نشان از بى نشانها
(شرح حال و كرامات و مقالات و طريقه سير و سلوك عرفانى
عارف ربانى مرحوم شيخ حسنعلى اصفهانى )

على مقدادى اصفهانى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


1-آيه 120 سوره هود، قرآن كريم
2-آيه 111 سوره يوسف ، قرآن كريم
3-آيه 125، سوره نحل ، قرآن كريم
4-آيه 90، سوره انعام ، قرآن كريم
5-آيه 9 ، سوره اعلى ، قرآن كريم
6-آيه 17، سوره انفال ، قران كريم
7-آيه 15 سوره فاطر، قرآن كريم
8-آيه 26، سوره بقره ، قرآن كريم
9-آيه 41، سوره عنكبوت ، قرآن كريم
10-آيه 21، سوره حشر، قرآن كريم
11-بايد توجه داشت كه روزه ايشان بعلت صغر سن مستحبى بوده است و الا هيچ مرشد بر حقى امر به ترك واجب نمى كند
12-قرآن كريم ، سوره ال عمران ، آيه 169
13-قرآن كريم ، سروه جمعه ، آيه 2
14-به مبحث كرامات مراجعه شود
15-رجوع نمائيد به بخش كرامات
16-نقل از استدراك كتاب تفسير محمد مؤ من مشهدى با تصحيح و مقدمه على محدث سال 1361
17-آيه 131، سوره نساء قرآن كريم
18-يعنى : اگر به مقتضاى علم عمل نشود، جز افزايش و بعد از درگاه خداوندى ثمره آن علم نخواهد بود.
19-محمد آباد قريه اى است متصل به شهر، مشهد مقدس و در جنوب آن واقع شده و هم اكنون فرودگاه شهر در آنجا تاءسيس شده است
20-نواسير يا نواصير بيمارى و جراحتى است كه در گوشه چشم ، بن دندان و در نزديك مقعد عارض مى گردد
21-حصار قريه اى است در چند فرسنگى شهر مقدس
22-سمرقند دهى بوده است در اطراف مشهد، كه اكنون جزو شهر شده
23-جام همان تربت جام است
24-كفايه كتابى است كه در علم اصول فقه ، نوشته آخوند ملامحمد كاظم خراسانى
25-نخودك از مزارع حومه شهر مشهد است و مرحوم شيخ حسنعلى اصفهانى رضوان الله عليه سالى چند بار در آنجا سكونت داشته اند، و به همين مناسبت برخى ايشان را حاجى حسنعلى نخودكى مى خواندند
26-مرحوم دكتر شيخ حسن خان عاملى ، از اردتمندان پدرم رحمة الله عليه و طبيب ايشان بود.
27-كتاب مفتاح ، كتابى است كه مشتمل بر ادعيه و زيارات
28-آيه 176 سوره اعراف
29-ترجمه بخشهاى عربى نامه : سفارش اكيدت مى كنم كه نفس خود را فراتر از اين دنياى دون قرار دهى كه دنيا جاى قرار و استقرار نيست و دورى از آن بر تو فرض است . و از آن كسان مباش كه خداوند رفعت و علو مقام او را اراده نموده است ولى او خود پيوستگى در پستى ها طلب مى كند. خداوند تعالى فرمود: اگر مى خواستيم او را رفعت مى بخشيديم اما او خود را پيوسته و وابسته اين زمين ساخت . از خداوند مى خواهم كه حقيقت دنيا را به تو بنماياند، تا خود از آن به سختى بگريزى . و از آن انتظار قرار و آرامش نداشته باشى . بكوش كه تا همت بلند دارى كه با همت بلند، به سوى اين امور پست و پليد نظر نخواهى كرد. صاحبان همت عالى هرگز خود را به كارهاى پست ومشاغل دون آلوده نساخته و نفس خويش را ارفع از آن مى شمارند. به اسلاف و پيشينيان پاك و منزه خود، اقتدا و تاءسى كن . از خداوند مى خواهم كه تو را در طريق مستقيم و راه راست داخل فرمايد و كتاب تو را در عليين قرار دهد. حضرت صادق عليه السلام به فرزندش اسماعيل فرمود: فرزندم ، در آموختن علم سر يا دانش پنهان كوشش كن ، كه اين علم ، داراى بركات بى شمارى است افزون از آنچه كه درباره آن گمان رود. هر كس كه علم ظاهر و آشكار را آموخت و از علم سر و پنهان ، روى بتافت ، به هلاكت فرو افتاد و به سعادت و نيكبختى نرسيد. فرزندم اگر خواهى كه پروردگارت اكرام نموده و علم سر را به تو اعطا فرمايد، به دنيا به چشم دشمنى بنگر و شناساى اهميت و ارزش خدمت به صالحين باشد و موقع و شرايط خويش را براى مردن محكم ساز. آنگاه كه اين سه خصلت در تو جمع شد، پروردگار متعال ترا به اعطاى علم سر اكرام خواهد فرمود
30-قرآن مجيد، سوره نساء، ايه 131، يعنى : ومحققا كسى را كه از كتاب آسمانى بهره مند ساختيم ، و نيز پيشينيان را سفارش نموديم ، كه تقوى پيشه كنند و از خدا بپرهيزند.
31-سوراخ سوزن
32-همچنانكه پرنده با دو بال خويش به پرواز در مى آيد مؤ من نيز با بال همت خويش پرواز مى كند
33-خدايت كمك و هدايت نمايد
34-عباراتى از دعاء كميل : خداوندا! چه بسيار زشتى را كه تو پوشاندى ... و چه بسيار مدح و ثناى زيبائى كه من شايسته آنها نبودم و تو آنها را منتشر نمودى !
35-قرآن كريم ، سوره بقره آيه 186، وقتى بندگان من درباره من از تو پرسش ميكنند بگو كه من به آنها نزديك ، وقتى كسى مرا بخواند دعوتش را پاسخ ميگويم ، پس دعوت مرا اجابت نمايند و به من ايمان آورند، شايد كه رشد و هدايت يابند.
36-اى داود! اگر آنها به من پشت كردند ميدانستند كه من چگونه انتظار آنان را مى كشم و چقدر مشتاق ترك نافرمانى آنها هستم ، از شدت شوق مى مردند و اعضاء بدنشان از فرط محبت و عشق به من از يكديگر مى گسليد
37-سوره المومن (غافر) آيه 8: پروردگارا رحمت و علم تو همه موجودات را فراگرفته است پس گناه كسانى را كه به سوى تو بازگشتند و راه تو را تبعيت نمودند بپوشان وببخشاى و آنها را از عذاب دوزخ نگاهدار
38-قرآن كريم ، سوره بقره ، آيه 45 يعنى : از صبر ونماز يارى بجوئيد، كه آن ، جز براى اهل خشوع در برابر حق ، گران و دشوار است
39-سوره نحل آيه 62
40-ترجمه : ضربت از دست دوست ، درد آور نيست
41-يعنى : از اين تصور بگذر كه بتوانى با حيله به به قله رفيع برترى دست يابى
42-ترجمه : اى خدايى كه زمام همه كارها به دست توست و سررشته امور به حكم و قضاء تو
43-قرآن مجيد، سوره عنكبوت آيه 69 يعنى : آنانكه در راه مجاهده و كوشش نمودند، راههاى خود را به آنان نشان خواهيم داد
44-قرآن مجيد سوره اعراف ، آيه 26 يعنى : لباس و پوشش تقوى نيكوتر است
45-قرآن مجيد، سوره بقره ، آيه 45 يعنى از صبر و نماز يارى بجوئيد، كه آن ، جز براى اهل خشوع ، دشوار و سنگين است
46-عشق من مرا به جلو مى خواند و كشش و عشق ناقه من به سوى عقب است و در اين مورد با هم در دو جهت مختلف هستيم
47-آيه 3 سوره ملك : ترجمه بازگردان نظر خود را به عالم خلقت آيا نقصى در آن مشاهده مى كنى
48-آيه 110 سوره كهف : ترجمه ((... پس هر كس اميد به لقاء پروردگارش دارد پس بايد عمل صالح انجام دهد))
49-آيه 1 سوره طلاق . ترجمه : شايد خداوند بعد از آن امر جديدى حادث كند .
50-آيه 15 سوره محمد - ترجمه مثل بهشتى كه وعده آن به مردم پرهيزگار شده جائى است كه در آن نهرهائى از آب گوارا و نهرهائى از شير كه طعم آن دگرگون نشود و نهرهائى از شراب كه نوشيدن آن ها موجب لذت نوشندگان است همچنين نهرهائى از عسل مصفى ...
51-ترجمه نفس امور بزرگ را در چشم ما كوچك جلوه مى دهد در حاليكه كسى كه طالب زيبائى باشد مهريه مانع رسيدن او نيست
روح اولين نقدى است كه در طبق اخلاص خواهيم گذاشت اگر از جانب معشوق خطايى به ما برسد.
