(1) -
شروع تفسير جزء ششم قرآن در تاريخ 29/4/1376 ـ قم
(2) -
علوى عاملى، مصقل صفا ص 46.
(3) -
انجيل متّى باب 27 جملات 35-41.
(4) -
همان، جملات 50-53.
(5) -
همان، باب 28 جملات 1-20.
(6) -
رجوع شود به انجيل يوحنا، باب 15 و انجيل لوقا، باب 23.
(7) -
انجيل متى باب 26 جملات 14-17.
(8) -
همان، جملات 47-50.
(9) -
المنارج 6 ص 43.
(10) -
مجمع البيان ج 3 ص 209، البته در مجمع البيان نام اين حوارى «بورس زكريا بوطا»
آمده است.
(11) -
تفسير طبرى (جامع البيان) ج 4 قسمت دوم ص 15.
(12) -
انجيل برنابا، ترجمه فارسى فصل هاى 214 تا 217 (صفحات 436 تا 443).
(13) -
شهرستانى، الملل و النحل ج 1 ص 222.
(14) -
همان ص 225.
(15) -
همان ص 227.
(16) -
جان ناس، تاريح جامع اديان ص 426-427 (ترجمه على اصغر حكمت).
(17) -
روايات در اين مورد را در كنز الدقائق ج 2 ص 676 به بعد ملاحظه فرماييد.
(18) -
المنارج 6 ص 42.
(19) -
المناقب خوارزمى ص 94 چاپ تبريز. اين حديث را با اندك تفاوتى حسكانى در شواهد
التنزيل ج 1 ص 200 نقل مى كند و در كتابهاى ديگرى نيز آمده است.
(20) -
تاريخ بغداد. ج 8، ص 290. اين حديث با سندهاى مختلف در كتابهاى بسيارى از اهل
سنت آمده از جمله ابن عساكر آن را با اسناد گوناگون در تاريخ دمشق آورده (رجوع شود
به: ترجمه اميرالمؤمنين على بن ابى طالب در تاريخ دمشق كه مستقلا با تحقيق آقاى
محمد باقر محمودى چاپ شده است مخصوصاً پاورقيهاى محققانه او ديده شود. ج 2 ص 77)
(21) -
مانند ابن كثير شامى در تفسير خود ج 2 ص 15 و سيوطى در الدر المنثور، ج 2 ص
259.
(22) -
ابن جوزى، تذكرة الخواص ص 30.
(23) -
مجموع اين روايات را در كتب زير ملاحظه فرماييد:
ـ قمى، تفسير القمى ج 1 ص 162
ـ بحرانى، البرهان ج 1 ص 235 به بعد.
ـ حويزى، نورالثقلين ج 1 ص 587 به بعد.
ـ مشهدى، كنزالدقائق ج 3 ص 13 به بعد.
(24) -
تفسير القمى ج 1 ص 162.
(25) -
محمد حسن نجفى، جواهر الكلام ج 30 ص 31.
(26) -
وسائل الشيعه ج 14 ص 413.
(27) -
كافى، ج 6، ص 263.
(28) -
كافى، ج 6، ص 33.
(29) -
تفسير عياشى، ج 1، ص 297.
(30) -
تفسير عياشى ج 1 ص 304
(31) -
اصول كافى ج3 ص 111
(32) -
تفسير قمى ج1 ص 165
(33) -
كنزالدقايق ج3 ص 59
(34) -
تفسير البرهان ج1 ص 463
(35) -
اصول كافى ج2 ص 210
(36) -
همان.
(37) -
تفسير صافى ج2 ص 31
(38) -
شيخ طوسى، النهايه ص 720
(39) -
همو، التبيان ج3 ص 504
(40) -
ابن ادريس، السرائر ج3 ص 505
(41) -
علامه حلى، ارشاد الاذهان ج2 ص 186
(42) -
شرح لمعه ج2 ص 361 (چاب سنگى)
(43) -
محقق حلى، شرايع الاسلام ص 365
(44) -
نجفى، جواهر الكلام ج41 ص 566
(45) -
فاضل هندى، كشف اللثام ج 2 ص 431 (چاپ سنگى)
(46) -
شيخ مفيد، المقنعه ص 804
(47) -
جواهر الكلام ج 41 ص 564
(48) -
شوكانى، نيل الاوطار ج 7، ص 155.
