(1) -
سفينة البحار.
(2) -
سفينة البحار.
1 -
سيوطى، التوشح على جامع الصحيح، ج 3، ص 452.
2 -
توبه، آيه 100.
3 -
خليل بن احمد فراهيدى، كتاب العين، ج 1، ص 96، واژه اهل.
4 -
سيد محمد زبيدى، تاج العروس، ج 14، ص 35-36.
5 -
ابن فارس، معجم المقاييس اللغة، ج 1، ص، 168، واژه بيت.
6 -
راغب اصفهانى، مفردات الفاظ القرآن، تحقيق: عدنان داودى، ص 151، واژه بيت.
7 -
فخر رازى، تفسير كبير، ج 9، ص 595.
8 -
شيخ صدوق، معانى الاخبار، ترجمه عبدالعلى محمد شاهرودى، ج 1، باب 33، ح 5.
9 -
صدوق، عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 60.
10 -
سيوطى، التوشح على الجامع الصحيح (صحيح بخارى)، ج 3، ص 452.
11 -
توبه آيه 100.
12 -
خليل بن احمد فراهيدى، كتاب العين، ج 2، ص 379، ماده صحب.
13 -
راغب اصفهانى، مفردات الفاظ القرآن، تحقيق: عدنان داودى، ص 475.
14 -
ابن فارس، معجم المقاييس اللغة، ج2، ص 34، ماده حصب.
15 -
ابن اثير جزرى، اسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج1، ص 21.
16 -
ابن حجر عسقلانى، الاصابة فى تمييز الصحابة، ج 1، ص 7.
17 -
ابن حجر عسقلانى، فتح البارى بشرح الصحيح بخارى، ج 7، ص 349؛ بخارى، صحيح البخارى،
ج3، ص 60، باب فضائل اصحاب و ابن اثير جزرى، اسد الغابة، ص 21.
18 -
ابن اثير جزرى، همان، ص 21 و ابن حجر عسقلانى، الاصابة فى تمييز الصحابة، ج 1، ص 8.
19 -
ابن اثير جزرى، همان، ص 21.
20 -
ابن حزم على بن احمد الظاهرى، الاحكام فى اصول الاحكام، ج 2، ص 86.
21 -
ابن حجر عسقلانى، الاصباة فى تمييز الصحابه، ج 1، ص 86.
22 -
همان.
23 -
جعفر سبحانى، الملل و النحل، ج 1، ص 202.
24 -
همان ص 201.
25 -
فراء حنبلى، العدة فى اصول الفقه، ج 3، ص 988.
26 -
غزالى، المستصفى من علم الاصول، ج 1، ص 158.
27 -
محمد امين امير پادشاه، تيسير التحرير، ج 3، ص 63.
28 -
فراء حنبلى، العدة فى اصول الفقه، ج 3، ص 988.
29 -
يحيى بن شرف، تهذيب الاسماء و اللغات، ص 43.
30 -
ابن فارس، معجم المقاييس اللغة، ج 2، ص 608.
31 -
حلبى،السيرة الحلبية، ج 1، ص 5.
32 -
احمد فيومى، المصباح المنير، ص 280.
33 -
زمخشرى، اساس البلاغة، ص 301.
34 -
ياقوت حموى، معجم البلدان، ج 5، ص 52.
35 -
ياقوت حمودى، همان، ج 4، ص 509.
36 -
سمهودى، وفاء الوفا باخبار دار المصطفى، ج 1، ص 167 - 166؛ ابن كثير، البدايه و
النهاية، ج 2، ص 167 و جرجى زيدان، العرب قبل الاسلام، ص 141.
37 -
گوستالوبون، تمدن اسلام و عرب، ترجمه محمد تقى فخر داعى گيلانى، ص 106.
38 -
آلوسى، بلوغ الارب فى معرفة احوال العرب، ج 1، ص 204.
39 -
جرجى زيدان، همان، ص 136 و جواد على، المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام، ترجمه
آونددانش، ج 2، ص 333.
40 -
ابنرسته، الاعلاق النفيسة، ترجمه حسين قره چانلو، ج 1، ص 73، 74 و 132.
41 -
مسعودى، مروجالذهب، ج1، ص375.
42 -
سمهودى، همان، ج 1، ص 166.
43 -
ابن كثير، السيرة النبوية، ص 9.
44 -
جرجى زيدان، تاريخ تمدن اسلام، ج 1، ص 14.
45 -
نمل، آيات 22 - 23.
46 -
سبأ، آيه 15 - 19.
47 -
محمد حسين طباطبائى، الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوى همدانى، ج 16، ص 544.
