1-
البقره / 155.
2- آل عمران / 155.
3- آل عمران / 186.
4- هود / 7.
5- العنكبوت / 2.
6- مصباح الشريعه ، ص 487.
7- كافى ، 197، مشكاه الانوار: 298.
8- كافى ، ج 2، ص 197.
9- منتخب كنز العمال :6 :39 الجامع الصغير 2: 55.
10- الجامع الكبير 1: 801.
11- سنن الترمذى 2: 169.
12- بحارالانوار 1: 191.
13- الجواهر السنيه : 6.
14- روضات الجنات 3: 379.
15- اعيان الشيعه 7: 145.
16- الذريعه 21: 20.
17- ايضاح المكنون 4: 479.
18- الذريعه 4: 179
19- همال : همتا، برابر
20- گمراهى
21- آل عمران / 145
22- آل عمران / 154
23- النساء / 78
24- الزمر / 42
25- الحج / 47.
26- المعارج / 11-18
27- يكى از صحابه پيامبر ص و بنا به روايتى از 13 نفرى بود كه نخست اسلام
آوردند و سپس به حبشه هجرت نمود و در سال دوم هجرى پس از شركت در جنگ احد در مدينه
در گذشت و در قبرستان بقيع مدفون گرديد (الاصابه فى معرفة الصحابه 2/464
28- امالى صدوق 63
29- مكان محل
30- در اين باره روايتى از حضرت صادق ع آمده است كه خداوند كفالت فرزندان
مومنين را به حضرت ابراهيم و هسمر او ساره سپرده است
31- ثواب الاعمال 233
32- جامع الاخبار: 133 دعوات راوندى 471/169 الجامع الصغير2/ 235/6010
33- دعوات راوندى 164/453 با اندكى اختلاف
34- المائده / 119
35- توحيد صدوق : ص 337
36- الحديد / 23
37- الشورى / 43
38- كافى 196 2 سنن ابن ماجه 2: 28 مسند احمد 1: 172، 180، 185 سنن دارمى
2: 320 مستدرك حاكم نيشابورى 1: 41 و 4: 307 با تفاوت اندكى
39- من لا يحضره الفقيه 4: 262، امالى طوسى 2: 142 صحيح مسلم 4: 2274 مسند
احمد 2: 323 سنن ابن ماجه 2: 1378
40- او ابوالحسن على بن محمد بن نهامى مى باشد كه شاعرى بود بسيار مشهور و
از اهل تهامه به عراق و شام مسافرت نمود و سپس مخفيانه وارد مصر گرديد و در آنجا
دستگير و در سال 416 ه ق در زندان به قتل رسيد.
(ر.؟ وفيات العيان 3: 378 الاعلام زركلى 4: 327)
41- الذريات / 56
42- النجم / 39 و 40
43- تنبيه الخواطر 1: 271 امالى 2: 139، ارشاد القلوب ديلمى 18، الترغيب و
الترهيب 4: 234
44- نهج البلاغه 1: 88، ارشاد القلوب : 21 به
نقل از پيامبر ص با اندك تفاوتى
45- در ارشاد القلوب : 21 ديلمى اين حديث را با تفاوت اندكى از پيامبر ص روايت
نموده است .
46- يحبونهم كحب الله و الذين آمنوا اشد حب الله البقره / 165: فسوف ياتى
الله بقوم و يحبونه اذلة على المومنين المائده / 54
47- محجة البيضا 8: 4 و با تفاوت اندكى در مسند احمد بن
حنبل 3: 172 و 248 سنن نسائى 8: 59 و سنن ابن ماجه 2: 1338 آمده است
48- بحار الانوار 70: 26 الجواهر السنيه ، حر عاملى 94 به
نقل از مسكن الفواد
49- يعلم احد...
50- بحار الانوار 70: 26 به نقل از مسكن الفواد محجه البيضاء 8: 58
51- كافى 2: 198 در كتاب المومن 15: تنبيه الخواطر 2: 4، 2 التحصيص محمد بن
همام با تفاوت اندكى در عبادت .
