1- ((سوره مومنون ))
(23): 55-56
2- ((سوره يونس ))
(10): 188؛ ((مجمع البيان ))
5/129-130
3- ((بحار)) 73/122
4- ((نهج البلاغه ))
/330؛ ((عبده )) 1/211
5- ((اصول كافى ))
2/136
6- ((سوره توبه ))
(9): 87
7- ((بحار)) 73/122
8- ((نهج البلاغه ))
/330؛ ((عبده )) 1/211
9- ((اصول كافى ))
2/136
10- ((اصول كافى ))
1/22
11- ((تحف العقول ))
/292
12- ((سوره توبه ))
(9): 93
13- ((تحف العقول ))
/48 و 141
14- ((تحف العقول ))
/48 و 141
15- ((نهج البلاغه ))
/330؛ ((عبده )) 1/211
16- ((كنز الفوائد))،
((بحار)) 103/20
17- ((سوره شعرا))
(26): 151-152
18- ((سوره قصص ))
(28): 77
19- ((سفينة البحار))
2/361
20- يعنى : جهل و نادانى و زاييده از تكاثر (افزوندارى و
افزونخواهى و نازيدن به توانگرى ) جهل و نادانى كه از افزوندارى و
افزونخواهى در انسان پديد مى آيد، و بر رفتار و كردار و افكار او اثر
مى گذارد
21- ((نهج البلاغه ))
/ 33؛ ((عبده )) 1/ 17.
22- ((خصال )) شيخ
صدوق / 31.
23- ((علل الشرائع ))
1/ 109.
24- ((علل الشرائع ))
1/ 109.
25- ((خورنق ))، قصرى
معروف در بين النهرين ، كه يكى از ملوك عرب آن را براى يزدگرد اول
ساسانى ساخت . ((سدير))
نيز قصرى معروف كه نامش در اشعار عرب آمده است .
26- ((سوره حج ))
(22): 46.
27- ((اختصاص )) شيخ
مفيد / 339.
28- ((تحف العقول ))
/ 48.
29- ((غرر الحكم ))
/17.
30- ((اصول كافى ))
2/ 166، ((بحار)) 74 (71
از چاپ بيروت ) / 234.
31- ((تحف العقول ))
/ 141.
32- ((سوره ق ))
(50): 37.
33- ((بحار)) 77 /
175.
34- ((سفينة البحار))
2/ 361.
35- درباره ((تكاثر))
و طرد آن ، فصل 8، از اين باب را نيز بنگريد (جلد سوم ).
36- ((وسائل )) 11/
336.
37- ((علل الشرائع ))
/484، از احاديث امام باقر (ع ).
38- ((سوره بقره ))
(2): 275؛ ((مجمع البيان ))2/389.
39- ((نهج البلاغه ))
/755؛ ((عبده )) 2/150.
40- ((تحف العقول ))
/196.
41- ((سوره نساء))
(4): 38.
42- ((سوره نساء))
(4): 38.
43- ((خصال )) 1/113.
44- ((تحف العقول ))
/141.
45- ((اصول كافى ))
2/315
46- ((سفينة البحار))
2/361
47- ((سوره قصص ))
(28): 76.
48- ((خصال )) 1/
164.
49- ((نهج البلاغه ))
/ 1160؛ ((عبده )) 3/
190.
50- ((صحيفه سجاديه ))
/ 202 (دعاى 30)
51- ((سفينة البحار))
2/ 361.
52- ((سوره كهف ))
(18): 57.
53- ((سوره كهف ))
(18): 57.
54- ((اصول كافى ))
2/ 135.
55- ((خصال )) 1 /
39.
56- ((سوره مدثر))
(74): 12 و 15.
57- ((نهج البلاغه ))
/ 981؛ ((عبده )) 3/ 88.
58- -((غررالحكم )) /
352.
59- ((اصول كافى ))
2/ 319.
60- ((بحار)) 71 /
349.
