(832) -
محمود عنبرانى، تاريخچه كاغذ، مجموعه مقالات كنگره بين
المللى كتاب و كتابخانه در تمدن اسلامى، دفتر سوم، ص 1019.
(833) -
جمعه، آيه 5.
(834) -
سبأ، آيه 19.
(835) -
آرتور جعفرى، همان، ص 358.
(836) -
محمد جواد مشكور، همان، ج 1، ص 382 و سليمان حييم، فرهنگ عبرى - فارسى، ص 375.
(837) -
واژههاى دخيل در قرآن مجيد، ص 259 - 260 و نيز نك: محمد جواد مشكور، همان، ج 1، ص
383.
(838) -
همان، ج 2، ص 720 و طوسى، التبيان، ج 10، ص 74.
(839) -
علق، آيه 1.
(840) -
قلم، آيه 1.
(841) -
لقمان، آيه 27.
(842) -
آل عمران، آيه 44.
(843) -
آرتور جعفرى، همان، ص 351.
(844) -
همان.
(845) -
ابن منظور، لسان العرب، ج 12، ص 490.
(846) -
آلبرتين گاور، تاريخ خط، ص 55.
(847) -
طوسى، التبيان، ج 7، ص 100.
(848) -
آلبرتين گاور، تاريخ خط، ص 56.
(849) -
انبياء، آيه 87.
(850) -
نك: طوسى، التبيان، ج 10، ص 74.
(851) -
ابوالفضل رشيد الدين ميبدى، كشف الاسرار و عدة الابرار، ج 10، ص 186.
(852 -
عن النبى أنه قال: أول شىء خلقه الله القلم، ثم خلق النون و
هى الدواة ثم قال له: أكتب ما هو كائن الى يوم القيامة (همان).
(853) -
محمد على لسانى فشاركى، جزوه قرآنشناسى، ص 35.
(854) -
كلينى، اصول كافى، ج 1، ص 62 - 64.
(855) -
نساء، آيه 95.
(856) -
ابن حجر عقلانى، فضائل القرآن، ص 47.
(857) -
مروج الذهب و معادن الجوهر، ج 3، ص 45.
(858) -
محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 688.
(859) -
آيات 11 - 16.
(860) -
نك: محمد عزة دروزه، تاريخ قرآن، ص 71 و محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 258.
(861) -
محمد على لسانى فشاركى، جزوه قرآنشناسى، ص 11. برخى
سفره را واژهاى نبطى و به معناى
قراء دانستهاند (نك: سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 436).
(862) -
محمود راميار، همان، ص 258.
(863) -
آيات 4 - 6.
(864) -
تاريخ قرآن، ص 70 و نك: محمود راميار، همان، ص 282.
(865) -
محمد على لسانى فشاركى، احقاف، دائرة المعارف بزرگ
اسلامى، ج 6، ص 673 - 674.
(866) -
ابن عبد ربه، العقد الفريد، ج 4، ص 161.
(867) -
ابن كثير، البداية و النهاية، ج 5، ص 295.
(868) -
ابن عبد ربه، همان و عبدالحى كتانى، نظام الحكومة النبويه، ج 1، ص 114 - 115.
(869) -
بلاذرى، فتوح البلدان، ص 459.
(870) -
غانم قدورى، رسم الخط مصحف، ص 112.
(871) -
على احمدى ميانجى، مكاتب الرسول، ج 1، ص 128.
(872) -
بلاذرى، فتوح البلدان، ص 460 و ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 274.
(873) -
ابن سعد، ج 2، ص 271 - 272؛ ابن نديم، الفهرست، ص 30 و زركشى، البرهان، ج 1، ص 333.
(874) -
تاريخ الطبرى، ج 2، ص 421؛ تاريخ اليعقوبى، ج 2، ص 80؛ بلاذرى، فتوح البلدان، ص 458
- 459؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 5، ص 295 - 309؛ و ابن اثير، الكامل فى
التاريخ، ج 2، ص 313.
(875) -
ابن نديم، الفهرست، ص 30 و زركشى، البرهان، ج 1، ص 335.
(876) -
مروج الذهب، ج 3، ص 45.
(877) -
ابن عبد ربه، ج 4، ص 160.
(878) -
نك: على احمدى ميانجى، همان، ج 1، ص 93 - 97.
(879) -
نك: محمد حميد الله، نامهها و پيمانهاى سياسى حضرت محمد (صلى الله عليه و آله و
سلم) و اسناد صدر اسلام، ص 55 - 56.
(880) -
عبدالحى كتانى، نظام الحكومة النبويه، ج 1، ص 172 - 177؛ محمد آلوسى، روح المعانى
فى تفسير القرآن العظيم و السبع المثانى، ج 21، ص 4 - 5.
(881) -
مفردات، ص 22.
(882) -
معجم مقاييس اللغة، ج 1، ص 21.
(883) -
حسن مصطفوى، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج 1، ص 124.
(884) -
طريحى، مجمع البحرين، ج 6، ص 11.
(885) -
راغب اصفهانى، مفردات، ص 24.
(886) -
همان، ص 23.
(887) -
طيرى، جامع البيان، ج 1، ص 296.
(888) -
راغب اصفهانى، مفردات، ص 23.
(889) -
مائده، آيه 20.
(890) -
جمعه، آيه 6.
(891) -
مائده، آيه 18.
(892) -
جمعه، آيه 6.
(893) -
نساء، آيه 46.
(894) -
بقره، آيه 78.
(895) -
اعراف، آيه 158.
(896) -
مائده، آيه 15.
(897) -
جمعه، آيه 2.
(898) -
همان، آيه 5.
(899) -
طيرى، جامع البيان، ج 1، ص 296 و محمد جواد مغنيه، تفسير الكاشف، ج 1، ص 133 - 134.
(900) -
بقره، آيات 78 - 79.
(901) -
آل عمران، آيه 78.
(902) -
طوسى، التبيان، ج 10، ص 4.
(903) -
اين كله چهار بار به صورت: حمية الجاهلية (فتح، آيه
26)، الجاهلية الأولى (احزاب، آيه 33)،
حكم الجاهلية (مائده، آيه 50) و
ظن الجاهلية (آل عمران، آيه 154) در قرآن به كار رفته است.
(904) -
نك: توشيهيكو ايزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، ص 262 - 276.
(905) -
ابوالفضل خوشمنش، تحقيقى در ابعدا مسأله حمل قرآنكريم، ص 85.
(906) -
احزاب، آيه 33.
(907) -
كلينى، اصول كافى، ج 1، ص 60.
(908) -
تفسير القمى، ج 2، ص 366.
(909) -
على احمدى ميانجى، مكاتيب الرسول، ج 1، ص 92.
(910) -
الصافى فى تفسير القرآن، ج 1، ص 251.
(911) -
المفصل فى تاريخ العرب، ج 8، ص 107.
(912) -
تاريخ قرآن، ص 506. نيز نك: سباستين گانتر، محمد (ص) پيامبرى
امى و درس ناخوانده، بيات، شماره 54، ص 185 - 186؛ رژى بلاشر، در آستانه
قرآن، ص 20 - 26.
(913) -
عنكبوت، آيه 48.
(914) -
همان، آيه 47.
(915) -
همان، آيه 45.
(916) -
طوسى، التبيان، ج 8، ص 216.
(917) -
نك: محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 517.
(918) -
زرقانى، مناهل العرفان، ج 1، ص 365 - 367.
(919) -
عبدالحى كتانى، نظام الحكومة النبويه، ج 1، ص 173.
(920) -
همان، ص 176.
(921) -
على احمدى ميانجى، مكاتيب الرسول، ج 1، ص 93.
(922) -
عبد على بن جمعه حويزى، نورالثقلين، ج 2، ص 78 و سيد هاشم بحرانى، البرهان فى تفسير
القرآن، ج 4، ص 332.
