، شرح گلشن راز: 268.
(122) - بحارالانوار: 5 / 51، به نقل از توحيد شيخ صدوق.
(123) - همان.
(124) - بحارالانوار: 5 / 47.
(125) - بحارالانوار: 25 / 266، به نقل از عيون الاخبار شيخ صدوق.
(126) - عيون اخبار الرضا(عليه السلام): 1/93.
(127) - عيون اخبار الرضا(عليه السلام): 1/119.
(128) - عيون اخبار الرضا(عليه السلام): 1/101.
(129) - بحار الانوار: 2 / 172.
(130) - عوالم العلوم: 2 / 393.
(131) - يونس / 35.
(132) - عوالم العلوم: 2 / 386 ـ 387.
(133) - عوالم العلوم: 2 / 393.
(134) - عوالم العلوم: 2 / 398.
(135) - عوالم العلوم: 2 / 401.
(136) - وسائل الشيعه: 18 / 126 از تفسير على بن ابراهيم.
(137) - وسائل الشيعه: 18 / 102 از معانى الاخبار: 181.
(138) - وسائل الشيعه: 18 / 92 از كافى: 8 / 87.
(139) - وسائل الشيعه: 18 / 17 از نهج البلاغه: خطبه 87.
(140) - عوالم العلوم: 2 / 7 ، 4.
(141) - اصول كافى: 1 / 393.
(142) - رواياتى به مضمون آنچه بيان شد وارد شده است كه مى توانيد آنها را در بحارالانوار، كتاب العلم، جلد 2، صفحه ى 172، باب 23 ببينيد.
(143) - عوالم العلوم: 2 / 420.
(144) - بحار الانوار: 2 / 159.
(145) - وسائل الشيعه: 18 / 32.
(146) - كافى: 1/56.