(1) -
انبیاء(21)، آیه 26 و 27
(2) -
72/5/29
(3) -
بحارالانوار ، ج59 ، ص 191، ح48
(4) -
همان، ص 171،ح1
(5) -
همان، ص 174، ح4
(6) -
مریم (19)، آیه 17
(7) -
امام حسن عسكری نیز در قسمت دیگری از روایت قبل فرمود: «و لو
شاهدتموه بان یزداد فی قوی ابصاركم لقلتم لیس هذا ملكا بل هذا بشر»؛ «و
اگر با افزایش كیفی در قوای دیدگانتان توانستید ملائكه را مشاهده كنید،
هر آینه خواهید گفت: آن ملك نیست بلكه انسان است». بحار الانوار، ج59 ،
ص 171، ح 1. و نیز نگا: انعام /آیه ی 8 و 9. [ك]
(8) -
انبیاء (21)، آیه ی 26
(9) -
این مسأله در گفتارهای بعدی روشن تر خواهد شد.[ك]
(10) -
انبیاء (21)، آیه ی 27
(11) -
تحریم (66)، آیه ی 6
(12) -
برای اطلاع تفصیلی نگا: مصنفات الشیخ المفید(اوائل المقالات)، ج4، ص
71؛ ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج16، ص 45-54 و ج 18، ص 163 و 164؛
بحارالانوار، ج56، ص 315؛ شرح ابن ابی الحدید، ج1، ص 91 و92؛ المیزان،
ج14، ص 275 و 276 و ج 19، ص 334 و 335.[ك]
(13) -
انبیاء (21)، آیه ی 26
(14) -
تحریم (19)، آیه ی 6
(15) -
چنانكه در روایتی آمده است: «خلق الله المشیة بنفسها و خلق الاشیاء
بالمشیة» ؛ «خداوند مشیت را به تنهایی آفرید و سپس اشیاء را با آن خلق
كرد»: توحید صدوق، باب 11، ص 148، ح 19.[ك]
(16) -
چنان كه امام صادق (علیه السلام) فرموده است: «ما خلق الله خلقا اكثر
من الملائكة» ؛ «خداوند هیچ مخلوقی را بیشتر از ملائكه خلق نفرمود»:
میزان الحكمة، ج 9، ص 193، ح18704 و نیز نگا: تفسیر قمی، ج2، ص 206.[ك]
(17) -
صافات (37)، آیه 164 و 165
(18) -
تكویر (81)،آیات 19-21
(19) -
فاطر (35)، آیه ی 1
(20) -
نهج البلاغة، خطبه ی اوّل
(21) -
همان، خ112: «كیف یصف الله من یعجز عن صفة مخلوق مثله».[ك]
(22) -
فصلت (41)، آیه 30 و 31
(23) -
72/5/29
(24) -
اشاره به تحریم (66)، آیه ی 6.[ك]
(25) -
اشاره به زمر (39)، آیه ی 73.[ك]
(26) -
اشاره به انبیاء(21)، آیه ی 103.[ك]
(27) -
مرحوم استاد فرد بزرگ و بزرگواری بود، خدا ایشان را رحمت كند و ما را از انفاس
قدسی اش بی بهره نسازد. اگر به مزار مبارك ایشان رفتید، از آنجا كه وی نزد خداوند
متعال منزلت دارد -
چرا كه او سلطنت فقر داشت -
حتماً حوائج خویش را مطرح كنید.
