روابط متقابل خلفاء با خاندان پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم
مركز تحقيقات اديان و مذاهب اسلامى
- پىنوشتها -
(1) -
مانند مازرى كه ذهبى در سير اعلام النبلاء/ ج20/
ص104 درباره وى مى گويد: «المازرى الشيخ الامام العلامه البحر المتفنن هو آخر
المتكلمين من شيوخ الافريقية بتحقيق الفقه و الاجتهاد و دقة النظر... لم يكن فى
عصره للمالكية فى اقطار الارض افقه منه.» ترجمه: مازرى شيخ، امام، علامه، دريايى از
علوم و فنون، آخرين متكلم از شيوخ افريقا در فقه و اجتهاد و دقت نظرا ست و در زمان
خود در ميان مالكيه، افقه از او را سراغ نداريم.
(2) -
سوره نور/ آيه 13
(3) -
سوره حجرات/ آيه 6
(4) -
سوره جمعه/ آيه 11
(5) -
سوره توبه/ آيه 100
(6) -
صحيح مسلم/ ج5/ كتاب الفضائل الصحابة/ باب فضائل امير المؤمنين/ مؤسسة عز
الدين
(7) -
سوره انفال/ آيه 58
(8) -
سوره قصص/ آيه 77
(9) -
سوره نحل/ آيه 23
(10) -
مسند احمد/ ج8/ ص138/ ح21634/ و ص153 و 154/ ح21711 ـ كتاب السنة/ ص628/
ح1548 ـ المعرفة و التاريخ/ ج1/ ص537 ـ المصنف/ ج11/ ص452/ ح11725
(11) -
تاريخ مدينه دمشق/ ج42/ ص48 ـ 47/ دارالفكر، تاريخ طبرى/ ج2/ ص62/ مؤسسة
الاعلمى للمطبوعات بيروت
(12) -
مسند احمد/ ج1/ ص331/ دارصادر بيروت/ ج5/ ص25/ دارالجيل بيروت/ به تحقيق احمد
محمد شاكر و پس از آن گفته است: سند آن صحيح است، المعجم الكبير للطبرانى/ ج12/ ص99
ـ 97، مجمع الزوائد/ ج9/ ص157/ ح14696، البداية و النهاية/ ج7/ ص351 ـ 350/
دارالكتب العلمية بيروت
(13) -
تاريخ مدينة دمشق/ ج42/ ص99 ـ 97/ دارالفكر
(14) -
كتاب السنة/ ص151/ المكتب الاسلامى
(15) -
كنزالعمال للمتقى الهندى/ ج13/ ص158/ مؤسسة الرسالة، مسند على بن ابيطالب
للسيوطى/ ج1/ ص223/ مطبعة عزيزيه هند، جامع الاحاديث للسيوطى/ ج16/ ص263/ ح7900
(16) -
مجمع الزوائد للهيثمى/ ج9/ ص41/ ح14650/ دارالفكر/ ج9/ ص110/ دارالكتب العربى
(17) -
تاريخ مدينة دمشق/ ج42/ ص42/ دارالفكر، الكامل/ ج4/ ص229
(18) -
ج7/ ص427/ دار الفكر
(19) -
اسد الغابة/ ج3/ ص387 ـ 386/ دار احياء التراث العربى بيروت
(20) -
نهج البلاغه فيض الاسلام/ ص415 و 443
(21) -
مصنفات الشيخ المفيد/ ج7/ المسائل السروية/ ص86/ المؤتمر العالمى
(22) -
تاريخ طبرى/ ج3/ ص270/ مؤسسة الاعلمى للمطبوعات
(23) -
اصول كافى/ ج5/ ص346
(24) -
مسند احمد/ ج1/ ص87 ـ 86
(25) -
تهذيب التهذيب/ ج11/ ص198/ دارالفكر
(26) -
تهذيب التهذيب/ ج5/ ص275/ دارالفكر
(27) -
ج2/ ص232/ داربيروت للطباعة و النشر ـ مسند احمد
(28) -
النهاية/ ج5/ ص80/ المكتبة العلمية بيروت
(29) -
تاريخ طبرى/ ج3/ ص477 ـ 476/ مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بيروت
(30) -
هدى السارى مقدمة فتح البارى/ ص426/ دارالمعرفة بيروت
(31) -
ج2/ ص439 ـ 438
(32) -
سوره تحريم/ آيه. صحيح بخارى/ كتاب التفسير/ باب قوله «و اذ اسرّ النبى...»/
ج3/ جزء6/ ص541 و 543/ دارالقلم بيروت
(33) -
الطبقات الكبرى/ ج3/ ص210/ دار بيروت للطباعة و النشر
(34) -
همين جزوه/ ص34
(35) -
ج30/ ص438/ دار الفكر
(36) -
ج11/ جزء24/ ص3/ دار المعرفة بيروت
(37) -
ميزان الاعتدال/ ج3/ ص180 ـ 179/ دار الفكر
(38) -
المستدرك على الصحيحين/ ج3/ ص140
(39) -
صحاح اللغة/ ج2/ ص766/ دار العلم للملايين بيروت
(40) -
القاموس المحيط/ ج2/ ص100/ دار المعرفة بيروت
(41) -
لسان العرب/ ج10/ ص21/ دار احياء التراث العربى بيروت
(42) -
صحيح البخارى/ ج4/ ص142/ باب الحوض دار المعرفة بيروت
(43) -
صحيح البخارى/ ج4/ ص142/ باب الحوض/ دار المعرفة بيروت
(44) -
الموطأ/ كتاب الجهاد/ باب الشهداء فى سبيل الله/ ج2/ ص461/ دار احياء التراث
العربى بيروت
(45) -
التمهيد/ ج21/ ص288
(46) -
در باره كتاب و مؤلف آن در صفحه 50 سخن خواهيم گفت.
