تأثير جريان هاى سياسى بر تفسير و مفسرّان

دكتر على رضا رستمى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


492- ر. ك: كنز العمال، ج 2، ص 582.
493- ر. ك: ذهبى؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 363.
494- كورانى، تدوين القرآن، ص 316- 311.
495- ر. ك: محمدباقر حجتى، تاريخ قرآن كريم، ص 453.
496- صبحى صالح، مباحث فى علوم القرآن، ص 85.
497- ر. ك: تاريخ مدينه، ج 3، ص 998.
498- ر. ك: فتح البارى، ج 9، ص 17 و سليمان بن احمد طبرانى، مسند الشاميين، ج 4، ص 157.
499- ر. ك: صحيح بخارى، ج 4، ص 228، و ج 6، ص 102.
500- ر. ك: مسند احمد، ج 5، ص 134.
501- ر. ك: سيد رضا مودب، نزول قرآن و روياى هفت حرف، ص 93- 80.
502- ر. ك: الدر المنثور، ج 3، ص 269؛ الميزان، ج 9، ص 383؛ كنزالعمال، ج 2، ص 597، و ابن شبه المنيرى، تاريخ المدينة المنورى، ج 2، ص 707.
503- ر. ك: ابن شبه؛ تاريخ المدينه، ج 2، ص 705.
504- كنزالعمال، ج 2، ص 578.
505- ر. ك: ابن حجر عسقلانى، فتح البارى، فى شرح صحيح بخارى، ج 9، ص 7.
506- بحارالانوار، ج 29، ص 378، و ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 265.
507- ر. ك: الاتقان، ج 1، ص 134.
508- بقره، آيه 198.
509- ر. ك: سيد محمدباقر حجتى، پژوهشى در تاريخ قرآن كريم، ص 451.
510- ر. ك: صبحى سالم، مباحث فى علوم القرآن، ص 85.
511- اين تحليل را در هيچ يك از منابع اين كتاب نيافتيم.
512- الميزان، ج 8، ص 161.
513- ابن خلدون مقدمه، ج 2، ص 955.
514- ر. ك: طبرى، جامع البيان، ج 1، ص 85، و ابن تيميه، مجموع الفتاوى، ج 12، ص 373.
515- ر. ك: ابوعبيد، قاسم بن سلام، فضائل القرآن، ص 229.
516- صدوق، خصال، ص 255؛ محمد بن ابراهيم نعمانى، غيبت، ص 76 و محقق حلى، المعتبر، ج 1، ص 29- 30.
517- وَ قَدْ كُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللهِ-صَلَّى اللهٌ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم- عَلَى عَهْدِهِ، حَتَّى قَامَ خَطِيبا، فَقَالَ: مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدا فَلْيَتَبَوَّاءْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ. وَ إِنَّمَا اءَتَاكَ بِالْحَدِيثِ اءَرْبَعَةُ رِجَالٍ لَيْسَ لَهُمْ خَامِسٌ:
رَجُلٌ مُنَافِقٌ مُظْهِرٌ لِلاِْيمَانِ، مُتَصَنِّعٌ بِالاِْسْلاَمِ، لاَ يَتَاءَثَّمُ وَ لاَ يَتَحَرَّجُ، يَكْذِبُ عَلَى رَسُولِ اللهِ- صَلَّى اللهٌ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَسَلََّم- مُتَعَمِّدا، فَلَوْ عَلِمَ النَّاسُ اءَنَّهُ مُنَافِقٌ كَاذِبٌ لَمْ يَقْبَلُوا مِنْهُ، وَ لَمْ يُصَدِّقُوا قَوْلَهُ، وَ لكِنَّهُمْ قَالُوا: صَاحِبُ رَسُولِ اللهِ- صَلَّى اللهٌ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم- رَآهُ، وَ سَمِعَ مِنْهُ، وَ لَقِفَ عَنْهُ، فَيَاءْخُذُونَ بِقَوْلِهِ، وَ قَدْ اءَخْبَرَكَ اللهُ عَنِ الْمُنَاقفِقِينَ بِمَا اءَخْبَرَكَ....

518- اضواء على السنة المحمدية، ص 126.
519- ر. ك: همان، ص 45.
520- الغدير، ج 11، ص 73.
521- معرفت التفسير و المفسرون، ج 2، ص 44.
522- الغدير، ج 5، ص 316؛ ابن عساكر، تاريخ مدينه دمشق، ج 30، ص 158 (تحقيق على شيرى) و خطيب بغدادى، تاريخ بغداد، ج 5، ص 151.
523- نساء، آيه 69.
524- فخر رازى، تفسير كبير،ج 1، ص 134.
525- ر. ك: ابن جوزى، الموضوعات، ج 1، ص 318.
526- ر. ك: ذهبى، ميزان الاعتدال، ج 3، ص 465 و ابن حجر، لسان الميزان، ج 5، ص 59.
527- توبه، آيه 119، و حشر، آيه 8.
528- زركشى، البرهان، ج 1، ص 156.
529- توبه، آيه 43.
530- ر. ك: اضواء على السنة المحمدية، ص 42، به نقل از بعضى از دانشمندان اهل سنت و ر. ك: فخر رازى، عصمة الانبياء، ص 8.
531- صحيح مسلم، ج 8، ص 26؛ مسند احمد، ج 2، ص 493 و صحيح بخارى، ج 7، ص 157.
532- ر. ك: جامع البيان، ج 9، ص 174، و ج 17، ص 245 به بعد و الدر المنثور، ج 4، ص 194، 242 و 366.
533- فتح، آيه 2.
534- الدر المنثور، ج 3، ص 247.
535- همان، ج 6، ص 70.
536- ر. ك: ضمايم رساله؛ شواهد تاريخى بر عدم عقيده عمر به عصمت پيامبر (صلّى الله عليه و آله و سلم).
537- مسند احمد حنبل، ج 2، ص 162.
538- ر. ك: الغدير، ج 6، ص 307؛ ابن ماجه، سن ابن ماجه، ج 2، ص 854.
539- صحيح بخارى، ج 8، ص 208- 209؛ صحيح مسلم، ج 4، ص 167، ج 5، ص 116؛ و احمد بن حنبل، مسند، ج 1، ص 23، 123 و 183.
540- ر. ك: الاتقان، ج 1، ص 58؛ على بن جعد، مسند ابن جعد، ص 382. و سيدمحمدباقر حكيم، علوم القرآن، ص 291.
541- ر. ك: محمدهاى معرفت، مصونيت قرآن از تحريف، ص 130، به بعد، مترجم، محمد شهرابى و سيد رضا مؤ دب، نزول قرآن و رؤ ياى هفت حرف، ص 97.