52- در نسخه اصلى ، عمر بن عتبه آمده است در حالى كه صحيح عمر بن عنبسه مى
باشد (ر.ك اسعد الغابه 4: 120 و تهذيب التهذيب 4: 369)
53- ثواب العمال : ص 233
54- ثواب الاعمال : ص 233
55- العين : 3: 206
56- من لا يحضره الفقيه 1: 119، ثواب
الاعمال 233، الامالى 434، الكافى 3: 220
57- على بن ميسر يا على بن عبدالله النخعى . او و پدرش از اصحاب حضرت صادق
بودند. رجال شيخ 242، معجم رجال الحديث 12: 207
58- صدوق آن را در من لايحضره الفقيه مرسلا و با تفاوت اندكى در الفاظ
نقل نموده است 1: 112 همچنين كلينى آن را در الكافى با اسناد ديگرى آورده است 3: 218
بحار 82: 116
59- من لا يحضره الفقيه 1: 112، كافى 3: 219 بحار 82: 116
60- من لا يحضره الفقيه 1: 111 / 518 البحار 82: 116 / 8
61- ثواب العمال : 2336
62- سنن الترمذى 4: 28
63- سنن ابو داود 3: 183 مسند احمد بن
حنبل 5: 272 الترغيب و الترهيب 4: 283 الجامع الصغير 1: 103
64- خصال صدوق : 267 مسند احمد بن حنبل 3: 443 و 4: 237: مستدرك الحاكم 1:
511 الجامع الصغير 1: 483 البحار 82: 117
65- الجامع الصغير 1: 406، البحار 82: 117
66- من لا يحضره الفقيه 3: 242، معانى الاخبار: 291 مكارم الاخلاق : 169 البحار
82: 17
67- در بعضى نسخه ها معاويه بن جيده يا معاويه بن صيدة قشيرى آمده است ، اما
صحيح معاويه بن حيده مى باشد. پ
68- الجامع الصغير 2: 55، منتخب كنزالعمال 6: 390.
69- اسد البغابه : 2 ص 364: منتخب كنزالعمال 6 ص 392 با تفاوت اندكى .
70- در بحار بسرره آمده است
71- مسند احمد بن حنبل ، 3 ص 489 و 5: 329 و در التعازى به اسناد ديگرى آمده
است ص 25 بحار الانوار 82: 117
72- مسند احمد بن حنبل 4: 105
73- بحار الانوار 82: 118
74- بحار الانوار 82: 118 كه به جاى (انس بن مالك ) و عنه ) آمده است .
75- اشاره اى است به آيه 73 سوره الزمر: و سيق الذين اتقوا ربهم الى الجنه
زمرا
76- بحار الانوار 82: 118 كه به جاى و عن انس بن مالك و روى
آمده است .
77- امالى صدوق ، 63. التعازى : 19، روضه الواعظين : 422، با تفاوت اندكى .
78- التعازى : 114، مسند احمد بن حنبل ، 3: 436، 5: 35، شنن انسائى ، 4: 23،
مستدرك حاكم نيشابورى ، 1: 384، الدر المنثور 1، 158، الترغيب و الترهيب ، ج 3، ص
79 / 16.
79- سنن السائى 4: 118.
80- كلينى آن را به سند خود از سكونى از امام صادق ع در كافى 3: 218 و
صدوق آن را در من لا يحضره الفقيه 1: 112 با تفاوت اندكى در الفاظ آورده است ،
بحار الانوار همچنين در مسند احمد بن حنبل 4: 415 و الجامع الصغير 1: 131
81- بحار الانوار 82: 119 به نقل از مسكن الفواد
82- الدار المنثور 1: 159 الكبير 1: 777 با تفاوت اندكى بحار الانوار 82: 119
به نقل از مسكن الفواد.
