تاريخ اسلام از منظر قرآن

يعقوب جعفرى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


329- حشر(59): 10.
330- حجرات (49): 10.
331- ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق ، ج 19، ص 418.
332- تاريخ طبرى ، ج 1، ص 317؛ سهيلى ، الروض الانف ، ج 4، ص 290.
333- سهمودرى ، وفاءالوفاء باخبار دار المصطفى ، ج 1، ص 163.
334- تفسير رازى ، ج 4، ص 144.
335- بقره (2): 146.
336- بنگريد به : بقره (2): 89 و 146.
337- بقره (2): 104.
338- اسباب النزول ، ص 94.
339- آل عمران (3): 72.
340- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 205؛ سبل الهدى و الرشاد، ج 3، ص 398.
341- آل عمران (3): 99.
342- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 208.
343- نساء(4): 37.
344- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 224؛ ابن سيدالناس ، عيون الاثر، ج 1، ص 292.
345- محمد(47): 29 و 30.
346- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 177.
347- بقره (2): 8 - 10.
348- بقره (2): 11 - 13.
349- بقره (2): 14 - 16.
350- بقره (2): 17 و 18.
351- بقره (2): 19 و 20.
352- ابن هشام تغيير قبله را پس از هجده ماه از هجرت و در ماه رجب مى داند.(السيرة النبوية ، ج 2، ص 198) طبرى و يعقوبى و ابن اثير هفده ماه پس از هجرت و ماه شعبان را انتخاب كرده اند. (تاريخ طبرى ، ج 2، ص 18؛ تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 34؛ ابن اثير، ج 1، ص 524) عبدالله بخارى ميان شانزده ماه و هفده ماه ترديد كرده است .(صحيح بخارى ، ج 1، ص 177) ابن سعد آن را شانزده ماه مى داند(الطبقات ، ج 1، ص 24) شيخ مفيد نيمه رجب سال دوم هجرت را تقويت مى كند كه هجده ماه مى شود.(مسارالشيعة ، ص 58) در روايتى كه از امام صادق (ع) نقل شده ، هفده ماه آمده است . (وسايل ، ج 3، ص 218) و اختيار ابن بابويه هجده ماه است . (من لايحضره الفقيه ، ص 88) و در روايتى كه از قرب الاسناد نقل شده هفده ماه و هجده ماه به صورت نسخه بدل آمده است .(وسائل ، ج 3، ص 220) به نظر مى رسد كه منشاء اختلاف در خواندن لفظ (تسعه ) و (سبعه ) بوده كه در قديم شبيه هم نوشته مى شدند.
353- مجلسى بحارالانوار، ج 84، ص 39.
354- السيرة الحلبية ، ج 2، ص 129.
355- طبرسى ، مجمع البيان ، ج 1، ص 413.
356- بقره (2): 144.
357- السيرة الحلبية ، ج 2، ص 129.
358- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 199.
359- بقره (2): 142.
360- بقره (2): 143.
361- اسباب النزول ، ص 255؛ المواهب اللدنية ، ج 1، ص 334.
362- حج (22): 39 و 40.
363- انفال (8): 60 و 61.
364- انفال (8): 60 و 61.
365- مائده (5): 8.
366- توبه (9): 6.
367- تفصيل اين هشت مورد در اين منابع آمده است : سيره ابن هشام ، ج 2، ص 241 - 252؛ واقدى ، المغازى ، ج 1، ص 9 - 13؛ تاريخ طبرى ، ج 2، ص 14 - 17؛ ابن اثير، الكامل فى التاريخ ، ج 1، ص 521 - 523. گفتنى است كه بعضى از جنگهاى كوچك در سال اول هجرت اتفاق افتاد.
368- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 254؛ المغازى ، ج 1، ص 16.
369- بقره (2): 217.
370- بقره (2): 218.
371- المغازى ، ج 1، ص 19.
372- همان ص 27.
373- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 262.
374- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 12. ابوايوب انصارى مى گويد: در جنگ بدر وقتى از مدينه بيرون شديم و يك يا دو روز سير كرديم ، پيامبر از ما سرشمارى كرد و ما سيصد و سيزده نفر بوديم . (دلائل النبوة ، ج 3، ص 37.
375- ابن اثير، الكامل فى التاريخ ، ج 1، ص 526.
