1020- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 3، ص 7 و 111.
1021- ابن منظور، لسان العرب، ماده رجا.
1022- مجمع البحرين، ج 2، ص 144 و 145.
1023- كافى، ج 1، ص 169.
1024- تفسير قمى، ج 1، ص 227.
1025- كنز الدقائق، ج 2، ص 592.
1026- تفسير نمونه، ج 23، ص 8.
1027- على اكبر غفارى، دراسات فى علم
الدرايه، ص 147.
1028- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 3، ص 73.
1029- ر. ك: نورالثقلين، ج 1، ص 416.
1030- جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 1، ص
59.
1031- راغب، مفردات، ص 657- 658.
1032- ر. ك: كراجكى، كنز الفوائد،ص 49؛
الغدير، ج 3،ص 42 و جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 3،ص 125.
1033- ر. ك: مستدرك الوسايل، ج 12، ص 317؛
سنن ابى داود، ج 2، ص 410 و حاكم نيشابورى، المستدرك، ج 1، ص 85.
1034- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ص 124- 125.
1035- همان، ج 1، ص 248.
1036- ر. ك: تفسير الميزان، ج 1، ص 100 و
جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 3، ص 118.
1037- ر. ك: شيخ صدوق توحيد، ص 382، و
بحارالانوار، ج 5، ص 98.
1038- جعفر سبحانى، الالهيات، ص 605، و ر.
ك: همو، الملل و النحل، ج 3، ص 115 و 118.
1039- ر. ك: همان منابع.
1040- همان، ص 117.
1041- ر. ك: عبدالله امين، دراسات فى
الفرق و المذاهب، ص 311.
1042- ر. ك: ابن قتيبه، تاءويل مختلف
الحديث، ص 25، و جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 1، ص 170.
1043- ر. ك: كراجكى، كنز الفوائد، ص 170.
1044- سيد مرتضى، الامالى، ج 1، ص 106.
1045- طبقات ابن سعد، ج 7، ص 167.
1046- ر. ك: طباطبايى، مقالات تاسيسيه، ص
214.
1047- صحيح بخارى، ج 1، ص 26.
1048- خطيب بغدادى، تقييد العلم، ص 105، و
ر. ك: سنن دارمى، السنن، ج 1، ص 126.
1049- الميزان، ج 8، ص 161.
1050- ابن خلدون، مقدمه، ج 2، ص 955.
1051- ر. ك: عبدالله شحانه، علوم القرآن و
التفسير، ص 222.
1052- ر. ك: ابو نعيم اصفهانى، معرفة
الصحابة، ج 1، ص 478.
1053- ر. ك: ابن سعد، طبقات الكبرى، ص
188، و ذهبى، سير اعلام النبلاء، ج 5، ص 59.
1054- ر. ك: ابن سعد، طبقات الكبرى، ج 5،
ص 141 و ابونعيم، معرفة الصحابه، ج 1، ص 649.
1055- ر. ك: طبرى، جامع البيان، ج 1، ص 85
و ابن تيميه، مجموع الفتاوى، ج 12، ص 373.
1056- ر. ك: ابوعبيد قاسم بن سلام، فضائل
القرآن، ص 229.
1057- ر. ك: سنن دارمى، ج 1، ص 122، و ر.
ك: ابى شبيه، المصنف، ج 9، ص 53.
1058- ر. ك: سنن دارمى، ج 1، ص 124.
1059- ر. ك: ابن حنبل، العلل و معرفة
الرجال، ج 1، ص 215.
1060- سهراب مروتى، پژوهشى بر تاريخ
تفسير، ص 223.
1061- احمد بن حنبل، فضائل الصحابه، ج 2،
ص 970.
1062- ابونعيم اصفهانى، حلية الاولياء، ج
1، ص 316، و ر. ك: خطيب بغدادى، تاريخ بغداد، ج 1، ص 174.
1063- ر. ك: سهراب مروتى، پژوهشى بر تاريخ
تفسير قرآن، ص 209.
1064- ر. ك: سيد رضا مودب، روشهاى تفسير
قرآن، ص 133.
1065- ذهبى، التفسير والمفسرون، ج 1، ص
131.
1066- ر. ك: سيد رضا مودب، روشهاى تفسير
قرآن، ص 134.
1067- بقره، آيه 257.
1068- ر. ك: ابن جوزى، زاد المسير، ج 1، ص
331
1069- بقره، آيه 152.
1070- ر. ك: طبرى، جامع البيان، ج 2، ص
40، و طبرسى، مجمع البيان، ج 1، ص 430.
1071- بقره، 65.
1072- ر. ك: سيومطى، الدر المنثور، ج 1، ص
181 و مجمع البيان، ج 1، ص 129.
1073- بقره، 237.
1074- ر. ك: طبرى، جامع البيان، ج 5، ص
165.
1075- تكوير، آيه 7.
1076- ر. ك: ابن جوزى، زاد المسير، ج 5، ص
39.
1077- نساء، آيه 23.
1078- ر. ك: ابن جوزى، زاد المسير، ج 2، ص
48.
1079- اسراء، آيه 106.
1080- ر. ك: ابن جوزى، زاد المسير، ج 5، ص
96.
1081- بقره، آيه 34.
1082- ر. ك: ابن كثير، تفسير القرآن
العظيم، ج 1، ص 110.
1083- توبه، آيه 128.
1084- ر. ك: ابن جوزى، زاد المسير، ج 3، ص
521.
1085- آل عمران، آيه 70.
1086- ر. ك: طبرى، جامع البيان، ج 6، ص
502.
1087- بقره، آيه 34.
1088- ر. ك: ابن كثير، تفسير القرآن
العظيم، ج 1، ص 78.
1089- نوح، آيه 12.
1090- ر. ك: طبرى، جامع البيان، ج 29، ص
94.
1091- مجادله، آيه 11.
