فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۵۶ -


فلسفه تبيين آيات

1. پندگيرى

51. پندگيرى، سرّ تبيين آيات قرآن براى مردم:
...واللّه يدعوا إلى الجنّة والمغفرة بإذنه ويبيّن ءايـته للنّاس لعلّهم يتذكّرون. ‌‌بقره‌(2)‌221
سورة أنزلنـها وفرضنـها وأنزلنا فيها ءايـت بيّنـت لّعلّكم تذكّرون. ‌‌نور‌(24)‌1
و لقد أنزلنا إليكم ءايـت مّبيّنـت و مثلا مّن الّذين خلوا من قبلكم وموعظة لّلمتّقين. ‌‌نور‌(24)‌34

2. تفكر

52. انديشيدن، حكمت تبيين آيات خدا براى مردم:
يسـلونك عن الخمر والميسر...كذلك يبيّن اللّه لكم الأيـت لعلّكم تتفكّرون. ‌‌بقره‌(2)‌219
كذلك يبيّن اللّه لكم ءايـته لعلّكم تعقلون. ‌‌بقره‌(2)‌242
...كذلك يبيّن اللّه لكم الأيـت لعلّكم تتفكّرون. ‌‌بقره‌(2)‌266
...قد بيّنّا لكم الأيـت إن كنتم تعقلون. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌118
...كذلك يبيّن اللّه لكم الأيـت لعلّكم تعقلون. ‌‌نور‌(24)‌61

3. تقوا

53. آراسته شدن به تقوا، حكمت تبيين آن‌ها براى مردم:
أحلّ لكم ليلة الصّيام الرّفث إلى نسائِكم ... كذلك يبيّن اللّه ءايـته للنّاس لعلّهم يتّقون. ‌‌بقره‌(2)‌187

4. شكرگزارى

54. سپاس‌گزارى از خدا، راز تشريح آيات خدا بر مردم:
...واحفظوا أيمـنكم كذلك يبيّن اللّه لكم ءايـته لعلّكم تشكرون. ‌‌مائده‌(5)‌89

5‌. هدايت

55. هدايت مردم از تاريكى‌ها به نور، سبب تبيين آيات براى مردم:
رّسولا يتلوا عليكم ءايـت اللّه مبيّنـت لّيخرج الّذين ءامنوا وعملوا الصّـلحـت من الظّلمـت إلى النّور...‌. ‌‌طلاق‌(65)‌11

تدبّر در آيات

56. لزوم تدبّر و انديشه در آيات قرآن:
كتـب أنزلنـه إليك مبـرك لّيدّبّروا ءايـته...‌. ‌‌ص‌(38)‌29

تفاوت آيات

57. آيات قرآن داراى درجاتى متفاوت:
ما ننسخ من ءاية أو ننسها نأت بخير مّنها أو مثلها ألم تعلم أنّ اللّه على كلّ شىء قدير. ‌‌بقره‌(2)‌106

تفصيل آيات

58. تفصيل آيات قرآن و پيراسته بودن آن از هرگونه ابهام و پيچيدگى:
الر كتـب أحكمت ءايـته ثمّ فصّلت من لّدن حكيم خبير.[1] ‌‌هود‌(11)‌1

فلسفه تفصيل آيات

بازگشت به توحيد

59. بازگشت انسان‌ها از شرك به توحيد، سبب تفصيل آيات قرآن:
أو تقولوا إنّمآ أشرك ءابآؤنا من قبل وكنّا ذرّيّة مّن بعدهم أفتهلكنا بما فعل المبطـلون‌ * وكذلك نفصّل الأيـت و لعلّهم يرجعون. ‌‌اعراف‌(7)‌173‌و‌174

