1-بحارالا نوار، ج 1، ص 94، حديث 24.
2-بحارالا نوار، ج 72، ص 103، حديث 33.
3-انفال / 24.
4-ديوان منسوب به امام اميرالمؤ منين (عليه السّلام
)،ص 75 كه از منابع بحارالا نوار است .
5-مؤ لفان ، مشاوره مهارتهاى حل مساءله ، ترجمه
فريده كمالى ، ص 15.
6-كتاب درمانى ، خود يك روش درمانى است .
7-آشفتگى روانى يا حالت عاطفى و علاقه شديد و
كوركورانه اى كه آن را با هيجان جنسى مقارن دانسته اند (ر . ك : مهدى ضوابطى ،
مبانى مشكل شناسى ، ص 73).
8-بيمارى روانى كه باعث خيالات بيهوده مى گردد و
معمولاً به بدبينى و بى اعتنايى و گاه خودكشى كشيده مى شود.
9-(مفاوضات
) اپيكتتوس را
(آرين
) جمع آورى كرده و تحت عنوان
(رساله نخبه پيكتتوس
) تلخيص كرده است (ر. ك :معين ، فرهنگ فارسى ،ج 5، ص 97،
اميركبير، چاپ چهارم ).
10-وى پيرو فلسفه افلاطون بود و با توجه به فلسفه
رواقى و فلسفه افلاطونى ، كتابى را از مجموعه تفكرات و نظراتش ، به نام
(راجع به خود)
نوشت (ر . ك : همان منبع ، ج 6، ص 1870).
11-ايوى - مارى بلك برن و كيت ام . ديويدسون ،
شناخت درمانى افسردگى و اضطراب ، ترجمه حسن توزنده جانى ، ص 38، مؤ سسه انتشارات
آستان قدس رضوى ، 1374.
12-ر . ك : ساعتچى ، محمود، مشاوره و روان درمانى
، ص 22 - 27.
13-اين شيوه در اروپا معمول بوده ، گرچه در لندن
در سال 1247 م . بيمارستانى براى نگهدارى بيماران روانى تاءسيس شد و در قرن 15 در
كشور بلژيك نيز بيماران روانى با خانواده هاى ساكن كنار معبد درگيل ، زندگى مى
كردند (ر . ك : ساعتچى ، محمود، مشاوره و روان درمانى ، ص 31).
14-Weyer
15-Sct
16-Pinel Phlippe
17-ر . ك : دكتر باقر، ثنائى ، روان درمانى و
مشاوره گروهى ، ص 21 و 11 انتشارات سهامى چهر، 1362.
18-ر . ك : ساعتچى ، محمود، مشاوره و روان درمانى
، ص 31 - 34.
19-همان ماءخذ، ص 37 - 38.
20-Parsns
21-Bulleetin Vocational
22-Ginzberg
23-ر . ك : سمينار شماره 17 علوم تربيتى ، دفتر
همكارى حوزه و دانشگاه ، راهنمايى و مشاوره ، ص 2، سال 1361.
24-Freud , Sigmund
25-Libid
26-ر . ك : شفيع آبادى و ناصرى ، نظريه هاى مشاوره
و روان درمانى ، ص 31 - 60 ، مركز نشر دانشگاهى تهران ، ج 3 ، 1371. و شريعتمدارى ،
على ، مقدمه روانشناسى ، ص 32 - 35 ، انتشارات مشعل ، اصفهان ، 1364. و ...
27-آدلر،حدوديكصدكتاب و مقاله نوشت ، بهترين كتاب
وى كتاب
(اصول
تجربى و نظرى روانشناسى فردى
)،
(f Thery And Practice ThePsychlgy Individual)
است .
28-Psychlgy Individual
29-ر . ك : شفيع آبادى و ناصرى ، نظريه ها، مشاوره
و روان درمانى ، ص 83.
30-همان ماءخذ، ص 84.
31-Therppy Emtinal _ Rtinal
32-بلك برن و ديويدسون ، شناخت درمانى افسردگى و
اضطراب ، ترجمه حسن توزنده جانى ، ص 44.
33-همان ماءخذ، ص 46.
