1- براى آشنايى بيشتر با اين نظريات ، بنگريد به بينش تاريخى قرآن ، نگارنده ، ص
36 - 48.
2- بنگريد به : كارل پوير، فقر تاريخى گرى
، ترجمه احمد آرام ، ص 123، و حميد حميد، علم تحولات جامعه ، ص 202.
3- نحل (16): 112
4- رعد(13): 31.
5- راه طى شده ، ص 58.
6- همان ص 9.
7- نساء(4): 152
8- احزاب (33): 62.
9- فاطر(35): 43.
10- فتح (48): 22 و 23.
11- محمد(47): 10.
12- بقره (2): 80 و بنگريد به فاطر (35):
43 و انعام (6): 34.
13- عنكبوت (29): 19.
14- نمل (27): 52 و بنگريد به : حاقه
(69): 11 و 12.
15- سجده (32): 3، نيز: يس (36):60.
16- نهج البلاغه ، صبحى صالح ، خطبه 89.
17- يونس (10): 31.
18- انعام (6): 148.
19- زمر(39): 3.
20- عمرو بن لُحَى در سفر به شام براى
نخستين بار دو بت را كه هبل و مناة نام داشتند به مكه آورده بود.(ابن حزم ، جمهرة
انساب العرب ، ص 235).
21- ص (38): 5
22- بنگريد به : هشام كلبى ، الاصنام ،
جواد على ، تاريخ العرب قبل الاسلام ؛ عبدالعزيز سالم ، تاريخ العرب فى عصر
الجاهلية ؛ يحيى نورى ، جاهليت و اسلام .
23- اعراف (7): 157.
24- مائده (5): 103.
25- انعام (6): 138.
26- انعام (6): 136، و نيز: نحل (16): 56.
27- انعام (6): 139.
28- مائده (5): 3.
29- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 211.
30- بقره (2): 198و199.
31- بنگريد به : اعراف (7): 31 - 33.
32- انفال (8): 35.
33- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 242.
34- سباء(34): 7و8.
35- صافات (37): 149 - 154.
36- صافات (37): 158و159.
37- نور(44): 33.
38- نساء(4): 22.
39- بقره (2): 231.
40- نساء(4): 19.
41- نحل (16): 58 و 59.
42- اعراف (7): 33.
43- بقره (2): 275.
44- مائده (5): 90.
45- نور(24): 32.
46- براى آگاهى از تفصيل بيشتر، بنگريد به
: تفسير كوثر، ج 1، ص 481 - 487 به قلم همين نويسنده .
47- توبه (9): 37.
48- توبه (9): 19.
49- حاقه (69): 41و 42.
50- آل عمران (3): 154.
51- مائده (5): 50.
52- احزاب (33): 33.
53- فتح (48): 26.
54- جمهرة انساب العرب ، ص 438.
55- تاريخ طبرى ، ج 1، ص 439، كامل ابن
اثير، ج 1، ص 278.
56- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 44.
57- ابوالوليد ازرقى ، اخبا مكه ، 138.
58- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 47؛ دينورى ،
الاخبار الطوال ، ص 63.
59- تاريخ طبرى ، ج 1، ص 444.
60- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 48.
61- كلينى ، الكافى ، ج 1، ص 372؛ سيره
ابن هشام ، ص 361.
62- به گفته سهيلى مغمّس محلى بود كه يك
سوم فرسخ با مكه فاصله داشت و پوشيده از درختان و بوته هاى خار بود.(الروض الانف ،
ج 1، ص 258).
63- كلينى ، الكافى ، ج 1، ص 372، نووى ،
شرح صحيح مسلم ، ج 8، ص 190، طبرسى ، مجمع البيان ، ج 1، ص 509.
64- طبرى ، ج 1، ص 444.
65- الكافى ، ج 8، ص 84؛ على بن ابراهيم ،
تفسير قمى ، ج 2، ص 442.
66- فيل (105): 1 - 5.
67- قريش (106): 1 - 4.
68- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 5؛ مجلسى
بحارالانوار، ج 15، ص 263؛ تاريخ ابوالفداء(المختصر فى اخبار البشر )، ج 1، ص 168،
ابن كثير، البداية و النهاية ، ج 2، ص 249؛ السيرة الحلبية ، ج 1، ص 64.
69- احزاب (33): 40.
70- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 1، ص
169؛ ابن سيدالناس ، عيون الاثر (السيرة النبويه )، ج 1، ص 45؛ سهيلى نام اين افراد
را چنين ذكر كرده است : محمد بن سفيان بن مجاشع ، محمد بن جُلاح و محمد بن حُمران
بن ربيعه . (الروض الانف ، ج 2، ص 151).
71- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 166؛ طبرسى
اعلام الورى ، ج 1، ص 55؛ اربلى ، كشف الغمة ، ج 1، ص 20.
72- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 168.
73- شيخ صدوق ، الامالى ، ص 256؛ مجلسى ،
بحارالانوار، ج 9، ص 295.
74- صف (61): 6.
75- براى مطالعه بيشتر، بنگريد به : محمد
جواد بلاغى ، الرحلة المدرسية ؛ محمد صادق فخرالاسلام ، انيس الاعلام فى نصرة
الاسلام ، محمد صادقى ، بشارات عهدين .
76- شيخ صدوق ، علل الشرايع ، ج 1، ص 210.
77- شيخ صدوق ، عيون اخبارالرضا، ص 210.
78- ضحى (93): 6.
79- بحارالانوار، ج 16، ص 210.
80- ضحى (93): 7.
81- يونس (10): 16.
82- ضحى (93): 8.
83- ابن اثير، اسدالغابة ، ج 5، ص 264.
84- بلاذرى ، فتوح البلدان ، ص 457.
85- اعراف (7): 158.
86- جمعه (62): 2.
87- بقره (2): 78.
88- عنكبوت (29): 48.
89- اسدالغابة ، ج 1، ص 248.
90- السيرة الحلبية ، ج 3، ص 20؛
بحارالانوار، ج 6، ص 559.
91- تاريخ طبرى ، ج 1، ص 228.
92- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 193؛ قطب
راوندى ، الخرائج و الجرائج ، ج 1، ص 71؛ شيخ حر عاملى ، اثبات الهداة ، ج 1؛ ص
252، بيهقى ، دلائل النبوة ، ج 2، ص 35.
93- همان ص 199.
94- در بعضى منابع نام او را
((نسطور)) ذكر كرده اند: مسعودى ،
التنبيه و الاشراف ، ص 197؛ ابن جوزى ، المنتظم فى تواريخ الملوك و الامم ، ج 2، ص
85؛ ابن جوزى ، صفة الصفوة ، ج 1، ص 36.
95- براى تفصيل بيشتر، بنگريد به : دكتر
محمود كاميار، تاريخ قرآن ، ص 125 به بعد.
96- نحل (16): 103.
97- فرقان (25): 4.
98- شورى (42): 52.
99- شيخ طوسى ، عدة الاصول ، ج 2، ص 592.
100- سيد مرتضى ، الذريعة ، ج 2، ص 596.
101- شيخ طوسى ، عدة الاصول ، ج 2، ص 590.
102- ميرزاى قمى ، قوانين الاصول ، ص 494.
103- بحارالانوار، ج 18، ص 277.
104- همان ص 266، به نقل از اصول كافى .
105- همان ص 278.
106- نهج البلاغه ، خطبه 234.
107- علامه امينى ، الغدير، ج 7، ص 39.
108- قصص (28): 86.
109- راغب مى گويد: حنيف كسى است كه از
گمراهى به راه مستقيم ميل مى كند و جنيف كسى است كه عكس آن عمل مى كند.(المفردات ،
ص 133)
110- نحل (16): 123.
111- انعام (6): 161.
112- حج (22): 78.
113- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 237.