61- ((عيون اخبار الرضا - ع -))
1/ 276 - 277؛ ((خصال ))
1/ 283.
62- ((سوره ليل ))
(92): 108؛ ((مجمع البيان ))
10 / 502.
63- ((سوره آل عمران ))
(3):180.
64- ((سوره فجر))
(89): 19 - 20.
65- ((امالى )) شيخ
صدوق / 201.
66- ((وسائل )) 12/
21.
67- ((غررالحكم )) /
352.
68- ((اصول كافى )) 2
/ 136.
69- ((عيون اءخبار الرضا- ع -))
1/ 276.
70- ((سوره همزه ))
(104): 3.
71- ((سوره شعرا))
(26): 129.
72- ((سوره ابراهيم ))
(14): 3؛ ((مجمع البيان ))
6 / 303.
73- ((مكارم الاخلاق ))
/526.
74- ((خصال )) 1/13.
75- ((تحف العقول ))
/57.
76- ((عيون اءخبار الرضا- ع -
)) 1/276.
77- ((سوره انبيا))
(21):67.
78- ((سوره حج ))
(22):71.
79- ((معانى الاءخبار))
2/382.
80- ((معانى الاءخبار))
2/382.
81- ((خصال )) 1/113.
82- ((نهج البلاغه ))
/330؛ ((عبده )) 1/211.
83- ((بحار)) 73/115.
84- ((نهج البلاغه ))
/927؛ ((عبده )) 3/56.
85- ((سوره حديد))
(57) 23-24.
86- ((سوره همزه ))
(104): 3.
87- ((سوره بلد))
(90): 5-6.
88- ((سوره بلد))
(90): 7.
89- ((تفسير تبيان ))
10/351.
90- ((تفسير مجمع البيان ))
10/493.
91- ((تحف العقول ))
/28.
92- ((ارشاد القلوب ))
/201.
93- ((اصول كافى ))
2/262-263.
94- ((بحار)) 72/15.
95- ((سوره بقره ))
(2):247.
96- ((سوره زخرف ))
(43): 53 و 31.
97- ((سوره زخرف ))
(43): 53 و 31.
98- ((مكارم الاخلاق ))
/529.
99- ((بحار)) 52/264.
از كتاب ((جامع الاءخبار)).
100- ((غررالحكم ))
/31.
101- ((كافى )) 8/21.
102- ((غررالحكم ))
/42.
103- ((عيون اءخبار الرضا- ع -))
2/130؛ نيز فصلهاى مناسب ديگر.
104- ((سوره بقره ))
(2): 168.
105- شيخ بزرگوار كلينى ، از حضرت امام جعفر صادق (ع ) روايت كرده
است كه فرمود: قال الله عز و جل -: الخلق عيالى
، فاءحبهم الى ، اءلطفهم بهم ، و اءسعاهم فى حوائجهم
((خداوند بزرگ فرموده است : ((خلق
خانواده منند، از اينرو محبوبترين آنان در نزد من كسانى هستند كه با
مردم هر چه بيشتر لطف و مهربانى كنند، و در بر آوردن نيازهاى مختلف
آنان هر چه بيشتر بكوشند))( ((اصول
كافى )) 2/199).
106- ((نهج البلاغه ))
/230؛ ((عبده )) 1/159.
در اين نسخه ، ((عياله الخلق ))
آمده است .
107- ((كافى )) 8/23.
108- در اين باره ، بحثى مفصل - بر پايه آيات و احاديث - در فصل
36، از اين باب خواهد آمد (در همين جلد).
109- و اطمينان مردم را از اينكه اسلام بتواند آنان را از اختاپوس
بيعدالتى و تبعيض و محروميت نجات دهد، سلب مى كند...
110- ((كافى )) 8/21،
از سخنان امام على بن ابيطالب (ع )، از ((خطبه
وسيله ))؛ نيز فصل 14، از اين باب (جلد سوم ).