83- مسند احمد بن حنبل 1:429 سنن الترمذى 2: 262 سنن ابن ماجه 1: 512 الدر
المنثور 1: 158.
84- التعازى : 13 مسند احمد بن حنبل 3: 34 صحيح البخارى 1: 36 و 2: 92
و ن 124، صحيح مسلم به نقل از ابوهريره 4: 2028 الترغيب و الترهيب 3: 76 با
تفاوت در الفاظ حديث .
85- منتخب كنزالعمال 1: 212 با تفاوتى در الفاظ حديث بحار الانوار 82: 120
به نقل ار مسكن الفواد.
86- در نسخه نضر سلمى آمده بود و صحيح ابى نضر سلمى مى باشد. ر.ك . اسد
الغابه 5: 313.)
87- سيوطى آن را در الجامع الكبير 1: 949 با اندك تفاوتى آورده است .
88- الجامع الكبير 1: 817
89- ر.ك . الاصابه 4: 495 اسد الغابه 5: 616
90- سيوطى آن را در الجامع الكبير 1: 949 با اندك تفاوت آورده است .
91- ابن الاثير در اسد الغابه 4: 191 و احمد بن
حنبل در مسند خود به نقل از ابوهريره 2: 419 و مسلم در صحيح خود 4: 2030
92- بحظار شديد
93- آن را حاكم نيشابورى در المستدرك 1: 71 و زكى الدين در الترغيب و الترهيب
3: 78 و احمد بن حنبل در مسند خود 4: 212 و 5: 312 با اختلاف اندكى آورده اند.
94- احمد بن حنبل در مسند خود 4: 386 و زكى الدين در الترغيب و الترهيب 4: 19 با
اختلاف اندكى آورده اند.
95- نسائى در سنن 4: 34 و المتقى هندى در منتخب
كنزالعمال 1: 201 با تفاوت اندك در الفاظ آورده اند
96- سيوطى آن را در الجامع الصغير 2: 600 و متقى هندى در منتخب
كنزالعمال 1: 210 با تفاوتى اندكى آورده اند.
97- احمد بن حنبل آن را در مسند خود 5: 159 و 151 و 153 و 164با تفاوت اندك
آورده است .
98- سيوطى آن را در الجامع الكبير 1: 959 با تفاوتى در بعضياز الفاظ آورده
است .
99- شيخ ورام آن را در تنبيه الخواطر 1: 278 و سيوطى در الدار المنثور 5: 306
با اختلاف اندكى آورده اند
100- در نسخه چاپ سنگى داود بن هند
101- احياء علوم الدين 2: 27
102- بقيع غرقد، نام قبرستان اهل مدينه مى باشد ر.ك . معجم البلدان 1: 473)
103- بحار الانوار 82: 122
104- الروم ، 7.
105- الزمر، .
106- البقره ، 157-155.
107- سجده / 24
108- الاعراف / 137
109- النحل / 96
110- القصص 54/
111- الزمر / 10
112- اين حديث را كه الصيام نصف الصبر الصبر مى باشد ابن ماجه در سنن خود
1: 555 و شسوظس دز جامع الصغير 2: 122 آورده اند.
113- خصال 45 موظا مابك 1: 310 صحيح البخارى 3: 313 سنن ابن ماجه 2:
1256.
114- الانفال / 46
115- آل عمران / 125
116- البقره / 157
117- شهاب الاخبار 55: شرح ابن ابى الحديد بر نهج البلاغه 1: 319 الجامع
الصغير 2: 113 الترغيب و الترهيب 4: 277 المستدرك على الصحيحين 2: 446 الدر
المنثور 1: 66 ارشاد القلوب 127
118- النحل / 96
119- فيض كاشانى آن را در محجة البيضاء 7: 106 آورده است
120- محجة البيضاء / 7: 107
121- مسند احمد بن حنبل 4: 309، 310، 335 سنن ابن ماجه 2: 1003 سنن الدارمى
2: 59 سنن ترمذى 4: 282 سنن التسائى 5: 256 المستدرك على الصحيحين 1: 464
122- تنبيه الخواطر آن را از على ع با تفاوت اندكى آورده است 1: 63
123- عملها
124- ارشاد القلوب : 137 المحجة البيضاء 7: 207 با تفاوت اندكى .
