تسنيم
تفسير قران كريم - جلد ۵

آية الله جوادى آملى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


301- نهج البلاغه ، حكمت 211.
302- سوره نباء، آيه 18.
303- نورالثقلين ، ج 5، ص 493؛ تفسير صافى ، ج 5، ص 275.
304- سوره بقره ، آيه 275.
305- نهج البلاغه ، خطبه 87.
306- نهج البلاغه ، خطبه 87.
307- مقصود حافظ ابن كثير كه بين دو قول جمع كرده اين است كه هم مسخ معنوى حاصل شد و هم مسخ صورى ؛ نان كه تصوير قسم دوم چنين است ؛ بنابراين ، مراد قائل مبهم نيست ؛ هر چند برخى مراد آن را نامعلوم پنداشته اند (المنار، ج 1، ص 345.
308- اَوْباش كه جمع وَبش به معناى چرك ناخن ، پوست و... است ، مانند كلمه اوشاب بر افراط فرومايه اطلاق مى شود و گفته شده كه جمع مقلوب از بوش است (اقرب الموارد، وَ ب ش ).
309- الجامع لا حكام القرآن ، ج 1، ص 440؛ البحر المحيط، ج 1، ص 245.
310- المنار، ج 1، ص 345.
311- ر.ك : تفسير صدرالمتاءلهين ، ج 3، ص 468-469.
312- مثنوى معنوى ، ص 338؛ شرح مثنوى سبزوارى ، ج 3، ص 214.
313- تفسير ابن عربى ، ج 1، ص 143، هامش .
314- سوره نساء، آيه 47.
315- جامع البيان ، ج 1، ص 37-378.
316- سوره جمعه ، آيه 5.
317- سوره توبه ، آيه 87.
318- سوره بقره ، آيه 7.
319- تفسير كبير، ج 2، ص 117؛ تفسير صدرالمتاءلهين ، ج 3، ص 468.
320- نورالثقلين ، ج 1، ص 86.
321- سوره اعراف ، آيه 163.
322- سوره اعراف ، آيه 169.
323- تفسير برهان ، ج 1، ص 106-107.
324- سوره اسراء، آيه 15.
325- تفسير برهان ، ج 1، ص 107-108.
326- سوره ق ، آيه 38.
327- نورالثقلين ، ج 1، ص 87.
328- نورالثقلين ، ج 1، ص 87.
329- روح المعانى ، ج 1، ص 256-258.
330- نورالثقلين ، ج 1، ص 87.
331- سوره مائده ، آيه 96.
332- بحار، ج 16، ص 329.
333- تفسير برهان ، ج 1، ص 107.
334- صحيفه سجّاديه ، دعاى 13.
335- تفسير برهان ، ج 1، ص 105.
336- نور الثقلين ، ج 1، ص 86.
337- نور الثقلين ، ج 1، ص 86.
338- ميزان الحكمة ، ج 7، ص 156.
339- ميزان الحكمة ، ج 7، ص 156.
340- ميزان الحكمة ، ج 7، ص 156.
341- تفسير برهان ، ج 1، ص 107.
342- مجمع البيان ، ج 1، ص 264.
343- مسالك الا فهام ، ج 11، ص 516-517.
344- ج 36، ص 197.
345- نورالثقلين ، ج 1، ص 86؛ تفسير قمى ، ج 1، ص 181.
346- نورالثقلين ، ج 1، ص 86؛ تفسير قمى ، ج 1، ص 181.
347- تفسير برهان ، ج 1، ص 107.
348- مجمع البيان ، ج 1، ص 265.
349- سوره بقره ، آيه 2.
350- ر.ك تسنيم ، ج 2، ص 140.
351- سوره انعام ، آيه 144.
352- سوره انعام ، آيه 146.
353- مفردات راغب ، ه ز ء.
354- سوره مائده ، آيه 57.
355- سوره مائده ، آيه 58.
356- سوره كهف ، آيه 106.
357- ر.ك : تفسير ابوالفتوح ، ج 2، ص 10.
358- منهج الصادقين ، ج 1، ص 293.
359- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 134؛ روح المعانى ، ج 1، ص 452.
360- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 134؛ روح المعانى ، ج 1، ص 452.
361- ر.ك : مفردات راغب ، (((ف ر ض .
362- ر.ك : مفردات راغب ، ف ر ض .
363- همان ، ب ك ر.
364- ر.ك : التحقيق فى كلمات القرآن الكريم ، ج 9، ص 59، ف ر ض .
365- مجمع البيان ، ج 1، ص 268.
366- سوره نور، آيه 35.
367- سوره واقعه ، آيات 42-44.
368- سوره نساء، آيه 143.
369- مفردات راغب ،، ع و ن .
370- تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 135.
371- روح المعانى ، ج 1، ص 456.
372- بحار، ج 88، ص 318.
373- سوره ملك ، آيه 15.
374- سوره نحل ، آيه 69. ر.ك : مفردات راغب ، ذ ل ل .
375- سوره مائده ، آيه 54.
376- روح المعانى ، ج 1، ص 263.
377- مفردات راغب ، و ش ى .
378- روح المعانى ، ج 1، ص 460.
379- منهج الصادقين ، ج 1، ص 296؛ تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 136؛ غرائب القرآن ، ج 1، ص ‍ 311.
380- قاعده معروف دَرْرء در باب حدود: اِدراءوا الحدود بالشبهات (وسائل الشيعه ، ج 28، باب 24، ص 47) به اين معناست كه با شبهات ، حدود را دفع كنيد.
381- ر.ك : روح المعانى ، ج 1، ص 462.
382- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 137.
383- سوره بقره ، آيه 93.
384- حسين بن خالد از امام رضاعليه السلام نقل مى كند: همان كسانى كه بنى اسرائيل را به گوساله پرستى امر كردند و (غير از سامرى ) از سران جريان گوساله پرستى بودند، ماءمور به ذَبْح بقره شدند (نورالثقلين ، ج 1، ص 88) كه تفصيل آن در بحث روايى خواهد آمد.
385- بحار، ج 1، ص 116.
386- اصول كافى ، ج 1، ص 20.
387- سوره نساء، آيه 17.
388- سوره بقره ، آيه 130.
389- روح المعانى ، ج 1، ص 451. 390- سوره مؤ منون ، آيه 96.
391- سوره هود، آيه 47.
392- سوره يوسف ، آيه 53.
393- ر.ك : منهج الصادقين ، ج 1، ص 293؛ و تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 134.
394- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 135.
395- سوره مائده ، آيه 24.
396- سوره زخرف ، آيه 77.
397- جامع البنان م ، ج 1، ص 278.
398- روح المعانى ، ج 1، ص 458.
399- آلاء الرّحمن ، ج 1، ص 100-101.
400- ر. ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 136.
401- ر.ك : ص 193، ادعاى تشابه .
402- تفسير برهان ، ج 1، ص 111.
403- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 137.
404- مجمع البيان ، ج 1، ص 275.
405- ر.ك : منهج الصادقيقن ، ج 1، ص 296؛ روح المعانى ، ج 1، ص 461؛ تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص ‍ 136.
406- جامع البيان ، ج 1، ص 378.
407- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 138.
408- التحرير والتنوير، ج 1، ص 529، با تغيير و تحرير.
409- سوره شمس ، آيه 14.
410- سوره قمر، آيه 29.
411- سوره بقره ، آيه 118.
412- سوره طارق ، آيه 9.
413- سوره نساء، آيه 42.
414- روح المعانى ، ج 1، ص 461.
415- سوره مائده ، آيه 32.
416- سوره بقره ، آيه 179.
417- المنار، ج 1، ص 351.
418- سوره لقمان ، آيه 28.
419- سوره نحل ، آيه 78.
420- ر.ك : آلاءالرّحمن ، ج 1، ص 101.
421- نهج البلاغه ، خطبه 1.
422- سوره اعراف ، آيه 179.
423- سوره مدثّر، آيه 50.
424- سوره اعراف ، آيه 179.
425- سوره بقره ، آيه 74.
426- سوره بقره ، آيه 74.
427- سوره اسراء، آيه 82.
428- سوره محمد، آيه 29.
429- سوره طه ، آيه 7.برخى امور جهر و آشكار، و برخى راز و مخفى است . اَخفاى از سرّ چيزى است كه شخصِ كتوم آن را در اوايل امر كتمان مى كند، امّا پس ازگذشت ساليان متمادى ، چون با كتمان آن خو مى كند بر خود او نيز مشتبه مى شود و در نهان خانه قلب او باقى مى ماند؛ به طورى كه به آن علم مركب ندارد؛ هرچند به نحو علم بسيط از او پنهان نيست . خداوند نه تنها به آن دو قسم عالم است ، بلكه بر اين قسم سوم نيز آگاهى دارد.
430- سوره بقره ، آيه 63.
431- سوره بقره ، آيه 64.
432- سوره اعراف ، آيه 138.
433- سوره اسراء، آيه 82.
434- سوره بقره ، آيه 73.
435- سوره محمدصلى الله عليه و آله ، آيه 24.
436- سوره بقره ، آيه 7.
437- سوره شعراء، آيه 136.
438- سوره بقره ، آيه 6.
439- سوره مائده ، آيات 12-13.
440- سوره صفّ، آيه 5.
