فرمود: هنگامى كه شير
نوشيديد، دهان خود را با مضمضه كردن بشوييد زيرا چربى شير در بين دندان
ها موجب فساد دندان و دهان خواهد شد.
59- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ثلاثة
لاترد الوسادة و اللبن و الدهن .
فرمود: سه (پيشنهاد) را رد نكنيد:1- متكا(كه براى تكيه دادن مهمان به
پشت او قرار مى دهند.)2- شير خوردن 3- روغن .
60- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :الجبن
دآء و الجوز دآء فاذا اجتمعا معاصارا دوآء.
فرمود: خوردن پنير و نيز خوردن گردو به تنهايى موجب مرض است اما وقتى
هر دو را با هم استفاده كنيد سبب درمان خواهد شد.
61- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :شرب
اللبن محض الايمان .
فرمود: نوشيدن شير بهره اى از ايمان است .
62- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالالبان فانها تمسح الحر عن القلب كما يلسح الاصبع العرق عن الجبين و
تشد الظهر و تزيد فى العقل و تذكى الذهن و تجلوا البصر و تذهب النسيان
.
فرمود: بر شما باد خوردن شير، زيرا: عطش از قلب بزدايد چنان كه انگشتان
دست عرق از پيشانى پاك كند و كمر قوى دارد و عقل افزايد و ذهن را صاف و
روشن نمايد و چشمان نورانى گرداند و فراموشى زايل كند.
63- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عشر
خصال تورث النسيان اكل الجبن و اكل سور الفارة و اكل التفاح الحامض و
الجلجلان و الحجامة على النقرة و المشى بين المراءتين و النظر الى
المصلوب و قرائة لوح المقابر و شدة الاحزان و كثرة المعاصى .
فرمود: ده چيز سبب فراموشى است : خوردن پنير(بدون مغز گردو)، نيم خورده
ى موش ، سيب ترش ، گشنيز سبز، خون گرفتن از برجستگى پشت گردن ، بين دو
زن راه رفتن ، نگاه كردن به انسان دار آويخته ، بسيار خواندن سنگ
قبرها، بسيار غصه خوردن (بر امور دنيوى ) و بسيارى گناه .
64- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ليس
يجزى مكان الطعام و الشرب غير اللبن .
فرمود: هيچ نوشيدنى و خوراكى جاى شير را نمى گيرد.
لذا گويند: شير غذاى كاملى است ، چون داراى انواع ويتامين ها و مواد
پروتئينى است .
65- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ثلثة
يفرح بهن الجسم يربوا الطيب و لباس اللين و شرب العسل .
فرمود: سه چيز موجب شادمانى قلب و فربهى جسم است : استشمام بوى خوش ،
پوشيدن لباس نرم و خوردن عسل .
66- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالعسل فوالذى نفسى بيده ما من بيت فيه عسل الا و تستغفر الملائكة
لاءهل ذلك البيت فان شربها رجل دخل فى جوفه اءلف دوآء و خرج عنه اءلف
اءلف دآء فان مات و هو فى جوفه لم تمس النّار جسده .
فرمود: شما را سفارش مى كنم به خوردن عسل ؛ قسم به آن كسى كه جانم در
دست اوست ، در خانه اى كه عسل باشد، فرشتگان براى اهل آن خانه استغفار
كنند و كسى كه عسل مى خورد، هزار داروى شفا بخش به بدنش وارد مى شود
و هزاران درد از بدنش خارج مى شود و اگر در هنگام مُردن عسل خورده
باشد، آتش سوزان هم وى را نافذ نخواهد بود.
اين تعبيرات به خاطر خاصيت فراوانى كه در عسل است گفته شده است . شما
خواننده ى محترم مى دانيد كه هيچ خوراكى مثل عسل دوام و ثبات ندارد
چنان كه گويند عسل بيش از ده سال در هواى آزاد سالم خواهد ماند بدون آن
كه فاسد يا آلوده شود. بنابراين كه خوراكى كه خودش چنين ذات خوبى دارد،
سبب ايجاد همان چيزى است كه در اوست . به قول معروف : از كوزه همان
برون تراود كه در اوست .
67- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :قلب
المؤ من حلو يحب الحلاوة .
فرمود: قلب انسان با ايمان شاد و خوش است و خوشى را دوست دارد.
68- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من
اءلقم فى فم اخيه المؤ من لقمة حلولا يرجوابها رشوة و لايخاف بها من
شره و لايريد الا وجهه صرف اللّه عنه بها حرارة الموقف يوم القيامة .
فرمود: كسى كه در دهان برادر مؤ منش يك غذاى شيرين بگذارد به طورى كه
قصدش رشوه دادن نباشد و غير از خدا از هيچ كس نترسد، خداوند متعال در
روز قيامت ، خوارى و ذلت را از او دور مى كند.
69- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :نعم
الشراب العسل يربى القلب و يذهب برد الصدر.
فرمود: عسل نوشيدنى خوبى است كه دل را صاف و نيكو مى كند و سرما و
رطوبت سينه را مى زدايد.
70- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من
اءراد الحفظ فلياكل العسل .
فرمود: اگر خواستيد حافظه اى قوى داشته باشيد، عسل بخوريد.
71- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اذا
اشترى اءحدكم الخادمة فليكن اول ما يطعمها العسل فانه اطيب لنفسها.
فرمود: اگر خدمتكارى خريديد، اولين غذايى كه به او مى دهيد عسل باشد.
زيرا اين بهترين كار است .
در اين حديث به تاءثير روانى عسل توجه شده ، زيرا وقتى خدمتكارى به
منزل آمد و با عسل پذيرايى شد طبيعتا عقده هاى روانى طبقاتى وى از بين
مى رود.
72- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اذا
ولدت المرئة فليكن اول ما تاكل الرطب الحلو و التمر فانه لوكان شى افضل
منه اطعمه اللّه تعالى مريم حين ولدت عيسى عليه السّلام .
فرمود: نخشتين خوراكى زن زايمان كرده ، بهتر است خرماى تازه و يا خرماى
خشك باشد و اگر خوراكى بهتر از اين بود، هر آينه خداى متعال حضرت مريم
سلام اللّه عليها را، پس از تولد حضرت مسيح عليه السّلام از آن طعام
پذيرايى مى نمود.
73- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اذا
جآء الرطب فهنؤ نى و اذا ذهب فعزونى .
فرمود: هنگامى كه فصل خرما آيد مرا تهنيت گوييد و هر وقت فصل آن گذشت
مرا تسليت گوييد.
74- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :بيت
لا تمر فيها كان ليس فيها طعام .
فرمود: خانه اى كه در آن خرما نباشد مثل آن است كه در آن خانه غذايى
نيست .
75- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :نعم
السحور للمؤ من التمر.
فرمود: بهترين سحرى براى مؤ من خرما است .
76- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :كل
التمر على الريق فانه يقتل الدود.
فرمود: خرما را ناشتا صرف كنيد تا انگل هاى درون بدن شما را نابود كند.
77- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من
وجد التمر فليفطر عليه و من لم يجد فليفطر على الماء فانه طهور.
فرمود: در هنگام روزه دارى اگر خرما بود با آن افطار كنيد و اگر نبود
با آب روزه را افطار كنيد كه شوينده ى خوبى است .
78- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :خير
طعامكم الخبز و خير فاكهتكم العنب .
فرمود: بهترين غذاهاى شما نان و بهترين ميوه تان انگور است .
79- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :خير
الاءدام فى الدنيا و الاخرة اللحم و العنب لست باكله و لا اءحرّم .
فرمود: بهترين خورشت ها (خوردنى ها) در دنيا و آخرت گوشت و انگور است
ولى من اين دو غذا را نه مى خورم و نه حرامش مى دارم .
80- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :خلقت
النخلة و الرمان و العنب من فضله طينة آدم .
فرمود: خداى منان درخت خرما و انار و انگور را از برترى طينت حضرت آدم
عليه السّلام آفريد.
81- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :كل
العنب حبة حبة فانها آهنا.
فرمود: انگور را دانه دانه بخوريد كه اين گونه خوردن گواراتر است .
خوردن انگور با خوشه باعث مى شود حشرات و تخم حشراتى كه در لابه لاى
خوشه است وارد معده شده و سبب بيمارى و سوء هاضمه گردد.
82- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :شكى
نوح الى اللّه عن الغم فاوحى اللّه اليه اءن ياءكل العنب فانه يذهب
الغم .