125- محجة البيضاء 7: 107، و اين را محمد بن همام با تفاوت در الفاظ حديث در
التحيص : 61 آورده است .
126- درنسخه سنگى موجود نيست .
127- تنبيه الخواطر 1: 40 الجامع الصغير 2: / 434 منتخب
كنزالعمال 1: 208
128- نهج البلاغه 3: 157 با تفاوت در الفاظ آن
129- نهج البلاغه 3: 168، الكافى 2: 72 جامع الاخبار: 135 با تفاوت اندكى
همچنين اين روايت را التمحيص 64: مشكاة الانوار: 21: با تفاوتهايى در الفاظ آن
نقل نموده اند.
130- نهج البلاغه 3: 224 جامع الاخبار 136
131- الزمر / 10
132- الدار المنثور 5: 323
133- الدار المنثور 2: 74
134- كشف الغمة 2: 103 با تفاوت اندكى ، همچنين با تفاوتهايى در كلمات آن در
امالى الطوسى 1: 100 فقه الرضا 368، تنبيه الخواطر 2: 180
نقل كرده اند.
135- جامع الاخبار: 136: الجامع الصغير 2: 242 منتخب كنز
العمال 1: 210
136- دعوات الراوندى : 121، المستطرف 2: 70 با تفاوت اندكى .
137- مسند احمد بن حنبل 1: 307 الدر المنثور 1: 66 و در مشكاة الانوار: 20 با
اختلاف اندكى آمده است .
138- الترغيب و الترهيب 4: 373
139- كافى 2: 73 به نقل از امام صادق ع روايت كرده است ثواب
الاعمال : 203 مشكاة الانوار: 26 با تفاوت اندكى در بعضى از عبارات آورده است .
140- مسند احمد بن حنبل 4: 332 صحيح مسلم 4: 2295 الترغيب و الترهيب 4: 278
141- مسند احمد بن حنبل 1: 182 و 177 و 173 الجامع الصغير 2: 148 با تفاوت
در الفاظ آورده است .
142- مسند احمد بن حنبل 3: 47 سنن الترمذى 3: 252 المستدرك 2: 414 الجامع
الصغير 2: 496
143- كافى 2: مشكاة الانوار: 21
144- الكافى 2: 73
145- الكافى 2: 75 تنبيه الخواطر 1: 40 جامع الاخبار: 135، الجامع الصغير 2:
114، منتخب كنز العمال 1: 208
146- الكافى 2: 175 مشكاة الانوار 26 همچنين اين روايت را حسين بن سعيد اهوازى در
كتاب المومن : 16 با تفاوت در الفاظ آن آورده است : التمحيص : 59
147- صدوق روايتى را در من لا يحضره الفقيه 4: 298 با مضامينى نزديك به اين
روايت آورده است
148- صحيح مسلم 2: 632 الترغيب و الترهيب 4: 336 با تفاوت اندكى .
149- الجامع الكبير 1: 747 بحار الانوار 82: 141
150- طه / 132
151- الدر المنثور 4: 313
152- البقره / 45
153- الدر المنثور 1ن 68
154- البقره / 45
155- بحار الانوار 82: 141
156- الكافى 3: 222
157- همان 3: 223
158- همان 3: 224
159- همان 3: 224
160- همان 3: 225 با تفاوت اندكى كه راوى آن
فضيل بن ميسر است
161- مصباح الشريعه : 486
162- مصباح الشريعه : 487
163- مصباح الشريعه : 498
164- و از وهب است كه مى گويد: البلاء للمومن
كالشكال للدابه و العقال للابل (مصباح الشريعه : 497) بلا و گرفتارى براى
مومن همانند افسارى براى حيوان و زائوبند براى شتر است .