(47) -
فرائد السمطين/ ج2/ ص34 ـ 35/ مؤسسة المحمودى بيروت
(48) -
تاريخ مدينه دمشق/ ج42/ ص323/ دار الفكر
(49) -
صحيح مسلم/ ج4/ كتاب الجهاد و السير/ باب حكم الفىء/ ص27/ ح49/ مؤسسة عز
الدين
(50) -
صحيح البخارى/ ج2/ كتاب الخمس/ باب فرض الخمس/ ص504/ دار القلم بيروت
(51) -
تاريخ المدينة المنورة/ ج1/ ص204 ـ 202/ دار الفكر (تحت عنوان «خصومة على و
العباس الى عمر»)
(52) -
صحيح بخارى/ كتاب المغازى/ باب غزوة خيبر/ دار القلم ـ صحيح مسلم/ ج4/ ص29/
كتاب الجهاد و السير باب قول النبى(صلّى الله عليه وآله وسلّم) «لانورث»/ مؤسسة عز
الدين ـ مسند احمد/ ج1/ ص9/ دار صادر بيروت ـ طبقات ابن سعد/ ج2/ ص315/ دار بيروت ـ
تاريخ طبرى/ ج2/ ص236/ دار الكتب العلمية.
(53) -
صحيح بخارى/ ج5/ ص96/ كتاب فضائل اصحاب النبى(صلّى الله عليه وآله وسلّم)/
باب مناقب فاطمة/ دار القلم بيروت
(54) -
اهدنا الصراط المستقيم. صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم
(55) -
المصنف/ ج7/ ص432/ باب43/ ما جاء فى خلافة ابى بكر/ ح37045
(56) -
مسند فاطمه/ ص36/ مؤسسة الكتب الثقافية بيروت
(57) -
كنز العمال/ ج5/ ص651/ ح14138/ مؤسسة الرسالة بيروت
(58) -
ازالة الخفاء/ ج2/ ص29/ ط. لاهور پاكستان و ج2/ ص179
(59) -
تعبير «على شرط الشيخين» يعنى شرائطى كه بخارى و مسلم در كتاب صحيح بخارى و
مسلم براى صحت حديث معتبر مى دانند، در اين حديث موجود است.
(60) -
الاستيعاب/ ج3/ ص975/ نهضة مصر
(61) -
نهاية الارب/ ج19/ ص40/ ط قاهره.
(62) -
صحيح البخارى كتاب المغازى باب غزوة خيبر/ ج3/ ص252/ ح704/ دار القلم بيروت
(63) -
انساب الاشراف/ ج2/ ص770/ دار الفكر
(64) -
تاريخ الطبرى/ ج2/ ص443/ مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بيروت
(65) -
الدر المنثور/ ج6/ ص202/ دار الفكر
(66) -
سوره نور/ آيه36
(67) -
مسند ابى داود طيالسى/ ص274/ دار الكتاب اللبنانى
(68) -
مجمع الزوائد/ ج9/ ص267/ ح14978/ دار الفكر ـ الدر المنثور/ ج6/ ص606/ ـ
شواهد التنزيل/ ج2/ ص44/ مؤسسة الطبع و النشر
(69) -
جامع البيان طبرى/ ص 6-5 / دار المعرفة بيروت ـ مجمع الزوايد هيثمى/ ج9/
ص266/ ح14985
(70) -
جامع البيان طبرى/ ج22/ ص6 / دار المعرفة بيروت ـ تفسير ابن كثير/ ج3/ ص492/
دار المعرفة بيروت
(71) -
الدر المنثور/ ج5/ ص613/ دار الفكر ـ شواهد التنزيل/ ج2/ ص46
(72) -
المنتخب من مسند عبد بن حميد/ ص173/ عالم الكتب ـ ذخائر العقبى/ ص25/ مؤسسة
الوفاء بيروت
(73) -
مجمع الزوائد/ ج9/ ص267/ ح14986/ دار الفكر ـ شواهد التنزيل/ ج2/ ص78
(74) -
مدتهاى مذكور در احاديث با يكديگر منافات ندارند زيرا هر صحابى مدتى را كه وى
با حضرت بوده، يادآور شده است.