48 -
دولت معين كه از سال 1400 تا 150 سال قبل از ميلاد ادامه داشته با تشكيل دولت سبا
منقرض شده است. دولت حضرموت از سال 1020 قبل از ميلاد تا 65 سال بعد از ميلاد ادامه
داشت و با تسلط دولت سبا از بين رفت. دولت سبا كه از سال 865 و 115 قبل از ميلاد
ادامه داشته با تشكيل دولت حميرى، سبا و ريدان از هم پاشيد. دولت قتبان كه از 865
تا 540 قبل از ميلاد حكومت داشت با تسلط دولت سبا نابود گشت.
دولت سبا و ريدان به دو دوره تقسيم مىشود.
49 -
سمهودى، وفاء الوفا، ج 1، ص 173؛ جرجى زيدان، العرب قبل الاسلام، ص 35 و حسن
ابراهيم حسن، تاريخ اسلام، ج 1، ص 8.
50 -
عمادالدين اسماعيل ابى الفداء، المختصر فى اخبار البشر، ج 1، ص 99 و 104.
51 -
سمهودى، همان، ص 173.
52 -
ابن هشام، السيرة النبوية، ج 1، ص 8.
53 -
يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج 1، ص 223.
54 -
دياربكرى، تاريخ الخميس، ج 1، ص 147.
55 -
سمهودى، همان، ج 1، ص 174.
56 -
ابن حزم آندلسى، جمهرة انساب العرب، ص 329.
57 -
جرجى زيدان در كتاب العرب قبل الاسلام، (ص 154 - 155) چهار فرق بين عرب قحطانى و
عدنانى را اينگونه ذكر مىكند: 1. از نظر نظامى و اجتماعى؛ 2. از نظر لغت؛ 3. از
نظر دين 4. از نظر اسم.
58 -
جرجى زيدان، همان، ص 171 - 172.
59 -
حج، آيه 78.
60 -
خليفة بن خياط، كتاب الطبقات، ص 139؛ سمهودى، همان، ج 1، ص 172؛ ابن كثير، البداية
و النهاية، ج 2، ص 167؛ ياقوت حموى، همان، ج 4، ص 229؛ ابن حزم آندلسى، جمهرة انساب
العرب، ص 332 و عماد الدين اسماعيل ابى الفداء، المختصر فى اخبار البشر، ج 1، ص
101.
61 -
سمهودى، همان، ص 176 - 175.
62 -
مسعودى، التنبيه و الاشراف، ص 174.
63 -
قاسم بن سلام، كتاب النسب، ص 270 - 287.
64 -
ر.ك: غلامحسن محرمى، پژوهشى پيرامون انصار، ص 23 - 36.
65 -
محمد حسين طباطبائى، تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوى همدانى، ج 16، ص 551
و ابى الفضل احمد بن محمد بن احمد بن ابراهيم الميدانى، مجمعالامثال، ج 2، ص 4.
66 -
مسعودى، همان، ص 189.
67 -
ابن كثير، البداية و النهاية، ج 2، ص 168.
68 -
ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج 1، ص 400 - 401.
69 -
سمهودى، همان، ج 1، ص 170.
70 -
ابن هشام، همان، ج 1، ص 11 - 12.
71 -
ابن قتيبه، المعارف، ص 640 و ابن هشام، همان.
72 -
ابن قتيبه، همان و ياقوت حموى، همان، ج 4، ص 191.
73 -
حسن بن احمد بن يعقوب همدانى، صفة الجزيرة العرب، تحقيق: محمد بن على الاكوع، ص 326
- 328.
74 -
جرجى زيدان، العرب قبل الاسلام، ص 170.
75 -
بلاذرى، فتوحالبلدان، ص 30.
76 -
همان.
77 -
جرجى زيدان، همان، ص 171 - 172.
78 -
ابن هشام، السيرة النبويه، ج 1، ص 12.
79 -
جرجى زيدان، همان، ص 170 - 171.
80 -
بلاذرى، فتوح البلدان، ص 29 - 30.
81 -
فليپ خليل حتى، تاريخ عرب، ترجمه ابوالقاسم پاينده، ص 83.
82 -
جواد على، المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام، ص 325 - 327.
83 -
همان و جرجى زيدان، العرب قبل الاسلام، ص 147.
84 -
فليپ خليل حتى، همان، ص 70.
85 -
جرجى زيدان، تاريخ تمدن اسلام، ص 12.
86 -
غلام حسين مصاحب، دائرة المعارف فارسى، ج 1، ص 1256.
87 -
ضيف شوقى، تاريخ ادبى عرب العصر الجاهلى، ترجمه عليرضا زكاوتى، ص 63 و 64.
88 -
سبأ، آيه 14 - 15.
89 -
ابوريحان بيرونى، الآثار الباقيه، ترجمه اكبر دانا سرشت، ص 181.