52-آيه 29 سوره فصلت
53-از دنياى خود اعراض كن و امور خود را به قضاى الهى واگذار
54-قرآن كريم سوره نساء، آيه 100
55-يعنى : اگر بگوئى اگر بگوئى كه مقصود بحث وجدال بيهوده است
56-يعنى اى دوست من راهزنان در راه بسيار و مانع عبورند به همين دليل آنها كه به مقصد مى رسند بسيار كم اند
57-نماز ستون دين است اگر قبول شود بقيه عبادات نيز قبول خواهد شد.
58-تا آنكه كار بجائى رسيد كه نبايد برسد لذا بر شماست كه مقيد به ظواهر شرع ومستحبات و احتياطات باشيد البته با رعايت اعتدال
59-يعنى در زمان حيات شما از ناحيه پروردگارتان نسيم هائى مى وزد
60-سوره فرقان آيه 63- ترجمه : بندگان واقعى خدا كسانى هستند كه بدون تكبر روى زمين راه مى روند (طى طريق مى كنند) و هنگامى كه مردم جاهل ايشان را خطاب ميكنند با كلمه يا معناى سلام به ايشان پاسخ مى دهند
61-اى فرزند رسول خدا مرا پندى ده
62-دوستانت را كم كن
63-هركسى خواست اظهار دوستى كند انكار كن
64-مرحوم حاج شيخ با اظهار اينكه جدم على عليه السلام است سيادت خود را به مرحوم كشميرى تاءكيد مى فرمايند
65-اين ابيات چون به خط مرحوم حاج شيخ قدس سره پيدا شده در اينجا آمده است در قسمت ولايت نيز چاپ شده
66-مصرع اول چنين است : نيست جائى از تو خالى ياعلى
67-آيه 53 فصلت نشانه هاى خود را در آفاق گيتى و در نفوس خودشان به آنان خواهيم نماياند .
68-آيه 83 قصص سرانجام نيكو پرهيزگاران راست
69-آيه 110 - كهف در عبادت پروردگار خويش كسى را شريك او نمى گرداند
70-سوره بقره ، آيه 216، قرآن كريم
71-آيه 71 سوره طه ، قرآن مجيد
72-آيه 50 سوره شعراء، قرآن مجيد
73-قسمتى از دعاى قبل از تكبيرة الاحرام نماز
74-آيه 53 سوره فصلت قرآن كريم
75-اشاره به آن است كه حتى خنده و گريه انسان هم به اختيار خود نيست ، به دليل آيه مباركه هوالذين اضحك و ابكى
76-دفتر سوم مثنوى مولانا جلال الدين رومى قدس سره
77-عبارتى از دعاى صباح منسوب به اميرالمؤ منين عليه السلام مى باشد
78-قسمتى از دعاى عرفه منسوب به حضرت امام حسين عليه السلام است
79-ماهيات به لحاظ ماهيت بودن ، چيزى جز ماهيت نيستند
80-ثبوت وجود شى ء براى خودش ضرورى و سلب آن از او ممتنع است .
81-قسمتى از دعاى عرفه
82-يعنى : شى ء محض آنست كه هرگاهى بخواهى براى بار دوم او را فرض كنى ، بازخودش خواهد بود
83-از منظومه حكيم سبزوارى اعلى الله مقامه
84-يعنى : پروردگارا! وحدت و يگانگى در عدد، و قدرت حيات و جاودانه ويژه تو است
85-قسمتى از يك غزل شيخ فريدالدين عطار نيشابورى قدس سره
86-خطبه اول نهج البلاغه
87-يعنى او را با صفتش در كنار هم قرار داد
88-كلمه قلم در آيات و روايات ، فراوان ديده مى شود مثل آيه كريمه ن و القلم و ما يسطرون
89-يعنى : هنگامى كه در صور دميده مى شود، به دنبال آن هر آنچه كه در آسمان و زمين است ، به فرياد و فغان آمد))
90-آيه 76 سوره يوسف
91-اين بيان اشاره دارد به اولين آيه كريمه از سوره دهر هل اتى على الانسان حين من الدهر لم يكن شيئا مذكورا
92-شايد مقصود از اين عبارت آن باشد كه : نمى تواند تفصيل را در درون اجمال ببيند
93-آيه 16 سوره التوبه ، قرآن كريم
94-آيه 55 سوره الزخرف : در روايات چنين آمده است كه حق متعال بالاتر از آنست كه تغيير و تاءثر در او راه يابد، و مقصود از اين آيه ، تاءثر و تاءسف ائمه (ع ) مى باشد
95-آيه 20 سوره البروج
96-بايد توجه داشت كه بسيارى از اخبار نيز حاكى از آن است كه ائمه طاهرين (ع ) عالم به گذشته و حال و آينده كائنات مى باشند.
97-قرآن مجيد، سوره احزاب آيه 6
98-قرآن مجيد، سوره احزاب ، آيه 36
99-قرآن مجيد، سوره نساء، آيه 65
100-مناقب خوارزمى ، صفحه 79
101-غدير خم بين مكه و مدينه نزديك به مسجد حجفه كه يكى از مواقيت است قرار دارد
102-مناقب خوارزمى صحفه 93
103-گفتار پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله اشاره است به آيه مباركه النبى اولى المؤ منين من انفسهم يعنى : اختيار امور مؤ منان ، بيش از خودشان با پيامبر خداست (آيه 6 سوره احزاب ، قرآن مجيد)
104-مناقب خوارزمى ، صحفه 94
105-مناقب خوارزمى ، صفحات 23 تا 25
106-اشاره است به آيه شريفه فمن يكفر بالطاغوت و يؤ من بالله فقد استمسك بالعروة الوثقى لا انفصام لها... آيه 256 - سوره بقره - قرآن مجيد)
107-چون آيات سوره توبه مشعر به برائت وبيزارى خدا و پيامبر از مشركان نازل گشت ، رسول خدا ابوبكر را ماءمور قرائت آن آيات واعلام بيزارى فرمود. اما از طرف حق تعالى فرمان رسيد كه ماءمور تبليغ و قرائت آيات بايد كه خود تو و يا كسى از تو باشد و ابابكر را نرسد كه چنين امرى را تصدى نمايد؛ بنابه فرمان خدا، پيامبر دستور داد تا ابوبكر را بازگردانند و على را براى آن كار ماءموريت داد.
108-دعاى رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم اشاره است به آيه شريفه تطهير انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا يعنى : مشيت خداوند بر آن مقرر گرديد كه شما اهل بيت پيامبر را از رجس و ناپاكى دور دارد و طهارت و پاكيتان عنايت كند.(33 سوره احزاب قرآن مجيد)
109-سوره شوى ، آيه 23
110-قرآن مجيد، سوره شورى ، آيه 23
111-قرآن مجيدت سوره صبا، آيه 47
112-يعنى : به خدا و پيامبرش و به نورى كه فرو فرستاديم ، ايمان آوريد (قرآن مجيد، سوره تغابن ، آيه 8
113-يعنى : با محبت على ، شك و ترديد از دلها مى رود و طينت ها طهارت مى گيرد و آلودگيها به صفا و پاكى بدل گردد
114-يعنى : اى ابوالحسن اگر به محبت تو مرا در آتش دوزخ افكنند آن دوزخ براى من فوزى عظيم خواهد بود آخر آنكس كه معتقد شده است كه على قسيم بهشت و دوزخ است ، از آتش ‍ جهنم چه هراسى دارد
115-مناقب خوارزمى صفحه 31
116-مناقب خوارزمى ، صفحه 35
117-روايت طولانى زير از آن ، جهت كه مشتمل بر مطالب و موارد ولايتى در اين مبحث ذكر مى شود، و چون حاوى مطالب سودمند ديگرى نيز هست ، دريغ آمد كه عبارات آن جز در چند مورد تقطيع شود
118-آيه 34، سوره آل عمران ، قرآن مجيد
119-ظاهر آنست كه در آن زمان ، شيعيان و دوستدارن اهل بيت عليهم السلام از مخالفان در شدت و تقيه بوده اند
120-آيه 25 سوره محمد، قرآن مجيد، گفته شده است : بر حسب تفاسير خاصه ، فاعل تسويل و املاء در آيه مذكور شيطا است و ظاهر عبارت نيز مؤ يد اين تفسير است ليكن در جمله بالا ازوصيت اميرالمؤ منين عليه السلام به كميل ، فاعل تسويل شيطان و فاعل املاء، پروردگار جل و على ذكر شده است
121-آيه 64 سوره بنى اسرائيل قرآن مجيد
122-آيه 65 سوره بنى اسرائيل ، قرآن مجيد
123-آيه 100 سوره نحل ، قرآن مجيد
124-آيه 19 سوره حشر، قرآن مجيد
125-آيه 19 سوره حشر - قرآن مجيد
 