(49) -
ابن قدامه، المغنى، ج 10، ص 298.
(50) -
سنن النسائى ج 7، ص 94، اين روايت را طبرى هم در جامع البيان ج 4، ص 206 نقل
كرده.
(51) -
كافى ج 7، ص 245.
(52) -
رجوع شود به طبرى، جامع البيان ج 4، ص 205 به بعد
(53) -
به نقل ابن قدامه در المغنى ج 10، ص 297.
(54) -
فاضل مقداد، كنزالعرفان ج 2 ص 352.
(55) -
جواهر الكلام ج 41، ص 568.
(56) -
سرائر ج 3، ص 510.
(57) -
جواهر الكلام ج 41، ص 571.
(58) -
آية الله خوئى، مبانى تكملة المنهاج ج 1، ص 320.
(59) -
جزيرى، الفقه على المذاهب الاربعه ج 5، ص 410-409.
(60) -
كشف اللثام ج 2، ص 431.
(61) -
جواهر الكلام ج 41، ص 573.
(62) -
المقنعه ص 804.
(63) -
السرائر ج 3، ص 505.
(64) -
وسائل الشيعه ج 13، ص 166.
(65) -
همان ج 18، ص 533.
(66) -
شيخ طوسى، المبسوط ج 8، ص 48.
(67) -
جواهر الكلام ج 41، ص 574.
(68) -
وسائل الشيعه ج18، ص 533.
(69) -
همان ص 534.
(70) -
همان ص 533.
(71) -
همان ص 534.
(72) -
شرايع الاسلام ص 357.
(73) -
رجوع شود به وسائل الشيعه ج 18، ص 541.
(74) -
همان ص 539.
(75) -
جواهر الكلام ج 41، ص 593-592.
(76) -
شهيد ثانى، مسالك الافهام ج 2، ص 257(چاپ سنگى).
(77) -
آية الله خوئى، مبانى تكملة المنهاج، ج 1، ص 324.
(78) -
ـ تفسير طبرى، ج 7، ص 132.
(79) -
ـ سنن ابن ماجه، ج 1، ص 441، و مستدرك حاكم، ج 1، ص 313.
(80) -
ـ صحيح بخارى، ج 1، ص 253.
(81) -
ـ سنن ابن ماجه، ج 1، ص 261.
(82) -
ـ حلية الاولياء، ج 3، ص 121.
(83) -
ـ كنز العمال، ج 11، ص 455.
(84) -
ـ سنن الدارمى، ج 1، ص 43.
(85) -
ـ صحيح بخارى، ج 2، ص 75.
(86) -
ـ المعجم الكبير(طبرانى)، ج 9، ص 18.
(87) -
ـ وفاء الوفا، ج 4، ص 1374.
(88) -
ـ همان كتاب، ج 4، ص 1361.
(89) -
ـ همان كتاب، ج 4، ص 1376.
(90) -
ـ الصواعق المحرقة، ص 178.
(91) -
ـ تاريخ بغداد، ج 1، ص 120.
(92) -
ـ تهذيب التهذيب، ج 7، ص 388.
(93) -
ـ تفصيل روايت در: تفسير عياشى، ج 1، ص 320.
(94) -
ـ كافى ج 2، ص 69.
(95) -
ـ تفسير عياشى، ج 1، ص 323.
(96) -
ـ وسائل الشيعه، ج 18، ص 7.
(97) -
ـ امالى مفيد، ص 33.
(98) -
ـ كافى ج 7، ص 358.
(99) -
ـ شيخ حرّ عاملى، وسائل الشيعه، ج 18، ص 7.
(100) -
ـ همان كتاب. ج 18، ص 11.
(101) -
ـ ابشيهى، المستطرف، ج 1، ص 97.
(102) -
ـ تمدن اسلام در قرن چهارم، ج 1 ص 251.
(103) -
ـ ابن خلكان، وفيات الاعيان، ج 1، ص 400.
(104) -
ـ محمد ابوالفضل ابراهيم، قصص العرب، ج 3، ص 65.