90 -
حمزه اصفهانى، سنى ملوك الارض و الانبيا، ترجمه جعفر شعار، ص 120.
91 -
فليپ خليل حتى، تاريخ عرب، ص 82.
92 -
محمد بن على الاكوع، اليمن الخضرا مهد الحضارة، ص 301 - 400.
93 -
جرجى زيدان، العرب قبل الاسلام، ص 147.
94 -
ياقوت حموى، معجم البلدان، ج 4، ص 191.
95 -
جرجى زيدان، تاريخ تمدن اسلام، ص 19.
96 -
جواد على، المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام، ص 381 - 382.
97 -
فيليپ خليل حتى، همان، ص82.
98 -
حسن بن احمد بن يعقوب همدانى، همان، ص 326 - 328.
99 -
همان.
100 -
ابن هشام، السيرة النبويه، ج 1، ص 12.
101 -
جعفر خليلى، موسوعة العتبات المقدسة، قسم المدنية 3، ص 31.
102 -
ابن هشام، السيرة النبويه، ج 1، ص 12.
103 -
بلاذرى، فتوحالبلدان، ص 30.
104 -
ياقوت حموى، همان، ج 7، ص 192.
105 -
بلاذرى، همان، ص 30.
106 -
يعقوبى، البلدان، ص 77.
107 -
بلاذرى، فتوحالبلدان، ص 30 و سمهودى، وفاءالوفا، ج 1، ص 178.
108 -
همان.
109 -
ابن حزم اندلسى، جمهرة انساب العرب، ص 365 و ر.ك: غلامحسن محرمى، پژوهشى پيرامون
انصار، ص 23.
110 -
سمهودى، همان، ج 1، ص 178 - 177 و جواد على، همان، ج 4، ص 96 - 97.
111 -
سمهودى، همان.
112 -
ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج 1، ص 401.
113 -
ابى الفرج اصفهانى، الاغانى، شرحه و كتب هوامشه الاستاذ عبد أعلى مهنا، ص 118 و
جواد على، همان، ج 4، ص 100.
114 -
ابن اثير جزرى، همان، ج 2، ص 67 و سمهودى، همان، ج 1، ص 222.
115 -
ابن اثير جزرى، اسد الغابه، ج 1، ص 402.
116 -
همان، ص 400 - 418.
117 -
همان و شمس الدين ابراهيم، ايام العرب فى الجاهلية و الاسلامية، ص 131.
118 -
ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 67.
119 -
سمهودى، همان، ج 1، ص 218.
120 -
همان، ج 1، ص 216 و 221 و ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 66.
121 -
جواد على، المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام، ج 4، ص 103 - 104.
122 -
جواد على، همان.
123 -
ابن اثير جزرى، همان، ج 4، ص 104.
124 -
سمهودى، همان، ج 1، ص 217.
125 -
عبدالمنعم هاشمى، تاريخ عرب عصر الجاهلى، ج 1، ص 416.
126 -
سمهودى، همان، ج 1، ص 269 - 268 و احمد زينى دحلال، السيرة النبوية، ج 1، ص 337.
127 -
محمد بن على الاكوع، اليمن الخضراء مهد الحضارة، ص 266.
128 -
مسعودى، التنبيه و الاشراف، ج 1، ص 382.
129 -
محمد بن على الاكوع، همان، ص 266.
130 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 407.
131 -
همان، ص 391.
132 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 119.
133 -
محمد بن سائب هشام الكلبى، الاصنام، متن عربى همراه ترجمه سيد محمدرضا جلال نائينى،
ص 13 - 14 و جواد على، همان، ج 6، ص 195.
134 -
جواد على، همان، ص 195 و هشام كلبى، همان، ص 14.
135 -
يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج 1، ص 225.
136 -
جواد على، همان، ص 194.
137 -
ازرقى، اخبار مكه و ماجاء قبها من الآثار، ج 1، ص 124 - 125.
138 -
ابن جرير طبرى، جامع البيان فى تفسير القرآن، ج 27، ص 35.
139 -
هشام كلبى، الاصنام، ص 14.
140 -
جواد على، المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام، ج 4، ص 98.
141 -
جعفر مرتضى، الصحيح من سيرة النبى الاعظم، ج 2، ص 192 - 195 و جواد على، همان، ج 4،
ص 95.
142 -
يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج 1، ص 257.
143 -
ابن حجر عسقلانى، الاصابة فى تمييز الصحابه، ج 3، ص 341 - 342.
144 -
ابن كثير، البداية و النهاية، ج 3، ص 165.
145 -
ابى محمد عبدالله بن مسلم ابن قتيبه، المعارف، ص 61 - 62.
146 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 148.