126-اين نكته نگهدار كه تا آهوى تبت
 
سنبل نخورد خونش همى مشك نگردد
 
127-آيه 29 سوره حديد
128-آيه 71، سوره مؤ منون ، قرآن مجيد
 
129-صد باز نظر كردم ، و ديدم به حقيقت
 
آن عارف و آن عابد و معبود على بود
 
130-اثر طبع مرحوم حاج شيخ حسنعلى رحمة الله عليه
131-اثر طبع مرحوم حاج شيخ حسنعلى اصفهانى رحمة الله عليه
132-اثر طبع مرحوم شيخ حسنعلى اصفهانى رحمة الله عليه
133-سوره التحريم آيه 12
134-سوره فجر، آيه 27و 28
135-روايت امام حسن عسكرى عليه السلام
 
انزعم انك جرم صغير
 
و فيك انطوى العالم الاكبر
 
136-منسوب به اميرالمؤ منين است :
 
و انت الكتاب المبين الذين
 
با حرفه تظهر المضمر
 
137-يعنى : والاترين و پاكترين بندگى كسى است كه به ميزان عقل و خرد، بعظمت حق تعالى و بندگى خود دست يافته است .
138-شايد مقصود آنست كه خوارى و فقر را در راه حق ، از عزت و ثروتى كه او را از حق متعال منحرف سازد، دوستتر داشته باشد
139-آيه 8 سوره آل عمران ، قرآن مجيد
140-اگر اين مرد در جواب حضرت موسى مى گفت : انشاء الله جز خير پيش نخواهد آمد بى شك بهتر و به خير او نزديكتر بود
141-سوره مجادله ، آيه 22
142-ميل و اشتياق تند
143-بافتح كاف و لام ، عشق و تعلق شديد
144-التهاب آتش محبت
145-عشق سوزان
146-شور دردانگيز
147-شدت و جد كه از عشق حاصل مى شود
148-ذلت و بندگى عاشق دلداده
149-جنون عشق
150-ترجمه اين دوبيت :
 
