1- سوره انفال (8)، آيه 24.
2- سوره حديد (57)، آيه 17.
3- الصدوق (ابن بابويه )، ابوجعفر
محمد بن على بن الحسين ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2، ص 668، ح 13.
4- المجلسى ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 8 ص 368.
5- الطهرانى ، الشيخ آقا بزرگ ،
الذريعة الى تصانيف الشيعة ، ج 16، ص 83 - 75.
6- الرفاعى ، عبدالجبار، معجم ما كتب
عن الرسول و اهل البيت ، عليهم السلام ، ج 9، ص 247 - 86.
7- همان ، ص 240 - 162.
8- الطبرسى ، احمد بن على بن ابى
طالب ، الاحتجاج ، ج 1، ص 9.
9- همان ، ص 8.
10- همان ، ص 9.
11- الصدوق ، ابوجعفر محمد بن على بن
الحسين ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 1، مقدمه كتاب در بيان انگيزه
شيخ از تاليف كتاب مزبور.
12- الرفاعى ، عبدالجبار، همان ، ج
9، ص 86 - 247.
13- ر.ك : همان ، ص 154.
14- ر.ك : همان ، ص 227.
15- صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاى
امام خمينى ، قدس سره ...) ج 14، ص 94.
16- ابن طاووس ، على بن موسى ، اقبال
الاعمال ، ص 212؛ المجلسى ، محمد باقر، بحارالانوار، ج 98، ص 413.
17- ابن طاووس ، على بن موسى ، همان
، صص 217 - 216.
18- همان ، ص 214.
19- سوره دخان (44) آيه 4. لازم به
توضيح است كه غالب مفسران آيه ياد شده را ناظر به شب قدر دانسته اند.
ر.ك : الطباطبايى ، سيد محمد حسين ، تفسير الميزان ، ج 18، ص 130.
20- ابن طاووس ، على بن موسى ، همان
، ص 220.
21- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
94، ص 87، ح 12.
22- ابن طاووس ، على بن موسى ، همان
، ص 209 ؛ المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج 94، ص 85، ح 5؛ الصدوق ، محمد
بن على بن الحسين ، همان ، ج 2، ص 424، ح 1.
23- براى مطالعه بيشتر در اين زمينه
ر.ك : ابن طاووس ، على بن موسى ، همان ، صص 237 - 207 ؛ المجلسى ، محمد
باقر، همان .
24- ابن طاووس ، على بن موسى ، همان
، ص 218.
25- همان ، ص 219.
26- ر.ك : الكلينى ، محمد بن يعقوب ،
الكافى ، ج 1، ص 514؛ الصدوق ، محمد بن على بن الحسين ، كمال الدين و
تمام النعمة ، ج 2، ص 432؛ شبراوى ، عبدالله بن محمد، الاتحاف بحب
الاشراف ، ص 179 ؛ ابن صباغ المالكى ، نورالدين على بن محمد، الفصول
المهمة فى معرفة الائمة ، ص 310.
27- ر.ك : الكلينى ، محمد بن يعقوب ،
الكافى ، ج 1، ص 514 ؛ المفيد، محمد بن محمد بن نعمان ، الارشاد فى
معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 339؛ الطبرسى ، ابوعلى الفضل بن
الحسن ، اعلام الورى باعلام الهدى ، ص 393؛ الصدوق ، محمد بن على بن
الحسين ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2، ص 433 - 432.
28- المفيد، محمد بن محمد بن نعمان ،
همان .
29- ((نرجس
)) نام گلى از دره تك لپه ايها، و سردسته
گياهان تيره نرگسى است ، كه گلهايش منفرد و در انتهاى ساقه قرار
دارد.(فرهنگ معين ، ج 4، ص 4702)
30- ((سوسن
نام گلى فصلى و درشت به رنگهاى مختلف است . اصل اين گل از اروپا و ژاپن
و آمريكاى شمالى و هيمالياست .(همان ، ص 1954)
31- ((صيقل
)) هر شى نورانى ، صيقلى و جلا داده شده
را مى گويند. بنا به گفته شيخ صدوق و شيخ طوسى ، پس از آن كه حضرت نرجس
خاتون به ولى عصر، عليه السلام ، حامله شد او را صيقل نام نهادند. (ر.ك
: الصدوق ، محمد بن على بن الحسين ، همان ، ص 432 ؛ طوسى ، محمد بن
الحسن ، كتاب الغيبة ، ص 241.)