376- انفال (8): 47.
377- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 266.
378- آل عمران (3): 159.
379- المغازى ، ج 1، ص 48؛ السيرة الحلبية ، ج 2، ص 150.
380- انفال (8): 5و6.
381- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 266.
382- انفال (8): 7.
383- نساء(4): 83.
384- المغازى ، ج 1، ص 43؛ البدء والتاريخ ، ج 2، ص 74.
385- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 272.
386- انفال (8): 42.
387- انفال (8): 44.
388- آل عمران (3): 13.
389- زادالمعاد، ج 2، ص 86.
390- انفال (8): 11.
391- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 274.
392- البدء و التاريخ ، ج 2، ص 74.
393- دلائل النبوة ، ج 3، ص 127.
394- شيخ مفيد، الارشاد، ج 1، ص 48؛ الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 17؛ زادالمعاد، ج 2، ص 88.
395- الارشاد، ج 1، ص 69؛ سبل الهدى و الرشاد، ج 4، ص 47.
396- انفال (8): 9و10.
397- آل عمران (3): 123 - 125.
398- انفال (8): 12و13.
399- شش نفر از مهاجران و هشت نفر از انصار بودند.(الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 17)
400- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 372. شيخ مفيد مى گويد: از اين رقم ، سى و پنج نفرشان را على بن ابى طالب (ع) كشت . وى نامهاى آنان را هم ذكر مى كند.(الارشاد، ج 1، ص 72)
401- المنتظم ، ج 2، ص 218؛ التنبيه و الاشراف ، ص 204. واقدى فهرستى از نامهاى آنان را آورده است .(بنگريد به : المغازى ، ج 2، ص 137 - 173).
402- انفال (8): 17.
403- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 37؛ اعلام الورى ، ص 92؛ ذهبى ، تاريخ الاسلام ، ص 83.
404- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 22؛ بيهقى ، السنن الكبرى ، ج 6، ص 125؛ كتانى ، التراتيب الاداريه ، ج 1، ص 48. كتانى اضافه مى كند كه پس از اين رخداد، شمار باسوادها در مدينه سير صعودى يافت .
405- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 308.
406- انفال (8): 70 و 71.
407- انفال (8): 55 و 56.
408- انفال (8): 57 و 58.
409- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 26.
410- المغازى ، ج 1، ص 76؛ دلائل النبوة ، ج 3، ص 173؛ ذهبى ، تاريخ الاسلام ، ص 146.
411- اسباب النزول ، ص 85.
412- آل عمران (3): 12.
413- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 51.
414- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 29.
415- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 51 و 52؛ دلائل النبوة ، ج 3، ص 174؛ تاريخ ابوالفداء، ج 1، ص 189.
416- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 53.
417- مائده (5): 52.
418- بيهقى ، دلائل النبوة ، ج 3، ص 175.
419- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 29. ((اذرعات )) شهرى در اطراف شام و همجوار با بلقا و عمان است . (ياقوت حموى ، معجم البلدان ، ج 1، ص 130).
420- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 55؛ الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 32.
421- اسباب النزول ، ص 113.
422- آل عمران (3): 186.
423- المغازى ، ج 1، ص 195؛ دلائل النبوة ، ج 3، ص 168. شبيه اين داستان در جنگ ذات الرقاع هم نقل شده است . (اثبات الهداة ، ج 1، ص 238).
424- البته در شاءن نزول اين آيه روايتهاى ديگرى هم وجود دارد. (بنگريد به : مجمع البيان ، ج 3، ص 263).
425- مائده (5): 11.
426- المغازى ، ج 1، ص 200؛ سيره ابن هشام ، ج 3، ص 64.
427- انفال (8): 36.
428- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 65 و 66.
429- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 37.
430- المغازى ، ج 1، ص 204.
431- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 37.
432- همان ، ص 38و 39؛ المغازى ، ج 1، ص 251.
433- آل عمران (3): 121.
434- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 68.
435- آل عمران (3): 122.
436- المغازى ، ج 1، ص 216.
437- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 40.
438- همان ؛ المغازى ، ج 1، ص 220.
439- المغازى ، ج 1، ص 225.
440- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 41.
441- همان .
442- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 83؛ بحارالانوار، ج 20، ص 51. در تاريخ طبرى نام اين زن به جاى ((عمره ))، ((سمرة )) آمده است . (تاريخ طبرى ، ج 2، ص 65).
