301- - يعقوبى ،
تاريخ ج 2، ص 389، خطيب بغداد، ج 11، ص 148 ؛ ابن
اثير، الكامل ، ج 6، ص 65، ذهبى سير اعلام
النبلائ، ج 7، ص 410.
302- - ابن حزم
، جمهرة انساب العرب ، ص 35.
303- - بلاذرى ،
انساب العرب ، ج 3، ص 80، تاريخ يعقوبى ، ج 2،ص
322، خطيب بغدادى ، تاريخ بغداد، ج 11، ص 37، مجمل
التواريخ ، و القصص ، ص 299؛ صفدى ، الوافى
بالوفيات ، ص 103؛ ذهبى ، تاريخ اسلام ، ج 5، ص
223.
304- - بلاذرى ،
همان .
305- - بلاذرى ،
همان ،.
306- - اخبار
الدوله ، ص 165، 161.
307- - همان ، ص
161، 165، ابن طقطقى ، الفخرى ، ص 143؛ ذهبى ، ص
143، ذهبى ، تاريخ الاسلام ، ج 5، 23، امير على ،
تاريخ عرب و اسلام ؛ ص 142.
308- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 81، 85، اخبارالدوله ، ص
171، 172 ذهبى همان .
309- - بلاذرى ،
همان ، ص 80.
310- -
اخبارالدوله ، ص 159، 160.
311- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 86.
312- - بلاذرى ،
همان ، ص 81 اخبارالدوله ، ص 170.
313- - بلاذرى ،
همان ، ص 80، 113، اخبارالدوله ، ص 165، 173، 186،
188، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 297 مسعودى ،
التنبيه ، و الاشراف ، ص 292-293؛ ابن طقطقى ،
الفخرى ، ص 143؛ دينورى ، اخبارالطوال ، ص 332؛
ابن عبد ربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 475، ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 150، ص 293 ؛
ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 408.
314- -
اخبارالدوله ، ص 179، كداد در دو ميلى حميمه واقع
شده بوده است .
315- - همان ، ص
174، 197، 200.
316- - همان ، ص
200، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 307، اصفهانى ،
مقاتل الطالبين ، ص 208، شرح ابن ابى الحديد، ج ص
ص 147.
317- - ابن حبيب
، المحبر، ص 23، اصفهانى ، همان ، ص 208، براى
اطلاع بيشتر نگاه كنيد به فص
پيشگويى هاى در باب خلافت
عباسيان .
318- - اخبار
الدوله ، ص 196، 229، مختصر الدول ، ص 119، 118،
مجمل التواريخ ، و القصص ، ص 316، زركلى ، الاعلام
، ج 6، ص 271.
319- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 84، مجمل التواريخ ، و
القصص ، ص 309.
320- - بلاذرى ،
همان ، ص 80، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 332، خطيب
بغدادى ، تاريخ بغداد، ج 11، ص 37، اخبارالدوله ،
ص 239؛ دينورى ، اخباراطوال ، ص 339؛ ابن اثير
الكامل ، ج 5، ص 259 ، مجمل التواريخ و القصص ، و
ص 229.
321- - بلاذرى ،
همان ، ص 80، يعقوبى ، تاريخ ج 2، ص 322؛ خطيب
بغدادى ، تاريخ بغدادت ، ج 11، ص 37، اخبارالدوله
، ص 239، دينورى ، اخباالطوال ، ص 339، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 259، 276، مجمل التواريخ ، و
القصص ، ص 299.
322- - بلاذرى ،
همان ، ص 143، ابن حزم ، همان ، ص 32.
323- - بلاذرى ،
همان ، ص 179؛ 186، 187، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص
362، 364، ابن اثير الكامل ، ج 5، ص 409، 460.
324- - يعقوبى ،
همان ، ص 378-374، طبرى ، ج 5، ص 183، - 23 ، ابن
اثير، همان ، ص 529-555.
325- - ابن
اثير، همان ، ج 6، ص 44، 45.
326- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 281-282؛ ابن حزم ، جمهرة
انساب العرب ، ص 20، 32.
327- - بلاذرى ،
همان ، ص 281؛ ابن حزم ، همان ، ص 20، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، 443-444.
328- - زبيرى ،
نسب قريش ، ص 30، بلاذرى ، همان ، ص 114، ابن حزم
، همان ، ص 20، تهذيب ، ابن عساكر، ج 7، ص 202،
ابن اثير،، همان ، ص 433.
329- -
اخبارالدوله ، ص 382، 383، بلاذرى ، همان ، ص 114،
ابن عساكر، تاريخ دمشق ، ج 7، ص 202، ذهبى ، سير
اعلام النبلاء، ج 5، ص 379؛ ذهبى تاريخ اسلام ، ج
5، ص 367.
330- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 227، 259، 185، 188.
331- - ابن
عساكر، تاريخ دمشق ،، ج 7، ص 202، ذهبى ، سير
اعلام النبلاء، ج 5، ص 380؛ ذهبى ، تاريخ اسلام ،
ج 5، ص 368، ابن كثير، البداية و النهاية ، ج 10،
ص 43.
332- -
اخبارالدوله ، ص 392-393 ابن عساكر، همان ، ص 202
ذهبى سر اعلام النبلاء، ج 5، ص 380، ذهبى ،
تاريخ ، الاسلام ، ج 5، ص 368.
333- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 121-122، اخبارالدوله ، ص
395-396 ؛ مسعودى ؛ مروج الذهب ج 6، ص 72-71؛ ذهبى
، سير اعلام النبلاء، ج 5، ص 379 ؛ ذهبى ، تاريخ
الاسلام ، ج 5، ص 368-367؛ ابن عساكر؛ همان ، ص
202؛ ابن كثير، البداية و النهاية ، ج 10، ص 43؛
اخبارالدولة ، ص 393، ابن كثير، همان ، ص 36.
334- - بلاذرى ،
همان ، ص 123؛ اخبارالدوله ، ص 393، ابن كثير،
همان ، ص 36.
335- - بلاذرى ،
همان ، 141، ولادت او را سال هاى ديگر نيز نوشته
اند، ر .ك . صفدى ، الوافى بالوفيات ، ج 17، ص
431. مجمل التواريخ و القصص ، ص 309.
336- - بلاذرى ،
همان ، ص 178، يعقوبى ، تاريخ ج 2، ص 345؛ طبرى ،
تاريخ ، ج 6، ص 8، دينورى ، اخبار الطوال ، ص 358،
اخبار الدوله ، ص 410، ابن عبد ربه ، العقدالفريد،
ج 4، ص 481.
337- - دميرى ،
حميرة الحيوان ، ج 1، ص 106، طبرى ، همان ، ص 121،
ابن اثير الكامل ، ج 5، ص 460، صفدى ، الوافى
بالوفيات ، ج 17، ص 431، ذهبى ، سير اعلام
النبلاء، ج 6، ص 77.
338- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 161- 160 صفدى ، همان ، ص
432.
339- - صفدى ،
همان ، ص 432. بلاذرى ، همان ، ص 150.
340- - بلاذرى ،
همان ، ص 179. ابن اثير الكامل ، ج 5، ص 459.
341- - بلاذرى ،
همان ، ص 179؛ ابن اثير ، همان ، ص 461؛ درباره
زندگى سفاح ، ر.ك . ابن قتيبه ، المعارفت . ص
372-374. بلاذرى ، همان ص 128-183. طبرى ، تاريخ ،
ج 3، ص 88 به بعد، تاريخ بغداد، ج 1، ص 53-46. ابن
كثير؛ البداية و النهاية ، ج 10، ص 52-58، 58-61
ذهبى ، سير اعلام ، ج 6، ص 77؛ ذهبى ، تاريخ اسلام
، ج 5، ص 268-269. سيوطى ، تاريخ الخلفا، ص 256.
342- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 53، 77، 78، اخبارالدوله ،
ص 130، 131، 154، يعقوبى تاريخ ، ج 2، ص 274، 29؛
طبرى ، تاريخ ، ج 5، ص 242، اصفهانى مقاتل
الطالبين ، ص 397، ابن اثير ا الكامل ، ج 4، ص
254؛ و ج 5، ص 198، ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 19، ص 92.
343- - بكرى ،
معجم ما استعجم ، ص 130، محمد بن عبدالمنعم ،
الروض المعطار، ص 199.
344- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 53، اخبارالدوله ، ص 154.
345- - حموى ،
معجم البلدان ، ج 3، ص 376، و ج 1، ص 157؛
ابوالفداء: تقويم البلدان ، ص 228، ابن حوقل ،
صورة الارض ، ص 173؛ مقدسى ، احسن التقاسيم ، ص
155-154 فارسى .
346- - ابن حوقل
، صورة الارض ، ص 173، مقدسى ، احسن التقاسيم ، ص
154=155 حموى معجم البلدان ، ج 1، ص 489.
347- - فلبپ ،
حتى ، تاريخ عرب ، ص 151.
348- - فليپ ،
حتى ، تاريخ عرب ، ص 151.
349- - بكرى ،
معجم ما، استعجم ، ص 130، حموى ، معجم البلدان ، ج
1، ص 157، و ج 2، ص 118، ابن عبدالمنعم ، الروض
المعطار، ص 21، ابن شداد الاعلاق الخطيره ، ص 82.
350- - حموى ،
معجم البلدان ، ج 2، ص 306.
351- - فيليپ
حتى ، تاريخ عرب ، ص 190.
352- - حموى ،
معجم البلدان ، ج 2، ص 306.
353- -
ابوالفداء، تقويم البلدان ، ج 2، ص 306. و ج 1، ص
157.
354- - مقدسى ،
احسن التقاسيم ، ص 363. فارسى .
355- -
اخبارالدوله ، ص 194-196.
356- - ابونعميم
اصفهانى ، حلية الولياء؛ ج 1، ص 315؛ سيوطى ،
تاريخ الخفاء، ص 15-16 خطيب بغدادى ، تاريخ بغداد،
ج 3، ص 349.
357- - ابونعيم
اصفهانى ، همان ، ص 316.
358- - ذهبى ،
سير اعلام النبلاء، ج 2، سيوطى ، تاريخ الخلفاء،
ص 14، بيهقى ، دلائل انبوه ، ج 6، ص 517، بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 4.
359- - سيوطى ،
تاريخ الخلفاء ص 14.
360- - همان ، ص
17.
361- - بيهقى ،
دلائل النبوه ، ج 6، ص 513؛ ذهبى سيراعلام
النبلاء، ج 2، ص 102.