32- ((مليكه
)) به معناى ملكه و شهبانوست .
33- ر.ك : الصدوق ، محمد بن على بن
الحسين ، همان ، ص 432.
34- ر.ك : الصدوق ، محمد بن على بن
الحسين ، همان ، ص 423 - 417 ؛ الطوسى ، محمد بن الحسن ، كتاب الغيبة ،
ص 128 - 124؛ المجلسى ، محمد باقر، بحارالانوار، ج 51، ص 11 - 6.
35- در كتاب تاريخ العرب و الروم
آمده است در سال 247 ق . جنگهايى بين مسلمانان و روميان درگرفت و غنايم
بسيارى به چنگ مسلمانان افتاد. در سال 248 ق . نيز
((بلكاجور)) سردار مسلمانان
با روميان جنگيد و طى آن بسيارى از اشراف روم اسير شدند. (ر.ك :
نازيليف ، تاريخ العرب و الروم ، ترجمه محمد عبدالهادى شعيره ، ص 225).
ابن اثير نيز طى حوادث سال 249 ق . مى نويسد: جنگى ميان مسلمانان به
سركردگى ((عمر بن عبدالله اقطع
)) و ((جعفر
بن على صانقه )) با قواى روم كه شخص قيصر
نيز در آن جنگ شركت داشت روى داد. (به نقل از: هيئت تحريريه مؤسسه در
راه حق ، پيشواى دوازدهم حضرت امام حجة بن الحسن المهدى ، عليه السلام
، ص 27 - 26)
36- هيئت تحريريه مؤسسه در راه حق ،
همان ، ص 27 - 26.
37- الطبرسى ، ابوعلى الفضل بن الحسن
، همان ، ص 418 - 417.
38- ر.ك : امين ، سيد محسن ، سيره
معصومان ، ترجمه على حجتى كرمانى ، ج 6، ص 263 - 261.
39- ر.ك : الطبرسى ، ابوعلى الفضل بن
الجسن ، همان .
40- الصدوق ، محمد بن على بن الحسين
، همان ، ج 2، ص 424، ح 1 ؛ المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج 51، ص 2.
41- در ادامه همين كتاب در اين باره
بيشتر سخن خواهيم گفت .
42- قمى ، شيخ عباس ، منتهى الامال ،
ج 2، ص 762.
43- ر.ك : امين ، سيد محسن ، همان ،
ص 259.
44- همان ، ص 272.
45- الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن
، كتاب الغيبة ، ص 215 - 214.
46- همان ، ص 215.
47- مولف كتاب سيره معصومان اظهار مى
دارد كه : دستيابى به تاريخ وفات ((عثمان
بن سعيد)) براى ما ميسر نشد.
48- الطوسى ، محمد بن الحسن ، همان ،
ص 221.
49- همان ، ص 216.
50- همان ، ص 218.
51- همان ، ص 216.
52- همان ، ص 219.
53- همان ، ص 222 - 221.
54- اين روايتى است كه شيخ طوسى در
كتاب الغيبة از ابونصر هبة الله بن محمد بن احمد كاتب نقل كرده است .
پوشيده نيست كه اين مدت از زمان ولادت امام زمان ، عليه السلام ، يعنى
سال 255 ق . تا هنگام وفات محمد بن عثمان در سال 305 ق . بوده است .
علاوه بر اين بايد يادآور شد كه محمد بن عثمان از هنگام ولادت امام
زمان ، عليه السلام ، عهده دار سفارت آن حضرت نبوده است بلكه وى پس از
مرگ پدرش عثمان ، اين مسؤوليت را بر عهده گرفته است . و بايد از اين 50
سال كه شيخ طوسى ذكر كرده پنج سال نخست زندگى امام قائم ، عليه السلام
، تا وفات امام عسكرى ، عليه السلام ، و نيز مدت سفارت پدرش ، عثمان ،
را تا هنگام مرگش كم كرد و مدت باقى مانده همان مدتى است كه محمد بن
عثمان سفارت آن حضرت را به عهده داشته است .