1092- ر. ك: ابن جوزى، زاد المسير، ج 8، ص
192.
1093- نجم، آيه 32.
1094- ر. ك: ابن جوزى، زادالمسير، ج 8، ص
76.
1095- جاثيه، آيه 3.
1096- ر. ك: ابن جوزى، زادالمسير، ج 9، ص
95.
1097- ر. ك: سنن دارمى، ج 1، ص 93 و حسن
بن عبدالرحمان رامهرمزى، المحدث الفاضل بين الراوى و الواعى، ص 541.
1098- ر. ك: ابن قتيبه، عيون الاخبار، ج
2، ص 137.
1099- ر. ك: سيوطى، تدريب الراوى، ج 1، ص
204.
1100- ر. ك: قاضى ابوبكر باقلانى، نكت
الانتصار لنقل القرآن، ص 396.
1101- انعام، آيه 148.
1102- اعراف، آيه 128.
1103- زخرف، آيه 20.
1104- واقدى، مغازى، ج 3، ص 904.
1105- سيوطى، تاريخ خلفاء، ص 95، و
الغدير، ج 7، ص 153.
1106- جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 1، ص
239.
1107- همان، ج 1، ص 238.
1108- همان، ج 1، ص 124.
1109- قاضى عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص
/123
1110- عبدالله امين، دراسات فى الفرق و
المذاهب، ص 309.
1111- ر. ك: ابن قتيبه، الامامة و
السياسة، ج 1، ص 167.
1112- همان، ج 1، ص 171.
1113- ر. ك: شيخ جواد قيومى، صحيفه الحسين
(عليه السلام)، ص 21.
1114- ر. ك: همان، ص 22.
1115- هود، آيه 105.
1116- ر. ك: همان، جامع الاصول، ج 10، ص
517.
1117- ر. ك: همان، جامع الاصول، ج 10، ص
516، و صحيح مسلم، ج 8، ص 48.
1118- ر. ك: بخارى، التاريخ الكبير، ج 1،
ص 319.
1119- ر. ك: المزى، تهذيب الكمال، ج 22، ص
245؛ مسند احمد، ج 2، ص 110 و بيهقى، السنن الكبير، ج 10، ص 205.
1120- جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 1، ص
191.
1121- عبدالله امين، دراسات فى الفرق و
المذاهب، ص 309.
1122- ر. ك: ابن كثير، البداية و النهايه،
ج 9، ص 92 و ر. ك: تاريخ طبرى، ج 5، ص 225.
1123- ر. ك: علامه عسكرى، نقش ائمه در
احياى دين، ج 16، ص 180
1124- انساب الاشراف، ج 5، ص 374.
1125- ر. ك: تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 261.
1126- ابن عبد ربه، العقد الفريد، ج 1، ص
8.
1127- ر. ك: صحيح مسلم، ج 6، ص 41.
1128- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 1، ص 186 به بعد.
1129- ر. ك: محمد بن حبان، كتاب
المجروحين، من الحدثين و....، ج 1، ص 82 و مير محمد باقر محقق داماد، الرواشح
السماويه فى شرح الاحاديث الاماميه، ص 196.
1130- ر. ك: سيد حسن صدر، نهاية الدرايه،
ص 313.
1131- ر. ك: ابن جوزى، الموضوعات، ج 1، ص
39.
1132- بحارالانوار، ج 53، ص 2.
1133- معرفت، محمدهادى، التفسير و
المفسرون، ج 2، ص 37.
1134- ابن جوزى، الموضوعات، ج 1، ص 38.
1135- سيد على شهرستانى، وضوء النبى، ج 1،
ص 185 و 182.
1136- ابن حجر، الاصابه، ج 1، ص 17.
1137- ر. ك:ص 152 اين رساله.
1138- ر. ك: ابن حجر، الاصابه، ص 22 و
المزى، تهذيب الكمال، ج 19، ص 96.
1139- مازرى، شرح البرهان، به نقل از ابن
حجر، الاصابه، ج 1، ص 163.
1140- همان.
1141- ر. ك: سيدحامد حسينى، خلاصه عبقات
الانوار، ج 3، ص 133.
1142- ر. ك: احمد حسين يعقوب، نظريه عدالت
صحابه، ص 37 و 127- 128.
1143- ر. ك: محمد بن عقيل علوى، النصايح
الكافيه لمن يتولى معاويه، ص 135.
1144- ر. ك: احمد حسين يعقوب، نظريه عدالت
صحابه، ص 112.
1145- ر. ك: همان، ص 147- 148.
1146- انعام، آيه 125.
1147- ر. ك: تفسير قمى، ج 1، ص 22.
1148- ر. ك: الميزان، ج 14، ص 155.
1149- انعام، آيه 125.
1150- تفسير قرطبى، ج 7، ص 81.
1151- كهف، آيه 29.
1152- تكوير، آيه 29.
1153- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 1، ص 271 و ابونعيم اصفهانى، حلية الاولياء، ج 5، ص 346 و 353.
1154- تفسير قرطبى، ج 10، ص 392؛ ج 19، ص
86.
1155- حجرات، آيه 7.
1156- حجرات، آيه 7.
1157- ر. ك: الملل و النحل، ج 1، ص 273.
1158- تفسير قرطبى، ج 16، ص 313.
1159- بقره، آيه 255.
1160- ر. ك: جعفر سبحانى، ملل و النحل، ج
1، ص 272.
1161- شعراء، آيه 8.
1162- ر. ك: الميزان، ج 5، ص 254.
1163- بقره، آيه 30.
1164- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 1، ص 275.
1165- ر. ك: مالك بن انس، كتاب الموطاء، ج
2، ص 898، و صحيح مسلم، ج 8، ص 50.
1166- ر. ك: بيهقى، طبقات الكبرى، ج 1، ص
34؛ ذهبى، سير اعلام النبلاء، ج 4، ص 581 و سنن ابن داود، ج 2، ص 395.
