آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۱۰ -


مهدي:

(إثبات الهداة ج 3 ص 668):

عن إبراهيم بن محمّد بن عبد الله بن جعفر عليه السلام عن السياري قال: حدَّثني نسيم ومارية أنَّه لمَّا سقط صاحب الزمان من بطن اُمّه سقط جاثياً على رکبتيه دافعاً سبابتيه إلى السماء ثمّ عطس فقال: (الحمد لله ربّ العالمين فصلّى الله على محمّد وآله زعمت الظلمة أنَّ حجّة الله داحضة ولو أذن لنا في الکلام لزال الشکّ).

به نقل از ابراهيم بن محمد بن عبد الله بن موسى به جعفر عليه السلام از سياري گفت نسيم ومارية به من خبر دادند هنگامي که حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالى فرجه الشريف متولد شد بر زانوهاي خود نشست وانگشت سبابه خود را بسوي آسمان گرفت وعطسه زد سپس فرمود: حمد وستايش خداي را که پروردگارا جهانيان است ودرود وصلوات خدا بر محمد وآل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ظالمان گمان بردند که حجت خدا از ميان رفته واگر به ما اجازه سخنه گفتن داده مي شد البته شک وترديد از ميان مي رفت.

(يوم الخلاص ص 282):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّما سمّي المهدي عجَّل الله تعالى فرجه الشريف لأنَّه يهدي إلى أمر قد خفي ويستخرج التوراة والإنجيل من أرض يقال له: أنطاکية).

حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: از آن جهت حضرت ولي امر را مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف نامند که او هدايت به امري که پنهان مانده مي کند وتوراة وانجيل را از زميني بنام انطاکيه است بيرون آورد.

(يوم الخلاص ص 43):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ خلفائي وأوصيائي وحجج الله على الخلق بعدي الاثنا عشر أوّلهم علي وآخرهم المهدي عجَّل الله تعالى فرجه الشريف).

رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا جانشينان واوصياي من وحجت هاي خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند که اول ايشان علي عليه السلام وآخرشان مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف مي باشد.

(بحار ج 51 ص 39):

عن أبي الجارور عن أبي جعفر عليه السلام أنَّه قال: (صاحب هذا الأمر هو الطريد الفريد الموتور بأبيه المکنّى بعمّه المفرد من أهله اسمه اسم نبيّ).

به نقل از ابي جارور از امام باقر عليه السلام فرمود صاحب الامر تنها ودور است وآنکه قصاص پدر را نگرفته هم کنيه عموي خود مي باشد واز اهل خود جدا واسم مبارکش اسم پيامبري است.

(منتخب الأثر ص 94):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يا حسين عليه السلام أنت الإمام وأخو الإمام وبن الإمام تسعة من ولدک أمناء معصومون والتاسع مهديهم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف فطوبى لمن أحبَّهم والويل لمن أبغضهم).

حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم به حضرت امام حسين عليه السلام فرمود: يا حسين عليه السلام تو امام وبرادر امام وفرزند امام مي باشي نه تن از فرزندان تو امين ومعصوم مي باشند ونهمين آنان مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف خواهد بود پس خوشا به حال کسي که آنان را دوست بدارد وواي بر کسي که با آنان اظهار دشمني کند.

(بحار ج 51 ص 45):

في تفسير علي بن إبراهيم: (وَلَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ) قال: (أيّام الله ثلاثة: يوم القائم عليه السلام، ويوم الموت، ويوم القيامة).

در تفسير علي بن ابراهيم درباره آيه شريفه به تحقيق ما موسى عليه السلام را با آيات ومعجزاتي فرستاديم تا قوم خويش را از تاريکها به روشني هدايت نمايد وبر بني اسرائيل ايام وروزهاي خدا را تذکر دهد آنگاه فرمود روزهاي خداوند سه روز است روزي که حضرت قائم ظهور کند وروز مرگ وروز قيامت مي باشد.

(عقد الدرر ص 142):

عن أمير المؤمنين عليه السلام قال: قلت: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أمنّا آل محمّد المهدي أو من غيرنا؟ فقال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (بل منّا يختم الله به الدين کما فتحه بنا وبنا ينقذون من الفتن کما اُنقذوا من الشرک.
وبنا يصبحون بعد عداوة الفتنة إخواناً کما أصبحوا بعد عداوة الشرک إخواناً في دينهم).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: به رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم عرض کردم: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف از ما آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است يا از غير ما؟ فرمود: بلکه از ما مي باشد خدا دين را بوسيله او ختم کند همچنانکه بوسيله ما آغاز فرمود. مردم بوسيله ما از فتنه ها برادر شوند همچنانکه پس از عداوت شرک برادران ديني گشتند.

