دو كار بسيار مهمّ ؟!
امّ سلمه همسر رسول خدا صلوات اللّه عليه
حكايت كند:
در آن روزهائى كه حضرت ، در بستر مرض و آن ناراحتى كه سبب فوت و شهادت
حضرتش شد، به بعضى از اطرافيان خود فرمود:
دوست مرا بگوئيد بيايد، عايشه شخصى را به دنبال پدرش ابوبكر فرستاد و
چون او وارد شد حضرت رسول صورت خود را از او برگرداند و اظهار داشت :
دوست مرا بگوئيد بيايد، پس حفصه شخصى را به دنبال پدرش عمر فرستاد و
چون عمر وارد شد، نيز حضرت صورت خود را برگرداند و فرمود:
دوست مرا بگوئيد بيايد، در اين هنگام فاطمه زهراء سلام اللّه عليها،
شوهرش علىّ بن ابى طالب عليه السلام را به حضور پدرش فرستاد؛ چون علىّ
عليه السّلام وارد شد حضرت از جاى برخواست و از ورود علىّ عليه السلام
تجليل نمود و او را در بغل گرفته و به سينه خود چسبانيد.
پس از آن علىّ عليه السلام اظهار داشت : پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و
آله هزار حديثِ علمى به من تعليم نمود كه از هر يك از آن ها هزار رشته
ديگر باز مى شود تا جائى كه من و پيامبر عرق كرديم و عرق آن حضرت بر من
و عرق من بر آن حضرت جارى گشت .
(31)
هچنين شاذان قمّى در كتاب خود آورده است :
روزى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله ، در جمع اصحاب خود نشسته بود
كه ناگهان شخصى از طايفه بنى تميم به نام مالك بن نويره به حضور ايشان
وارد شد و به آن حضرت خطاب كرد و اظهار داشت : ايمان و مبانى اسلام را
به من تعليم فرما تا با عمل به آن رستگار گردم .
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، فرمود: بايد شهادت دهى بر اين كه
خدائى جز خداى يكتا نيست و او شريكى ندارد، همچنين گواهى دهى كه من
محمّد رسول خدا هستم ، ديگر آن كه روزى پنج مرتبه نماز بخوانى و ماه
رمضان را روزه بگيرى و زكات و خمس اموالت را بپردازى و حجّ خانه خدا
انجام دهى ، ضمناً در مجموع ولايت و امامت جانشين مرا كه علىّ بن ابى
طالب و يازده فرزندش مى باشند بپذيرى .
و احكام و دستورات اسلام را مورد عمل قرار دهى و موارد حلال و حرام را
رعايت نمائى و حقّ كسى را ضايع و پايمال نكنى .
حضرت پس از آن كه بسيارى از ديگر احكام و حقوق فردى و اجتماعى را
برشمرد و تذكراتى را بيان نمود، مالك بن نويره عرضه داشت : يا رسول
اللّه ! من خيلى فراموش كار هستم ، تقاضامندم يك مرتبه ديگر آن ها را
تكرار فرما، حضرت هم قبول نمود و آنچه را فرموده بود بازگو نمود.
و چون مالك بن نُوَيره خواست از محضر مبارك رسول خدا خارج شود، حضرت
فرمود: هر كس بخواهد يكى از مردان بهشتى را ببيند، به اين شخص نگاه
كند.
ابوبكر و عمر كه در آن مجلس حضور داشتند بلند شدند و با سرعت به دنبال
مالك حركت كردند؛ وقتى به او رسيدند، گفتند: رسول خدا فرمود: تو اهل
بهشت هستى ، اينك از تو تقاضامنديم از درگاه خداوند براى ما استغفار و
طلب آمرزش نما.
مالك گفت : رحمت و آمرزش خداوند شامل شما نگردد، چون رسول خدا را كه
صاحب شفاعت و مقرّب الهى است رها كرده ايد و به من پناه آورده ايد.
لذا ابوبكر و عمر با ناراحتى برگشتند و پيش از آن كه حرفى بزنند، حضرت
تبسّمى نمود و فرمود: به راستى سخن حقّ تلخ است .
(32)
دو بر خورد متفاوت ،نسبت به يك خواهر وبرادر
علاّمه مجلسى در حديثى به نقل از صادق آل محمّد صلوات اللّه
عليهم ، آورده است :
روزى پيامبر الهى در منزل خويش نشسته بود؛ كه خواهر رضاعى آن حضرت بر
ايشان وارد شد.