1167- مومنون، آيه 63.
1168- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 1، ص 272.
1169- ر. ك: طبرى، جامع البيان، ج 18، ص
47 و 48؛ تفسير قرطبى، ج 12، ص 134 و ر. ك: ابوجعفر نحاس، معانى القرآن، ج 4، ص
472.
1170- ابن جوزى زاد المسير، ج 5، ص 327.
1171- تفسير ابن كثير، ج 2، ص 274.
1172- ر. ك: همان، ج 3، ص 259.
1173- ر. ك: الدر المنثور، ج 3، ص 143.
1174- اعراف، آيه 29.
1175- ر. ك: تفسير قمى، ج 1، ص 229.
1176- قمر، آيه 49.
1177- ر. ك: طبرى، جامع البيان، ج 27، ص
146.
1178- ر. ك: همان.
1179- رعد، آيه 39.
1180- ر. ك: قرطبى، جامع البيان، ج 13؛
تفسير قرطبى، ج 16، ص 126 و الدر المنثور، ج 4، ص 67.
1181- همان منابع.
1182- قدر، آيه 1.
1183- قدر، آيه 1.
1184- آل عمران، آيه 128.
1185- ر. ك: سيد رضى، حقايق التاويل فى
متشابه التنزيل، ص 229.
1186- انفال، آيه 17.
1187- تفسير ابن كثير، ج 2، ص 307.
1188- تفسير ثعالبى، ج 3، ص 122.
1189- در اين كه عقيده به جبر و ترويج آن
مورد بهره بردارى سياست مداران قرار گرفته است شكى نيست، لكن اين كه هر موردى از
جبر كه مشاهده شد آيا سياسى بوده است يا خير؟ مطلبى است كه پژوهشى مستقل مى طلبد و
هر موردى جداگانه بايد مورد بررسى قرار بگيرد.
1190- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 1، ص 270.
1191- ر. ك: همان، ج 1، ص 282- 287؛ رساله
حسن بصرى.
1192- ر. ك: علامه حلى، كشف المراد فى شرح
تجريد الاعتقاد، ص 312- 313.
1193- انفال، آيه 53.
1194- الدر المنثور، ج 4، ص 49.
1195- نساء / 79.
1196- صالح مازندرانى، شرح اصول كافى، ج
5، ص 32.
1197- ر. ك: همان و رساله حسن بصرى.
1198- ر. ك: تفسير قرطبى، ج 5، ص 286 و
287 و جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 3، ص 135.
1199- يونس، آيه 52.
1200- طه، آيه 124.
1201- نساء، آيه 40.
1202- التبيان، ج 3، ص 66.
1203- ملك، آيه 3.
1204- بقره، آيه 28.
1205- ص، آيه 75.
1206- على بن يونس عاملى، الصراط
المستقيم، ج 1، ص 38 و ج 3، ص 63.
1207- كهف، آيه 29.
1208- فصلت، آيه 40.
1209- ر. ك: رساله حسن بصرى.
1210- مجمع البيان، ج 4، ص 140.
1211- آل عمران، آيه 133.
1212- انفال، آيه 24.
1213- رساله حسن بصرى.
1214- فاتحه، آيه 6.
1215- ر. ك: منصور بن يونس بهوتى، كشف
القناع، ج 1، ص 404.
1216- اعراف، آيه 28.
1217- همان، آيه 23.
1218- انبياء، آيه 88.
1219- سباء، آيه 31.
1220- ر. ك: الميزان، ج 16، ص 382.
1221- مدثر، آيه 45.
1222- فاطر، آيه 37.
1223- مومنون، آيه 99- 100.
1224- زمر، آيه 7.
1225- رساله حسن بصرى.
1226- بقره، آيه 205.
1227- ذاريات، آيه 56.
1228- رساله حسن بصرى.
1229- اسراء، آيه 23.
1230- همانگونه كه پيش از اين بيان شد كه
انديشه جبر در تمام موارد سياسى است يا خير؟ و يا اين كه تمام آن چه كه از آيات در
رد اين عقيده مورد استناد قرار گرفته است، در مقابله با موارد سياسى بوده است يا
انگيزه هاى ديگرى نيز داشته است؟ مسئله اى است كه احتياج به پژوهشى مستقل دارد.
1231- رمزى نعنانه، الاسرائيليات فى
التفسير و الحديث، ص 18.
1232- ر. ك: سهراب مروتى، پژوهشى بر تاريخ
تفسير قرآن، ص 156 و 157.
1233- محمد تقى ديارى، پژوهشى بر
اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 197.
1234- سهراب مرويت، پژوهشى بر تاريخ تفسير
قرآن، ص 175.
1235- احمد امين، فجر الاسلام، ص 205.
1236- ر. ك: ديارى، پژوهشى در باب
اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 197.
1237- علامه عسگرى، نقش ائمه در احياى
دين، ج 6، ص 113.
1238- ص، آيه 32.
1239- مجمع البيان، ج 8، ص 358.
1240- سيد مرتضى، تنزيه الانبياء، ص 132.
1241- البته اين احتمال هست كه: از آن جا
كه خوارج حكميت را نپذيرفتند، لذا به دنبال مستمسكى شرعى بودند تا اين عمل خود را
به وسيله آن توجيه نمايند. لذا معتقد به آرا و نظريات خاصى شدند و برخى آيات قرآن
را بر آن حمل كردند، تا به اين وسيله به منويات خود دست يابند.
1242- يوسف، آيه 40.
1243- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 5، ص 377 و ر. ك: تفسير قرطبى، ج 15، ص 272.
1244- نساء، آيه 116.
1245- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 5، ص 396.
1246- انعام، آيه 121.
1247- ر. ك: همان، ص 397.
1248- مائده، آيه 44.