111- حديث شريف نبوى : ((شر اءمتى الاءغنياء))،
در فصل 8، از اين باب آورده شد، ملاحظه شود (جلد سوم ).
112- نزديك شدن متكاثران به مقامات دينى و وجهه داشتن در نزد آنان
نيز، براى امت اسلامى امرى كمرشكن است ، و باعث ضعف دين ، تباهى جامعه
، نابودى قسط و عدل ، فروخفتن شعله انقلاب ، بسته شدن دست حاكميت در
اجراى عدالت ، نوميدى مصلحان آگاه ، بريدن جوانان آينده جو، و دلسردى
طرفداران مخلص حق و عدل است . از آيات قرآنى و احاديث متعددى كه درباره
آنان صفات فردى و اجتماعى و رفتارى آنان آمده است ، اين حقايق بروشنى
فهميده مى شود. در يك كلمه بايد گفت : ((نزديك
شدن ياد شده و پذيرش ، آن ، بر خلاف سيره الهى پيامبران است
)) و يا قوم ! لا
اءساءلكم عليه مالا - ((سوره هود))
- 11 - آيه 29). نيز فصل 22، از اين باب (در همين جلد)، و فصل 50 (جلد
پنجم )، ملاحظه شود.
113- ((سوره بقره ))
(2): 247.
114- ((سوره زخرف ))
(43): 53.
115- ((مكارم الاخلاق ))
/529 و /526.
116- ((مكارم الاخلاق ))
/529 و 526.
117- ((سوره اعراف ))
(7):90.
118- ((سوره زخرف ))
(43):22-24.
119- ((نهج البلاغه ))
/594؛ ((عبده ))
2/128-129.
120- ((سوره مزمل ))
(73):11.
121- ((سوره قلم ))
(68): 12-15.
122- ((سوره اعراف ))
(7):75.
123- ((سوره اعراف ))
(7):127.
124- ((سوره يونس ))
(10):83.
125- ((سوره زخرف ))
(43):52.
126- ((سوره اعراف ))
(7): 66.
127- ((نهج البلاغه ))789
- 790؛ ((عبده ))
2/168-169.
128- ((سوره يس ))
(36):47.
129- ((سوره انبياء))
(21): 11-14.
130- ((مجموعه ورام (تنبيه الخواطر)
)) /10.
131- (در همين جلد).
132- ((بحار))
103/26، از كتاب ((اءعلام الدين
))، نيز فصل 8، از اين باب (جلد سوم ).
133- ((سوره توبه ))
(9):81.
134- نيز - ((مجمع البيان ))
5/56.
135- ((سوره توبه ))
(9):83.
136- ((سوره توبه ))
(9):86.
137- ((بحار))
73/104.
138- ((نهج البلاغه ))
/400؛ ((عبده )) 2/16.
139- ((سوره آل عمران ))
(3):181.
140- ((سوره بقره ))
(2): 247.
141- ((سوره سباء))
(34):35.
142- ((بحار))
52/246، از كتاب ((جامع الاءخبار)).
143- ((مكارم اخلاق ))
/526.
144- ((سوره حجر))
(15):3.
145- ((غررالحكم ))
/33.
146- ((غررالحكم ))
/286.
147- ((بحار)) 3/87.
148- ((بحار)) 3/106.
149- ((سوره مجادله ))
(58):19.
150- ((سوره بقره ))
(2):268.
151- ((نهج البلاغه ))
438-439؛ ((عبده ))
2/37-38.
152- ((بحار)) 73/92.
153- ((اصول كافى ))
2/315.
154- ((سوره طاها))
(20):131.
155- ((سوره انفال ))
(8):28.
156- ((سوره تغابن ))
(64): 15.
157- ((غررالحكم ))
/26.
158- ((غررالحكم ))
/51.
159- ((بحار)) 73/81.
160- ((سوره قيامت ))
(75): 26-30.