(105) -
ـ ابن عبد ربه، العقد الفريد، ص 172.
(106) -
ـ اين مطلب در بيشتر كتابهاى حديث و نيز كتابهاى قواعد فقهى آمده است و همين
حديث منشأ قاعده معروف«لاضرر» مى باشد. براى تفصيل رجوع شود به القواعد الفقهيه
بجنوردى و عوائد الايام نراقى.
(107) -
ـ النظم الاسلاميه. ص 319.
(108) -
ـ نجاشى، ظريف بن ناصح را توثيق مى كند و مى گويد او را كتابهايى است از جمله
كتاب ديات و كتاب حدود(نجاشى. رجال. ص 165)
(109) -
ـ تاريخ سياسى اسلام. ج 2، ص 224.
(110) -
ـ همان كتاب، ص 225.
(111) -
ـ مجمع البيان، ج 3، ص 321.
(112) -
ـ سيوطى، الدر المنثور، ج 2، ص 293.
(113) -
ـ جامع البيان (تفسير طبرى)، ج 4، ص 289.
(114) -
ـ هيثمى، مجمع الزوائد، ج 7، ص 17 و حاكم حسكانى، شواهد التنزيل، ج 1، ص 223.
(115) -
ـ تفسير قمى، ج 1، ص 170.
(116) -
ـ كنز الدقائق، ج 3، ص 119.
(117) -
ـ صدوق، الخصال، ج 2، ص 572.
(118) -
ـ شواهد التنزيل، ج 1، ص 236، كه هر دو شعر را آورده است.
(119) -
ـ صدوق، التوحيد، ص 167.
(120) -
ـ عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 179.
(121) -
ـ اسباب النزول، ص 135.
(122) -
ـ الدر المنثور، ج 2، ص 298.
(123) -
ـ شواهد التنزيل، ج 2، ص 256، حسكانى نزول آيه تبليغ درباره على (ع) را با هشت
طريق مختلف نقل كرده است.
(124) -
ـ احمد بن حنبل، المسند ج 4 ص 372.
(125) -
ـ همان، ج 4، ص 281.
(126) -
ـ المستدرك، ج 3، ص 109.
(127) -
ـ محب الدين طبرى شافعى، الرياض النضره فى مناقب العشره، ج 3، ص 126.
(128) -
ـ رجوع شود به: الغدير جلدهاى 1 و 2.
(129) -
ـ مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 370، احتجاج امير المؤمنين با حديث غدير در كتب
بسيارى نقل شده است.
(130) -
ـ ذهبى، تذكرة الحفاظ، ج 2 ص 692.
(131) -
ـ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 5، ص 208.
(132) -
ـ سيد عبدالعزيز طباطبايى، الغدير فى التراث الاسلامى، ص 17.
(133) -
ـ رجوع شود به: علامه امينى، الغدير، ج 1، ص 268.
(134) -
ـ ابن اثير، الكامل فى التاريخ، ج 5، ص 1331.
(135) -
ـ فضل بن روز بهان، در مناقشه سخن علامه حلى، دلائل الصدق، ج 2، ص 84.
(136) -
ـ مجمع البيان، ج 3، ص 357.
(137) -
ـ تفسير صافى، ج 2، ص 75.
(138) -
ـ تفسير عياشى،ج 1، ص 335.
(139) -
ـ مستدرك الوسائل، ج 12، ص 199.
(140) -
ـ همان، ص 179.
(141) -
ـ شروع تفسير جزء هفتم قرآن در تاريخ 12/10/1376 مطابق با سوم رمضان 1418 ـ
مراغه
(142) -
ـ تفسير قمىّ، ج 1، ص 179.
(143) -
ـ تفسير عياشى، ج 1، ص 336.
(144) -
ـ كافى، ج 7، ص 443.
(145) -
ـ مجمع البيان، ج 3، ص 386.
(146) -
ـ نهج البلاغه، خطبه 105.
(147) -
ـ تفسير عياشى، ج 1، ص 346.
(148) -
ـ كافى، ج 1، ص 60.
(149) -
ـ مجمع البيان،ج 3 ، ص 392.
(150) -
ـ تفسير قمى، ج 1 ، ص 189.
