رسول الله (صلي الله عليه و آله) الگوي زندگي

حبيب الله احمدى

- پى ‏نوشتها -
- ۱ -


1- فاطر، 43.
2- هود، 108.
3- همان ، 106.
4- هود، 121.
5- طه ، 128.
6- قلم ، 1.
7- احزاب ، 21.
8- احزاب ، 21.
9- طه ، 1.
10- كهف ، 6.
11- حشر، 9.
12- آل عمران ، 154.
13- نهج البلاغه صبحى الصالح ، نامه 45، ص 418.
14- تحريم ، 6.
15- انعام ، 9.
16- اسراء، 95.
17- كهف ، 110.
18- اسراء، 94.
19- فرقان ، 7.
20- زخرف ، 31.
21- اسراء، 91
22- اسراء، 93
23- فرقان ، 8
24- فرقان ، 20
25- جمعه ، 2
26- ابراهيم ، 37
27- بقره ، 127.
28- فروغ كافى ، ج 4، ص 187.
29- ابراهيم ، 35.
30- همان ، 37.
31- فرقان ، 74.
32- ابراهيم ، 40
33- بقره ، 129.
34- همان ، 125.
35- نساء، 54.
36- انبيا، 73.
37- آل عمران ، 164.
38- من لايحصر، ج 4، ص 267.
39- بقره ، 128.
40- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 306.
41- المفصل ، ج 6، 450.
42- زمر، 3.
43- تـاريـخ يـعـقـوبـى ، ج 1، ص 307، سـيـره ابـن هـشـام ، ج 1، ص 201، المفضل ، ج 6ت ص 405.
44- تاريخ يعقوبى ج 1، ص 308
45- فـهـو اول مـن غـيـر ديـن ابـراهـيـم و شـرع للعـرب ضـلالات ... و هـو اول مـن ادخل الشرك فى التليه فانه كان يلبى بتلبيه ابراهيم و هى لبيك الهم لبيك لبيك لاشريك لك لبيك .
46- مائده ، 103.
47- هـو اول مـن بـحـر البـحـيـرة و سـيـب السـائبـة و وصل الوصيلة و حمى الحامى . ( سيره ابن هشام ، ج 1، ص 202
48- همان ، ص 201.
49- ص ، 5.
50- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 372.
51- نساء، 48.
52- احزاب ، 33.
53- نهج البلاغه ، ابن ميثم ، ج 1، ص 419، خ 86.
54- همان ، ص 234، خ 25.
55- همان .
56- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 269.
57- زبـان عـرب : در مـورد سـابـقـه عـرب و تـعـيين مبداءاين زبان خود مورخان حيران هستند. به دو ديدگاه عمده اشاره مى شود: يكى اولين كسى كه به عربى سخن گفته است يـعـرب مـى بـاشـد. و ايـن زيـان ريـشه و سابقه پس طولانى ، حتى به زمان حضرت آدم (عـليـه السـلام ) دارد. دوم ايـن كـه اولين كسى كه زبان مادرى خود رافراموش كرد. وبه الهـام الهـى بـه عـربـى سـخـن گـفـتـن ، اسـمـاعـيـل (عـليـه السـلام ) بـود (المفصل ، ج 1، ص 14.
58- بحار، ج 15،ص 105.
59- سـيـره ابن هشام ، ج 1،ص 89؛ مروج الذهب ، ج 2،ص 265؛ تاريخ يعقوبى ، ج 1،ص 448؛ بحار، ج 15،ص 107.
60- اتقان ، ج 1،ص 44، نوع 9؛ پاورقى بحار، ج 15،ص 117.
فـخـر رازى از بـيـن اهـل سـنـت گـرچـه ديـدگـاه اكـثـر اهـل سـنـت را نـقـل مـى كـنـد، ليـكـن از نـقـل سـخـن و اسـتـدلال شـيـعـه مـى تـوان گـفت ايشان تمايل دارد باور شيعه را در اين مورد بپذيرد. (تفسير فخر رازى ، ج 13،ص 38.).
61- مصنفات شيخ مفيد، ج 5،ص 117.