بيماريم از تو است و نيز طبيب دردم توئى
 
يارا به نگاهى بر من مرحمت فرما
 
و از شراب عشقت به جامى سرخوشم كن
 
پس آنگاه به وصل خود شيرين كامم ساز
 
151-انتقال مرقع در حديث فوق نيز كنايه از امرى معنوى است ، اما چون مقام ولايت كليه قبل از خلقت عالم براى پيغمبر صلى الله عليه و آله و اميرالمؤ منين و ساير ائمه عليهم السلام ثابت بوده است لذا در رابطه ميان آنان بر خلاف رابطه ميان مرشد و سالك ، موضوع اخذ معنى و تخلق به اخلاق مرشد، و وصل به مرتبه كمال مطرح نيست ، و انتقال مرقع از يك امام به امام بعدى صرفا حاكى از چگونگى توالى ظهور مقام ولايت كليه علويه است .
152-آيه 169 سوره آل عمران ، قرآن مجيد
153-ترجمه ابيات :
تصوف آن نيست كه كسى را در جامعه مرقع كهنه اى بينند، بلكه تصوف ، لباس ساده و متعارفى است كه آدمى در آن ، خداى ترس و خاضع باشد.
اگر خنده اى بر لبش نقش ، بندد، ظاهرى و ساختگى باشد ولى اندرونش از خوف خدا در سوز و گداز باشد
آرى ، چه بسيارند، آنها كه بى اشكى در گريه و بكائند و چه بسيارند كه به ظاهر متبسمند، و در باطن رمقى در آنها باقى نمانده است
154-ترجمه ابيات :
فقر جوهر است و هرچه جز فقر، عرض است فقر، لب است و غرض از هستى جهان يكسره نيرنگ و فريب است ، و در اين ميان ، شفاى ، هر بيمارى فقر است و جز آن همه درد است
155-به نام خداوند رحمن و رحيم بارالهى ترا مى ستايم و تو شايسته حمد و ستايشى از آن مطلوبى كه به من اختصاص دادى و از آن برتريهائى از صنايع خود كه مرا بدانها رسانيدى
156-هر گروه به آنچه در نزد خود دارد خوشحال است قرآن كريم سروه روم آيه 32
157-مرا نسبت به آن ولايت بخشيدى
158-از احسان و نيكوئى تو نسبت به من
159-و به وسيله آن مرا در جايگاه صدق قرار دادى
160-و به وسيله آن مرا به احسانهائيى كه به من فرموده بودى رسانيدى
161-و بر من نيكوئى كردى و بلا و مصيبت را از من دور فرمودى
162-و توفيق در كارهايم ، و اجابت دعايم
163-خاك كجا و پروردگار پروردگاران كجا؟
164-ترا مى خوانم و صدا مى زنم
165-وقتى كه در حال دعا ترا صدا مى زنم
166-به معنى محو است
167-به درستى كه بنده از طريق نوافل به من نزديك مى شود پس من گوش او مى شوم كه با آن مى شنود و چشم او مى شوم كه با آن مى بيند و دست او مى شوم كه با آن عمل ميكند
168-به رغبت با تو نجوى مى كنم
169-در حاليكه مى خوانم و دعا مى كنم
170-با تو نجوى مى كنم
171-اى حميرا مرا سرگرم مساز ضرب المثلى است در زبان عرب
172-اگر قلب او خاشع بود، اعضاء بدنش خضوع داشتند
173-و تو را در حال خضوع و زارى و صفا وخلوص مى خوانم
174-ترا به تضرع و زارى و خلوص نيت مى خوانم
175-و در حاليكه به تو اميد بسته ام ، و چه اميد بستنى
176-پس تو را همه جا در كنار خود مى يابم
177-و هر جا كه باشيد او شما است
178-همسايه اى حاضر و بسيار اكرام كننده و نيكوكار
179-همسايه نزديك و پهلو به پهلوى من
180-و در همه كارها يارى دهنده و شاهدى و يارى كمك جز از سوى خداوند نيست
181-آنچه را به خاطر من تحمل مى كنند، مى بينم
182-بخشنده خطاها و گناهان و پوشاننده عيبها و زشتى ها
183-براى تو ماهيت و ماهيتى شناخته شده نيست
184-تا هم جنس اشياء مختلف باشى
185-به درستى كه براى خداوند هفتاد هزار حجاب و پرده است
186-و چون اشياء در اراده هاى مختلف هستند، لذا تو ديده نمى شوى ، و اوهام را يارى دريدن پرده هاى غيب براى وصول به حضرت تو نيست
187-پس گمان بردم كه خلق مرده اند، و نفس من از ميان رفته است
188-اعتقاد من بر آن است كه محدود در عظمت حضرت تو هستم
189-دست همتهاى بلند به دامان تو نمى رسد و ادراك عميق زيركان و فرزانگان را ياراى رسيدن به تو نيست ، و ديده بينندگان قادر به ديدن تو درعظمت جبروت نمى باشند
190-صفات قدرت از تو صفت مخلوقين فراتر رفته است و بزرگى عظمت تو از آنچه كه در ذكر و ياد صاحبان ذكر مى گنجد برتر مى باشد، پس آنچه را كه تو زياد شدن آن را اراده فرموده اى ، و آن چه را كه تو نقص آنرا اراده فرموده اى زيادت قبول نكند
191-از صفت مخلوقين ، كه ملازم با كثافات مى باشد، فراتر مى باشى
192-مقصود از اين كلام ، انكار اشاعره در زمينه وحدت صفات و ذات حق مى با شد
193-خداوند لعنت كند معتزله را كه اراده توحيد خدا را كردند، پس ملحد و كافر شدند، و خواستند خدا را به عدل توصيف كنند، پس مقام سلطنت او را خوار و كوچك كردند، كه كالا و اشياء هر خانه متناسب با اهل آن است
194-و ضدى نبود تا شاهد، تو در آفريدن خلق باشد
195-آگاه باشيد، كه خلق و امر از آن اوست آيه 54 سوره اعراف قرآن مجيد
196-از تو درباره روح سوال مى كنند، بگو كه روح از امر پروردگار من است آيه 85 سوره الاسراء، قرآن مجيد
197-و نظير و مثلى براى تو نبود تا وقتى كه تو نفوس را آفريدى حضور داشته باشد، در تفسير صفت تو زبان از سخن باز ايستاد، و عقلها از درك كنه معرفت تو باز ماند، پروردگار!كنه صفت تو چگونه قابل توصيف است وحال آنكه تو خداوند پادشاه جبار منزهى
198-كسى كه همواره ازلى و ابدى و سرمدى است
199-هميشه در پرده هاى غيبى ، شريكى براى تو نيست ، و در آنجا غير از تو كسى نيست
200-معبودى جز تو نيست ، در درياهاى ملكوت تو طرق و مذاهب تفكر حيران شده اند
201-درياها
202-آيه 21 سوره حجر، قرآن مجيد،: هيچ چيز نيست مگر آنكه خزائن آن نزد ما است )
203-منزه است آن كس كه ملكوت هر چيز به دست او است آيه 83 سوره يس
204-بدان كه براى هر صورت ملكى ، صورتى ملكوتى وجود دارد، و براى هر دنيايى ، آخرتى ، و براى هر مرگى ، حياتى است
205-و پادشاهان در برابر هيبت تو فروتنى كردند
206-ازهول قيامت
207-و چهره ها با ذلت خضوع در برابر عزت تو، خوار شدند
208-همه اشياء در حال هلاك و فنا هستند، مگر صورت و چهره او سوره قصص آيه 88
209-همه اشياء در برابر عظمت تو منقاد و مطيع گشتند
210-زمام امور هر جنبنده اى به دست او است
211-چيزى جز خدا نيست
212-و همه چيز تسليم قدرت تو مى باشد
213-گردنها براى تو خاضع شدند، و زيبائيهاى الفاظ و لغات عاجز از بيان غير از آن است پس تدبيرها در مقام ظهور صفات حيران و سرگردان شدند.
214-پس كسى كه در آن انديشه كرد، چشمش حسرت زده ، به سوى آو بازگشت نمود 215-و عقل او مبهوت و انديشه اش سرگردان و اسير شد
216-بارالهى !حمد و ستايش براى تو است ، ستايشى عظيم و زياد و هميشگى و پى در پى و فراوان
217-مجتمع ومنظم و گسترده
218-قران كريم ، سوره الحديد، آيه 8: و محققا از شما عهد و ميثاق گرفت
219-چنين حمدى در ملكوت دوام مى يابد، و دو چندان مى شود و نابود و گم نمى شود، و در ميعادگاه محو نمى شود
220-و در عرفان و شناسايى نقص نمى پذيرد
221-پس تمام حمد براى بزرگواريهاى تو است ، كه در شب هنگاميكه پشت نمايد، و در روز هنگاميكه روشنى بخشد، و در خشكى و درياها، چنين ستايشى قابل شمارس نيست .
222-اى پروردگار خشكيها و درياها
223-بيابانها
224-بين طلوع فجر و طلوع خورشيد، و بين عصر و مغرب
225-شب و صبح
226-هنگام خورشيد
227-و خورشيد در نصف النهار قرار داشت
228-و سحرگاهان
229-وقت زوال آفتاب تاريكى شب نماز را به پا دار، و نماز صبح را نيز به جاى آور كه در حقيقت مشهود نظر فرشتگان است ، قرآن كريم ، سوره اسراء، آيه 78