362- - سيوطى :
تاريخ الخلفاء، ص 16.
363- - سيوطى :
تاريخ الخلفاء، ص 16.
364- - همان ، ص
15.، خطيب بغدادء تاريخ بغداد، ج 2، ص 63. بلاذرى
، انساب الاشرافرمود: ج 3، ص 48.
365- - بيهقى ؛
دلائل النبوه ، ج 6، ص 515، 516، اربلى ، كشف
الغمه ، ج 2، ص 473.
366- - بيهقى ،
همان ، ص 517.
367- - همان ، ص
516. ر.ك . ترمذى ، سنن ، ج 4، ص 531 كتاب الفتن .
368- - ابن شهر
آشوب ، مناقب ، ج 3، ص 300.
369- - ابن شهر
آشوب ، مناقب ، ج 3، ص 300.
370- - ابن شهر
آشوب ، مناقب ، ج 3، ص 300.
371- - درباره
نقل پرچم هاى سياه ، ر.ك . ابن ابى الحديد: شرح
نهج البلاغه : ج 8. ص 47؛ ابن شهر آشوب ، همان ،
اربلى ، كشف الغمه ، ج 2، ص 472 ؛ 473؛ الخرائج و
الجرائح ، ص 465؛ و 1158؛ طبرى ، دلائل الامامه ،
ص 140، 248؛ شيخ طوسى ، الغيبه ، ص 452؛ غيبة
النعمانى ، ص 197؛ 251؛ روضة الواعظين ، ص 262 ؛
زركلى ، اعلام الورى ، ص 279.
372- - مجلسى ،
بحارالانوار، ج 33، ص 264.
373- - مجلسى ،
بحارالانوار، ج 33، 264.
374- - نهج
البلاغه ، خطبه 92، ص 273؛ ابن ابى الحديد، شرح
نهج البلاغه ، ج 7، ص 44-45 ابن ابى الحديد، با
تفصيل بيشترى آورده است .
375- - ابن
قتيبه ، عيون الاخبار، ج 1، ص 205 اصفهانى مقاتل
الطالبين ، ص 233؛ ابن ابى الحديد، همان ، ص
134-135 مسعودى ، مروج الذهب . ج ، ص 274.
376- -
اخبارالدوله ، ص 134؛ ابن ابى الحديد، همان ، ص
148، ابن عبد ربه ، العقد الفريد، ج 5، ص 360،
همچنين ر.ك . مبرد، كامل ، ج 2، ص 217 ابن خلكان ،
وفيات الاعيان ، ج 2، ص 436.
377- - اربلى ،
كشف الغمه ، ج 2، ص 252، على الهاشمى ، كتاب محمد
بن الحنفيه ، ص 95.
378- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 185، 186، 225.
379- - درباره
صادق ناميده شدن امام ششم ، روايات ديگرى نيز
موجود است (ر.ك .مجلسى بحارالانوار، ج 47).
380- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 241؛ طبرى تاريخ ، حوادث سال
145.
381- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 47، اخبارالدوله ، ص 29،
بيهقى دلائل النبوه ، ج 6، ص 514.
382- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 47، اخبارالدوله ، ص 29،
بيهقى دلائل النبوه ، ج 6، ص 514.
383- - بلاذرى ،
همان ، ص 48.
384- - مقريزى ،
النزاع و التخاصم ، ص 90.
385- -
اخبارالدوله ، ص 130.
386- - بيهقى ،
دلائل النبوه ، ج 6، ص 513.
387- - سيوطى ،
تاريخ الخفاء، ص 17.
388- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 48.
389- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 218.
390- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 87-84؛ اخبار الدوله ، ص
169؛ يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 322؛ ابن ابى
الحديد؛ شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 147، 146.
391- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 87-84؛ اخبار الدوله ، ص
169؛ يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 322؛ ابن ابى
الحديد؛ شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 147، 146.
392- -
اخبارالدوله ، ص 168، بلاذرى ، همان ، ص 84-85
393- -
اخبارالدوله ، ص 169.
394- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 227-228.
395- - ر.ك .
بلاذرى ، انساب الاشراف ، مصعب زبيرى ، نسب قريش ،
ابن حزم ، جمهرة انساب العرب .
396- - ابن
قتيبه ، عيون الاخبار، ج 1، ص 205 مسعودى ، مروج
الذهب ، ج 3، ص 274، ترجمه فارسى ، ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 525؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 7، ص 134-135.
397- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 208.
398- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 208.
399- - مسعودى ،
مروج الذهب ، ج 2، ص 264. ترجمه فارسى .
400- - مسعودى ،
مروج الذهب ، ج 2، ص 264. ترجمه فارسى .
401- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 208.
402- - ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 147-148.
403- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 82، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2،
ابن حبيب ، المحير، ص 33؛ ابن ابى الحديد، همان ،
ص 147.
404- - بلاذرى ،
همان ، ص 162، 163، 183. ابن حبيب ، همان ، ص 445؛
مسعودى ، مروج الذهب ، ججج 2، ص 265. ترجمه فارسى
.
405- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 308 - 210 اصفهانى ، ج 18، ص
203 به بعد .
406- - اصفهانى
، همان ، ص 307-213.
407- -
اخبارالدوله ، ص 184-185؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 7، ص 148-149.