62- مجمع البيان ، ج 4،ص 322.
63- بحار، ج 15،ص 117.
64- بحار، ج 15،ص 170.
65- تاريخ يعقوبى ، ج 1،ص 277.
66- شعراء، 219.
67- ان الله خـلقـنـى و عـليـا و فـاطـمـه و الحـسـن و الحـسـيـن مـن قـبـل ان يـخـلق الدنـيـا سـبعه الاف عام ... ثم قذفنا فى صلب آدم ثم اخرجنا الى اصلاب الاباء و الارحام الامهات و لا يصيبنا نجس الشرك و لاسفاح الكفر. (بحار، ج 15،ص 7.)
68- سمعت رسول الله (صـلى الله عـليـه و آله ) يقول : و لقد قذف ابراهيم فى النار و نحن فى صلبه فـلم يـزل يـنـقـلنـا الله عـزوجـل من اصلاب الطاهره الى ارحام الطاهره حتى انتهى بنا الى عبدالمطلب (همان ،ص 11.)
69- فـلمـا خـلق آدم جـعـلنـا فـى صـلبه ثم نقلنا من صلب الى صلب فى اصلاب الطاهرين و ارحام المطهرات حتى انتهينا الى صلب عبدالمطلب . (همان ،ص ‍ 12.)
70- عـن ابـى عـبـدالله عـليـه السـلام ... فـلم يـزالا (محمد و على ) يجريان طاهرين مـطـهـريـن فى الاصلاب الطاهره حتى افترقا فى اطهر طاهرين فى عبدالله و ابى طالب . (همان ،ص 24.)
71- عن النبى لم يزل ينقلنى الله من اصلاب الطاهرين الى ارحام المطهرات ، حتى اخرجنى فى عالمكم هذا، لم يدنسنى بدنس الجاهليه . (همان ،ص ‍ 117.)
72- عن الصادق (عليه السلام ) نزل جـبـرئيـل عـلى النـبـى (صـلى الله عـليـه و آله ) فـقـال يـا مـحـمـد ان الله عـزوجل يقروك السلام و يقول انى حرمت النار على صلب انزلك و بطن حملك و حجر كفلك (همان ،ص 108.)
73- عـن النـبـى (صـلى الله عـليـه و آله ) قـال و اتانى جبرئيل فقال ان الله عزوجل حرم النار على ظهر انزلك و بطن حملك و ثدى ارضعك و حجر كفلك . (همان ،ص 109.)
74- تاريخ يعقوبى ، ج 1،ص 277؛ سيره ابن هشام ، ج 1،ص 103.
75- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 102.
76- و كـان اول مـن از انـكـر عـلى بـنـى اسـمـاعـيل ماغيروا من سنن آبائهم (تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 277.)
77- عـن عـلى عـليـه السلام و اللّه ما عبد ابى و لا جدى عبدالمطلب و لا هاشم و لاعبد مـناف صنما قط كانوا يصلون الى البيت على دين ابراهيم متمسكين به . (بحار، ج 15، ص 144.)
78- مروج الذهب ، ج 2، ص 103.
79- عن النبى (صلى الله عليه و آله ) يا على ان عبدالمطلب كان لا يستقسم بالازلام و لا يـعـبـد الاصـنـام و لا يـاكـل مـا ذبـح عـلى النـصـب و يقول انا على دين ابراهيم . (بحار، ج 15، ص 127.)
80- مروج الذهب ، ج 2، ص 103؛ سيره حلبى ، ج 1، ص 7.
81- عن الرضا عليه السلام : ان عبد المطلب تعلق بحلقه باب الكعبه و دعا الله عزوجل ان يرزقه عشره بنين . (بحار، ج 15، ص 129.)
82- همان ، 112.
83- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 332.
84- و لم يـبـق يـومـئذ بـمكة الا عبدالمطلب و اقار به و هم غير آمنين على انفسهم فلما نـظـر عـبـدالمـطـلب الى الكـعـبـة خـاليـة وديـارهـا خـاويـه قال اللهم انت انيس المستوحشين و لاوحشة معك . (بحار، ج 15، ص 62)
85- يونس ، 62.