114- ((تحنّث
)) اصطلاحى مانند حنيفيت است كه در آن زمن به كار برده مى شد
و به معناى گوشه گيرى و دورى از انحرافات جامعه شرك آلود آن زمان است و پيامبر پيش
از بعثت ((تحنث )) مى كرد. (همان ، ص
251).
115- ابوالفرج اصفهانى ، الاغانى ، ج 4، ص
122. ترجمه شعر: هر دينى در روز قيامت جز دين حنيفيت نزد خداوند زور است .
116- شيخ صدوق ، كمال الدين ، ص 174.
117- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 225.
118- بقره (2): 89.
119- بقره (2): 146.
120- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 228؛ مشابه
آن : المنتظم ، ج 2، ص 101؛ صفة الصفوة ، ج 1، ص 44.
121- آل عمران (3): 113 و 114.
122- راغب مى گويد: كاهن از اخبار پنهانى
گذشته خبر مى دهد و عراف از اخبار آينده سخن مى گويد.(المفردات ، ص 460).
123- ابن سينا، الاشارات و التنبيهات ، ج
3، ص 411.
124- ابن خلدون ، مقدمه ، ص 100.
125- ابن ميثم بحرانى ، شرح ماءة كلمة ، ص
85.
126- مسعودى ، اخبارالزمان ، ص 131.
127- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 152.
128- طبرسى ، الاحتجاج ، ص 2، ص 81.
129- نام سطيح ، ربع بن ربيعه و از قبيله
ازد بود. (جمهرة انساب العرب ص 374) و نام شق ، شق بن صعب بن يشكر و از قبيله بنى
افرك بود.(همان ، ص 388).
130- راجع به اين دو كاهن بزرگ ، بنگريد
به : سهيلى ، الروض الانف ، ج 1، ص 133 و بحارالانوار، ج 51، ص 299.
131- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج
19، ص 379. ترجمه شعر: تو را راءيى است مانند راءى شقّ و سطيح دو بزرگ كاهنان .
132- المنتظم ، ج 2، ص 116.
133- جن (72): 6 - 10.
134- حجر(15): 16 - 18
135- صافات (37): 6 - 10.
136- امالى صدوق ، ص 235.
137- ابن خلدون ، مقدمه ، ص 101.
138- احتجاج طبرسى ، ج 2، ص 81.
139- المكاسب ، ص 53.
140- شيخ صدوق ، الخصال ، ص 19.
141- حاقه (69): 41و42.
142- شيعيان تقريبا اتفاق نظر دارند كه
بعثت پيامبر در 27 ماه رجب بوده است ، ولى بيشتر منابع اهل سنت بعثت پيامبر را در
ماه رمضان مى دانند؛ هر چند بعضى از آنها هم 27 رجب را تعيين كرده اند مانند:
السيرة الحلبية ، ج 1، ص 238، كنزالعمال ، ج 12، ص 312، صفة الصفوة ، ج 1، ص 39.
143- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 252. اين
روايت را با تفاوت اندكى طبرى هم از ابن اسحاق نقل كرده است : تاريخ طبرى ، ج 1، ص
532. و نيز مجلسى در بحارالانوار، ج 18، ص 227، با تلخيص . نيز بنگريد به : السيرة
الحلبية ، ج 1، ص 238، قسطلايى ، المواهب اللدنية ، ج 1، ص 197.
144- علق (96): 1 - 5.
145- بحارالانوار، ج 18، ص 271.(مضمون
حديثى از امام صادق (ع) ابن عباس هم گفته است : وقتى بر پيامبر وحى نازل مى شد
سنگينى و درد شديدى حس مى كرد و دچار سردردى مى شد.(همان ، ص 261).
146- مزمل (73): 5.
147- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 255؛ و نيز
تاريخ طبرى ، ج 1، ص 533.
148- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 18.
149- مدثر(74): 1 - 3.
150- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 263؛ تاريخ
يعقوبى ، ج 1، ص 18؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 277.
151- واقعه (56): 10 - 12.