441- سوره مائده ، آيه 41.
442- سوره مائده ، آيه 6.
443- تطهير تشريعى در اين جمله تطهير قلب و باطن است ، نه تطهير ظاهر؛ چون در مساق جمله مزبور امر به تيمم آمده و روشن است كه تيمّم همانند غسل و وضو نيست كه سبب تطهير ظاهرى شود.
444- سوره شورى ، آيه 12.
445- سوره سباء، آيه 26.
446- سوره اعراف ، آيه 96.
447- سوره اعراف ، آيه 40.
448- سوره فاطر، آيه 2.
449- سوره صفّ، آيه 5.
450- بحار، ج 80، ص 127.
451- ر.ك : مسندالا مام الرضاعليه السلام ، ج 1، ص 27.
452- سوره يوسف ، آيه 3.
453- سوره بقره ، آيه 5.
454- سوره مريم ، آيه 74.
455- سوره احزاب ، آيه 67.
456- سوره قصص ، آيه 79.
457- سوره هُمَزه ، آيه 3.
458- سوره بقره ، آيه 61.
459- سوره بقره ، آيه 74.
460- سوره اسارا، آيه 44.
461- سوره رعد، آيه 15.
462- سوره فصّلت ، آيه 11.
463- سوره فصّلت ، آيه 21.
464- سوره فتح ، آيه 4.
465- سوره بقره ، آيه 25.
466- تفسير برهان ، ج 1، ص 111.
467- تفسير برهان ، ج 1، ص 108-110.
468- تفسير برهان ، ج 1، ص 111-112.
469- آلاءالرّحمن ، ج 1، ص 100. 470- نورالثقلين ، ج 1، ص 88.
471- تفسير برهان ، ج 1، ص 109.
472- بحار، ج 13، ص 266.
473- الدّرالمنثور، ج 1، ص 189.
474- نورالثقلين ، ج 1، ص 89.
475- بحار، ج 16، ص 201.
476- همان ج 73، ص 305.
477- همان ، ص 307.
478- بحار، ج 73، ص 306-307.
479- همان ، ج 101، ص 229.
480- تفصيل ادب استثناى مشيئت الهى در ذيل آيات 23-24 سوره كهف خواهد آمد. انشاءاللّه .
481- تفسير عياشى ، ج 1،ص 47.
482- تفسير برهان ، ج 1، ص 110.
483- الدّر المنثور، ج 1، ص 192.
484- همان ، ص 192-193.
485- الدّر المنثور، ج 1، ص 193.
486- سوره محمدصلى الله عليه و آله ، آيه 29.
487- تفسير برهان ، ج 1، ص 19.
488- تفسير برهان ، ج 1، ص 109.
489-تفسير عياشى ، ج 1، ص 46.
490- تفسير برهان ، ج 1، ص 110.
491- تفسير برهان ، ج 1، ص 110.
492- بحار، ج 75، ص 176.
493- همان ، ص 31.
494- بحار، ج 90، ص 305.
495- همان ، ج 79، ص 88.
496- مستدرك الوسائل ، ج 11، ص 367.
497- نورالثقلين ، ج 1، ص 91.
498- نورالثقلين ، ج 1، ص 91.
499- همان ، ص 92.
500- همان ، ص 92.
501- همان ، ص 92.
502- بحار، ج 4، ص 309.
503- مستدرك الوسائل ، ج 2، ص 106.
504- همان ، ج 12، ص 93.
505- بحار، ج 79، ص 35.
506- همان ، ج 100، ص 27.
507- همان ، ج 59، ص 267.
508- همان ، ص 294.
509- همان ، ج 10، ص 180.
510- همان ، ج 76، ص 149.
511- همان ، ج 67، ص 55.
512- بحار، ج 73، ص 189.
513- مستدرك الوسائل ، ج 8، ص 337.
514- همان ، ج 13، ص 216.
515- تنبيه الخواطر، ص 36.
516- مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 96.
517- كافى ، ج 2، ص 343.
518- مشكاة الا نوار، ص 167.
519- بحار، ج 79، ص 348.
520- همان ، ج 14، ص 309.
521- بحار، ج 14، ص 46.
522- نهج البلاغه ، نامه 31.
523- بحار، ج 75، ص 164.
524- سوره انفال ، آيه 24.
525- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 140.
526- سوره عنكبوت ، آيه 26.
527- ر.ك : مفردات ، ح ر ف .
528- سوره مائده ، آيه 13.
529- برخى مانند قتادة ، تنها مؤ منان را مخاطب مى دانند و از بعضى ديگر نقل شده كه مخاطب ، تنها سول گرامى صلى الله عليه و آله است و جمع آمدن فعل براى تعظيم است (ر.ك : روح المعانى ، ج 1، ص 470).
