پيشگفتار
قرآن مجيد، كتاب دين ، قانون زندگى و نسخه شفابخش و سعادت آفرين ، براى همه
انسانها در همه اعصار مى باشد. به ويژه حيات فردى و اجتماعى مسلمانان ، در
طول تاريخ هزار و چند ساله خويش ، بر اساس قرآن و معارف آن بوده است . از آن روزى
كه ، نور وحى برفراز جوامع انسانى ، پرتو افشانى كرد، و پيام روح نوازش را
براى جهانيان به ارمغان آورد؛ پيوندى عميق و رابطه اى محكم بين قرآن و ابعاد مختلف
زندگى مسلمانان پيدا شد.
البته علاوه بر مسلمانان ، تمام انسانها و تشنگان كوثر حقيقت و معنويت از فوائد
بيشمار اين كلام آسمانى ، بى نياز نيستند. چرا كه ما اعتقاد داريم اين نداى ملكوتى
، با فرهنگ مشترك تمام طبقات مختلف مردم ، سخن مى گويد. انسانها گرچه در فرهنگهاى
قومى و جغرافيائى با هم اشتراك ندارند؛ امّا در فرهنگ انسانى - كه همان فطرت پايدار
و تغييرناپذير است - با هم مشتركند، و مخاطب قرآن هم ، آن فطرت پاك انسانى مى باشد؛
و براى همين است كه زبان قرآن براى همگان (اعم از مسلمان و غيرمسلمان ) آشنا، و
قابل فهم است .(فِطْرَتَ اللّهِ الّتى فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها لاتَبْديلَ لِخَلْقِ
اللّهِ ذلِكَ الدّينُ القَّيِمُ)(1)
در نتيجه ، محتواى اين كلام نورانى ، براى همه سودمند بوده و احدى از آن بى نياز
نيست ؛ و همانند: آبى گوارا عامل حيات همه زندگان است . (وَ م ا هِىَ اِلاّ ذِكْرى
لِلْبَشَرِ)(2)
مطالعه در طول تاريخ اسلام نشان مى دهد، كه از همان زمان آغاز وحى - در صدر اسلام -
تا به امروز، هيچ بُعدى از ابعاد زندگى انسان مسلمان ، خالى از قرآن نبوده و نيست .
يكى از آن موارد راه يافتن آيات مبين قرآن ، در گفتگوها و مكالمات روزمرّه طبقات
مختلفِ پيروان اين آئين محمدى ،صلّى اللّه عليه و آله مى باشد. آنان علاوه بر
استفاده معنوى و علمى از مفاهيم و مضامين اين گنجينه ملكوتى ، در رساندن پيامها، و
اظهارات درونى و مكنونات قلبى خويش - كه احياناً در الفاظ كلمات عادّى نمى گنجيد -
از عبارات آسمانى آن بهره مى گرفتند.
ما در اين نوشتار، سعى كرده ايم به زبان ساده و شيرين در ضمن قصه ها، و بيان نكاتِ
لطيف ، بخشى از پيامهاى اخلاقى ، اعتقادى و اجتماعى اين كلام نورانى را به
خوانندگان گرامى منتقل كنيم ؛ و حتى در مطالبى كه به ظاهر طنزگونه نقل شده اند،
نكات آموزشى مورد نظر بوده است . ما دريافت آن نكات آموزنده را- مگر در بعضى موارد-
به عهده خوانندگان عزيز واگذار كرده ايم . همچنين براى عزيزانى كه حوصله بيشترى
دارند توضيحاتى لازم در پاورقى آورده ايم .
در هر حال ، هدف از تدوين اين اثر كوچك ، آشنائى جوانان عزيز ما با مفاهيم و معارف
قرآن كريم ، ترويج فرهنگ قرآنى و الهى در جامعه و از همه مهمتر كسب رضايت پروردگار
متعال مى باشد.
به اميد روزى كه بتوانيم قرآن را در تمام زواياى زندگى انسانها وارد كرده و از اين
نسخه شفابخش كمالِ بهره را برده ، و در عمل مطابق آن حركت كنيم .
قم - عبدالكريم پاك نيا
10 / 12 / 1378 برابر با 23 ذى العقده 1420
1 - ((با اين صوت زيبا قرآن بخوان !))
يكى از نكات مهمّى كه در زندگى ائمه اطهارعليهم السّلام قابل دقت مى باشد، توجّه آن
بزرگان ، به استعدادِ ذاتى افراد بود و آنان سعى مى كردند، نيروها و قواى انسانها
را در راه صحيح تربيت كرده و در راستاى اهداف الهى ، شكوفا سازند، به عنوان نمونه
به داستانى كه سعد خفاف (يكى از اصحاب راستگوى امام سجاد(3)عليه
السّلام نقل مى كند، اشاره مى كنيم :
((روزى به يكى از اصحاب خاصِّ على عليه السّلام (ابوعمر ذازان
فارسى ) برخورد كردم و ديدم كه با صوتى زيبا و لحنى دلربا، قرآن مى خواند. گفتم :
((ابو عمر! عجب قرائت نيكوئى دارى ! اينگونه قرائت را از كه آموخته اى ؟) وى
در حالى كه تبسمى بر لب داشت گفت : ((من در ايّام جوانى با
صدائى شيوا شعر مى خواندم ؛ آقا اميرالمؤ منين عليه السّلام مرا ديد و از حُسن صوت
من ، تعجب كرد، و فرمود: اى ذازان ! چرا با اين صداى زيبا قرآن نمى خوانى ؟
عرضه داشتم : ((يا اميرالمؤ منين ! من از قرآن بقدر آنچه كه در
نماز خوانده مى شود، بيشتر بلد نيستم .)) فرمود: نزديك من بيا،
چون بحضورش شتافتم ، چيزهائى در گوشم خواند كه نفهميدم ، بعد فرمود: دهانت را بگشا
و در آنحال با آب دهان مباركش دهانم را، متبرك گردانيد. بخداوند سوگند اى سعد! بعد
از آن لحظه ، احساس كردم ، تمام قرآن را با اعراب و حمزه و شرائط ديگر، حفظ كرده و
مى دانم و بعد از آن ، در مورد قرآن ، به هيچ كس محتاج نشده و نيازى به سؤ ال
پيدا نكردم .))
سعد خفاف مى گويد: من اين قصه را بر حضرت ابى جعفر امام باقرعليه السّلام عرضه
داشتم ، آن بزرگوار فرمود: ذازان راست گفته است ؛ همانا اميرالمؤ منين عليه السّلام
از خداوند تبارك و تعالى ، براى ذازان ، به اسم اعظم درخواستِ عنايت كرده است ، و
هر كس با اسم اعظم ، خداوند را بخواند ردّ نمى شود.))(4)
2 - ((اسم اعظم الهى ))
مرحوم شيخ على اكبر عماد مى نويسد:
((اسم اعظم خداوند تبارك و تعالى ، آنهائى است كه در اولش ،
لفظ جلاله (الله ) و در آخرش لفظ (هو) باشد و همچنين ، بدون نقطه باشد و در قرآن
شريف ، در پنج مورد چنين آمده است .