152- در تفاسير براى ((السابقون
السابقون )) وجوه گوناگونى گفته شده است . (مجمع البيان ، ج
9، ص 325) هر چه باشد نخستين كسانى را كه در دوران غربت اسلام به راستى مسلمان
شدند، شامل مى شود.
153- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 263؛ تاريخ
طبرى ، ج 1، ص 539.
154- شعراء(26): 214 و 215.
155- تاريخ طبرى ، ج 1، ص 522.طبرى اين
رويداد را از محمد بن اسحاق نقل كرده و او همان كسى است كه ابن هشام مجموع روايات
سيره خود را از او نقل كرده است ؛ ولى عجيب است كه ابن هشام در سيره خود اين رويداد
را نياورده است . در بعضى از روايات آمده است كه ابوطالب در همين مجلس به پيامبر
گفت : سرورم ، برخيز و آنچه دوست دارى بگو و رسالت پروردگارت را برسان . اين جمله
نشان مى دهد كه ابوطالب در آن زمان ايمان آورده بود.(بنگريد به : الخنيزى : ابوطالب
مؤمن قريش ، ص 148).
156- تاريخ طبرى ، ج 1، ص 543.
157- از جمله آنها كتابهاى زير:
كامل ابن اثير، ج 1، ص 488؛ مسند احمدبن حنبل ، ج 1، ص 159؛ كنزالعمال ، ج 13، ص
114؛ حاكم حسكانى ، شواهد التنزيل ، ج 1، ص 486؛ سنن نسائى ، ج 5، ص 126؛ مناقب ابن
شهرآشوب ، ج 1، ص 306؛ علل الشرايع ، ج 1، ص 170 و چندين منبع ديگر.
158- تفسير طبرى ، جامع البيان ، ج 11، ص
122.
159- حيات محمد، چاپ اول ، ص 140.
160- همان چاپ نهم ، ص 142. در اين باره
بنگريد به : الغدير، ج 2، ص 288.
161- حجر(15): 94 و 95.
162- تاريخ طبرى ، ج 1، ص 542.
163- ابن شهرآشوب ، المناقب ، ج 1، ص 51؛
بيهقى ، السنن الكبرى ، ج 1، ص 76.
164- تفسير قمى ، ج 1، ص 428.
165- شيخ طوسى ، تفسيرالتبيان ، ج 1، ص
368؛ تفسير قرطبى ، ج 2، ص 92. 166- ابن
شهرآشوب ، المناقب ، ج 1، ص 44.
167- تفسير قرطبى ، ج 2، ص 92.
168- ضحى (93): 1 - 4.
169- مريم (19): 64 و 65.
170- تفسير نورالثقلين ، ج 5، ص 594 و
نظير آن در سيوطى ، الدر المنثور، ج 4، ص 279. درباره موضوع انقطاع وحى در برخى از
كتابهاى تاريخى مطالبى بى پايه آمده كه با شاءن پيامبر و خديجه سازگار نيست .
171- انعام (6): 34.
172- ابن شهرآشوب ، المناقب ، ج 3، ص 42؛
اريلى ، كشف الغمة ، ج 2، ص 346.
173- مسد(111): 1 - 5.
174- نام او عمرو بن هشام بود و در جاهليت
كنيه ابوالحكم داشت . (جمهرة انساب العرب ، ص 145) در دوره اسلامى به خاطر عنادى كه
با پيامبر داشت لقب ابوجهل يافت .
175- مجمع البيان ، ج 2، ص 782.
176- علق (96): 9 - 18.
177- نحل (16): 106.
178- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 353.
179- همان ، ص 376.
180- آل عمران (3): 195.
181- احزاب (33): 57.
182- ص (38): 4.
183- حاقه (69): 41و42.
184- حجر(15): 6.
185- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 132.
186- مجمع البيان ، ج 10، ص 583. اين
داستان با تفاوتهاى مختصرى در سيره ابن هشام ، ج 1، ص 288 و سبل الهدى و الرشاد، ج
2، ص 352 نيز آمده است .