542- ر. ك: الدر المنثور، ج 2، ص 135 و صحيح مسلم، ج 4، ص 167.
543- سنن ابن ماجه، ج 1، ص 625.
544- ر. ك: الميزان، ج 7، ص 157- 158.
545- در بخش ضمايم، نمونه ديگرى از موارد جعل حديث در شاءن نزول آيات را بررسى كرده ايم.
546- بقره، آيه 207.
547- بقره، آيه 204.
548- ر. ك: ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 4، ص 73 و مامقانى، رجال، ج 2، ص 96.
549- آل عمران، آيه 128.
550- سنن ترمذى، ج 4، ص 295.
551- صحيح بخارى، ج 5، ص 35.
552- همان.
553- همان، ج 7، ص 164.
554- ر. ك: مجمع البيان، ج 2، ص 386.
555- صحيح بخارى، ج 6، ص 228، و صحيح مسلم، ج 2، ص 202.
556- جامع البيان، ج 1، ص 27 و مسند احمد، ج 4، ص 30.
557- جامع البيان، ج 1، ص 27 و مسند احمد، ج 5، ص 41.
558- توبه، آيه 100.
559- رعد، آيه 43.
560- ر. ك: نور الثقلين، ج 1، ص 723 و تفسير الصافى، ج 3، ص 77.
561- ر. ك: كنز العمال، ج 2، ص 593، و الدر المنثور، ج 4، ص 69.
562- جمعه، آيه 9.
563- زمخشرى، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج 4، ص 534 و كنزالعمال، ج 2، ص 592.
564- ر. ك: هيثمى، مجمع الزوائد القراءات، ج 7 والغدير،ج 6، بحث قرائات عمر.
565- تايخ طبرى، ج 3، ص 291.
566- ر. ك: نزول قرآن و رؤ ياهاى هفت حرف، ص 80- 93.
567- همان، ص 85، علماى شيعه معتقدند روايت سبعة احرف، نه تنها متواتر نيست، بلكه در رتبه استفاضه نيز قرار ندارد. و نزد برخى، خبر واحد شمرده شده و نزد برخى از دانشمندان شيعه، در اصل صدور آن از پيامبر (صلّى الله عليه و آله و سلم) ترديد شده است. (آية الله خويى، البيان، ص ‍ 193)
آية الله خويى (قدس سره) مى فرمايد: ((اصل روايت سبعة احرف ثابت نشده و از طريق عامه نقل شده و آن روايتى مجعول است)) (آية الله خويى، مستند العروة الوثقى، كتاب الصلاة، ج 3، ص ‍ 274).
568- بقره، آيه 222.
569- رعد، آيه 43.
570- مجمع البيان، ج 6، ص 53.
571- تفسير قرطبى، ج 10، ص 111، و الغدير، ج 6، ص 393.
572- مكاتيب الرسول، ج 1، ص 542.
573- بيهقى، السنن الكبرى، ج 10، ص 228.
574- ترجمه الميزان، ج 5، ص 444.
575- سهراب مروتى، پژوهشى پيرامون تاريخ تفسير قرآن كريم، ص 124.
576- ترجمه الميزان، ج 5، ص 451.
577- همان، ج 5، ص 452.
578- در مورد جواز يا عدم جواز رجوع به شعر جاهلى در تفسير دو قول وجود دارد كه در بخش ‍ ضمايم رساله بيان كرده ايم.
579- نحل، آيه 47.
580- از [سرعت] راه رفتن [شتر] شد به خاطر [ضعف و لاغرى] كم شدن چربى ذخيره شده در كوهان همچنان كه كم مى شود چوب درخت كوهى [با همه ضخامت و استحكام] به وسيله تراش.
581- تفسير قرطبى، ج 10، ص 111 و الغدير، ج 6، ص 393.
582- معارج، آيه 37.
583- الاتقان، ج 1، ص 120.
584- راغب اصفهانى مفردات الفاظ قرآن، ص 263.
585- مجمع البيان، ج 3، ص 145.
586- الميزان، ج 16، ص 245.
587- همان، ج 17، ص 270.
588- اسرى، آيه 79.
589- ضحى، آيه 5.
590- تفسير كبير، ج 2، جزء 3، ص 57.
591- تفسير كبير، ج 4، جزء 3، ص 57.
592- مجمع البيان، ج 34، ص 145.
593- مدثر، آيه 48.
594- الميزان، ج 1، ص 180.
595- غافر، آيه 18.
596- نور الثقلين، ج 4، ص 517؛ و توحيد صدوق، ص 407.
597- الدر المنثور، ج 6، ص 285.
598- همان، ج 2، ص 115.
599- ر. ك: تفسير قرطبى، ج 2، ص 87؛ تفسير العياشى، ج 1، پاورقى و بحارالانوار، ج 45، ص 297.
600- كنز العمال، ج 2، ص 486 و الدر المنثور، ج 5، ص 252.
601- الدرالمنثور، ج 5، ص 252.
602- حجر، آيه 2.
603- ر. ك: الدر المنثور، ج 4، ص 92.
604- حجر، آيه 45.
605- تفسير كبير، ج 10، جزء 19، ص 192.
606- اسرائيل [در عربى]، عبدالله، [در عبرى]، پيروز بر خدا (مصطفوى، التحقيق فى كلمات القرآن، ج 1، ص 84)
607- ر. ك: ذهبى ، الاسرائيليات فى التفسير و الحديث، ص 19- 21.
608- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 2، ص 80؛ سيدرضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص 84، دكتر رمزى نعنانه، الاسرائيليات و آثرها فى كتب التفسير، ص 72 و 73؛ ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 169 و محمدتقى ديارى، پژوهشى در باب اسرائيليات در تفساير قرآن، ص ‍ 73.
609- ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 169.
610- الدر المنثور، ج 5، ص 148، به نقل از بيهقى.
611- همان، ج 5، ص 148، هم چنين ر. ك: سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 419؛ بحارالانوار، ج 73، ص ‍ 347؛ تفسير ابن كثير، ج 2، ص 484؛ كنز العمال، ج 1، ص 371؛ مجمع الزوائد، ج 1، ص 173؛ مسند احمد، ج 3، ص 387 و على كورانى، تدوين القرآن، ص 420.
612- همان، ج 5، ص 148؛ و مسند احمد، ج 3، ص 87.
613- ر. ك: راب ا. كهن، گنجينه اى از تلمود، ص 15.