408- - على
الهاشمى ، كتاب محمد بن الحنفيه ، ص 68.
409- - ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 149. 150. 184.
185.
410- - همان ، ص
149.
411- - افزون بر
حديث دار غدير منزلت
، بيعت نكردن بنى هاشم و گروهى از مسلمانان همچون
سلمان ، مقداد، ابوذر، حذيقة بن اليمان ، خذيمة بن
ثابت ، عمار ياسر، و زبير بن عوام با ابوبكر و
اصرار عمر و ابوبكر براى بيعت گرفتن از آنان گواه
اين مدعاست .
412- - قاضى
نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، ص 244-245.
413- - قهپايى ،
مجمع الرجال ، ج 4، ص 19.
414- - شيخ طوسى
، رجال كشى ، ص 56، خدايا من با اعتقاد بدانچه على
بن ابيطالب عليه السلام بدان معقتد بود زندگى مى
كنم و با همين اعتقاد مى ميرم ..
415- - همان ، ص
57، پدرم ابن عباس را بسيار
دوست مى داشت ، بعد از آن كه ابن عباس نابينا
شد، پدرم در حالى كه كودكى بود نزد او آمد، ابن
عباس پرسيد؟ كيستى ؟ پدرم پاسخ داد: من محمد بن
على بن حسين هستم گفت : كسانى تو را نمى شناسند،
ولى همين كه من تو را مى شناسم ، كافى است .
416- - همان ، ص
123، جعفرى ، تشيع در مسير تاريخ ، ص 288، 286،
283.
417- -
اخبارالدوله ، ص 200.
418- - همان .
419- - در باب
وصيت ابوهاشم ، فصل دعوت عباسى ، مرحله اول ديده
شود.
420- -
اخبارالدوله . ص 204.
421- - همان ، ص
200
422- - همان ، ص
204.
423- - همان ، ص
230-231
424- - همان ، ص
230-231
425- - همان ، ص
242.
426- - همان ، ص
233.
427- - يعقوبى ،
تاريخ ، ج 2، ص 336.
428- - مفيد
ارشاد، ج ص ص 190-192 اصفهانى مقاتل الطالبين ، ص
185، 187، 224-227 ابن طقطقى ، الفخرى ، ص 164.
429- - اصفهانى
، همان ، ص 227.
430- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 2، ص 64، اصفهانى مقاتل
الطالبين ، همان ص 157، ابن طقطقى ، الفخرى ، ص
139.
431- - اصفهانى
، همان ، ص 159.
432- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 166.
433- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 166.
434- - نرشخى ،
تاريخ بخارا، ص 86، 8، ابن قتيبه ، الامامة و
السياسة ، ج 2، ص 188 ، بلاذرى ، همان ، ص 1، 171
يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 337، طبرى تاريخ ، ج 6، ص
122.
435- - حوادث
سال 145 هجرى در تاريخ طبرى و الكامل به طور مفصل
آمده است .
436- - ذهبى ،
سير اعلام النبلاء، ج 6، ص 257-267 ابن صباغ ،
القصول المهمه ، ص 214-216 ابن حرج هيثمى الصواعق
، المحرقه ، ص 201-202.
437- - كلينى ،
اصول ، كافى ج 2، ص 383، ابن شهر آشوب مناقب ، ج
4، ص 240-229 مجلسى بحارالانوار، ج 47، ص 172، 74
.
438- - ابن صباغ
، الفصول المهمه ، ص 214-215، ابن حج هيثمى ،
الصواعق المحرقه ، ص 202-201؛ مفيد ارشاد، ج 2،
ص 184-183، قاضى نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، ص 303.
439- - ابن
اثير، الكامل ، ج 5، ص 553، 544، طبرى تاريخ ،، ج
6، ص 225 اصفهانى مقاتل الطالبين ، ص 241.
440- - ذهبى ،
سير اعلام النبلاء ج 6، ص 257-258، براى اطلا
بيشتر از برخوردهاى منصور با امام صادق عليه
السلام به منابع ذيل مراجعه شود: مجلسى ،
بحارالانوار، ج 47، ص 74، 162، 174، 180، 195،
200، 206؛ كلينى اصول كافى ، ج 2، 387-384، قاضى
نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، ص 291-308 ابن شهر
آشوب ، مناقب ج 4، 315-383، اربلى كشف الغمه ، ج
2، ص 369-448 ذهبى ، سيراعلام النبلاء، ج 6، ص
267، 257.
441- - براى
اطلاع بيشتر از دعوت علويان به
الرضا من آل محمد صلى الله
عليه و آله به فصل پنجم
الرضا من آل محمد صلى الله
عليه و آله بعد از بنياد دولت عباسى ، مراجعه شود.
442- - يعقوبى ،
تاريخ ، ج 2، ص 422-447، مسعودى مروج الذهب ، ج 2،
ص 439-441 ترجمه فارسى .
443- - طبرى ،
تاريخ ، ج 7، ص 139، اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص
405، 499، قاضى نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، ص 338،
ابن اثير، الكامل ، ج 6، ص 326، و براى علت ولايت
عهدى ر.ك . ابن خلدون ، العبر، ج 3، ص 40 ترجمه
فارسى .
444- - مسعودى ،
مروج الذهب ، ج 2، ص 441، ترجمه فارسى .