187- مجمع البيان ، ج 10، ص 584.
188- مدثر(74): 11 - 25.
189- فصلت (41): 26.
190- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 344.
191- همان ص 314.
192- فرقان (25): 4و5.
193- بنگريد به : دكتر محمود راميار،
تاريخ قرآن ، ص 122.
194- نحل (16): 103.
195- يونس (10): 38و39.
196- ص (38): 4.
197- زخرف (43): 30.
198- قلم (68): 51و52.
199- سباء(34): 8.
200- اعراف (7): 184.
201- ذاريات (51): 52و53.
202- حاقه (69): 38 - 43.
203- مؤمنون (23): 38.
204- حاقه (69): 44 - 47 و بنگريد به : ص
(38): 4.
205- قصص (28): 57.
206- زخرف (43): 31.
207- طبرسى ، مجمع البيان ، ج 9، ص 71؛
زمخشرى ، الكشاف ، ج 5، ص 247.
208- زخرف (43): 32.
209- مريم (19): 77 و 78.
210- سباء(34): 34 و 35.
211- سباء(34): 37.
212- مائده (5): 7و8.
213- بنگريد به : انبياء(21): 52 و 53.
214- فرقان (25): 7و8.
215- انعام (6):9.
216- انعام (6): 148.
217- الميزان ، ج 7، ص 388.
218- اسراء(17): 90 - 93.
219- واحدى ، اسباب النزول ، ص 177.
220- سيوطى ، الدر المنثور، ج 3، ص 12.
221- انعام (6): 52.
222- هود(11): 29.
223- اسباب النزول ، ص 400.
224- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 388.
225- كافرون (109): 1 - 6.
226- زمر(39): 64.
227- مجمع البيان ، ج 5، ص 146.
228- يونس (10): 15.
229- نجم (53): 3 و 4.
230- مجمع البيان ، ج 8، ص 725. جملات
ميان دو كروشه ، در مجمع البيان نيست و ما آن را از سيره ابن هشام ، ج 2، ص 59 نقل
كرديم . نزول اين آيات در اين رويداد در منابع ديگر هم آمده است ، از جمله : اسباب
النزول ، ص 304.
231- ص (38): 4 - 6.
232- مجمع البيان ، ج 8، ص 726.
233- ابن جوزى ، المنتظم ، ج 2، ص 126.
234- على بن ابراهيم ، تفسير القمى ، ج 2،
ص 31.
235- اعراف (7): 187.
236- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 321.
237- مانند: طبرى ، جامع البيان ، ج 15، ص
239؛ تفسير قرطبى ، ج 10، ص 347؛ ابن سيدالناس ، عيون الاثر، ج 1، ص 142؛ سبل الهدى
و الرشاد، ج 3، ص 385. 238- اسراء(17):
85.
239- انعام (6): 25.
240- حجر(15): 11.
241- يس (36): 30.
242- حجر(15): 95 و 96.
243- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 50 - 51؛
دلائل النبوة ، ج 2، ص 316.
244- مجمع البيان ، ج 6، ص 533.
245- واحدى ، اسباب النزول ، ص 399؛ شيخ
طوسى ، التبيان ، ج 10، ص 418؛ فخر رازى ، ج 32، ص 132.
246- كوثر(108): 1 - 3.
247- او ((غطريف
)) معروف بود و در جنگ بدر به حال كفر كشته شد.(جمهرة انساب
العرب ، ص 159).
248- همزه (104): 1 - 3.
249- بقره (2): 212.
250- نحل (16): 127.
251- انعام (6): 33.
252- يونس (10): 65.
253- حجر(15): 97و98.
254- كهف (18): 6.
255- فاطر(35): 8.
256- طه (20): 2.
257- سيره ابن هشام ج 2، ص 61؛ تاريخ طبرى
، ج 1، ص 544.
258- اسراء(17): 1.
259- مجمع البيان ، ج 6، ص 611. درباره
تاريخ وقوع معراج ميان مورخان اختلاف نظر وجود دارد. براى آگاهى از آنها بنگريد به
: الواهب اللدنية ، ج 1، ص 274.