614- شواهد و مدارك متقنى در اين زمينه به دست نگارنده نرسيد. لكن اين مسئله با توجه به شدت علاقه خليفه به اهل كتاب اثرپذيرى او از فرهنگ اهل كتاب و قياس كردن روايات و گفتارهاى حضرت رسول اكرم (صلّى الله عليه و آله و سلم) را با دست نوشته هاى علماى يهود توسط او، اين نكته را در ذهن تقويت مى كند كه اين مسئله حداقل به عنوان يك احمال مطرح باشد، تا محققان و اهل فن در آينده در اين زمينه تحقيق بيشترى صورت دهند.
615- ر. ك: محمدتقى ديارى، پژوهشى بر اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 197.
616- سيد مرتضى عسگرى، م عالم المدرستين، ج 2، ص 48. البته شرح منع تدوين حديث در بيانات قبلى گذشت.
617- رسول جعفريان، تاريخ سياسى اسلام، ج 2، ص 97.
618- در مورد جواز رجوع يا عدم جواز رجوع به اهل كتاب در كتب علوم قرآنى اقوالى ذكر شده است كه پرداختن به آن، ما را از هدف پايان نامه باز مى دارد.
619- سيد مرتضى عسگرى، نقش ائمه در احياى دين، ج 6، ص 98.
620- البته همان گونه كه پيش از اين نيز گفتيم و از ذهبى نيز نقل شد اين قصه ها بيشتر درباره تاريخ انبيايى بوده است كه در قرآن كريم به اجمال ذكر شده بود و مردم علاقه مند به فراگيرى جزئيات يشتر درباره آن بودند، كه به نوعى تفسير آن آيات محسوب مى شد.
استاد مؤ دب مى فرمايد: ((قصه سرايانى نيز وجود داشته كه مطالب قرآن را با اضافاتى پردازش كرده و گسترش مى دادند... آن ها قصه هاى قرآن را را توصيف و تبيين مى كردند.))
(روضهاى تفسير قرآن، ص 90).
621- ر. ك: سيد مرتضى عسگرى، معالم المدرستين، ج 2، ص 48، و معرفت، التفسير و المفسرون، ج 2، ص 123.
622- ر. ك: مجمع الزوائد، ج 1، ص 190؛ كنزالعمال، ج 10، ص 281؛ تاريخ مدينه دمشق، ج 11، ص ‍ 80 و مسند احمد، ج 3، ص 449.
623- ر. ك: ابن الجوزى، القصاص و المذكرين، ص 23.
624- ر. ك: تفسير نمونه، ج 2، ص 614.
625- آل عمران، آيه 72.
626- ر. ك: اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 108.
627- ر. ك: پژوهشى در باب اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 78- 106.
628- اسرائيليات در تفاسير، ص 117.
629- تفسير المنار، ج 1، ص 7.
630- ر. ك: عمر بن ابراهيم رضوان، آراء المستشرقين حول القرآن و التفسير، ج 1، ص 289- 335.
631- نساء، آيه 153.
632- بقره، آيه 55.
633- الدر المنثور، ج 5، ص 305؛ كنزالعمال، ج 2، ص 488 و الاضواء على السنة المحمديه، ص ‍ 167.
634- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 3، ص 237.
635- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 2، ص 193. و هم چنين ر. ك: فصل سوم اين رساله.
636- ر. ك: صحيح مسلم، ج 8، ص 26 و ر. ك: اضواء على السنة المحمديه، ص 41، و فخر رازى، عصمة الانبياء، ص 8.
637- ر. ك: محمد صادق نجمى، اضواء على الصحيحين، ترجمه كمالى البحرانى، ص 209، به بعد.
638- طبرى، جامع البيان، ج 12، ص 241 و الدر المنثور، ج 4، ص 13.
639- ر. ك: مجمع البيان، ج 5، ص 388.
640- زمخشرى، الكشاف عن حقايق غوامض القرآن، ج 2، ص 457.
641- الميزان، ج 11، ص 132.
642- تفسير المنار، تفسير سوره يوسف (عليه السلام)، ص 31.
643- نجم، آيات 19- 20.
644- الدر المنثور، ج 4، ص 194، 242 و 366؛ جامع البيان، ج 9، ص 174، و ج 17، ص 245؛ تاريخ الامم و الملوك، ج 2، ص 75. 78 و الكشاف، ج 3، ص 164.
645- تفسير كبير، ج 9، ص 49
646- صحيح بخارى، ج 2، ص 32.
647- مجمع البيان، ج 7، ص 163.
648- مجمع البيان، ج 7، ص 163.
649- نجم، آيات 3- 4.
650- نجم، 23.
651- حجر، آيه 9
652- پژوهشى در باب اسرائيليات، در تفاسير قرآن، ص 280
653- جنايات تاريخ، ج 3، ص 21.
654- ر. ك: تفسير ابن كثير، ج 3، ص 21.
655- ر. ك: تفسير نمونه، ج 14، تا 144؛ تفسير ابن كثير، ج 3، ص 240 و مجمع البيان، ج 7، ص 163.
656- ر. ك: سيدمحمدباقر صدر، علوم القرآن، ص 301 و 302.
657- ر. ك: ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 20.
658- ر. ك: تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 18.
659- الميزان، ج 12، ص 176 و الدر المنثور، ج 4، ص پيامبر 100.
660- حج، آيات 14- 19.
661- تفسير ابن كثير، ج 3، ص 222 و بحارالانوار، ج 41، ص 78.
662- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 3، ص 54 و 55.
663- آل عمران، آيات 33- 34.
664- يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 171.
665- ر. ك: ج 2، ص 172.
666- همان، ج 2، ص 170 و ر. ك: طبرى، المسترشد فى امامة اميرالمؤمنين (عليه السلام)، ص 166، و الميزان، ج 12، ص 121.
667- ر. ك: ابن اثير، اسدالغابة، فى معرفة الصحابه، ج 3، ص 260.
668- سير اعلام النبلاء، ج 1، ص 334.
669- ابن حجر عسقلانى، الاصابه فى تمييز الصحابه، ج 6، ص 215.
670- الغدير، ج 9، ص 11.
671- ر. ك: السيرة النبويه، ج 1، ص 314- 315؛ و اسد الغابه، ج 3، ص 385- 386.
672- ابن عساكر، تاريخ مدينه دمشق، ج 21، ص 421 ابن سعد، طبقات الكبرى، ج 2، ص 346 و كنزالعمال، ج 13، ص 254.
673- ر. ك: صدوق، خصال، ج 2، ص 461، باب 12.
674- ر. ك: بحارالانوار، ج 36، ص 229 و 230
675- تسترى، قاموس الرجال، ج 6، ص 136.