(75) -
مأساة الزهراء/ ج2/ ص327 ـ 325/ دارالسيرة بيروت
(76) -
المعجم الكبير طبرانى/ ج1/ ص62/ دار احياء التراث العربى ـ تاريخ الاسلام عهد
الخلفاء الراشدين/ ص118-117/ دار الكتب العربى ـ مسند فاطمة سيوطى/ ص35-34/ مؤسسة
الكتب الثقافية بيروت ـ مروج الذهب مسعودى/ ج2/ ص308/ دار المعرفة بيروت ـ العقد
الفريد ابن عبد ربه اندلسى/ ج4/ ص286 ـ كنز العمال متقى هندى/ ج5/ ص632/ ح14113
(77) -
مروج الذهب/ ج2/ ص308/ دارالمعرفة بيروت ـ تاريخ يعقوبى/ ج2/ ص137/ دار صادر
بيروت.
(78) -
ج15/ ص577 ـ 576/ مؤسسة الرسالة
(79) -
اصطلاح «حافظ» طبق آنچه در برخى كتب درايه و رجال اهل سنت مطرح است، به كسى
گفته مى شود كه درباره حداقل صدهزار حديث از نظر متن و سند، شناخت و آگاهى داشته
باشد. قواعد فى علوم الحديث ظفر احمد تهانوى/ چاپ رياض/ ص29
(80) -
سير اعلام النبلاء/ ج15/ ص578/ مؤسسة الرسالة
(81) -
اين مطلب از زبان ابن ناصرالدين در كتاب شذرات الذهب/ ج3/ ص11/ بيان شده است
(82) -
وى از شخصيتهاى بزرگ حديث اهل سنت و شيخ و استاد ذهبى بوده است كه در آخر
كتاب تذكرة الحفاظ/ ج4/ ص1505 درباره وى مى گويد: سمعت من الامام المحدث الاوحد
الاكمل فخر الاسلام صدر الدين ابراهيم بن محمد... و كان شديد الاعتناء بالرواية...
ديّنا صالحا.
من از امام محدث، يگانه، كاملترين، مايه فخر اسلام... ابراهيم بن محمد، حديث شنيدم
او بسيار عنايت و توجه به روايت و تحقيق جزوه هاى حديثى داشت و ديندار و شايسته بود
و در كتاب المعجم المختص/ ص65/ چاپ طائف عربستان سعودى مى گويد: ابراهيم بن محمد
امام بزرگ، استاد استادان...
(83) -
فرائد السمطين/ ج2/ ص35-34/ ط.بيروت/ طبق نسخه سيد على نقى حيدرى
اسماعيل باشا در كتاب ايضاح المكنون در ذيل كشف الظنون/ ج4/ ص182/ مى گويد: فرائد
السمطين فى فضائل المرتضى و البتول و السبطين لابى عبد الله ابراهيم بن سعد الدين
محمد بن ابى بكر... الجوينى المعروف بالحموى فرغ منه سنة716/ مؤلف اين كتاب ابو
عبدالله ابراهيم بن محمد جوينى معروف به «حموى» است و از تأليف كتاب، سال716 فراغت
يافته است.
(84) -
امالى شيخ صدوق/ ص174 تا 177/ مؤسسة البعثة
(85) -
فضائل ابن شاذان/ ص8 تا 12/ المطبعة الحيدرية
(86) -
ـ بشارة المصطفى/ ص305 تا 308/ مؤسسة النشر الاسلامى
(87) -
اثبات الهداة/ ج1/ ص281-280/ المطبعة العلمية قم
(88) -
بحار الانوار/ ج28/ ص37 تا 40 و ج43/ ص172 و 173/ مؤسسة الوفاء بيروت
(89) -
عوالم العلوم/ ج11/ ص391 و 392/ مؤسسة الامام المهدى(عليه السلام)
(90) -
ذهبى در تاريخ الاسلام/ سنه 581 - 590/ ص310، سخن ابن ابى طى را در تاريخ وى
در ستايش ابن شهر آشوب به تفصيل مى آورد از جمله اين كه وى نزد اصحاب ما به منزله
خطيب بغداد و يحيى بن معين (در حديث) و رجال نزد اهل سنت است.
وى راستگو و داراى علم گسترده و آشناى بسيارى از فنون علمى و داراى خشوع و عبادت و
تهجد بسيار بود.