165- مصباح الشريعه : 498
166- الكهف / 68
167- البقره / 155
168- البقره / 153
169- مصباح الشريعة : 498
170- البقرة / 153
171- البقرة / 155
172- البقره / 153.
173- مصباح الشريعة : 501
174- اين روايت را متقى هندى در منتخب كنزالعمال 1: 212 و مجلسى در بحار الانوار
82: 142 آورده اند.
175- طاعون فراگير
176- كشف الغمه 2: 81 با تفاوت اندكى ، بحار الانوار 82: 142
177- داستانى شبيه به اين را ابن عبدريه در العقد الفريد 2: 136 آورده است .
178- من لا يحضره الفقيه 1: 117 الكافى 3: 250 بحار الانوار 82: 142
179- عيون الاخبار 2: 313
180- قسمتى از اين حكايت را مبرد در كتاب خود
الكامل 1: 140 آورده است .
181- الكهف / 62
182- البقره / 157 - 156
183- كار بسيار زشت
184- مرز سنگى
185- آنچه سر راه كسى يا چيزى واقع شود.
186- در نسخه اساس خوانا نبود.
187- بحار الانوار 82: 149
188- يكى پس از ديگرى
189- در متن عربى آن اين گونه آمده است : قسم به آن كه جان را گرفت ، دوست
ندارم آنچه را كه رخ نمى داد.
190- بخارى آن را در صحيح خود 7: 109 و مسلم در صحيح خود 3: 1869 با
تفاوت اندكى در الفاظ آن آورده اند همچنين محمد بن على العلوى آن را در كتاب خود
التعازى : 25 آورده است .
191- صحيح البخارى 2: 104
192- صحيح مسلم 4: 1909.
193- بحار الانوار 82: 150
194- دلائل النبوه 6: 50 با تفاوت اندكى در الفاظ آن همچنين در بحار الانوار 82:
151 آمده است .
195- مدتى تو را ميجويم ، بيرون شو و طلب ياران براى ما بكن ، پس بيرون شد
و گفت .
196- اين را فيض كاشانى در محجة البيضاء 8: 81 آورده است
197- حياة الحيوان الكبيرى 1: 247.
198- اسد الغابه 5: 428
199- سنن ابن ماجه 1: 507 المستدرك على الصحيحين 4: 62
200- ابن هشام اين را در سيره نبويه خود 3: 103 آورده است .
201- المستدرك على الصحيحين 3: 197
202- سيره هشام 3: 105 و واقدى آن را در مغازى 1: 292 با تفاوت اندكى آورده
است .
203- الانفال / 15
204- قربوس : كوهه زين
205- بحار الانوار 82، 152
206- ديوان الامام على (ع ) : 69
207- در نسخه اساس به همين صورت آمده است .
208- كرابه
209- بحار الانوار 82: 152
210- البقره / 157 - 155
211- علامه مجلسى اين را در بحار الانوار 82: 152 آورده است .
212- عصابه : دستمال
213- الحديد / 23
214- المائده / 119 التوبه / 100 المجادله / البينه / 8
215- رعونت : خودخواهى ، خود آرايى ، كم عقلى
216- المائده / 119 التوبه / 100 المجادله / 22 البينه / 8 2
217- التوبه / 72
218- با تفاوت در الفاظ آن در منابعى چون التخصيص 61: 137 و دعائم الاسلام
1: 233 و المحجة البيضاء 7: 107 آمده است
219- فيض كاشانى اين حديث را در محجة البيضاء 8: 68 و 88 و علامه مجلسى آن
را در بحار الانوار 82: 142 آورده اند.