676- ر. ك: فتح البارى، ج 9، ص 7؛ ابن شبه، تاريخ المدينه، ج 2، ص 705، و كنزالعمال، ج 2، ص ‍ 578.
677- مسند احمد، ج 1، ص 7، و سنن ابن ماجه، ج 1، ص 49.
678- ر. ك: ابن سعد، طبقات الكبرى، ج 6، ص 7، و سيره ابن هاشم، ج 1، ص 244.
679- ر. ك: سير اعلام النبلاء، ج 7، ص 206؛ وسائل الشيعه، ج 1، ص 11، و مجمع الزوائد، ج 1، ص ‍ 149.
680- الميزان، ج 12، ص 121؛ المسترشد، ص 166 و تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 170.
681- انفال، آيه 25.
682- بحارالانوار، ج 36، ص 123، و تاءويل الآيات، ج 1، ص 193.
683- ر. ك: ابن قتيبه، تاءويل مختلف الحديث، ص 30، و ابن ابى شيبه، المصنف، ج 7، ص 193.
684- محمدباقر حجتى، سه مقاله در تاريخ تفسير و نحو، ص 32.
685- شيخ عبدالستار، عبدالله بن مسعود، ص 136- 140.
686- صحيح بخارى، ج 6، ص 90؛ صحيح مسلم، ج 2، ص 195 و ج 7، ص 150 و نيز ر. ك: سنن ابن ماجه، ج 1، ص 54 و مسند احمد، ج 3، ص 281.
687- ر. ك: خصال، ج 2، ص 461.
688- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 52.
689- سنن بيهقى، ج 6، ص 210؛ مجمع الزوائد، ج 1، ص 135؛ سير اعلام النبلاء، ج 1، ص 394 و تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 20.
690- كنز العمال، ج 3، ص 264 و تاريخ مدينه دمشق، ج 7، ص /338
691- مائده، آيه 107.
692- الدر المنثور، ج 2، ص 344.
693- مستدرك حاكم، ج 2، ص 225 و تاريخ مدينه دمشق، ج 7، ص 337.
694- بقره، آيه 106.
695- صحيح بخارى، ج 5، ص 149، و ج 6، ص 103؛ مسند احمد، ج 5، ص 113؛ و كنزالعمال، ج 2، ص 592 و سير اعلام النبلاء، ج 1، ص 20.
696- ر. ك: تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 20، و سير اعلام النبلاء، ج 1، ص 394.
697- راغب اصفهانى، محاضرات الادباء، ج 1، ص 133.
698- تاريخ المدينه، ج 2، ص 691 و تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 8.
699- توبه، آيه 100.
700- تا زمان تابعين بحث تفسير از حديث، ممتاز و سمتقل نشده بود، لذا در ميان احاديث پيامبر (صلّى الله عليه و آله و سلم) تعداد روايات تفسيرى فراوانى وجود داشت كه برخى از صحابه آن ها را در مصحف خود، و برخى ديگر آن ها را در الواحى جداگانه گرد آورده بودند، كه در زمان ابوبكر و عمر اين مصحف ها و الواح جمع آورى و سوزانده شد. براى توضيح بيشتر ر. ك: بحث ((انگيزه در جمع آورى مصاحف)) در همين رساله.
701- ر. ك: علامه عسكرى، احاديث ام المؤمنين، عائشه، ج 1، ص 35 و 36.
702- مرتضى عاملى، الصحيح من سيرة النبى، ج 1، ص 81.
703- طبقات الكبرى، ج 2، ص 375.
704- ر. ك: علامه عسكرى، القرآن الكريم و روايات المدرستين، ج 2، ص 427.
705- ر. ك: همان.
706- ر. ك: سيد رضا مؤ دب، روشهاى تفسير قرآن، ص 37 و محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 225.
707- ر. ك: علامه عسگرى، القرآن الكريم و روايات المدرستين، ج 2، ص 425.

708- ر. ك: سيدرضا مؤ دب، روشهاى تفسير قرآن، ص 37، و محمدهادى معرفت، التفسير المفسرون، ج 1، ص 225.
709- تفسير قمى، ج 1، ص 4.
710- تاريخ ابن كثير، ج 8، ص 229.
711- نصر، آيه 1.
712- صحيح بخارى، ج 3، ص 148.
713- مستدرك حاكم؛ ج 3، ص 593.
714- ابن كثير، البداية و النهايه، ج 8، ص 330، و سير اعلام النبلاء، ج 3، ص 345- 347.
715- اسدالغابه، ج 4، ص 22.
716- البداية و النهايه، ج 8، ص 107.
717- مجمع الزوائد، ج 1، ص 149، و سير الاعلام النبلاء، ج 7، ص 206.
718- ر. ك: قرآن الكريم و روايات المدرستين، ج 2، ص 425.
719- ر. ك: همان.
720- ر. ك: همان.
721- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 225.
722- الجامع الاحكام القرآن، ج 1، ص 35.
723- كشى، اختيار معرفه الرجال، ص 277،ش 106.
724- سفينة البحار، ج 2، ص 414 و بحارالانوار، ج 92، ص 105، ح 83.
725- همان، منابع.
726- تفسير طبرى، ج 28، ص 206 و 207، ذيل آيه.
727- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 231.
728- در مورد ابن عباس و اتهام رجوع به اهل كتاب مطالب سودمندى در بخش ضمايم رساله گرد آمده است، كه مطالعه آن ها خالى از فايده نيست.
729- كافى، ج 7، ص 407.
730- عبدالكريم سمعانى، الاناسب، ج 1، ص 172.
731- ابن حجر عسقلانى، تهذيب التذهيب، ج 2، ص 8.
732- ابن اثير، اسدالغابه، ج 1، ص 226.
733- همان، ج 2، ص 221.
734- همان، ج 1، ص 226.
735- تاريخ المدينه، ج 3، ص 1006.
736- مسند احمد حنبل، ج 1، ص 389 و 442 و 405 و سنن نسائى، ج 8، ص 134.
737- فضل بن شاذان، الايضاح، ص 519، تحقيق جلال الدين حسينى، سيد على خان، الدرجات الرفيعه فى طبقات الشيعه، ص 22. و ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 26.
738- ر. ك: على كورانى، تدوين القرآن، ص 273- 277.
739- سنن ترمذى، ج 3، ص 280؛ سنن الدارمى، ج 2، ص 397.
740- مالك بن انس، المدونة الكبرى، ج 3، ص 380، و سنن الدارمى، ج 2، ص 397.