260- همان ، ج 6، ص 610.
261- شيخ صدوق ، الامالى ، ص 533.
262- نجم (53): 1 - 18.
263- شيخ صدوق ، علل الشرايع ، ج 1، ص
277.
264- بحارالانوار، ج 18، ص 289.
265- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 32. اين
رويداد در برخى از تفاسير مانند تفسير قرطبى ، ج 7، ص 296 و ابن عاشور، التحرير و
التنوير، ج 10، ص 143 نيز آمده و در اينها به جاى بيست نفر كه در متن ابن هشام است
تعداد آنها دوازده نفر ذكر شده است . همچنين بر طبق متن ابن هشام ، اين هياءت به
ابتكار خود به مكه رفتند، ولى در متن قرطبى كه از عروة بن زبير نقل مى كند، نجاشى
پادشاه حبشه آنها را خدمت پيامبر فرستاده است .
266- قصص (28): 52 - 55.
267- التحرير و التنوير، ج 10، ص 142.
268- قرطبى ، ج 3، ص 256.
269- مائده (5): 83.
270- الروض الانف ، ج 3، ص 262. نمازخواند
پيامبر بر نجاشى را اصطلاحا ((صلاة الغائب ))
مى نامند و بسيارى از فقها معتقدند كه اين كار مخصوص نجاشى بود و چون پيامبر بر هيچ
كس جز او نماز غايب نخواند، اين يك حكم عمومى نبوده و خواندن نماز غايب ، بر مردگان
غايب از سوى ديگران مشروعيت ندارد.
271- آل عمران (3): 199.
272- الروض الانف ، ج 3، ص 362.
273- ابن حجر عسقلانى ، الاصابه فى معرفة
تمييز الصحابه ، ج 4، ص 198، محدث قمى ، الكنى و الافاب ، ج 3، ص 138.
274- اسباب النزول ، ص 180؛ سيره ابن هشام
، ج 1، ص 383.
275- انعام (6): 108.
276- اسباب النزول ، ص 238؛ مجمع البيان ،
ج 6، ص 665.
277- اسراء(17): 73 - 75.
278- محمد مشهدى ، تفسير كنزالدقائق ، ج
5، ص 635.
279- اسراء(17): 110.
280- مجمع البيان ، ج 6، ص 688.
281- مريم (19): 77 و 78.
282- اسباب النزول ، ص 276.
283- فرقان (25): 27 و 28.
284- عنكبوت (29): 8.
285- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 387.
286- يس (36): 78 و 79.
287- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 348.
288- جاثيه (45)، 7 و 8.
289- دخان (44)، 43 - 46.
290- عيون الاثر، ص 148.
291- قمر(54): 1و2.
292- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 64.
293- زادالمعاد، ج 2، ص 50.
294- الطبقات الكبرى ، ج 1، ص 220؛ دلائل
النبوة ، ج 2، ص 434.
295- سبل الهدى و الرشاد، ج 3، ص 197،
بلخى ، البداء و التاريخ ، ج 2، ص 62؛ صفة الصفوة ج 1، ص 61.
296- بنگريد به : سيره ابن هشام ، ج 2، ص
70 به بعد؛ تاريخ طبرى ، ج 1، ص 558 به بعد؛ السيرة الحلبيه ، ج 2، ص 6 به بعد.
مسعودى گفته است : نخستين گروه از مسلمانان كه به مدينه هجرت كردند، عبارت بودند از
عبدالله بن عبدالاسد، عامر بن ربيعه ، عبدالله بن جحش ، عمر بن خطاب ، و عياش بن
ابى ربيعه . (التنبيه و الاشراف ، ص 200.
297- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 126، و قريب
به آن ، ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 1، ص 227، و البداءالتاريخ ، ج 2، ص 64،
المنتظم ، ج 2، ص 172.
298- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 128.
299- انفال (8): 30.