پس بنابراين ، اسم اعظم (الله لااله الاّ هو) مى باشد. از شيخ مغربى نقل شده كه هر
كس اين پنج آيه را، وردِ خود كند و هر روز يازده مرتبه ، به هر نيت و در هر مشكلى -
كه برايش پيش آيد- بخواند، بزودى نيت او برآورده خواهد شد. انشاءالله .
آن پنج مورد در قرآن چنين است :
1 - اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لاتَاءْخُذُهُ سِنَهٌ وَ
لانوْمٌ لَهُ ما فى السَّمواتِ وَ ما فى الاَْرْضِ مَنْ ذَاالَّذى يَشْفَعُ
عِنْدَهُ اِلاّ بِاِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ اَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ
لايُحيطُونَ بِشَئىٍ مِنْ عِلْمِهِ اِلاّ بِماشاءَ وَسِعَ كُرْسيُّهُ السَّمواتِ
وَالاَْرْضَ وَ لايَؤُدُهُ حِفْظِهُما وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظيمِ. (بقره / 255)
2 - اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ
بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ اَنْزَلَ التَّوريةَ وَالاِْنْجيلَ
مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنّاسِ وَ اَنْزَلَ الْفُرْقانَ. (آل عمران ، 2، 3، 4)
3 - اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ اِلى يَوْمِ الْقيامَةِ لارَيْبَ
فيهِ وَ مَنْ اَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَديثاً. (نساء / 87)
4 - اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ لَهُ الاَْسْماءُ الْحُسنى .(طه / 8)
5 - اَللّهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ وَ عَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
(تغابن / 13)
شيخ مفيد فرموده است : اسم اعظم در سوره فاتحه است و بر اساس فرمايشِ امام صادق
عليه السّلام اگر اين سوره را 70 بار، بر مرده بخوانند و روح بر بدن ميت برگردد،
شگفت آور نيست .(5)
3 - ((بركات مادّى قرآن ))
حكايت مى كنند كه جوانى ، در روزگاران گذشته از اندوختن منافع دنيوى دست شسته و عمر
خويش را، در تحصيل علم و ادب و معارف الهى و مسائل اخلاقى ، صرف مى نمود و با وضعى
ساده و بى آلايش زندگى مى كرد؛ امّا در مقابل همسايه اى داشت كه از ثروت و مكنت
برخوردار بود.
روزى همچنان مشغول مطالعه و درس بود كه مادر پيرش ، وارد شد و در حالى كه ، وضع
زندگى پسرش را موردِ سرزنش قرار داده بود؛ خطاب به وى چنين گفت : ((پسر
جان ! بعد از عمرى كه در تربيت و پرورش تو كوشيدم ؛ آرزو داشتم كه در آخرين روزهاى
زندگى ، به مادر پيرت كمكى مى كردى و عصاى دستم مى شدى ؛ ولى تو همچنان با اين وضع
فلاكت بار، مشغول درس و بحث هستى .)) بعد اضافه كرد:
((همسايه ثروتمند ما، امروز غذاى خيلى مطبوعى درست كرده و بوى آن به مشامم
رسيده و آزارم مى دهد و ما قادر به تهيه آن نيستيم ، من تا كى بايد صبر كنم ؟))
جوانِ دانش دوست با حالتى شرمنده ، از جاى برخاسته و با خود عهد كرد، تا مادرش را
راضى نكند، ديگر بدنبال تحصيل علم نرود. همينطور كه متفكرانه ، طى طريق مى كرد، به
مسجد وارد شد و بعد از طهارت ، مشغول نماز گرديده و با خداى سبحان ، مناجات و درد
دل آغاز كرد. اتفاقاً در آن موقع ، حاكم عصر، به مشكل دچار شده بود و دنبال چاره مى
گشت .
او سوگند ياد كرده بود كه تا معلوم نشود كه بهشت برايش واجب شده يا نه ؟ از همسرش
كناره جوئى كند و براى همين ، جريان عادّى زندگى براى حاكم مشكل شده و هر دو
پريشانحال بودند.
در همانروز، مجلسى آراسته و تمام علماى شهر را به آن مجلس دعوت كرده و دستور داده
بود: ((هر جا عالمى باشد او را به مجلس ما دعوت كنيد.))
از قضا، يكى از ماءموران وى ، وارد همين مسجد شده و اين ملاّى جوان را مشاهده كرده
و به همراه خودش ، به مجلس حكومتى آورد. دانشمندِ جوان ، هنگام ورود در پائين مجلس
، دم در قرار گرفت . حاكم موضوع جلسه را بيان كرده و علما را براى حل مشكل فرا
خواند. آنها در اين خصوص ، شروع به بحث و مجادله كرده و هر كس مطلبى را بيان نمود؛
ولى هيچكدام ، موجب آرامش خاطر حاكم واقع نشد.
در اين موقع ، اين جوان اجازه خواسته و شروع به سخن نموده و خطاب به حاكم گفت :
((آيا تا بحال پيش آمده است كه امير، از خدا و عذاب الهى
ترسيده باشد؟)) امير گفت :
((بلى ))، جوان اظهار داشت :
((اى امير! شما يك بهشت خواسته ايد؛ من دو تا بهشت ، از طرف خداى سبحان ،
بشما مژده مى دهم ، در اين آيه مباركه خداوند مى فرمايد: (وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ
رَبِّهِ جَنَّتانِ)(6):
(و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد دو باغ در بهشت خواهد بود.) از هر طرف صداى
تحسين و تشويق حاضرين بلند شد و خليفه او را محترم شمرده ، هدايا و تفضلات زيادى ،
به او عنايت كرد و جوان با خوشحالى ، به منزل آمده ؛ مادر خويش را راضى كرده و حمد
و ثناء خداوند را بجاى آورد.
4- ((مرد بخيل و آيه قرآن ))
در زمانهاى گذشته ، شخصى كه به بخل و خساست معروف بود؛ وارد كارگاه كوزه گرى شده و
سفارش ساختن يك كوزه و يك كاسه نفيس را داد و در نقش و نگار و تزئين آن تاءكيد كرده
و اضافه نمود: ((آياتى از قرآن هم ، روى آنها بنويسند؛ تا
زيباتر شود.)) كوزه گر پرسيد: ((بر روى
كوزه ات ، چه بنويسم ؟))
بخيل گفت : ((اين آيه را بنويس : (فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ
فَلَيْسَ مِنّى )(7)
(يعنى هر كس از آن بنوشد، از همراهان من نيست .) كوزه گر گفت : ((بر
كاسه ات ، چه نويسم .)) گفت :
((بنويس : (وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَاِنَّهُ مِنّى )(8)
(هر كس از آن نخورد، از همران من است .)