741- ر. ك: الدر المنثور، ج 3، ص 269؛ كنزالعمال، ج 2، ص 597 و تاريخ المدينه، ج 2، ص 707.
742- ر. ك: ابن كثير، السيرة النبوية، ج 4، ص 494، و البداية و النهاية، ج 5، ص 269.
743- ابن حجر عسقلانى، الاصابة فى تمييز الصحابه، ج 4، ص 118.
744- احقاف، آيه 10.
745- الدر المنثور، ج 6، ص 39؛ مسند احمد، ج 6، ص 25، و كنز العمال، ج 2، ص 502.
746- احقاف، آيه 10.
747- مجمع البيان، ج 9، ص 140 و الدر المنثور، ج 6، ص 39.
748- ابن جرير طبرى، جامع البيان، ج 26، ص 13.
749- الميزان، ج 6، ص 22، منقول از صحيح نسائى و تفسير العياشى، ج 1، ص 328، و تفسير قمى، ج 1، ص 107.
750- ر. ك: تفسير نمونه، ج 2، ص 483 و السيرة النبوية، ج 2، ص 564- 566.
751- تفسير قمى، ج 1، ص 195.
752- ر. ك: تاريخ طبرى، ج 1، ص 47، 55، 56 و شيخ مفيد، الاختصاص، تصحيح على اكبر غفارى، ص 42.
753- ر. ك: سيد رضا مؤ دب، روشهاى تفسير قرآن، ص 86.
754- ر. ك: تاريخ مدينه دمشق، ج 11، ص 81؛ احمد امين، فجر الاسلام، ص 159؛ ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 2، ص 59؛ سيد رضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص 85 و محمدتقى ديارى، پژوهشى در باب اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 117- 133.
755- ر. ك: تاريخ المدينه، ج 1، ص 11- 12.
756- ر. ك: الاصابه فى تمييز الصحابه، ج 7، ص 426. در مورد نام ابوهريره اختلاف وجود دارد.
757- ر. ك: خير الدين زركلى، الاعلام، ج 3، ص 308.
758- ر. ك: اسرائيليات در تفاسير قرآن، ص 141.
759- اضواء على السنة المحمديه، ص 200.
760- ر. ك: ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 4، ص 63.
761- بحارالانوار، ج 33، ص 215 و طبرى، المسترشد فى امامة اميرالمؤمنين، تحقيق احمد المحمودى، ص 170.
اءنّ اءكذبُ النَّاسَ عَلَى رَسولِ اللهِ اءَبُوهَريرَه الدُّوسِى.
762- ر. ك: اضواء على السنة المحمديه، ص 207.
763- تفسير ابن كثير، ج 3، ص 111.
764- صحيح مسلم، ج 8، ص 32 و مسند احمد، ج 2، ص 244.
765- سيد بن طاووس، اليقين، ص 352.
مَعَاشِرَ الناسِ هَذَا علىّ اخى وَ وَصيِّى، وَ وَاعِى عِلمِى وَ خَلِيفَتى فِى امَّتى عَلى مَن آمَنَ بِى، اءلا تَنزِيلُ القُرآنِ علىّ وَ تَاوِيلُه وَ تَفسيرُهُ بَعدِى عَلَيهِ.
766- حاقه، آيه /12
767- الدر المنثور، ج 8، ص 274.
768- حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، تحقيق مرعشلى، ج 2، ص 126، و بحارالانوار، ج 28، ص 198.
اءَنَا مَدينَةُ العِلمِ وَ علىّ بَابُها... فَليَاءتِها مِن بَابِها.
769- شيخ طوسى، التبيان فى تفسير القرآن، ج 1، ص 3، و حاكم نيشابورى، المستدرك ج 3، ص ‍ 124.
عَلىّ مَعَ القُرآنِ وَالقُرآن مَعَ عَلىّ لَن يَفتَرِقا حَتّى يَرِدا عَلَى الحَوضِ.
770- بلاذرى، انساب الاشراف، ص 98- 99، و تفسير ابن كثير، ج 4، ص 231.
سَلوُنِى عَن كِتَابِ اللهِ فَاءِنَّهُ لَيسَت آيَة اءِلَّا وَ قَد عَرَفتُ بِلَيل....
771- الاتقان، ج 4، ص 230.
772- كلينى، كافى، ج 1، ص 62.
773- مجمع البيان، فى تفسير القرآن، ج 9- 10، ص 230؛ نورالثقلين، ج 5، ص 120؛ كنزالعمال، ج 2، ص 565 و الاحتجاج، ج 1، ص 207.
774- بلاذرى، انساب الاشراف، ص 98.
مَا بَالكَ اَكثَرُ اَصحَابُ النَّبى (صلّى الله عليه و آله و سلم) حديثا؟ فَقال: لِاءَنّى اءِذَا سَاءَلتُه اءَنباءَنى و اذا سكتُّ ابتَدَاءنِى.
775- ينابيع الموده، ج 3، ص 209.
776- نهج البلاغه،خ قاصعه، 92. ... و قد علمتم موضعى من رسول الله-صلى الله عليه وآله- بالقرابة القريبة، والمنزلة الخصيصة :....
777- صفار قمى، بصائر الدرجات الكبرى، ص 310؛ وسائل الشيعه، ج 27، ص 199 و بحارالانوار، ج 40، ص 192 و 208.
778- محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 17.
779- ر. ك: بحارالانوار، ج 927، ص 88 و طبقات الكبرى، ج 2، ص 101.
780- كافى، ج 1، ص 64.
781- شيخ طوسى، امالى، ص 523، ح 1158 و بشارة المصطفى، ص 219.
782- سيد شرف الدين عاملى، المراجعات، ص 411.
783- ر. ك: مهدوى راد، فصلنامه علوم حديث، شماره 37، ميراث مكتوب علوى، ص 94 و 95. مراد استاد از وحى بيانى، آن چيزى است كه شيخ صدوق اظهار كرده است كه: در كنار ((وحى قرآن)) انبوهى از حقايق الهى كه قرآن نبوده است بر پيامبر (صلّى الله عليه و آله و سلم) نازل مى شده است كه اگر گرد مى آمد از اندازه هفده هزار آيه فزون تر مى رفت... كه همه اين ها وحى بود، لكن قرآنى نبود. بنابراين آن چه اميرالمؤمنين گردآورى كرد علاوه بر متن قرآنى، حقايقى وحيانى بود در توضيح و تفسير آن. كه استاد مهدوى راد نام اين حقايق وحيانى را ((وحى بيانى)) نهاده اند.
784- البيان فى تفسير القرآن، ص 223- 225.