چون حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، نگاهش به وى افتاد از ديدار او
شادمان گشت و رو انداز خود را براى او پهن كرد تا خواهرش بر روى آن
بنشيند.
پس از آن ، رسول خدا صلوات اللّه عليه با تبسّم و خوش روئى با خواهر
خود مشغول سخن گفتن شد، بعد از گذشت لحظاتى خواهر حضرت از جاى برخاست و
از حضور مبارك آن بزرگوار خداحافظى كرد و رفت .
روزى ديگر، برادر آن زن كه برادر رضاعى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
، نيز محسوب مى شد بر آن حضرت وارد شد، وليكن آن حضرت برخورد و خوش
روئى را كه با خواهرش انجام داده بود با برادرش اظهار ننمود.
اصحاب حضرت كه شاهد بر اين جريان بودند، به پيامبر خدا صلّى اللّه عليه
و آله ، عرضه داشتند: يا رسول اللّه ! چرا در برخورد بين خواهر و برادر
مساوات را رعايت ننمودى و ميان آن دو نفر تفاوت قائل شدى ؟!
حضرت در پاسخ اظهار نمود: چون خواهرم نسبت به پدرش بيشتر اظهار علاقه و
محبّت مى كرد، من نيز اين چنين او را تكريم و احترام كردم .
ولى چون پسر نسبت به پدرش بى اعتنا بود، لذا اين چنين با او برخورد و
بى اعتنائى شد
(33).
دنيا در نظر مردان خدا
هچنين مرحوم علاّمه مجلسى رحمة اللّه تعالى عليه ، به نقل از
يكى از اصحاب امام جعفر صادق عليه السلام به نام محمّد بن سنان حكايت
كند:
از حضرت صادق آل محمّد صلوات اللّه عليهم شنيدم ، كه در جمع اصحاب خود
مى فرمود:
روزى شخصى به محضر مبارك محمّد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله وارد
شد، در حالى كه حضرت روى حصيرى دراز كشيده بود و سر مبارك خود را بر
بالشى از ليف خرما نهاده بود و استراحت مى كرد.
همين كه پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله ، متوجّه ورود آن شخص گرديد،
از جاى خويش بلند شد و نشست و خواست دستى بر صورت و بدن خود بكشد كه آن
شخص مشاهده كرد كه حصير بر بدن مبارك حضرت و نخ هاى ليف بر صورت
نورانيش اءثر گذاشته است .
با خود گفت : قيصر و كسرى روى پارچه هاى ابريشمى و مخمل مى خوابند و
هنوز به اين زندگى تشريفاتى كه دارند راضى و قانع نيستند، ولى شما با
اين مقام والا و عظيم بر روى حصير مى نشينى و بر ليف خرما مى خوابى ؟!
و چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، متوجّه افكار آن شخص شد، او را
مخاطب قرار داد و فرمود:
توجّه داشته باش كه ما از آن ها بهتر و برتريم .
به خدا قسم ! ما با دنيا و اءشياء آن رابطه اى نداريم ؛ چون مَثَل ما
در اين دنيا همانند سواره اى است كه بر درختى سايه دار عبور كند، سپس
جهت استراحت كنار آن درخت فرود آيد و زير سايه اش بنشيند؛ و چون به
مقدار كافى استراحت كرد آن را رها كند و به دنبال مقصد خويش به راه
افتد.
(34)
گزارشى از حوادث گيتى
مرحوم شيخ طوسى رحمة اللّه عليه به نقل از امام موسى كاظم صلوات
اللّه عليه ، حكايت نمايد:
در اواخر عمر پر بركت يامبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله ،
خداوند متعال بر آن حضرت وحى فرستاد: مدّت عمر و حيات تو در حال سپرى
شدن است ، پس براى ملاقات با پروردگارت آماده باش .
پيامبر خدا دست هاى خود را به سوى آسمان بلند نمود و اظهار داشت :
خداوندا! وعده اى را كه داده بودى انجام نگرفته ، با اين كه هيچ گاه در
وعده هاى تو خلافى نبوده است .
خداوند وحى فرستاد: يا محمّد! به همراه كسى كه مورد اعتماد و اطمينان
خودت باشد، به سمت كوه اُحد بيا.