300- مجمع البيان ، ج 4، ص 794؛ تفسير فخر
رازى ، ج 15، ص 113.
301- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 127؛ الخرائج
و الجرائح ، ج 1، ص 144.
302- ابن اثير، اسدالغابة ، ج 3، ص 291؛
مجمع البيان ، ج 1، ص 535، السيرة الحلبيه ، ج 2، ص 27(حلبى سخن به ابن تميمه را در
اشكال به اين روايت نقل و سپس رد مى كند.
303- بقره (2): 207. اين آيه در سوره بقره
است و گفته شده كه اين سوره در مدينه نازل شده است ، ولى بايد توجه داشت كه وقتى
سوره اى طولانى مكى يا مدنى گفته مى شود، نظر به غالب آيات است و چه بسا يك يا چند
آيه آن مكى يا مدنى نباشد.
304- توبه (9): 40.
305- فتح (48): 26.
306- طبرسى ، اعلام الورى باعلام الهدى ،
ص 80، آيت الله ميلانى ، قادتنا، ج 1، ص 140.
307- البدء و التاريخ ، ج 2، ص 69.
308- محمد(47): 13.
309- مجمع البيان ، ج 8، ص 420.
310- قصص (28): 85.
311- دلائل النبوة ، ج 2، ص 459.
312- همان ، ص 501.
313- كلينى ، اصول كافى ، ج 3، ص 296؛
تفسير عياشى ، ج 2، ص 111؛ سبل الهدى و الرشاد، ج 3، ص 266.
عبارت ((اول يوم )) دلالت نمى كند كه
آن نخستين مسجد بوده است . اين موضوع از روايات به دست مى آيد. منظور، آن است كه
پايه گذارى مسجد قبا از همان آغاز بر اساس تقوا و اخلاص بوده است ؛ كه ممكن است هر
مسجدى اين امتياز را داشته باشد.
314- توبه (9): 108.
315- بحارالانوار، ج 19، ص 65.
316- حاكم نيشابورى ، المستدرك على
الصحيحين ، ج 3، ص 13؛ تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 135.
317- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 4؛ فتح البارى ،
ج 7، ص 208.
318- آل عمران (3): 103.
319- ابوريحان بيرونى براى هر كدام از
سالهاى هجرت نام خاصى ذكر كرده است : سال اول ((سنة الاذن
))، سال دوم ((سنة الامر بالقتال
))، سال سوم ((سنة التمحيص
))، چهارم ((سنة الترفئه
))، پنجم ((سنة الزلزال
))، ششم ((سنة الاستيناس
))، هفتم ((سنة الاستغلاب
))، هشتم ((سنة الاستواء))،
نهم ((سنة البرائه )) و سال دهم
((سنة الوداع )). (الآثار الباقية ، ص
33) مسعودى نيز همين نامها را در كتاب التنبيه و الاشراف ذكر كرده است .
320- الطبقات الكبرى ، ج 1، ص 237؛ البدء
و التاريخ ، ج 2، ص 70.
321- اوس و خزرج پسران حارثة بن ثعلبه و
با يكديگر بودند.(جمهرة انساب العرب ، ص 332؛ البدء و التاريخ ، ج 2، ص 37.
322- توبه (9): 100.
323- توبه (9): 117.
324- متن اين پيمان نامه در كتابهاى
تاريخى آمده است : مانند: سيره ابن هشام ، ج 1، ص 147؛ بيهقى ، السنن الكبرى ، ج 8،
ص 10؛ بحارالانوار، ج 19، ص 168.
325- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 151؛ المنتظم
، ج 2، ص 190.
326- سيره ابن هشام ج 2 ص 151؛ عيون
الاثر، ج 1، ص 132؛ تاريخ ابوالفداء، ج 1، ص 187؛ آيت الله ميلانب روايات مربوط به
اين موضوع را به تفصيل نقل كرده است : قادتنا، ج 1، ص 377 - 394.
327- انفال (8): 75.
328- حشر (59): 9.