آنجا محل نزول رحمت و دعا مستجاب تر و در واقع در مظان استجابت دعا است
(28) -
ص (38)، آیه ی 75
(29) -
رسائل توحیدی ، ص 192.[ك]
(30) -
بحارالانوار، ج 59، ص 184، ح26
(31) -
یونس (10)،آیه ی 3
(32) -
مثنوی، دفتر دوم، ابیات 2614-2624
(33) -
نهج البلاغه، خطبه ی اوّل
(34) -
انبیاء (21)، آیه ی 19 و 20
(35) -
فصلت (41)، آیه ی 38
(36) -
بحار الانوار، ج59، ص 175 و 176، ح6؛ نهج البلاغه، خ 109، (با كمی تفاوت).[ك]
(37) -
انعام (6)، آیه ی 61
(38) -
72/6/5
(39) -
فرازی از دعای كمیل.[ك]
(40) -
سبأ(34)، آیه ی 21
(41) -
هود(11)، آیه ی 57
(42) -
شوروی (42)، آیه ی 6
(43) -
انعام (6)، آیه ی 61
(44) -
بحارالانوار، ج 59، ص 184، ح25
(45) -
همان، ص 196، ح6
(46) -
از آثار نور سخن ها گفته شده است؛ ولی حقیقت آن هنوز ناشناخته است؛ حتی نور حسی
كه پرتوی از آن نور فراحسی و حقیقی است برای بشر امروز مرموز، مهم و پیچیده است و
تنها ظواهر و آثار آن را تا حدی می شناسد
(47) -
اصول كافی، ج2، ص 423، (چاپ قدیم)؛ ج4، ص 153-154، ح1، (چاپ جدید).[ك]
(48) -
رعد(13)، آیه ی11
(49) -
72/7/12
(50) -
همان
(51) -
ابراهیم (14)، آیه ی 27
(52) -
به نقل از: المیزان، ج12، ص 64.[ك]
(53) -
همان، ص 64 و 65.[ك]
(54) -
پرسش و پاسخ برزخی، به نحوی است كه شخص را به شک و تردیدی می اندازد تا هر چه
در درون آدمی است، بیرون كشیده شود و تمام ابعاد فكری و باطنی او مشخص شود. (برای
مطالعه بیشتر نگا: عروج روح، از همین قلم، ص 85 -92).[ك]
(55) -
روم(30)، آیه ی 10
(56) -
محمد (47)، آیه ی 25
(57) -
«ذلك بانهم آمنوا ثم كفروا فطبع علی قلوبهم فهم لا یفقهون»: منافقون (63) آیه
3.[ك]
(58) -
و چه نیكو گفته است مولانا: (صبر و خاموشی جذوب رحمت است/ وین نشان جستن نشان
علت است/ انصتوا بپذیر تا بر جان تو/ آید از جانان جزای انصتوا (مثنوی، دفتر سوم،
ابیات 2725 و 2726)[ك])
(59) -
حج(22)، آیه ی 54
(60) -
72/7/25
(61) -
طه (20)، آیه ی 50
(62) -
یونس (10)، آیه ی 35
(63) -
حج (22)، آیه ی 54
(64) -
مریم (19)، آیه ی 76
(65) -
طه (20)، آیه ی 82
(66) -
اصول كافی، ج2 ، ص 266(چاپ قدیم)؛ و ج3 ، ص 366، ح1(چاپ جدید).[ك]
(67) -
ق(50)، آیه ی 17 و 18
(68) -
مجادله (58)، آیه 22
(69) -
اصول كافی، ج2، ص 266(چاپ قدیم )؛ و ج3 ، ص 368 و 369 ، ح 3(چاپ جدید).[ك]
(70) -
علامه طباطبایی (قدس سره) معتقد بودند: این روح همان روح ایمان است كه همراه یك
فرشته می باشد و در برخی روایات گفته شده است كه روح القدس فرشته است و مؤمن را
تقویت و هدایت می كند. روایتی نیز در خصوص این روح وارد شده است: «عن ابى خدیجة
قال: دخلت على ابى الحسن(علیه السلام)؛ فقال لى: ان اللَّه تبارك و تعالى اید
المؤمن بروح منه تحضره فى كل وقت یحسن فیه و یتقى، و تغیب عنه فى كل وقت یذنب فیه و
یعتدى، فهی معه تهتز سرورا عند احسانه و تسیخ فى الثرى عند اسائته... ثم قال: نحن
نؤید الروح بالطاعة لله و العمل له»؛ «ابو خدیجه گوید: خدمت حضرت ابوالحسن (علیه
السلام) رسیدم، به من فرمود: خداى ) -
تبارك و تعالى ) -
مؤمن را به وسیله روحى از جانب
خود تایید كند و هر زمان كه مؤمن نیكى كند و تقوى پیش گیرد، آن روح نزد او حاضر
است. و هر گاه گناه و تجاوز کند، آن روح در آن زمان غایب شود. پس آن روح با مؤمن
است و در زمان احسان و نیكى او از شادى به جنبش آید و هنگام بد رفتاری اش در زمین
فرو رود... سپس فرمود: ما (اهل بیت) آن روح را به وسیله اطاعت خدا و عمل برای او