حضرت دو مرتبه دست هاى خود را به سمت آسمان بلند نمود و همان سخنان را
تكرار كرد.
در اين هنگام وحى آمد: به همراه پسر عمويت علىّ بن ابى طالب صلوات
اللّه و سلامه عليه به سمت كوه اُحد بيائيد و از آن بالا برويد و پشت
به قبله كنيد و خودت حيوانات وحشى را صدا كن تا پاسخ گويند؛ سپس يكى از
آن ها را بگير و آن را تحويل پسر عمويت ده تا سر آن را بريده و از گردن
، پوست آن را كنده و وارونه نمائيد؛ كه دباغى شده خواهد بود.
بعد از آن مَلَك روح و جبرئيل به همراه قلم و دوات وارد مى گردند
وتمامى حوادث گذشته و آينده را برايت گزارش مى دهند و آن ها را براى
پسر عمويت بازگو نما تا بنويسد و هرگز اين پوست و مركّب و نوشته هايش
فاسد و نابود نخواهد شد؛ بلكه هميشه تازه و قابل استفاده مى باشد.
پس از آن ، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله طبق آنچه ماءمور شده بود،
به همراه اميرالمؤ منين علىّ عليه السلام حركت كرد تا به بالاى كوه
اُحد رسيد وماءموريّت خود را انجام داده و هنگامى كه خواستند پوست
حيوان را بِكَنند، جبرئيل به همراه مَلك روح و تعداد بسيارى از ملائكه
واردشدند.
همين كه پوست حيوان سلاّ خى شد، علىّ عليه السلام آن را جلوى خود نهاد،
در همين لحظه قلم و دواتى كه درون آن مركّب سبز رنگ و منوّر بود كنار
آن حضرت حاضر شد و گزارشاتى به عنوان وحى نازل گرديد و پيامبر اكرم آن
ها را به عنوان إ ملا براى پسر عمويش بازگو مى نمود و ايشان مى نوشت .
امام كاظم عليه السلام افزود: بيان اوصاف و حالات تمامى زمان ها و
لحظات گوناگون جهان ، همچنين كليّه حوادث و جرياناتى كه تا برپائى
قيامت رخ مى دهد، و تفسير و تشريح جميع موجودات عالم هستى از جهت منافع
و مضرّات ، در آن گزارشات وجود داشت و هيچكس غير از مقرّبين و اولياء
خداوند از آن ها آگاهى ندارند.
و در ضمن آن گزارشات ، چگونگى حالات بندگان صالح وذرارى رسول اللّه و
نيز دشمنان و مخالفان به طور مشروح نسبت به هر زمان ومكان وارد شده است
.
پس از آن نسبت به مصائب و فتنه هاى بعد از رسول خدا سخنانى به ميان آمد
و چون حضرت ، در مورد وظايف خود كسب تكليف نمود؛ در جواب گفته شد: بايد
صبر و بردبارى پيشه كنيد.
همچنين تمامى اوصياء واولياء و شيعيان و دوستانشان توصيه به صبر
واستقامت شدند تا آن هنگامى كه فرج اهل بيت يعنى ؛ امام زمان عجّل
اللّه فرجه الشّريف فرا رسد و ظهور نمايد.
و در پايان پيرامون علائم ظهور حضرت مهدى عليه السلام و چگونگى حكومت
بنى هاشم به طور كامل مطالبى بيان گرديد.
(35)
بيچاره شدن فرزندى ثروتمند
امام حسن عسكرى عليه السلام به نقل از اميرالمؤ منين علىّ عليه
السلام حكايت فرمايد:
روزى پيرمردى به همراه فرزندش نزد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
شرفياب شد.
پيرمرد با گريه و زارى عرضه داشت : يا رسول اللّه ! من پسرم را بزرگ
كردم و هزاران رنج و زحمت برايش متحمّل شدم و از مال و ثروت خود، او را
كمك كردم تا آن كه مستقلّ و خودكفا گرديد، ولى امروز كه من ضعيف و
ناتوان گشته ام و تمام اموال و هستى خود را از دست داده ام ، او از هر
گونه كمكى به من دريغ مى كند و حتّى لقمه نانى هم به من نمى دهد.
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله خطاب به فرزند كرد و فرمود: تو در اين
مورد چه جوابى دارى ؟
گفت : يا رسول اللّه ! من چيزى زايد بر مخارج خود و عائله ام ندارم .