55- همان ، ص 227.
56- ر.ك . همان ، ص 238.
57- همان ، ص 242.
58- همان ، ص 243.
59- همان ، ص 243 - 242.
60- همان ، ص 243.
61- براى مطالعه بيشتر در مورد زندگى
نواب خواص ر.ك : امين ، سيد محسن ، همان ، ص 272 - 227.
62- ر.ك : الكلينى ، محمد بن يعقوب ،
الكافى ، ج 1، ص 501، ح 7؛ المفيد، محمد بن محمد بن النعمان ، الارشاد
فى معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 312 - 309. شايان ذكر است كه
برخى از اهل تحقيق سال 234 ق . را به عنوان سال ورود حضرت هادى ، عليه
السلام ، به سامرا ذكر كرده اند. ر.ك : الصدور، محمد، تاريخ الغيبة
الصغرى ، ص 108 - 107.
63- الحر العاملى ، محمد بن الحسن ،
اثبات الهداة ، ج 3، ص 570، ح 685.
64- ر.ك : المفيد، همان ، ص 336.
65- المفيد، همان ، ص 343.
66- الكلينى ، محمد بن يعقوب ، همان
، ص 533، ح 12 ؛ المفيد، همان ، ص 346 - 345.
67- الكلينى ، همان ، ص 532، ح 11؛
المفيد، همان ، ص 346؛ همچنين ر.ك : النعمانى ، محمد بن ابراهيم ، كتاب
الغيبة ، تهران ، مكتبة الصدوق ، ص 60، ح 3 ؛ الطوسى ، محمدبن الحسين ،
كتاب الغيبة ، ص 141، ح 106.
68- الكلينى ، همان ، ص 532، ح 11؛
همچنين ر.ك : الصدوق ، محمد بن على بن الحسين ، كمال الدين و تمام
النعمة ، ج 1، ص 269، ح 13؛ المفيد، همان ؛ الطوسى ، همان ، ص 139، ح
103.
69- الكلينى ، همان ، ص 533، ح 15؛
همچنين ر.ك : الصدوق ، همان ، ج 2، ص 350، ح 45؛ المفيد، همان ، ص 347
؛ الطوسى ، همان ، ص 140، ح 104؛ النعمانى ، همان ، ص 94، ح 25.
70- براى مطالعه بيشتر در اين زمينه
ر.ك : الكلينى ، همان ، باب ماجاء فى الانثى عشر و النص عليهم ، ص 525
- 535؛ الطبرسى ، ابوعلى الفضل بن الحسن ، اعلام الورى باعلام الهدى ،
ج 2، ص 208 - 155.
71- ر.ك : الخوئى ، السيد ابوالقاسم
، معجم رجال الحديث ، ج 16، ص 309.
72- الكلينى ، همان ، ص 328، ح 1؛
المفيد، همان ، ص 348.
73- الكلينى ، همان ، ص 329، ح 5؛
المفيد، همان ، ص 349.
74- ((زبيرى
)) لقب يكى از گردنكشان و دشمنان اهل بيت
از نسل ((زبير))
است كه در زمان حضرت عسكرى ، عليه السلام ، مى زيست و آن حضرت را تهديد
به قتل كرده بود. اما خداوند به دست خليفه عباسى او را به سزاى اعمالش
رساند.
75- الطوسى ، محمد بن الحسن ،
الفهرست ، ص 70، ش 78؛ همچنين ر.ك : الخويى ، السيد ابوالقاسم ، همان ،
ج 2، ص 48 - 47.
76- الصدوق ، همان ، ج 2، ص 434 -
433، ح 16.
77- همان ، ص 408 - 409، ح 7.
78- ر.ك : الخوئى ، السيد ابوالقاسم
، همان ، ج 7، ص 118 و ج 22. ص 75.