(923) -
نساء، آيه 113.
(924) -
طوسى، تهذيب الاحكام، ج 7، ح (545) 12، ص 459.
(925) -
بينه، آيات 2 - 3.
(926) -
ابن ضريس، فضائل القرآن، ص 73 - 74 و كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 629.
(927) -
نك: مقدمة المباننى، ص 39 - 58؛ سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 189 - 199 و ج 2، ص 977؛
محمد نهاوندى، نفحات الرحمن فى تفسير القرآن و تبيين الفرقان، ج 1، ص 6 و سيد محمد
حسينى شيرازى، الفقه حول القرآن الحكيم، ص 45 و 51.
(928) -
نك: محمد على لسانى فشاركى، اخلاص، دائرة المعارف بزرگ
اسلامى، ج 7.
(929) -
نك: صحيح بخارى، ج 1، باب كيف كان بده الوحى، ص 13 - 68.
(930) -
نك: نجم، آيات 1 - 18؛ تغابن، آيه 8؛ شورى، آيات 1 - 7 و 52؛ اعراف، آيه 157،
مائده، آيه 15؛ نساء، آيه 174.
(931) -
نك: نجم، آيات 1 - 18.
(932) -
نك: قدر؛ تكوير، آيات 17 - 23؛ دخان، آيات 1 - 4؛ انفال، آيه 41، بقره، آيه 185.
(933) -
نك: اسراء، آيه 1؛ طور، آيات 1 - 4؛ تين، آيات 1 - 3؛ محمد على لسانى فشاركى، جزوه
علم محكم و متشابه، ص 28 - 38.
(934) -
نك: محمد على مهدوى راد، سير نگارشهاى علوم قرآنى 11،
بينات، شماره 20، ص 51 - 53؛ ولى الله تقى پورفر، بازنگرى در
مسائل شب بعثت، پژوهشهاى دينى، شماره 2، ص 71 - 93؛ مصطفى سلطانى،
بررسى احاديث آغاز وحى، علوم حديث، شماره 20، ص 2 - 37؛
مرتضى عسكرى، نقش ائمه در احياء دين، ج 1، ص 305 و 362 و حميدمحمد قاسمى،
اسرائيليات و تأثير آن بر داستانهاى انبياء در تفاسير قرآن، ص 417 - 437.
(935) -
طباطبائى، الميزان، ذيل سوره علق و نك: جعفر نكونام، درآمدى بر تاريخ گذارى قرآن، ص
269 - 290؛ سيد محمد حسين فضل الله، من وحى القرآن، ج 1، ص 28 و 24 و 330 - 333؛
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 260 و محمد جواد اسكندرلو، مستشرقان و تاريخ گذارى
قرآن، ص 84 - 85، 132، 158، 243 و 287.
(936) -
نك: سيوطى، الدرالمنثور، ج 6، ص 289 و تفسير عياشى، ج 1، ص 19.
(937) -
تاريخ قرآن، ص 73 - 75.
(938) -
همان، ص 83.
(939) -
نك: محمد على لسانى فشاركى، انعام، دائرة المعارف بزرگ
اسلامى، ج 10.
(940) -
محمد هادى معرفت و محمد على لسانى فشاركى، اسباب نزول،
همان، ج 8 و نك: طباطبائى، قرآن در اسلام، ص 117 - 120.
(941) -
محمد على لسانى فشاركى، اعلى، همان، ج8.
(942) -
نك: محمد عزة دروزه، تاريخ قرآن، ص 79.
(943) -
ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج 3، ص 1015؛ سنن ترمذى، ج 5، ص 272 و سنن
ابوداود، ج 1، ح 786، ص 498.
(944) -
على بن محمد سخاوى، جمال القراء و كمال الاقراء، ج 1، ص 258 - 259 و مقدمة المبانى،
ص 40 - 41.
(945) -
ابن عباس مىگويد: فكانت اذا نزلت فاتحة سورة بمكة فكتبت بمكة
ثم يريد الله ما يشاء (ابن ضريس، فضائل القرآن، ص 33).
(946) -
محمد على لسانى فشاركى، اسراء، همان، ج 8، سورههاى
اعراف و انعام را نيز از ديرباز مكى پنداشتهاند، براى نقد آن نك: همان،
اعراف، ج و انعام، ج 10.
(947) -
مقدمة المبانى، ص 40.
(948) -
چنان كه پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) مىفرمايند:
أكرموا القرآن و لا تكتبوه على حجر و لا مدر و لكن اكتبوه فيما يمحى و لا تمحوه
بالبزاق وامحوه بالماء. (متقى هندى، كنزالعمال، ج 1، ح 2487، ص 555 و نك:
كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 674).
(949) -
نك: تفسير قمى، ج 2، ص 451.
(950) -
مقدمة المبانى، ص 40.
(951) -
مسند ربيع بن حبيب ازدى، ح 15، ص 11.
(952) -
سنن ابوداود، ج 1، خ 786، ص 498 و زركشى، البرهان، ج 1، ص 334.
(953) -
على بن محمد سخاوى، جمال القراء و كمال الاقراء، ج 1، ص 258 - 259.
(954) -
مقدمة المبانى، ص 41 و سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 195.
(955) -
سهيله ياسين الجبورى، اصل الخط العربى، ص 144 و مجيد معارف، درآمدى بر تاريخ قرآن،
ص 149 و 163.
(956) -
محمد عزة دروزه، تاريخ قرآن، ص 28 و 48.
(957) -
سنن ترمذى، ج 5، ح 4048، ص 390.
(958) -
ابن منظور، لسان العرب، ج، ص 10 و احمدرضا، معجم متن اللغة، ج 1، ص 196.
(959) -
سليمان حييم، فرهنگ عبرى - فارسى، ص 527 و محمد جواد مشكور، همان، ج 1، ص 303 -
304.
(960) -
ابن هشام، السيرة النبويه، ج 4، ص 180.
(961) -
همان، ج 2، ص 182.
(962) -
ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج 2، ص 599 - 502.
(963) -
همان، ج 2، ص 508 - 509 و نك: سنن ابوداود، ج 2، ح 1393، ص 55؛ سنن ابن ماجه، ج 1،
ح 1345، ص 427؛ ابن ابى شبيه، المصنف، ج 2، ص 385 و مسند ابوداود طيالسى، ص 151.
(964) -
مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص9 و 343.
(965) -
ابن كثير، تفسير القرآن العظيم، ص 235؛ اين تيميه در ذيل همين روايت، اين تقسيم را
متواتر مىداند و رواج تقسيم قرآن به 30 جزء و 60 حزب و مانند آن را كه ابتدا و
انتهاى آنها معمولا در وسط سوره يا اثناى قصه است و محور كلام ناتمام مىماند، از
زمان حجاج بن يوسف ثقفى (د 85ق) مىداند و گفتهاند كه حجاج به انجام اين تقسيم امر
كرده است؛ (دقائق التفسير، ج 1، ص 24 - 31 و نك: فيض كاشانى، المحجة البيضاء، ج 2،
ص 223) يا در زمان منصور دوانيقى و توسط عمرو بن عبيد انجام شده است (على بن محمد
سخاوى، جمال القراء و كمال الاقراء، ج 1، ص 378).
(966) -
پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: أعطيت فاتحة
الكتاب من تحت العرش و المفصل النافلة (حاكم نيشابورى، المستدرك على
الصحيحين، ج 1، ص 559).
(967) -
سنن دارمى، ج 2، ص 319، ح 3374.
(968) -
ابن جزرى، النشر فى القراءات العشر، ج 2، ص 440 - 444.
(969) -
ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج 2، ص 502.
(970) -
هيثمى، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج 6، ص 619، ح 15991 و واقدى، ج 3، ص 734.