445- - ابن صباغ
القصول المهمه ، ص 250، ابن حجر هيثمى ، الصواعق ،
المحرقه .
446- - معلوف
المنجد؛ ص 265؛ انيس و منتصر، المعجم الوسيط، ص
351؛ راغب اصفهانى ، مفردات راغب ، ص 202، ابن
منظور، لسان العرب ، ج 5، ص 236.
447- - طبرى ،
تاريخ ، ج 3، ص 455.
448- - رضى در
اين جا به معناى مرضى
است .
449- - همان ، ص
450، ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 11، ص
9.
450- - طبرى ،
همان ، ج 3، ص 456، مسكويه رازى ، تجارب الامم ، ج
1، ص 294.
451- - مسكويه ،
رازى ، تجارب الاممم ، ج 1، ص 287.
452- - ابن
قتبيه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 65.
453- - ابن
قتبيه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 65.
454- - همان ، ص
95.
455- - ابن
قتيبه ، عيون الاخبار، ج 1، ص 5-6.
456- -
اخبارالدوله ، ص 99.
457- - طبرى ،
تاريخ ج 4، ص 421، ابن اثير، الكامل ، ج 4، ص 155.
458- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 13، ص 298. ابن اثير، همان ، ص
136.
459- - ابن اثير
، همان ، ص 212.
460- - مسكويه ،
رازيه ، تجارب الامم ، ج 2، ص 168؛ ابن اثير، همان
، ص 335. متن از تجارب الامم نقل شده است .
461- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 443.
462- - همان ، ص
434.
463- - مفيد
ارشاد، ج 2، ص 353
464- - سيوطى ،
تاريخ الخلفاء، ص 227.
465- - دينورى ،
اخبارالطوال ، 333، 335، طبرى تاريخ ، ج 5، ص 316.
466- -
اخبارالدوله ، ص 198-199.
467- - همان ، ص
194، 200، 204؛ بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص
82، 114، 115؛ طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 27، 45؛ 46،
49، سيوطى ، تاريخ الخلفاء، ص 257.
468- - طبرى ،
همان ، ج 5، ص 394.
469- - اخبار
الطوال ، ص 333، 335، طبرى ، تاريخ ، ج 5، ص 316
حسن ابراهيم ، تاريخ سياسى ، اسلام ، ج 1، ص 437.
ترجمه فارسى .
470- - فليپ ،
حتى ، تاريخ عرب ، ص 357. ترجمه فارسى .
471- - ابو نصر
بخارائى ، سر السلسلة العلوية ، ص 70، ابن قتيبه
الامامة ، والسياسة ، ج 2، ص 172. طبرى ، تاريخ
، ج 6، ص 104، ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص 437.
472- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 159.
473- - نرشخى ،
تاريخ بخارا، ص 86.
474- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 171، يعقوبى ، تاريخ ، ص
354، طبرى ، ج 6، ص 112، ابن اثير، الكامل ، ج
5، ص 448، ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 2، ص
188.
475- - نرشخى ،
تاريخ ، بخارا، ص 87.
476- - يعقوبى ،
تاريخ ، ج 2، ص 371؛ طبرى تاريخ ، ج 6، 146.
477- - طبرى ،
همان ، ص 168.
478- - كلينى ،
اصول كافى ، ج 2، ص 188. (زندگانى موسى بن جعفر
عليه السلام )
479- - طبرى
تاريخ ، ج 6، ص 412، اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص
366-385.
480- - طبرى ،
همان ، ج 7، ابن اثير، الكامل ، ج 8، ص 301 و (اين
شخص علوى نبوده است .)
481- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 155.
482- - طبرى ،
تاريخ ، ج 7، ص 117، ابن اثير الكامل ، ج 8 تت ص
302، قاضى نعمان ، شرح الاخبار، ج 3، اصفهانى ،
همان ، ص 435-428.
483- - طبرى ،
همان ، ص 168.
484- - طبرى ،
همان ، ص 219، اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، ص
464-473، قاضى نعمان ؛ شرح الاخبار، ج 3، ص 345.
485- - طبرى ،
همان ، ص 426، اصفهانى ، مقاتل الطالبين همان ، ص
506، ابن طقطقى ، الفخرى ، ص 240.
486- - طبرى ،
همان ، ص 433. مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 558،
ترجمه فارسى .
487- - زرين كوب
، تاريخ ايران ، بعد از اسلام ، ص 61-164.
488- - جرجى
زيدان ، تاريخ تمدن اسلام ، ص 699 ترجمه فارسى .
489- - همان ، ص
699.
490- - همان ، ص
698-699.
491- - همان ، ص
731-730؛ افتخار زاده ، شعوييه ، ص 315-314.
492- - افتخار
زاده ، همان به نقل از عبد ربه ، عقدالفريد، ج 3،
ص 413، جرجى زيدان ، تاريخ تمدن اسلام ، ص 726.
493- - ابن
اثير، الكالم ، ج 5، ص 50.
494- - همان ، ص
51.
495- - ممتحن ،
نهضت شعوبيه ، ص 150، به نقل از: جرجى زيدان ،
تاريخ ، تمدن اسلام ، ج 2، ص 21-22.
496- - ابومنصور
ثعالبى ، لطائف المعارف ، ص 194. ترجمه فارسى .