220- المحجة البيضاء 8: 88
221- المحجة البيضاء 8: 88 بحار الانوار 82: 143
222- المحاسن : 252 مشكاة الانوار: 11 عدة الداعى المستدرك الصحيحين 1: 495
223- دعوات راوندى : 71: بحار الانوار 82: 143
224- دعوات راوندى : 74: الجامع الصغير 2: 235
225- التوحيد: 337
226- علامه مجلسى آن را در بحار الانوار 82: 143 آورده است
227- المحاسن 17: مشكاة الانوار: 12 و 13 الجامع الصغير 1: 382 منتخب كنز
العمال 178
228- الكافى 2: 49
229- همان : 2: 49
230- همان 2: 50
231- همان 2: 51 امالى شيخ مفيد 93، امالى شيخ طوسى : 1: 243 المومن : 17
التخصيص 55، مشكاة الانوار: 299
232- الكافى 2: 52
233- غدره : مدفوع حيوان
234- حلاق : كسى كه موى سر و ريش ديگران را مى تراشد
235- انس گرفتن
236- تنبيه الخواطر 1: 40 و ارشاد القلوب : 127
237- علامه مجلسى آن را در بحار الانوار 82: 153 آورده است .
238- بحار الانوار 82: 153
239- خوره
240- عمر بن حصين بن عبيد بن خلف خزاعى كعبى پس از فتح خيبر اسلام آورد و عمر
بن الخطاب او را به بصره گسيل داشت و در
سال 52 يا 53 هجرى در گذشت .
اسد الغابه 4: / 137 تهذيب التهذيب 8 / 125 الاصابه 3 / 26
241- اسد الغابه 4: / 137
242- هزال : لاغرى
243- اللهوف فى قتلى الطفوف : 87
244- صحيح البخارى 2: 105
245- التعازى :ن سنن الترمذى 2: 237 الجامع الكبير 1: 290 منتخب
كنزالعمال 6 : 265
246- الكافى 3: 208 صحيح النجارى 2: 42 و 48 مسلم 2: 628 و 630
247- الجامع الكبير 1: 709
248- الجامع الكبير 1: 207
249- صحيح مسلم 2: 671، سنن نسائى 4: 90، سنن داود 3: 218. در متن نام مولف
ذكر شده است .
250- الجامع الكبير 1: 568
251- صحيح البخارى 2: 106، صحيح مسلم 2: 636
252- صحيح بحارى 2: 100 و 7: 151 و 8: 166 و 9:141 و 164، صحيح مسلم
2: 635 / التعازى : 10 سنن ابن ماجه 1: 506 سنن ابى داود 3: 193، سنن 4: 22
253- مسند احمد 5: 204 و 207
254- المغازى 2: 766
255- الفقيه 1: 113 / 527
256- كنايه از صداى گريه است
257- مكارم الاخلاق : 22
258- مسند احمد 6: 456 المستدرك على الصحيحن 3: 206 الجامع الكبير 1: 158.
259- مسند احمد 4: 294 ؛ سنن ابن ماجه 2: 1403
260- الجامع الصغير 2: 113، الدرالمنثور 1: 158
261- السيره النبويه - ابن هشام 3، 104
262- اسيد بن حضير از صحابه پيامبر بود كه بر دست مصعب بن عمير اسلام آورد.
در سال 20 ه در گذشت و در بقيع مدفون گرديد.