86- دعاى عرفه امام حسين عليه السلام .
87- مائده ، 24.
88- سـيـره ابن هشام ، ج 1، ص 169، سيره حلبى ، ج 1، ص 97، بحار، ج 15، ص 66.
89- بقره ، 249.
90- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 180.
91- تاريخ يعقوبى ، ج ، ص 325.
92- المفصل ، ج 6، ص 223.
93- همان .
94- بقره ، 135.
95- وسـائل ، ج 2، ص 465: كـافـى ، ج 4، ص 201: وسائل ، ج 6، ص 346، خصال ، ص 312.
96- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 306، المفصل ، ج 6، ص 452.
97- يـهـود بـه لحاظ روحيه نژاد پرستى ، بيشتر به توسعه سياسى و سرزمينى توجه دارد، تا توسعه جمعيت . زيرا از شعارهاى استراژتيك آنها است كه تشرف به دين يـهـوديـت يـك شـرافـت ويـژه اسـت كـه اخـتـصـاص بـه نـژاد بـنـى اسرائيل دارد و ديگران را دعوت به پذيرش آيين يهود نمى كنند. بلكه ديگران را دعوت بـه پـذيـرش آيـيـن بهود نمى كنند. بلكه ديگران را دعوت به پذيرش سلطه و فرهنگ اسـتـيـلاى آن مـى نمايند. به لحاظ همين ويژگى گسترده لازم از لحاظ پوشش جمعيت وجود ندارد. در زمان رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) هم دين يهود در حجاز به خصوص مكه بـسـيـار كـم رنـگ بـود (يـعـقوبى ، ج 1، ص 310) و شايد در مكه اثرى از يهوديت نبود (المفصل ، ج 6، ص 536. و تعداد قابل ملاحظه اى يهودى در يثرب در منطقه خيبر و اطراف آن زنـدگـى مـى كـردنـد (مـروج الذهب ، ج 2، ص 103) اين تعداد يهودى هم كه مهاجر به حـسـاب مـى آمـدنـد، از ديـر بـاز بـه ايـن مـنـطـقـه هـجـرت نـمـوده بـودنـد و شـايـد حـتـى قـبـل از اسـكـان اوس و خـزرج بـه ايـن مـنطقه آمده باشد (وفا الوفاه ، ج 1، ص 177. اما مـسـيـحـيـت از ايـن لحاظ مقابل يهود است و تلاش و تبليغ گسترده دارد كه جهان را به كيش مـسـيـحـيـت فراخوانده واز شيوه هاى گوناگون و بديع و امكانات وسيع بهره ور است كه فـرهـنـگ و آيـيـن مـسـيـحـيـت را در جـهـان گـسـتـرش دهـد. بـاايـن حـال مطرح شدن نصارى در عهد رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) در حجاز محدود بوده اسـت ، ديـگـرى كه افراد معتقد به دين مسيحيت در اطراف حجاز و مكه و مدينه حتى از تعداد يـهـود هـم كمتر نشان مى دهد. گرچه برخى مورخان بر اين باورند كه نصارى بيشتر از يـهـود بـودنـد (المـفـصـل ، ج 6، ص 582) بـيـشـتـريـن مـسـيـحـيـان راهـم نـصـاراى نـجران تـشـكـيـل مـى دادنـد. اعـراب مـسيحى به خصوص افراد سرشناس انگشت شمار بودند، كه مورخان نام آنها راياد مى كنند. (يعقوبى ، ج 1، ص 311.)
98- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 286: بحار، ج 15، ص 127.
99- بحار، ج 15، ص 127.
100- همان .
101- طـبـقـات الكـبـرى ، ج 1، ص 46: تـاريـخ يـعـقـوبـى ، ج 1، ص 331.
102- تاريخ يعقوبى ،ج 1، ص 331.
103- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 292.
104- همان .
105- بحار، ج 15، ص 109.
106- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 331.
107- سيره ابن هشام ج 1، ص 302.
108- اصول كافى ، باب مولد النبى (صلى الله عليه و آله )
109- بحار، ج 15، ص 248.