34-به مناظره و مذاكره كلامى براى آشكار شدن حق
نيز (مشاوره
) گفته مى شود:(...
المشاورة وهو المفاوضة وفى الكلام ليظهر الحق ...)،
(مجمع البحرين ، ج 3، ص 354).
35-كسائى ، نوراللّه ، مدارس نظاميه و تاءثيرات
اجتماعى آن ، پيشگفتار، ص 12.
36-ر . ك : شبلى ، احمد، تاريخ آموزش در اسلام ،
ترجمه ساكت ، محمّد حسين ، ص 102، دفتر نشر فرهنگ اسلامى ، 1361.
37-غزالى ،ابوحامد،احياء علوم الدين ،ترجمه
خوارزمى ،مؤ يدالدين ،ج 1،ص 78.
38-احمدى ، سيد احمد، مقدمه اى بر مشاوره و روان
درمانى ، ص 12 - 13، انتشارات دانشگاه اصفهان ، 1374.
39-ر . ك : ساعتچى ، محمود، مشاوره و روان درمانى
، ص 28 - 29.
40-همان ماءخذ.
41-عبارت بوعلى اين است :(يَنبغى
للطبيب ان يكون دائما مبشرا بالصحة فان للعوارض النفسانية تاءثيرات عظيمة
).
42-ر . ك : خواجه نصير طوسى ، اخلاق ناصرى ، ص
228.
43-احمدى ، احمد، مقدمه اى بر مشاوره و روان
درمانى ، ص 19 21.
44-ر . ك : اردبيلى ، يوسف ، اصول و فنون راهنمايى
و مشاوره در آموزش و پرورش ، ص 75 - 76، چاپ مؤ سسه انتشارات بعثت ، 1372.
45-ر . ك : راغب اصفهانى ، المفردات فى غريب
القرآن ، ص 270 و المقرى الفيومى احمد بن محمد، المصباح المنير، ج 1، ص 395.
46-طريحى ، مجمع البحرين ، ج 3، ص 356.
47-راغب ، المفردات ، ص 270.
48-مانند اصول راهنمايى شرتزر واستون ، ترجمه دكتر
على شريعتمدارى و زمينه مشاوره و راهنمايى ، دكتر قاسم قاضى و ...
49-دكتر ساعتچى ، مشاوره و روان درمانى ، ص 46 -
47.
50-Pattersn . H . C
51-Jnes _ Nelsn . R
52-Halms . P
53-همان ماءخذ، ص 48.
54-ثنائى ، باقر، روان درمانى و مشاوره گروهى ، ص
2، 3 و 4.
55-Hahn
56-Maclean
57-قاضى ،قاسم ،روشهاوتكنيكهاى مشاوره و روان
درمانى ، چاپ دوم ، بهمن 1372.
58-Wlberg
59-همان ماءخذ، ص 175 - 176.
60-Brammer
61-Shstrm
62-همان ماءخذ، ص 163.
63-Mwrer
64-همان ماءخذ، ص 166.
65-Tyler
66-همان ماءخذ و ساعتچى ، محمود، مشاوره و روان
درمانى ، ص 48.
67-نهج الفصاحه ، حكمت 1637.
68-همان ماءحذ، حكمت 2570.
69-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 424، باب 21 از ابواب
احكام العشره ، حديث 4.
70-همان ماءخذ، حديث 2.
71-همان مدرك ، حديث 5.
72-غرر الحكم ، ترجمه محمد على انصارى ، ج 1، ص
42، شماره 1262.
73-بحارالا نوار، ج 88، ص 253، ذيل حديث 4، چاپ مؤ
سسه وفاء بيروت .
74-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 425، ح 7 از باب 21 از
ابواب احكام العشره .
75-غررالحكم ، ترجمه انصارى ، ج 2، ص 740، شماره
74.
76-غررالحكم ، ترجمه خوانسارى ، ج 1، ص 316.
77-نهج الفصاحه ، حكمت 3095.
78-مكارم الاخلاق ، ترجمه ، ص 124.
79- وسائل ، ج 8، ص 424 و 425 از باب 21 از ابواب
احكام العشره .