حضرت به پدر فرمود: اكنون چه مى گوئى ؟
گفت : يار سول اللّه ! او داراى چندين انبار گندم و جو و كشمش مى باشد
و نيز كيسه هائى پر از درهم و دينار دارد.
رسول خدا به فرزند فرمود: چه پاسخى دارى ؟
اظهار داشت : يا رسول اللّه ! او اشتباه مى كند، چون من هيچ ندارم .
در اين هنگام ، حضرت رسول خطاب به فرزند كرد و فرمود: از عذاب خداوند
بترس و نسبت به پدرت كه آن همه براى تو زحمت كشيده است ، نيكى و احسان
كن .
پسر گفت : يا رسول اللّه ! من چيزى ندارم .
حضرت فرمود: اين ماه از بيت المال به او كمك مى كنيم ؛ ولى از ماه
آينده بايد پدرت را كمك نمائى و به يكى از اصحاب خود به نام اُسامة بن
زيد دستور داد تا صد درهم به آن پير مرد بپردازد.
در پايان ماه ، پدر دو مرتبه به همراه پسر خود نزد رسول خدا آمد وعرضه
داشت : يا رسول اللّه ! فرزندم چيزى به من نداد و پسر همچنين گفت : من
چيزى ندارم .
حضرت به فرزند اشاره نمود: كه تو داراى ثروت بسيارى هستى ؛ ولى با اين
برخوردى كه نسبت به پدرت دارى ، همين امروز فقير و تهى دست خواهى شد.
همين كه فرزند از نزد حضرت برگشت متوجّه شد كه داد و فرياد افرادى كه
در همسايگى انبارهاى آذوقه او هستند، بلند است .
و هنگامى كه چشمشان به پسر پيرمرد افتاد فرياد زدند: بوى گنديده
انبارهاى تو به همه ما اذيّت و آزار مى رساند.
و او را مجبور كردند تا اجناس فاسد شده انبارهايش را تخليه كند؛ او نيز
چندين كارگر گرفت و با پرداخت پولى بسيار، آن اجناس فاسدشده را در
بيابان هاى شهر تخليه كرد.
و چون به كيسه هاى طلا و نقره اندوخته شده مراجعه كرد، آن ها را چيزى
جز سنگ و ريگ نديد و تمام زندگى و ثروت او تباه گرديد وسخت در تنگ دستى
قرار گرفت ، به طورى كه حتّى محتاج لقمه نانى براى شام خود گرديد و در
نهايت مريض و رنجور شد.
سپس حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، در رابطه با اداء حقوق والدين
چنين فرمود: مواظب باشيد كه پدر و مادر خود را ناراحت و غضبناك نكنيد و
راضى نباشيد كه آنان نيازمند و محتاج گردند؛ وگرنه بدانيد كه غير از
عذاب دنيا نيز در قيامت به عقاب دردناك الهى مبتلا خواهيد شد.
(36)
ارزش مرض براى مؤ من
حضرت صادق آل محمّد عليهم السلام حكايت فرمايد:
روزى رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله ، در جمع اصحاب خود، سر
به سمت آسمان بلند نمود و تبسّمى كرد.
يكى از افرادى كه در آن جمع حضور داشت ، از آن حضرت سؤ ال كرد: يا رسول
اللّه ! امروز شما را ديدم كه سر خود را به سوى آسمان بلند كردى و
تبسّم نمودى ؟!
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله فرمود: بله ، درست است چون كه متعجّب
شدم از دو فرشته و ماءمور الهى كه از آسمان بر زمين وارد شدند تا اعمال
يكى از بندگان خدا را - كه هر روز نماز خود را به موقع انجام مى داد -
در نامه عملش بنويسند.
ليكن چون آن شخص را در محلّ عبادت خود نيافتند، هر دو فرشته به آسمان
بازگشتند و به محضر ربوبى پروردگار عرضه داشتند: پروردگارا! بنده مؤ من
تو را در محلّ عبادتش نيافتيم ؛ بلكه او در بستر بيمارى افتاده بود.
در اين هنگام خداوند متعال فرمود: بنويسيد، اعمال و عبادات بنده ام را
تا زمانى كه او در پناه من ، مريض و ناتوان از عبادت و ديگر كارها است
، همانطورى كه در حال سلامتى ، او عبادت مرا انجام مى داد و شما اعمال
و حسنات او را مى نوشتيد.