5- ((كدام سوره ، خلاصه قرآن است ؟))
سوره حمد، در اول قرآن ، قرار گرفته و ممكن است علت آن فراگير بودن ، اين سوره
باشد. زيرا اين سوره ، با داشتنِ فقط هفت آيه ، تمام مطالب قرآن را، در برگرفته است
. چونكه ، قرآن شامل تحميد، تمجيد، تسبيح ، تقديس ، تهليل ، شكر، ثناء و تكبير است
، و همه اينها، در كلمه ((حمد)) مندرج است
.
همچنين ، بيان ارزاق ، اِنعام ، احسان ، تربيتِ بندگان و اكرام و امهال ايشان ، در
كلمه ((رحمان )) گنجانده شده است ؛ و
تمامى آنچه در قرآن ، از وسعت رحمت و عفو گناهان و رحمت بر بندگان ، در
((رحيم ))، درج شده است و تمام مفاهيم ثُباتِ قدرت الهى
، عظمت ، بقاء، و سرمديّت حق ، تنزيه او از شركاء، در كلمه ((مالك
))، نهفته است و تمام مسائل مربوط به قيامت ، مواقف و مقامات و نعمتهاى
اخروى ، كرامات و احوال اهل بهشت و درجات آن ، اهوال دوزخ و شدائد و دركات آن ،
حساب و ميزان و صراط، در كلمه ((يوم الدين ))
جمع شده است .
آنچه در قرآن از عبادات و كيفيت آن ، از نماز و روزه و زكوة و حج و غير آن ، در
((اِيّاكَ نَعْبُدُ)) مندرج است . همينطور قرآن مشتمعل
بر توكل و طلب نصرت و فتح و استعانت ، از خدايتعالى و امثال اينها، در
((ايّاكَ نَسْتَعينْ)) نهفته است و هكذا مفاهيم قرآن ،
از قبيل هدايت ، توفيق ، تفويض ، ارشاد، اعتماد، دعا، سؤ ال ، التجاء و ابتهال در
((اهدنا)) گرد آمده است و هر چه در قرآن ، از ميان حلال
و حرام و شرايع و احكام از امر و نهى مى باشد؛ كلمه ((صِراطَ
الْمُسْتَقيم )) متضمن آن است .
و تمامى احوال و آثارِ انسانهاى خوشبخت و كيفيت طريقه و سيره آنان و علتِ نجات و
رفع درجات آنان ، كه در قرآن آمده است ؛ در جمله ((اَلّذينَ
اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ)) مندرج است و خلاصه احوالِ اقوام لجوج
و خودپرست و بت پرست ، قصه ها و اخبار ايشان ، از كفران نعمت و تكذيب انبياء و قتل
ايشان و اصرارِ بر مناهى و توجّه به ملاهى و عذاب و غضب حق تعالى برايشان ، در آيه
((غَيْرِالْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ)) بيان شده است و
بالاخره حالات بقيه جبّاران و فرعون ها و نصارى و ساير مشركين و گمراهان ، در كلمه
((ضالّين ))، درج مى باشد. و اين يكى از محسّناتِ قرآن
شريف ، مى باشد كه گفته اند: ((ذكر الشّى مجملا ثم مفصلاً اوقع
فى النفوس )).
6- ((هشام بن حكم و يك سؤ ال قرآنى ))
روزى ، ابن ابى العوجاء، يكى از دانشمندان مخالف اسلام ، پرسشى درباره تعدد زوجات ،
مطرح كرد و گفت : ((قرآن از سويى در آيه سومِ سوره نساء، مى
فرمايد: (فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباع
فَاِنْ خِفْتُمْ اَلاّ تَعْدِلُوا فَواحِدة ) (يعنى با زنان پاك مسلمان ازدواج
كنيد، با دو يا سه و يا چهار زن ؛ و اگر مى ترسيد ميان آنها به عدالت رفتار نكنيد،
پس به يك همسر اكتفا كنيد.) و از سوئى ديگر در آيه 129 همين سوره مى گويد: (وَ لَنْ
تَسْتَطيعُوا اَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ) يعنى : (هرگز
نمى توانيد، ميان زنان به عدالت رفتار كنيد؛ هر چند در اين راه بكوشيد). با ضميمه
كردن آيه دوم ، به آيه اول در ميابيم كه تعدد زوجات در اسلام ممنوع است ؛ زيرا تعدد
زوجات مشروط به عدالت است و عدالت هم ممكن نيست . پس تعدد زوجات در اسلام حرام است
.))
هشام از پاسخ باز ماند و از ابن ابى العوجاء فرصت خواسته و براى گرفتن پاسخ به
مدينه شتافت . هشام سخن ابن ابى العوجاء را براى حضرت امام صادق عليه السّلام باز
گفت . امام فرمود: ((منظور از عدالت در آيه سومِ سوره نساء،
عدالت در نفقه و رعايت حقوق همسرى و طرز رفتار و كردار است ؛ و مراد از آيه 129
همين سوره ، عدالت در تمايلات قلبى است . بنابراين تعدد زوجات در اسلام حرام نيست و
با شرايطى جايز است .))
هشام از سفر برگشت و پاسخ را در اختيار ابن ابى العوجاء قرار داد. او سوگند ياد كرد
كه اين پاسخ از تو (هشام ) نيست .(9)
7- ((در محضر خداوند))
شخصى ، به حضور يكى از بزرگانِ دين آمد و گفت : ((اى بزرگوار!
مرا راهنمائى كرده و موعظه كن .)) آن عالم فرمود:
((اى عزيز! اگر در جاى خلوتى ، قصدِ معصيت نمائى و به گناه مبادرت ورزى و
گمان كنى كه ، خداوند ترا مى بيند و مراقب اعمال توست ، به امر خيلى مهم و بزرگ
جرئت كرده و در حضور مقام با عظمتى ، حرمت شكسته اى و اگر فكر كنى كه خدا تو را نمى
بيند؛ به سخن خداوند متعال ، كافر شده اى كه مى فرمايد: (اِنَّ اللّهَ كانَ
عَلَيْكُمْ رَقيباً):(10)(خداوند،
مراقب اعمال شماست ).
8- ((پيش نماز و اعرابى ))
روزى اعرابى ، (عربِ باديه نشين ) وارد مسجدى شد و چون نماز جماعت ، شروع شده بود؛
او هم اقتداء كرد. پيشنماز بعد از حمد، سوره نوح را شروع كرد و خواند: (بسم الله
الرحمن الرحيم اِنّا اَرْسَلْنا نُوْحاً اِلى قَوْمِهِ)(11):((ما
نوح را بسوى قومش فرستاديم .))
امّا بقيه آيه را فراموش كرد. چند بار هم تكرار كرد؛ ولى به يادش ، نيامد. اعرابى
كه ، مثل بعضى ها خسته شده بود، گفت : ((يا شيخ !
((ارسل غيره وارحنا وارح نفسك .)) آقا!