147 -
الصالحى الشامى، سبل الهدى و الرشاد، فى سيرة خير العباد، تحقيق: الدكتور مصطفى
عبدالواحد، ج 3، ص 275.
148 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 117 - 118، ابن كثير، السيرة النبوية، ص 115.
149 -
همان، ص 217.
150 -
مجلسى، بحارالانوار، ج 19، ص 109.
151 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج 1، ص 318.
152 -
محمد يوسف كاندى هلوى، حياة الصحابة، ج 2، ص 209 و جواد على، همان، ج 7، ص 243.
153 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 53.
154 -
ابن هشام، همان، ج 3، ص 91.
155 -
همان، ص 139 - 146.
156 -
زينى دحلان، السيرة النبوية، ج 1، ص 68.
157 -
واقدى، المغازى، ترجمه مارسدن جونس، ج 1، ص 264 - 265.
158 -
ابن اثير جزرى، اسد الغابة فى معرفة الصحابه، ج 2، ص 222.
159 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 522 و كاند هلوى، حياة الصحابة، ج 2، ص 326.
160 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج 2، ص 84 - 86 و ابن كثير، البداية و النهاية، ج 3، ص 154 -
156.
161 -
بن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 148.
162 -
همان.
163 -
همان، ج 2، ص 465.
164 -
ابن هشام، السيرة النبوية، ج 2، ص 66 - 68.
165 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج 2، ص 87؛ و بيهقى، دلائل النبوة، ج 2، ص 171.
166 -
خزرجيان عبارتند از: اسعد بن زراره، عوف بن حارث، معاذبن حارث، ذكوان بن عبد قيس،
رافع بن مالك، عبادة بن صامت، يزيد بن ثعلة، عباس بن عبادة، عقة بن عامر و قطبة بن
عامر. برخى، جابر بن عبدالله را به جاى عبادة بن صامت ذكر كردهاند (الدرر، ص 38).
167 -
دو نفر اوسى عبارت بودند از: ابوالهيثم بن تيهان و عويم بن ساعدة.
168 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج 1، ص 276.
169 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج 2، ص 88.
170 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 70.
171 -
بيهقى، دلائل النبوة، ج 2، ص 177.
172 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج 1، ص 276 و ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 149.
173 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 72 - 73.
174 -
همان، ص 73.
175 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ص9 و ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 268.
176 -
ابن اثير جزرى، اسد الغابة، ج 5، ص 258.
177 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 119.
178 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج 1، ص 287 و ابن هشام، همان، ج 2، ص 76.
179 -
بيهقى، دلائل النبوة، ج 2، ص 193.
180 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 94 - 95.
181 -
تعارض ميان اين روايت و روايتى كه مىگويد: جز عباس كسى با
پيامبر (صلىاللهعليهوآله) نبوده نيست، زيرا در روايت آمده كه عباس، على
(عليه السلام) را در ابتداى شعب گذاشت و ابوبكر را در انتهاى شعب تا مراقب اوضاع
باشند (حلبى، السيرة الحلبية، ج 1، ص 409 - 410 و محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج
19، ص 13) ولى علامه جعفر مرتضى مىگويد: روايتى كه اشاره دارد ابوبكر همراه پيامبر
در عقبه بوده است به نظر مىرسد كه صحيح نيست، زيرا ساير روايات تصريح دارد كه
همراه پيامبر جز عباس، على و حمزه كسى ديگر نبوده است (الصحيح من سيرة النبى
الاعظم، ج 2، ص 208 - 209).
182 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 77؛ ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 150؛ طبرى، تاريخ
الطبرى، ج 2، ص 92 و ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 69.
183 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج 2، ص 92.
184 -
ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 69.
185 -
همان و بيهقى، دلائل النبوة، ج 2، ص 185.
186 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 77.
187 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج 2، ص 93.
188 -
بيهقى، دلائل النبوة، ج 2، ص 186.
189 -
ابن كثير، البداية و النهاية، ج 3، ص 170؛ بيهقى، دلائل النبوة، ص 191 و زينى
دحلان، السيرة النبوية، ج 1، ص 294.
190 -
ابن هشام، همان، ج 1، ص 77 - 79 و محمدرضا، محمد رسول الله، ج 3، ص 114 - 115.
191 -
ابن كثير، البداية و النهاية، ج 3، ص 170 و بيهقى، همان، ص 191.
192 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 151.
193 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 82 - 83.
194 -
همان، ص 96 و طبرى، تاريخ الطبرى، ج 2، ص 97.
195 -
حلبى، السيرة الحلبية، ج 1، ص 413 - 414.
196 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 153 - 154.
197 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 108؛ طبرى، تاريخالطبرى، ج 2، ص 99 و ابن اثير جزرى،
الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 72.