443- المغازى ، ج 1، ص 232.
444- آل عمران (3): 152.
445- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 84؛ دلائل النبوة ، ج 3، ص 211.
446- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 77؛ تاريخ ابوالفداء، ج 1، ص 191.
447- بحارالانوار، ج 20، ص 27؛ الكامل فى التاريخ ، ج 1، ص 553.
448- آل عمران (3): 144.
449- تفسير قمى ، ج 1، ص 115.
450- ابن شهر آشوب ، المناقب ، ج 1، ص 385؛ تفسير قرطبى ، ج 4، ص 219.
451- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 106؛ تاريخ طبرى ، ج 2، ص 65.
452- آل عمران (3): 153.
453- المغازى ، ج 1، ص 300.
454- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 96.
455- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 71؛ المنتظم ، ج 2، ص 269؛ بحارالانوار، ج 20، ص 23.
456- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 100؛ زادالمعاد، ج 2، ص 108.
457- آل عمران (3): 151.
458- آل عمران (3): 155.
459- آل عمران (3): 154.
460- آل عمران (3): 155.
461- آل عمران (3): 159.
462- آل عمران (3): 139 - 141.
463- بقره (2): 143.
464- آل عمران (3): 169 و 170.
465- المغازى ، ج 1، ص 334 به بعد.
466- همان ، ص 334 به بعد.
467- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 179.
468- به نام هاى كعب بن زيد، عمرو بن اميه و يك نفر از انصار.
469- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 193.
470- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 199؛ المغازى ، ج 1، ص 363؛ الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 57؛ ذهبى ، تاريخ اسلام ، ص 243.
471- دلائل النبوة ، ج 3، ص 176؛ بخارى ، الصحيح ، كتاب المغازى ، ج 5، ص 22.
472- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 191؛ المغازى ، ج 2، ص 364.
473- دلائل النبوة ، ج 3، ص 179؛ اعلام الورى ، ص 104.
474- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 57.
475- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 200.
476- همان ص 204.
477- حشر(59): 11 و 12.
478- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 58؛ سبل الهدى و الرشاد، ج 4، ص 322.
479- همان ، ابن هشام ، واقدى و مسعودى اضافه مى كنند كه بعضى از درختان را آتش زدند. (سيره ابن هشام ، ج 3، ص 200؛ المغازى ، ج 1، ص 372؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 228) ولى آتش زدن در روايت ابن سعد و واقدى نيست . به طورى كه در متن ملاحظه خواهيد كرد در قرآن هم فقط از بريدن بعضى از درختان خرما سخن گفته شده است .
480- الروض الانف ، ج 6، ص 232.
481- حشر(59): 5.
482- المغازى ، ج 1، ص 374.
483- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 201.
484- حشر(59): 2.
485- تفسير ابوالفتوح رازى ، ج 11، ص 91.
486- حشر(59): 6.
487- حشر(59): 8.
488- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 202.
489- المغازى ، ج 1، ص 379.
490- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 214.
491- المغازى ، ج 1، ص 396؛ الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 61.
492- طبرسى و طبرى نقل مى كنند كه اين آيات در حالى نازل شد كه رسول خدا در عُسفان و مشركان در ضبنان بودند و نماز خوف در جريان صلح حديبيه خوانده شد يعنى چهار سال پس از غزوه ذات الرقاع . (جامع البيان ، ج 4، ص 245؛ مجمع البيان ، ج 3، ص 157).
493- نساء(4): 102.
494- المغازى ، ج 1، ص 384 - 387.
495- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 59.
496- همان ص 388.
497- آل عمران (3): 173 و 174.
498- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 225؛ تاريخ الاسلام ذهبى ، ص 159.
499- نساء(4): 51 و 52.
500- البدء و التاريخ ، ج 2، ص 89.
501- المغازى ، ج 1، ص 444.
502- همان ص 445؛ الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 66؛ تاريخ ابوالفداء، ج 1، ص 194.
503- المغازى ، ج 1، ص 446؛ الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 66.
504- المنتظم ، ج 2، ص 318؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص 284.
505- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 227.
506- نور(24): 63.
507- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 67.
508- احزاب (33): 10 و 11.
509- احزاب (33): 12 و 13.