اگر نوح نمى رود ديگرى را بفرست و ما را خلاص كن .))(12)
9- ((در كدام آيه قرآن ؟))
شخصى مغرور و روشنفكر مآب ، پيش مولانا ((عضدالدين
)) آمده و اظهار داشت : ((اى شيخ ! شما مى گوئيد: قرآن
وحى الهى است و هيچ نقصانى در آن وجود ندارد؟)) پاسخ داد:
((بله همينطور است .)) مردِ خودپسند، قيافه انديشمندانه
اى به خود گرفته و گفت : ((در قرآن آمده است : (ما فَرَّطْنا
فى الْكِتابِ مِنْ شَىٍ)(13):(ما
هيچ چيز را در اين كتاب فرو گذار نكرده ايم .) خوب ، بفرمائيد بعنوان نمونه ، مرا
در كجاى قرآن بيان كرده است ؟)) مولانا عضدالدين ، فوراً جواب
داد:
((قرآن ، بعد از بيان علماء شما را ياد كرده و مى فرمايد:
(هَلْ يَسْتَوِى الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذينَ لايَعْلَمُونَ)(14)
:(آيا كسانى كه مى دانند و عالم هستند با كسانى كه نمى دانند و جاهل هستند
يكسانند؟!))
10- ((سلمان فارسى و استدلال به قرآن ))
حضرت صادق عليه السّلام مى فرمايد؛ روزى پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله رو به
اصحاب خود كرده و فرمود: ((كدام يك از شما، دوره سال را روزه
مى گيريد؟)) سلمان عرض كرد: ((من
)).
پيامبرصلّى اللّه عليه و آله دوباره سؤ ال كرد: ((كداميك از
شما تمام شب را عبادت مى كنيد؟)) سلمان گفت : ((من
))، فرمود: ((كدام يك از شما روزى ، يك ختم قرآن مى
خوانيد؟))
سلمان عرض كرد: ((من )). يكى از منافقين
كه در آن مجلس حضور داشت ، وقتى اين جوابها را شنيد و در حالى كه خشم خود را نمى
توانست پنهان كند، اظهار داشت : ((يا رسول الله ! اين شخص عجمى
مى خواهد بر ما فخر كند، والاّ دروغ مى گويد؛ غالبِ روزها من ديده ام كه چيزى مى
خورد و روزه نيست و غالِب شبها را مى خوابد و بسيارى از اوقات ساكت است ؛ با اين
حال چطور ممكن است ، روزى يك ختم قرآن بخواند؛ حضرت فرمودند: ((مَثَل
سلمان مَثَل لقمان است در حكمت ؛ از خودش علت اين ادّعا را سؤ ال كنيد.))
سلمان ، در توضيح مدّعاى خود گفت : ((من در هر ماهى ، سه روز،
روزه مى گيريم و خداوند در قرآنش فرموده : (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ
اَمْثالُها):(15)
((يعنى كسى كه كار خيرى انجام دهد، در برابرش ده اجر، به او داده مى شود.))
پس ، سه روز روزه هر ماه ، به منزله آنستكه تمام ماه را روزه گرفته باشم ، به علاوه
اينكه ، من روزه ماه شعبان را هميشه به رمضان متصل مى كنم .
امّا عبادتِ شبهاى من ، از پيغمبرِ خداصلّى اللّه عليه و آله شنيدم ، كه فرمودند:
((هر كس با وضو بخوابد، مثل آنست كه ، تا صبح به عبادت بسر برده است .))
و من هر شب با وضو مى خوابم ؛ و امّا اينكه گفتم ، روزى يك ختم قرآن مى خوانم ، آن
هم بر اساس فرموده پيامبر عظيم الشان اسلام صلاى اللّه عليه و آله ست ، كه فرمودند:
((هر كس ، يك مرتبه (قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ) را بخواند، مثل آنستكه دو ثلث
قرآن را خوانده باشد و هر كس سه مرتبه بخواند مثل آنستكه تمام قرآن را خوانده باشد
و از من خواندن روزى ، سه مرتبه (قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ) فوت نمى شود.
و همچنين از پيامبر بزرگوارصلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه به على عليه السّلام
فرمودند: ((يا على ! مَثَل تو ما بين امت من همانند (قُلْ هُوَ
اللّهُ اَحَدٌ) است ، هر كس ترا به زبان دوست دارد، يك ثلث ايمان را داراست و هر كس
تو را به زبان و دل ، دوست داشته باشد داراى دو ثلث ايمانست و هر كس ترا علاوه بر
دل و زبان ، در عمل هم موافقت نمايد داراى تمام ايمانست .))(16)
11- ((يك مكالمه قرآنى ))
زيد ابن على بن الحسين عليهماالسّلام مى گويد: ((از پدرم (امام
زين العابدين عليه السّلام پرسيدم : پدر جان ! زمانيكه جدّمان رسول الله صلّى اللّه
عليه و آله را به معراج بردند و خداوند به 50 نماز امر كرد، چرا براى امت از خداوند
متعال تخفيف نخواست ؟ تا اينكه حضرت موسى عليه السّلام فرمودب به سوى پروردگارت
برگرد و تخفيف بخواه ؛ زيرا امت تو طاقت 50 نماز را ندارد.))
پدر بزرگوارم در جواب فرمود: ((فرزندم ! رسول الله صلّى اللّه
عليه و آله دوست نداشت ، بعد از صدور اوامر الهى ، چون و چرا كند و در مقابل دستور
خداوند، چيزى را از خداوند به دلخواه خودش بخواهد؛ امّا آنگاه كه حضرت موسى عليه
السّلام براى امت اسلام ، شفاعت كرد، جدّمان ، رسول الله صلّى اللّه عليه و آله
شايسته نديد كه وساطت برادرش موسى عليه السّلام را، رد كند و بسوى پروردگارش برگشته
و درخواست تخفيف نمود و خداوند متعال هم ، پنجاه نماز را به پنج نماز، تقليل داد.))
به پدر عرض كردم : ((بابا جان ! در حالى كه حضرت موسى عليه
السّلام سفارش كرده بود، تخفيف بگيرد، چرا دوباره برنگشت ، كه از پنج نماز هم
تخفيف بگيرد؟)) پدرم فرمود: ((عزيزم !
رسول الله صلّى اللّه عليه و آله براى امت خويش ، تخفيف گرفت ؛ امّا مى خواست پاداش
آن پنجاه نماز، براى امتش باقى بماند؛ زيرا خداوند فرموده : (مَنْ جاءَ
بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالِها):(17)
(هر كس ، يك كار خوب انجام دهد ده برابر پاداش ، خواهد داشت . مگر نمى دانى ، آنگاه
كه آن بزرگوار، از معراج به زمين برگشت حضرت جبرئيل نازل شده و گفت :
((يا محمدصلّى اللّه عليه و آله پروردگارت سلام مى رساند و مى فرمايد: پنج
نماز، معادل پنجاه نماز، خواهد بود.)) (ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ
لَدَىَّ وَ ما اَنَا بِظَلاّمٍ لِلْعَبيد):(18)
(قول من ، عوض نخواهد شد و من ظلم كننده به بندگانم نيستم .)