(971) -
كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 618 و سنن دارمى، ج 2، ص 343، ح 3486.
(972) -
سنن دارمى، ج 2، ص 342، ح 3476 و نك: كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 605 و حاكم
نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج 1، ص 568 - 569.
(973) -
كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 613.
(974) -
همان، ج 2، خ 10، ص 601.
(975) -
ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج 3، ص 1016.
(976) -
ابن عطيه، المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز، ج 3، ص 3.
(977) -
ابن شبه، همان، ج 3، ص 1016 - 1017.
(978) -
ابوعمرو دانى، المقنع فى رسم الامصار، ص 18.
(979) -
تاريخ قرآن، ص 334.
(980) -
حقائق هامة حول القرآن الكريم، ص 90 - 97.
(981) -
نك: همان، ص 82 - 88.
(982) -
سنن ابوداود، ج 1، ص 587، ح 2610 و نورى، مستدرك الوسائل، ج 4، ص 326، ح 4797/1 و
4798/2.
(983) -
بخارى به نقل از عمر آورده است: و قد سافر النبى (صلى الله
عليه و آله و سلم) و أصحابه الى أرض العدو و هم يعلمون القرآن (صحيح بخارى،
ج 13، ح 2786، ص 10).
(984) -
كلينى، فروع كافى، ج 5، ص 27.
(985 -
لا تغرنكم هذه المصاحف المعلقة ان الله لا يعذب قلبا و عى
القرآن (ابن جوزى، فنون الافنان، ص 146؛ سنن دارمى، ج 2، ص 306، ح 3319 و
3320 و على بن محمد سخاوى، جمال القراء و كمال الاقراء، ج 1، ص 225).
(986) -
براى مطالعه ساير دلايل و قراين نك: صحيح بخارى، ج 19، ص 27،
باب من قال لم يترك النبى (صلى الله عليه و آله و سلم) الا ما بين الدفتين؛
سنن دارمى، ج 2، ح 3316، ص 305؛ مقدمة المبانى، فصل سوم، فى
بيان ان القرآن تكلم الله سبحانه به على هذا الترتيب الذى هو فى ايدينا اليوم لا
على ترتيب النزول، ص 39 - 78 و 26 - 38؛ سيوطى، الاتقان، ج 1، نوع 18، ص 189
- 199؛ زركشى، البرهان فى علوم القرآن، ج 1، ص 132، 329، 330 و 358؛ ابوشامه مقدسى،
المرشد الوجيز، ص 66 - 71؛ محمد حسين على صغير، تاريخ القرآن؛ سيد جعفر مرتضى
عاملى، حقائق هامه حول القرآن الكريم، فصل اول، جمع
القرآن...متى كان؟، ص 63 - 104؛ ابوالقاسم خويى، البيان فى تفسير القرآن، ص
237 - 259؛ محمد عزة دروزه، القرآن المجيد، ص 52 - 140 اين كتاب در مقدمه التفسير
الحديث، اثر تفسيرى همين نويسنده به چاپ رسيده است و فصل دوم اين كتاب
جمع القرآن و تدوينه و قراءاته و رسم المصحف و تنظيماته
با نام تاريخ قرآن توسط استاد محمد على لسانى فشاركى در
سال 1400 ق به فارسى ترجمه شده است؛ محمد تقى شريعتى، تفسير نوين، ص 13 - 18؛ محمود
راميار، تاريخ قرآن، ص 280 - 295 و 396؛ سيد محمد على ايازى، كاوشى در تاريخ جمع
قرآن كريم، تحقيقى پيرامون توقيفيت ترتيب سورههاى قرآن كريم؛ حسن خرقانى،
و حيانى بودن ساختار قرآن، پژوهشهاى قرآنى، شماره 19 -
20؛ محمد على مهدوى راد، آفاق تفسير، ص 364 - 372 و 98 - 104 و حسن بن محمد قمى
نيشابورى، تفسير غرائب القرآن و رغايب الفرقان، ج 1، ص 28، مقدمه چهارم؛
evelopments".harald motzki , "the collection of the quran : a reconsideration of
western views in light of recent
methodologicald .
(987) -
مقدمه، مجمع البيان، فن خامس.
(988) -
مقدمة المبانى، ص 32.
(989) -
نك: ابن نديم، الفهرست، ص 29؛ تاريخ اليعقوبى، ج 2، ص 135؛ شهرستانى، مفاتيح
الاسرار و مصابيح الابرابر، ج 1، ص 7 آ - 11ب؛ محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 340 -
373 و 662 - 699 و سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 201 - 203.
(990) -
مقدمة المبانى، ص 47 - 48؛ غانم قدورى، رسم الخط مصحف، ص 111؛ محمد على لسانى
فشاركى، تفسير روحانى، ص 73؛ سيد محمد على ايازى، مصحف امام على (ع)، ص 81 - 111 و
تئودر نلدكه، قرآنهاى موجود پيش از عثمان، ترجمان وحى،
شماره 19، ص 107.
(991) -
الفهرست، ص 29 و نك: احمد پاكنچى، ابن مسعود، دائرة
المعارف بزرگ اسلامى، ج 4، ص 615.
(992) -
ص 47 - 48.
(993) -
ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 32.
(994) -
احمد پاكتچى، ابى بن كعب، دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ج
6، ص 464 - 466. مشهور است مصحف امام على (عليه السلام) به ترتيب نزول تدريجى بوده
است. براى نقد آن نك: سيد محمد على ايازى، مصحف امام على (عليه
السلام)، ص 81 - 111؛ ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 258؛ سيد حسين مدرسى
طباطبائى، ميراث مكتوب شيعه از سه قرن نخستين هجرى، ص 20 - 22؛ محمد على مهدوى راد،
آفاق تفسير، ص 371 و 98 - 104 و تئودر نلدكه، همان، شماره 19، ص 107.
(995) -
نك: ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج 1، ص 7 - 8 و ج 2، ص 705 - 706 و ج 3، ص 990
- 1017.
(996) -
نك: ابوالقاسم خويى، البيان، ص 240 - 249؛ سيد جعفر مرتضى عاملى، حقائق هامة حول
القرآن الكريم، ص 51، 103، 131؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 11، ص 44 - 45؛
طبرسى، مقدمه جمع البيان، فى خامس؛ سيد محمد باقر حكيم، علوم قرآنى، ص 103 و 117؛
تئودرنلدكه، نقد و بررسى روايات جمع قرآن، علوم حديث،
شماره 35 - 36، ص 90 و محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 396.
(997) -
محمد على مهدوى راد، همان، ص 365 - 367.
(998) -
حسن خرقانى، وحيانى بودن ساختار قرآن، ص 326 - 351 و نك: عبدالصبور شاهين، تاريخ
قرآن، ص 186 و 208.
(999) -
محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 263 و 335.
(1000) -
نك: سيد محمد باقر حكيم، علوم قرآنى، ص 117.
(1001) -
ابن سعد، نام امام على (عليه السلام) را در شمار جامعان قرآن در عهد نبوى نياورده
است (الطبقات الكبرى، ج 2، ص 271 - 272)
(1002) -
ابن ضريس، فضائل القرآن، ص 36.
(1003) -
سيد على موسوى دارابى، نصوص فى علوم القرآن، ج 3، ص 135 - 136.
(1004) -
مجلسى، بحار الانوار، ج 89، ص 78 - 79 و 99.
(1005) -
تفسير قمى، ج 2، ص 451.
(1006) -
محمد باقر ابطحى، جامع الاخبار و الآثار عى النبى و الائمة الاطهار، ج 1، ص 45.
(1007) -
ابن سيرين (د 110 ق) به عكرمه (د 107ق) مىگويد: آيا مصحف را به ترتيب نزول تأليف
كردند!؟ او در پاسخ مىگويد: اگر جن و انس دست كمك به يكديگر دهند تا آن را مطابق
ترتيب نزول، تأليف كنند، از عهده آن بر نمىآيند (ابن ضريس، فضائل القرآن، ص 35 -
36).