110- مـروج الذهـب ، ج 2، ص 274. پـاورقـى سـيـره ابـن هـشـام ، ج 1، ص 295. اصول كافى ، باب مولد النبى .
111- امالى صدوق ، مجلس 48، ص 285، بحار، ج 15، ص 275.
112- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 330.
113- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 296.
114- بحار، ج 15، ص 307.
115- همان ، ص 294.
116- همان ، ص 271.
117- صف ، 6.
118- احزاب ، 40.
119- مريم ، 7.
120- وسائل ، ج 15، ص 122.
121- بحار، ج 100، ص 313.
122- بحار، ج 15، ص 340.
123- سيره حلبى ، ج 1، ص 138.
124- تـاريـخ يـعقوبى ،ج 1، ص 330،
125- بحار، ج 15، ص 384: تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 331.
126- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 297. بحار، ج 15، ص 343.
127- همان ، ص 342.
128- بحار، ج 15، ص 109.
129- بحار، ج 15، ص 345.
130- همان ، ص 389.
131- همان ، ص 348 و 391.
132- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 336.
133- طبقات ، ج 1، ص 182.
134- بـحـار، ج 16، از صفحه 144 تا 194؛ طبقات الكبرى ، ج 1، از ص 198 تا 206.
135- سفينه البحار، لغت ملح .
136- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 319.
137- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 338.
138- همان ، ص 339.
139- توبه ، 36.
140- بقره ، 217.
141- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 336: سيره ابن هشام ، ج 1، ص 324.
142- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 336.
143- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 326.
144- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 337.
145- بقره ، 194.
146- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 337.
147- گـاهـى گـفـتـه مـى شـود خـديـجـه پـيـش از ازدواج بـا رسـول الله (صـلى الله عـليه و آله ) با كسى ازدواج ننموده بود. و حضرت اولين همسر وى مـى بـاشـد اين سخن در بين نويسندگان شيعه ظاهرا ازبين شهر آشوب مى باشد كه بـرخـى از نـويـسـندگان متاخر هم از وى پيروى نموده اند. ايشان در مناقب از برخى مانند بلاذرى ، ابوالقاسم كوفى و... نقل مى كند كه حضرت در حالى كه خديجه (عذرا) بـود بـا وى ازدواج كـرده است . آنگاه برخى مطالب نيز به عنوان تاييد ذكر مى نمايد - مناقب ، ج 1، ص 206.
بـرخـى مـطـالب ديگرى را به عنوان دليل اضافه مى كنند. - الصحيح من السيره النبى الاعظم ، سيد جعفر المرتضى العاملى ، ج 2، ص 122.
مـى تـوان گـفت اين سخن مستند نيست . زيرا دليل هاى مطرح شده عمده همان است كه در مناقب آمده است و آن هم احتمالى بيش نيست . زيرا در (انساب الاشراف ) بلاذر چنين نكته اى مـطـرح نـيست . انساب الاشراف ، ج 1، ص 496، ش 860. و ساير كتاب ها هم البته دست رسـى بـه آنـهـا حـاصـل نـشـد. و بر فرض هم چنين مطلى را يك نويسنده اى گفته باشد، دليـل مـسـتـنـد نـمـى تـواند باشد. نكته تاريخى بايد مستند در كتاب هاى معتبر تاريخى مطرح باشد. با ذكر يك تاريخ نويس كه سال ها بعد از حوادث آنها را نگاشته است نمى توان اعتماد نمود. دليل هاى ديگر هم استبعادى بيش نيستند. مشابه اين نكته در مورد دختران رسـول الله (صـلى الله عـليـه و آله ) مطرح است ، كه برخى انكار مى كنند كه رقيه وام كـلئوم دخـتـران حـضـرت ، از خـديـجه باشند. و بر اين باورند كه اين دختران از (هاله ) خواهر خديجه بوده اند. ليكن دليل مستند در اين باره نيز ارائه نشده است . و الله سبحانه هو العالم
148- سـيـره ابـن هـشام ، ج 2، ص 7 و ج 6، ص 57؛ اسد الغابه ، ج 7، ص 78، ش 67 و 68؛ طبقات الكبرى ، ج 1، ص 62؛ الاصابه ، ج 7 ص 600، ش 11086.