510- احزاب (33): 14.
511- احزاب (33): 18و 19.
512- احزاب (33): 22.
513- عيون الاثر، ج 2، ص 39.
514- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 336؛ تاريخ الاسلام ذهبى ، ص 290.
515- حاكم نيشابورى ، المستدرك ، ج 3، ص 32؛ حكانى ، شواهد التنزيل ، ج 2، ص 14؛ احسانى ، عوالى اللئالى ، ج 4، ص 86؛ اربلى ، كشف الغمة ، ج 1، ص 148 و منابع ديگر
516- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 242؛ البدء و التاريخ ، ج 2، ص 91؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص 242.
517- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 69؛ المغازى ، ج 1، ص 480.
518- المغازى ، ج 1، ص 490.
519- همان ، ص 491.
520- احزاب (33):9.
521- احزاب (33): 25.
522- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 245.
523- المغازى ج 1، ص 496؛ سيره ابن هشام ، ج 3، ص 246.
524- المغازى ، ج 1، ص 502.
525- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 248 و 249؛ عيون الاثر، ج 2، ص 52.
526- توبه (9): 102.
527- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 250 و 251؛ المغازى ، ج 1، ص 512؛ تاريخ ابوالفداء، ج 1 ص 196.
به احتمال زياد سعد بن معاذ از آن سبب اين حكم را داد كه آنها يهودى بودند و طبق تورات مجازات كسانى كه مانند آنها پيمان شكنى كرده بودند همان بود. در عهد عتيق ، سفر تثنيه ، باب بيستم ، جمله 12 - 15 چنين آمده است : ((و اگر با تو صلح نكرده ، جنگ نمايند، پس آن را محاصره كن و چون يهود خدايت آن را به دست تو بسپارد و جميع ذكوراتش را به دم شمشير بكش ، ليكن زنان و اطفال و بهايم و آنچه در شهر باشد، يعنى تمامى غنيمتش را، براى خود به تاراج ببر.))
528- احزاب (33): 26 و 27.
529- تفسير طبرى ، ج 11، ص 155.
530- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 63؛ المغازى ، ج 1، ص 404. اين دو منبع از آنان به صورت ((بلمصطلق )) ياد مى كنند.
531- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 302. سمهودى براى جمع ميان دو قول احتمال داده كه پيامبر دو بار با بنى مصطلق جنگ كرده است .(وفاءالوفاء ج 1، ص 314)
532- المغازى ، ج 1، ص 405.
533- همان ، ص 407.
534- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 303؛ تاريخ ابوالفداء، ج 1، ص 198.
535- همان ، ص 304.
536- او بعدها در جنگ يمامه شهيد شد.(جمهرة انساب العرب ، ص 355.
537- المغازى ، ج 1، ص 421.
538- منافقون (63): 8.
539- افك در اصل به معناى روى كردن از حق به سوى باطل ، و معمولا به معناى دروغ بستن و تهمت زدن به ديگران به كار مى رود.(المفردات ، ص 15).
540- صحيح بخارى ، ج 3، ص 157؛ سيره ابن هشام ، ج 3، ص 310؛ البدءوالتاريخ ، ج 2، ص 189؛ صفة الصفوة ، ج 2، ص 14.
541- تفسير قمى ، ج 2، ص 99؛ تفسير البرهان ، ج 7، ص 61.
542- نور(24): 11.
543- نور(24): 16 و 17.
544- شمار همراهان پيامبر را واقدى از 1400 تا 1520 نفر(المغازى ، ج 1، ص 574) و ابن هشام از هفتصد نفر تا 1400 نفر (ج 3، ص 322) و ابن سعد تا 1600 نفر (الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 95) مى نويسند.
545- المغازى ، ج 1، ص 574.
546- فتح (48): 11 و 12.
547- فتح (48): 4.
548- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 95.
549- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 326.
550- ((حُديبيه )) نام آبادى متوسطى بود كه در يك منزلى مكه و دورترين مرز حرم است . در آنجا چاهى و درختى بوده كه پيامبر و مسلمانان در اطراف آن اقامت كرده بودند. گفته مى شود كه نيمى از آن سرزمين جزء حرم محسوب مى شود.(معجم البلدان ، ج 2، ص 229).
551- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 326 و 327.
552- المغازى ، ج 1، ص 606.
553- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 330. بيعت كنندگان در زير آن درخت 1500 نفر بودند.(اثبات الهداة ، ج 1، ص 356)
554- فتح (48): 18 و 19.
555- فتح (48): 10.
556- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 95.
557- شيخ مفيد، الارشاد، ج 1، ص 121؛ بحارالانوار، ج 20، ص 335؛ السيرءالحلبية ، ج 3، ص 20؛ الكامل فى التاريخ ، ج 1، ص 586. اين پيشگويى پيامبر در جنگ صفين در هنگام نوشتن سند حكميت رخ داد و معاويه از نوشته شدن عبارت ((اميرالمومنين )) در كنار نام على (ع) جلوگيرى كرد. (نصر بن مزاحم ، وقعة صفين ، ص 508؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 232؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص 303).
558- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 332؛ السيرة النبوية ابن كثير، ج 3، ص 320؛ زادالمعاد، ج 2، ص 126.
559- المغازى ، ج 1، ص 606. عمر بعدها مى گفت : به خدا سوگند، از وقتى كه مسلمان شدم هرگز [در نبوت ] شك نكردم ، مگر در آن روز.(المصنف ، ج 5، ص 339؛ المعجم الطبرانى ، ج 20، ص 14؛ الدر المنثور، ج 6، ص 77؛ تاريخ الاسلام ذهبى ، ص 371)
560- مجمع البيان ، ج 9، ص 166؛ المواهب اللدنية ، ج 1، ص 510.
561- فتح (48): 1.
562- سيوطى ، الدر المنثور، ج 6، ص 68. بعضى آيه سوره فتح را پيشگويى فتح مكه مى دانند، ولى با توجه به اينكه فعل ((فتحنا)) ماضى است و درباره گذشته است ، قول كسانى كه آن را ويژه صلح حديبيه مى دانند، مناسب تر به نظر مى رسد؛ البته در همين سوره در آيه 18 و 27 فتح نزديكى را وعده داده است كه ممكن است فتح خيبر يا فتح مكه باشد.
563- المغازى ، ج 1، ص 607.
564- فتح (48): 24 و 25.
565- اينكه در اين آيه از حديبيه ((بطن مكه )) تعبير مى آورد، به سبب نزديك بودن آن به مكه است ؛ به گونه اى كه بخشى از حديبيه جزء حرم محسوب مى شود.(الميزان ، ج 18، ص 313)
566- تاريخ ابوالفداء، ج 1، ص 200.
567- اثبات الهداة ، ج 1، ص 352.
568- فتح (48): 27.
569- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 340.
570- ممتحنه (60): 10.
571- سباء(34): 28.
572- اعراف (7): 158.
573- فرقان (25): 1.
574- انعام (6): 19.
575- درباره متن اين نامه ها و مطالب آنها، بنگريد به : احمدى ميانجى ، مكاتيب الرسول و محمد حميدالله ، الوثائق السياسية فى العهد النبوى و الخلافة الراشدة .
576- سرزمينى حاصلخيز در حدود 160 كيلومترى مدينه به طرف شام كه مركز يهوديان بود و در آنجا قلعه ها و حصارهاى محكم نفوذناپذير بود.
577- المغازى ، ج 1، ص 562.
578- فتح (48): 18 و 19.
579- فتح (48): 15.
580- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 104.
581- سيره ابن هشام ، ج 3، ص 104.
582- همان ، ص 349.
583- همان ، 350.
584- المغازى ، ج 2، ص 654؛ تاريخ الاسلام ذهبى ، ص 409.
585- المغازى ، ج 2، ص 691.
586- فتح (48): 20.
587- اعلام الورى ، ص 115.
588- المغازى ، ج 2، ص 770 و 771؛ الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 131؛ سيره ابن هشام ، ج 4، ص 272.
589- الكامل فى التاريخ ، ج 1، ص 605.
590- الارشاد، ج 1، ص 114 - 117. اين رويداد با مختصر تفاوتى در تفسير قمى ، ج 2، ص 434 و مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2، ص 328 - 330 و بحارالانوار، ج 21، ص 75؛ راوندى ، الخرائج و الجرائح ، ج 1، ص 167 نقل شده است . طبرسى هم اين رويداد به طور خلاصه نقل كرده و گفته است : اين جنگ را از آن سبب ذات السلاسل گفتند كه على (ع) گروهى از دشمن را اسير كرد و آنها را به ريسمان (سلسله ) بست ، مثل اينكه به زنجير بسته شده اند. (مجمع البيان ، ج 10، ص 803).