198 -
انفال، آيه 30.
199 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج 1، ص 307.
200 -
همان، ص 310؛ طبرى، تاريخالطبرى، ج 2، ص 105 و ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ،
ج 2، ص 75.
201 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 188 و طبرى، همان، ج 2، ص 106.
202 -
ابن اثير جزرى، همان، ج 2، ص 75؛ محمدرضا، محمد رسول الله، ص 120 - 121 و زينى
دحلان، السيرة النبوية، ج 1، ص 322.
203 -
طبرى، همان، ج 2، ص 107.
204 -
شبلنجى، نورالابصار فى مناقب آل بيت النبى المختار، ص 29.
205 -
همان؛ ابن هشام، همان، ج 2، ص 120؛ سمهودى، وفاء الوفا، ج 1، ص 256 - 257؛ ابن سعد،
الطبقات الكبرى، ج 1، ص 161 و ابن كثير، السيرة النبوية، ص 216 - 217.
206 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج 1، ص 314.
207 -
همان.
208 -
حلبى، السيرة الحلبية، ج 1، ص 455.
209 -
حشر، آيه9.
210 -
محمدرضا، محمد رسول الله، ص 139 و زينى دحلان، السيرة النبوية، ج 2، ص 94.
211 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج 1، ص 317.
212 -
محمد يوسف كاندهلوى، حياةالصحابة، ج 1، ص 333 - 334.
213 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 161 و سمهودى، همان، ج 1، ص 266.
214 -
ياقوت حموى، معجمالبلدان، ج 5، ص 430، ماده يثرب.
215 -
طبرى، تاريخالطبرى، ج 2، ص 117.
216 -
ابن سعد، همان، ج 1، ص 173 - 174.
217 -
همان، ص 163.
218 -
ابن اثير جزرى، اسدالغابة، ج 1، ص 33.
219 -
ابن سعد، همان، ص 164 - 166.
220 -
ابن هشام، همان، ج 2، ص 126 - 128؛ ابن كثير، السيرة النبوية، ج 2، ص 225 - 226 و
حسن ابراهيم حسن، تاريخالاسلام، ج 1، ص 85 - 86.
221 -
سمهودى، همان، ج 1، ص 267 و ابن اثير جزرى، اسدالغابه، ج 1، ص 33.
222 -
سهيلى، الروض الانف، ج 4، ص 178.
223 -
ابن كثير، همان، ص 227.
224 -
ابن هشام، همان، ج 1، ص 198 و 210.
225 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 147 و بلاذرى، انسابالاشراف، ج 1، ص 147 - 148.
226 -
ر.ك: سوره مسد.
227 -
ابن هشام، السيرة النبويه، ج 1، ص 197 و 198.
228 -
ابن هشام، همان، ص 235 - 237 و 197 و ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 43
- 45.
229 -
ابن سعد، همان، ج 1، ص 144.
230 -
ابن كثير، البداية و النهاية، ج 3، ص 39.
231 -
ابن هشام، همان، ج 1، ص 238؛ ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 138 و ابن اثير جزرى،
الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 51.
232 -
ابن هشام، همان، ج 1، ص 59 - 61؛ يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 36 و ابن اثير،
الكامل فى التاريخ، ج 1، ص 61 و 64.
233 -
طبرسى، الاحتجاج، ج 2، ص 195.
234 -
ابن كثير، السيرة النبوية، تحقيق: مصطفى عبدالواحد، ج 2، ص 194 - 195.
235 -
ابن هشام، همان، ج 1، ص 68.
236 -
ر.ك: رسول جعفريان، تاريخ سياسى اسلام؛ على اكبر حسينى، تاريخ تحليل و سياسى اسلام
و علامه جعفر مرتضى، الصحيح.
237 -
ابن ابى الحديد، شرح نهجالبلاغه، تحقيق: محمد ابوالفضل ابراهيم، ج 2، ص 89
238 -
ابن سعد، الطبقاتالكبرى، همان، ج 1، ص 365 و ابن هشام، همان، ج 4، ص 253.
239 -
واقدى، المغازى، ج 1، ص 173.
240 -
ابن سعد، همان، ج 1، ص 365.
241 -
واقدى، همان، ص 174 و 175.
242 -
ابن خلدون، تاريخ ابن خلدون، ج 4، ص 760.
243 -
ابن هشام، همان، ج 3، ص 49 - 52 و محمد بن سعد، الطبقاتالكبرى، ج 1، ص 367 - 369.
244 -
همان، ص 248 و 249 و ابن هشام، همان، ج 3، ص 248 - 250.
245 -
واقدى، المغازى، ج 1، ص 192 و ابن هشام، همان، ج 3، ص 53 و 54.