(عقد الدرر ص 169):

عن أبي سعيد الخدري رحمه الله عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال: (تنعم أمّتي في زمن المهدي نعمة لم ينعموا مثلها قطّ ترسل عليهم السماء مدراراً ولا تدع الأرض شيئا ًمن نباتها إلاَّ أخرجته).

به نقل از ابو سعيد خدري رحمه الله از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امت من در زمان مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف متنعم به نعمتي شوند از هرگز مانند آن متنعم نبودند آسمان بي دريغ بر آنان ببارد وزمين چيزي از روئيدني خود را باقي نگذارد جز آنکه آنرا بيرون دهد.

(مسند أحمد ج 5 ص 277):

عن ثوبان قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا رأيتم الرايات السود قد جائت من قبل خراسان فائتوها فإنَّ فيها خليفة الله المهدي عجَّل الله تعالى فرجه الشريف).

ثوبان گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هنگامي که پرچمهاي سياه را ديدند که از جانب خراسان مي آيد به طرف آن رو بگذاريد زيرا در آن خليفه خداي مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف مي باشد.

(مسند أحمد ج 5 ص 279):

عن ثوبان قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تزال طائفة من أمّتي على الحقّ ظاهرين لا يضرّهم من خذلهم حتَّى يأتي أمر الله عزَّ وجلَّ).

ثوبان گويد: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هميشه گروهي از امت من ظاهر وبر حقند وخوار کردن دشمنان آنانرا زياني نمي رساند تا آنکه امر خداي عزَّ وجلَّ فرا رسد.

(تفسير نور الثقلين ج 4 ص 47):

في کتاب الغيبة لشيخ الطائفة عن حسن بن زياد الصيقل قال: سمعت أبا عبد الله جعفر بن محمّد عليه السلام يقول: إنَّ القائم لا يقوم حتَّى ينادي منادٍ من السماء يسمع الفتاة في خدرها ويسمع أهل المشرق والمغرب، وفيه نزلت هذه الآية: (إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ).

در کتاب غيبت شيخ الطائفه رحمه الله از حسن بن زياد صيقل روايت شده گفت: از حضرت امام صادق جعفر بن محمد عليه السلام شنيدم مي فرمود: همانا حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف قيام نمي کند تا آنکه منادي از آسمان فرياد کشد وبه دختران که در پرده هاي خود نشسته اند وبه همه مردم در شرق وغرب عالم بشنوند چنانکه آية کريمة نيز در اين نازل شده: (اگر خواستيم نازل کنيم بر ايشان از آسمان علامتي را پس براي آن خاضع وفروتن شدند).

(تفسير نور الثقلين ج 4 ص 110):

في کتاب الغيبته لشيخ الطائفة قدَّس سرّه بإسناده إلى محمّد بن الحسين عن أبيه عن جدّه عن علي عليه السلام في قوله تعالى: (وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأَْرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ) قال: (هم آل محمّد يبعث الله مهديهم بعد جهدهم فيعزّهم ويذلُّ عدوّهم).

در کتاب غيبت شيخ الطائفة قدس سره الشريف به سند خود از محمد بن حسين از پدرش از جدش از حضرت امير المؤمنين عليه السلام در تفسير آيه کريمه (ونريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثين) فرمود: آنان آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مي باشند که پس از روزگاران سخني ايشان مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف آنانرا مبعوث فرمايد تا عزيزشان سازد ودشمنانشان را خوار وذليل گرداند.

(تفسير نور الثقلين ج 4 ص 110):

عن أبي الصباح الکناني قال: نظر أبو جعفر عليه السلام إلى أبي عبد الله عليه السلام يمشي فقال: ترى هذا؟ هذا من الذين قال الله عزَّ وجلَّ: (وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأَْرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ).

به نقل از ابي الصباح کناني گفت: حضرت امام باقر عليه السلام به حضرت امام صادق عليه السلام نظر کرد وفرمود: اين فرزندم را مي بيني؟ اين از آن کسان است که خداي عزَّ وجلَّ فرمايد: (ونريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الأرض ونجعلهم أئمة ونجعلهم الوارثين).