785- مهدوى راد فصلنامه علوم حديث، شماره 37، ميراث مكتوب شيعه، ص 98.
786- كلينى، كافى، ج 1، ص 228، و نور الثقلين، ج 5، ص 464.
787- همان.
788- همان.
789- طبرسى، احتجاج، ج 2، ص 257.
790- همان، ج 1، ص 156.
791- اعراف، آيه 42.
792- نورالثقلين، ج 2، ص 32.
793- نمل، آيه 82.
794- التبيان، ج 8، ص 119.
795- بقره، آيه 196.
796- التبيان، ج 2، ص 156.
797- ابراهيم، آيه 28.
798- نورالثقلين، ج 2، ص 544؛ كافى، ج 6، ص 103؛ بحارالانوار، ج 9، ص 113 و الدر المنثور، ج 4، ص 84.
799- همان.
800- بقره، آيه 81.
801- بحارالانوار، ج 38، ص 117 و شيخ طوسى، امالى، ص 374.
802- توبه، آيه 12.
803- التبيان، ج 3، ص 183.
804- نحل، آيه 43.
805- نور الثقلين، ج 3، ص 55 ينابيع المودة، ج 1، ص 145 و 375.
806- حجر، آيه 9.
807- ر. ك: نور الثقلين، ج 3، ص 4.
808- مائده، آيه 38.
809- ر. ك: التبيان، ج 3، ص 517.
810- التبيان، ج 3، ص 557.
811- التبيان، ج 3، ص 557.
812- ماعون، ج 7.
813- التبيان، ج 10، ص 416.
814- عاديات، آيه 1.
815- التبيان، ج 10، ص 396. و ر. ك: مجمع البيان، ج 10، ص 423.
816- قدر، آيه 1.
817- نور الثقلين، ج 5، ص 630.
818- سفينة البحار، ج 2، ص 681.
819- تاريخ مدينه دمشق، ج 42، ص 397.
820- خطيب بغدادى، تقييد العلم، ج 90.
821- بحارالانوار، ج 11، ص 259.
822- صدر، سيدمحمد باقر، تاسيس الشيعه، ص 280.
823- سيد محمد باقر صدر، منشاءة التشيع و شيعه، ص 47.
824- احمدحسين يعقوب، الخطط السياسية لتوحيد الامة الاسلامية.
825- علامه عسكرى، نقش ائمه در احياء دين، ج 14، ص 188.
826- ر. ك: تاريخ ابن كثير، ج 5، ص 211 و 212. و معالم المدرستين، ج 1، ص 420.
827- ر. ك: شيخ طوسى، الغيبه، ص 118.
828- ر. ك: فصل بعدى اين رساله در مرد انحرافات.
829- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 5، ص 31 به بعد.
830- ر. ك: همان، ج 5، ص 43 به بعد.
831- يوسف، آيه 40.
832- ر. ك: همان، ج 5، ص 69 به بعد.
833- نساء، آيه 35.
834- مائده، آيه 95.
835- ر. ك: جعفر سبحانى؛ الملل و النحل، ج 5، ص 90- 91 و ر. ك: ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 274- 275.
836- ر. ك: همان منابع.
837- نهج البلاغه،خ 93.
838- ر. ك: بحارالانوار، ج 5، ص 125 و ابوالفتح كراجكى، كنز الفوائد، ص 170.
839- از اين گزارش شايد بتوان برداشت كرد كه انديشه جبر و حمل مسئله قضا و قدر الهى بر معناى جبر از همان زمان در لشكر معاويه وجود داشته است، كه پس از رويارويى دو سپاه اين انديشه در افراد لشكر اميرمؤمنان (عليه السلام) نفوذ كرد و سؤ ال اين شخص بر حسب اتفاق مصادف با بازگشت از صفين نبوده است. و اين شخص نيز تحت تأثير نفوذ اين عقيده در لشكر، اندوهگين بوده است، تا اين كه اميرمؤمنان (عليه السلام) او را از اين ناراحتى نجات مى دهد. هر چند، اين برداشت تنها در حد يك احتمال است و مستند قطعى براى آن نيافتيم.
840- ر. ك: بشار عواد، المسند الجامع، ج 13، ص 308.
841- ر. ك: طبرسى، احتجاج، ج 2، ص 453.
842- شيخ صدوق، خصال، ص 614.
843- ر. ك: جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 3،ص 75.
844- شيخ صدوق، علل الشرايع، ج 2، ص 602، و نور الثقلين، ج 3، ص 197- 228.
845- شيخ صدوق، خصال، ص 611، وسائل الشيعه، ج 21، ص 478.
846- داستان سرايى بيشتر در زمينه تاريخ انبيايى بود كه قرآن كريم آن ها را به صورت سربسته و مجمل بيان كرده بود و قصه سرايان به توضيح و تفسير اين مجملات با استفاده از منابع يهود و نصارى مى پرداختند، كه اين قصه سرايى ها به گونه اى تفسير آيات مربوطه محسوب مى شد.
ذهبى مى گويد:
((صحابه وقتى به طور طبيعى به داستانى از داستان هاى قرآن برخورد مى كردند، دوست داشتند در مورد زواياى پيچيده و پنهان آن، كه قرآن متعرض آن نشده است، پرس و جو كنند، ولى به جز يهوديان تازه مسلمان، كسى را كه پاسخ گوى آنان باشد نمى يافتند از اين رو، بسيارى از اخبار و اطلاعات را از آنان دريافت مى كردند.))
(محمد حسين ذهبى، التفسير و المفسرون). استاد مؤ دب نيز مى فرمايد: ((قصه سرايانى نيز وجود داشته كه مطالب قرآن را با اضافاتى پردازش كرده و گسترش مى دادند... آن ها قصه هاى قرآن را توصيف و تبيين مى كردند.)) (روشهاى تفسير قرآن، ص 90).
847- ر. ك: الصحيح من سيرة النبى الاعظم (صلّى الله عليه و آله و سلم)، ج 1، ص 190؛ تفصيل وسائل الشيعه، ج 3، ص 515، و فروغ كافى، ج 7، ص 263.
848- كنزالعمال، ج 10، ص 281.
849- مجمع البيان، ج 7- 8، ص 736 و تفسير صافى، ج 4، ص 296.
850- ر. ك: بحارالانوار، ج 30، ص 102 و ج 40، ص 195.
851- نهج البلاغه خطبه 179.
852- همان، خ 1.
853- سيد مرتضى، امالى، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم، ج 1، ص 148.
854- انعام، آيه 103.
855- انعام، 103.
856- زمر، آيه 73.
857- قيامت آيه 23.