(151) -
ـ در تعريف معجزه رجوع شود به كتابهاى كلامى مانند: كشف المراد، ص 350 و المواقف،
ص 339 و شرح المقاصد، ج 5، ص 11.
(152) -
ـ غزالى، قواعد العقائد، ص 215، و تفتازانى، شرح المقاصد، ج 5، ص 14.
(153) -
ـ قاضى عبدالجبار، المغنى فى ابواب التوحيد و العدل، ج 15 (التنبؤات و المعجزات)ص
168.
(154) -
ـ سيد مرتضى، شرح جمل العلم و العمل، ص 174.
(155) -
ـ شيخ مفيد، النكت الاعتقاديه، ص 49.
(156) -
ـ ايجى، المواقف، ص 346.
(157) -
ـ المغنى فى ابواب التوحيد، ج 15، ص 270 به بعد.
(158) -
ـ رجوع شود به: سديد الدين حمصى، المنقذ من الضلال،ج 1، ص 416 به بعد كه مطالب
سودمندى دارد.
(159) -
ـ لسان العرب، ماده «رهص».
(160) -
ـ علامه حلى، كشف المراد، ص 353.
(161) -
ـ كافى، ج 2، ص 352 و قريب به آن صحيح بخارى، ج 8، ص 189.
(162) -
ـ رجوع شود به: بزرگداشت اولياء خدا تاليف اينجانب، ص 113 به بعد.
(163) -
ـ سيد مرتضى، الذخيره فى علم الكلام، ص 332.
(164) -
ـ المغنى فى ابواب التوحيد، ج 15، ص 247.
(165) -
ـ الذخيره فى علم الكلام، ص 334-333،
(166) -
ـ همان، ص 332.
(167) -
ـ كشف المراد، ص 351.
(168) -
ـ غرر الحكم.
(169) -
ـ بحار الانوار، ج 78، ص 164.
(170) -
ـ وسائل الشيعه، ج 13، ص 215.
(171) -
ـ همان، ج4، ص 1091.
(172) -
ـ كافى، ج 4، ص 105.
(173) -
مجمع البيان، ج 4، ص 421.
(174) -
تفسير عياشى، ج 1، ص 353.
(175) -
تفسير قمى، ج 1، ص 193.
(176) -
اين چهار سوره عبارتند از فاتحه، كهف، سبأ و فاطر كه با اين سوره جمعاً پنج
سوره مى شود.
(177) -
كافى، ج 1، ص 147.
(178) -
تفسير عياشى، ج 1، ص 354.
(179) -
همان كتاب.
(180) -
با توجه به دو آيه ياد شده مى پرسيم آيا جوامع مادّى امروز دچار غرور نشده اند؟
(181) -
يأس فلسفى، ص 45.
(182) -
اگزيستانيساليسم و اصالت بشر، ص 27.
(183) -
كافى، ج 2، ص 88.
(184) -
امالى ، صدوق، ص 91.
(185) -
من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 191.
(186) -
نورالثقلين، ج 1، ص 715.
(187) -
كافى، ج 1، ص، 350.
(188) -
مجمع البيان، ج 4، ص 467.
(189) -
نهج البلاغه، خطبه 178.
(190) -
معانى الاخبار، ص 252.
(191) -
توحيد صدوق، ص 135.
(192) -
همان ص 134.
(193) -
كافى، ج 8، ص 208.
(194) -
اين دو برهان را فخررازى در المباحث المشرقيه، ج 2، ص 469 ذكر كرده است.
(195) -
شرح حكمة الاشراق، ص 358.
(196) -
اشعرى، اللمع فى الرد على اهل الزيغ و البدع، ص 24 و نزديك به آن است در كتاب
ديگر او الابانه، ص 43.
(197) -
ايجى، المواقف، ص 285، شبيه آن را خواجه در نقدالمحصل، ص 242 دارد.
(198) -
غزالى، قواعد العقائد، ص 178.
(199) -
المباحث المشرقية. ج 2، ص 469.
(200) -
اشعرى، مقالات الاسلاميين، ج 1، ص 219.
(201) -
شهرستانى، الملل و النحل، ج 1، ص 185.