497- - همان ،
براى اطلاع بيشتر از وضع موالى در زمان امويان به
منابع ذيل مراجعه شود: ممتحن نهضت شعوبيه ، ص
146-164؛ محمود افتخار زاده ، شعوبيه ، ص 300-318؛
زرين كوب ، تاريخ ايران بعد از اسلام . ص 378-388.
498- - ابن
اثير، الكامل ، ج 5، ص 51-50، 236.
499- - طبرى ،
تاريخ ، ج 5، ص 350، ابن اثيرر همان ، ص 90، حسين
عطوان ، طبيعة الدعوة العباسيه ، ص 34.
500- - طبرى ،
همان ، ص 533.
501- - ابن
اثير، الكامل ، ج 5، ص 51-50، 236.
502- - همان ، ص
236، براى اطلاع بيشتر از وضع مالى خراسان به
منابع ذيل مراجعه شود: ابن اثير الكامل ، ج 5، ص
50 51،،9- 150، 183، 186ت 188، 188، 189، 197،
200، 217، 277، 237، حسين عطوان ، طبيعة الدعوة
العباسيه ، ص 36-21؛ زرين كوب ، تاريخ ايران ، بعد
از اسلام ، ص 377-384.
503- - زرين كوب
، تاريخ مردم ايران ، ج 2، ص 30.
504- - طبرى ،
تاريخ ، ج 4، ص 420، 426، ابن اثير، الكامل ، ج 5،
ص 158، 154.
505- - طبرى ،
همان ، ابن اثير، همان .
506- - طبرى ،
همان ، ج 5، ص 336-350، ابن اثير، همان ، ص 79-71.
507- - ابن
اثيرر، همان ، ص 328.
508- - ابن
اثيرر، همان ، ص 328.
509- - همان ، ص
342، طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 1-12.
510- - توضيح
مفصل دسته بندى هاى سياسى خراسان ، و بهره بردارى
ابومسلم از اين اختلاف ها؛ در فصل
دعوت عباسى از ظهور دعوت تا
بيعت با سفاح آمده است . نيز: ابراهيم حسن ، تاريخ
سياسى اسلام ، ج 1، ص 420-424.
511- - ابن
قتبيه ، الامامة و سياسة ، ج 2، ص 149، ابن عبد
ربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 475، ابن اثير، الكامل
، ج 4، ص 214، 216؛ زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ،
ج 2، ص 39، تاريخ ايران كمبريج ، ج 4، ص 47.
512- - طبرى ،
تاريخ ، ج 3، ص 288، ابن اثير، همان ، ص 17-18؛
مسعودى مروج الذهب ، ج 3، ص 68.
513- - ابن
طقطقى ، الفخرى ، ص 143، شيخ طوسى ، رجال كشى ، ص
123.
514- - ابن
قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 2، ابن عبدربه ،
العقدالفريد، ج 4، ص 475، ابن اثير، الكامل ، ج 4،
ص 214، 216،؛ زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ، ج 2،
ص 39.
515- -
اخبارالدوله ، ص 173، 176، 191، 196، يعقوبى ،
تاريخ ، ج 2، ص 297، زرين كوب ، همان ، ص 39،
تاريخ ايران ، كمبريج ، ج 4، ص 47.
516- - ابن
قتيبه ، الامامة ، والسياسة ، ج 2، ص 149، بلاذرى
، انساب الاشراف ، ج 3، ص 275، يعقوبى ، هماان ، ص
297، ابن عبدربه ، العقدالفريد، ج 4، ص 475، ابن
عساكر، تهذيب ، ج 5، ص 46، زرين كوب ، همان ، ص
39. اخبارالدوله ، ص 176.
517- - ابن
قتيبه ، همان ، بلاذرى ، همان ، ص 275،
اخبارالدوله ، ص 188، 185، يعقوبى ، همان ، ص 297
، ابن طقطقى ، الفخرى ،
518- - شهرستانى
، ملل و نحل ، اما خليفه وقت را هشام بن عبدالملك
(105-125) دانسته است .
519- -مجلسى ،
بحارالانوار، ج 42،(ص ) 104، 103، قاضى نعمان ،
همان ،(ص ) 316 - 317، العمرى ، المجدى ،(ص ) 224،
اشعرى ، همان ،(ص ) 39، 40، 65، 69.
520- - اشعرى ،
همان ،(ص ) 40.
521- - ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7،(ص ) 149، 150،
اخبارالدوله ، 184، 185، در اخبار الدوله
صحيفه صفراء آمده
است . در هر دو منبع روايت از امام باقر عليه
السلام نقل شده است .
522- - درباره
وصيت ابوهاشم به محمد بن على منابع ذيل را ببينيد:
يعقوبى ، تاريخ ،صفحه 298-296
اصفهانى ، مقاتل الطالبين ، صفحه 123 - 124.
مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، صفحه 243 ترجمه فارسى
بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3(ص ) 273-275.
ابن قتيبه ، المامة ، و السياسية ، ج 2 صفحه
275-273.
اخبارالدوله ، العباسية ت (ص ) 165، 167، 173،
185، 1186، 188.
همو، معارفت صفحه 217
ابن سعد، طبقات ، ج 5،(ص ) 240، 241.