1249- ر. ك: تفسير قرطبى، ج 6، ص 191؛
تفسير ثعالبى، ج 2، ص 386 و جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 5، ص 402.
1250- عبس، آيات 38 و 42.
1251- ر. ك: التبيان، ج 10، ص 278 و مجمع
البيان، ج 10، ص 271.
1252- ليل، آيات 14 و 15.
1253- ر. ك: مجمع البيان، ج 10، ص 377 و
جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 5، ص 403.
1254- ر. ك: همان، ص 391 و 412.
1255- هود، آيات 106- 107.
1256- ر. ك: الميزان، ج 11، ص 39 و مجمع
البيان، ج 5، ص 299.
1257- مائده، آيه 37.
1258- ر. ك: طبرى، مجمع البيان، ج 6، ص
310.
1259- ر. ك: تفسير قرطبى، ج 10، ص 310.
1260- سجده، آيه 20.
1261- ر. ك: تفسير ابن كثير، ج 2، ص 56 و
57 و الدر المنثور، ج 4، ص 198 و ج 6، ص 286.
1262- آل عمران، آيه 192.
1263- ر. ك: همان.
1264- نساء، آيه 25.
1265- ر. ك: التبيان، ج 3، ص 172 و مجمع
البيان، ج 3، ص 65.
1266- ر. ك: الملل و النحل، ج 5، ص 366-
466.
1267- ر. ك: عبدالله امين، دراساة فى
الفرق و المذاهب القديمة...ص 88 و هم چنين ر. ك: شهرستانى، الملل و النحل، ج 1، ص
154 و ابن هيثم بحرانى، النجاة فى القيامة فى تحقيق امر الامامة، ص 171.
1268- ر. ك: الغدير، ج 3، ص 313 و نور
الله تسترى، احقاق الحق، ص 238.
1269- ر. ك: شيخ صدوق، الاعتقادات فى دين
الامامة، ص 43 و نيز ر. ك: عبدالله امين، دراسات فى الفرق و المذاهب، ص 89.
1270- ر. ك: ابن ابى خلف اشعرى قمى،
المقالات و الفرق، تصحيح محمدجواد مشكور، ص 45.
1271- انعام، آيه 38.
1272- ر. ك: المقالات و الفرق، ص 45.
1273- فاطر، آيه 24.
1274- ر. ك: نوبختى، فرق الشيعه، ص 53 و
المقالات و الفرق، ص 45.
1275- واقعه، آيه 61.
1276- ر. ك: سيدرضا خسروشاهى، علل ظهور
فرق و مذاهب اسلامى، ص 86.
1277- نساء، آيه 56.
1278- ر. ك: سيد مرتضى حسنى رازى، تبصرة
العوام فى مقالات الانام، ص 88.
1279- انفطار، آيه 8.
1280- ر. ك: فرق الشيعه، ص 53 و المقالات
و الفرق، ص 49.
1281- اعراف، آيه 40.
1282- ر. ك: المقالات و الفرق، ص 49.
1283- فجر، آيات 15 و 16.
1284- ر. ك: المقالات و الفرق، ص 59.
1285- اسراء، آيات 50- 51.
1286- بقره، آيه 37.
1287- ر. ك: شيخ مفيد، تصحيح اعتقادات
الاماميه، ج 86.
1288- ر. ك:ص، آيه 4.
1289- اسراء، آيه 95.
1290- ر. ك: شيخ مفيد، اوائل المقالات، ص
67.
1291- شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج 1،
ص 358- 359.
1292- شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج 1،
ص 358- 359.
1293- ر. ك: محمدهادى معرفت، مصونيت قرآن
از تحريف، ترجمه محمد شهرابى، ص 170 به بعد.
1294- جعفر سبحانى، رسائل و مقالات، ص
110.
1295- جعفر سبحانى، مفاهيم القرآن، ص 439.
1296- ر. ك: سيد عبدالحسين شرف الدين،
اجوبة مسائل جار الله، ص 14 و ر. ك: الغدير، ج 3، ص 313.
1297- ر. ك: ابن اثير، اسد الغابه، ج 2، ص
3، و ابن حجر، اصابه، ج 1، ص 17.
1298- ر. ك: سيد مرتضى، الشافى فى
الامامة، ج 4، ص 118.
1299- مفردات راغب، ص 113.
1300- ر. ك: جعفر سبحانى، رسائل و مقالات،
ص 113 و 163.
1301- ر. ك: همان.
1302- ر. ك: تفسير نمونه، ج 10، ص 245.
1303- ترجمه الميزان، ج 8، ص 209.
1304- ترجمه الميزان، ج 11، ص 522.
1305- آل عمران، آيه 145.
1306- ابوالحسن على بن اسماعيل اشعرى،
مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلين، ص 11.
1307- مومنون، آيه 44.
1308- ر. ك: المقالات و الفرق، ص 50.
1309- مجادله، آيه 13.
1310- ر. ك: فرق الشيعه، ص 57- 58.
1311- شورى، آيه 55.
1312- ر. ك: المقالات و الفرق، ص 92 و فرق
الشيعه، ص 93.
1313- ر. ك: نعمت الله صفرى؛ غلات و تأثير
آنان بر افكار، عقايد و تاريخ شيعه، ص 241.
1314- اين كه عقيده مرجئه در خدمت برخى
جريانات سياسى قرار گرفته است شكى نيست، لكن نحوه به كارگيرى و گردآورى شواهد
تاريخى آن خود نيز به پژوهشى مستقل دارد.
1315- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 3، ص 81- 82.
1316- بقره، آيه 62.
1317- ر. ك: تبيان، ج 1، ص 285.
1318- بقره، آيه 277.
1319- ر. ك: تبيان، ج 2، ص 364.
1320- طه، آيه 112.
1321- ر. ك: فخر الدين رازى، الحصول فى
علم اصول الفقه، ج 1، ص 313.
1322- توبه، آيه 119.