عرض كردم : ((پدر جان ! مگر نه اينست كه خداوند متعال ، با
مكان توصيف نمى شود و براى او مكانى نيست ؟)) فرمود:
((بلى ، خداوند متعال بزرگتر از اين است كه به مكان توصيف شود.))
گفتم : ((پس اينكه حضرت موسى فرمود: بسوى پروردگارت برگرد، چه
معنى دارد؟)) فرمود: ((معناى آن مانند،
قول حضرت ابراهيم عليه السّلام است كه فرمود: (اِنّى ذاهِبٌ اِلى رَبّى
سَيَهْدينِ):(19)
من بسوى خداى خود، مى روم كه البته هدايتم خواهد فرمود.)) و
همچنين ، مثل سخن موسى عليه السّلام است كه فرمود: (وَ عَجِلْتُ اِلَيْكَ رَبِّ
لِتَرْضى )(20)
(من براى خشنودى تو تعجيل كرده و بسويت آمدم .) و همينطور شبيه سخن خود پروردگار
است كه فرمود: (فَفِرُّوا اِلَى اللّه )(21)
(اى بندگان خدا، از هر كفر و شرّى بسوى خدا بگريزيد). يعنى بسوى خانه خدا برويد.
پسرم ! كعبه خانه خداست ، هر كس حجِ بيت خدا را كند، همانا خود خداوند را قصد كرده
است و همچنين مساجد، خانه هاى خدا هستند هر كس بسوى آنها برود، همانا قصد خداوند را
كرده و بسوى او رفته است و نمازگزار، پيوسته در محضر خداست و در مقابل او قرار
گرفته تا از نمازش فارغ شود.))(22)
لازم به توضيح است كه انسان ، در هر زمان و مكان در محضر خداست ؛ ولى خداوند متعال
، براى تقرّب بيشتر بندگانش و براى آسايش و آرامش آنان ، زمانها و مكانهائى را
معين كرده است كه ويژگى خاصى دارند.
خداوند جل و علا، بقعه ها و مراكزى در آسمانها دارد كه هر كسى به آنها عروج كند،
البته كه توسط آن ، بسوى خداوند عروج كرده است . آيا اين آيه را نشنيده اى كه
خداوند مى فرمايد: (تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ اِلَيْهِ): (فرشتگان و روح
بسوى داوند بالا مى روند.) و همچنين در قصه عيسى بن مريم عليه السّلام مى فرمايد:
(بَلْ رَفَعَهُ اللّهُ اِلَيْهِ:(23)
بلكه خداوند او را بسوى خود، بالا برد) و در سوره فاطر مى فرمايد: (اِلَيْهِ
يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصّالِحُ يَرْفَعُهُ؛)(24)
سخنان پاكيزه به سوى خدا صعود مى كند، و عمل نيك و خالص آن را بالا مى برد.)(25)
12- ((يك جواب از قرآن ))
روزى ماءمون ، در ايّام كودكى در حضور پدرش هارون ، بازى مى كرد و حركات بچه گانه
انجام مى داد. بالاخره موجب ناراحتى پدرش شد و هارون ، خليفه بى ادبِ عباسى ، با
لحن قهرآلودى به وى عتاب كرده و گفت : (يَا بْنَ الزانيه ) آرام باش . ماءمون كه از
همان دوران كودكى ، به حاضر جوابى معروف بود؛ در جواب اين آيه را خواند:
(وَالزّانيةُ لايَنْكِحُها اِلاّ زانٍ اَوْ مُشْرِكٌ):(26)
((و زن زانيه ازدواج نخواهد كرد، مگر با مرد زناكار، يا مشرك .))
13- ((بهترين تحيّت ))
انس بن مالك مى گويد: كنيزى از امام حسن عليه السّلام شاخه گلى را به حضور آن حضرت
هديه نمود، امام حسن عليه السّلام آن شاخه گل را گرفت و به او فرمودب
((تو را در راه خدا آزاد كردم .)) من به حضرت عرض كردم
: ((در مقابل اهداء يك شاخه گل ناچيز، او را آزاد كردى ؟))
امام در پاسخ فرمود: ((خداوند ما را در قرآنش چنين ادب كرده و
فرموده : (اِذا حُيّيتُمْ بِتَحيّهٍ فَحَيُّوا بِاَحْسَنَ مِنْها)(27)
((هرگاه كسى به شما تَحيّت گويد، پاسخ آن را بطور بهتر بدهيد.))
سپس فرمود: ((تحيت بهتر، همان آزاد كردن اوست .))(28)
14- ((فاطمه عليهاالسّلام و استدلال قرآنى ))
پس از رحلت رسول خداصلّى اللّه عليه و آله وقتى كه ابوبكر بر مسند خلافت نشست ؛
منافقين باغ فدك را كه از مِلك پيامبرصلّى اللّه عليه و آله بود و به فاطمه
عليهاالسّلام مى رسيد؛ غصب كرده و عامل آنحضرت را از فدك ، بيرون راندند.
على عليه السّلام به فاطمه عليهاالسّلام فرمود: ((برو نزد
ابوبكر، ارِث خودت را از او بگير.))
فاطمه عليهاالسّلام نزد ابوبكر آمد و فرمود: ((ارثى كه از
ناحيه پدرم (رسول خداصلّى اللّه عليه و آله رسيده ، به من برگردانيد.))
ابوبكر گفت : ((پيامبرن ارث نمى گذراند))
فاطمه عليهاالسّلام فرمود: ((آيا سليمان از پدرش داوود ارث
نبرد؟ كه خداوند مى فرمايد: (وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داودَ) ))(29)
ابوبكر خشگمين شد و گفت :
((پيامبر ارث نمى گذارد.)) فاطمه
عليهاالسّلام فرمود: ((آيا زكريّاى پيغمبر عرض نكرد: (فَهَبْ
لى مِنْ لَدُنْكَ وَلِيّاً وَ يَرِثُنى وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوب ):(30)
((خدايا از پيشگاهت به من جانشينى ببخش ، كه وارث من و آل يعقوب باشد.)
ابوبكر باز همان سخن قبل را تكرار كرد كه پيامبر ارث نمى گذارد. فاطمه عليهاالسّلام
فرمود: ((آيا خداوند در قرآن نفرموده است كه : (يُوصيكُمُ
اللّهُ فى اَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الاُنْثَيَيْنِ):(31)
((شما را در مورد فرزندانتان ، سفارش مى كنم كه براى فرزند پسر، مطابق
نصيب دو دختر بدهيد.)) ابوبكر باز همان جواب را داد و گفت :
((پيامبر از خود ارث نمى گذارد)). به اين
ترتيب ، فاطمه عليهاالسّلام با استدلال قرآنى ، حق ارث خود را ثابت نمود، ولى جواب
درستى نشنيد و در برابر چنين منطق الهى او را مظلوم كردند.(32)
15- ((شاءن خداوند))
يكى از اُمراء، از وزير خود راجع به معنى و مفهوم اين آيه (كل يوم هو فى شاءن )؛(33)
((خداوند در هر روز داراى شاءنى است )) سؤ ال كرد، وزير
اظهار بى اطلاعى كرد و معنى آيه را نتوانست بگويد و از اين جهت اندوهگين و ناراحت
به خانه آمد.