سپس در پايان فرمايش خود افزود: همانا بر من لازم است ، پاداش بنده ام
را در حال مريضى نيز بپردازم ؛ همچنان كه در حالِ سلامتى او چنين مى
كرده ام .
(37)
دو خاطره آموزنده مهمّ
مرحوم كلينى به نقل از امام جعفر صادق عليه السلام حكايت
فرمايد:
روزى سه نفر زن حضور پيامبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله شرفياب
شدند.
اوّلين نفر از ايشان اظهار داشت : يا رسول اللّه ! شوهر من گوشت نمى
خورد، ديگرى گفت : شوهرم بوى خوش عطر استفاده نمى كند، سوّمى عرض كرد:
يا رسول اللّه ! شوهرم با من نزديكى نمى كند.
حضرت رسول از شنيدن چنين سخنانى ناراحت شد و به سمت مسجد حركت نمود، پس
از وارد شدن به مسجد در جمع اءصحاب ، بالاى منبر رفت و بعد از حمد و
ثناى الهى چنين فرمود:
چه شده است ! شنيده ام كه بعضى از دوستان من گوشت نمى خورند و عدّه اى
بوى خوش استعمال نمى كنند و بعضى ديگر با زنان خود هم بستر نمى گردند.
همه بدانيد كه مَنِ رسول اللّه گوشت مى خورم و بوى خوش استفاده مى كنم
و با زنان خود هم بستر مى شوم .
پس هركس از روش من در تمام جهات زندگى روى گردان باشد، من از او بيزار
خواهم بود.
(38)
همچنين مرحوم شيخ صدوق آورده است :
عبداللّه بن عبّاس پسر عموى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله ،
حكايت كند:
روزى عقيل نزد رسول خدا حضور داشت و حضرت بسيار نسبت به ايشان اظهار
علاقه و محبّت مى نمود، علىّ بن ابى طالب عليه السلام وارد شد و اظهار
نمود: يا رسول اللّه ! آيا عقيل مورد علاقه و اطمينان شما است ؟
حضرت رسول صلوات اللّه عليه فرمود: آرى ، به خدا سوگند! من او را به دو
جهت دوست دارم : يكى به جهت خودش و دوّم به جهت دوستيش با ابوطالب .
و سپس افزود: همانا فرزندش مسلم در محبّت و دفاع از فرزندت حسين عليه
السلام كشته خواهد شد و مؤ منين براى او گريان خواهند گشت و ملائكه ها
بر او درود خواهند فرستاد.
ابن عبّاس مى افزايد: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، پس از اين
سخنان گريان شد و اشكِ چشم هايش ، بر صورت مباركش جارى گشت و سپس
فرمود: من شكايت غاصبين و ظالمين بر اهل بيتم را به خداى سبحان مى كنم
.
(39)
جوان گمراه ، سعادتمند شد!
جابر بن يزيد جعفى به نقل از حضرت ابوجعفر، امام محمّد باقر
عليه السلام حكايت كند:
در زمان حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، يك جوان يهودى نزد خانواده
خود كه همه يهودى بودند مى زيست .
اين جوان در بسيارى از روزها نزد رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و
آله مى آمد و چنانچه حضرت كارى داشت ، به ايشان كمك و همكارى مى كرد. و
چه بسا پيامبر خدا صلوات اللّه عليه ، براى رؤ ساى قبائل و يا ديگر
اشخاص نامه مى نوشت و توسّط آن جوان گمراه نامه ها را براى آن افراد مى
فرستاد.
پس از گذشت مدّتى بدين منوال ، جوان چند روز به ملاقات حضرت رسول
نيامد، به همين جهت حضرت جوياى حال جوان نامبرده گرديد؟
گفتند: مدّتى است كه مريض مى باشد و در بستر بيمارى افتاده است ؛ رسول
گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله به همراه بعضى از يارانش براى عيادت
، به سمت منزل آن جوان حركت كردند، همين كه وارد منزل شدند، ديدند كه
جوان در بستر خوابيده و چشم هاى خود را بسته است ، و چون حضرت او را
صدا زد، جوان چشم هاى خود را باز كرد و گفت : لبّيك يا اباالقاسم !