149- بحار، ج 16، ص 22.
150- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 8.
151- بحار، ج 45، ص 19.
152- نـهج البلاغه صبحى الصالح ، خ 192، ص 301؛ سيره ابن هشام ، ج 2، ص 77؛ تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 342.
153- سفينه البحار، لغت خدج .
154- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 354.
155- وسائل ، ج 14، ص 182.
156- الاصـابـه ، ج 7، ص 720، ش 11356؛ اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 157، ش 7027؛ سيره ابن هشام ، ج 6، ص 58.
157- اسـدالغـابه ، ج 7، ص 504، ش 7085؛ سيره ابن هشام ، ج 6، ص 57؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 278؛ الاصابه ، ج 8، ص 16، ش 11457.
158- اسد الغابه ، ج 7، ص 65، ش 6845؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 288؛ سيره ابن هشام ، ج 6، ص 59؛ الاصابه ، ج 7، ص 581، ش 11047.
159- اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 129، ش 9653؛ الاصـابـه ، ج 7، ص 672، ش 11230؛ تـاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 407؛ سيره ابن هشام ، ج 6؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 288؛ تنقيح المقال ، ج 3، ص 79.
160- تـاريـخ يعقوبى ، ج 1، ص 407؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 289؛ الاصابه ، ج 7، ص 651، ش 11185؛ اسد الغابه ، ج 7، ص 115، ش 6924.
161- سـيـره ابـن هشام ، ج 6، ص 58؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 288؛ الاصابه ، ج 8، ص 221، ش 12060؛ اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 344، ش 7467؛ تـنـقـيـح المقال ، ج 3، ص 72 و
162- اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 125، ش 6947؛ الاصـابـه ، ج 7، ص 667، ش 11221؛ سيره ابن هشام ، ج 6، ص 58؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 289.
163- اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 56، ش 6822؛ الاصـابـه ، ج 7، ص 507، ش 11013؛ سيره ابن هشام ، ج 6، ص 59؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 289.
164- اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 56، ش 6822؛ اسـد الغـابـه ، ج 7 ص 211، ش 7150؛ العصابه ، ج 8، ص 44، ش 11558.
165- سيره ابن هشام ، ج 6، ص 60؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 289.
166- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 407؛ سيره ابن هشام ، ج 6، ص 60؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 289؛ اسـد الغابه ، ج 7، ص 273، ش 7297؛ العصابه ، ج 8، ص 126، ش 11779.
167- تـاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 409؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 289؛ طبقات كبرى ، ج 1، ص 63؛ اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 261، ش 7268؛ العـصابه ، ج 8، ص 111، ش 11738.
168- وسائل ، ج 14، ص 182؛ تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 409.
169- احزاب ،50.
170- مجمع البيان ، ج 8، ص 364: اسدالغابة ، ج 7، ص 211.
171- سيره النبى ، ج 1، ص 266، سيره ابن هشام ، ج 2، ص 87.
172- احزاب ، 40.
173- همان ، 37.
174- نور، 36.
175- احزاب ، 6.
176- احزاب ، 53.
177- مجمع البيان ، ج 7، ص 130. 178- نور، 12.
