طلوع آشنايى
اين كتاب تاليف مهدى رفيعى ميباشد .
كسى كه به خاطر نداشتن همسر به حرام مىافتد، واجباست ازدواج كند.
اجتماع انسانى اقتضا مىكند كه روابط افراد جامعه از جمله دختر و پسر، تعريفشده،
قانونمند و داراى حقوق و حدود ويژه باشد. از اين رو، در جامعهاسلامى، رابطه اين دو
صنف در مسير سالم ازدواج قرار گرفته است نياز طبيعى انسان به تشكيل خانواده و
توليد و تربيت نسل جديد و بهرهمند شدن از مزاياى روانى و مادّى آن و نظر به
اهمّيّت فراوانى كه دين «اسلام» براى «ازدواج دائم» لحاظ كرده و آن را با اوصافى
همچون «دوست داشتنىترين پيوندها در نزد خدا»، «آرامبخش روان»، «رهايىبخش از
آلودگىها و فساد دنيايى و عذاب آخرت»، «وسيله استحكام و تكميل دين» و غيره وصف
كرده و حتى در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران يك اصل كامل (اصل 10) را به خود
اختصاص داده است، نويسنده مراحل مقدماتى «ازدواج دائم» را مورد بحث قرار داده است.
از آن رو كه بنيان نهادن چنين مجموعه ارزشمندى كه مىتواند خوشبختى يا بهعكس،
تلخكامى و شوربختىرا در سرنوشت زندگى جوان رقم بزند، شايسته است كه با بصيرت كافى
و درايت لازم همراه باشد و اين مهم، از زواياى گوناگون قابل بررسى است؛ از جمله
«آشنايى و شناخت دختر و پسر، پيش از ازدواج». اين موضوع در دو فصل:- ضرورتِ شناختِ
قبل از ازدواج؛- مراحل شناختِ يكديگر و چگونگى آن ميباشد.
اين بحث با نگرش دينى و برمبناى فقه شيعه تنظيم شدهاست تا از اين زاويه، نسل نو به
روشنى دريابد كه «اسلام» دين زندگى است و در همه ابعاد و براى هر قشرى رهنمودهاى
كاربردى دارد كه در هر عصر و محيطى قابل اجراست؛ و آنچه موجب انحطاط جامعهاسلامى
شده، ناشى از ضعفِ شناخت مسلمانان از حقيقت دين و عدمِ اجراى صحيح توصيههاى آن
است.
نور پارهاى الهى در حكمت متعالى
ترجمه: اللمعة الالهية في الحكمة المتعالية و
الكلمات الوجيزة
اين كتاب تاليف ملا مهدى نراقى با ترجمه دكتر عليرضا باقر ميباشد .
سيماى طبيعت در قرآن
اين كتاب تاليف دكتر محمّد حسن رستمى ميباشد .
از طبيعت و مظاهر آن، در طول تاريخ برداشتهاى نادرستى شده است(ع) گاه آن را به
خدايى گرفتهاند و زمانى، رقيب او پنداشتهاند. اما قرآن با ردِّ اين تلقىهاى
ناصواب، چهرهاى زيبا و جذاب از آن، ترسيم كرده و ارتباط صحيح طبيعت با خداوند و
نيز رابطه معقول طبيعت با انسان را به خوبى تبيين كرده است و بدينسان، قسمتى ديگر
از غل و زنجيرهاى اوهام را از گردنِ انديشه بشرى برداشته است.
در نوشتار حاضر، پس از گزارش كوتاهى از ديدگاه جاهلى درباره طبيعت و نيز نظر عهدين
در اينباره، اهداف قرآن از طرح مسائل طبيعى بيان شده و سپس به تفصيل ديدگاه قرآن
درباره آب، باران، باد، ابر، رعد، برق، كوهها، نهرها، چشمهها، درياها، گياهان و
حيوانات، تبيين گرديده است.