161- ((نهج البلاغه ))
/331-332؛ ((عبده ))
/211-212 در اين قطعه ، چند ((فعل
)) كه بايد به صورتهاى گوناگون
((فعل ماضى )) ترجمه مى شد، بتناسب ، با
((زمان حال )) ترجمه گشت
.
162- ((سوره همزه ))
(104):4-7.
163- ((سفينة البحار))
2/327.
164- فصل 3، از اين باب را بنگريد (جلد سوم )
165- ((عدة الداعى ))
/113.
166- با اينكه پيامبر بزرگ توحيد، محمد بن عبداللّه (ص )، و امام
سترگ موحدان ، اميرالمؤ منين على بن ابيطالب (ع )، و معلم داناى
خداشناسى ، امام جعفر صادق (ع )، حرمان محرومان و نيازمندى نيازمندان
را به ظلم و گناه و حق خوارى توانگران مربوط دانسته اند - احاديث جهت
بخش اين موضوع را در اين فصلها آورده ايم ، تا اين اصل تحول آفرين در
افكار جا بيفتد، و تا محرومان عوامل محروميت خويش را بشناسند، و به
چاره انديشى دست يازند...
167- ((سوره شعرا))
(26): 151-152.
168- فصل 27، از اين باب (در همين جلد).
169- ((سوره اسرا))
(17):16.
170- ((مكارم الاخلاق ))
525 - 526.
171- ((غررالحكم ))
/34.
172- ((بحار)) 78/23؛
از كتاب ((مطالب السؤ ول )).
173- ((نهج البلاغه ))
373 - 374؛ ((عبده ))
1/235.
174- ((اصول كافى ))
2/135.
175- ((سوره بقره ))
(2): 188.
176- ((سوره اعراف ))
(7): 127.
177- نيز فصل 7، از اين باب (جلد سوم )، و فصل 50 (جلد پنجم ).
178- بايد توجه داشت كه آنچه در اين ((نگاه
)) مى آيد، مربوط است به نظامهاى تكاثرى و
اقدامهاى متكاثران ، نه نظامهاى اسلامى عامل بالعدل و جامعه هاى اسلامى
قائم بالقسط.
179- ((سوره نسا))
(4): 41.
180- و اين كاگزارى كردن ، پس از گرايش به ((تكاثر))
و زندگيى آنگونه داشتن (كه لازمه اش پيوند يابى يا متكاثران و سرمايه
داران جهانى است )، امرى قهرى است ، چه گروه ياد شده بخواهند چه
نخواهند، و يكى از مسائلى كه واجب است جامعه از آن غافل نباشد اين است
كه مبارزه با ((امپرياليسم خارجى
)) - در هر جامعه - بدون مبارزه با ((امپرياليسم
داخلى )) و تكاثر حاكم بر محيط، نتيجه و اثر
چندانى ندارد، چنانكه تجربه نيز شاهد آن است .
181- ((سوره مزمل ))
(73): 10- 11.
182- ((سوره توبه ))
(9): 48.
183- ((عده الداعى ))/
111. همه سخنان ابن فهد حلى را در اين باره ، در صفحه هاى 111 تا 113
كتاب وى بنگريد، كه بس سودمند است . بخش ديگرى از اين سخنان را - كه در
كلام وى ، پيش از بخش مذكور در بالا آمده است - در فصل 39، از اين باب
آورده ايم (همين جلد)؛ ملاحظه شود.