ابن طقطقى ، الفخرى ،(ص ) 143،
قاضى نعمان ، شرح الاخبارت ج 3،
زبيرى تن نسب قريش ،(ص ) 75.
ابن حزم ، جمهرة انساب العرب ، صفحه 66.
ابن عبدربه ، العقدالفريد ج 4، صفحه 776
ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7 صفحه 149،
151، و ج 15،(ص ) 292، 293.
ابن عساكر، تاريخ دمشق ، ج 6،(ص ) 301،
همو، تهذيب تاريخ دمشق ، ج 5،(ص ) 46؛
ابن خلكان ، وفيات الاعيان ، ج 4،(ص ) 103،
احداث التاريخ الاسلامى ، ج 2 صفحه 782
ميرخواند، روضة الصفاء،(ص ) 126.
ذهبى ، تاريخ اسلام ، ج 5،صفحه 223
ابن خلدون ، العبر، ج 3،(ص ) 126.
زرين كوب ، تاريخ مردم ايران ، ج 2،(ص ) 40؛
همو، تاريخ ايران ، كمبريج ، ج 4،(ص ) 48.
حسن ابراهيم ، حسن تاريخ سياسى اسلام ، ج 2،(ص )
31؛
شهرستانى ، ملل و نحل : ج 1،(ص ) 243؛ 247، 249.
نوبختى ، فرق الشيعه ، (ص ) 30 - 31
اشعرى ، المقالات و الفرق ،(ص ) 39، 65، 69.
ابن اثير، الكامل ، ج 5،(ص ) 44، 53، 8، 40.
العمرى ، المجدى ،(ص ) 224؛
مجلسى بحارالانوار،(ص ) 224،
مجلسى ، بحارلانوار، ج 421 صفحه 103 - 104.
جعفر مرتضى عامل ، الحياة السياسية للامام
الرضا،(ص ) 51-29.
523-
-اخبارالدوله ، ص 191-194.
524- -همان ، ص
294-202.
525- -همان ، ص
190-192.
526- - همان ، ص
203-204 طبرى ، تاريخ ، ج 5، ص 317؛ بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 115؛ مسكويه رازى ،
تجارب الامم ، ج 2، ص 375-376؛ ابن اثير، الكامل ،
ج 5، ص 53، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 308، دينورى ،
الاخبار، الطوال ، ص 322، مسعودى ، التنبيه و
الاشراف ، ص 293-292.
527- -
اخبارالدوله ، ص 203 - 196.
528- -همان ، ص
200، 203، 204.
529- -همان ، ص
200، 203، 204.
530- -همان ، ص
220.
531- -همان ، ص
200 .و 204.
532- -همان ، ص
204.
533- -همان ، ص
200.
534- -همان ، ص
204، تاريخ ،، ج 5، ص 394-395، ابن اثير، الكامل ،
ج 5، ص 144.
535- -
اخبارالدوله ، ص 200
536- -همان ، ص
204.
537- -همان ، ص
208. اين دستوراعمل در منابع به صورت پراكنده وجود
دارد كه بخشى از آن گرد آورى شد.
538- -همان ، ص
200.
539- - همان ، ص
203، 204، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 308، تاريخ ، ج
5، ص 317، بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 115،
ابن اثير الكامل ، ج 5 ص 53؛ مسكويه رازى ، تجارب
الامم ، ج 2، ص 375-376.
540- -
اخبارالدوله ، ص -223 213؛ بلاذرى ، انساب الاشراف
، همان ، ص 115، همان ، ابن اثير، همان ؛ در مورد
اين كه چه وقت و چه كسى نقيبان و دعوتگران را
انتخاب كرده روايات مختلف است . اخبارالدوله اين
كار را در سال 120 هجرى و به بكير نسبت داده است .
ولى ساير منابع به ابوعكرمه و در سال صدم هجرى
نسبت داده اند. به جز بلاذرى ، كه به محمد بن خنيس
نسبت داده است .
541- - طبرى ،
همان ، ص 358، 378، بلاذرى ، همان ص 116، مسكويه
رازى ، تجارب الامم ، ج 2 ص 402، 403، يعقوبى ،
تاريخ ، ج 2، ص 312، ابن اثير، همان ، ص 100، 136.
542- - طبرى ،
تاريخ ، همان ، ص 389.
543- - طبرى ،
همان ، ص 358، 368، 376، 378، 389، 394 ، 395،
425، 439، 467، 5123، 592، 622، و مZ 6 ص 14 تاريخ
يعقوبى ، ج 2، ص 308، 312، 319، 326، بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 114، 118.
544- -طبرى ،
تاريخ ، ج 5، ص 378، 389، 394، 395، 440، ابن
اثير، الكامل ، ج 5، ص 100، 136، 144، 189، 196،
218، يعقوبى ، تاريخ ج 2، ص 319، بلاذرى ، انساب
الاشراف ، ج 3، ص 114، 115.
545- -بلاذرى ،
همان ، ص 116-188، طبرى ، همان ،، ص 440 ابن اثير،
همان ، ص 196.
546- -بلاذرى ،
همان ، ص 117، طبرى ، همان ، ص 467، ابن اثير،
همان ، ص 218، اخبارالدوله ، ص 208، 213.
547- -
اخبارالدوله ، ص 200، و 231 براى اطلاع بيشتر از
موضع عباسيان در برابر قيام هاى ضد اموى علويان به
فصل روابط عباسيان و علويان
رجوع كنيد.