246 -
درباره تعداد مبلغان و كشته شدگان حادثه بئر معونه، اختلاف زيادى هست كه بعضى
روايات، تعداد آنان را چهل و برخى ديگر ده تا هفتاد نفر ذكر كردهاند (علامه جعفر
مرتضى، الصحيح من سيرة النبى الاعظم، ج 5، ص 296 - 301).
247 -
واقدى، المغازى، ج 1، ص 346 و 350؛ ابن هشام، همان، ج 3، ص 168 و 169 و طبرى،
تاريخالطبرى، ج 2، ص 219 - 220.
248 -
ابن سعد، الطبقاتالكبرى، ج 1، ص 402.
249 -
واقدى، همان، ج 3، ص 256.
250 -
ابن هشام، همان، ج 3، ص 63 و ابن سعد، همان، ج 2، ص 433 و 434.
251 -
ابن سعد، همان، ج 1، ص 354 و ابن هشام، همان، ج 2، ص 233.
252 -
همان و همان، ص 353.
253 -
واقدى، المغازى، ج 1، ص 144 و ابن سعد، همان، ج 1، ص 357.
254 -
واقدى، همان، ص 21.
255 -
ابن قتيبة، المعارف، ص 157.
256 -
ابن هشام، همان، ج 1، ص 261 و واقدى، المغازى، ج 1، ص 119.
257 -
ابن سعد، الطبقاتالكبرى، ج 1، ص 371.
258 -
ابن هشام، همان، ج 3، ص 58 و واقدى، همان، ج 1، ص 210.
259 -
ابن اثير جزرى، اسدالغابة، ج 1، ص 330.
260 -
واقدى، المغازى، ص 240 و بلاذرى، انسابالاشراف، ج 1، ص 389.
261 -
هفت نفر از انصار در كنار رسول خدا (صلىاللهعليهوآله) باقى مانده بودند.
262 -
واقدى، المغازى، ج 1، ص 257.
263 -
همان.
264 -
ابن هشام، السيرةالنبويه، ج 3، ص 115 - 118.
265 -
ابن سعد، الطبقاتالكبرى، ج 1، ص 375.
266 -
همان، ص 392.
267 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 392. در نقلهاى ديگر شانزده، هفده و حتى 24 روز
آمده است، (عيون الاثر، ج 2، ص 87)
268 -
ابن هشام، همان، ج 3، ص 202 و 203.
269 -
ابن كثير، السيرةالنبوية، ص 442 و ابى عبيد قاسم بن سلام، الاموال، ص 81.
270 -
واقدى، المغازى، ج 3، ص 898؛ ابن هشام، همان، ج 4، ص 76 و 77 و ابن كثير، همان، ص
455.
271 -
ابن كثير، همان، ص 456 و محمد يوسف كاندهلوى، حياة الصحابة، ج 2، ص 342 و 343.
272 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 455.
273 -
ابن قتيبه، المعارف، ص 157.
274 -
ابن هشام، همان، ج3، ص115.
275 -
ابن كثير، همان، ص346.
276 -
واقدى، همان، ج1، ص461.
277 -
ابن سعد، همان، ج1، ص461.
278 -
واقدى، المغازى، ج1، ص25.
279 -
همان، ص372.
280 -
ابن سعد، همان،ج1،ص 403 و واقدى، همان، ج2، ص547.
281 -
ابن حجر عسقلانى، الاصابه فى تمييز الصابه، ج 5، ص360.
282 -
نام هاشم، جد دوم پيامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله) عمروو
لقب او علاء بود. هروقت كه هلال ذى الحجه ديده مىشد، صبح آن، به سوى كعبه مىآمد و
با تكيه به ديوار كعبه مردم را تشويق مىكرد كه از زائران خانه خدا پذيرايى كنند.
خودش سرور مكيان بود. وى جهت بهبود وضع زندگى مردم و بالابردن وضع تجارت مكيان با
امير غسانى پيمان بست و در نتيجه مشكلات زيادى را حل كرد.او بازارهاى فراوانى در
مكه به وجود آورد كه تا ظهور اسلام نيز باقى بود. هاشم مسافرت قريش را در تابستان
به سوى شام و در زمستان به سوى يمن پى ريزى كرد كه اين شيوه، تا مدتى پس از اسلام
نيز ادامه داشت. (طبرى، تاريخ طبرى، ج2، ص12؛ زينى دحلان، السيرة النبوية، ج1،
ص27؛ باقر شريف قرشى، حيات محمد، ج1، ص46-47 و جواد على، المفصل فى تاريخ العرب
قبل اسلام،ترجمه آوند دانش، ج4، ص5149-).
283 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج1، ص51.
284 -
طبرى، تاريخ طبرى، ج2، ص8-9 و حلبى، السيرة الحلية ، ج1، ص6.