1323- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 3، ص 89.
1324- حجرات، آيه 9.
1325- ر. ك: فخر الدين رازى، الحصول، ج 1،
ص 313، و جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 3، ص 89.
1326- انعام، آيه 82.
1327- ر. ك: فخر رازى، الحصول، ص 313.
1328- النحل، آيه 108.
1329- جاثيه، آيه 23.
1330- ر. ك: الملل و النحل، ج 3، ص 90.
1331- مجادله، آيه 22.
1332- ر. ك: جعفر سبحانى، ص 90 و 89.
1333- حجرات، آيه 14.
1334- نحل، آيه 106.
1335- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 3، ص 81 و 82.
1336- نساء، آيه 48.
1337- ر. ك: سيد رضى، حقايق التاويل فى
متشابه التنزيل، ص 61.
1338- ليل، آيات 15- 16.
1339- تفسير قرطبى، ج 20، ص 377.
1340- مجمع البيان، ج 10، ص 377.
1341- ثعالبى، تفسير ثعالبى، ج 5، ص 600.
1342- ر. ك: التبيان، ج 2، ص 365 و /480
1343- بقره، آيه 277.
1344- ر. ك: تبيان، ج 2، ص 365.
1345- آل عمران، آيه 57.
1346- ر. ك: تبيان، ج 2، ص /480
1347- ر. ك: سيد مصطفى خمينى، تفسير
القرآن الكريم، ج 1، ص 407.
1348- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل،
ج 1، ص 282- 287، رساله حسن بصرى.
1349- ر. ك: علامه حلى، كشف المراد فى شرح
تجريد الاعتقاد، ص 312- 313.
1350- بررسى نقش جريان هاى سياسى بر
مفسران به طور كلى خود پژوهشى مستقل مى طلبد تا در ضمن چگونگى مشى سياسى مفسران نام
برده شده و عوامل برخوردهاى سياسى با آنان نيز مورد بررسى و تحليل قرار بگيرد.
1351- ر. ك: خير الدين زركلى، الاعلام، ج
7، ص 336 و آية الله خويى، معجم رجال حديث، ج 20، ص 104.
1352- ر. ك: احمدى ميانجى، مكاتيب الرسول،
ج 1،ص 456.
1353- ر. ك: آية الله خويى، معجم رجال
حديث، ج 2، ص 104 و 105.
1354- ر. ك: همان، ص 107.
1355- ر. ك: همان، ص 109
1356- ر. ك: شيخ مفيد، الارشاد، ج 1، ص
320؛ همو، اختصاص، ص 7؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 291؛ شيخ طوسى
اختيار معرفة الرجال، ج 1، ص 294 و ابن حجر، الاصابة فى تمييز الصحابه، ج 6، ص 249.
1357- ر. ك: شيخ طوسى، رجال طوسى، ص 114،
و محمد بن حبان، التقات، ج 4، ص 275.
1358- ر. ك: آل كاشف الغطاء، اصل الشيعه و
اصولها، ص 384.
1359- ر. ك: صواعق المحرقه، باب نهم، فصل
سوم، ص 76.
1360- ر. ك: شيخ مفيد، اختصاص، ص 205؛
طبرسى، الاحتجاج، ج 1، ص 355 و علامه حلى، خلاصة الاقوال، ص 157.
1361- ر. ك: براقى، تاريخ كوفه، ص 31.
1362- ر. ك: علامه تسترى، احقاق الحق 5، ج
4، ص 296 و علامه طبرسى؛ احتجاج، ج 1، ص 180.
1363- ر. ك: احمد بن حنبل، العلل و معرفة
الرجال، ص 187.
1364- ر. ك: ابونعيم اصفهانى؛ حلية
الاولياء، ج 4، ص 56 و 289.
1365- ر. ك: طبرسى، احتجاج، ج 1، ص 355؛
شيخ مفيد، اختصاص، ص 205؛ شيخ طوسى، اختيار معرفة الرجال، ج 1، ص 355؛ محمد ابن
حيان، التقات، ج 4، ص 275 و قاضى نعمان بن محمد مغربى، شرح اخبار، ج 2، ص 183.
1366- ر. ك: ابن سعد، طبقات الكبرى، ج 7،
ص 156 و تهذيب التهذيب، ج 2، ص 232.
1367- ر. ك: همان، و ابونعيم اصفهانى،
حلية الاولياء، ج 2، ص 147.
1368- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 373.
1369- سيد مرتضى، الامالى، ج 1، ص 106.
1370- ر. ك: همان.
1371- ر. ك: ابن قتيبه، تاءويل مختلف
الحديث، ص 25، و جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 1، ص 170.
1372- ر. ك: كراجكى، كنز الفوائد، ص 170.
1373- طبقات ابن سعد، ج 7، ص 167.
1374- ر. ك: سنن ابى داود، ج 2، ص 395؛
بيهقى، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 34 و ذهبى، سير اعلام النبلاء، ج 4، ص 581.
1375- ر. ك: سيد مرتضى، الصحيح من سيره، ج
3، ص 110.
1376- ر. ك: قاضى نورالله تسترى، احقاق
الحق، ج 28، ص 476 و ر. ك: سيدمرتضى، امالى، ج 1، ص 108.
1377- ر. ك: همان، و ابن ابى الحديد، شرح
نهج البلاغه، ج 4، ص 95.
1378- ر. ك: تهذيب التهذيب، ج 2، ص 232؛
شيخ صدوق، خصال، ص 79، و شيخ مفيد، امالى، ص 119.
1379- ر. ك: ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه، ج 3، ص 258 و 260 و الغدير، ج 3، ص 234.
1380- ر. ك: علامه طبرسى، احتجاج، ص 205 و
ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 4، ص 95- 96.
1381- ر. ك: سيد على شهرستانى، وضوء
النبى، ج 1، ص 277.