زمين از حجت خدا خالي نمي ماند:

(کشف الغمّة ج 2 ص 486):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج المهدي وعلى رأسه غمامة، فيها منادٍ ينادي: هذا المهدي خليفة الله فاتَّبعوه).

حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف خروج مي کند وبر بالاي سرش ابري باشد ودر آن است که فرياد کند: اين مهدي خليفه خدا است پس متابعش کنيد.

(أصول الکافي ج 1 ص 703؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 449؛ وبحار ج 51 ص 158؛ ومستدرک سفينة ج 10 ص 495):

قال الإمام الهادي عليه السلام: (الخلف من بعدي الحسن عليه السلام، فکيف من بعد الخلف؟)، فقلت: ولِمَ جعلني الله فداک؟ قال: (إنَّکم لا ترون شخصه ولا يحلُّ لکم ذکره باسمه)، فقلت: فکيف نذکره؟ فقال: (قولوا: الحجّة من آل محمّد  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم).

حضرت امام هادي عليه السلام فرمود: جانشين پس از من امام حسن عليه السلام است پس چگونه خواهيد بود از جانشين او پس از جانشين من؟ راوي گويد: عرض کردم: فدايت شوم چرا؟ فرمود: زيرا شما شخص او را نمي بيند وبر شما حلال نيست که نام او را ببريد عرض کردم: پس چگونه يادش کنيم؟ فرمود: بگوييد: حجت از آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم.

(منتخب الأثر ص 272؛ ويوم الخلاص ص 169):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (اللّهمّ لا بدَّ لأرضک من حجّة على خلقک يهديهم إلى دينک ويعلّمهم علمک ولا يضيع أولياؤک بعد إذ هديتهم: ظاهر وليس بالمطاع، أو متکتّم مترقّب إن غاب شخصه عن الناس في حال هدنة، لم يغب عنهم ثبوت علمه فإذا قلوب المؤمنين مثبتة فهم بها عاملون).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: بارالها ناگريز است که زمين تو از حجت بر مخلوقات خالي نباشد که آنانرا بدينت هدايت کند وعلم ترا به آنها آموزش دهد واولياي تو پس از آنکه هدايتشان فرمودي ضايع نمانند. حجت آشکار که اطاعتش نکنند يا حجت پنهان که اگر شخص او از مردم غائب باشد خلق چشم براهش باشند در روزگار صلح وثبوت علمش از مردم غائب نباشد در اين هنگام قلبهاي مؤمنين ثابت وعامل به علمش گردند.

(أصول الکافي ترجمة ج 1 ص 534):

عن أبي جعفر عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنّي واثنى عشر من ولدي وأنت يا علي زر الأرض يعني أوتادها وجبالها بنا أوتد الله الأرض أن يسخ بأهلها فإذا ذهب الاثنا عشر من ولدي ساخت الأرض بأهلها ولم ينظروا).

حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: من ودوازده تن از فرزندان من وتو يا علي عليه السلام ميخا وکوههاي زمين مي باشيم بوسيله ما خدا زمين را ميخکوب ساخته که مبادا ساکنانش را هلاک کند وچون دوازده تو از دنيا بروند وزمين بدون مهلت ساکنانش را هلاک کند.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 76):

عن جعفر بن محمّد عليه السلام: (الحجّة قبل الخلق ومع الخلق ولو خلق الله عزَّ وجلَّ الخليفة خلوا من الخليفة لکان قد عرضهم للتلف ولم يردع السفيه عن سفهه بالنوع الذي يوجب حکمته من إقامة الحدود وتقويم المفسد واللحظة الواحدة لا تسوغ الحکمة ضرب صفح عنها إنَّ الحکمة تعمُّ کما أنَّ الطاعة تعمّ ومن زعم أنَّ الدنيا تخلو ساعة من إمام لزمه أن يصحّح مذهب البراهمة في إبطالهم الرسالة ولولا أنَّ القرآن نزل بأنَّ محمّداً صلَّى الله عليه وآله وسلَّم خاتم الأنبياء لوجب کون رسول في کلّ وقت فلما صحَّ ذلک لارتفع معنى کون الرسول بعده وبقيت الصورة المستدعية للخليفة في العقل).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: حجت خدا پيش از خلق وبا خلق وبعد از خلق است واگر خداي عزَّ وجلَّ خلق را بدون خليفه خود مي آفريد البته آنها را در معرض تلق قرار مي داد وبيخرد وسفيه را از سفاهت وبيخردي وي باز غير است.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 308؛ وکتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 22):

عن أبي حمزة الثمالي عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قلت له: أتبقى الأرض بغير إمام؟ قال: (لو بقيت الأرض بلا إمام ساعة لساخت).