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، فرمود: شهادت بر يگانگى خدا و رسالت
من بده و بگو:
((اءشهد اءن لا
اله الاّ اللّه و انّ محمّدا رسول اللّه )).
پدر جوان كه نيز يهودى بود بر بالين پسرش نشسته بود، جوان نگاهى به پدر
كرد و لب از لب نگشود.
بار ديگر حضرت رسول سخن خود را تكرار نمود و باز جوان نگاهى به پدر خود
كرد و همان طور ساكت ماند، در مرحله سوّم حضرت پيشنهاد خود را مطرح
نمود و جوان متوجّه پدر خود گرديد.
پس پدر به فرزند خود گفت : آنچه مى خواهى انجام ده و هر چه مى خواهى
بگو، جوانى كه تا آن لحظه گمراه بود، لب به سخن گشود:
((اءشهد اءن لا إ له إ لاّ اللّه ، و أ نّك محمّد رسُول
اللّه )) و با اسلام آوردن ، سعادتمند و
هدايت يافت ؛ و جان به جان آفرين تسليم كرد.
پس از آن حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله به همراهان خود فرمود: او
همانند ما مسلمان گرديد، او را غسل دهيد، كفن كنيد تا بر او نماز
بخوانيم و دفنش نمائيم .
و سپس اظهار داشت : الحمدللّه كه توانستم يك نفر را از گمراهى و آتش
جهنّم نجات دهم .
(40)
عشق به خدا، يا رسول
محدّثين و مورّخين حكايت كرده اند:
روزى حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، به همراه برخى از اصحاب خود از
محلّى عبور مى نمود كه به نوجوانى برخوردند و پيامبر خدا صلّى اللّه
عليه و آله به آن نوجوان سلام كرد.
نوجوان بسيار شادمان و خندان گرديد؛ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ،
به او خطاب نمود و فرمود: آيا مرا دوست دارى ؟
گفت : آرى ، به خدا قسم ! تو را دوست دارم .
حضرت فرمود: همانند چشمانت ؟
گفت : بهتر و بيشتر.
حضرت افزود: همانند پدرت ؟
گفت : بيشتر.
فرمود: همانند مادرت ؟
گفت : بيشتر
نيز فرمود: همانند جان خودت ؟
گفت : يا رسول اللّه ! بيشتر از هر چيزى ، به تو علاقه مندم و تو را
دوست دارم .
در اين هنگام حضرت اظهار نمود: آيا همانند پروردگارت و خدايت مرا دوست
دارى ؟
نوجوان در اين لحظه اظهار داشت : خدا، خدا، خدا، نه ؛ يا رسول اللّه !
هيچ چيزى در مقابل خداوند متعال ارزش ندارد و هيچكس را بر او برترى و
فضيلتى نيست ؛ يا رسول اللّه ! تو را به جهت عشق و ايمان به خدا دوست
دارم .
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله با شنيدن چنين سخن و اعتقادى راسخ ،
متوجّه همراهان خود شد و فرمود: شما نيز اين چنين عشق و ايمان داشته
باشيد و خدا را اين چنين دوست بداريد؛ چه اين كه آنچه ازنعمت ها و
سلامتى در اختيار داريد، همه از الطاف خداوند متعال است .
سپس افزود: و اگر مرا دوست داريد، بايد به جهت دوستى و ايمان به خداى
سبحان باشد.
(41)
كشف اسرار با مَركب آسمانى !
حضرت موسى بن جعفر به نقل از پدران بزگوارش عليهم السّلام ، از
جابر بن عبد اللّه انصارى حكايت نمايد:
روزى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله ، به مسجد آمد و نزد ما نشست و
فرمود: برنامه اى از طرف خداوند متعال نازل شده است ، جهت اجراء آن
علىّ بن ابى طالب عليه السلام را بياوريد.
پس سلمان فارسى به دنبال آن حضرت رفت ، هنگامى كه علىّ عليه السلام نزد
رسول خدا صلوات اللّه عليه آمد، با يكديگر خلوت كرده و مطالب سرّى را
براى علّى عليه السلام بيان نمود و ما متوجّه آن سخنان نشديم ، فقط
مشاهده كرديم كه حضرت رسول سخت عرق كرده و قطرات عرق از پيشانى و صورت
مباركش ، همچون دانه هاى درِّ شفّاف سرازير است
و چون اسرار ايشان پايان يافت ، به حضرت علّى عليه السلام فرمود: آن ها
را حفظ و رعايت نما كه بسيار مهمّ خواهد بود.