80-الدرالمنثور، ج 2، ص 90، س 13.
81-نهج الفصاحه ، حكمت 2962.
82-نورالثقلين ، ج 4، ص 584، ح 118، چاپ حكمت قم .
83-تاريخ طبرى ، ج 3، ص 956، چاپ انتشارات جهان .
84-همان مدرك ، ص 960.
85-همان مدرك ، ص 1076. بحارالا نوار، ج 41، ص 88،
ح 12.
86-بحارالا نوار، ج 28، ص 210، ح 7.
87-همان ماءخذ، ج 38، ص 180، حديث 1.
88-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 428، حديث 1، باب 24 از
ابواب احكام العشرة و بحارالا نوار، ج 72، ص 101، حديث 23.
89-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 428، حديث 3. بحارالا
نوار، ج 72، ص 101، حديث 25 و ج 88، ص 254، حديث 5. موارد مشورت معصومين (عليهم
السّلام ) بسيار زياد است (ر . ك : مجلدات ذكر شده از بحارالا نوار، ج 14، ص 394 -
398 و كتابهاى سيره و تاريخ معصومين (عليهم السّلام ) ).
90-آل عمران / 159.
91-توبه / 101.
92-بحارالا نوار، ج 10، ص 415 - 416، ششمين مناظره
شيخ مفيد.
93-همان ماءخذ، ج 44، ص 51، حدث 5.
94-همان ماءخذ، ج 47، ص 128، حديث 175.
95-كافى ، ج 2، ص 166، حديث 5.
96-ر . ك : احمدى ، سيد احمد، مشاوره و روان
درمانى ، ص 7055.
97-ر . ك : ترجمه كمالى ، فريده ، مشاوره مهارتهاى
حل مساءله ، ص 48.
98-ر . ك : ترجمه كمالى ، فريده ، مشاوره مهارتهاى
حل مساءله ، ص 49. ساعتچى ، محمود، مشاوره و روان درمانى ، ص 17 - 18 ، مؤ سسه
نشر ويرايش ، شهريور، سال 1374.
99-ر . ك : ترجمه كمالى ، فريده ، مشاوره مهارتهاى
حل مساءله ، ص 23 - 24.
100-ر . ك : همان ماءخذ، ص 48.
101-تفسير تُسترى ، ص 28.
102-خوانسارى ، غررالحكم ، ج 3، ص 428.
103-بحارالا نوار، ج 77، ص 420.
104-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 426.
105-تفسير تسترى ، ص 28.
106-خوانسارى ، غررالحكم ، ج 4، ص 179.
107-بحارالا نوار، ج 72، ص 104، حديث 37.
108-بحارالا نوار، ج 72، ص 103، حديث 33، از
مصباح الشريعه .
109-بحارالا نوار، ج 13، ص 422، حديث 18 و ج 73،
ص 271، از امام صادق (عليه السّلام ) از لقمان .
110-غرر الحكم ، ترجمه خوانسارى ، ج 6، ص 270.
111-بحارالا نوار، ج 75، ص 101.
112-همان ماءخذ، ج 103، ص 253.
113-بحارالا نوار، ج 93، ص 162، حديث 6.
114-همان ماءخذ، ج 75، ص 99.
115-نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص 998.
116-غررالحكم ، ترجمه انصارى ، ج 2، ص 816.
117-بحارالا نوار، ج 75، ص 103.
118-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 426، حديث 5، باب 22
ابواب احكام العشرة .
119-بحارالا نوار، ج 75، ص 103.
120-زمر / 17 - 18.
121-تحف العقول ، چاپ اسلاميه ، ص 275، بند 4.
122-(وَلَقَدْ كَرَّمْنا بَنى آدَمَ وَحَمَلْنا
هُمْ فى البَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَفَضَّلناهُمْ عَلى
كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً )، (اسراء / 70).
123-(... اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ
اَتْقيكُمْ ... )، (حجرات / 13).
124-(كان
(صلى اللّه عليه و آله ) يكرم من يدخل عليه حتى ربما بسط ثوبه ويؤ ثر الداخل
بالوسادة التى تحته
)، (بحارالا نوار، ج 16، ص 228، ذيل حديث 34).