غلامى داشت كه آگاه و با معرفت بود، از مولايش پرسيد: ((چرا
اندوهگين هستى ؟)) وزير جريان را گفت . غلام گفت :
((من تفسير آيه را مى دانم و براى امير بازگو مى كنم .))
با هم نزد امير رفتند و غلام اظهار داشت : ((معنى آيه اين است
: شاءن خداوند است كه شب و روز را يكى بعد از ديگرى مى آورد و مى برد، از دلِ مرده
، زنده خارج مى كند و از زنده ، مرده بيرون مى اورد، بيمارى را شفا مى دهد و
گرفتارى را نجات مى بخشد، عزيزى را ذليل و ذليلى را عزيز مى كند، ثروتمندى را فقير
و فقيرى را ثروتمند مى نمايد.))
امير از اين پاسخ ، خوشحال شده و گفت : ((مشكلى را برايم گشودى
خداوند مشكلت را بگشايد و بعد به او جايزه داد.))
16- ((اينگونه دعا كن ))
پيامبر بزرگوار اسلام صلّى اللّه عليه و آله همواره جوياى حال ياران خويش بود. روزى
، شنيد كه يكى از يارانش ، بيمار شده به عيادت او رفت و جوياى حالش شد. بيمار گفت :
نماز مغرب را به شما به جماعت خواندم ، شما سوره
((قارعه )) را خواندى ، آنچنان تحت تاءثير
قرار گرفتم كه به خدا عرض كردم :
((خدايا! اگر در نزد تو گنهكارم ، طاقت عذاب آخرت را ندارم ،
در همين دنيا مرا عذاب كن .)) اكنون مى بينيد كه بيمار شده ام
.
پيامبر فرمود: دعاى درستى نكرده اى ، مى بايست در دعا، از قرآن سرمشق بگيرى ؛ آنجا
كه مى فرمايد: (رَبَّنا آتِنا فى الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فى الاَّْخِرَةِ حَسَنَةً
وَ قِنا عَذابَ النّارِ):(34)
(پروردگارا هم در دنيا و هم در آخرت ، به ما پاداش نيك بده و ما را از عذاب دوزخ
نگهدار.)) آنگاه پيامبرصلّى اللّه عليه و آله براى او دعا كرد
و او از بيمارى نجات يافت .)(35)
17- ((هشدار يك آيه ))
وقتى كه اين آيه نازل گرديد: (يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا اَنْفُسَكُمْ وَ
اَهْليكُمْ ناراً وَ قُودُهَا النّاسُ وَالْحِجارَة ...)(36)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد خود و خانواده خود را از آتشى كه هيزم آن مردمان (كافر
و مجرم ) و سنگ است ، نگهداريد.)) شخصى از مؤ منان ، شديداً
تحت تاءثير اين آيه قرار گرفت به گونه اى كه در گوشه اى نشست و گريه مى كرد، و مى
گفت : ((من از نگهدارى خود و كنترل هواى نفسم ناتوانم ، در عين
حال نگهدارى اهل و بستگانم از انحرافات به من تكليف شده است !))
رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله به او فرمود: ((همين
اندازه براى تو كافى است كه همانگونه كه خود را امر به نيكيها و نهى از بديها مى
كنى ، آنان را امر به خوبيها و نهى از بديها كنى .)) يعنى
وظيفه واجب تو همين است .(37)
18- ((مناظره حاكم ))
حُرِّه دختر حليمه سعديه ، خواهر رضاعى نبى اكرم صلّى اللّه عليه و آله روزى به كاخ
حكومتى حجّاج بن يوسف ثقفى ، وارد شد: حجاج از طرز برخورد و حركات او - كه خيلى
وزين و بى اعتنا بود- فهميد كه يك زن معمولى نيست .
بعد از اينكه او را شناخت ، از او سؤ ال كرد: ((تو حُرّه ،
دختر حليمه سعديه اى ؟)) گفت :
((بلى .)) حجاج گفت : ((مدتى
در انتظار ديدار تو بودم ، زيرا به من خبر رسيده كه تو
((على )) را برتر از صحابه پيامبرصلّى
اللّه عليه و آله ى دانى و او را بر ابوبكر، عمر، عثمان ، ترجيح مى دهى ؟))
حرّه گفت : ((نه تنها از صحابه ، بلكه از تمام افرادى كه ، از
صحابه بهترند، بالاتر و بهتر مى دانم !))
حجاج گفت : ((مقصود خويش را روشن تر بيان كن ، كيست كه بالاتر
از اصحاب پيغمبر باشد؟)) حرّه گفت : ((بهتر
از اصحاب پيغمبر بسيارند، از جمله آدم ، نوح ، لوط، ابراهيم ، موسى ، سليمان و ...))
حجّاج ناراحت شده و گفت : ((واى بر تو، چقدر ادّعاى بزرگى كردى
كه على را از بعضى انبياء بالاتر و برتر شمردى . اگر در اين باره دليل و برهانِ قوى
، اقامه نكنى ، تو را خواهم كشت .))
حرّه با كمال شهامت ، به قرآن شريف ، تمسك كرد و براى هر يك از ادّعاهاى خود، دليل
قاطع از كلام خدا، اقامه كرد و چنين گفت : ((اى حجّاج ! قرآن
درباره حضرت آدم مى فرمايد: (وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى ):(38)
((آدم عصيان (ترك اولى ) كرد،)) ولى درباره حضرت على
عليه السّلام خانواده اش عليهم السّلام مى فرمايد:(وَ كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً)(39):(سعى
و كار شما مورد تقدير و ستايش است .) و علاوه ، خداوند متعال حضرت آدم را در بهشت
آزاد گذاشت و فقط او را از گندم ممنوع كرد و فرمود: (وَ لا تَقْرَبا هذِهِ
الشَّجَرَه )(40):
((نزديك اين درخت نرويد.)) ولى او با همسرش ، به نزديك
آن درخت رفتند و از آن خوردند. امّا على عليه السّلام ر عين حاليكه تمام نعمتها بر
او حلال بود از نان گندم نخورد.)) حجاج با صداى بلند گفت :
((اَحْسَنْتِ! اَحْسَنْتِ!))