184- يكى از نمونه هاى ويرانگرى پايگاههاى ياد شده ، حديثى است كه
امام موساى كاظم (ع ) نقل فرموده است : ((روزى
پيامبر خدا وارد مسجد شد، ديد عده اى دور مردى گرد آمده اند. پرسيد:
اين چيست ؟ گفتند: علامه است . فرمود: علامه چيست ؟ گفتند: كسى است كه
انساب عرب و حوادث تاريخى و جنگهاى دوره جاهليت را از همه بهتر مى
داند. فرمود: اينها معلوماتى است كه به هر كس نداند زيانى نمى رساند، و
به هر كس بداند سودى نمى بخشد. سپس فرمود: علم (سودمند براى صيرورت
متعالى انسان ) تنها سه چيز است : معارف اعتقادى و شناختى درست (آيه
محكمه )، و احكام فقهى و حقوقى مبتنى بر عدالت (فريضه عادله )، و سنن و
تعاليم اخلاقى رشد آفرين (سنه قائمه ). و جز اينها هر چه باشد فضل است
(اطلاعاتى نه چندان ضرورى ) )) -
((اصول كافى )) 1/32).
در آن دوران ، تفكر جاهليت متوجه اطلاعاتى بود واهى ، درباره
استخوانهاى پوسيده و تاراجگريهاى پراكنده اى كه عرب جاهليت ، اين سوى و
آن سوى ، بدانها مى پرداخت ، و چيزهايى درباره زندگى مردگان جاهليت كه
داراى همينگونه پندارها و كردارها بودند. و اين اطلاعات را براى آن مى
خواستند تا اشراف و خاندانهاى بزرگ جاهليت افتخار ورزند كه از
بازماندگان آن تاراجگرانند، كه بر مردمان نجيب و فرو دست برترى مى
فروخته اند و سلطه داشته اند. اسلام ، همه اين پندارهاى پوچ راكه
انسانها را از يكديگر جدا مى كند و خاندان را بر خاندانى برترى مى نهد
پايمال كرد، و آن نظامهاى فكرى جاهلى و عرفهاى منحط را از ميان برداشت
، و به هرگونه افتخارى به آثار جاهليت و تكاثر و ثروت پايان داد. و
اكنون بايد بهوش باشند و بكوشند تا آنگونه پندارهاى واهى جاهلى و
عرفهاى منحط اشرافى در ميان آنان زنده نشود، و اگر شده است ، همه گونه
تلاش كنند تا از ميان برود.
185- ((نهج البلاغه ))
/993؛ ((عبده )) 3/93.
186- ((نهج البلاغه ))
/491؛ ((عبده )) 2/65.
187- ((وسائل ))
11/81؛ نيز فصل 47، از اين باب (جلد پنجم ).
188- ((سوره حجرات ))
(49): 13.
189- ((تحف العقول ))
/271.
190- ((وسائل ))
11/81.
191- ((سوره هود))
(11): 112 - 113.
192- ((سوره شعرا))
(26): 150 - 151.
193- ((ارشاد القلوب ))
/201؛ (در چاپى ديگر: 279 - 280)؛ در برخى از نسخه ها به جاى
((بعد))،
((ابعد)) است ، كه به يك معنى است .
194- ((تحف العقول ))
/ 42.
195- ((بحر المعارف ))
/258.
196- ((بحار)) 14 /
83، از كتاب ((مجموعه ورام (تنبيه الخواطر)
)).
197- ((سوره نمل ))
(27): 80.
198- ((تحف العقول ))
/42.
199- ((خصال ))
1/113.
200- ((بحار))
14/252.
201- ((سوره نوح ))
(71): 21 - 22.
202- ((وسائل ))
12/98.
203- ((بحار)) 22/
435.
204- ((بحار)) 22/
424.
205- ((امالى )) شيخ
طوسى 2/ 134.
206- ((امالى )) شيخ
طوسى 2/ 134.
207- ((مستدرك نهج البلاغه
)) / 179 (تاءليف عالم فاضل و اديب ، شيخ هادى كاشف الغطاى نجفى
چاپ بيروت ).
208- ((نهج البلاغه ))
/ 1236؛ ((عبده )) 3/
229.
209- ((بحار)) 52 /
264؛ از كتاب ((جامع الاخبار)).
210- ((منية المريد))
/ 19، از سخنان امام على بن ابيطالب (ع ).
211- صفحه هاى 78 - 79.