79- الكلينى ، ص 328، ح 2؛ المفيد،
همان ، ص 348.
80- ر.ك : الخوئى السيد ابوالقاسم ،
همان ، ج 6، ص 247 و 254.
81- الكلينى ، همان ، ص 329،8 ح 4 ؛
المفيد، همان ، ص 351 - 352.
82- علامه مجلسى در كتاب مرآة العقول
(ج 4، ص 2) در توضيح عبارت ((و اشار بيده
)) كه در روايت مزبور آمده است مى گويد:
((يعنى انگشتان ايهام و سبابه هر دو دست
خود را از هم باز كرد و در همين حال دستان خود را از هم دور كرد. چنان
كه در بين اعراب و غير آنها براى اشاره به ستبرى گردن رايج است . يعنى
آن حضرت جوانى قدرتمند است كه گردن او اين چنين است
)).
83- ر.ك : الخوئى ، السيد ابوالقاسم
، همان ، ج 23، ص 187.
84- ر.ك : الصدوق ، همان ، ج 2، ص
424 - 425.
85- ر.ك : الخوئى : السيد ابوالقاسم
، ج 17، ص 158.
86- الكلينى ، همان ، ص 330 - 331، ج
3 ؛ المفيد، همان ، ص 351.
87- ر.ك : الخوئى ، السيد ابوالقاسم
، همان ، ج 15، ص 93 - 94 و 107.
88- الكلينى ، همان ، ص 330، ح 2؛
المفيد، همان ، ص 351.
89- الكلينى ، همان ، ص 332، ح 12؛
المفيد، همان ، ص 353 - 354.
90- الصدوق ، همان ، ج 2، ص 384 -
385، ح 1.
91- الطوسى ، همان ، ص 217، همچنين
ر.ك : المفيد، همان ، ج 2، ص 435، ج 2.
92- ر.ك : الخوئى ، السيد ابوالقاسم
، همان ، ج 1، ص 202.
93- الصدوق ، همان ، ج 2، ص 475 -
476، ترجمه با استفاده از ترجمه فارسى كتاب به قلم آية الله كمره اى .
94- ر.ك : الصدر سيد محمد، همان ، ص
298.
95- الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن
، كتاب الغيبة ، ص 261.
96- الطبرسى ، ابوعلى الفضل بن الحسن
، اعلام الورى باعلام الهدى ، ص 416.
97- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
كتاب الغيبة ، صص 172 - 171.
98- همان جا، صص 174 - 173.
99- همان .
100- المفيد، محمد بن محمد بن
النعمان ، الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 340.
101- الطبرسى ، ابوعلى الفضل بن
الحسن ، همان ، ص 416.
102- الصدر، السيد محمد، تاريخ
الغيبة الصغرى ، ص 341 به بعد.
103- الصدر، السيد محمد، تاريخ
الغيبة الكبرى ، صص 36 - 31.
104- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 175.
105- الصدوق ، ابوجعفر محمد بن على
بن الحسين ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2، ص 648.
106- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 14.
107- الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن
، همان ، ص 221.
108- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 164.
109- الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن
، همان ، ص 222.
110- همان ، ص 164، 258، 156 و 181؛
همچنين ر.ك : نورى ، ميرزا حسين ، نجم الثاقب ، صص 507 - 139.
111- الصدوق ، ابوجعفر محمد بن على
بن الحسين ، همان ، صص 482 - 481.
112- النعمانى ، همان ، ص 177 - 176.
113- الصدوق ، همان ، ص 480.
114- اليزدى الحائرى ، على ، الزام
الناصب ، ج 2، ص 428.
115- المسعودى ، على بن حسين ، اثبات
الوصية (چاپ سنگى )، ص 262 ؛ همچنين قمى ، شيخ عباس ، منتهى الامال ، ج
2، ص 565.
116- ر.ك : الصدر، السيد محمد، تاريخ
الغيبة الصغرى ، ص 223.
117- سوره انفال (8)، آيه 53.
118- الكلينى ، محمد بن يعقوب ،
الكافى ، ج 1، كتاب الحجة ، باب فى الغيبة ، ص 343، ح 31.