858- توحيد صدوق، ص 254.
859- سيد مرتضى، امالى، ج 1، ص 148.
860- ص، آيه 32.
861- ر. ك: مجمع البيان، ج 8، ص 359.
862- الميزان، ج 17، ص 206.
863- ر. ك: علامه عسكرى، نقش ائمه در احياى دين، ج 14، ص 188، وى همچنين مى فرمايد:
((خطبه كميل در نهج البلاغه، شاهد است كه حضرت برخى معارف را در تنهايى به كميل تعليم داده است.))
864- شيخ طوسى، امالى، ج 2، ص 219.
865- تاريخ مدينه دمشق، ج 3، ص 25، شماره 1049.
866- همان، شماره 1051 و بحارالانوار، ج 89، ص 105.
867- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 225.
868- الجامع لاحكام القرآن، ج 1، ص 35.
869- كشى، اختيار معرفة الرجال، ج 1، ص 277،ش 106.
870- سفينة البحار، ج 2، ص 414، و بحارالانوار، ج 92، ص 105،ح 83.
871- ر. ك: سيدمحمدباقر حجتى، كشاف الفهارس، ص 192.
872- علامه عسكرى، نقش ائمه در احياى دين، ج 14، ص 180- 181؛ كمال الدين ابن ميثم بحرانى، شرح مئة كلمه، ص 219 و ابى سعد عبدالكريم سمعانى، الانساب، ج 5، ص 467.
873- ر. ك: زين الدين على بن يونس العاملى، صراط مستقيم، ج 1، ص 100.
874- حر عاملى الفصول المهمه فى اصول الائمه، ج 1، ص 680.
875- الميزان، ج 5، ص 277. و ر. ك: سيد عبدالحسين شرف الدين، المراجعات، ص 141 و مجمع البحرين، ج 2، ص 4.
876- سيدمحمد على ابطحى، تهذيب المقال، فى تنقيح كتاب الرجال، ج 4، ص 326.
877- ابوالقاسم عليدوست، سلسبيل فى اصول التجزية و الاعراب، ص 7.
878- ابوالقاسم عليدوست، سلسبيل فى اصول التجزئة و الاعراب، ص 7.
879- يوسف، آيه 38.
880- ر. ك: فرات بن ابراهيم، تفسير فرات كوفى، ص 197.
881- نساء، آيه 59.
882- ر. ك: سليمان بن ابراهيم قندوزى، ينابيع الموده، ج 1، ص 74.
883- مائده، آيه 66.
884- جواد جعفرخليلى، السقيفه ام الفتن، ص 42.
885- ر. ك: ابن سعد، طبقات الكبرى، ج 4، ص 98.
886- ر. ك: بحارالانوار، ج 1، ص 168.
887- المراجعات، ص 410.
888- صافات، آيه 24.
889- ر. ك: فيض كاشانى، الاصفى، ج 2، ص 1407.
890- رعد، آيه 19.
891- ر. ك: فيض كاشانى، الاصفى، ج 2، ص 1081.
892- شورى، آيه 23
893- ر. ك: الاصفى، ج 2، ص 1128.
894- الرحمن، آيه 60.
895- ر. ك: الاصفى، ج 2، ص 1426.
896- بروج، آيه 3.
897- ر. ك: الاصفى، ج 2، ص 1426.
898- ضحى، آيه 11.
899- ر. ك: مجاهدين جبر، تفسير مجاهد، ج 2، ص 766.
900- فتح، آيه 26.
901- ر. ك: الاصفى، ج 2، ص 1209.
902- ذاريات، آيه 22.
903- ر. ك: الاصفى، ج 2، ص 1209.
904- در ارتباط با مكاتب و جريان هاى سياسى، به فصل بعدى اين رساله مراجعه شود.
905- ر. ك: فصل بعدى رساله.
906- ر. ك: كراجكى، كنزالفوائد، (تك جلدى)، ص 170، و بحارالانوار، ج 10، ص 136.
907- ر. ك: فصل بعدى رساله.
908- ر. ك: سيد نور الله مرعشى؛ شرح احقاق حق، ج 18، ص 553.
909- ر. ك: فصل بعدى رساله.
910- ر. ك: سيد نور الله مرعشى، شرح احقاق حق، ج 18، ص 553.
911- ر. ك: شيخ صدوق، توحيد، ص 79 و بحارالانوار، ج 4، ص 279.
912- ر. ك: فصل بعدى اين رساله.
913- علامه عسگرى، نقش ائمه در احياى دين، ج 16، ص 196.
914- سليم بن قيس هلالى، كتاب سليم بن قيس، ص 165.
915- ر. ك: بحارالانوار، ج 92، ص 20 و ج 75، ص 228 و 278.
نَزَل القرآن على اربعةِ اشياءَ، على العبارةِ و الاشارةِ و اللطائف و الحقايق. و العبارة للعوام، و الاشارة للخواصّ، و اللطائف للاولياء، و الحقائق للانبياء.
916- الانفال، آيه 75.
917- ر. ك: بحارالانوار، ج 36، ص 343.
918- يس، آيه 12.
919- ر. ك: معانى الاخبار، ص 95.
920- فتح، آيه 29.
921- ر. ك: بحارالانوار، ج 38، ص 203.
922- شورى، آيه 23.
923- ر. ك: البرهان، ج 4، ص 124، و كنز الدقايق، ج 9، ص 262.
924- حج، آيه 19.
925- ر. ك: شيخ صدوق، خصال، ج 1، ص 42 و تفسير البرهان، ج 3، ص 80.
926- حجرات، آيه 6.
927- ر. ك: نورالثقلين، ج 5، ص 82.
928- شمس، آيه 1.
929- همان، آيه 2.
930- همان، آيه 3.
931- ر. ك: تفسير فرات كوفى، ص 563.
932- يس، آيه 12.
933- ر. ك: تفسير البرهان، ج 4، ص 6 و كنزالدقائق، ج 8، ص 390.
934- اسراء، آيه 36.
935- صافات، آيه 24.
936- ر. ك: نورالثقلين، ج 3، ص 164.
937- ر. ك: بحارالانوار، ج 4، ص 301.
938- شيخ صدوق، توحيد، ص 79، و ر. ك: بحارالانوار، ج 4، ص 279.
939- ر. ك: فصل بعدى رساله.
940- ر. ك: تاريخ طبرى، ج 4، ص 304 و ابن شعبه الحرانى، تحف العقول، ص 505.
941- ر. ك: فصل بعدى رساله.
942- ر. ك: بحارالانوار، ج 78، ص 117 و تحف العقول، ص 175.