تكذيب آيات

60. تكذيب آيات قرآن، بدترين ستم‌كارى:
...فمن أظـلم ممّن كذّب بايت اللّه...‌. ‌‌انعام‌(6)‌157
وإذا تتلى عليهم ءاياتنا بيّنـت...‌ * فمن أظـلم ممّن افترى على اللّه كذبا أو كذّب بـايـته إنّه لايفلح المجرمون. ‌‌يونس‌(10)‌15‌و‌17
61. تكذيب آيات قرآن، سبب قرار گرفتن در زمره مجرمان:
وإذا تتلى عليهم ءاياتنا بيّنـت...‌ * فمن أظـلم ممّن افترى على اللّه كذبا أو كذّب بـايـته إنّه لايفلح المجرمون. ‌‌يونس‌(10)‌15‌و‌17
62. تكذيب آيات قرآن از سوى گمراهان:
ألم تكن ءايـتى تتلى عليكم فكنتم بها تكذّبون‌ * قالوا ربّنا غلبت علينا شقوتنا وكنّا قوما ضالّين. ‌‌مؤمنون‌(23)‌105‌و‌106
63. تكذيب آيات قرآن از سوى مدّعيان تحريم‌هاى بى‌اساس:
قل هلمَّ شهداءكم الَّذين يشهدون أنَّ اللّه حرّم هـذا فإن شهدوا فلاتشهد معهم ولاتتّبع أهواء الّذين كذّبوا بـايـتنا...‌. ‌‌انعام‌(6)‌150

آثار تكذيب آيات

1. خسران

64. تكذيب آيات قرآن، مايه خسران و از دست رفتن سرمايه انسان:
فإن كنت فى شكّ مّمّآ أنزلنآ إليك ...‌ * ولاتكوننّ من الّذين كذّبوا بايت اللّه فتكون من الخـسرين. ‌‌يونس‌(10)‌94‌و‌95
و من خفّت موزينه فأولـئك الّذين خسروا أنفسهم فى جهنّم خــلدون‌ * ألم تكن ءايـتى تتلى عليكم فكنتم بها تكذّبون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌103‌و‌105

2. كيفر

65. دوزخ، كيفر تكذيب‌كنندگان آيات قرآن:
والّذين كفروا وكذّبوا بـايـتنآ أولـئك أصحـب الجحيم. ‌‌مائده‌(5)‌86
66. اصرار بر كفر و تكذيب آيات الهى، در پى دارنده عذاب ابدى دوزخ:
و من خفّت موزينه فأولـئك الّذين خسروا أنفسهم فى جهنّم خــلدون‌ * ألم تكن ءايـتى تتلى عليكم فكنتم بها تكذّبون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌103‌و‌105

3. محروميّت از رستگارى

67. تكذيب آيات قرآن، سبب محروميّت از رستگارى:
وإذا تتلى عليهم ءاياتنا بيّنـت ...‌ * قل لَّو شآء اللَّه ما تلوته عليكم ولا أدريكم به ...‌ * فمن‌أظـلم ممّن افترى على اللّه كذبا أو كذّب بـايـته إنّه لا يفلح المجرمون. ‌‌يونس‌(10)‌15‌-‌17