591- عاديات (100): 1 - 8.
592- نساء(4): 94.
593- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 36.
594- همان ، ص 38
595- قصص (28): 85.
596- تاريخ الاسلام ذهبى ، ص 525؛ المنتظم ، ج 2، ص 393؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص 358.
597- ممتحنه (60): 1.
598- ممتحنه (60): 2.
599- همان ، 7.
600- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 44 - 47؛ تاريخ طبرى ، ج 2، ص 158؛ عيون الاثر، ج 2، ص 186 - 188.
601- المغازى ، ج 2، ص 822. به گفته ابوالفداء، پرچم را به على بن ابى طالب (ع) داد. (تاريخ ابوالفداء، ج 1، ص 206)
602- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 47؛ اعلام الورى ، ص 122؛ تاريخ الاسلام ذهبى ، ص 538.
603- المغازى ، ج 2، ص 832؛ السيرة الحلبية ، ج 3، ص 85. 604- مسند احمد بن حنبل ، ج 1، ص 84؛ سنن نسائى ، ج 5، ص 142؛ مستدرك حاكم ، ج 2، ص 367؛ كنزالعمال ، ج 13، ص 171 و از منابع شيعى : المناقب ابن شهرآشوب ، ج 1، ص 403؛ كشف الغمه ، ج 1، ص 79؛ الاحتجاج طبرسى ، ج 1، ص 179؛ بحارالانوار، ج 38، ص 85. بر طبق بعضى از اين منابع اين قضيه مربوط به پيش از هجرت بوده و پيامبر (ص) و على (ع) دور از چشم قريش چنين كرده اند. البته احتمال اينكه اين قضيه دوباره اتفاق افتاده باشد بعيد نيست .
605- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 55؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 290؛ عيون الاثر، ج 2، ص 199.
606- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 137. ابن كثير مى گويد: در آن زمان عتاب بن اسيد بيست سال داشت . (البداية و النهاية ، ج 4، ص 323).
607- الطبقات الكبرى ، ج 1، ص 336.
608- مجمع البيان ، ج 10، ص 844؛ جامع البيان ، ج 15، ص 332. بيهقى نزول اين سوره را درباره حجة الوداع مى داند.(دلائل النبوة ، ج 5، ص 447).
609- نصر(110): 1 - 3.
610- حديد(57): 10.
611- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 143.
612- مسند احمد بن حنبل ، ج 3، ص 415؛ دلائل النبوة ، ج 5، ص 94.
613- مجمع البيان ، ج 9، ص 414 و 415.
614- الدر المنثور، ج 6، ص 209، مجمع البيان ، ج 9، ص 413.
615- ممتحنه (60): 12.
616- المغازى ، ج 2، ص 895؛ زادالمعاد، ج 2، ص 186.
617- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 151؛ المغازى ، ج 2، ص 898 و 899.
618- تاريخ ابوالفداء، ج 1، ص 208.
619- توبه (9): 25 و 26.
620- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 158 و 159؛ سيره ابن هشام ، ج 4، ص 126 و 127؛ ابن عماد، شذرات الذهب ، ج 1، ص 127.
621- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 205.
622- التنبيه و الاشراف ، ص 238.
623- المغازى ، ج 2، ص 990.
624- همان ، ص 102.
625- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 163؛ تاريخ طبرى ، ج 2، ص 183؛ البدء و التاريخ ، ج 2، ص 101. اين گفته پيامبر (ص) درباره على (ع) كه گاهى به صورت ((انت منى بمنزلة هارون من موسى )) و گاهى به عبارت ((اما ترضى ان تكون منى بمنزلة هارون من موسى )) نقل شده ، در منابع حديثى است : منابع اهل سنت : صحيح مسلم ، ج 7، ص 120؛ سنن ترمذى ، ج 5، ص 302؛ سنن نسائى ، ج 5، ص 44؛ سنن بيهقى ، ج 9، ص 40؛ مستدرك حاكم ، ج 2، ص 337؛ مجمع الزوائد، ج 9، ص 109 و جز آنها. منابع شيعه : الكافى ، ج 8، ص 107؛ علل الشرايع ، ج 1، ص 222؛ تحف العقول ، ص 416؛ وسائل الشيعة ، ج 1، ص 487 و جز آنها.