548- - همان ، ص
231.
549- -يعقوبى ،
تاريخ ، ج 2، ص 326.
550-
-اخبارالدوله ، ص 173.
551- - همان ، ص
205-206، ابن قتيبه ، عيون الاخبار، ج 1، ص
204-205؛ ابن قتيبه ، مختصر كتاب البلدان ، ص 288،
289.
552- -
اخبارالدوله ، ص 172.
553- - اصفهانى
، مقاتل الطالبين ، ص 207، اخبارالدوله ، ص 200،
يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 326، دينورى ،،
الاخبارالطوال ، ص 335.
554- -يعقوبى ،
همان ، ص 326، دينورى ، همان .
555- - حسن احمد
محمود، العالم الاسلامى ، فى العصرالعباسى ، ص
15-18.
556- -ر.ك .
همان ، ص 20-22
557- - براى
اطلاع بيشتر، به فصل الرضا
من آل محمد صلى الله عليه و آله رجوع كنيد.
558- - طبرى ،
تاريخ ، ج 5، ص 376، ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص
125،، اخبارالدوله ، ص 195، 201، 245،.
559- -بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 81، طبرى ، تاريخ ، همان ،
ص 376، 622، اخبارالدوله ، ص 195، 201، 223، 224،
229، 237، 256، 268، ابن اثير، همان ، ص 125، 339،
ابن العبرى ، مختصر الدول ، ص 118، 119.
560- - زرين كوب
، تاريخ مردم ايران ، ج 2، ص 44.
561- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 118، 119، 120.
562- -همان ، ج
3، ص 118، 120، مجمل التواريخ ، و القصص ، ص 315.
563- - مجمل
التواريخ والقصص ، ص 315، زرين كوب ، تاريخ مردم
ايران ، ج 2، ص 44.
564- -ابن اثير،
الكامل ، ج 5، ص 254-256، اخبارالدوله ، ص
253-267؛ بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3 ص 120.
565- - ابن
اثير، همان ، اخبارالدوله ، ص 253-267.
566- - همان ،
بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 3، ص 120.
567- - ابن
اثير، همان ، ص 347-348؛ طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص
14.
568- - اين
روستا در چهار فرسخى مرو واقع است ، حموى معجم
البلدان ، ج 3 ص 298.
569- - حج 22،
آيه 39، حسن ابراهيم ، تاريخ ، سياسى اسلام ، ج 1،
ص 438 ترجمه فارسى ، بنا به منابع ديگر، شيعيان
عباسى هنگام ظهور دعوت اين آيه را مى خواندند.
570- - براى
اطلاع بيشتر از درگيرى و منازعه قبايل عرب ، در
خراسان به فصل اوضاع سياسى
و اجتماعى خراسان رجوع كنيد.
571- - ابن
اثير، الكامل ، ج 5، ص 343.
572- -همان ، ص
342، 346، طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 1-12.
573- - طبرى ،
تاريخ ، ج 6، ص 36، ابن اثير، الكامل ، ج 5، ص
364.
574- - ابن
اثير، همان ، ص 363.
575- -، طبرى ،
تاريخ ، ج 6، ص 36-37، يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص
314، مروج الذهب ، ج 2، ص 246، 244، ترجمه فارسى
، ابن اثير، همان ، ص 365-366.
576- -زرين كوب
، تاريخ مردم ايران ، ج 2، صفحه 47، نام او را
يوسف بن عمر آورده كه اشتباه است ، او يزيد بن عمر
بن هبيره است .
577- - ابن
اثير، الكامل ، ج 5، ص 366.
578- -قصص (28)
آيه 51؛ و هنگامى كه مردم
شهر غافل بودند، به شهر آمد، پس دو مرد را يافت كه
با هم مى جنگيدند، اين يكى از دوستانش بود و آن
دگر از دشمنانش .
579- - همان ،
آيه 20، ان الملا ياتمرون
بك ليقتلوك فاخرج انى لك من الناصحين
580- - طبرى ،
تاريخ ، ج 6، ص 56-55؛ ابن اثير الكامل ، ج 5، ص
378-388
581- - بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 3، ص 88، 155 ابن قتيبه ،
الامامة و سياسة ، ج 2، ص 163، يعقوبى ، تاريخ ، ج
2، ص 349، 352، طبرى ، تاريخ ، ج 6، ص 81، ابن
اثير الكامل ، ج 5، ص 410، ابن شهر آشوب ، مناقب
آل ابيطالب ، ج 4، ص 249، مجلسى ، بحارالانوار، ج
47، ص 132-133.
582- - يعقوبى ،
همان ، ص 349؛ ابن شهر آشوب ، همان ، ص 229؛ 230،
244. مجلسى همان ،.
583- -ابن شهر
آشوب ، همان ، ص 250. مجلسى ، همان ، ص 133.
584- -طبرى ،
تاريخ ، ج 6، ص 8، ابن اثير الكامل ، ج 5، ص 409،
مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 259 (ترجمه فارسى ).
585- - يعقوبى ،
تاريخ ، ج 2، ص 345، مسعودى ورود آنان را در صفر و
مدت اختفا را دو ماه و بيعت را سيزدهم ربيع الثانى
آورده است .