بعد از او تقاضا كرد كه برترى على را بر نوح و لوط بيان كند. حرّه گفت : قرآن مى
فرمايد: (ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ كَفَرُوا اِمَرْاءَةَ نُوحِ وَ
اِمْرَاءَةَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحينَ فَخانَتا هُما
فَلَمْ يُغْنيا عَنْهُما مِنَ اللّهِ شَيْئاً وَ قيلَ ادْخُلا اَلنّارَ مَعَ
الدّاخِلينَ):(41)
(خداوند بعنوان مثال براى كافران ، زنهاى لوط و نوح پيامبر را نامبرده كه به آن دو
بزرگوار، خيانت كردند گرچه همسر دو پيغمبرند، امّا اين باعث رفع عذاب آنها نخواهد
شد و در روز قيامت به هر دو خطاب ميشود: داخل شويد، به همراهى آنانكه داخل آتش
اند.) امّا حضرت على ابن ابى طالب عليه السّلام را همسرى است كه خشنودى او خشنودى
خداست و خشم او خشم خداست .))
حجاج گفت : ((اَحْسنتِ يا حرّه ! قبول كردم امّا دليل برترى
على عليه السّلام ر ابراهيم را بيان كن ))، حُرّه گفت :
((خداوند درباره حضرت ابراهيم در قرآن مى فرمايد: (وَ اِذْقالَ اِبْراهيمُ
رَبِّ اَرِنى كَيْفَ تُحْىِ الْمُوْتى قالَ اَوَلَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لكِنْ
لِيَطْمَئِنَّ قَلْبى ):(42)
(خدايا به من بنمايان كه چگونه مردگان را زنده مى كنى ؛ خطاب رسيد: مگر تو ايمان
نياورده اى ؟ عرض كرد: بلى ايمان آورده ام ولى مى خواهم كه مطمئن شوم .) خدا هم به
او نماياند، امّا على عليه السّلام جمله اى را فرمود، كه دوست و دشمن ، آن را نقل
كرده اند. حضرت در جواب صعصعه ابن صوحان ، - كه وقتى پرسيد: يا اميرالمؤ منين تو
بالاترى يا حضرت ابراهيم ؟ - فرمود: ((ابراهيم عليه السّلام
براى اطمينان قلبى خودش بخداوند عرضه داشت : (رَبِّ اَرِنى كَيْفَ تُحْىِ
الْمُوتى ) امّا من آنچنان اطمينان دارم كه (لَوْ كُشِفَ الْغِطاءُ ما ازْدَدْتُ
يَقيناً):(43)
(اگر پرده هاى غيبى از مقابل من برداشته شود بر يقين من افزوده نخواهد شد.))
حجاج گفت : ((آفرين بر تو اى حرّه ! استدلال بسيار خوبى كردى ،
حالا بگو، برترى على عليه السّلام بر موسى چيست ؟)) حرّه گفت :
((حضرت موسى وقتى كه - در دفاع از مظلوم - يكى از ياران فرعون را كشت و به
او خبر دادند كه طرفداران فرعون مى خواهند تو را به قتل برسانند. (فَخَرَجَ مِنْها
خائِفاً يَتَرَقَّبُ):(44)
(او در حالى كه مى ترسيد، از مصر خارج شد و بسوى مدين رفت .) امّا حضرت على عليه
السّلام در ليلة المبى ، (شب هجرت ) بجاى پيغمبر خوابيد و جان خود را بدون واهمه ،
فداى پيامبر كرد، اين در حالى بود كه خطر قتل او، حتمى بود؛ اين عمل آن حضرت ، مورد
تقدير خداوندى قرار گرفت ؛ آنجا كه مى فرمايد: (وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْرى
نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ):(45)(بعضى
از مردم جان خود را براى رضاى خدا مى فروشند.)
حجاج گفت : ((احسنتِ! حالا دليل خويش را بر افضلت على عليه
السّلام سبت به حضرت سليمان ، بيان نما.)) حرّه گفت :
((حضرت سليمان به خداوند عرضه داشت : (رَبِّ اغْفِرْلى هَبْ لى مُلْكاً
لايَنْبَغىِ لاَِحَدٍ مِنْ بَعْدى ):(46)
(پروردگارا! مرا ببخش و ملك و سلطنتى به من كرامت فرما كه سزاوار احدى بعد از من
نباشد.) امّا على عليه السّلام درباره دنيا و بيزارى از رياست آن فرمود:
((هَيْهاتَ! غُرّى غَيْرى لاحاجَةَ لى فيكَ قَدْ طَلَّقْتُكِ ثَلاثاً
لارَجْعَةَ فيها!))(47)
(اى دنيا! از من دور شو و غير مرا فريب ده ، من نيازى بتو ندارم ، من تو را سه
طلاقه نموده ام و رجوعى در آن نيست .)(48)
برو اين دام بر مرغ دگر نه
***
كه عنقا را بلند است آشيانه
19- ((اقتباس از قرآن ))
ديوانه اى در شهر بغداد، از دست كودكان فرار مى كرد و بچه ها او را دنبال كرده و به
او سنگ مى زدند. ديوانه در حال فرار، به مقابل خانه يكى از بزرگان ثروتمند شهر
رسيد؛ و آن شخص نامدار، در سكّوى خانه خويش نشسته و غلامان و نوكرانش ، در اطراف
او صف زده بودند.
ديوانه به پيش او دويده و اين آيه را خواند: (يا ذَالْقَرْنَيْنِ اِنَّ يَاءجُوجَ
وَ مَاءجُوجَ مُفْسِدُونَ فى الاَْرْضِ):(49)
(اى ذوالقرنين ! ياجوج و ماءجوج در اين سرزمين فساد مى كنند؛ (فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ
خَرْجَاً): آيا ممكن است ما هزينه اى بتو بدهيم ؟ (عَلى اَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنا وَ
بَيْنَهُمْ سَدّاً): كه ميان ما و آنها سدّى ايجاد كنى ؟)) آن
بزرگ مرد، از اقتباس او به اين آيه ، شگفت زده شده و آن ديوانه ، در نظر او بزرگ
جلوه كرد؛ او را مورد تحسين قرار داده و بچه هاى بى ادب را از او دور ساخت ، و با
احترام او را به منزل برده و بعد از پذيرائى مقامش را گرامى داشت .
20- ((عاقل ديوانه نما))
ديوانه اى به جلسه درس ابويوسف آمده و در كنار شاگردان او نشست و خطاب به استاد گفت
: ((سؤ الى دارم .)) گفت :
((بپرس .)) ديوانه چنين پرسش كرد: ((اى
استاد! خداوند مى فرمايد: (وَ اِنْ مِنْ اُمَّةٍ اِلاّ خَلا فيها نَذيرٌ):(50)
(هر اُمّتى در گذشته ، پيامبرى بيم دهنده داشته است .) و سگها نيز يك امت ، محسوب
مى شوند زيرا خداوند مى فرمايد: (وَ ما مِنْ دابَةٍ فىِ الاَْرْضِ وَ لا طائِرٍ
يَطيرُ بِجَناحَيْهِ اِلاّ اُمَمٌ اَمْثالُكُمْ):(51)
(هيچ جنبنده اى در روى زمين ، و هيچ پرنده اى كه با دو بال خود پرواز مى كند، نيست
مگر اينكه اُمّتهايى همانند شما هستند.) حالا بگو كه : بيم دهنده و نذير سگها كيست
؟)) ابو يوسف ، هر چه فكر كرد نتوانست جواب آن ديوانه را بدهد
و در نتيجه از پاسخ فرومانده و هيچ چيز نگفت .(52)
21- ((روز اذان ))
روزى سليمان بن عبدالملك - هفتمين خليفه اموى (96 - 99 ه) بر بالاى منبر سخنرانى
مى كرد. مردى از ميان مردم فرياد برآورد: ((اى خليفه ! روز
اذان را فراموش نكن .)) سليمان بعد از اتمام سخنرانى ، از منبر
پائين آمده و آن مرد را خواسته و گفت : ((اى مرد منظورت از روز
اذان چيست ؟)) پاسخ داد: ((خداوند مى
فرمايد: (فَاَذَّنَ مُؤْذِّنٌ بَيْنَهُمْ اَنْ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظّالِمينَ)(53):
(در روز قيامت مُؤ ذِّنى در بين آنان ندا مى دهد كه لغنتِ خدا بر ستمگران باد!)