285 -
يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج1، ص319.
286 -
ابن هشام، همان، ج1، ص83 و ابن كثير، السيرة النبوية، ص31.
287 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج1، ص71، طبرى، تاريخالطبرى، ج2، ص9-8؛ ابن اثير جزرى،
الكامل فى التاريخ ج2، ص6 و ابن كثير، البداية و النهاية، ج2، ص267.
288 -
ابن اثير جزرى، همان، ج2، ص9 و ابن كثير، البداية و النهاية، ج2، ص226 و267.
289 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج1، ص71 و طبرى، تاريخ الطبرى، ج2،ص8-9.
290 -
يعقوبى، همان، ج2، ص244 و 245؛ ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج2، ص6 و
زينى دحلان، السيرة النبوية ج1، ص30.
291 -
ابن هاشم، همان، ج1، ص105.
292 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج1، ص53-54؛ طبرى، همان، ج2، ص8-9؛ ابن اثير جزرى،
الكامل فى التاريخ، ج2، ص6 و حلبى، السيرة الحلبية ج1، ص6-7.
293 -
واقدى، المغازى، ج2، ص547 و ابن سعد، همان، ج1، ص403.
294 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج1، ص71 و وطبرى، تاريخ الطبرى، ج2، ص8-9.
295 -
ابن سعد، همان، ج1، ص63 و حلبى همان، ج1، ص13-14.
296 -
يعقوبى، همان، ج1، ص318.
297 -
طبرى، همان، ج2، ص9،
298 -
بلاذرى، همان، ج1، ص78-77، و حلبى، همان، ج1، ص14.
299 -
طبرى، همان، ج2، ص9-12؛ ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج2، ص8-6زينى دحلان،
همان، ج1، ص26.
300 -
صدرالدين شرف الدين، هاشم و امية فى الجاهلية، ص92-94.
301 -
يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج1، ص248-246.
302 -
همو، انساب الاشراف، ج1، ص79-80.
303 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج2، ص8.
304 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ج1، ص101؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج2، ص227 و سيد
سامى البدرى، السيرة النبوية، ص66.
305 -
بلاذرى مىگويد: زبير را براى اين مأموريت فرستاد (جواد على، المفصل فى تاريخ العرب
قبل الاسلام، ج2، ص63).
306 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج1، ص 66؛ طبرى، تاريخ الطبرى، ج2، ص8-7 و محمد باقر
قرشى، حيات محمد، ج1، ص61.
307 -
ابن سعد، همان، ص66. ولى يعقوبى مىگويد اين قول صحت ندارد، زيرا اجماع بر اين است
كه وفات عبدالله بعد از ولادت پيامبر بوده است (تاريخ يعقوبى، ج2، ص10).
308 -
كلينى، اصول كافى، ج1، ص439.
309 -
بيهقى، دلائل النبوة، ج1، ص145 و ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج2، ص5.
310 -
حلبى، السيرة الحلبية، ج1، ص105.
311 -
طبرسى، اعلام الورى، ص19.
312 -
يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج2، ص7.
313 -
ابن هاشم، همان، ج1، ص120، و ديار بكرى، تاريخ الخميس، ج1، ص196.
314 -
بعضى هفت و برخى نه روز ذكر كردهاند (حلبى، همان، ص88).
315 -
بلاذرى، همان، ج1، ص103.
316 -
همان و محمد بك خضرى، الدولة الاموية، ج1، ص66.
317 -
خانهاى كه قبر عبدالله در آن قرار داشت تا چندى پيش از توسعه فلكه
مسجد النبى محفوظ بود. در حال حاضر ويران شده و آثارى
از قبر نيست.
318 -
ابواء، يكى از روستاهاى مدينه بود و در 23 مايلى اين شهر قرار دارد (ياقوت حموى،
معجم اللدان).
319 -
ابن هشام، همان، ج1، ص126 و زينى دحلان، السيرة النبوية، ج1، ص30.
320 -
حلبى، السيرة الحلبية، ج1، ص101.
321 -
ضحى، آيه6.
322 -
ابن هشام همان، ج1، ص129-127؛ يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج2، ص10؛ ابن اثير جزرى،
اسد الغابة، ج1، ص35.
323 -
ابن اسحاق، السيرة النبوية، ج1، ص76؛ ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج1، ص61 و ابن
هاشم، همان، ج1، ص85.
324 -
ابن هشام، همان، ص132.
325 -
واقدى، المغازى، ج1، ص205.
326 -
ابن هاشم، همان، ج3، ص292 و بلاذرى، فتوح البلدان، ص50.
327 -
بلاذرى، انساب الاشراف، ص49 و 50، خدايا! محمد را همى خوانيم: به پيمانى كهنى كه
ميان پدران ما بود.