119- الطبرسى ، ابوالفضل على ، مشكاة
الانوار، ص 64 - 63.
120- النعمانى ، همان ، ص 203.
121- المجلسى ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 53، ص 177.
122- ر.ك : الفيومى ، احمد بن محمد،
المصباح المنير، ص 121؛ ابن منظور، لسان العرب ، ج 3، ص 53؛ الشرتونى
اللبنانى ، سعيد الخورى ، اقرب الموارد فى فصح العربية و الشوارد، ج 1،
ص 164؛ جر، خليل ، فرهنگ لاروس ، ترجمه سيد حميد طبيبيان ، ج 1، ص 808؛
عميد، حسن ، فرهنگ عميد، ج 1، ص 779.
123- الراغب الاصفهانى ، ابوالقاسم
الحسين بن محمد، مفردات الفاظ القرآن فى غريب القرآن ، ص 107.
124- سوره نساء (4)، آيه 165.
125- سوره انعام (6)، آيه 149.
126- نهج البلاغه ، كلمات قصار 147،
ترجمه سيد جعفر شهيدى ، ص 388.
127- الكلينى ، محمد بن يعقوب ،
الكافى ، ج 1، كتاب الحجة ، ص 179 - 178، ح 8.
128- در برخى از نسخه هاى الكافى به
جاى ((حتى ))
كلمه ((حى ))
آمده است . امام رضا، عليه السلام ، نيز به نقل از امام باقر، عليه
السلام ، چنين روايت مى كنند: ((ان الحجة
لا تقوم لله عز و جل على خلقه الا بامام حى يعرفونه
)). (الحميرى ، ابوالحسن عبدالله بن جعفر، قرب الاسناد، ص
351.)
129- الكلينى ، محمد بن يعقوب ، همان
، ص 177، ح 2.
130- همان ، ص 179، ح 10.
131- همان ، ح 9.
132- الصدوق ، ابوجعفر محمد بن على ،
كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2، ص 512.
133- سوره انعام (6)، آيه 158.
134- ر.ك : البحرانى ، السيد هاشم ،
البرهان فى تفسير القرآن ، ج 3، ص 123 - 121؛ موسسة المعارف الاسلامية
، معجم احاديث الامام المهدى ، عليه السلام ، ج 5، ص 109 - 100.
135- الصدوق ، همان ، ص 18.
136- همان ، ص 357، ح 54.
137- المجلسى ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 52، ص 176.
138- الكلينى ، محمد بن يعقوب ، همان
، ص 372 - 371، ح 5.
139- صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاى
امام خمينى ، قدس سره )، ج 20، ص 199 - 198.
140- همان ، ج 7، ص 255.
141- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
كتاب الغيبة ، ص 200، ح 16.
142- الكلينى ، محمد بن يعقوب ،
الكافى ، ج 2، ص 22، ح 13.
143- الصدوق ، ابوجعفر محمد بن على
بن الحسين ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2، ص 377، ح 1.
144- همان ، ج 2، ص 645، ح 6.
145- همان ، ج 2، ص 357، ح 54.
146- المجلسى ، المولى محمد باقر،
بحارالانوار، ج 52، ص 123، ح 7.
147- همان ، ص 126، ح 18.
148- ر.ك : الموسوى الاصفهانى ،
ميرزا محمد تقى ، مكيال المكارم فى فوائد الدعاء للقائم ، ج 2، ص 104
به بعد.
149- المجلسى ، المولى محمد باقر،
همان ، ج 8، ص 368 و ج 32. ص 321 و 333؛ همچنين ر.ك : القندوزى ، حافظ
سليمان بن ابراهيم ، ينابيع المودة ، ج 3، ص 372.
150- الكلينى ، محمد بن يعقوب ، همان
، ج 1، ص 371، ح 5.
151- الصدوق ، ابوجعفر محمد بن على
بن الحسين ، همان ، ج 2، ص 512.
152- الموسوى الاصفهانى ، ميرزا محمد
تقى ، همان ، ج 2، ص 107.