212- ((سوره سباء))
(34): 34؛ ((سوره مزمل ))
(73): 11.
213- ((وسائل )) 11/
521؛ نيز فصل 2، از اين باب (جلد سوم ).
214- و هر زمان كه دين - براى اقامه حق و اجراى عدالت - نيازمند به
خون (شهادت ) شده است ، ديده ايد كه چگونه پهنه هاى ((جهاد))
و ((شهادت )) و
((فداكارى ))، از جوانان
قشرهاى تحت فشار و محروم و مستضعف پر گشته است . و آيا هيچگاه در چنين
پهنه ها، اثرى از جوانان خانواده هاى توانگر و ثروتمند و برخوردار - جز
مواردى اندك - ديده ايد؟ آرى ، جوانان آنان را- اغلب اوقات - در اين سر
و آن سر جهان ، غرق در تن آسانى و تنعم و خوشگذرانى ، مى توان ديد.
215- ((سوره هود))
(11): 29.
216- ((سوره شعرا))
(26): 114.
217- ((خصال )) 1/
164؛ متن حديث نبوى ، در فصل 17 گذشت ، صفحه 56.
218- و آنچه امام على بن ابيطالب (ع )، آن را نكوهيده است ، واقع
نخواهد شد - ( ((نهج البلاغه ))
/ 1010؛ ((عبده )) 3/
105).
219- ((روضة الواعظين ))
/ 9،از سخنان امام على بن ابيطالب (ع ).
220- ((بحار)) 72 /
47؛ از كتاب ((جامع الاخبار))،
سخن پيامبر اكرم (ص )، فصل 30، از اين باب (در همين جلد).
221- (جلد سوم ).
222- ((تحف العقول ))
/ 261؛ از سخنان حضرت امام جعفر صادق (ع ).
223- ((سوره زخرف ))
(43): 32.
224- ((سوره نازعات ))
(79): 33، ((سوره عبس ))
(80): 32.
225- ((كافى )) 5/80.
226- ((نهج البلاغه ))
/83؛ ((عبده )) 1/56.
227- (جلد پنجم ).
228- ((نهج البلاغه ))
/224؛ ((عبده )) 1/158.
229- ((كافى )) 5/81.
230- - ((كافى )) 1/
542.
231- ((سوره فرقان ))
(25): 67.
232- ((سوره نساء))
(4):5.
233- ((بحار)) 78/23،
از كتاب ((مطالب السؤ ول )).
234- ((اصول كافى ))
1/23.
235- در فصل 16، و ((نگاهى به سراسر آن
)) (در آغاز اين جلد)، درباره اين حديث سخنى
كوتاه آورديم .
236- ((مجمع البيان ))
7/179.
237- ((تحف العقول ))
/296.
238- ((سوره نساء))
(4):29.
239- ((سوره توبه ))
(9):34.
240- (همه در جلد سوم )
241- يعنى باب 11 و باب 12، از اين كتاب (جلد سوم تا ششم ).
242- ((بحار)) 72/66.
از كتاب ((اسرائر))، ابن
ادريس حلى .
243- (در هيمن جلد).
244- ((تحف العقول ))
/279.
245- ((بحار)) 72/66،
از كتاب ((التمحيص )).
246- ((بحار)) 72/66.
از كتاب ((التمحيص )).
247- - ((اصول كافى ))
2/131.
248- ((جامع السعادات ))
2/.38
249- ((جامع السعادات ))
2/36.
250- ((جامع السعادات ))
2/38؛ نيز، فصل 41، از اين باب ، پايان ((نگاهى
به سراسر فصل )) (جلد پنجم ).
251- ((علل الشرائع ))
/577؛ از سخنان امام باقر (ع ).
252- ((نهج البلاغه ))
/755؛ ((عبده )) 2/149 -
150.
253- ((سوره نازعات ))
(79):33؛ ((سوره عبس ))
(80):32.