943- ر. ك: علامه عسكرى، معالم المدرستين، ج 3، ص 157.
944- ر. ك: اختيار معرفة الرجال، ص 124.
945- ر. ك: طبقات كبرى، ج 5، ص 214 و حلية الاولياء، ج 3، ص 140.
946- ر. ك: صحيفه سجاديه، دعاى 6،فقره 24.
947- ر. ك: همان، دعاى 33.
948- ر. ك: به عنوان نمونه دعاى 47، فقره 56 و دعاى 48، فقره 9 و 10.
949- ر. ك: كشف الغمه، ج 2، ص 89.
950- ر. ك: ابن خلكان، وفيات الاعيان، تحقيق احسان عباس، ج 2، ص 70 و طبرسى، اعلام الورى، ج 1، ص 488.
951- ر. ك: حلية الاولياء، ج 3، ص 136.
952- ر. ك: تهذيب الكمال، ج 20، ص 387.
953- ر. ك: اختيار معرفة الرجال، ص 102.
954- ر. ك: شيخ مفيد الارشاد، ج 2، ص 120.
955- ر. ك: شيخ جواد قيومى، صحيفة الحسين (عليه السلام)، ص 21.
956- ر. ك: همان، ص 22.
957- زمر، آيه 42.
958- ر. ك: شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص 116.
959- ر. ك: فصل سوم رساله.
960- ر. ك: نجاشى، رجال، ص 116، 157؛ كافى، ج 8، ص 17 و سيد رضا مؤ دب، تاريخ حديث، ص ‍ 52.
961- قصص، آيه 85.
962- ر. ك: تفسير قمى، ج 2، ص 147.
963- روم، آيه 30.
964- ر. ك: تفسير قمى، ج 2، ص 154
965- الرحمن، آيات 26 و 27.
966- ر. ك: تفسير قمى، ج 2، ص 345.
967- انفال، آيه 41.
968- ر. ك: التبيان، ج 5، ص 124.
969- اسراء، آيه 26.
970- ر. ك: التبيان، ج 6، ص 468.
971- ر. ك: التبيان، ج 9، ص 158.
972- غافر، آيه 65.
973- ر. ك: تفسير قمى، ج 2، ص 260.
974- اسراء، آيه 96.
975- ر. ك: تفسير قمى، ج 2، ص 29.
976- ر. ك: محمد حسين ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 99، و محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 315.
977- خطيب بغدادى، الكفاية فى علم الدراية، ص 59.
978- ر. ك: تهانوى، قواعد فى علوم الحديث، ص 48.
979- ر. ك: ابن كثير، شرح اختصار علوم الحديث، ص 201.
980- ر. ك: سيوطى، تدريب الراوى، ج 2، ص 234؛ ابن الصلاح، مقدمه، ص 272 و تهانوى، قواعد فى علوم الحديث، ص 48.
981- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 319.
982- ر. ك: معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 316 و ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 100.
983- ر. ك: الاتقان، ج 4، ص 240.
984- ر. ك: معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 316؛ ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 101 و سيدرضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص 62.
985- ر. ك: سيد رضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص 69؛ معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص ‍ 316 و ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 114.
986- ر. ك: ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 115، و سيد رضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص ‍ 70.
987- ر. ك: ابن عساكر، تاريخ مدينه دمشق، ج 21، ص 421؛ ابن سعد، طبقات الكبرى، ج 2، ص 346 و كنزالعمال، ج 13، ص 254.
988- ر. ك: ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 118 و سيد رضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص ‍ 74.
989- ر. ك: محمدهادى معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 318.
990- سيدرضا مودب روشهاى تفسير قرآن، ص 74.
991- ر. ك: ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 118- 127؛ معرفت، التفسير و المفسرون، ج 1، ص ‍ 318 و سيدرضا مودب، روشهاى تفسير قرآن، ص 74- 80.
992- مطالب سودمند ديگرى نيز در ارتباط با مصادر و ويژگى ها و ارزش تفسير تابعين در بخش ‍ ضمايم رساله گرد آورى شده كه دانستن آن در فهم بهتر مباحث اين فصل كمك خواهد كرد.
993- ر. ك: ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 4، ص 63 و ج 11، ص 46.
994- ر. ك: كشى، اختيار معرفة الرجال، ص 99؛ شيخ مفيد، الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 15 و محمدحسين مظفر، تاريخ شيعه، ترجمه سيد محمدباقر حجتى، ص 26.
995- ر. ك: دينورى، الامامة و السياسة، ج 1، ص 266.
996- ر. ك: ابن عساكر، ترجمه امام حسين (عليه السلام)، ص 423.
997- ر. ك: ابن اثير؛ الكامل فى التاريخ، ج 4، ص 130.
998- ر. ك: محمدحسين مظفر، تاريخ شيعه، ص 88.
999- ر. ك: سيوطى، تاريخ الخلفاء، ص 233؛ تاريخ طبرى، ج 7، ص 219 و دينورى، الامامه و السياسة، ج 1، ص 188.
1000- ر. ك: جعفر سبحانى، ملل و نحل، ص 56 و ج 5، ص 243 و تهذيب الكمال، ج 20، ص 488.
1001- انعام، آيه 57.
1002- ر. ك: جعفر سبحانى، ملل و نحل، ج 5، ص 85.
1003- ر. ك: همان، ج 5، ص 391.
1004- مفردات راغب، ص 613.
1005- مائده، آيه 77.
1006- ر. ك: مسند احمد، ج 1، ص 347 و علامه حلى، تذكرة الفقهاء، ج 8، ص 210.
1007- سيد مرتضى، الشافى فى الامامة، ج 4، ص 117.
1008- محقق حلى، المسلك فى اصول الدين، ص 65.
1009- ابن هيثم بحرانى، النجاة فى القيامة فى تحقيق امر الامامة، ص 17.
1010- شهرستانى، ملل و نحل، ج 1، ص 154.
1011- ابن خلدون، مقدمه، ص 198.
1012- تفسير كبير، ج 1، ص 115.
1013- سليمان بن عبدالوهاب نجدى، الصواعق الالهية، ج 1، ص 12.
1014- ر. ك: الغدير، ج 7، و ابن ابى شيبه، المصنف، ج 6، ص 586- 587.
1015- براى اطلاع كامل بر اين روايات ر. ك: عسكرى، عبدالله بن سيار، ص 677.
1016- همان، ص 645.
1017- همان، ص 653.
1018- اوائل المقالات، ص 107.
1019- ر. ك: عبدالله امين، دراسات فى الفرق و المذاهب القديمه المعاصر، ص 91.