فرمود: حضرت نوح عليه السّلام به خداوند از غمگين بودن خويش شكايت
كرد، پس وحى شد به وى كه انگور بخور تا غمت زايل شود.
83- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ربيع
امّتى العنب و البطيخ .
فرمود: بهار امّت من فصل انگور و خربزه است .
84- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :لاتردوا
شربة العسل على من اءتاكم بها.
فرمود: هنگامى كه به شما شربت عسل تعارف مى كنند از خوردن آن ترديد به
خود راه ندهيد.
يعنى شربت عسل را بگيريد و بخوريد پيامبر گرامى اسلام صلّى اللّه و
عليه و آله و سلّم با اين بيانات شيوا و گيرا مى خواهد، خاصيت بسيار
مهم عسل را گوشزد انسان ها كند.
85- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :لحم
البقر دآء و لبنها دوآء و لحم الغنم دوآء و لبنها دآء.
فرمود: گوشت گاو بيمارى زا و شيرين درمان كننده است . چنان كه گوشت
گوسفند درمان كننده اما شيرش دردآور است .
به تجربه ثابت شده كه طبيعت گوشت گاو شديدا سرد است در حالى كه شيرش
گرم مى باشد و طبيعت گوشت گوسفند گرم و شيرش سرد مى باشد.
86- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالفواكه فى اقبالها فانها مصحة للابدان مطردة للاحزان و القوها فى
اءدبارها فانها داء الاءبدان .
فرمود: شما را سفارش مى كنم به خوردن ميوه هاى نوبر و تازه رسيده ،
زيرا باعث سلامت بدن و زوال غم و اندوه است و ميوه را در پايان فصلش
رها كنيد كه براى بدن بيمارى زا است .
87- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اءكل
التين اءمان من القولنج .
فرمود: خوردن انجير شخص را از قولنج (گرفتگى عضلانى ) حفظ مى كند.
88- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اءفضل
ما يبدء به الصائم الزبيب و التمر او شيى حلو.
فرمود: بهتر آن است كه روزه دار با كشمش يا خرما و يا چيز شيرين ديگر
روزه ى خود را باز كند.
با توجه به احاديث ديگر در اين مورد بهترين راه ، براى گشايش روزه ،
نمك يا شيرينى و يا آب است .
89- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اءكل
السفرجل يذهب ظلمة البصر.
فرمود:خوردن به ، كم نورى چشم را برطرف مى كند.
90- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالرمان و كلوا شحمه فانه دباغ المعدة و ما من حبة تقع فى جوف احدكم
الا اءنارت قلبه و جنبه من الشيطان و الوسوسة اربعين يوما.
فرمود: شما را سفارش مى كنم به خوردن انار همراه با پيه آن ، كه معده
را شست وشو دهد.هر دانه ى انارى كه خورده شود موجب روشنايى قلب است ،
به طورى كه تا چهل روز شيطان و وسوسه هايش را از شما دور كند.
مقصود از پيه انار، محتويات يا به اصطلاح گوشت آن است . به مزاح گويند:
شخصى انار را با پيه گوسفند مى خورد، به وى گفتند: چرا انار را با پيه
گوسفند مى خورى ؟ گفت : روايت وارد شده .
مراد از شيطان در اين جا همان آلودگى ها و ميكروب هاست .
91- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من
اءكل رمانة حتى يتممها نور اللّه قلبه اربعين يوما.
فرمود: هر كس انارى را به تمامه بخورد، خداى متعال چهل روز قلبش را
نورانى گرداند.
92- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ما
من اءحد اءكل رمانة الاءمرض شيطانه اربعين يوما.
فرمود: كسى كه انارى كامل خورد، ميكروب هاى بدنش چهل روز رنجور باشند.
اشاره به خاصيت ضد ميكروبى و تصفيه كنندگى انار است .
93- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالاءترج فانه يضى الفؤ اد و يزيد فى الدماغ .
فرمود: شما را سفارش مى كنم به خوردن ترنج كه موجب روشنايى قلب و سبب
زيادى عقل است .
ترنج نوعى از مركبات است .
94- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :كل
التين فانه ينفع البواسير والنقرس .
فرمود: انجير را بخوريد كه به درستى براى بواسير (هموروئيد) و نقرس
مفيد است .