328 -
ابن هشام، همان، ج1، ص212.
329 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج2، ص46.
330 -
عبدالرحمن سهيلى، الروض الانف، ج6، ص27.
331 -
ابن سعد، همان، ج2، ص46.
332 -
همان.
333 -
همان، جلد1، ص432.
334 -
ابن حجر عسقلانى، الاصابة فى تمييز الصحابة، ج1، ص528.
335 -
ابن اثير، همان.
336 -
ابن اثير، همان، ص604، در الاصابه آمده است كه او در سال سوم، اسلام آورد و ابن
اثير در سال ششم دانسته است. (ديار بكرى، تاريخ الخميس، ج1، ص294).
337 -
ابن سعد، همان، ج2، ص49.
338 -
ابن اثير جزرى، اسدالغابة، ج1، ص605.
339 -
ابن سعد، همان، ج2، ص47.
340 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج2، ص48 و ابن اثير جزرى، اسدالغابة ج1، ص605.
341 -
عبدالرحمن سهيلى، الروض الانف، ج6، ص27؛ ديارى بكرى، همان، ص444 و زينى دحلان،
السيرة النبوية، ج2، ص69.
342 -
ابن اثير جزرى، همان، ج1، ص605.
343 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج2، ص48؛ طبرى، تاريخ الطبرى، ج2، ص72-73؛ طبرسى،
اعلام الورى، ج1، ص101 و هاشم معروف حسنى، السيرة المصطفى، ج1، ص430.
344 -
ديار بكرى، تاريخ الخميس، ج1، ص444.
345 -
همان.
346 -
ابن سعد، همان، ج2، ص48.
347 -
همان.
348 -
همان.
349 -
هاشم معروف حسنى، سيرة المصطفى، ص430.
350 -
زينى دحلان، همان، ج2، ص69.
351 -
ابن اثير جزرى، اسدالغابة، ج1، ص55؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج5،
ص282-285؛ هاشم معروف حسنى، سيرة المصطفى ص631 و سيد سامى البدرى، السيرة
النبوية، ص301-302.
352 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج1، ص90-91؛ يعقوبى، همان، ج2، ص87 و طبرسى، اعلام
الورى، ج1، ص19.
353 -
ابن اثير جزرى، همان، ج1، ص55.
354 -
همان.
355 -
ابن سعد، همان، ج1، ص91.
356 -
يعقوبى، همان.
357 -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج1، ص92.
358 -
عمر رضا كحالة، اعلام النساء، ج5، ص10.
359 -
ابن كثير، البداية و النهاية، ج5، ص289.
360 -
همان، ص288.
361 -
ابن اثير جزرى، اسد الغابة، ج1، ص56. ابن قتيبه مىگويد: ابراهيم، فرزند رسول خدا
(صلىاللهعليهوآله) بك سال و ده ماه و هشت روز زندگى كرد (ابن قتيبه، المعارف،
ص134).
362 -
ابن سعد، همان، ج1، ص92-94؛ بلاذرى، انساب الاشراف، ج2، ص88 و ابن اثير جزرى،
همان، ج1، ص56.
363 -
حموى، معجم البلدان، ج5، ص52.
364 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج2، ص446؛ ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج2، ص222؛
طبرسى، الاحتجاج، ج1، ص91 و ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، تحقيق: محمد
ابوالفضل ابراهيم، ج2، ص37-38.
365 -
ابن اعثم، ابوالفتوح، ج1، ص3.
366 -
ابن اثير جزرى، همان، ج2، ص222.
367 -
در روايت، صالح المؤمنين، امام على (عليه السلام) است (مرعشى تسترى، احقاق الحق،
ج3، ص311-313.
368 -
ابن اعثم، ابوالفتوح، ج1، ص4.
369 -
طبرسى، الاحتجاج، ج1، ص91 و ابن قتيبة دينورى، الامامة و السياسة، ج1 ص16.
370 -
ابن اعثم، الفتوح، ج1، ص4 و 5.
371 -
ابن ابى الحديد، همان، ج6، ص19.
372 -
ابن اعثم، همان، ص 3- 5.
373 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج2، ص446 و ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج2، ص221.
374 -
طبرى، تاريخ الطبرى، ج2، ص446 و ابن اثير جزرى، همان، ج2، ص221.
375 -
يعقوبى، تاريخ يعقوبى، ج2، ص123.
376 -
ابن اثير جزرى، همان، ج2، ص223.
377 -
ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج1، ص15 و ميرزا حبيب الله خوئى، منهاج البراعة فى
شرح نهج البلاغه، ج3، ص5.
378 -
ابن اثير جزرى، همان، ص2232.