خليفه گفت : چه ستمى در حق تو واقع شده است ؟)) مرد گفت :
((در فلان منطقه زمينى داشتم كه وكيل تو، آنرا به زور و ستم از من ستانده
است .)) سليمان به وكيل خود نوشت : ((زمين
اين شخص را به او برگردان و يك زمين همانند آن از ملك خودت بر آن بيفزاى .))(54)
22- ((دست خداوند بالاى همه دستهاست ))
ابوالعيناء اهوازى ، يكى از فصحاى عرب و بُلَغاى ادبست . وى مى گويد:
((روزى براى رفع مشكل و گرفتارى خويش ، به احمد بن ابى داود، وزير ماءمون
رجوع كرده و اظهار داشتم : ((اى وزير! من دشمنان قوى و زيرك
دارم و آنها در آزار و اذيت من از هيچ كوششى فروگذارى نمى كنند.))
وزير پاسخ داد: (يَدُاللّهِ فَوْقَ اَيْديهِمْ):(55)
(دست قدرت خداوند بالاى همه دستها است .)
گفتم : ((مكر و حيله آنان خيلى قوى است و من از نقشه آنان در
امان نيستم .)) گفت : (وَ لا يَحيقُ الْمَكْرُ الشَيِئُ اِلاّ
بِاَهْلِهِ):(56)
(و نيرنگهاى بد، تنها دامان صاحبانش را مى گيرد.)
گفتم : ((آنها بسيارند و من تنها و بى كسم .))
گفت : (كَمْ مِنْ فِئةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِاِذْنِ اللّهِ
وَاللّهُ مَعَ الصّابِرينَ):(57)
چه بسيار گروههاى كوچكى ، كه به فرمان خدا، بر گروههاى عظيم و بسيار، پيروز شدند و
خداوند با صابران و استقامت كننده گان است .(58)
23- ((صوت دلرباى حضرت مهدى عليه السّلام))
عالم بزرگوار، مرحوم ملا زين العابدين سلماسى مى گويد: ((روزى
علاّمه بحرالعلوم ، وارد حرم مطهر حضرت اميرالمؤ منين عليه السّلام شد و به اين بيت
ترنّم مى كرد:
چه خوشست صوت قرآن ، ز تو دلربا شنيدن
***
به رخت نظاره كردن ، سخن خدا شنيدن
از سيّد، سؤ ال كردم : ((به چه مناسبت اين بيت را زمزمه مى
كنيد؟)) فرمود: ((چون وارد حرم مولايمان
اميرالمؤ منين عليه السّلام شدم ، ديدم كه حضرت حجت (روى له الفداء) با آواز شيوا و
دلنشين در بالاى سر، قرآن تلاوت مى فرمود، چون صداى آن بزرگوار را شنيدم اين بيت را
خواندم ؛ امّا وقتى وارد حرم شدم ، قرائت را ترك نموده و از حرم بيرون رفتند.))(59)
24- ((جواب سلام ))
روزى شخص خلافكارى را بحضور عبدالملك آوردند. آن شخص به محض ورود، با صداى بلند گفت
: ((السلام عليك يا امير! عبدالملك با عصبانيت گفت :
((لا سلام الله عليك : سلام خدا بر تو نباشد.)) آن شخص
گفت : ((يا امير! خداوند چنين نفرموده : بلكه در سوره نساء
فرموده : (وَ اِذا حُيّيتُمْ بِتَحيّةٍ فَحَيُّو بِاَحْسَنَ مِنْها اَوْ رُدُّوها.)(60):
هرگاه به شما تحيت بگويند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهيد، يا لااقل به همان گونه
پاسخ گوئيد. و همچنين در سوره انعام فرموده : (وَ اِذا جاءَكَ الذَّينَ يُؤْمِنُونَ
بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ.)(61):(يعنى
هرگاه ، آنانكه به آيات ما ايمان آورده اند، نزد تو آيند بگو سلام بر شما باد.)
عبدالملك از اين جواب خوشنود شده و او را بخشيد.
25- ((داستان انگشتر))
انس بن مالك مى گويد: ((روزى سائلى وارد مسجد شد و در حاليكه
از مردم درخواست كمك مى كرد، چنين گفت : ((اى مردم ! چه كسى
قرض دراز مدت مى دهد كه بطور كامل برايش برگردانده شود. على عليه السّلام در گوشه
اى از مسجد، در حال ركوع نماز بود، دست خود را بطرف سائل - كه در پشت سر آنحضرت
بود- دراز كرده و اشاره فرمود، كه : انگشتر را از دستم در آورده و براى خودت بردار.
پيامبر بزرگوار اسلام صلّى اللّه عليه و آله به عمر، كه در كنارش نشسته بود فرمود:
((بر او واجب شد.)) عمر گفت : ((پدر
و مادرم فدايت يا رسول الله !، چه چيزى واجب شد.)) فرمود:
((بخدا سوگند، بهشت بر على عليه السّلام واجب شد. با بيرون شدن انگشتر از
دست او، تمام پليديها و زشتيها از او دور شد.)) انس مى گويد:
بعد از اين صحنه تحسين برانگيز، هيچكس از مسجد بيرون نرفته بود كه جبرئيل نازل شد و
اين آيه را آورد: (اِنَّما وَليُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا
الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلوةَ وَ يُؤ تُونَ الزَّكوةَ وَ هُمْ راكِعُون )(62):(سرپرست
و ولّى شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده اند؛ همانها كه نماز را
سرپا مى دارند و در حال ركوع ، به فقيران زكات ميدهند.)
حضرت علامه امينى ؛ بعد از اينكه شصت و شش نفر، از دانشمندان اهل حديث را كه اكثر
آنها اهل تسنن هستند، با اسم كتابهايشان نام مى برد، مى فرمايد:
((اين حديث در اين كتابها موجود است و آنها تصريح دارند، كه
اين آيه شريفه ، در مورد خاتم بخشى حضرت اميرالمؤ منين على عليه السّلام نازل شده
است .(63)