530- ر.ك : روح البيان ، ج 1، ص 166؛ روح المعانى ، ج 1، ص 407؛ تفسير اءبوالسعود، ص 140.
531- البحر المحيط، ج 1، ص 483.
532- سوره ق ، آيه 37.
533- سوره يوسف ، آيه 108.
534- سوره يوسف ، آيه 103.
535- سوره كهف ، آيه 6.
536- سوره فاطر، آيه 8.
537- سوره زُمَر، آيه 36.
538- سوره مُلك ، آيه 8.
539- سوره اعراف ، آيه 56.
540- سوره شعراء، آيه 82.
541- سوره احزاب ، آيه 32.
542- سوره بقره ، آيه 79.
543- جامع البيان ، ج 1، ص 291.
544- تفسير تبيان ، ج 1، ص 313.
545- الجامع الا حكام القرآن ، ج 1، جزء 2، ص 5.
546- سوره اعراف ، آيه 144.
547- سورءه بقره ، آيه 76.
548- سوره آل عمران ، آيه 118.
549- سوره اعراف ، آيه 164.
550- تفسير كبير، ج 43، ص 143.
551- سوره نوح ، آيه 27.
552- سوره آل عمران ، آيه 113.
553-سوره آل عمران ، آيه 93.
554- سوره توبه ، آيه 6.
555- ر.ك : اءبوالسعود، ج 1، ص 140.
556- ر.ك : منهج الصادقين ، ج 1، ص 200؛ روح المعانى ، ج 1، ص 470؛ المنار، ج 1، ص 356.
557-ر.ك : غرائب القرآن ، ج 1، ص 316.
558- ر.ك : روح المعانى ، ج 1، ص 470.
559- سوره انفال ، آيه 42.
560- سوره ق ، آيه 37.
561- مفردات راغب قلب در آيه مزبور را به معناى علم و فهم مى گيرد و لسان العرب نيز در همين ماده ، تصريح مى كند كه قلب ، گهى به معناى عقل است .
562- سوره ملك ، آيه 10.
563- سوره مائده ، آيه 13.
564- سوره مائده ، آيه 13.
565- ر.ك : الميزان ، ج 5، ص 245.
566- سوره مائده ، آيه 13.
567- جواهرالكلام ، ج 21، ص 235.
568- الجامع الا حكام القرآن ، ج 1، جزء 2، ص 4.
569- سوره بقره ، آيه 115.
570- ديوان حافظ، غزل 279.
571- سوره فصّلت ، آيه 21.
572- سوره طه ، آيه 14.
573- تفسير برهان ، ج 1، ص 115.
574- تفسير قمى ، ج 1، ص 50.
575- ر.ك : غرائب القرآن ، ج 1، ص 317.
576- ر.ك : المنار، ج 1، ص 358.
577- ر.ك : روح المعانى ، ج 1، ص 474.
578- سوره قصص ، آيه 8.
579- سوره بقره ، آيه 14.
580- ر.ك : جوامع الجامع ، ج 1، ص 61؛ روح المعانى ، ج 1، ص 474؛ غرائب القرآن ، ج 1، ص 317.
581- ر.ك : المنار، ج 1، ص 358.
582- عنايت الهى در اين مورد به طور جامع ظهور كرد؛ زيرا كسى كه قابل هدايت بود و هست خداوند او را با تعبير (اءولا يعلمون ) به علم الهى رهبرى مى كند؛ چنان كه اگر معتقد بود، تعيين مزبور براى او صبغه انذار و تهديد دارد. البته اگر كسى ملحد بود و زمينه هدايت را از دست داد، ين گونه از آيات همانند ساير آيات آسمانى نسبت به او فقط جنبه اتمام حجّت و تتميم معذرت دارد.
583- ر.ك : اءبوالسعود، ج 1، ص 142.
584- ر.ك : مواهب الرّحمن ، ج 1، ص 329.
585- سوره آل عمران ، آيه 29.
586- سوره بقره ، آيه 284.
587- سوره بقره ، آيه 33.
588- الميزان ، ج 1، ص 214.
589- توحيد صدوق ، ص 152؛ ر.ك : تسنيم ، ج 3، ص 517.
590- سوره حجر، آيه 6.
591- سوره اعراف ، آيه 66.
592- سوره اعراف ، آيه 60.
593- سوره بقه ، آيه 89.
594- سوره بقه ، آيه 89.
595- سوره نساء، آيه 51.
596- سوره بقره ، آيه 14.
597- البحر المحيط، ج 1، ص 275، با تحرير اندك .
598- سوره توبه ، آيه 60.
599- سوره رعد، آيه 9.
600- سوره فصّلت ، آيات 19-21.