626- تبوك منطقه اى در حدود مرزهاى حجاز و شام بود و فاصله آن تا مدينه نود فرسخ بود كه اين فاصله را در دوازده شب طى كردند.(مسعودى ، التنبيه و الاشراف ، ص 235).
627- المغازى ، ج 2، ص 1015.
628- توبه (9): 38 و 39.
629- توبه (9): 41.
630- توبه (9): 91.
631- مجمع البيان ، ج 5، ص 91.
632- توبه (9): 42.
633- نور(24): 62.
634- توبه (9): 43.
635- توبه (9): 44 و 45.
636- توبه (9): 46 و 47.
637- توبه (9): 48.
638- توبه (9): 49 و 50.
639- توبه (9): 51 و 52.
640- مجادله (58): 21.
641- توبه (9): 81 و 82.
642- توبه (9): 83.
643- توبه (9): 94.
644- توبه (9): 117.
645- توله (9): 118.
646- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 179؛ مسند احمد، ج 6، ص 389؛ سبل الهدى و الرشاد، ج 9، ص 376.
647- الدر المنثور، ج 3، ص 260 و 276.
648- توبه (9): 107 و 108.
649- المغازى ، ج 2، ص 46؛ تاريخ الاسلام ذهبى ، ص 648. ابن سيدالناس ، تخريب مسجد ضرار را پيش ‍ از جنگ تبوك مى داند.(عيون الاثر، ج 2، ص 263)
650- مراد از مخالفان ستيزه جو ابوعامر راهب بود. او در دوران جاهليت نصرانى شد و به مقامى رسيد و وقتى پيامبر اسلام به مدينه مهاجرت نمود او از حسد خود هميشه با آن حضرت دشمنى داشت و در پايان به مكه پيش مشركان فرار كرد و در جنگ احد همراه آنان بود و سرانجام به شام گريخت تا از سپاه روم كمك بگيرد و با پيامبر اسلام بجنگد.
651- توبه (9): 109 و 110.
652- پيامبر محل خاصى را براى اقامت وفود در مدينه تعيين كرده بود.(التراتيب الادارية ، ج 1، ص 445)
653- وفاءالوفاء ج 2، ص 449.
654- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 212؛ زادالمعاد، ج 2، ص 201؛ المواهب اللدنية ، ج 1، ص 616.
655- مجمع البيان ، ج 9، ص 197.
656- حجرات (49): 4و5.
657- حجرات (49): 17.
658- حجرات (49): 14.
659- نجران نام شهرى در يمن بود كه مركز مسيحيان آن اطراف بود.
660- آل عمران (3): 59.
661- آل عمران (3): 61.
662- الارشاد، ج 1، ص 232 و 233. و قريب به آن ، تاريخ يعقوبى ، ج 2 ص 71؛ السيرة النبوية ، ابن كثير، ج 4، ص 103؛ المناقب خوارزمى ، ص 159.
663- مجمع البيان ، ج 2، ص 762.
664- البدء و التاريخ ، ج 2، ص 101؛ الارشاد، ج 1، ص 65؛ المناقب ابن شهرآشوب ، ج 1، ص 391؛ الدر المنثور، ج 3، ص 209.
665- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 193؛ مسند احمد بن حنبل ، ج 1، ص 151.
666- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 191؛ دلائل النبوة ، ج 5، ص 297.
667- توبه (9): 1و2.
668- توبه (9): 3و4.
669- توبه (9): 5.
670- تعريف آن در فصل دوم گذشت .
671- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 173؛ المغازى ، ج 2، ص 1089.
672- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 249؛ تاريخ طبرى ، ج 2، ص 204.
673- المغازى ، ج 2، ص 1102 و 1103؛ تاريخ اسلام ذهبى ، ص 703.
674- توبه (9): 37.
675- المغازى ، ج 2، ص 1112؛ سيره ابن هشام ، ج 4، ص 251؛ التنبيه والاشراف ، ص 240.
676- مائده (5): 67.