153- الكلينى ، محمد بن يعقوب ، همان
، ج 1، ص 194، ح 1.
154- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 200، ح 16.
155- المجلسى ، المولى محمد باقر،
همان ، ج 53، ص 177.
156- سوره آل عمران (3)، آيه 200.
157- النعمانى ، محمدبن ابراهيم ،
همان ، ص 199، همچنين ر.ك : البحرانى ، السيد هاشم الحسينى ، البرهان
فى تفسير القرآن ، ج 1، ص 334، ح 4.
158- البحرانى ، السيد هاشم الحسينى
، همان ، ج 1، ص 334، ح 2.
159- ر.ك : همان .
160- ابن طاووس ، على بن موسى ،
مصباح الزائر، ص 455؛ المجلسى ، مولى محمد باقر، همان ، ج 102، ص 111.
161- همان .
162- همان ، ج 53، ص 177.
163- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 320، ح 10.
164- الكلينى ، محمدبن يعقوب ، همان
، ج 6، ص 535، ح 1.
165- همان ، ج 8، ص 381، ح 576.
166- ((مرابطه
)) چنان كه فقها در كتاب جهاد گفته اند،
اين است كه شخص مومن براى جلوگيرى از هجوم و نفوذ مشركان و كافران در
مرزهاى كشور اسلامى ، و يا هر موضعى كه از آن احتمال بروز حمله اى عليه
مسلمانان مى رود، به حال آماده باش و در كمين به سر برد.(ر.ك : النجفى
، الشيخ محمد حسن ، جواهر الكلام فى شرح شرائع الاسلام ، ج 21، ص 39)
اين عمل در زمان غيبت امام معصوم ، عليه السلام ، مستحب بوده و
فضيلتهاى بسيارى براى آن برشمرده است ، چنانكه در روايتى كه به طريق
اهل سنت از رسول گرامى اسلام ، صلى الله عليه وآله ، نقل شده آمده است
:
((رباط يوم و ليلة خير من صيام شهر
وقيامه ، و ان مات مرابطا جرى عليه عمله و اجرى عليه رزقه و امن من
الفتان )).
يك شبانه روز مرابطه (مرزدارى ) در راه خدا از اين كه شخص يك ماه روزها
روزه باشد و شبها به عبادت قيام نمايد ثوابش بيشتر است ، پس هرگاه در
اين راه بميرد عملى كه انجام مى داده بر او جريان خواهد يافت ، و روزيش
بر او جارى خواهد شد و از فرشته اى كه در قبر مرده ها را امتحان مى كند
ايمن خواهد ماند. (البرهان ، علاء الدين على المتقى ، كنزالعمال فى سنن
الاقوال و الافعال ، ج 4، ص 284، ح 10509)
اما در مورد اين كه حداقل و حداكثر زمان مرابطه چه اندازه است بايد گفت
كه : حداقل زمان مرابطه سه روز و حداكثر آن چهل روز است ، زيرا اگر
ازاين مقدار بيشتر شود ديگربر آن صدق مرابطه نكرده و جهاد شمرده مى شود
و شخص هم از ثواب جهادكنندگان برخوردار مى شود.(ر.ك : النجفى ، الشيخ
محمد حسن ، همان ج 21، ص 41 - 42)
167- المجلسى ، المولى محمد باقر،
مراة العقول فى شرح اخبار آل الرسول ، ج 26، ص 582.
168- النجفى ، الشيخ محمد حسن ، همان
، ج 21، ص 43.
169- روزنامه جمهورى اسلامى ،
پنجشنبه 26 تيرماه 1376، ص
170- صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاى
امام خمينى )، ج 20، ص 198.
171- المجلسى ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 52، ص 354، به نقل از: حكيمى ، محمد، در فجر ساحل ، ص
69.
172- همان ، ص 359، به نقل از ماخذ
پيشين .
173- ر.ك : امين ، سيد محسن ، سيره
معصومان ، ترجمه على حجتى كرمانى ، ج 6، ص 51.
174- نهج البلاغه ، كلام 209، ترجمه
سيد جعفر شهيدى صص 242 - 241.
175- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
51، ص 120، به نقل از: حكيمى ، محمد، عصر زندگى (چگونگى آينده انسان و
اسلام )، ص 51.
176- رشوه بگيران ، تباه كنندگان و
ساخت و پاخت كنان . ر.ك : حكيمى ، محمد، همان .
177- العسكرى ، نجم الدين جعفر بن
محمد، المهدى الموعود المنتظر عند علماء السنة و الامامية ، ج 1، ص
277، به نقل از حكيمى ، محمد، همان .
178- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
77، ص 192.
179- نهج البلاغه ، ترجمه سيد جعفر
شهيدى ، ص 320، نامه 46.
180- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
51، ص 123، به نقل از: حكيمى ، محمد، همان ، ص 113.
181- الكلينى ، محمد بن يعقوب ،
الكافى ، ج 8، ص 32، به نقل از: حكيمى ، محمد، همان ، ص 112.
182- ر.ك : الصدوق ، ابوجعفر محمد بن
على بن الحسين ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 1، ص 257.
183- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
52، ص 362، به نقل از حكيمى ، محمد، همان ، ص 42.
184- همان ، ج 51، ص 29، به نقل از
حكيمى ، محمد، همان ، ص 159.
185- صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاى
امام خمينى )، ج 12، ص 209 - 207.
186- ر.ك : المفيد، محمد بن محمد بن
نعمان ،، الارشاد، ص 361 - 356 ؛ امين ، سيد محسن ، سيره معصومان ،
ترجمه على حجتى كرمانى ،، ج 6، ص 400 - 367.
187- ر.ك : الصدر، السيد محمد، تاريخ
الغيبة الكبرى ، ص 442.
188- الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن
، كتاب الغيبة ، ص 267؛ النعمانى ، محمد بن ابراهيم ، كتاب الغيبة ، ص
257.
189- الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن
، همان ، ص 270؛ الصدوق ، محمد بن على بن الحسين ، كمال الدين و تمام
النعمة ، ج 2، ص 651.
190- ر.ك : الصافى الگلپايگانى ، لطف
الله ، منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر، ص 454.
191- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 267 ؛ الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن ، همان ، ص 271.
192- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 252.
193- المفيد، همان ، ص 360؛ الصدوق ،
محمد بن على بن الحسين ، همان ، ص 649.
194- ر.ك : النعمانى ، محمد بن
ابراهيم ، همان ، ص 252 ؛ الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن ، همان ، ص
271.
195- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 262.
196- براى مطالعه بيشتر در اين زمينه
ر.ك : الصدر. السيد محمد، همان ، ص 448 - 477.
197- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 245؛ الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن ، همان ، ص 274 ؛ الصدوق
، محمد بن على بن الحسن ، همان ،ج 2، ص 650.
198- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 271 ؛ الطوسى ، ابوجعفر محمد بن الحسن ، همان ، ص 270؛ الصدوق
، محمد بن على بن الحسين ، همان ، ج 2، ص 655.
199- الصدوق ، محمد بن على بن الحسين
، همان ، ج 2، ص 655.
200- الطبرسى ، ابوعلى الفضل بن
الحسن ، اعلام الورى باعلام الهدى ، ص 429.
201- همان ، ص 427.
202- اليزدى الحائرى ، على ، الزام
الناصب فى اثبات الحجة الغائب ، ج 2، ص 159؛ الشيخ المفيد، همان ، ص
359.
203- النعمانى ، محمد بن ابراهيم ،
همان ، ص 282.
204- همان ، ج 102، ص 111.
205- سوره حجر (15)، آيه 75.
206- المجلسى ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 52، ص 386، ح 202.
207- سوره يونس (10)، آيه 62.
208- الصدوق (ابن بابويه )، ابوجعفر
محمد بن على بن الحسين ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2، ص 357، ح 54.
209- الحاكم النيسابورى ، ابوعبدالله
محمد بن عبدالله ، المستدرك على الصحيحين فى الحديث ، ج 4، ص 554، به
نقل از: معجم احاديث الامام المهدى عليه السلام ، ج 3، ص 100.