254- ((سوره ق ))
(50):11.
255- ((سوره رحمان (الرحمن )
)) (55):10.
256- ((سوره ذاريات ))
(51):58.
257- ((سوره عنكبوت ))
(29):60؛ ((مجمع البيان ))
8/291.
258- ((كافى )) 5/81.
259- ((مستدرك الوسائل ))
1/509.
260- ((وسائل )) 6/4؛
((كافى )) 1/542؛
((مستدرك )) 2/322.
261- ((وسائل )) 6/4؛
((كافى )) 1/542؛
((مستدرك )) 2/322.
262- ((وسائل )) 6/4؛
((كافى )) 1/542؛
((مستدرك )) 2/322.
263- ((بحار))
73/167، از كتاب ((كنز الفوائد))
(از احاديث قدسى ).
264- ((تحف العقول ))
279؛ از سخنان امام صادق (ع ).
265- ((سوره روم ))
(30):41.
266- ((سوره بقره ))
(2):195.
267- فصلهاى دهگانه درباره فقر، از اين باب ، يعنى فصلهاى 30 تا 39
(در همين جلد).
268- ((سوره قصص ))
(28): 59.
269- ((المحجه البيضاء))
3/140.
270- نيز فصل 34، از باب دوازدهم (جلد ششم ).
271- ((كافى )) 5/80،
از سخنان پيامبر اكرم (ص ) به روايت امام محمد باقر (ع ).
272- ((سوره نحل ))
(16): 118.
273- ((سوره نحل ))
(16): 118.
274- ((سوره مائده ))(5):
87.
275- ((سوره مائده ))
(5): 88.
276- ((اصول كافى ))
1/22.
277- ((سوره مائده ))
(5): 2.
278- (جلد سوم ).
279- ((علل الشرايع ))
/557.
280- عزت - در اينجا -: كميابى ، دشوارى ، در دسترس نبودن ، بسختى
در دسترس قرار گرفتن .
281- ((جامع السعادات ))
2/129.
282- ((علل الشرائع ))
/369. اين حديث شريف رضوى ، در چند جا از فصلهاى باب 11 و باب 12 آمده
است ، از جمله فصل 40، از باب 12، بند ((و))
(جلد ششم ).
283- ((اصول كافى ))
2/131.
284- ((اصول كافى ))
2/131.
285- ((عيون اخبار الرضا - ع -))
1/276 - 277، نيز فصل 17، از اين باب (در همين جلد).
286- ((عيون اخبار الرضا - ع -))
1/276 - 277، نيز فصل 17، از اين باب (در همين جلد).
287- ((عيون اخبار الرضا - ع -))
1/276 - 277، نيز فصل 17، از اين باب (در همين جلد).
288- ((عيون اخبار الرضا - ع -))
1/276 - 277، نيز فصل 17، از اين باب (در همين جلد).
289- ((عيون اخبار الرضا - ع -))
1/276 - 277، نيز فصل 17، از اين باب (در همين جلد).
290- فصل 8، از اين باب (جلد سوم ).
291- فصل 8، از اين باب (جلد سوم ).
292- فصل 8، از اين باب (جلد سوم ).
293- فصل 8، از اين باب (جلد سوم ).
294- فصل 34، از اين باب (در همين جلد)،
295- فصل 34 و فصل 35، از اين باب (در همين جلد)،
296- فصل 34 و فصل 35، از اين باب (در همين جلد)،
297- فصل 34 و فصل 35، از اين باب (در همين جلد)،
298- فصل 34 و فصل 35، از اين باب (در همين جلد)،
299- فصل 34 و فصل 35، از اين باب (در همين جلد)،
300- فصل 34 و فصل 35، از اين باب (در همين جلد)،
301- فصل 34 و فصل 35، از اين باب (در همين جلد)،
302- فصل 34 و فصل 35، از اين باب (در همين جلد)،
303- فصل 35، از اين باب (در همين جلد).