677- احاديثى كه از اهل سنت درباره رويداد غدير خم وارد شده ، دو گونه است : نخست احاديثى كه نزول آيه تبليغ (يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك ) را در غدير خم به منظور اعلام ولايت على بن ابى طالب (ع) بيان مى كند.(واحدى ، اسباب النزول ، ص 164؛ سيوطى ، الدرالمنثور، ج 2، ص 298؛ حسكانى ، شواهد التنزيل ، ج 1، ص 252 و منابع ديگر) دوم احاديثى كه گوياى اصل داستان است و در آنها ذكرى از آن آيه به ميان نيامده است .(مسند احمد بن حنبل ، ج 4، ص 373؛ حاكم نيشابورى ، المستدرك ، ج 3، ص 109؛ متقى هندى ، كنزالعمال ، ج 13، ص 170 و منابع ديگر).
ابوجعفر ابن جرير طبرى درباره حديث غدير كتابى تحت عنوان ((الولاية )) نوشته كه ذهبى درباره آن گفته است : ((مجلدى از طريق حديث غدير را از ابن جرير ديدم و به خاطر كثرت طرق آن كه در اين كتاب آمده دچار شگفتى شدم .)) (ذهبى ، تذكرة الحفّاظ، ج 2، ص 629).
از سوى دانشمندان شيعه درباره حديث غدير كتابهاى بسيارى نگاشته شده كه در اينجا از سه كتاب مهم نام مى بريم كه به طور مشروح درباره آن بحث كرده اند. (غاية المرام از محدث بحرانى و عبقات الانوار از ميرحامد حسين و از همه مهم تر الغدير فى الكتاب و السنة و الادب از علامه شيخ عبدالحسين امينى ).
678- الارشاد، ج 1، ص 176؛ كشف الغمة ، ج 1، ص 238.
679- قندوزى ، ينابيع المودة ، ج 2، ص 249؛ شواهد التنزيل ، ج 1، ص 203؛ اعلام الورى ، ص 145.
680- الارشاد، ج 1، ص 176. ((پس به او گفت : اى على ، برخيز كه من تو را امام و هادى پس از خود برگزيدم . پس هر كس كه من مولاى او هستم اين ولىّ اوست . براى او دوستان و پيروان راستين باشيد.)) توجه كنيم كه حسان در آن زمان ((مولا)) را به معناى امام دانسته است .
681- مائده (5): 3.
682- شواهد التنزيل ، ج 1، ص 201؛ بحارالانوار، ج 37، ص 156. براى تفصيل مطلب و اينكه چرا اين جملات همراه با احكام خوردنى هاى حرام آمده است ، بنگريد به ؛ تفسير كوثر، ج 3، ص 68، از اين نگارنده .
683- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 225.
684- زمر(39): 30.
685- انبياء(21): 34.
686- صحيح بخارى ، ج 7، ص 9؛ صحيح مسلم ، ج 5، ص 76؛ سنن نسائى ، ج 4، ص 360؛ الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 244. در منابعى كه آورديم تصريح شده كه گوينده آن سخن عمر بود؛ ولى در بعضى از منابع گوينده آن سخن مشخص نشده است . (تاريخ طبرى ، ج 2، ص 228؛ الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 7).
687- آل عمران (3): 144.
688- يونس (10): 46.
689- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 98؛ صحيح مسلم ، ج 8، ص 171.
690- احزاب (33): 40.
691- آل عمران (3): 19.
692- آل عمران (3): 85.
693- صافات (37): 171 - 173.
694- غافر(40): 51.
695- مجادله (58): 21.
696- توبه (9): 33.
697- نور(24): 55.
698- اعراف (7): 137.
699- انبياء(21): 105 و 106.
700- رواياتى كه در اين زمينه وارد شده بسيار فراوان است . اين روايات ، هم از اهل سنّت و هم از محدّثان شيعه نقل شده و در ميان اهل حديث از مسلمات است و گذشته از كتابهاى عمومى ، بعضى از محدّثان شيعه و سنّى در اين زمينه كتابهاى مخصوصى نوشته اند. مانند كتاب الغيبة ، تاءليف محمد بن ابراهيم نعمانى ؛ كمال الدين و تمام النعمة ، تاءليف شيخ صدوق ؛ الغيبة ، تاءليف شيخ طوسى از دانشمندان شيعه ، و كتاب البرهان ، تاءليف متقى هندى و اخبارالمهدى ، تاءليف ابونعيم از اهل سنت .