230-و در هر جزئى از اجزا شب و روز
231-به درستى كه بوى رحمن ازجانب يمن به مشام من مى رسد
232-همه شما در حال هلاكتيد، مگر كسى كه من او را هدايت كنم
233-نگاهدارنده ، و حفظ كننده
234-من همواره در معرض ريزش و نزول پى در پى تو هستم و مرا به لطف خود از رد و امتناع محفوظ نگاه مى دارى
235-مرا از بلاها محفوظ ميدارى و آنان را از من دفع ميكنى
236-مرا فوق توانم تكليفى نمى كنى ، و جز طاعت از من چيزى نمى پذيرى
237-پس بدون ترديد تو آن خداوندى هستى كه هيچ معبودى جز تو نيست ، غايب نشدى و هيچ امر مخفى و پنهانى در بر تو غايب و پوشيده نيست و در تاريكى پوشيدگيها هيچ جيز از نظر تو گم نمى شود، امر تو چنان است كه وقتى چيزى را اراده كنى و بگوئى باش مى شود
238-خداوند ترا ستايش مى كنم آنچنان كه تو خويش را ستايش مى كنى و بسيار افزون از ستايش ستايشگران
239-از آن هنگام كه مرا به خانه دنيا كه سراى آزمايش و فكر و عبرت آموزى است فرود آوردى يك چشم به هم زدن يارى و نيكى و احسان و خير خود را از من فرو نگذاشتى
240-غربال ، مى شويد، آنهم چه غربال شدنى
241-تا بنگرى در آنچه براى خانه قرار و سكون (آخرت ) به تو تقديم مى كنم
242-خداوندا! من آزاد شده تو هستم ، از جميع گمراهيان و زيانها و مصيبتها و عيوب و شدائد و اندوههايى كه در آن غمها در شكل انواع بلاها و قضاهاى تعب انگيز الهى مرااحاطه از تو جز نيكى و زيبائى رابه ياد نمى آورم ، و جز لطف و فضل از تو نديده ام .
243-خير تو شامل حال من است
244-هر چيز را در زيباترين شكل آن بيافريد
245-لطف تو كفيل جمعى امورمن است
246-نعمتهاى تو در نزد من پيوسته ومدام است
247-تمام اسباب ووسائل را براى من آماده كرده اى
248-وعهد و ذمه خود را از من برى ء و دور نكرده اى
249-اميد مرا تصديق نمودى و درسفرهايم مصاحب من بودى و در حضر نيز مراگرامى و بزرگ داشتى و آرزوهاى مرامحقق ساختى و امراض مرا شفا بخشيدى و هر گونه سكون و حركت مرا با عافيت همراه كردى و مانع شماتت و سرزنش دشمنانم بر من شدى .
250-جراحات زبان بر قلب آدمى شديدتر از جراحات تير است
251-هر كس به سوى من تير انداخت تو به سويش تير انداختى
252-به بدى
253-مرا از شر كسانى كه با من دشمنى ورزيدند كفايت كردى ، پس ستايش و حمد تو بر من واجب است
254-و ثناى من بر تو پى در پى وبسيار است
255-وثناى من بر تو، از نشاءه اى به نشاءه ديگر پيوسته است
256-به انواع تسبيح و تنزيه ها براى تو
257-و هر كس كه او را وصف كرد، او را قرين چيزى قرار داد
258-مرابه سوى تو حاجتى نيست ، بلكه علم او به حال من مرا كفايت مى كند
259-خالص و تنهابراى ياد تو
260-آنگونه كه موردرضاى تو باشد، با توحيدى خالص
261-شرك از راه رفتن مورچه بر سنگ سياه در شب تاريك ، پنهان تر است
262-و خالص نمودن اعتقاد به منفرد و يكى بودن تو
263-نه جزئى و نه ماهيتى ونه صفتى زائد بر ذاتش براى اونيست
264-و خالص گرداندن تمجيد و ستايش تو، به طول بندگى و دوام و تعدد آن
265-و مالى راگرد آورد و آنرا شمارش كرد. سوره همزه آيه 2
266-آيه 83 سوره قصص قرآن مجيد
267-مقصود از شيخ مقتول ، خواهر زاده شيخ شهاب الدين سهروردى ، شيخ الاشراق است (كشكول شيخ بهايى )
268-اى برادر و اى دوست من اگر بنده و برده خدائى ، همت بلند دار و در امور مهم به خدا توكل كن
269-كه پرواز مرد به همت است ، چنان كه پرندگان به دو بال خود پرواز مى كنند
270-(ايه 36 سوره زمر، قرآن مجيد)آيا خداوند، بنده خويش را كفايت نمى فرمايد؟
271-(آيه 4 سوره احزاب قرآن مجيد) خداوند براى هيچ مردى دو قلب در سينه قرار نداده است
272-(از اميرالمؤ منين عليه السلام ) ترا به علت طمع بهبهشت و به سبب ترس از دوزخ بندگى نكردم ، بلكه ترا شايسته عبادت و بندگى يافته ام
273-روايت از معصوم عليه السلام : اين منع خداوند است كه كارى جز به وسيله اسبابش به جريان نيفتد پس ناگزير سبب ها با مسبب ها پيوسته و متصل اند
274-به كارهاى بزرگ به وسيله آرزو دست نتوانى يافت و با هوى و هوس به آنها نخواهى رسيد
275-در هر كار بايد از داناى ان استمداد كنيد و از درها به درون خانه ها رويد
276-آرزو، بدون كوشش سرمايه ابلهان و تهى مغزان است
277-(آيه 91 سوره انعام ، قرآن مجيد، ) بگو: خدا، سپس دست از ايشان بشوى
278-(آيه 27 سوره مائده قرآن مجيد)خداوند، تنها عمل پرهيزگاران و اهل تقوى را قبول مى فرمايد
279-انفاق شما هرگز مورد قبول حق واقع نمى گردد زيرا كه گروهى گنهكاريد
280-احاديث و روايات ازمعصومين عليهم الصلوة و السلام : عمل و عبادت مردمى كه جامه حرام بر تن دارند پذيرفته نيست هر كس كه دهان به مال حرام آلايد خداوند دعا وعبادتى از او قبول نخواهد فرمود: ترك لقمه حرام نزد، خداوند، از دو هزار ركعت نماز مستحب محبوبتر است رد كردن يك سكه پول سياه حرام برابر باهفتاد حج مقبول است
281-(آيه 29 سوره انفال قرآن مجيد)اگر تقوى و پارسائى پيشه كنيد، خداوند نيروى تشخصى خير و شر به شما كرامت خواهد فرمود
282-آيه 282 سوره بقره قرآن مجيد)ن پارسا و پرهيزگار باشيد تا خداوند از علم خويش شما را بياموزد
283-عمل صالح ايمان ، بعض آن از بعض ديگر سرچشمه مى گيرد
284-طاعت ، طاعت افزون سازد
285-روايت از معصوم عليه السلام : چيزهايى كه نه ديده اى تا كنون ديده است و نه گوشى هرگز شنيده است و نه بر قلب كسى خطور كرده است
286-روايت از معصوم عليه السلام : اگر خداوند را به بنده اى عنايت و مرحمت باشد دو ديده دلش را باز و بينا مى سازد
287-قسمتى از دعاى عرفه حضرت امام حسين عليه السلام : خداوندا، جستجو و كاوشهائى كه براى وصول به تو در آثار و خلق تو مى كنم ، مرا از ديدار تو دورتر و مهجورتر ساخته است خداوندا، با جذبه اى كه مرا به تو تقرب و نزديكى بخشد، مجذوبنم فرما و در طريق مجذوبان خويش ، رهسپارم كن و موانع از پيش پاى من بردار، تا خالص ازآن تو گردم
288-روايت از معصوم عليه السلام : جذبه اى از جذبات پروردگار، معادل عبادت جن و انس ، موجب تقرب مى شود
289-وزش بادها
290-حديث از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله : خداوند را در طى زندگانى هر كس ، وزشها و نسيمهايى از مرحمت است ، مراقب باشيد و بهره خويش از آنها برگيريد
291-آيه 6 سوذره انشقاق ، قرآن مجيد: اى انسان ، همانا كه تو، با كوششى به پروردگارت كوشنده و راهسپارى و سرانجام با او ملاقات خواهى كرد
292-آيه 69 سوره عنكبوت قرآن مجيد: آنان كه در راه بندگى و معرفت ما، سخت كوش باشند بى شك راههاى خود را به ايشان نشان خواهيم داد و راهنمايى و دلالتشان خواهيم كرد
293- النساء 43
294- نمازگزار، با پروردگار خود در حال مناجات و راز و نياز است
295- نماز، معراج نماز گزار است و به عبارت ديگر نماز وسيله تقرب به خدا و عروج بنده مى گردد
296- آغاز نماز مستحب است كه شش تكبير گفته شود و پس از آن تكبيرة الاحرام واجب را به جاى مى آورند
297- آيه 10 سوره الروم قرآن مجيد
298- زخرف - 4
299- آيه 46 سوره الاسرى ، قرآن مجيد
300- آيه 23 سروه جاثيه قرآن كريم
301- آيه 88 سوره يوسف ، قرآن كريم
 