(202) -
مقالات الاسلاميين، ج 1، ص 219-222.
(203) -
عبدالرحمن بدوى، تاريخ انديشه هاى كلامى در اسلام، ج 1، ص 321، ترجمه حسين
صابرى.
(204) -
كشف المراد، ص 287.
(205) -
لاهيجى، گوهر مراد، ص 271.
(206) -
توحيد صدوق، ص 135.
(207) -
همان، ص 137.
(208) -
تفتازانى، شرح المقاصد، ج 4، ص 124.
(209) -
علامه حلى، مناهج اليقين، ص 270-271.
(210) -
فاضل مقداد، اللوامع الالهيه، ص 123.
(211) -
ابن عربى، الفتوحات المكية، ج 4، ص 268.
(212) -
حاجى سبزوارى، شرح الاسماء الحسنى، ص 79.
(213) -
ولفسن، فلسفه علم كلام، ترجمه احمد آرام، ص 228.
(214) -
صدر المتألهين، الاسفار الاربعه، ج 6، ص 181.
(215) -
مناهج اليقين، ص 269.
(216) -
جرجانى، شرح المواقف، ج 8، ص 376.
(217) -
شهرستانى، الملل و النحل، ج 1، ص 22.
(218) -
اسفرائينى، التبصير فى الدين، ص 19.
(219) -
سنن ترمذى، ج 5، ص 26.
(220) -
وسائل الشيعه، ج 18، ص 31.
(221) -
بغدادى، الفرق بين الفرق، ص 22 به بعد.
(222) -
عبدالرحمن بدوى، مذاهب الاسلاميين، ج 1، ص 34.
(223) -
احتجاج طبرسى، ج 1، ص 36.
(224) -
تفسير عياشى، ج 1، ص 364.
(225) -
تفسير قمى، ج 1، ص 205.
(226) -
ثعلبى، قصص الانبياء (العرائس)، ص 63.
(227) -
خزائلى، اعلام قرآن، ص 70.
(228) -
جزائرى، قصص الانبياء و المرسلين، ص 108 و عهد قديم سفر پيدايش باب 11 آيات
26-27.
(229) -
لغت نامه دهخدا، ج 1، ص 232، ماده ابراهيم خليل
(230) -
معجم البلدان، ج 1، ص 309 .
(231) -
ويل دورانت، تاريخ تمدن، جلد اول، مشرق زمين گاهواره تمدن، ترجمه احمد آرام،ص
277.
(232) -
تفصيل اين مطلب را در كتاب «پژوهشى درباره صائبين» تأليف اينجانب ملاحظه
فرماييد.
(233) -
عباس محمود عقاد، ابراهيم ابوالانبياء، ص 168.
(234) -
جاد المولى، قصص القرآن، ص 48.
(235) -
عفيف عبدالفتاح طبّاره، مع الانبياء فى القرآن كريم، ص 119.
(236) -
ثعلبى، قصص الانبياء، ص 66.
(237) -
راوندى، قصص الانبياء، ص 106.
(238) -
جاد المولى، قصص القرآن، ص 47.
(239) -
سفر پيدايش، فصل ،22، آيه 1-2.
(240) -
تفسير البرهان، ج 1، ص 250.
(241) -
ونسنك، دائرة المعارف الاسلاميه، ج 1، ص 28.
(242) -
تفسير عياشى، ج 1، ص 370.
(243) -
همان، ج 1، ص 371.
(244) -
نورالثقلين، ج 1، ص 751.
(245) -
تفسير عياشى، ج 1، ص 373.
(246) -
مجمع البيان، ج 3، ص 540.
(247) -
تفسير قمى، ج 1، ص 213.
(248) -
تفسير عياشى، ج 1، ص 374.
(249) -
شروع تفسير جزء هشتم قرآن در تاريخ 22/12/1376 ـ قم.
(250) -
مجمع البيان،ج 3، ص 561.
(251) -
التوحيد، ص 415.
(252) -
كافى، ج 2، ص 421.
(253) -
معانى الاخبار، ص 145.
(254) -
مجموعه ورّام، ص 456.
(255) -
بحار الانوار، ج 72، ص 206.
(256) -
همان، ج 71، ص 346.