در گذشته به نقرس داءالملوك يا بيمارى ثروتمندان مى گفتند. زيرا: از
خوردن زياد گوشت ، ثروتمندان به اين بيمارى كه دردى در انگشتان پا بود
گرفتار مى شدند.
95- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :كل
البادنجان و اءكثره فانها شجرة راءيتها فى الجنة فمن اكلها على انها
دآء كانت دآء و من اءكل على آنهادوآء كانت دواء.
فرمود: بادنجان بخوريد، و خوردنش زياد كنيد كه من بوته اش را در بهشت
ديدم ، اگر هنگام بيمارى بخوريد درد است و اگر در زمان سلامت ميل كنيد
درمان است .
96- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالقرع فانه يزيد فى الدماغ .
فرمود: بر شما باد خوردن كدو كه قوه ى عاقله را تقويت كند.
97- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :كل
اليقطين فلو كان للّه سبحانه و تعالى شجرة اخف من هذه لاءنبتها على اخى
يونس عليه السّلام .
فرمود: كدو را بخوريد كه اگر خداى سبحان درختى از آن سبك تر مى داشت
براى برادرم يونس عليه السّلام مى رويانيد.
يقطين - كدوى حلوايى يا كدوى تنبل را گويند.
98- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اذا
اءتخذ اءحدكم مرقا فليكثر فيه الدبا فانه يزيد فى الدماغ و العقل .
فرمود: اگر بخواهيد خورشتى بار گذاريد، در آن كدوى خورشتى زياد بريزيد.
زيرا، كدوى خورشتى موجب افزايش فكر و عقل است .
99- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :الكرفس
بقلة الاءنبياء.
فرمود: كرفس سبزى انبيا است .
100- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من
اءكل الخل قام عليه ملك يستغفر له حتى يفرغ منه .
فرمود: كسى كه سركه مى خورد تا هنگامى كه به خوردنش ادامه مى دهد، ملكى
برايش استغفار مى كند.
منظور اين است كه بعضى تا سركه را به لب مى زنند به خاطر ترشى اش ، زود
آن را كنار مى گذارند، در حالى كه حضرت با اين عبارت ، ما را به خوردن
سركه تشويق فرمودند.
روايت 101 تا 200
101- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :نعم
الاءدام الخل .
فرمود: سركه بهترين خوراك است .
102- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :نعم
الاءلادام الزبيب .
فرمود: كشمش خوراكى خوبى است .
103- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالزبيب فانه يطفى المرة و يسكن البلغم و يشد العصب و يذهب النصب و
يحسن القلب .
فرمود:بر شما باد خوردن كشمش كه ترشحات صفرايى را خاموش كند و باعث
آرامش بلغم شود و اعصاب را قوى كند و خستگى از بين برد و قلب را نيكو
دارد.
104- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :العناب
يذهب بالحمى و الكمثرى يجلى القلب .
فرمود: عناب تب بر است و گلابى جلا دهنده ى قلب است .
105- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :تفكهوا
بالبطيخ فانها فاكهة الجنة فيها اءلف بركة و الف رحمة و اءكلها شفاء من
كل داء.
فرمود: خربزه را بخوريد كه ميوه اى بهشتى است و در آن هزاران خير و
رحمت است و در آن شفاى هر دردى است .
106- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عض
البيطخ و لاتقطعها قطعا فانّها فاكهة مباركة طيبة مطهرة الفم ، مقدسة
القلب ، يتبيض الاءسنان و ترضى الرحمن . ريحها من العنبر و ماؤ ها من
الكوثر و لذّتها من الجنة و اءكلها من العبادة .
فرمود: خربزه را با گاز زدن بخوريد نه آن كه آن را پاره پاره كنيد (اين
عمل براى شست وشوى دندان ها ولب ها بهتر است ) به درستى خربزه ميوه اى
است پاك و مبارك ، كه پاكيزه كننده ى دهان و پاك سازنده ى دل است و
موجب درخشندگى دندان ها و سبب خشنودى خداوند است ، عطر و بويش از عنبر
و آبش از آب كوثر است و لذت آن نمونه اى از نعمت بهشت و خوردن آن براى
مؤ من ، عبادت است .
107- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالبطيخ فانّ فيه عشر خصال هو طعام و شراب و اسنان و ريحان و يغسل
المثانه و يغسل البطن و يكثر مآء الظهر و يزيد فى الجماع و يقطع
البرودة و ينقى البشرة .