302- با حدقه چشم مستغنى شدم از قدم مى
 
بديدن شمائل او نه از حضور و حركتم ؟
 
303- قرآن كريم ، سوره طلاق ، ايات 2 و 3
304- آيه 98 سوره نحل
305- آيه 269، سوره بقره ، قرآن مجيد
306- به موجب روايات متعدد، حقيقت حكمت ولايت مى باشد، و بديهى است كه فهم قران ، از آثار ولايت است
307- (قسمتى از آيه 103، سوره آل عمران ، قرآن مجيد) يعنى : برشته استوار خدا چنگ زنيد
308- آيات نخست سوره مباركه بقره از قرآن مجيد
309- آيه 105 سوره هود، قرآن مجيد
310- آيه 41 تا 43 سوره واقعه ، قرآن مجيد
311- آيه 7 سوره واقعه قرآن مجيد
312- آيه 179 سوره اعراف
313- آيه 145 سوره نساء قرآن مجيد
314- آيه 49 سوره كهف ، قرآن مجيد
315- آيه 132 سوره انعام ، قرآن مجيد
316- آيه 70 سوره فرقان ، قرآن مجيد
317- آيه 51 سوره زمر، قرآن مجيد
318- آيه 69 سوره عنكبوت قرآن مجيد
319- آيه 54 سوره مائده ، قرآن مجيد
320- آيه 32 سوره فرقان ، قرآن مجيد
321- آيه 120 سوره هود، قرآن مجيد
322- آيه 45 سوره عنكبوت قرآن مجيد
323- قسمتى از آيه 7 سوره آل عمران ، قرآن مجيد)
324- قسمتى از آيه 4، سوره حديد
325- قسمتى از آيه 81 سوره اسراء
326- قسمتى از آيه شريفه 112 از سوره آل عمران ، قرآن مجيد
327- قسمتى از آيه شريفه 71 از سوره بقره ، قرآن مجيد
328- قسمتى از آيه شريفه 282 از سوره بقره ، قرآن مجيد
329- قسمتى از آيه شريفه 38 از سوره نحل ، قرآن مجيد
330- قسمتى از آيه شريفه 79 از سوره هود، قرآن مجيد
331- قسمتى از آيه شريفه 14 از سوره رعد، قرآن مجيد
332- قسمتى از آيه شريفه 71 از سوره مؤ منون قرآن مجيد
333- قسمتى از آيه 70 سوره مؤ منون قرآن مجيد
334- آيات 24 و 25 سوره معارج ، قرآن مجيد
335- آيه 17 سروه اعراف ، قران مجيد
336- آيه 152 سوره بقره ، قرآن مجيد
337- قسمتى از ايه 17 سروه سجده
338- زهراالربيع سيد جزائرى : ان الله تعالى جنة لاوليائه ليس فيها حور و لاقصور و لالين و لاعسل بل يتجلى لهم فيها ربهم يعنى : به درتسى كه خداوند تعالى بهشتى دارد از براى دوستانش كه در آن بهشت نه حور است و نه قصر و نه شير و نه عسل بلكه تجلى خود حق است براى دوستانش
339- آيه 24 سوره واقعه ، قرآن مجيد
340- آيه 260 سوره بقره قرآن مجيد
341- آيه 68 سوره بقره ، قرآن مجيد
342- آيه 98 سوره انعام ، قرآن مجيد
343- آيه 115 سوره بقره ، قرآن مجيد
344- آيه 41 سوره توبه قرآن مجيد
345- آيه 94 سوره انعام قرآن مجيد
346- يعنى : ((نمى خواهيد مگر آنكه خدا بخواهد (آيه 30 سوره انسان ، قرآن مجيد)
347- شخوليدن ، به معنى نعره و فرياد زدن است
348- قسمتى از آيه 62 سوره نمل ، از قرآن مجيد) يعنى : ياچه كسى خواهش بيچاره و مضطر را اجابت كرده و مشكل او را حل خواهد فرمود؟
349- آيه 2، سوره جمعه ، قرآن مجيد
350- نقل از كتاب مصباح الشريعة باب حسن الخلق
351- بزرگوارى و مكرمت انسان ، اخلاق نيكو و پاك اوست ، كه نخستين آنها دين دارى و دوم خردمندى است سوم علم و دانش است و چهارمين حلم وبردبارى و پنجم وجود و كرم و ششم آنها فضل و مهترى است . نيكوكارى هفتمين است و صبر و شكيب ، هشتمين و نهمين ، شكر است و باقى هر چه هست ، نرمى ومهربانى است
352- آدمى از فقر و تهيدستى خود، عجز دارد و بى تابى مى كند، با انكه فقر، از آن ثروتى كه او را به گردنكشى و معصيت وا دارد، نيكوتر است .
بى نيازى انسان در همان مقدار كفاف معيشت است و اگر به اين مقدار قانع نشود، ديگر همه دنيا نيز او را كفايت نخواهد كرد.
353- اگرت آروزست كه زندگانى شيرين وخوش داشته باشى ، بايد كه از حسد وبخل بپرهيزى و نسبت به دنيا آز نورزى
354- برخى از شراح نهج البلاغه ، مقصود اميرالمؤ منين را ازكلمه برادر مقداد بن اسود دانسته اند، نامبرده از شيعيان آن حضرت و معروف به شجاعت و كرائم اخلاق بوده است
355- آنكس را كه طينت و سرشت پاك نيست ، سخن پاك از دهانش نخواهى شنيد (آرى ) كه كار هر كس ، مثالى از اوست ، و از كوزه همان برون تراود كه در اوست
356- يعنى : مرد باش و در يذل مجالس فرو نشين و از صدرنشينين بى جهت بپرهيز، كه اگر بيجا بر صدر نشينى ، منزلت صدر را نيز فرود آورده اى .
357- اگر آدمى را دانشى نباشد كه به آن آراسته گردد و در وى خردى متين و ادبى نباشد، چهار پايى بيش نيست هر چندكه ثروتش بسيار و يا آنكه صاحب نژاد و حسب باشد
358- آيات 7-155، سوره بقره ، قرآن مجيد
359- به مقتضاى اين روايت ، نوشتن با قلم گره دار و شانه كردن موى با شانه شكست و راه رفتن جلوتر از بزرگتران و خواب بعد از طلوع فجر و بالاخره غفلت از دعاى خير در حق پدر ومادر از اسباب ضيق معيشت و تنگدستى است .
360- متن دعا داخل پرانتز آمده است
361- آيه 2 و 3 سوره طلاق ، قرآن مجيد