تلاوت آيات

68. تلاوت آيات قرآن براى پيامبر از سوى خدا:
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ...‌. ‌‌بقره‌(2)‌252
ذلك نتلوه عليك من الأيـت والذّكر الحكيم. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌58
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌108
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ...‌. ‌‌جاثيه‌(45)‌6
69. تلاوت آيات قرآن بر مردم از سوى پيامبر(صلى الله عليه وآله)فلسفه بعثت آن حضرت:
ربّنا وابعث فيهم رسولاً مّنهم يتلوا عليهم ءايـتك...‌.[2] ‌‌بقره‌(2)‌129
كما أرسلنا فيكم رسولاً مّنكم يتلوا عليكم ءايـتنا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌151
لقد منّ اللّه على المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً مّن أنفسهم يتلوا عليهم ءايـته...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌164
ولـكنّا أنشأنا قرونا فتطاول عليهم العمر وما‌كنت ثاويا فى أهل مدين تتلوا عليهم ءايـتنا ولـكنّا كنّا مرسلين. ‌‌قصص‌(28)‌45
رّسولا يتلوا عليكم ءايـت اللّه مبيّنـت لّيخرج الّذين ءامنوا وعملوا الصّـلحـت من الظّلمـت إلى النّور...‌. ‌‌طلاق‌(65)‌11
70. دعاى ابراهيم(عليه السلام) و اسماعيل(عليه السلام) براى برانگيخته‌شدن پيامبر (محمّد)(صلى الله عليه وآله) جهت تلاوت آيات خدا بر مردم:
ربّنا وابعث فيهم رسولاً مّنهم يتلوا عليهم ءايـتك ويعلّمهم الكتـب والحكمة ويزكّيهم إنّك أنت العزيز الحكيم.[3] ‌‌بقره‌(2)‌129
71. تلاوت آيات قرآن براى درس نخواندگان (اهل مكه) از سوى محمّد(صلى الله عليه وآله):
هو الّذى بعث فى الأمّيّين رسولا مّنهم يتلوا عليهم ءايـته...‌. ‌‌جمعه‌(62)‌2
72. توصيه خداوند به همسران پيامبر(صلى الله عليه وآله)در مورد تلاوت آيات قرآن در خانه‌هاى خويش:
واذكرن ما يتلى فى بيوتكنّ من ءايـت اللّه والحكمة...‌. ‌‌احزاب‌(33)‌34
73. تلاوت آيات الهى بر مؤمنان، سبب ازدياد ايمان:
إنّما المؤمنون الّذين إذا ذكر اللّه وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم ءايـته زادتهم إيمـنا وعلى ربّهم يتوكّلون. ‌‌انفال‌(8)‌2
74. حقّانيّت آيات تلاوت شده بر محمد(صلى الله عليه وآله):
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ...‌. ‌‌بقره‌(2)‌252
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌108
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ فبأىّ حديث بعد اللّه وءايـته يؤمنون. ‌‌جاثيه‌(45)‌6

هدف از تلاوت

75. هدف از تلاوت آيات الهى، هدايت انسان‌ها به صراط مستقيم:
وكيف تكفرون وأنتم تتلى عليكم ءايـت اللّه وفيكم رسوله ومن يعتصم باللّه فقد هدى إلى صرط مّستقيم. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌101
نيز=>تلاوت

تنوّع آيات

76. آوردن آيات الهى به شكل‌هاى متنوّع از شيوه‌هاى خداوند:
قل هو القادر على أن يبعث عليكم عذابا مّن فوقكم أومن تحت أرجلكم أو يلبسكم شيعا ويذيق بعضكم بأس بعض انظر كيف نصرّف الأيـت لعلّهم يفقهون.[4] ‌‌انعام‌(6)‌65
وكذلك نصرّف الأيـت وليقولوا درست ولنبيّنه لقوم يعلمون. ‌‌انعام‌(6)‌105
والبلد الطّيّب يخرج نباته بإذن ربّه والّذى خبث لايخرج إلاّ نكدا كذلك نصرّف الأيـت لقوم يشكرون. ‌‌اعراف‌(7)‌58

فلسفه تنوّع آيات

77. تنوّع آيات با هدف تبيين آن‌ها براى آگاهان:
وكذلك نصرّف الأيـت وليقولوا درست ولنبيّنه لقوم يعلمون. ‌‌انعام‌(6)‌105
78. دريافت و فهم مقاصد آن، هدف از بيان آيات به شكل‌هاى متنوّع و گوناگون:
...انظر كيف نصرّف الأيـت لعلّهم يفقهون. ‌‌انعام‌(6)‌65

حقّانيّت آيات

79. حقّانيّت آيات تلاوت شده بر پيامبر(صلى الله عليه وآله)از سوى خداوند:
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ وإنّك لمن المرسلين. ‌‌بقره‌(2)‌252
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌108
تلك ءايـت اللّه نتلوها عليك بالحقّ فبأىّ حديث بعد اللّه وءايـته يؤمنون. ‌‌جاثيه‌(45)‌6

دروغ‌پردازان و آيات

80. برخورد استكبارى دروغ‌پردازان گنه‌كار با آيات قرآن:
ويل لّكلّ أفّاك أثيم‌ * يسمع ءايـت اللّه تتلى عليه ثمّ يصرّ مستكبرا كأن لّم يسمعها فبشّره بعذاب أليم‌ * وإذا علم من ءايـتنا شيـا اتّخذها هزوا أولـئك لهم عذاب مّهين. ‌‌جاثيه‌(45)‌7‌-‌9