فرمود: بر شما باد خوردن خربزه ، زيرا، در آن ده صفت خوب است : هم غذا
و هم آب است و پاك كننده ى دندان و معطر است ، موجب شست وشوى مثانه و
شكم است ، مزيد آب پشت و سبب جماع است ، سردى را از بدن دور كند و چهره
ى انسان را شاداب نمايد.
108- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :تفكهوا
بالبطيخ و عضّوه فانّ مآئه رحمة و حلاوته من حلاوة الايمان و الايمان
فى الجنّة فمن لقم لقمة من البطيخ كتب اللّه سبعين الف حسنة و محى عنه
سبعين اءلف سيئة .
فرمود: خربزه را با گاز زدن ميل كنيد كه در آب آن رحمت است و شيرينى اش
چون شيرينى ايمان است ، و ايمان در بهشت است و اگر كسى قاچى از خربزه
ميل كند خداى متعال هزاران خوبى برايش ثبت كند و هزاران بدى از وى
بزدايد.
109- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :انّ
فى البطيخ خصال عشرة و هى التى ذكر من قبل و انّه اهدى الى النبى صلّى
اللّه و عليه و آله و سلّم بطيخ من الطائف فشمه و قبّله ثم قال صلّى
اللّه و عليه و آله و سلّم عضوا البطيخ فانه من حلل الارض و مآؤِه من
رحمة اللّه و حلاوته من الجنّة .
همانا در خربزه ده صفت خوب است . چنان كه گفته شد، كسى خربزه اى از شهر
طائف در مدينه براى حضرتش صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم هديه آورد،
آن را بوييد و بوسيد، سپس فرمود: آن را با گاززدن ميل كنيد كه خربزه از
شيرينى هاى زمين است و آبش از بخشش هاى الهى است و شيرينى اش حاكى از
بهشت است .
يعنى خربزه را قاچ نكنيد، بلكه با دو دست در دهان گيريد تا دندان ها و
لب هايتان را تميز و شاداب كند.
110- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :كان
يوما فى محفل من اءصحابه فقال : رحم اللّه من اءطعمنا بطيخّا فقام على
عليه افضل الصلوة و السلم و ذهب فجاء بجملة من البطيخ فاءكل هو و
اصحابه فقال رحمه اللّه من اءطعمنا هذا و من اءكل اوياءكل من يومنا هذا
الى يوم القيامة من المسلمين .
روزى در ميان جمعى از اصحاب ، پيامبر صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم
به اصحابش فرمود: خداوند رحمت كند كسى را كه خربزه اى بياورد، پس
اميرالمؤ منين على عليه السّلام برخاست و رفت و چند خربزه آورد، حضرت و
اصحابش خربزه را خوردند، پس حضرت فرمود: خدا رحمت كند كسى را كه امروز
به ما خربزه خوراند پس اميد است از امروز تا روز قيامت كسى كه خربزه مى
خورد از مسلمين باشد.
111- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ما
من اءمرئة حاملة اءكلت البطيخ الّا يكون مولودها حسن الوجه و الخلق .
فرمود: هر زن حامله اى كه خربزه بخورد، فرزندش زيبا صورت و نيكو خلق
خواهد شد.
112- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :البطيخ
قبل الطعام يغسل البطن و يذهب الدّاء.
فرمود: خوردن خربزه قبل از غذا شكم را شسته و درد را زايل كند.
احاديث زيادى در مورد خربزه وارد شد، عزيزانى كه به مدينه رفته اند، مى
دانند كه خربزه اى كه در مدينه است مثلاً با خربزه مشهدى تفاوت زيادى
دارد، خربزه هاى مدينه ، گرد و معطر و شيرين و پوستش زرد است . خصوصا
عطرش بسيار عالى است ، اين نوع خربزه را اخيرا در ايران هم به عمل مى
آورند در حالى كه خربزه مشهدى دراز و پوستش سبز و براى سرماخورده بسيار
مضر است .
113- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اذا
اءكلتم القثّاء فكلوه من اءسفله .
فرمود: هنگامى كه خيار چنبر مى خوريد از قسمت ته آن (يعنى از طرف بوته
ى خيار) مصرف نماييد.
114- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ياكل
القثاء بالملح و ياكل البطيخ بالجبن و كان ياءكل الفاكهة الرطبه و ربما
اءكل البطيخ باليدين جميعا.
فرمود: خيار را با نمك مى خورند، و خربزه را براى ضعف قلب مى خوردند و
نيز ميوه ى تر و تازه بايد خورد، و چه بسا خربزه را با دو دست بخوريد.
حضرت فرمود: خيار را با نمك بخوريد زيرا خيار از ميوه هاى تابستانى است
و در فصل تابستان به خاطر گرمى هوا مقدار زيادى املاح معدنى از بدن
خارج مى شود، لذا خوردن خيار با نمك كمبود املاح در بدن را برطرف مى
كند.
با تكنولوژى توليد و برداشت كه امروز معمول است ، زمستان هم غالبا مردم
خيار مصرف مى كنند و همان عادت به مصرف خيار با نمك را كه در تابستان
دارند در زمستان هم به همان ترتيب نمك مصرف مى كنند، در حال كه در
زمستان به خاطر عدم تعرق بدن ، مصرف زياد نمك براى بدن مضر است . لذا
سازمان بهداشت جهانى مصرف بى رويه ى نمك را به جهانيان هشدار داده است
.
طبيعت براساس سنت الهى با بدن انسان هماهنگ است . لذا خيار و خربزه در
تابستان و مركبات در زمستان هماهنگ با نيازهاى بدن انسان آفريده شده
اند، و حال آن كه تكنولوژى امروز همه ى معادلات را به ريخته و موجب
افزايش انواع بيمارى ها شده است .
115- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :شمّوا
النرجس و لو فى اليوم مرّة و لو فى الاسبوع مرة و لو و لو فى الشهر
مرّة و لو فى السنة مرّة و لو فى الدّهر مرّة فانّ فى القلب حبّة من
الجنون و الجذام و البرص و شمّه يدفعها.
فرمود: ببوييد عطر گياه نرگس را اگرچه روزى يك بار و اگر نشد هفته اى
يك بار و اگر نشد، ماهى يك بار و اگر نشد، سالى يك بار و اگر نشد، در
تمام عمرتان يك بار، زيرا: در قلب انسانذره اى از جنون و جذام و برص
وجود دارد كه بوييدن نرگس آن را از بين مى برد.
116- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :الحنا
خضاب الاسلام يزيد فى المؤ من عمله و يذهب بالصّداع و يحد البصر و يزيد
فى الوقاع و هو سيّد الرياحين فى الدنيا و الاخرة .
فرمود: گياه حنا رنگ و خضاب اسلام است ، عمل مؤ من افزايش دهد و درد سر
را رفع كند موجب افزونى بينايى شود و نيروى جماع زياد كند، لذا بهترين
گياه در دنيا و آخرت است .
117- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم
بالمرزنجوش شموه فانّه جيد للخشام و الخشام دآء.
فرمود: بر شما باد استفاده و بوييدن مرزنگوش كه براى خشام خوب است و
خشام نوعى بيمارى است .
118- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :فضل
دهن البنفسج على الاءدهان كفضل الاسلام على اءديان .
فرمود: برترى روغن بنفشه در ميان روغن ها مثل برترى اسلام است بر اديان
ديگر.
119- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ما
من ورقة من ورق الهندباء الّا عليها قطرة من مآء الجنة .
فرمود: در هر برگ گياه كاسنى قطره اى از آب بهشت قرار دارد.
120- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من
اءراد ان يشم رائحتى فليشم الورد الاءحمر.
فرمود: اگر كسى بخواهد مرا ببويد، گل سرخ را ببويد.
لذا از اين حديث ايرانيان استفاده كرده به گل سرخ ، گل محمدى گويند.
121- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ما
خلق اللّه شجرة اءحبّ اليه من الحنّاء.
فرمود: در نزد خداى متعال هيچ درختى محبوب تر از درخت حنا نيست .
122- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :نفقة
درهم فى سبيل اللّه بسبعمائة ونفقة درهم فى خضاب الحنّاء بتسعة اءلف .
فرمود: يك درهم در راه خدا هزينه كردن هفت صد درهم مى ارزد و يك درهم
براى رنگ كردن به حنا نُه هزار درهم ارزش دارد.