بعد از آن اظهار نمود: اى جابر! ابوبكر و عمر را بگو تا نزد ما آيند.
پس به سراغ آن ها رفتم و پيام حضرت رسول را رساندم ؛ و هر دو حاضر
شدند، سپس حضرت فرمود: به عبدالرحمان هم بگوئيد بيايد؛ او هم آمد.
بعد از آن رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، به سلمان فارسى خطاب كرد و
فرمود: برو نزد امّ سلمه و يك عدد فرش خيبرى از او بگير و بياور.
وقتى سلمان فارسى آن فرش را آورد، حضرت دستور داد تا فرش را پهن كنند و
هر نفر در گوشه اى ، روى آن بنشيند؛ پس ابوبكر و عُمر و عبدالرحمان در
سه گوشه آن نشستند.
و بعد از آن حضرت رسول با سلمان فارسى خلوت كرد و اسرارى را برايش بيان
نمود و در پايان فرمود: در چهارمين گوشه فرش بنشين ؛ و به حضرت علّى
عليه السلام نيز دستور داد: در ميانه و وسط آن فرش بنشين ؛ وآنچه برايت
گفتم بگو، كه در اين صورت بر هر كارى و هر حركتى قادر خواهى شد. در اين
لحظه ، آن سه نفر گفتند: اين از خصوصيّات علىّ است ؟!
حضرت رسول صلوات اللّه عليه فرمود: بلى ، قدر و منزلت او را بشناسيد و
احترام او را رعايت كنيد.
جابر انصارى گويد: بعد از آن ، فرش حركت كرد و در آسمان ها به پرواز در
آمد و چون پس از مدّتى به زمين باز گشت ، از سلمان فارسى شنيدم كه گفت
:
پس از پرواز به آسمان ها، در گوشه اى از زمين كنار غارى فرود آمديم و
طبق دستور حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، به ابوبكر گفتم : به
افرادى كه داخل غار هستند، سلام كن و چون سلام كرد جوابى نشنيد.
سپس به عمر گفتم كه سلام كند، او هم پس از سلام جوابى نشنيد، همچنين
عبدالرحمان سلام كرد و نيز جوابى داده نشد، بعد از آن خودم سلام كردم و
جواب سلام من نيز داده نشد.
در نهايت به حضرت علىّ عليه السلام عرضه داشتم : اكنون شما بر اهل غار
سلام نمائيد؛ و چون همانند ديگران سلام كرد ناگهان درب غار گشوده شد و
صدائى از درون آن به گوش رسيد و نورى نمايان گرديد به طورى كه آن سه
نفر از وحشت پا به فرار گذاشتند.
من به ايشان گفتم : آرام باشيد، فرار نكنيد تا ببينيم چه خواهد شد و آن
ها چه مى گويند.
سپس حضرت علىّ عليه السلام به اهالى درون غار خطاب نمود و فرمود: سلام
بر شماها كه به خداى يكتا ايمان آورده ايد.
در همين لحظه از درون غار گفته شد: سلام بر تو اى امام متّقين !
ما شهادت مى دهيم كه پسر عمويت پبامبر خدا است و تو امام و پيشواى
مسلمين هستى ؛ و ولايت و خلافت پس از رسول خدا تنها مخصوص تو است نه
ديگران .
بعد از آن ، هر سه نفر به حضرت علىّ عليه السلام گفتند: ما نيز به آنچه
اهل غار اظهار داشتند، ايمان داريم ؛ ولى هنگام باز گشت نزد رسول اللّه
، براى ما شفاعت نما؛ شايد كه از ما راضى شود.
پس از آن طبق دستور حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، روى همان فرش
نشستيم و بعد از پرواز، مجدّدا جلوى مسجد فرود آمديم و حضرت از منزل
خارج شد و نزد ما آمد و فرمود: در اين سفر چه گذشت ؟
آن سه نفر عرضه داشتند: يا رسول اللّه ! بر آنچه اهل غار شهادت دادند،
ما نيز شاهد و مؤ من هستيم .
حضرت رسول صلوات اللّه عليه اظهار نمود: اگر ثابت قدم باشيد، هدايت
يافته و سعادتمند خواهيد بود؛ و بدانيد كه آنچه وظيفه رسالتم بود به
شما ابلاغ كرده ام .