سرمايه‌داران و آيات

81. افسانه پنداشتن آيات قرآن از سوى سرمايه‌دارا تبه‌كار:
أن كان ذا مال و بنين‌ * إذا تتلى عليه ءايـتنا قال أسـطير الأوّلين. ‌‌قلم‌(68)‌14‌و‌15

شرايط استفاده از آيات

1. ايمان

82. ايمان به آيات، شرط استفاده از معارف آيات قرآن:
وما أنت بهـد العمى عن ضـلــلتهم إن تسمع إلاّ من يؤمن بـايـتنا فهم مّسلمون.[5] ‌‌روم‌(30)‌53

2. تسليم

83. داشتن روحيّه تسليم و حق‌پذيرى، لازمه درك و فهم آيات قرآن:
إنّما يؤمن بـايـتنا الّذين إذا ذكّروا بها خرّوا سجّدا و سبّحوا بحمد ربّهم و‌هم لا‌يستكبرون. ‌‌سجده‌(32)‌15

3. تعقّل

84. خردورزى، از لوازم بهره گرفتن از آيات خدا:
كتـب أنزلنـه إليك مبـرك لّيدّبّروا ءايـته وليتذكّر أولوا الألبـب. ‌‌ص‌(38)‌29

عالمان و آيات

85. به سجده افتادن صاحبان دانش و بصيرت هنگام شنيدن آيات قرآن:
قل ءامنوا به أو لاتؤمنوا إنّ الّذين أوتوا العلم من قبله إذا يتلى عليهم يخرّون للأذقان سجّدا. ‌‌اسراء‌(17)‌107
86. سينه و قلب صاحبان علم و انديشه، گنجينه آيات قرآن:
بل هو ءايـت بيّنـت فى صدور الّذين أوتوا العلم...‌. ‌‌عنكبوت‌(29)‌49
87. ايمان راسخان در علم به تمام آيات قرآن:
هو الَّذى أنزل عليك الكتـب منه ءايـت مّحكمـت و اُخر منشابهات...والرَّسخون فى العلم يقولون ءامنّا به...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌7

فاسقان و آيات

88. كفر فاسقان به آيات قرآن:
ولقد أنزلنا إليك ءايـت بيّنـت وما يكفر بها إلاّ الفـسقون. ‌‌بقره‌(2)‌99

فصاحت آيات

89. مجموعه آيات قرآنى به دور از هرگونه ابهام و داراى فصاحت:
ولقد نعلم أنّهم يقولون إنّما يعلّمه بشر لّسان الّذى يلحدون إليه أعجمىٌّ وهـذا لسان عربىٌّ مّبين‌ * إنّ الّذين لايؤمنون بايت اللّه لايهديهم اللّه...‌. ‌‌نحل‌(16)‌103‌و‌104
ولو جعلنـه قرءانا أعجميّا لّقالوا لولا فصّلت ءايـته ءاعجمىٌّ وعربىٌّ...‌. ‌‌فصلت‌(41)‌44