تایید می كنیم»: (اصول كافی، ج3 ، ص 369، ح1)
(71) -
فصلت (41)، آیه ی 44
(72) -
اشاره به آیه ی «لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرآنَ عَلى جَبَلٍ لَرَأیْتَهُ
خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشیَةِ اللَّهِ...»، حشر (59) آیه ی 21.[ك]
(73) -
بقره (2)، آیه ی 268
(74) -
72/8/7 (مصادف با شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
(75) -
طلاق (65)؛ آیه ی 2 و3
(76) -
همان، آیه ی 3
(77) -
بقره (2)، آیه ی 261
(78) -
همان، آیه ی 268
(79) -
المیزان، ج2 ، ص 404
(80) -
توبه (9)، آیات 20-22
(81) -
همان ، آیه ی 24
(82) -
همان، آیه ی 123
(83) -
انفال (8)، آیه ی 11 و 12
(84) -
حج (22)، آیه ی 4
(85) -
انعام (6)، آیه ی 121
(86) -
همان ، آیه ی 112
(87) -
اعراف (7)، آیه ی 56
(88) -
نگا: بحارالانوار، ج6، ص 137، ح42.[ك]
(89) -
حج(22)، آیه ی 4
(90) -
انعام (6)، آیه ی 38
(91) -
فتوحات مكیة، ج3 ، ص 55 و 56، باب 314
(92) -
انفطار (82)، آیات 10-12
(93) -
72/10/6(مصادف با ولادت حضرت علی (علیه السلام))
(94) -
نگا: همین نوشتار ) -
گفتار اوّل.[ك]
(95) -
برای فهم بهتر كتابت عمل نگا: مواقف حشر، از همین قلم، صص 29 - 39، و تجسم عمل و
شفاعت، از همین قلم، صص 46-73.[ك]
(96) -
تفسیر عیاشی، ج2، ص 328، ح34.[ك]
(97) -
كهف (18)، آیه ی 49
(98) -
نگا: بحارالانوار، ج 5، باب هفدهم، ص325.[ك]
(99) -
نگا: همان، باب چهارم، ص 140، ح 8 و باب هفدهم، ص 321، ح2 و 5 و 21.[ك]
(100) -
نهج البلاغه، خطبه ی 27.[ك]
(101) -
زمر(39)، آیه ی 42
(102) -
72/10/20(مصادف با روز مبعث)
(103) -
سجده (22)، آیه ی 11
(104) -
این چهار فرشته عبادتند از: میکائیل، اسرافیل، عزرائیل و جبرئیل. [ک]
(105) -
انعام (6)، آیه ی 61 و62
(106) -
نحل (16)، آیه ی32
(107) -
نگا: بحارالانوار، ج 6، باب 5، ص 143، ح 8. [ک]
(108) -
همان، ج 59، ص 264، ح53
(109) -
غافر (40)، آیه ی 7
(110) -
72/12/22 (مصادف با عید سعید فطر)
(111) -
برای مطالعه ی بیشتر در این خصوص نگا: قیام قیامت، از همین قلم، صص 78 - 84 و
معاد یا بازگشت به سوی خدا، از همین قلم، ج اول، صص 87 - 123.[ك]
(112) -
شوری (42)، آیه ی 5
(113) -
غافر (40)، آیه ی 7
(114) -
بحارالانوار، ج 59، ص 190، ح44
(115) -
همان، ص 191، ح 49
(116) -
همان، ص 196، ح61
(117) -
نساء (4)، آیه ی 97
(118) -
73/1/8
(119) -
نساء (4)، آیه ی 97
(120) -
نهج البلاغة، خطبه 109
(121) -
انعام (6)، آیه ی 93
(122) -
انفال (8)، آیه ی 50
(123) -
نحل (16)، آیه ی 28 و 29
(124) -
از این رو دست بر دعا برداشته و هم زبان با مولانا زمزمه كنیم:(یا كریم العفو
ستار العیوب/ انتقام از ما مكش اندر ذنوب/آنچه در كوی است ز اشیاء و آنچه هست/
وانما جان را بهر حالت كه هست /گر سگی كردیم ای شیر آفرین/شیر را مگمار بر ما زین
كمین (مثنوی، دفتر پنجم، ابیات 1197 - 1199).[ك])
(125) -
تحریم (66)، آیه 6
(126) -
73/1/23
(127) -
همان
(128) -
زمر (39)، آیه 69
(129) -
همان، آیه 71
(130) -
غافر(40)، آیه 49 و 50
(131) -
مطففین (83)، آیه 15
(132) -
زخرف (43)، آیه ی 74 - 78
(133) -
نگا: بحارالانوار، ج 8، باب 24، ص 284.[ك]
(134) -
مدثر (74)، آیه ی 30 و 31
(135) -
حاقه (69)، آیات 30-34
(136) -
فصلت (41)، آیات 30-32
(137) -
73/2/18
(138) -
مریم (19)، آیه ی 5.[ك]
(139) -
همان، آیه ی 33.[ك]
(140) -
بحارالانوار، ج6، ص 158، ح18
(141) -
یس (36)، آیه ی 58
(142) -