362- يعنى : از خداوند طلب خير و صلاح مى كنم
363- متن دعا در صفحه قبل داخل پرانتز آمده است
364- حديث خيط حديثى است طولانى و در جلد هفتم بحارالانوار، باب 85 آمده است
365- آيه 9 سوره سجده قرآن مجيد)
366- آيه 4 سوره رعد - قرآن مجيد
367- آيه 4 سوره تين ، قران مجيد) يعنى : حقا كه انسان را در بهترين قوام بيافريديم
368- آيه 14 سوره مؤ منون ، قرآن مجيد) يعنى : پس آفرين بر خداوندى كه بهترين آفرينندگان است
369- آيه 34 سوره مؤ منون قرآن مجيد، يعنى : و هر چه از خداوند خواستيد، به شما مرحمت كرد
370- آيه 2 سوره جمعه ، قرآن مجيد،) يعنى : خداوند است كه در ميان درس ناخواندگان پيامبرى از نوع بشر مبعوث فرمود تا آيات خدا را بر ايشان تلاوت كند و و آنان را پاك سازد و كتاب و حكمت به ايشان بياموزد
371- آيه 34 سوره ابراهيم قرآن مجيد) يعنى : اگر درصدد شمارش نعمت هاى خداوند برآييد، نتوانيد كه آنها را شماره كنيد
372- از احاديث قدسى است : يعنى : من گنجى پنهان بودم و خواستم كه شناخته شوم ، خلق را بيافريدم ، تا شناخته گرددم
373- از احاديث قدسى است : يعنى : اى فرزند، آدم ، همه چيز رابراى ، آفريدم ، و ترا براى خود،
374- آيه 56 سوره الذاريات قران مجيد يعنى : جن و انس را بيافريدم مگر به اين منظور كه مرا بندگى و پرستش كند
375- آيه 48 سوره فرقان ، قرآن مجيد) يعنى : و از آسمان ، آب پاك و پاك كننده فرو فرستاديم
376- قرآن مجيد، سوره نور، آيه 21
377- قرآن مجيد، سوره حجرات ، آيه 17
378- كؤ ود يعنى : نزديك و پشت سر هم
379- سمعه يعنى : خودنمائى
380- آيه 75 سوره نحل ، قرآن مجيد، بنده زر خريدى كه قادر بر هيچ چيز نيست
381- آيه 34 سوره ابراهيم قرآن مجيد، و آنچه از خداوند خواستيد و به شما مرحمت فرمود
382- آيه 78 سوره نحل ، قرآن مجيد، و براى شما شنوائى و بينائى و قلب مقرر فرمود
383- آيه 53 سوره يوسف ، قرآن مجيد
384- آيه 186 سوره بقره قرآن مجيدى اى پيامبر اگر بندگان من در خصوص من از تو پرسش كردند بگو: كه من به آنان نزديكم
385- آيه 62 سوره نحل ، قرآن مجيد، كيست جز خداوند كه مضطر و بيچاره را چون دعا كند، اجابتش فرمايد
386- ايه 103 و 104 سوره كهف ، قرآن مجيد
387- يعنى : خداوند، اگر مرا به گناهانم به مواخده گيرى ، من نيز تو را به آمرزش و غفرانت مطالبه مى كنم
388- آيه 53 سوره يوسف ، قرآن مجيد) يعنى : نفس انسان ، فرمانفرماى بديها و سيئات است مگر آنكه خداوند ترحمى فرمايد.
389- اگر فضل او رحمت خداوند نبود، احدى از شما توفيق اصلاح خويشتن نمى يافت وليكن خداوند است كه هر كه را بخواهد پاك و منزه مى فرمايد. ( آيه 21 سوره نور، قرآن مجيد)
390- و چه بسا ستايش نيكو كه من سزاوار آن نبودم ، در ميان مردم منتشر ساختى
391- ازنشانه هاى نعماء پروردگار كريم ، تكميل و افزايش آنهاست
392- (قسمتى از آيه 11، سوره فتح ، قرآن مجيد)
393- تمثيل فوق ، با اندك تفاوتى ، در باب برزويه طبيب از كتاب كليله و دمنه آمده است
394- عبارت فوق ، بدون ترجمه آورده شده ، تا هر كس اهل اين حالات و مقامات است خود مفهوم آن را در يابد
395- اين دو بيت اثر طبع مرحوم حاج شيخ حسنعلى اصفهانى قدس سره مى باشد
396- (آتين ، 41 و 42 سوره احزاب قرآن مجيد) يعنى : اى گروه مؤ منان ، به ذكر بسيار، خداى را ياد كنيد، و در هر بام و شام ، تسبيح او گوييد
397- آيه 205 سوره اعراف ، قرآن مجيد
398- متن حديث ، و عن احدهما عليهما السلام : لايكتب الملك الا ما سمع قال الله سبحانه : و اذكر فى نفسك تضرعا و خفية فلايعلم ثواب الذكر فى نفس الرجل غير الله لعظمته
399- (آيه 125 سوره نساء، قرآن مجيد)
400- آيه 11 سوره فتح ، قرآن مجيد
401- آيه 65 سوره نساء قرآن مجيد - يعنى : به پروردگارت قسم كه اينان به حقيقت ، ايمان نياورده اند، تا آنگاه كه تو را در موارد اختلافات خود، حاكم و فرمانروا كنند و نسبت به آنچه حكم و فرمانن دادى در دل خويش ، احساس سنگينى ننمايند، و كار را به تو باز سپرده و تسليم تو گردند.
402- آيه 235 سوره بقره قرآن مجيد) يعنى بدانيد كه خداوند به ضماير شما آگاه است ، پس نسبت به او مراقب اعمال خود باشيد
403- آيه 16 سوره سجده ، قرآن مجيد
404- آيات 17 و 18 سروه الذاريات ، قرآن مجيد
405- در آيه 17 سوره آل عمران ، آنجا كه خداوند از پرهيزگارى كه به انواع نعمت ها در بهشت متنعم اند سخن مى گويد، فرمايد: الصابرين و الصادقين و القانتين و المستغفرين بالاسحار يعنى اينان ، صابران و راستگويان و مطيعان امر خدا و انفاق كنندگان و مغفرت خواهان در سحرگاهان اند.
406- مقصود از شب و تهجد است
407- بخشى از آيه 114 سوره هود، قرآن مجيد
408- اين اشعار اثر طبع مرحوم حاج شيخ حسنعلى مقدادى اصفهانى قدس سره مى باشد.
ترجمه :
 