به نقل از ابي حمزة ثمالي رحمه الله گفت از امام صادق عليه السلام پرسيدم آيا زمين بدون امام باقي مي ماند؟ فرمود: اگر زمين بدون امام ساعتي باقي بماند اهلش را هلاک مي کند.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 309):

عن زرارة بن أعين عن أبي عبد الله عليه السلام في حديث له في الحسين عليه السلام أنَّه قال في آخره: (ولولا من على الأرض من حجج الله لنفضت الأرض بما فيها وألقت ما عليها إنَّ الأرض لا تخلو ساعة من الحجّة).

به نقل از زارة بن اعين رحمه الله از امام صادق عليه السلام در ضمن حديثي درباره ي حضرت سيد الشهداء امام حسين بن علي عليه السلام در پايانش فرمود: واگر از حجت هاي خدا در زمين کسي نباشد زمين آنچه دارد وساقط کند وهر چه برخود دارد افکند همانا زمين يک ساعت خالي از حجت نمي ماند.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 311):

عن عمرو بن ثابت عن أبيه عن أبي جعفر عليه السلام قال: سمعته يقول: (لو بقيت الأرض يوماً بلا إمام منّا لساخت بأهلها ولعذَّبهم الله بأشدّ عذابه إنَّ الله تبارک وتعالى جعلنا حجّة في أرضه وأماناً في الأرض لن يزالوا في أمان من أن تسيخ بهم الأرض ما دمنا بين أظهرهم فإذا أراد الله أن يهلکم ثمّ لا يمهلهم ولا ينظرهم ذهب بنا من بينهم ورفعنا إليه ثمّ يفعل الله ما يشاء وأحبّ).

به نقل از عمر وبن ثابت از پدرش گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام شنيدم مي فرمود: اگر يک روز زمين بدون امام باقي بماند ساکنان خود را هلاک کند وآنان را بسخت ترين عذاب گرفتار سازد همانا خداي تبارک وتعالى ما را حجت خود در زمين وامان براي ساکنان زمين قرار داده ومردم هميشه در امان از هلاکت هستند تا وقتي که ما در ميانشان باشيم وچون خدا خواهد آنان را هلاک سازد ومهلت وفرصت به آنها ندهد ما را از ميانشان مي برد وبه سوي خود بالا مي کشد سپس هرگونه که خواهد ودوست دارد عمل فرمايد.

(کمال الدين واتمام النعمة ص 311):

عن سليمان الجعفري قال: سألت أبا الحسن الرضا عليه السلام فقلت: أتخلو الأرض من حجّة؟ فقال: (لو خلت من حجّة طرفة عين لساخت بأهلها).

به نقل از سلمان جعفري گفت: آن حضرت ابو الحسن امام رضا عليه السلام پرسيدم آيا زمين از حجت خالي مي ماند؟ فرمود: اگر زمين يک دم خالي از حجت باشد ساکنان خود را هلاک کند.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 311):

عن ثعلبه بن ميمون عن عبد الأعلى بن أعين عن أبي جعفر عليه السلام قال: (يقول ما يترک الله الأرض بغير عالم ينقص ما زادوا ويزيد ما نقصوا ولو ذالک لاختلطت (لاختلفت خ ل) على الناس أمورهم).

به نقل از ثعلبة بن ميمون از عبد الاعلى بن اعين گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام شنيدم مي فرمود: خداي تعالى زمين را بدون عالمي که مردم آنچه زياده روي کرده اند باز دارد وآنچه کم کرده اند نيفزايد رها نمي کند واگر اين نبود البته اختلاط واختلاف در کارهاي مردم پديد مي آمد.

(کمال الدين واتمام النعمة ص 311):

عن فضيل الرسان قال: کتب محمّد بن إبراهيم إلى أبي عبد الله عليه السلام: أخبرنا فضلکم أهل البيت فکتب إليه أبو عبد الله عليه السلام: (إنَّ الکواکب جُعلت في السماء أماناً لأهل السماء فإذا ذهبت نجوم السماء جاء أهل السماء ما کانوا يوعدون، وقال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: جعل اهل بيتي أماناً لأمّتي فإذا ذهب أهل بيتي جاء أمّتي ما کانوا يوعدون).