(1008) -
توبه، آيه 6؛ بقره، آيه 75؛ فتح، آيه 15.
(1009) -
قرآن در اسلام، ص 120.
(1010) -
بحار الانوار، ج 24، ص 328.
(1011) -
تفسيد عياشى، ج 2، ص 203.
(1012) -
چنان كه مىفرمايد: والله ما نزلت آية و قد علمت فيما نزلت
و أين نزلت و على من نزلت؛ ان ربى وهب لى قلبا عقولا و لسان طلقا (ابن سعد،
الطبقات الكبرى، ج 2، ص 257) و نك: محمد بن حسن صفار، بصائر الدرجات، ص 98536؛
مجلسى، بحار الانوار، ج 89، ص 97 - 99 و سيوطى، الدرالمنثور، ج 8، ص 247.
(1013) -
البته بعيد نيست كه محتواى كتاب على،
جامعه يا جفر شامل تعاليم
نبوى در زمينه قرآنشناسى و مانند آن بوده باشد (قس: سيد حسين مدرسى طباطبائى،
ميراث مكتوب شيعه از سه قرن نخستين هجرى، ص 23 - 30).
(1014) -
براى نمونه نك: كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 168؛ محمد بن حسن صفارت بصائر الدرجات،
ص 195 - 196 و صدوق، كتاب الخصال، ج 2، ص 358.
(1015) -
فيض كاشانى، الصافى فى تفسير القرآن، ج 1، ص 33 (المقدمة الرابعة) و مجلسى،
بحارالانوار، ج 89، ص 78 - 106.
(1016) -
لقمان، آيه 27.
(1017) -
كهف، آيه 109.
(1018) -
براى نمونه نك: طوسى، تهذيب الاحكام، ج 1، ص 386؛ كلينى، اصول كافى، ج 1، ص 60 و
100 - 102؛ نورى، مستدرك الوسائل، ج 17، ص 311 و 322 و طباطبائى، الميزان، ج 8، ص
93 - 94.
(1019) -
ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 12.
(1020) -
همان، ص 15 - 16.
(1021) -
نك: همان، ص 12 - 15 و 38؛ ابن ضريس، فضائل القرآن، ص 38؛ محمود راميار، تاريخ
قرآن، ص 291 و 302 - 317؛ سيد جعفر مرتضى عاملى، حقائق هامة حول القرآن الكريم، ص
116 و 130؛ محمد حسين على صغير، تاريخ القرآن، ص 28 و 83 - 85؛ عبدالصبور شاهين،
تاريخ قرآن، ص 113 - 114؛ رژى بلاشر، در آستانه قرآن، ص 53 و تئودر نلدكه،
نقد و بررسى روايات جمع قرآن، علوم حديث، شماره 35 -
36، ص 88 - 90.
(1022) -
ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 11 - 12 و سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 182.
(1023) -
براى گزارش اين قرائات نك: ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 60 - 101 و 174؛ ابن
شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج 3، ص 998 - 999؛ عبدالصبور شاهين، تاريخ قرآن، ص 78
- 96 و 142 - 207؛ فؤاد سزگين كتاب فى القراءة از يحيى بن يعمر (د 89ق) را كه در
واسط عراق تأليف شده است، كاملترين عنوانى مىداند كه به اختلاف قرائات در مصاحف
مشهور پرداخته است. گويند اين كتاب تا سده چهارم قمرى، يكى از مراجع معتبر بوده است
(تاريخ نگارشهاى عربى، ج 1، ص 37).
(1024) -
ابن شبه، همان، ج 3، ص 990 - 1013. بر پايه برخى گزارشهاى ديگر، اختلاف قرائات
باعث شد كه انصار در زمان خلافت عمر به او پيشنهاد ارائه مصحفى واحد را بدهند، ولى
عمر آن را نپذيرفت (همان، ج 2، ص 706). با اين حال بارها نسبت به قرائات تفسيرى و
تصريفى ابى بن كعب واكنش نشان مىداد (همان، ج 2، ص 706 - 712). ابن عباس مىگويد:
عمر مىگفت: ابى بن كعب قرآن خوانترين ما بود. با اين حال
بسيارى از قرائات او را رها كرديم (همان، ج 3، ص 1009).
(1025) -
برخى، رسالههايى را كه با موضوع اختلاف مصاحف امصار
از ابتداى سده دوم قمرى نگاشته شدهاند (نك: ابن نديم، الفهرست، ص 38 - 39)، ناشى
از اختلاف مصاحف امام در زمان عثمان مىدانند. با فرض قبول اين نظر، اختلاف اين
مصاحف در مواردى كه موجب اختلاف قرائت مىگردد، به بيش از 40 مورد نمىرسد (نك:
غانم قدورى، رسم الخط مصحف، ص 639 - 646 و ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 49 - 58).
(1026) -
ابن شبه، همان، ج 3، ص 990 - 1009؛ ابن ابى داود، همان، ص 25 - 34 و 43 - 44؛
سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 187 - 194؛ محمد حسين على صغير، تاريخ القرآن، ص 87 - 91 و
محمود راميار، تاريخ قرآن، 407 - 464.
(1027) -
ابن شبه، همان، ج 3، ص 991.
(1028) -
همان، ج 3، ص 992.
(1029) -
ابن ابى داود، همان، ص 30.
(1030) -
قالوا كان القرآن كتبا فتركتها الا واحدا (فقال عثمان:) ألا
و ان القرآن واحد جاء من عند واحد و انما أنا فى ذلك تابع لهولاء (تاريخ
الطبرى، ج 3، ص 384).
(1031) -
نك: ابن شبه، همان، ج 3، ص 998 - 999 و 1009؛ ابن ابى داود، همان، ص 29 و 44 -
46؛ ابو عمرودانى، المقنع، ص 16 - 19 و 123؛ محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 455 و
عبدالصبور شاهين، تاريخ قرآن، ص 139.
(1032) -
ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج 3، ص 1006 - 1007 و قس: همان، ج 3، ص 1114.
(1033) -
ابى ابن داود، همان، ص 45 - 46.
(1034) -
احمد پاكتچى، ابن مجاهد، دائرة العارف بزرگ اسلامى، ج
4، ص 582 - 584.
(1035) -
ابن نديم، الفهرست، ص 35.
(1036) -
نك: ابن شبه، همان، ج 3، ص 1000 - 1002؛ ابن فارس، الصاحبى فى فقه اللغة، ص 37.
در روايتى از امام على (عليه السلام) آمده است: اگر من جاى
عثمان بودم، همان كار را با مصاحف انجام مىدادم (ابن ابى داود، همان، ص 30
و 19) و نك: ابن شبه، همان، ج 3، ص 995 - 996.
(1037) -
سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 190.
(1038) -
ابن ابى داود، همان، ص 39 و نك: ابن شبه، همان، ج 3، ص 1015 و محمود راميار،
همان، ص 429.
(1039) -
كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 601.
(1040) -
نك: ابن شبه، همان، ج 3، ص 1016.
(1041) -
ابن عطيه، المحور الوجيز، ج 3، ص 3.
(1042) -
سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 204.
(1043) -
اجوبة المسائل، ص 121.
(1044) -
تذكرة الفقهاه، ج 3، ص141.
(1045) -
البيان، ص 198 و 258.
(1046) -
زبان (language) از توانايىهاى ذهن انسان و كار اصلى آن، ايجاد ارتباط ميان
انسانهاست و گفتار (speech) نمود آوايى زبان است.
(1047) -
آلبرتين گاور، تاريخ خط، ص 1 - 2 و 35.