210- ر.ك : معجم احاديث الامام
المهدى ، عليه السلام ، ج 3، ص 108 - 104 و ج 4، ص 32 - 22.
211- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
52 ص 334، ح 64.
212- فيض الاسلام ، سيد علينقى ،
ترجمه و شرح نهج البلاغه ، خطبه 150، ص 459 - 458.
213- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
52، ص 327، ح 43.
214- سوره هود (11)، آيه 80.
215- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ص
327 ح 44.
216- همان ، ص 326، ح 42.
217- همان ، ص 338 - 337.
218- همان ، ص 323، ح 3.
219- همان .
220- همان ، ص 368 - 367، ح 152.
221- المروزى ، ابو عبدالله نعيم بن
حماد، الفتن (نسخه خطى )، ص 95، به نقل از: معجم احاديث الامام المهدى
عليه السلام ، ج 3، ص 295، ح 832.
222- فيض الاسلام ، سيد علينقى ،
ترجمه و شرح نهج البلاغه ، ص 1202، ح 1.
223- همان ، ص 369، ح 157.
224- همان ، ص 370، ح 159.
225- ر.ك : همان ، ص 239، 286، 316،
323، 342، 368.
226- ر.ك : ابن طاووس ، رضى الدين
على بن موسى ، الملاحم و الفتن فى ظهور الغائب المنتظر، ص 121؛ سليمان
، كامل ، روزگار رهايى (يوم الخلاص )، ترجمه على اكبر مهدى پور، ج 1، ص
407.
227- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
51، ص 217، ح 6.
228- همان ، ج 23، ص 189، ح 4.
229- الحر العاملى ، محمد بن الحسن ،
اثبات الهداة ، ج 3، ص 588، ح 808، به نقل از: معجم الاحاديث الامام
المهدى عليه السلام ، ج 3، ص 243، ح 772.
230- النعمانى ، محمد ابراهيم ،
الغيبة ، ص 165، به نقل از: سليمان ، كامل ، همان ، ص 478.
231- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ص
356، ح 121.
232- همان ، ص 286، ح 19.
233- سوره انفال (8)، آيه 12.
234- ر.ك : الطبرسى ، ابوعلى الفضل
بن الحسن ، مجمع البيان فى تفسير القرآن ، ج 3 - 4، ص 526 - 525.
235- سوره حشر (59)، آيه 2.
236- 16.ر.ك : الطبرسى ، ابوعلى
الفضل بن الحسن ، همان ، ج 9 - 10، ص 258 - 257.
237- ر.ك : سوره آل عمران (3)، آيه
151 ؛ سوره احزاب (33)، آيه 23.
238- المجلسى ، محمد باقر، همان ، ج
52، ص 191، ح 24.
239- همان ، ص 391: ح .
240- همان ، ص 356، ح 119.
241- صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاى
امام خمينى 1)، ج 20، ص 118.
242- همان ، ج 7، ص 255.
243- همان ، ج 19، ص 154.
244- همان ، ج 20، ص 196.
245- همان .
246- همان ، ص 197.
247- همان ، ص 196.
248- همان ، ص 197 - 196.
249- همان ، ص 197.
250- همان .
251- همان .
252- همان ، ص 198.
253- همان .
254- الصافى الگلپايگانى ، لطف الله
، منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر، عليه السلام ، ص 304.
255- صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاى
امام خمينى ، قدس سره ، سازمان مدارك فرهنگى انقلاب اسلامى ، 1369، ج
2، ص 113. (پيام به حجاج بيت اللاة لحرام ، مرداد 1366)
256- همان ، ص 114.
257- سوره توبه (9)، آيه 33؛ سوره صف
(61)، آيه 9؛ همچنين ر.ك : سوره فتح (48)، آيه 28.
258- صحيفه نور، ج 20، ص 118.
259- همان ، ص 238.
260- همان ، ج 10، ص 232.
261- همان ، ج 20، ص .
262- همان ، ج 20، ص 118.
263- همان ، ج 21، ص 108.
264- همان ، ص 108 - 107.
265- همان ، ج 20، ص 118.