به نقل از فضيل رسان گفت: محمد بن ابراهيم به خدمت حضرت امام صادق عليه السلام نوشت: ما را از فضيلت شما اهل البيت عليه السلام با خبر گردان حضرت به او نوشت: همانا ستارگان در آسمان امان براي اهل آسمان قرار داده شده وچون ستارگان از ميان بروند آن خطرهايي که به اهل آسمان داده شده به آنان مي رسد وحضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اهل بيت من امان براي امتم قرار داده شده اند چون اهل بيتم از ميان بروند به امتم همان خواهد رسيد که آنانرا بيم داده اند.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 314):

عن سليمان بن مهران الأعمش عن الصادق جعفر بن محمّد عن أبيه محمّد بن علي عن أبيه علي بن الحسين عليه السلام قال: (نحن أئمّة المسلمين وحجج الله على العالمين وسادة المؤمنين وقائدا الغرّ المحجَّلين وموالي المؤمنين ونحن أمان لأهل الأرض کما أنَّ النجوم أمان لأهل السماء ونحن الذين بنا يمسک الله السماء أن تقع على الأرض إلاَّ بإذنه وبنا يمسک الأرض أن تميد (تمود خ ل) بأهلها وبنا ينزل الغيث وتنشر الرحمة وتخرج برکات الأرض ولولا ما في الأرض منّا لساخت بأهلها...) ثمّ قال: (ولم تخل الأرض منذ خلق الله آدم من حجة الله فيها ظاهر مشهور أو غايب مستور ولا تخلو إلى أن تقوم الساعة من حجّة فيها ولولا ذلک لم يعبد الله)، قال سليمان: فقلت للصادق عليه السلام: فکيف ينتفع الناس بالحجة الغايب المستور؟ قال: (کما ينتعفون بالشمس إذا سترها سحاب).

به نقل از سليمان بن مهران اعمش از حضرت امام صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش حضرت امام باقر عليه السلام از والد ما جدش حضرت امام سجاد بن حسين عليه السلام فرمود: ما ائمه مسلمين وحجت هاي خدا بر جهانيان وسروران مؤمنين وپيشوايان دست وپيشاني سفيدان (عابدان) ومولا وصاحب اختيار مؤمنان هستيم وما امان اهل زمين مي باشيم بدانگونه که ستارگان امالن اهل آسمان مي باشند وما کساني هستيم که خدا بوسيله ما آسمان را نگهداشته که بر زمين نيفتد مگر به اذن او وخدا بوسيله ما زمين را نگهداشته که ساکنان خود را هلاک نکند وبه طفيل وجود ما باران مي بارد ورحمت پراکنده مي شود برکات زمين بيرون مي آيد واگر در زمين وجود ما نباشد زمين ساکنان خود را نابود مي سازد سپس فرمود: از روزي که خدا آدم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را آفريد زمين از وجود حجت خدا خالي نبود يا حجت ظاهر وآشکار بود ويا غائب وپنهان وتا روز قيامت زمين بدون حجت نمي ماند واگر اينچنين نبود خدا پرستيده نمي شد سليمان گفت: من به امام صادق عليه السلام عرض کردم: مردم چگونه از حجت غائب وپنهان منتفع وبهره مند شوند فرمود: بدانگونه که از آفتاب بهره ياب گردند که پس ابرها باشد.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 330):

عن أبان بن تغلّب قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: (الحجّة قبل الخلق ومع الخلق وبعد الخلق).

به نقل از ابان بن تغلب گفت: حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: حجت پيش از خلق وبا خلق وجود دارد.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 333):

عن ابن أبي عمير عن الحسين بن أبي العلا عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قلت له: تکون الأرض بغير إمام؟ قال: (لا)، قلت: أفيکون إمامين في وقت واحد؟ قال: (لا إلاَّ واحدهما صامت)، قلت: فالإمام يعرف الإمام الذي من بعده؟ قال: (نعم)، قال: قلت: القائم إمام؟ قال: (نعم، إمام بن إمام قد أوتم به قبل ذلک).

به نقل از ابن ابي عمير رحمه الله گفت حسين بن ابي العلا گويد: به حضرت امام صادق عليه السلام عرض کردم: آيا زمين بدون امام عليه السلام مي تواند باشد؟ فرمود: نه. عرض کردم: آيا دو امام در يک وقت مي توانند باشند؟ فرمود: نه. مگر اينکه يکي از آن دو امام خاموش وساکت باشد. عرض کردم: آيا امام، امام پس از خود را مي شناسد؟ فرمود: آري. عرض کردم: حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف امام است؟ فرمود: امام فرزند امام است وامامت به او تمام مي شود.