179- قرآن و بالندگى جامعه
نـكـتـه جـالبـى كه آيات قرآن توجه مى دهند، اعتلاى فرهنگ و رشد بالندگى است ، كه جـامعه با تبادل افكار و انديشه رشد و شكوفا مى شود جامعه اى كه در آن برخورد آراء نـبـاشـد تـكـامـل و رشـد نـيـز نـخـواهـد بـود. لذا ايـن قـبـيـل پـيـش آمـد مـوجب آگاهى و اعتلاى فرهنگى جامعه است . و اين خير است بدين لحاظ كه جـامـعـه از خـوش بـاورى نجات مى يابد. جامعه مذبذب غيراستوار، شايعه را مى پذيرد: (لكـل نـبـاء مـسـتـقـره ) انعام ، 67. ( هر خبرى قرارگاهى دارد.) جامعه بالنده تـحليل مى كند تا حقيقت را بدست آورد. ق آن جامعه را دعوت به تحقيق مى نمايد و افرادى را كه قادر به تحليل مسائل نيستند به آگاهان ارجاع مى دهند. تا بارجوع به فرزانگان شـايـعـه را نـپـذيـرنـد و اعـتـقـاد آنـهـا پـويـا و بـالنـده شـود: و لو ردوه الى الرسول و الى اولوا الامر منهم لعلمه الذين يستنبطونه نساء، 83 (اگر خبرها را به رهـبـرى يا فرزانگان جامعه برسانند، آنان مى توانند خبر صحيح را از شايعه تشخيص داده و جـامعه را اطلاع رسانى نمايند، دشمن نبايد با تهمت و شايعه ايجاد ياس نمايد اين در صورتى ممكن است كه جامعه رشيد و بالنده باشد و از تهمت متاسر نگردد، با تحقيق حق را از باطل آشكار كند.
180- احزاب ، 32.
181- همان ، 31.
182- همان ، 30.
183- نبا، 26.
184- احزاب ، 29.
185- احزاب ، 33.
186- فاطمه (عليها السلام ) الگوى زندگى ، ص 212.
187- طبقات الكبرى ، ج 1، ص 63؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 291؛ اسد الغابه ، ج 7، ص 81؛ الاصابه ، ج 7، ص 600.
188- مجمع البيان ، ج 10، ص 549.
189- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 411؛ طبقات الكبرى ، ج 1، ص 66؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 291.
190- اصول كافى ، باب مولد النبى .
191- مروج الذهب ، ج 2، ص 291.
192- مروج الذهب ، ج 2، ص 291؛ طبقات الكبرى ، ج 8، ص 258، ش 4086؛ انساب الاشراف ، ج 1، ص 400.
193- اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 114، ش 6921؛ طبقات ، ج 8، ص 261، ش 4087. 194- الاصـابـه ، ج 8، ص 288، ش 12222؛ اسـد الغـابـه ، ج 7، ص 384، ش 7573؛ سـيـره ابـن هـشـام ، ج 6، ص 57؛ مـروج الذهـب ، ج 2، ص 291؛ طبقات ، ج 8، ص 261، ش 4087؛ انساب الاشراف ، ج 1، ص 401.
195- تـاريـخ يـعـقوبى ، ج 1، ص 36؛ مروج الذهب ، ج 2، ص 288؛ بحار، ج 43، ص 170 و 215.
196- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 445؛ طبقات ، ج 8، ص 252، ش 4085.
197- روم ، 32.
198- بقره ، 148.
199- بقره ، 120.
200- نحل ، 36.
201- بقره ، 253.
202- مائده ، 3.
203- بقره ، 129.
204- صف ، 6.
205- بقره ، 146.
206- نهج البلاغه ، خ 190.
207- انعام 124.
208- آل عمران ، 19.
209- مائده ، 3.
210- بحار، ج 18، ص 184.
211- همان ، ص 190.
212- در جمله به البرهان علوم قرآنى ، ج 1، ص 263. و انفاق ، نوع هفتم از عناوين عـلوم قـرآنـى و التـمـهيد، ج 1، ص 101. و نيز پژوهشى در علوم قرآن ، ص 37، تاليف نگارنده مراجعه شود.
213- شعراء، 214.
214- حجر، 94.
215- بقره ، 204.
216- از جـمـله ( سـمـيـه ) اوليـن شـهيد مسلمانان : ( طبقات ، ج 8، ص 381، ش 4195.)
217- حجر، 94.
218- فصلت ، 26.
219- نوح ، 7.
220- زمر، 23.
221- بـراى شـرح اين نكته به كتاب (زيباترين سخن ) كه از نگارنده منتشر شده است مراجعه نماييد، ص 21 و 170.
222- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 358، سيره ابن هشام ، ج 3، ص 7.
223- انفال ، 30.
224- تاريخ يعقوبى ، ج 1، ص 359.