(1048) -
همان، ص9 - 30 و مهرى باقرى، مقدمات زبانشناسى، ص 257 - 266.
(1049) -
الفبا، دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ج 10، ص 47.
(1050) -
مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 143.
(1051) -
ابن نديم، الفهرست، ص 8 و ابن فارس، الصاحبى فى فقه اللغه، ص 34.
(1052) -
ابن نديم، همان، ص 7.
(1053) -
سهيله ياسين الجبورى، اصل الخط العربى، ص 23.
(1054) -
بلاذرى، فتوح البلدان، ص 456 - 457 و ابو عمرودانى، المقنع، ص 19. با توجه به اين
روايت و شباهت اندك خط استرانجلو با خط مصاحف، برخى معتقدند كه خط كوفى از اين خط
مشتق شده است. براى نقد آن نك: غانم قدورى، رسم الخط مصحف، ص 30 - 31؛
(1055) -
ابن نديم، الفهرست، ص 7.
(1056) -
ابو عمرو دانى، المحكم فى نقط المصاحف، ص 26.
(1057) -
مقدمه ابن خلدون، ج 2، ص 829.
(1058) -
سهيله ياسين الجبورى، اصل الخط العربى، ص 26 - 28 و لوح (1).
(1059) -
الفهرست، ص 8 و ابن جنى، الخصائص، ج 1، ص 392.
(1060) -
نك: غانم قدورى، رسم الخط مصحف، ص 25 - 51.
(1061) -
آذرتاش آذرنوش، راههاى نفوذ فارسى در فرهنگ و زبان عرب جاهلى، ص 47، 63 - 75.
(1062) -
آذرتاش آذرنوش، همان، ص 57 - 68.
(1063) -
اين خط منشأ خط يونانى نيز هست كه ساير خطوط اروپايى از آن مشتق شدهاند.
(1064) -
اين خط شامل 22 حرف است كه به علت درشت بودن و شكل ظاهرى آن، عبرى مربع خوانده
شده است.
(1065) -
برخى اين خط را مشتق از خط سينايى مىدانند. قديمىترين نوشته آن مربوط به 1300
تا 800 قم است (غانم قدورى، همان، ص 34).
(1066) -
آذرتاش آذرنوش، همان، ص 64 و 65 و نك: حبيب الله فضائلى، اطلس خط، ص 67 و ناجى
زين الدين مصرف، بدائع الخط العربى، ص 33.
(1067) -
شكل حروف الفباى اين خط با خط نسخ كه در حدود قرن چهارم قمرى به وجود آمد، متفاوت
است.
(1068) -
محمود شكر الجبورى، المدرسة البغدادية فى الخط العربى، ص 74، 120 - 127؛ ابن سيد،
الاقتضاب فى شرح ادب الكتاب، ص 89؛ كامل سلمان الجبورى، موسوعة الخط العربى، الخط
الكوفى، ص 51 - 64؛ عبدالعزيز حميد صالح، الخط العربى، ص 149 و همو، الفهرست، ص
(1069) -
ابن منظور، لسان العرب، ج 12، ص 98.
(1070) -
سهيله ياسين الجبورى، اصل الخط العربى، لوح 1 و 3، ص 26 - 31.
(1071) -
همان، ص 141 - 144.
(1072) -
كامل سلمان الجبورى، همان، ص 67.
(1073) -
براى مطالعه انواع خط كوفى نك: همان، ص 68 - 200.
(1074) -
زين العابدين صفوى، رسالة احياء الخط (الكوفى).
(1075) -
خطى كه هر يك از حروف آن از لحاظ وضع و اندازه، با حرف الف
متناسب است (محمد آصف فكرت، ابن بواب دائرة المعارف
بزرگ اسلامى، ج 3، ص 141).
(1076) -
على رفيعى، ابن مقله، دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ج
4، ص 683 - 685.
(1077) -
غلامحسين يوسفى، خوشنويسى، ص 35 - 63.
(1078) -
مرتضى رزم آرا، زبانشناسى قرآن، ص 39.
(1079) -
اين الفبا براساس رسالة احياء الخط (الكوفى)، تأليف زين العابدين صوفى تهيه شده
است.
(1080) -
مهرى باقرى، مقدمات زبانشناسى، ص 17.
(1081) -
نك: زرقانى، مناهل العرفان، ج 1، ص 373 - 377.
(1082) -
المحكم، ص 3.
(1083) -
غانم قدورى، رسم الخط مصحف، ص 430.
(1084) -
زين العابدين صفوى، رساله احياء الخط (الكوفى).
(1085) -
مهرداد شوقى حقدوست، برخوردى نو با كهنترين خط اسلامى، ص 31.
(1086) -
مارتين لينگز، هنر خط و تذهيب قرآنى، ص 16.0
(1087) -
مهرى باقرى، همان، ص 122 - 126.
(1088) -
براى توصيف صامتها و مصوتهاى زبان عربى نك: بهمن زندى، درآمدى بر آواشناسى زبان
عربى و تجويد قرآن، ص 60 - 95 و ابراهيم انيس، آواشناسى زبان عربى.
(1089) -
محمدرضا ستودهنيا، بررسى تطبيقى ميان علم تجويد و آواشناسى، ص 63 (به نقل از
محمد خولى، الاصوات، اللغويه، ص 99).
(1090) -
واج (phonem)، آوايى است كه مىتواند در يك ساخت آوايى جانشين آوايى ديگر شود و
آن ساخت را به ساخت ديگرى تبديل كند. به عبارتى ديگر، واج كوچكترين واحد صوتى است
كه مميز معناست (مهرى باقرى، مقدمات زبانشناسى، ص 135)؛ از اين رو، اصواتى چون نون
خفيف، اف تفخيم، الف اماله شده، شين مايل به جيم و صاد مايل به زاء در رديف واجهاى
زبان قرآن قرار نمىگيرند (محمد انطاكى، آواشناسى، ص 45).
(1091) -
علق، آيه 15.
(1092) -
يوسف، آيه 32.
(1093) -
چون يكنواخت سازى متن مصاحف در زمان عثمان انجام گرفته است، در متون متأخر، اصلاح
رسم الخط عثمانى به جاى رسم الخط
قرآن به كار مىرود؛ در حالى كه عثمان و كميته توحيد مصاحف، در رسم الخط
قرآن هيچ تغييرى انجام ندادند و دقيقا مطابق رسم الخطى كه تحت نظارت و اشراف
پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) انجام شد، عمل كردند، از اين رو به نظر
مىرسد كاربرد آن بىمعنا باشد.
(1094) -
ارزش آوايى هر يك از نشانههاى نوشتارى و سير تحول شكل ظاهرى آنها را نيز
مىتوان در علم رسمالخط بررسى كرد (محمد تهرانى، دگرگونىهاى
رسمالمصحف با وسواس و احتياط همراه بوده است، گلستان قرآن، شماره 32، ص
17).
(1095) -
نك، سيوطى، الاتقان، نوع 76 و زركشى البرهان، نوع 25.
(1096) -
غانم قدورى، رسم الخط مصحف، ص 559 و 651 و فؤاد سزگين، تاريخ نگارشهاى عربى، ج
1، ص 35 - 37.
(1097) -
غانم غدورى، رسم الخط مصحف، ص 149 - 153.
(1098) -
ص 38 - 39.
(1099) -
در زبانشناسى، به كوچكترين مجموعه واجى كه مىتوان آن را در يك دم زدم بىفاصله
ادا كرد، هجا (syllable) مىگويند (مهرى باقرى، همان، ص 141).
(1100) -
ابو عمرو دانى، المقنع، ص 96 - 103.
(1101) -
آل عمران، آيه 133.
(1102) -
فرقان، آيه 25.
(1103) -
شمس، آيه 15.
(1104) -
حديد، آيه 24.
(1105) -
توبه، آيه 100.