یونس (10)، آیه ی 25
(143) -
بحارالانوار، ج6، ص 159، ح19
(144) -
فصلت (41)، آیات 30-32
(145) -
ناگفته نماند ترس امامان معصوم (علیهم السلام) و انسان های كامل ومؤمنان
مطمئن، ترس مثبت و ارزشی است؛ زیرا خوف آنان از عظمت خداوند متعال است؛ نه مثل وحشت
ما وابستگان به دنیای مادی. به بیان دیگر حضرت حق در قلب اولیای الهی، تجلّی كرده و
موجب هیبت همراه به شوق می شود. در حقیقت هیبت و بزرگی خوف، از تجلّی عظمت و ادراك
آن است. دل عاشقان خداوند متعال، در هنگام ملاقات با حضرت دوست - كه با مرگ سر فصلی
از آن آغاز می شود - می تپد و وحشتناك و ترسناك می شود. این خوف غیر از ترس های
معمولی است كه دیگران از مرگ دارند. ترس و اضطراب افراد عادی، به جعت تعلّقات مادی
و دنیوی و نیز ناآگاهی و عدم آشنایی با سنن و قوانین جدید عوالم پس از مرگ و قیامت
است؛ ولی ترس بزرگانی چون امام حسن مجتبی (علیه السلام)، به جهت تجلّی مقام حضرت
احدیت در هنگام مرگ و پس از آن است. از این رو امام حسن (علیه السلام) یكی از دلایل
گریستن خود را «هول المطلع» مطرح می فرماید.[ك]
(146) -
بحارالانوار، ج6، ص 159، ح22
(147) -
دهشت و اضطرابی كه در حال تجلی مقام حضرت احدیت در مقام مرگ و پس از آن برای
اولیاء الهی و مقربان درگاه ربوبی دست می دهد.[ك]
(148) -
نحل (16)، آیات 31-32
(149) -
یونس (10)، آیات 63-64
(150) -
بحارالانوار، ج6، ص 153، ح8 .
(151) -
به نقل از: المیزان، ج10، ص 99 .
(152) -
همان .
(153) -
یونس (10)، آیات 62-64 .
(154) -
1372/2/22ش .
(155) -
بحارالانوار، ج6، ص153 و 154، ح9 .
(156) -
در این حال ندا کننده ای از درون عرش پروردگار بلند مرتبه به او ندا می کند -
به طوری که هم او می شنود و هم تمام کسانی که در حضور برزخی او هستند می شنوند - :
«یا ایتها النفس المطمئنة الی محمد و وصیته و الائمة من بعده ارجعی الی ربک راضیة
بالایة مرضیة بالثواب، فادخلی فی عبادی مع محمد و اهل بیته و ادخلی جنتی غیر
مشوبة»؛ «ای نفسی که در برابر محبت و ولایت حضرت رسول و علی و ائمه بعد از او آرام
گرفتی و سکونت دل به دست آورده؛ رجوع کن به پروردگارت در حالی که به ولایت راضی
هستی و به افاضه ی ثواب، مورد پسند و اختیار خدا واقع شده ای. پس داخل شو در زمره ی
بندگان خاص من محمد و اهل بیت او و داخل شو در بهشت خالص بدون شائبه کدورت و
ناراحتی و رنجی». نگا: بحارالانوار، ج6، صص162 و 163. [ک]
(157) -
نگا: همان، ج6، باب6، ص167، ح40. [ک]
(158) -
یونس (10)، آیات 62-64
(159) -
73/3/1(مصادف با عید سعید قربان)
(160) -
بحارالانوار، ج6، ص 187 و 188؛ ح21
(161) -
ق(50)، آیه 17
(162) -
فجر (89)، آیات 27-30
(163) -
اصول كافی ، ج3، ص 121، ح1
(164) -
ذاریات (51)، آیات 15) -
19
(165) -
اصول كافی، ج4، ص 72 و 73، ح1
(166) -
همان، ص 73 ، ح2
(167) -
همان، ص 73 و 74، ح3
(168) -
همان، ص 74، ح4
(169) -
انبیاء (21)، آیات 101) -
103
(170) -
73/3/5 (مصادف با ولادت امام هادی (علیه السلام))
(171) -
نمل (27)، آیه 87
(172) -
زمر (39)، آیه 68
(173) -
در این خصوص نگا: قیام قیامت، از همین قلم، صص 32-37.[ك]
(174) -
«... و انما هی نفسی اروضها بالتقوی لتأتی آمنة یوم الخوف الاكبر ... »: نهج
البلاغه، نامه ی 45.[ك]
(175) -
انبیاء(21)، آیات 101 - 103
(176) -
رعد (13)، آیات 19 - 24
(177) -
اشاره به : اعراف (7)، آیه ی 172.[ك]
(178) -
فاطر (35)، آیه ی 28
(179) -
نگا: المیزان، ج11، ص 350، ح1-4.[ك]
(180) -
نگا: همان، ح5.[ك]