263- التهذيب 1: 465
264- مسند احمد 1: 386، صحيح بخارى 2: 104، صحيح مسلم 1: 99، سنن ابن ماجه
1: 504، سنن النسائى 4: 20 و 21، البحار 82: 93
265- الجامع الصغير 2: 405 سنن ابن ماجه 1: 505 البحار 83: 93
266- سنن ابن ماجه 1: 504
267- الجامع الصغير 2: 268
268- بحار الانوار 82: 93
269- صحيح مسلم 2: 635
270- كافى 3: 222
271- همان ، 3: 224
272- البقره / 156 - 157
273- الفقيه 1: 111 و الخصال 222
274- الفقيه 1: 111، الخصال 222
275- الفقيه 1: 111
276- الكافى 3: 224
277- همان 2: 224
278- صحيح مسلم 2: 631
279- سنن ترمذى 2: 243
280- كافى 3: 218
281- ذكرى الشيعه 72 اعلام الورى 143 منتهى المطلب 1: 466 صحيح البخارى
6: 18 المستدرك على الصحيحين 1: 382 سنن النسائى 4: 13
282- ذكرى الشيعه 72 المعتبر 1: 344
283- كافى 5: 117 التهذيب 6: 358
284- الفقيه 1: 116
285- كافى 5: 117، التهذيب 6: 358
286- صحيح مسلم 1: 100 سنن النسائى 3: 20 سنن ابن ماجه 1: 505 الجامع
الصغير 1: 415
287- الفقيه 1: 176: بالا تدعى بذل و لا
شكل و لا حرب
288- خصال 226 مسند احمد 5: 342: صحيح مسلم 2: 644 سنن ابن ماجه 1: 504
289- مسند احمد 3: 65 ستت ابى داود 3: 194 الجامع الصغير 2: 408
290- سنن ابن ماجه 1: 504
291- الترغيب و الترهيب 3: 357
292- الترغيب و الترهيب 3: 357
293- الجامع الكبير 1: 801
294- كافى 3: 227
295- همان .
296- سنن الترمذى 2: 269
297- الجامع الكبير 1: 801
298- الدر المنثور 5: 308 منتخب كنز العمال 6: 355
299- در كافى 3: 226 قسمت دوم حديث آمده است ارشاد القلوب 43
300- در نسخه اساس به همين صورت آمده است
301- التعازى 12، منتخب كنزالعمال 6: 277 المستدرك على الصحيحين 3: 273
302- آل عمران 185
303- كافى 3: 221، بحار الانوار 82: 96
304- كافى 3: 221 بحار الانوار 82: 96
305- دلائل النبوه 7: 269 المستدرك 3: 58 بحار الانوار 82: 97
306- كافى 3: 220 الجامع الكبير 1: 41 الجامع الصغير 1: 72
307- اين ترجمه افتادگى دارد و ترجمه صحيح آن است كه : آنكه بزرگ شناسد
مصيبت خود را، بايد به خاطر آورد، مصيبت مرا كه اين باعث آسانى مصيبتش مى شود
308- الجامع الكبير 1: 372 بحارالانوار 82: 143
309- كافى 3: 220، بحار الانوار 82: 143
310- همان 3: 224 / بحار الانوار 82: 144
311- همان 3: 225، بحارالانوار 82: 142
312- من لا يحضره الفقيه 1: 298
313- خمول : بى سر و صدا شدن گمنام شدن
314- موطا1: 237 بحار الانوار 82: 154
315- بحارالانوار 82: 154
316- همان 82: 155
317- همان 82: 155 سنن البيهقى 4: 66
318- الزخرف / 33
319- آل عمران / 178
320- مريم / 73 و 75
321- كافى 2: 196
322- همان ، 2: 196
323- همان 2: 196 تنبيه الخواطر 2: 204 التمحيص : 35
324- همان 2: 197
325- همن 2: 197، التمحيص 34
326- همان 2: 198، التمحيص 33
327- همان 2: 197 مشكاه الانوار: 298
328- همان 2: 197، تنبيه الخواطر 2: 204
329- همان 2: 198، تنبيه الخواطر 2: 204 المومن : 15 التمحيص : 32
330- همان 2: 198
331- همان 2: 198 التمحيص 50/91
332- كافى 2: 198
333- القلم / 48
334- النحل / 126
335- طه / 132
336- البقره / 156، 157
337- الزمر / 10
338- لقمان / 17
339- الاعراف / 128
340- والعصر / 3
341- البقره / 55
342- الاحزاب / 35
343- يونس / 109
344- الزخرف / 33، 34
345- مومنون / 55، 56
346- مومنون / 55، 56