(1106) -
ابوعمرو دانى، همان، ص 106 - 114؛ غانم قدوريت همان، ص 637 - 646.
(1107) -
نك: ابوعمرو دانى، المقنع، ص 23 - 24.
(1108) -
همان، ص 26، 30، 46و...
(1109) -
نائطى اركاتى، نثر المرجان، ص 18.
(1110) -
همان، ج1، ص 94 تا آخر ج 10.
(1111) -
نك: ابراهيم پورفرزيب و ديگران، بررسى علمى - تطبيقى رسم المصحف و ضبط المصحف، ص
51 - 98.
(1112) -
مثلا در دستور خط فارسى، واژه خواهر با يك
و افزوده مىشود. در الفباى خط انگليسى، حرف (s) در
واژههاى (so) (rose) و (suger) به ترتيب نماينده صداى س،
ز و ش است يا در واژه
(talk) حرف (l) و در (pshychology) حرف (p) خوانده نمىشود.
(1113) -
تغيير و تحول زبان يا ناشى از قرار گرفتن آن در موقعيتها، مكانها و زمانهاى
مختلف است يا از استفادههاى مختلف طبقات و گروههاى اجتماعى يا اشخاص منفرد از آن
ناشى مىشود.
(1114) -
عبدالهادى فضلى، القرائات القرآنية، ص 75.
(1115) -
بهمن زندى، در آمدى بر آواشناسى زبان عربى، ص 72.
(1116) -
آذرتاش آذرنوش، راههاى نفوذ فارسى در فرهنگ و زبان عرب جاهلى، ص 114.
(1117) -
غانم قدورى، همان، ص 274 و 321. به درستى معلوم نيست از چه زمانى واژه
همزه براى ناميدن اين صامت به كار رفته است؟! در متون
كهن زبانشناسى عربى در آغاز قرن دوم قمرى، اصلاح همزه وصل به معناى الف وصل كاربرد
داشته است (همان، ص 399 - 400؛ ابراهيم انيس، آواشناسى زبان عربى، ص 104 - 105 و
114) و قبل از آن در روايتى نبوى واژهى نبر درباره
آواى همزه آمده است (ابن منظور، لسان العرب، ج 5، ص 189).
(1118) -
ابراهيم انيس، آواشناسى زبان عربى، ص 104 - 106.
(1119) -
محمد رضا حاجى اسماعيلى، تبلور گويشهاى عربى در قرائات سبع،
مطالعات اسلامى، شماره 60، ص 167.
(1120) -
غانم قدورى، همان، ص 320 - 406 و محم انطاكى، آواشناسى، ص 64 - 105.
(1121) -
بنابراين در اين موارد نيازى به نگارش علامت جديد همزه (ء) بر روى
الف يا زير آن نيست.
(1122) -
اعراف، آيه 145؛ انبياء، آيه 37.
(1123) -
ذاريات، آيه 47.
(1124) -
قلم، آيه 6.-
(1125) -
ابراهيم، آيه 5.
(1126) -
آل عمران آيه 144 و انبياء، آيه 34.
(1127) -
برخى با توجه به اين كلمات و مانند آن در اولئك و
ايتاى ذى القربى بر اين باورند كه
الف و ى در اين موارد، نشانه مصوتهاى كوتاهاند
(نك: همو، رسم الخط مصحف، ص 356 - 359 و 375).
(1128) -
صافات، آيه 98.
(1129) -
نمل، آيه 21.
(1130) -
توبه، آيه 47.
(1131) -
آل عمران، آيه 158.
(1132) -
همان، آيه 15.
(1133) -
انعام، آيه 19؛ آيه نمل، 55، آيه عنكبوت، آيه 29 و فصلت، آيه
(1134) -
نمل، آيه 67.
(1135) -
شعراء، آيه 41.
(1136) -
واقعه، آيه 47.
(1137) -
يس، آيه 19.
(1138) -
صافات، آيه 86.
(1139) -
قمر، آيه 25.
(1140) -
ص، آيه 8.
(1141) -
واقعه، آيه 47 و صافات، آيه 16.
(1142) -
نمل، آيه 67 و صافات، آيه 16.
(1143) -
ابو عمرو دانى، المحكم فى نقط المصاحف، ص 94.
(1144) -
مائه و مائتين در همه جاى قرآن با
الف و ى نگارش شده كه به
عقيده غانم قدورى الف اشاره به قرائت قديمى آن دارد و
ى اشاره به قرائت فعلى آن؛ يعنى خط هر دو قرائت را حفظ
كرده است (رسم الخط مصحف، ص 385 - 386).
(1145) -
همان، ص 340 - 342.
(1146) -
آل عمران، آيه 91.
(1147) -
بقره، آيه 260.
(1148) -
نحل، آيه 5.
(1149) -
بقره، آيه 102.
(1150) -
ابراهيم، آيه ؛ ص، آيات 21 و 67 و تغابن، آيه 5.
(1151) -
هود، آيه 87.
(1152) -
فاطر، آيه 28 و شعرا، آيه 197.
(1153) -
يونس، آيه 15.
(1154) -
شورى، آيه 51
(1155) -
نك: ابو عمرو دانى، المحكم، ص 95 - 237.
(1156) -
غانم قدورى، همان، ص 265.
(1157) -
يونس، آيه 101.
(1158) -
رعد، آيه 5.
(1159) -
قمر، آيه 5.
(1160) -
شورى، آيه 24.
(1161) -
بهمن زندى، درآمدى بر آواشناسى زبان عربى، ص 99.
(1162) -
يونس، آيات 15 و 21.
(1163) -
ابراهيم، آيه 36.
(1164) -
اسراء، آيه 1.
(1165) -
حج، آيه 4.
(1166) -
قصص، آيه 20 و يس، آيه 20.
(1167) -
فتح، آيه 29.
(1168) -
حاقه، آيه 11.
(1169) -
غانم قدورى، همان، ص 286 - 289.
(1170) -
همان، 289 - 300.
(1171) -
همان، ص 301 - 308.
(1172) -
قريش، آيه 3.
(1173) -
يوسف، آيه 85.
(1174) -
نساء، آيه 176.
(1175) -
بقره، آيه 226.
(1176) -
آل عمران، آيه 184؛ اعراف، آيه 116؛ يوسف، آيات 16 و 18؛ نور، آيات 11 و 13؛
فرقان، آيه 4؛ نمل، آيه 84 و حشر، آيه 10.
(1177) -
بقره، آيات 61 و 90 و آل عمران، آيه 112.
(1178) -
حشر، آيه
(1179) -
غانم قدورى، همان، 308 - 319.
(1180) -
فرقان، آيه 21.
(1181) -
اعراف، آيات 77 و 166 و ذاريات، آيه 44.
(1182) -
سبأ، آيه 5.
(1183) -
حج، آيه 51.
(1184) -
در آيه 48 سوره كهف، كلمه لكن به صورت
لكنا (با يك الف افزوده) كتابت شده است.
(1185) -
نك: غانم قدورى، همان، ص 546 - 549، 239 - 243، 460.
(1186) -
نك: همان، 243 - 249.
(1187) -
الفبا، دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ص 52.
(1188) -
البرتين گاور، تاريخ خط، ص 125. در طرح نشر كلام الله همين ويژگى در خط خود اعراب
قرآنى به نام قرآن خود آوا و دو
آوا ديده مىشود (نگ: رضا كيان زاد، خط دو آوا،
دانشنامه قرآن و قرآن پژوهى، ص 991 - 993).
(1189) -
سهيله ياسين الجبورى، اصل الخط العربى، ص 148.
(1190) -
آذرتاش آذرنوش، راههاى نفوذ فارسى در فرهنگ و زبان عرب جاهلى، ص 66.
(1191) -
نك: همو، ابوالاسود دئلى، دائره المعارف بزرگ اسلامى
و غانم قدورى، رسمالخط مصحف، ص 463 و 481.