1382- ر. ك: محمد تقى ديارى، پژوهشى در
باب اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 106.
1383- الطبقات الكبرى، ج 3، ق 1، ص 240 و
263.
1384- ر. ك: حلية الاولياء، ج 5، ص 388-
389.
1385- ر. ك: ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه، ج 4، ص 77.
1386- ر. ك: محمود ابوريه، اضواء على
السنة المحمديه، ص 165.
1387- ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص
188.
1388- ر. ك: محمد ابوريه، اضواء على السنة
المحمديه، ص 164.
1389- ر. ك: تفسير ابن كثير، ج 4، ص 17.
1390- ر. ك: محمد ابوريه، اضواء على السنة
المحمديه، ص 175.
1391- ر. ك: تفسير ابن كثير، ج 4، ص 17.
1392- ر. ك: الميزان، ج 9، ص 258.
1393- ر. ك: تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 100 و
الاعلام، ج 8، ص 125.
1394- ر. ك: همان.
1395- شمس الدين ذهبى، ميزان الاعتدال فى
نقد الرجال، ج 4، ص 352.
1396- ر. ك: الاعلام، ج 8، ص 126.
1397- ر. ك: ابن عساكر، تاريخ مدينه دمشق،
ج 63، ص 375 و ابوالحجاج يوسف المزى، تهذيب الكمال فى اسماء الرجال، ج 1، ص 144.
1398- محمد تقى ديارى، پژوهشى در باب
اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 127.
1399- ر. ك: ميزان الاعتدال، ج 4، ص 353.
1400- ر. ك: تهذيب الكمال، ج 31، ص 143.
1401- ر. ك: زركلى، الاعلام، ج 8، ص 126.
1402- المنار، ج 27، ص 541 به نقل از:
الاضواء، ص 174.
1403- ر. ك: تهذيب الكمال، ج 17، ص 438.
1404- محمد حسين ذهبى، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 198.
1405- سيوطى، الاتقان، ج 4، ص 238.
1406- نحل، آيه 44.
1407- محمدحسين ذهبى، التفسير والمفسرون،
ص 45.
1408- محمد هادى معرفت، التفسر و المفسرون
فى ثوبه القشيب، ج 1، ص 173 و 174.
1409- الميزان، ج 1، ص 4.
فَقد شَرَع تاريخ هذا النُّوع مِن البحث و التَّنقيرِ المسمى
بالتَّفسيرِ مِن عَصرِ نُزولِ القرآنِ كَمَا يَظهِرُ مِن قولِهِ تعالى و تَقَدس:
((كَمَا اءَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَ
يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ)) بقره، آيه 151
1410- ابن قيم، اعلام الموقعين، ج 2، ص
238.
1411- نساء، آيه 59.
1412- قرطبى، الجامع لاحكام القرآن، ج 1،
ص 29،
اءنّ رسولُ الله (صلّى الله عليه و آله و سلم) كانَ
يُقرِئُهم العَشَرَ، فلا يجاوزونَها الى عَشرِ اءُخرى حتى يتعلّموا ما فيها من
العمَملِ، فيُعلّمُنا القرآنُ و العَملَ جميعا.
1413- محمدحسين طباطبايى، قرآن در اسلام،
ص 62.
1414- محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 478.
1415- طبرى، جامع البيان، عن تاءويل آية
القرآن، ج 1، ص 54.
التفسير على اءربِعة اءوجه: وجهِ تعرِفُ العربُ من كلامِها،
و تفسير لا يَعذر اءحد بجَهالتِه و تفسير يَعرفه العلماء و تفسير لا يَعلمهُ الا
الله .
1416- ابن خلدون، مقدمه، ص 489.
اءنّ القرآن نزل بلغةِ العربِ و على اءساليبِ بلاغتِهم،
فكانوا كلّهم يفَهمونَه و يَعلمونَ معانيهِ فى مفرداته و تراكيبِه.
1417- زركشى، البرهان فى علوم القرآن، ج
1، ص 37.
اءمّا القرآن، فتفسيره على وجه القطع لا يعلم الا باءن
يَسمَعَ من الرسولِ (عليه السلام) و ذلك متعذّر الا فى آيات قَلائِلَ.
1418- سيوطى، الاتقان، ج 2، ص 228.
1419- ر. ك: سهراب مروتى، پژوهشى در تاريخ
تفسير، ص 60، (وى پس از بيان ادله، به نقد و تحليل آنها مى پردازد).
1420- ابن تيميه، تقى الدين، مقدمه فى
اصول التفسير، ص 5، 6 و 9.
1421- ر. ك: سهراب مروتى، ص 60 و معرفت،
التفسير و المفسرون، ج 1، ص 177.
1422- ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص
53.
1423- كلينى، الكافى، تحقيق، على اكبر
غفارى، ج 1، ص 24، و بحارالانوار، ج 1، ص 85.
1424- حاكم نيشابورى، المستدرك على
الصحيحين، ج 2، ص 472.
1425- نهج البلاغه، خ 121.
لَيسَ كلّ اصحابِ رسولِ الله (صلّى الله عليه و آله و سلم)
كانَ ساءلَه و يتفَهّمه حتّى كانَ لَيحبُّونَ اءَن يُجِى ءَ الاءَعرابِى اءو الطارى
فيساءَله (صلّى الله عليه و آله و سلم) حتَّى يَسمَعوا وَ كانَ لَا يمرّ مِن ذَلِكَ
شى ء الّا سَاءَلتُ عَنه وَ حَفِظتُهُ.
1426- محمد حسين ذهبى، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 36.