كافران و آيات

90. برخورد مستكبرانه كافران با آيات قرآن:
قد كانت ءايـتى تتلى عليكم فكنتم على أعقـبكم تنكصون‌ * مستكبرين به سـمرا تهجرون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌66‌و‌67
وإذا تتلى عليه ءايـتنا ولّى مستكبرا كأن لّم يسمعها كأنّ فى أذنيه وقرا...‌. ‌‌لقمان‌(31)‌7
و أمّا الّذين كفروا أفلم تكن ءايـتى تتلى عليكم فاستكبرتم...‌. ‌‌جاثيه‌(45)‌31
91. استهزاى آيات قرآن از سوى كافران:
وقد نزّل عليكم فى الكتـب أن إذا سمعتم ءايـت اللّه يكفر بها ويستهزأبها...‌. ‌‌نساء‌(4)‌140
ويل لّكلّ أفّاك أثيم‌ * وإذا علم من ءايـتنا شيـا اتّخذها هزوا أولـئك لهم عذاب مّهين. ‌‌جاثيه‌(45)‌7‌و‌9
92. ادّعاى كافران در توانايى خود براى آوردن آياتى مثل آيات قرآن:
وإذ يمكر بك الّذين كفروا...‌ * وإذا تتلى عليهم ءايـتنا قالوا قد سمعنا لو نشآء لقلنا مثل هـذا...‌. ‌‌انفال‌(8)‌30‌و‌31
93. افسانه و پوچ بودن آيات در ديدگاه كافران:
...وإن يروا كلّ ءاية لاّ‌يؤمنوا بها حتَّى إذا جآءوك يجـدلونك يقول الَّذين كفروا إن هـذا إلاّ أسـطير الأوَّلين. ‌‌انعام‌(6)‌25
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا قالوا قد سمعنا لو نشآء لقلنا مثل هـذا إن هـذا إلآّ أسـطيرالأوَّلين. ‌‌انفال‌(8)‌31
إذا تتلى عليه ءايـتنا قال أسـطير الأوّلين. ‌‌قلم‌(68)‌15
إذا تتلى عليه ءايـتنا قال أسـطير الأوّلين. ‌‌مطففين‌(83)‌13
94. موقعيّت برتر اقتصادى و اجتماعى كافران، زمينه‌ساز غفلت از حق و بهره نبردن از آيات قرآن:
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا بيّنـت قال الّذين كفروا للّذين ءامنوا أىّ الفريقين خير مّقاما وأحسن نديًّا. ‌‌مريم‌(19)‌73
95. بيان وضعيّت بهتر اقتصادى و اجتماعى كافران عصر بعثت در برابر آيات روشن قرآن:
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا بيّنـت قال الّذين كفروا للّذين ءامنوا أىّ الفريقين خير مّقاما وأحسن نديًّا. ‌‌مريم‌(19)‌73
96. برخورد انكارآميز كافران با آيات خدا:
وإذا تتلى عليهم ءاياتنا بيّنـت قال الّذين لايرجون لقآءنا ائت بقرءان غير هـذا أو بدّله...‌. ‌‌يونس‌(10)‌15
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا بيّنـت تعرف فى وجوه الّذين كفروا المنكريكادون يسطون بالّذين يتلون عليهم ءايـتنا...‌. ‌‌حج‌(22)‌72
قد كانت ءايـتى تتلى عليكم فكنتم على أعقـبكم تنكصون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌66
وكذلك أنزلنا إليك الكتـب فالّذين ءاتينـهم الكتـب يؤمنون به ومن هـؤلاء من يؤمن به وما يجحد بـايـتنا إلاّ الكـفرون. ‌‌عنكبوت‌(29)‌47
وإذا تتلى عليه ءايـتنا ولّى مستكبرا كأن لّم يسمعها كأنّ فى أذنيه وقرا فبشّره بعذاب أليم. ‌‌لقمان‌(31)‌7
يسمع ءايـت اللّه تتلى عليه ثمّ يصرّ مستكبرا كأن لّم يسمعها فبشّره بعذاب أليم. ‌‌جاثيه‌(45)‌8
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا بيّنـت مّا كان حجّتهم إلاّ أن قالوا ائتوا بـابائِنا إن كنتم صـدقين. ‌‌جاثيه‌(45)‌25
97. مجادله كافران درباره آيات قرآن:
ما يجـدل فى ءايـت اللّه إلاّ الّذين كفروا فلايغررك تقلّبهم فى البلـد. ‌‌غافر‌(40)‌4
98. تكذيب آيات قرآن و دروغ‌پنداشتن آن از سوى كافران:
إنّما يفترى الكذب الّذين لايؤمنون بايت اللّه وأولـئك هم‌الكـذبون. ‌‌نحل‌(16)‌105
ألم تكن ءايـتى تتلى عليكم فكنتم بها تكذّبون. ‌‌مؤمنون‌(23)‌105
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا بيّنـت...وقالوا ما هـذا إلاّ إفك مّفترى. ‌‌سبأ‌(34)‌43
99. مخالفت كافران با آيات الهى، در پى دارنده عذاب خوار كننده:
إنّ الّذين يحادّون اللّه ورسوله كبتوا كما كبت الّذين من قبلهم وقد أنزلنا ءايـت بيّنـت وللكـفرين عذاب مّهين. ‌‌مجادله‌(58)‌5
100. درخواست كافران از پيامبر براى تغيير و دست‌كارى در آيات قرآن:
وإذا تتلى عليهم ءاياتنا بيّنـت قال الّذين لايرجون لقآءنا ائت بقرءان غير هـذا أو بدّله قل مايكون لى أن أبدّله من تلقآى نفسى...‌. ‌‌يونس‌(10)‌15
101. برافروختگى و خشم شديد كافران هنگام شنيدن آيات قرآن:
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا بيّنـت تعرف فى وجوه الّذين كفروا المنكريكادون يسطون بالّذين يتلون عليهم ءايـتنا...‌. ‌‌حج‌(22)‌72
102. جادو پنداشتن آيات قرآن به وسيله كافران:
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا بيّنـت قال الّذين كفروا للحقّ لمّا جاءهم هـذا سحر مّبين. ‌‌احقاف‌(46)‌7
وإذا تتلى عليهم ءايـتنا بيّنـت...وقال الّذين كفروا للحقّ لمّا جاءهم إن هـذا إلاّ سحر مّبين. ‌‌سبأ‌(34)‌43
ذرنى ومن خلقت وحيدا‌ * كلاّ إنّه كان لأيـتنا عنيدا‌ * فقال إن هـذا إلاّ سحر يؤثر. ‌‌مدثر‌(74)‌11‌و‌16‌و‌24
103. آيات قرآن، گفتار و سخن بشر در ديدگاه كافران:
وكذلك نصرّف الأيـت وليقولوا درست ولنبيّنه لقوم يعلمون. ‌‌انعام‌(6)‌105
ذرنى ومن خلقت وحيدا‌ * كلاّ إنّه كان لأيـتنا عنيدا‌ * فقال إن هـذا إلاّ سحر يؤثر. ‌‌مدثر‌(74)‌11‌و‌16‌و‌24
إن هـذا إلاّ قول البشر. ‌‌مدثر‌(74)‌25
104. كافران، در صدد بازداشتن پيامبر(صلى الله عليه وآله) از ابلاغ آيات قرآن:
ولايصدّنّك عن ءايـت اللّه بعد إذ أنزلت إليك وادع إلى ربّك ولاتكوننّ من المشركين. ‌‌قصص‌(28)‌87