(1192) -
نقطه افزون بر نشان دادن مصوتهاى كوتاه و تنوين، براى تفكيك حروف متشابه الفباى
خط قرآن (ب،ت، و...) كه به آن اعجام مىگويند، نيز به
كار مىرفت؛ همچنين در برخى مصاحف، پايان آيات با كمك سه نقطه نشان داده مىشد (
ابو عمرو دانى، المحكم، ص 2 و سيوطى، الاتقان، ج 2، ص 1183)
(1193) -
نك: ابن ضريس، فضائل القرآن، ص 41 - 43؛ ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 153 -
161؛ ابو عمرو دانى، المحكم، ص 10 - 17 و سيوطى، همان، ج 2، ص 1182 - 1185.
(1194) -
ابو عمرو دانى، همان، ص 7؛ ابراهيم پورفرزيب و ديگران، بررسى علمى - تطبيقى رسم
المصحف و ضبط المصحف، ص 112 - 116.
(1195) -
در مصحفى به خط نسخ ريحانى، نگاشته ابن بواب در سال 391ق، اين علائم به كار رفته
است (محمد آصف فكرت، ابن بواب، دائره المعارف بزرگ
اسلامى، ج 3، ص 141).
(1196) -
ابو عمرو دانى، همان، ص 227؛ غانم قدورى، رسم الخط مصحف، ص 464 - 491 و ابراهيم
پورفرزيب و ديگران، همان، ص 112 - 116.
(1197) -
ضبط در لغت يعنى حفظ كردن شىء همراه با دقت و احتياط. از منابع مهم اين فن
مىتوان به المحكم فى نقط المصاحف ابو عمرو دانى، مورد الظمآ فى فنى الرسم و الضبط
خراز و شرح آن، دليل الحيران، از ابراهيم بن احمد مارغنى تونسى اشاره كرد. در كتاب
بررسى علمى - تطبيقى رسم المصحف و ضبط المصحف سير تحول علائم به كار رفته در ضبط
المصحف تا زمان حاضر ارائه شده است.
(1198) -
ابو عمرو دانى، المحكم، ص 11 و 17.
(1199) -
سيوطى، الاتقان، ج 2، ص 1184.
(1200) -
همو، المحكم، ص 19، 22 و كتاب النقط، ص 130.
(1201) -
بهاء الدين خرمشاهى، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهى، ص 2072 - 2073.
(1202) -
همو، المحكم، ص 21، 56 و 210.
(1203) -
نك: ابراهيم پورفرزيب و ديگران، همان، ص 99 - 173.
(1204) -
رسمالخط مصحف، ص 51، 191، 686. ابن جوزى نيز معتقد است كه رسمالخط قرآن بر
برخوردارى صحابه از فضلى بزرگ در علم هجاء و فهم عميقشان در تحقيق هر علمى دلالت
دارد. (نك: عبدالحى كتانى، نظام الحكومة النبويه، ج 2، ص 298 - 299).
(1205) -
تأويل مشكل القرآن، ص 56 - 57.
(1206) -
تاريخ المدينة المنوره، ج 3، ص 1013.
(1207) -
همان.
(1208) -
سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 585 و نك: ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 41 - 42.
(1209) -
نك: ترجمه و شرح قصيده عقيلة اتراب القصائد، گنجينه
بهارستان 15، ص 496 - 497؛ ابن عرب اصفهانى، منهل العطشان فى
رسم احرف القرآن و همان، ص 258 - 261.
(1210) -
المقنع، ص 119 - 120.
(1211) -
سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 586.
(1212) -
همان.
(1213) -
طه، آيه 63.
(1214) -
نساء، آيه 162.
(1215) -
مائده، آيه 69.
(1216) -
ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 43.
(1217) -
همان، ص 42. و نك: همو، تاريخ المدينة المنوره، ج 3، ص 1014.
(1218) -
غانم قدورى، همان، ص 201 - 202.
(1219) -
براى توجيهات مختلف نحوى نك: طوسى، التبيان، ج 7، ص 183 - 185 و ج 3، ص 390، 592
و سيوطى، همان، ص 588 - 590.
(1220) -
نك: بنت الشاطىء، التفسير البيانى، ج 1، ص 10، 41 - 42 و 94 - 97؛ همو اعجاز
بيانى قرآن، ص257 - 304. به گفته غانم قدورى درستى روايت قرائت، بهترين دليل بر
علو فصاحت، بلاغت و عربيت آن است و نيازى به پيدا كردن گفتار يا شعرى قديمى در
توجيه درستى آن نيست. فخر رازى (د 666ق) در اين مقام گفته است:
وقتى ما درستى يك لغت و ساخت زبانى را به دليل كاربرد آن در يك شعر مجهول جايز
مىدانيم، پس جواز آن به علت كاربردش در قرآن، شايستهتر است. بسيار ديده شده كه
نحوىها در بيان و توضيح الفاظ (و جملات) قرآن متحير ماندهاند و چون در توجيه آن،
بيتى از يك شاعر ناشناخته پيدا مىكنند، خوشحال مىشوند. من بسيار از اين كار تعجب
مىكنم، زيرا آنها اين بيت مجهول را كه مطابق با آيه قرآن است، دليل بر صحت آيه
مىانگارند؛ در حالى كه اگر كاربرد قرآنى آن را دليلى بر درستى آن بيت مىدانستند،
پسنديدهتر و اولىتر بود (رسمالخط مصحف، ص 202).
(1221) -
زرقانى، مناهل العرفان، ج 1، ص 387.
(1222) -
ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 42.
(1223) -
العربيه، ص 235 - 246.
(1224) -
التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج 10، ص 178.
(1225) -
معجم متن اللغة، ج 5، ص 163.
(1226) -
ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 42.
(1227) -
نك: ابو عمرودانى، المفنع، ص 120 و غانم قدورى، رسمالخط مصحف، ص 198.
(1228) -
آلوسى (د 1270ق) معتقد است كه صحابه قواعد كتابت و رسمالخط عربى را به خوبى
مىدانستند؛ جز اين كه آنان در برخى موارد از روى حكمت و فلسفهاى بر خلاف آن قواعد
عمل كردهاند (محمد هادى معرفت، علوم قرآنى، ص 163).
(1229) -
متقى هندى، كنز العمال، ج 1، ح 2808، ص 611.
(1230) -
سيوطى تت همان، ج 1، ص 575.
(1231) -
ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 380.
(1232) -
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 259.
(1233) -
ابن ابى داود، منظور از لحن در اين روايات را لهجه
مىداند (المصاحف، ص 41).
(1234) -
سيوطى، همان، ج 1، ص 590 - 592 و زرقانى، مناهل العرفان، ج 1، ص 388 - 392.
(1235) -
زخرف، آيه 19.
(1236) -
ابو عمرو دانى، المحكم، ص 21.
(1237) -
تاريخ القرآن، ص 175.
(1238) -
البرهان، ج 2، ص 10 - 11.
(1239) -
زركشى در البرهان فى علوم القرآن، نوع 25، 44 صفحه را به مطالب اين كتاب اختصاص
داده است.
(1240) -
مقدمه ابن خلدون، ج 2، ص 831.
(1241) -
غانم قدورى، رسمالخط مصحف، ص 66 - 67.
(1242) -
همان، ص 191 - 193 و ص 308 - 309.
(1243) -
محمد هادى معرفت، تاريخ قرآن، ص 127 - 128. نائطى اركاتى (د 1238ق) به نقل از
كسانى آورده است: فى خط المصحف عجائب و غرائب تحيرت فيها عقول
العقلاء و عجزت عنها آراء الرجال البلغاء، و كما أن لفظ القرآن معجز فكذلك رسمه
خارج عن طوق البشر؛ و الحكمة فى الرسم أن لا يعتمد القارى على المصحف بل يأخذ
القرآن من أفواه الرجال الآخذين عن رسولالله (صلى الله عليه و آله و سلم) بالسند
العالى (نثر المرجان، ج 1، ص 12).