... اءنَّهم لِم يَكوُنوا فِى درجة وَاحدة بِالنِّسبة لِفَهم
مَعانى القرآنِ بَل تفاوتت مَراتبهم و اءشكل عَلى بَعضهم ما ظَهَرَ لِبعضِ آخر
مِنهُم، و هَذا يَرجَع الى تَفاوتهم فِى القوة العقلية و تَفاوتهم فِى معرفة ما
اَحاطَ بِالقرآن مِن ظروفِ و مُلابِسات، وَ اَكثَر مِن هَذا اءَنَّهُم كَانوا لا
يَتَساوُون فِى معرفَةِ المَعانِى الَّتى وَضعت لَها المُفرَداتِ....
1427- بحارالانوار، ج 75، ص 228- 278.
نَزَل القرآن على اءَربِعة اءشياء، عَلى العِبارةِ و
الاءِشارةِ و الَّلطَائِف و الحَقايِق، و العبارة للعَوامِ، و الاءِشارةِ لِلخَواص،
و اللطائفُ للاءَولِياءِ، و الحَقايِقِ للاءَنبِياء.
1428- محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 17.
1429- الاتقان، ج 4، ص 245.
1430- ر. ك: تفسير نمونه، ج 1، ص 5، و ج
11، ص 129.
1431- نحل، آيه 89.
1432- تفسير ابن كثير، ذيل آيه، ج 2، ص
603:
قَد تَبيَّن لَنا فِى هَذَا القُرآن كُلّ عِلم وَ كُلّ شَى ء
1433- هود، آيه 108.
1434- التبيان، ج 6، ص 68، و الدر
المنثور، ج 3، ص 350.
لَيَاءتِينَ عَلى جَهنَّم زمان تُخَفقُ ابوابُهَا لَيسَ
فِيهَا اءَحَد.
1435- مائده، آيه 2.
1436- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 307.
1437- ر. ك: ذهبى، التفسير و المفسرون، ج
1، ص 97، و محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 307.
1438- موقوف: حديثى است كه از صحابى معصوم
نقل شده، بدون اين كه وى آن را به معصوم اسناد دهد؛ چه سلسله سند تا صحابى متصل
باشد و چه منقطع: فَهوَ مَا رُوىَ عَن مَصاحبِ المَعصومِ
مَتصلا اءَم مُنقَطِعا. شهيد ثانى، الدراية فى علم مصطلح الحديث، ص 45.
1439- ابن اثير در اسد الغابه، ج 2، ص 3
مى گويد: ((پس همانا همه ايشان (صحابه) بسيار عادل هستند كه جرح در آن ها راه
ندارد، چرا كه خداوند عز و جل و رسول او آن ها را پاك و عادل دانسته است و اين مطلب
مشهور است و احتياجى نداريم به ذذكر آن)) و ابن حجر در الاصابه ج 1، ص 17 مى گويد:
((اهل سنت اتفاق دارند بر اين كه جميع صحابه عادل هستند و هيچ كس در اين مطلب
مخالفت نكرده، مگر عده قليلى از بدعت گذاران.))
1440- حديث مسند:
وَ هُوَ مَا اتَّصل سَنَدِهِ مَرفُوعا مِن بِدايَة الى مُنتَهاهُ الى المَعصومِ
(عليه السلام): يعنى مُسند حديثى است كه سند آن از ابتداى آن تا به معصوم
متصل است. شهيد ثانى،، الدراية فى علم مصطلح الحديث، ص 30.
1441- حاكم نيشابورى، المستدرك على
الصحيحين، ج 2، ص 258.
1442- مدثر، آيه 29.
1443- حاكم نيشابورى، معرفت علوم الحديث،
ص 19- 20.
1444- ابى عمرو عثمان بن عبدالرحمان،
مقدمة علوم الحديث، ص 47.
1445- زركشى، البرهان، ج 2، ص 172.
1446- حديث مرفوع: آن است كه منتسب به
معصوم (عليه السلام) در قول يا فعل يا تقرير شده باشد كه خواه متصل باشد يا منقطع.
(آخر سند آن به معصوم نسبت داده شده) شهيد ثانى، الدراية، ص 30
1447- ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص
95- 96.
1448- ترجمه الميزان، ج 1، ص 10.
1449- همان، ج 1، ص 21.
1450- همان، ج 3، ص 133.
1451- نحل، آيه 44.
1452- الميزان، ج 12، ص 278.
1453- محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 307.
1454- اضواء على السنة المحمديه، ص 57.
1455- ر. ك: اضواء على السنة المحمديه، ص
48، به بعد، به نقل از المنار، ج 10، ص 766، ج 19، ص 511.
1456- ر. ك: همان.
1457- على كورانى، تدوين قرآن، ترجمه
محمود عظيمى، ص 51.
1458- تدوين قرآن، ص 52.
1459- حاكم نيشابورى مستدرك، ج 1، ص 528.
1460- توبه، آيه 80.
1461- صحيح بخارى، ج 7، ص 36 و صحيح مسلم،
ج 7، ص 116.
1462- ر. ك: صحيح بخارى، ج 1، ص 22- 23.
1463- سنن دارمى، ج 1، ص 115 و مسند احمد،
ج 3، ص 378 و 470.
1464- تفسير ابن كثير، ج 2، ص 484؛ مجمع
الزوائد، ج 1، ص 173 و كنزالعمال، ج 1، ص 371.
1465- الاصابة فى تمييز الحصابة، ج 3، ص
473.
1466- اضواء على السنة المحمديه، ص 152.
1467- اسد الغابة، ج 5، ص 199؛ رسول
جعفريان، تاريخ سياسى اسلام، ج 2، تاريخ خلفا، ص 97.
1468- ر. ك: الصحيح من سيرة النبى الاعظم
صلى الله عليه وآله و سلم، ج 1،ص 27.
1469- كنزالعمال، ج 10، ص 291، و خطيب
بغدادى، تقييد العلم، ص 50.
1470- فخر رازى، تفسير كبير، ذيل آيه 17،
الليل و سيوطى، الدر المنثور، ج 6، ص 359- 360.
1471- ليل، آيه 19.
1472- تفسير كبير، ج 11، ص 187- 188.