كژانديشى در آيات

105. كژانديشى در آيات قرآن، سبب گرفتارى به عذاب دوزخ:
إنّ الّذين يلحدون فى ءايـتنا لايخفون علينا أفمن يلقى فى النّار...‌.[6] ‌‌فصلت‌(41)‌40




[1]. «فصّلت» پس از «أحكمت» بيانگر اين معنا است كه آيات قرآن در ارائه، مقصود خود، نه اجمال دارد و نه‌تعقيد.
[2]. به گفته همه مفّسران، مقصود از «رسولا» پيامبر عظيم‌الشان اسلام حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) است.
[3]. همان.
[4]. «صرف» به معناى تغيير دادن چيزى يا حالتى به حالت ديگر است و «تصريف» بر كثرت وقوع اين معنا دلالت دارد. (مفردات راغب) بنابر اين «تصريف الايات» يعنى ما آيات خويش را به صورت‌هاى گوناگون عرضه مى‌كنيم و بيان مى‌داريم.
[5]. مقصود از «آيات»، ممكن است آيات آفاقى و انفسى يا آيات تشريعى باشد. برداشت، بنابر احتمال دوم است.
[6]. «الحاد» مصدر «يلحدون» به معناى ميل و انحراف است و منظور از آيات در «يلحدون فى اياتنا» آيه‌هاى قرآن‌كريم يا ادلّه و نشانه‌هاى ربوبيّت خدا در جهان است. برداشت پيش طبق احتمال اوّل است.