(1244) -
غانم قدورى، رسمالخط مصحف، ص 180 و 142.
(1245) -
مفردات، ص 515.
(1246) -
تاريخ قرآن، ص 78.
(1247) -
محمد جواد مشكور، فرهنگ تطبيقى زبان عربى با زبانهاى سامى و ايرانى، ج 2، ص 974.
(1248) -
ابن هشام، السيرة النبويه، ج 1، ص 269 و محمد عزة دروزه، القرآن المجيد، ص 21.
(1249) -
متقى هندى، كنزالعمال، ج 10، ح 29300، ص 244 و نورى، مستدرك الوسائل، ج 4، ح
4973/2، ص 371.
(1250) -
شهيد ثانى، منية المريد، ص 179.
(1251) -
همان و نورى، همان، ج 4، ح 4972/1، ص 371.
(1252) -
متقى هندى، همان، ج 10، ح 29313، ص 246.
(1253) -
ج 2، ص 235.
(1254) -
نافع اين كلم را مطابق قرائت عامه فرهن خوانده است
(نك: احمد مختار عمر و عبدالعال سالم مكرم، معجم القرائات القرآنية، ج 1، ص 227).
(1255) -
ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 116.
(1256) -
حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج 2، ص 238.
(1257) -
همان، ج 2، ص 233.
(1258) -
همان، ج 2، ص 255.
(1259) -
همان، ج 2، ص 232.
(1260) -
نك: مقدمة المبانى، ص 149 و ابن جزرى، النثر فى القرائات العشر، ج 1، ص 12.
(1261) -
خالد عبدالرحمن العك، تاريخ توثيق نص القرآن الكريم، ص 47.
(1262) -
همان، ص 81.
(1263) -
تاريخ قرآن، ص 69.
(1264) -
نورى، مستدرك الوسائل، ج 4، ح 4575/9، ص 234.
(1265) -
عبدالحى كتانى، نظام الحكومة النبويه، ج 2، ص 279.
(1266) -
نك: حسن مصطفوى، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج 7، ص 201 - 205.
(1267) -
راغب اصفهانى، مفردات، ص 359.
(1268) -
ابن منظور، لسان العرب، ج 1، ص 639.
(1269) -
همان، ص 641 و احمد رضا، معجم متن اللغة، ج 4، ص 276.
(1270) -
متقى هندى، كنزالعمال، ج 1، ح 2262، ص 510.
(1271) -
محمد، آيه 24.
(1272) -
ص، آيه 29.
(1273) -
محمد على لسانى فشاركى، جزوه قرآنشناسى، ص 31 - 32.
(1274) -
مقدمة المبانى، ص 35.
(1275) -
ابو عمرودانى، المحكم، ص 11 و المقنع، ص 19.
(1276) -
همان.
(1277) -
خالد عبدالرحمان العك، تاريخ توثيق القرآن الكريم، ص 56 و نك: زرقانى، مناهل
العرفان، ج 1، ص 380.
(1278) -
همان.
(1279) -
همان.
(1280) -
محمد بم غوث نائطى، نثر المرجان، ص 17.
(1281) -
ابراهيم پورفرزيب و ديگران، بررسى علمى - تطبيقى رسم المصحف و ضبط المصحف، ص 34 -
45.
(1282) -
همان، ص 38 - 39.
(1283) -
محمد على لسانى فشاركى، تفسير روحانى، ص 66.
(1284) -
بينات، شماره 2، ص 92 - 93.
(1285) -
ابراهيم پورفرزيب و ديگران، همان، ص 40 - 41.
(1286) -
همان، ص 45 و محمد هادى معرفت، علوم قرآنى، ص 162 - 167.
(1287) -
زرقانى، مناهل العرفان، ج 1، ص 380.
(1288) -
البرهان، ج 2، ص 15.
(1289) -
الفقه حول القرآن الحكيم، ص 56.
(1290) -
از جمله مىفرمايند: اذا حليتم مصاحفكم و زخرفتم مساجدكم
فالدبار عليكم (ابوبكر عبدالرزاق صنعانى، المصنف، ج 3، ص 154. و نك: طوسى،
تهذيب الاحكام، ج 6، ص 421؛ ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 168 و عبدالرحمن بن احمد
رازى، كتاب فضائل القرآن و تلاوته و خائص تلاوته و حملته، ص 147).
(1291) -
كلينى، اصول كافى، ج 2، ح 8، ص 629.
(1292) -
ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 167 - 169.
(1293) -
شهيد ثانى، منية المريد، ص 179.
(1294) -
همان.
(1295) -
متقى هندى، كنزالعمال، ج 10، ح 29313، ص 246.
(1296) -
توبه، آيه 91.
(1297) -
نك: حجر، آيه 87.
(1298) -
نك: بروج، آيه 21: بل هو قرآن مجيد.
(1299) -
قرطبى، التذكار فى افضل الاذكار، ص 144.
(1300) -
متقى هندى، همان، ج 2، خ 4190 و ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 152.
(1301) -
ابن ابى داود، همان، ص 151.
(1302) -
همان.
(1303) -
همان.
(1304) -
متقى هندى، همان، ج 2، ح 4165، ص 332.
(1305) -
نك: سيوطى، الاتقان، ج 2، ص 1147.
(1306) -
آلبرتين گاور، تاريخ خط، ص 222.
(1307) -
علوم القرآن، عندالمفسرين، ج 1، ص 487.
(1308) -
متقى هندى، همان، ج 10، ح 29168، ص 221. نووى در شرح اين حديث گفته است:
منظور نهى از كتابت حديث به همراه قرآن در يك صحيفه است تا با
يكديگر خلط نشوند (محمد طاهر كردى، تاريخ القرآن، ص 21).
(1309) -
سهيله ياسين الجبورى، اصل الخط العربى، ص 147 - 159؛ آلبرتين گاور، تاريخ خط، ص
109 و 122 و يوهانس فردريش، تاريخ خطهاى جهان، ص 109 - 110.
(1310) -
بلاذرى، فتوح البلدان، ص459 - 460.
(1311) -
همو، اصل الخط العربى، ص 156.
(1312) -
غانم قدورى، رسمالخط مصحف، ص 459 - 500؛ ابو عمرو دانى، المحكم، ص 2 - 7؛ ابن
ابى داود، همان، ص 158 و ريچارد فراى، عصر زرين فرهنگ ايران، ص 102.
(1313) -
ابن ابى داود، همان، ص 161.
(1314) -
ابو عمرو دانى، همان، ص 15.
(1315) -
ابن ضريس، فضائل القرآن، ص 41 - 43؛ ابن ابى داود، همان، ص 153 - 161؛ دانى،
المحكم، ص 2 - 17 و سيوطى، همان، ج 2، ص 1181 - 1183.
(1316) -
سيوطى، همان، ج 2، ص 1183.
(1317) -
هيثمى، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج 7، ص 158.
(1318) -
ابن ابى داود، همان، ص 158 - 159.
(1319) -
صبحى صالح، مباحثى در علوم قرآن، ص 151 و ابن ابى داود، همان، ص 160.
(1320) -
كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 629.
(1321) -
ابو عمرو دانى، همان، ص 19 و 87.
(1322) -
زمخشرى، الفائق فى غريب الحديث، ج 1، ص 179.
(1323) -
همان.
(1324) -
ابن اثير، النهاية فى غريب الحديث و الآثار، ج 1، ص 256 و نك: ابن منظور، لسان
العرب، ذيل ماده جرد.
(1325) -
متقى هندى، همان، ج 2، ح 4210، ص 345.