1473- ترجمه الميزان، ج 20، سوره ليل ذيل
آيه.
1474- تفسير الصافى، ج 5، ص 339.
1475- سيد شرف الدين حسينى، تاءويل
الآيات، ج 2، ص 807؛ قم.
1476- تفسير نمونه، ج 27، ص 86- 88.
1477- نظام الدين الحسين بن محمد بن حسين
القمى النيشابورى، تفسير غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج 1، ص 6.
1478- ر. ك: ذهبى، التفسير و المفسرون، ج
1، ص 76.
1479- يس، آيه 69.
1480- شعراء، آيه 244.
1481- ر. ك: ترجمه الميزان، ج 15، ص 470.
1482- ر. ك: ابن كثير، السيرة النبوية، ج
2، ص 539.
1483- الدر المنثور، ج 5، ص 268، مجمع
البيان، ج 8، ص 287 و نورالثقلين، ج 4، ص 393.
1484- ر. ك: ترجمه الميزان، ج 17، ص 175.
1485- الدر المنثور، ج 5، ص 100 و
بحارالانوار، ج 76، ص 292.
1486- ر. ك: تفسير قمى، ج 1، ص 291 و
نورالثقلين، ج 4، ص 208.
1487- ر. ك: مجمع البيان، ج 7، ص 326، و
نورالثقلين، ج 4، ص 70.
1488- الاتقان، ج 1، ص 77.
1489- زركشى، البرهان فى علوم القرآن، ج
1، ص 294.
1490- محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 240.
1491- ر. ك: محمدحسين ذهبى، التفسير
والمفسرون، ج 1، ص 75.
1492- مستدرك ج 2، ص 499، و الدر المنثور،
ج 6، ص 254.
1493- محمد ابن عبدالحق ابن عطيه، المحرر
الوجيز، ج 1، ص 43.
1494- ر. ك: پايان نامه، شناخت پيامبر
اسلام از ديدگان قرآن، ص 321.
1495- [GOLDZIHER]
1496- [belacher]
1497- رژى بلاشر، در آستانه قرآن كريم،
ترجمه محمود راميار، ص 253- 254.
1498- اجتنس گلدزيهر، المذاهب الاسلاميه
فى تفسير القرآن، تعريب على حسن عبدالقادر، ص 84.
1499- احمد امين، فجر الاسلام، ص 201.
1500- همان، ص 160.
1501- محمدحسين ذهبى، التفسير و المفسرون،
ج 1، ص 73.
1502- ر. ك: بقره، آيه 79.
1503- صحيح بخارى، ج 8، ص 160، و جامع
بيان العلم، ج 2، ص 51.
1504- محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 259.
1505- همان، ج 1، ص 265- 266.
1506- ر. ك: معرفت، التفسير و المفسرون، ج
1، ص 451.
1507- پژوهشى بر تاريخ تفسير قرآن، ص 175.
1508- پژوهشى بر تاريخ تفسير قرآن، ص 175.
1509- ر. ك: معرفت، التفسير و المفسرون، ج
1، ص 451.
1510- فجر الاسلام، ص 205
1511- ر. ك: ذهبى، التفسير و المفسرون، ج
2، ص 255، و سيد محمد على ايازى، المفسرون حياتهم و منهجهم، ص 38.
1512- البيان، ص 269.
1513- ر. ك: الميزان، ج 3، ص 76.
1514- التفسير و المفسرون، ج 2، ص 69 و
70.
1515- ر. ك: سيد رضا مودب، روشهاى تفسير
قرآن، ص 123- 130
1516- جامع البيان، ج 1، ص 40.
1517- ر. ك: سيد رضا مودب، همان، ص 131، و
معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 432.
1518- ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص
131.
1519- ر. ك: سيد رضا مودب، روشهاى تفسير
قرآن، ص 133.
1520- ذهبى، همان، ج 1، ص 131.
1521- ر. ك: سيد رضا مودب، همان، ص 134.
1522- ر. ك: همان، ص 135.
1523- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 433- 434 و سيد رضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص 136.
1524- جامع البيان، ج 1، ص 40.
1525- ر. ك: ابن معين، معرفة الرجال، ج 3،
ص 326.
1526- ر. ك: المزى، تهذيب الكمال، ج 7، ص
197.
1527- ر. ك: محمد بن احمد بن عثمان ذهبى،
تاريخ الاسلام، ص 52 و ابن سعد، طبقات الكبرى، ج 7، ص 174.
1528- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و
المفسرون، ج 1، ص 433- 434 و سيدرضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص 136- 137.
1529- ر. ك: زركشى، البرهان فى علوم
القرآن، ج 2، ص 158 و ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 128.
1530- ر. ك: ذهبى، التفسير و المفسرون، ج
1، ص 128.
1531- همان.
1532- همان، ج 1، ص 128- 129.
1533- ر. ك: تفسير ابن كثير، ج 1، ص 6.
1534- ر. ك: ابن تيميه، مقدمه فى اصول
التفسير، ص 102.
1535- ر. ك: سيد رضا مودب، روشهاى تفسيرى
قرآن، ص 146 و معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 425 و 431.
1536- ر. ك: نورالثقلين، ج 5، ص 711 و
كنزالدقائق، ج 1، ص 610.
1537- مزمل، آيه 6.
1538- ر. ك: الدر المنثور، ج 6، ص 276 و
الميزان، ج 20، ص 73.
1539- بروج، آيه 3.
1540- احزاب، آيه 45.
1541- هود، آيه 103.
1542- ر. ك: هيثمى، مجمع الزوائد، ج 7، ص
135.
1543- آل عمران، آيه 92.
1544- ر. ك: نورالثقلين، ج 1، ص 363.
1545- نساء، آيه 86.
1546- ر. ك: ابوالفتح اربلى، كشف الغمه، ج
2، ص 31.