125-متن حديث در ص 85 خواهد آمد.
126-انسان / 3.
127-آل عمران / 52.
128-افلاطون مى گفت :(برده
، كسى است كه هدف ديگرى را به مورد اجرا درآورد).
129-آل عمران / 159.
130-تحف العقول ، ص 275، بند 40، ط كتابفروشى
اسلاميه .
131-رساله حقوق امام سجاد (عليه السّلام ) ، بند
39 نقل از تحف العقول ، ص 305.
132-مسند احمد بن حنبل ، ج 2، ص 365.
133-بحارالا نوار، ج 77، ص 165.
134-غررالحكم ، ترجمه خوانسارى ، ج 1، ص 262.
135-اصول كافى ، ج 2، ص 312. باب الكبر، ح 17 و
بحارالا نوار، ج 70، ص 225، حديث 17.
136-غررالحكم ، ج 6، ص 181.
137-غررالحكم ، ترجمه خوانسارى ، ج 3، ص 240.
138-غررالحكم ، ترجمه خوانسارى ، ج 6، ص 384.
139-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 2، ص 602.
140-روضة الكافى ، ج 8، ص 348.
141-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 427.
142-مائده / 2.
143-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 6، ص 407.
144-ر . ك : ثنائى ، باقر، روان درمانى و مشاوره
گروهى ، ص 122.
145-ديوان امام على (عليه السّلام ) ، ص 75، نشر
پيام اسلام . قابل توجه است كه اين كتاب از منابع كتاب شريف بحارالا نوار، علاّمه
مجلسى رحمة اللّه عليه - است .
146-Metd Directive
147-ر . ك : قشلانى ، محمد، روان شناسى مشاوره و
راهنمايى ، ص 28، انتشارات مانى ، 1373.
148-Metd Directive Nn
149-كارل راجرز Carl Rgers)1902
- 1986 )
بنيانگذار اين نظريه است كه آن را در سال 1940 مطرح كرد. وى از افكار متفكران
درباره انسان بويژه جان ديوئى - كه معتقد است انسان با شناخت خود مى تواند آينده اش
را آن گونه كه مى خواهد بسازد - الهام گرفته است .
150-Frederick . Perls
151-Centered _ Client
152-در
(روش گشتالت درمانى
)، از صندلى خالى استفاده مى شود؛ يعنى مراجعه كننده فردى را
(مانند پدر، مادر، همسر و ...) كه در زندگى او دخالت دارد، در صندلى رو به رو تصور
مى كند و با اين فرد خيالى ، صحبت مى نمايد و آنچه را كه واقعا در ذهن اوست ، با وى
در ميان مى گذارد (ر. ك : احمدى ، مقدمه اى بر مشاوره و روان درمانى ، ص 122 -
123).
153-فردريك تورن
(Thrne.C Frederik)
(متوفاى 1978 . م .)
154-گريندر
(Grinder).
155-در اين مكتب هيچ نظريّه واحدى به عنوان
نظريّه اصلى و محورى مطرح نيست بلكه هرنوع رويّه كمكى شناخته شده و معتبر را به
شيوه اى نظامدار و براى كمك به مراجعه كنندگان در جهت حل مشكلات خود و حفظ ثبات در
زندگيشان - به كار مى گيرد (ر . ك : ساعتچى ، محمود، مشاوره و روان درمانى ، ص 554،
مؤ سسه نشر ويرايش ، 1374).
156-Therapy Ratinal
157-ر . ك : قاضى ، قاسم ، روشها و تكنيكهاى
مشاوره و روان درمانى ، ص 19 - 31، جهاد دانشگاهى دانشگاه تهران ، 1372.
158-Therapy Analysis Psych
159-ر . ك : همان ماءخذ، ص 35 - 57.
160-ر . ك : احمدى ، مقدمه اى بر مشاوره و روان
درمانى ، ص 4037.
161-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 3، ص 383.
162-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 441، باب 35، حديث 2.
163-بحارالا نوار، ج 7، ص 165، حديث 2.
164-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 4، ص 117.
165-ر . ك : احمدى ، سيد احمد، مقدمه اى بر
مشاوره و روان درمانى ، ص 53 - 54.