در جوانى لذتى براى من متصور نبود
 
از آنجا كه همه شبها بهبيدارى و چشمان گرين مى گذشت
 
از غذاها و لذات حيوانى در اجتنباب بودم
 
همچنين از خلق و مطاع دنيوى و مال و منال
 
بدون وقفه و غفلت به ذكر حق مشغول بودم
 
از همه چيز گذشته وهم خود را مصروف مستجاب مى داشتم
 
در نتيجه همه زندگى من محو در مذكور بود
 
و همه منظور من فنا و فنا در تو (خدا) بود
 
409-آيه 18 سوره ق ، قرآن مجيد
410- سوره نساء آيه 131
411-آيه 11، سوره فتح ، قرآن كريم
412-سوره كهف ، ايه 16
413-سوره فرقان ، ايه 45
414-آيا گمان ميكنى كه تو همين جرم ثقيلى درحاليكه عالمى بس بزرگتر از اين عالم در تو نهاده شده
415-يعنى سالك طريق حق خفيه
416-بندگان خالص خداى رحمان آنانند كه بر روى زمين ، گام به تواضع و سادگى بردارند و چون مردن جاهل به ايشان خطاب وعتابى كنند، با سلامت نفس و گفتار سالم ، پاسخ دهند قرآن مجيد، سوره فرقان آيه 63
417-قرآن مجيد، سوره محمد، آيه 29، 30
418-قرآن مجيد، سوره الرحمن ، آيه 41
419-قرآن مجيد، سوره شعرا آيات 78 تا 89
420-قرآن مجيد، سوره و العاديات آيه 10
421-قرآن مجيد، سوره ياسين آيه 65
422-قرآن مجيد، سوره مجادله ، آيه 18
423-قرآن مجيد، سوره تحريم ، آيه 8
424-قرآن مجيد، سوره فتح آيه 29
425-قرآن مجيد، سوره معارج ، آيه 11 تا 14
426-قرآن مجيد، سوره عبس آيه 34 تا 36
427-قرآن مجيد، سوره شعراء، آيه 89
428-قرآن مجيد، سوره انبياء، آيه 28
429-قرآن مجيد، سوره ق آيه 33
430-قرآن مجيد، سوره فتح آيه 29
431-قرآن مجيد، سوره واقعه ، آيه 82
432-مردم را دسته دسته از دين خدا خارج مى كنند
433-قرآن مجيد، سوره ، يوسف آيه 92
434-قرآن مجيد، سوره يوسف آيه 100
435-قرآن مجيد، سوره الشورى ، آيه 23
436-به گمان اين نادان ، حضرت على عليه السلام صرفا به علت دامادى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در صدد كسب خلافت بوده است
437-قرآن مجيد، سوره شعراء، آيه 214
438-قرآن مجيد، سوره مريم ، آيه 42، و 43
439-قرآن مجيد، سوره مريم ، آيات 44 و 45
440-قرآن مجيد، سوره مريم آيه 46
441-قرآن مجيد، سوره مريم آيه 46
442-قرآن مجيد، سوره مريم ، آيات 47 و 48
443-قرآن مجيد، سوره قصص آيات 53 و 54
444-قرآن مجيد، سوره قصص ، آيات 54 و 55
445- قرآن مجيد، سوره صافات ، آيه 164
446- قرآن مجيد، سوره فصلت آيه 38
447- نام او، شوذب بوده و بنابر بعضى از اخبار از جمله صلحاء و دوست عابس بوده است و نه غلام او
448- قرآن مجيد، سوره فصلت ، ايه 30
449- قرآن مجيد، سوره مريم ، آيه 33
450- قرآن مجيد، سوره حشر ايه 23
451- قرآن مجيد، سوره يس ، ايه 65
452- يعنى اگر
453- قرآن مجيد، سوره يوسف ، آيه 106
454- يعنى : اى كاش
455- قرآن مجيد، سوره محمد صلى الله عليه و آله آيه 9
456- قرآن مجيد، سوره هود، ايه 82
457- قرآن مجيد، سوره نساء، آيه 65
458- قرآن مجيد، سوره حجر، آيه 94
459- قرآن مجيد، سوره اسراء، آيه 70
460- قرآن مجيد، سوره اعراف ، آيه 180
461- قرآن مجيد، سوره اسراء، آهى 62
462- مقصود از اين علماء دانشمندان ناپرهيزگار و به تعبير روايات ، عالم بدون علم است
463- قرآن مجيد، سوره مريم ، آيه 33
464- قرآن مجيد، سوره قيامت آيات 26 و 27 و 28 و 29
465- قرآن مجيد، سوره قيامت آيه 29
466- قرآن مجيد، سوره احزاب ، آيه 44
467- قرآن مجيد، سوره نحل ، آيه 32
468- قرآن مجيد، سوره حج ، آيه 1
469- قرآن مجيد، سوره يس ، آيه 52
470- قرآن مجيد، سوره التكوير، آيات 1 و 2
471- قرآن مجيد، سوره حج ، آيه 2
472- قرآن مجيد، سوره قارعه آيه 4
473- قرآن مجيد، سوره فجر، آيه 23
474- قرآن مجيد، سوره مريم ، آيه 33
475- قرآن مجيد، سوره زمر آيه 73
476- قرآن مجيد، سوره رعد، آيات 23، و 24
477- قرآن مجيد، سوره يونس ، آيه 25
478- قرآن مجيد، سوره يس ، آيه 58
479- قرآن مجيد، سوره طه آيه 10
480- قرآن مجيد، سوره قدر، آيه 6
481- قرآن مجيد، سوره نور، آيه 40
482- قرآن مجيد، سوره ق ، آيه 18
483- قرآن مجيد، سوره رعد، آيه 11
484- قرآن مجيد، سوره جاثيه ، آيه 29
485- قرآن مجيد، سوره ق ، آيه 18
486- قرآن مجيد، سوره بلد، ايه 10
487- قرآن مجيد، سوره بقره ، آيه 31
488- قرآن مجيد، سوره ابراهيم ، آيه 45
489- قرآن مجيد، سوره انبياء، آيه 47
490- اراك نام درختچه اى است كه شتران از برگ آن تعذيه مى كنند و در قديم از ريشه آن مسواك مى ساختند.
491- قرآن مجيد، سوره الشعرا، آيه 227
492- قران مجيد، سوره حجر، آيات 45، 46، 47، 48،
493- قرآن مجيدت سوره ق ، آيات 31 و 32، 33، 34
494- قرآن مجيد، سوره احزاب ، آيه 41 و 42
495- قرآن مجيد، سوره اعراف ، آيه 201
496- قرآن مجيد، سوره زخرف ، آيه 36
497- قرآن مجيد، سوره مجادله ، آيه 19
498- قرآن مجيد، سوره توبه ، ايه 67
499- قرآن مجيد، سوره بقره ، آيه 7
500- قرآن مجيد، سوره بقره ، آيه 282
501- قرآن مجيد، سوره مجادله ، آيه 19
502- قرآن مجيد، سوره احزاب ، آيات 70 و 71
503- قرآن ، مجيد، سوره فاطر، آيه 10
504- از احاديث قدسى است
505- قرآن مجيد، سوره صف آيه 10 و 11
506- قرآن مجيد، سوره ليل ، آيات 8 و9 و 10
507- قرآن مجيد، سوره ليل ، ايات 5 و 6 و 7
508- قرآن مجيد، سوره فرقان ، آيه 63
509- قرآن مجيد، سوره فرقان ، آيات 63
510- قرآن مجيد، سوره فرقان ، آيات 64 تا 74
511- قرآن مجيد، سوره فرقان ، آيات 75 و 76
512- قرآن مجيد، سوره واقعه آيات 90، 91
513- قرآن مجيد، سوره انعام آيه 54
514- قرآن مجيد، سوره احزاب آيه 72
515- قرآن مجيد، سوره توبه ، آيه 111
516- قرآن مجيد، سوره الاسراء، 23 و 24
517- قرآن مجيد، سوره انعام آيه 54
518- قرآن مجيد، سوره واقعه ، آيات 90، 91
519- قرآن مجيد، سوره حجرات آيه 2
520- قرآن مجيد، سوره آل عمران ، آيه 200
521- قرآن مجيد، سوره والعصر آيه 3
522- قرآن مجيد، سوره آل عمران ، آيه 103
523- قرآن مجيد، سوره احزاب ، آيه 10
524- قرآن مجيد، سوره غافر (مؤ من ) آيه 18
525- قرآن مجيد، سوره ابراهيم ، آيه 42
526- قرآن مجيد، سوره ابراهيم ، آيات 43، 44
527- قرآن مجيد، سوره جاثيه ، آيه 28
528- قرآن مجيد، سوره انعام ، آيه 110
529- قرآن مجيد، سوره بقره ، آيه 171
530- قرآن مجيد، سوره نحل آيه 108
531- قرآن مجيد، سوره بقره ، آيه 7
532- قرآن مجيد، سوره نساء، آيه 86
533- افكار درونى
534- قرآن مجيد، سوره فرقان ، آيه 64
535- قرآن مجيد، سوره فصلت ، آيه 30
536- قرآن مجيد، سوره فرقان ، آيه 62
537- قرآن مجيد، سوره مزمل ، آيه 20
538- قرآن مجيد، سوره اعراف ، آيه 185
539- قرآن مجيد، سوره يونس ، آيه 24
540- قرآن مجيد، سوره الاسراء آيه 78
541- قرآن مجيد، سوره الاسراء، آيه 12
542- قرآن مجيد، سوره نباء، آيات 10 و 11
543- قرآن مجيد، سوره آل عمران ، آيات 190 و 191
544- قرآن مجيد، سوره رعد، آيه 22
545- قرآن مجيد، سروه العنكبوت ، آيه 17
546- قرآن مجيد، سوره سجده ، آيه 16
547- قران مجيد، سوره الاسراء، آيات 107 و 108
548- قرآن مجيد، سوره الاسراء، آيه 109
549- قرآن مجيد، سوره نساء آيه 59
550- قرآن مجيد، سوره نساء آيه 59
551- قرآن مجيد، سوره ، احزاب ، آيه 6
552- قرآن مجيد، سوره نساء، آيه 65
553- قرآن مجيد، سوره الاسراء، آيه 26
554- ترجمه اين قسمت در صفحه 345 موضو رياضت و مخالفت با هواى نفس آمده است
555- به جلد صفحه 225 مراجعه شود
556- اين حديث در فصل مربوط به ولايت آمده است