و صفدى در الوافى بالوفيات/ ج4/ ص164/ با عبارت مذكور وى را به راستگويى ستوده
است.
(91) -
ج3/ ص358
(92) -
ص413/ دار احياء تراث اهل البيت
(93) -
مطالب السؤل فى مناقب آل الرسول/ ص9
(94) -
به عنوان نمونه تحريفهايى را كه تنها مربوط به مطالب همين جزوه است يادآور مى
شويم:
1- در حديث انذار عشيره در تاريخ طبرى (ج2/ ص62/ مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بيروت)
اين جمله آمده است: ايكم يوازرنى على هذا الامر على ان يكون اخى و وصيى و خليفتى
فيكم چنانكه يادآورى شد ولى در تفسير طبرى (در تفسير آيه و أنذر عشيرتك الاقربين
سوره شعراء/ آيه214) اين حديث اينگونه آمده است: «ايكم يوازرنى على هذا الامر على
ان يكون اخى و كذا و كذا.»
2- در حديث چهارمى كه در نصوص خلافت در اين جزوه آمده است سه تن از امامان بزرگ
حديث: متقى هندى و سيوطى و هيثمى به كتاب «المعجم الاوسط» طبرانى نسبت داده اند از
على(عليه السلام)كه پيامبر(صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: خلفتك انى تكون
خليفتى، من ترا در مدينه بجا گذاشتم تا جانشينم باشى در حالى كه در نسخه «المعجم
الاوسط» كه قبلا مخطوط بوده و اين اواخر در عربستان سعودى به چاپ رسيده اين چنين
است: «خلفتك ان تكون خليفتى فى اهلى» كه كلمه «فى اهلى» در اين نسخه موجود است در
حالى كه در احاديثى كه آن سه نفر به طبرانى نسبت داده اند «فى اهلى» وجود ندارد.
3- در مراجعه حضرت على(عليه السلام) و عباس به خليفه دوم در مورد خصومت آنان در
توليت صدقات، واژه هاى «آثم» و «خائن» و «غادر» و «كاذب» و مانند ان در روايت صحيح
مسلم و تاريخ ابن شبه وجود داشت كه در صحيح بخارى اين عبارات حذف شده بود كه در
همانجا اشاره كرديم.
4- در حديث ابن ابى شيبه در تهديد به احراق بيت عبارت «ليحرقن» در كتاب «المصنف»
آمده بود در حالى كه در كتاب «الاستيعاب» ابن عبد البر و «نهاية الارب» نويرى بجاى
جمله «ليحرقن»، «ليفعلن» ذكر شده بود.
5- در حديث عيادت عبد الرحمن بن ابى عوف از ابى بكر يكى از مسائلى كه در آن روايت
آمده كه ابوبكر آرزو كرد كاش آن را انجام نداده بود كشف (باز كردن) خانه
فاطمه(عليها السلام) بود كه قاسم بن سلام در كتاب الاموال/ ص174/ رقم353/ طبع دار
الفكر جمله مذكور را اين گونه آمورده است: اما الثلاث التى فعلتها وددت انى لم
افعلها فوددت انى لم اكن فعلت كذا و كذا لخلة ذكرها قال ابو عبيد لا اريد ذكرها كه
به جاى تصريح به كشف بيت، چنين و چنان به جا آوردن را ذكر كرده و گفته است من نمى
خواهم آن را ذكر كنم.
6- طبق آنچه گذشت مسئله سقط «محسن» و شهادت وى به خاطر ضربه قنفذ عدوى در كتاب
«المعارف» ابن قتيبه وجود داشته كه در حال حاضر حذف و مورد تحريف قرار گرفته است.
(95) -
ج5/ ص318/ دار الكتب الاسلاميّة
(96) -
تلخيص الشافى/ ج3/ ص156
(97) -
اصول كافى/ ج1/ ص458/ ح2/ دار الكتب الاسلامية
(98) -
كيفيت نقل كه داستان را بدون ذكر سند به واقع نسبت داده، حاكى از اعتبار حديث
و صحت مضمون آن نزد وى مى باشد.
(99) -
مرآة العقول از مولى محمد باقر مجلسى/ ج5/ ص315/ دار الكتب الاسلامية
(100) -
الاحتجاج/ ج1/ ص83/ مؤسسة اهل البيت بيروت
(101) -
دلائل الامامة طبرى به نقل بحار الانوار/ ج3/ ص170/ مؤسسة الوفاء بيروت
(102) -
كامل الزيارات/ ص347/ مكتبة الصدوق
(103) -
آدرس حديث در بخش احاديثى كه از اهل سنت آورده شد بيان گرديد.
(104) -
آدرس قبلا ارائه شد، ص415 و 443 نهج البلاغه فيض الاسلام
(105) -
نهج البلاغه/ خطبه سوم
|