166-ر . ك : احمدى ، احمد، مقدمه اى بر مشاوره و
روان درمانى ، ص 45 و 52.
167-(بحارالا نوار، ج 75، باب المشورة وقبولها، ح
37، ص 104).
168-بايد تست مناسب انتخاب شود و پس از اجرا،
مشاور به تفسيرنتايج آن بپردازد.
169-Cntent Of Reflectin
170-Feelings Of Reflectin
171-ديويد گدارد، مفاهيم بنيادى و مباحث تخصصى در
مشاوره ، ترجمه دكتر سيمين حسينيان ، ص 57، نشر ديدار، تابستان 1374.
172-احمدى ، احمد، مقدمه اى بر مشاوره و روان
درمانى ، ص 89، چاپ پنجم ، انتشارات دانشگاه اصفهان .
173-موانعى كه در راه انتخاب و اقدام مراجعه
كننده ممكن است قرار داشته باشد، امورى از اين قبيل اند: ناتوانى در مقابله با عكس
العمل ديگران ، ناتوانى از تسلط بر احساسات خويش ، ترس از پيامدها و آثار اقدام
خويش و نداشتن مهارت لازم در اجراى اقدام مطلوب .
174-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 1، ص 337.
175-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 1، ص 299.
176-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 1، ص 186.
177-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 1، ص 221.
178-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 3، ص 316.
179-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 1، ص 366.
180-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 1، ص 143.
181-نهج البلاغه ، صبحى صالح ، حكمت 245.
182-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 3، ص 338 و ميزان
الحكمه ، ج 2، ص 570، ش 4605.
183-همان مدرك ، ج 6، ص 283.
184-غررالحكم ، خوانسارى ، ج 5، ص 240.
185-بحارالا نوار، ج 78، ص 232، حديث 34.
186-كافى ، ج 2، ص 78.
187-بلك برن و ديويدسون ، شناخت درمانى افسردگى و
اضطراب ، ترجمه حسن توزنده جانى ، ص 17، آستان قدس ، 1374 ش .
188-فلك ، فردريك ، افسردگى واكنش يا بيمارى ،
ترجمه نصرت اللّه پورافكارى ، ص 19.
189-بلك برن و ديويدسون ، شناخت درمانى افسردگى و
اضطراب ، ص 18.
190-ر . ك : بلك برن و ديويدسون ، شناخت درمانى
افسردگى و اضطراب ، ص 21.
191-فرقانى ، شهلا، شناخت مشكلات رفتارى در
كودكان و نوجوانان ، ص 83.
192-به روش برخورد با باورهاى نامعقول كه در بخش
روشهاى مرحله ادامه گذشت ، مراجعه شود.
193-منظور موزيكهاى شادى است كه از نظر شرع هم
حلال است .
194-امروزه از داروهايى مانند:(ليتيوم
)،
(آمى تريپتلين
)،
(لوراز پام
)،
(بنزو
ديازپين )
و (ايمى
پيرامين )
براى درمان افسردگى است كه با تجويز پزشك ، مى تواند مورد استفاده قرار گيرد.
195-ر.ك :بلك برن وديويدسون ،شناخت درمانى
افسردگى و اضطراب ،ص 3031.
196-(جريان
)، هر پديده اى است كه تغيير مستمر را نشان دهد و راهنمايى
نيز از اين قبيل است ؛ يعنى در برگيرنده فعاليتهايى است كه به صورت مستمر به سوى يك
هدف يا چند هدف در حال پيشرفت است .
197-بقره / 185.
198-بقره / 2.
199-غررالحكم ،10010،اميرالمؤ منين (عليه السّلام
) فرمود:(راهنمايى
خدا،بهترين راهنمايى است
).
200-غررالحكم ، 8071، اميرالمؤ منين (عليه
السّلام ) نيز فرمود:(كسى
كه به هدايت الهى راهنمايى شود، خدا او را به رشد و كمالش مى رساند).
201-نهج الفصاحه ، 2216.
202-غررالحكم ، 8501.
203-غررالحكم ، 8569.
204-غررالحكم ، 6978.