و در پايان فرمود: آن كسى كه ولايت و خلافت علىّ ( عليه السلام ) را
بعد از من بپذيرد، پيروز و نجات يافته است .
(42)
نخى از پيراهن ، براى شِفاء
شخصى به نام بحر سقّا حكايت كند:
خدمت امام صادق عليه السلام بودم ، آن حضرت فرمود:
اى بحر! اخلاق خوب موجب شادى و سرور است ؛ و سپس افزود: آيا مى خواهى
به داستانى از زندگى پيامبر خدا كه اهالى مدينه آن را نمى دانند برايت
بيان كنم ؟
عرض كردم : بلى .
حضرت فرمود: روزى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله ، با جمعى از اصحاب
خود در مسجد نشسته بود، ناگهان كنيزى از انصار وارد مسجد شد و كنار
پيغمبر خدا صلوات اللّه عليه ايستاد و گوشه اى از پيراهن حضرت را گرفت
.
پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله برخاست و كنيز بدون آن كه سخنى
گويد، پيراهن حضرت را رها كرد و چون آن حضرت نشست ، دو مرتبه كنيز
پيراهن ايشان را گرفت و اين كار را تا سه مرتبه انجام داد تا آن كه
مرتبه چهارم پيامبر ايستاد و كنيز پشت سر حضرت قرار گرفت و يك نخ از
پيراهن حضرت را آهسته كشيد و برداشت و رفت .
پس از آن مردم به كنيز گفتند: اين چه جريانى بود كه سه مرتبه گوشه
پيراهن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله را گرفتى و زمانى كه حضرت از
جاى خود بلند مى شد، تو سخنى نمى گفتى و حضرت هم سخنى نمى فرمود؟!
كنيز گفت : در خانواده ما مريضى بود، مرا فرستادند تا نخى به عنوان
تبرُّك از پيراهن رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله براى شفاى مريض
برگيرم و چون خواستم نخى از پيراهنش در آورم ، متوجّه من گرديد و من
شرم كردم تا مرتبه چهارم كه من پشت سر آن حضرت قرار گرفتم و چون توجّه
شان به من نبود نخى از پيراهنش گرفتم و براى شفاى مريض بردم .
(43)
پيمان آهو و اسلام آوردن منافق
مرحوم شيخ طوسى و علاّمه مجلسى و ديگر بزرگان آورده اند:
امام صادق صلوات اللّه عليه به نقل از اميرالمؤ منين ، علىّ عليه
السلام حكايت فرمايد:
روزى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، عبورش بر آهوئى افتاد كه با
طناب به ميخ چادر و خيمه اى بسته شده بود، آهو با مشاهده آن حضرت به
سخن آمد و گفت : يا رسول اللّه ! من مادر دو نوزاد هستم كه تشنه و
گرسنه اند وپستان هايم پر از شير گشته است ، مرا آزاد گردان تا بروم
بچّه هايم را شير دهم و چون سير شوند دو مرتبه بر مى گردم ؛ و مرا با
همين طناب ببند.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، فرمود: چگونه تو را آزاد كنم در حالى
كه شكار اين خانواده هستى ؟
آهو در جواب گفت : يا رسول اللّه ! من بر مى گردم و با دست خودت مرا به
همين شكل ببند.
پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، پيمان و ميثاق از آهو گرفت كه
سريع باز گردد، بعد از آن حيوان را آزاد نمود.
آهو رفت و پس از لحظاتى برگشت و حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، آن
را به همان حالت اوّل بست و سپس از چند نفر سؤ ال نمود: اين آهو از
كيست ؟ و چه كسى آن را شكار كرده است ؟
گفتند: از فلان خانواده است ؛ حضرت نزد آن خانواده آمد، در حالى كه
شكارچى از منافقين بود، با ديدن چنين صحنه اى و شنيدن تمام جريان دست
از نفاق خود برداشت و آهو را آزاد كرد و سپس جزء يكى از ياران با وفاى
حضرت رسول صلوات اللّه عليه ، قرار گرفت .
(44)
شفاعت كودك در قيامت
انس بن مالك حكايت كند:
مردى از انصار هرگاه به ملاقات وديدار حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله
مى آمد، فرزند خويش را نيز به همراه خود مى آورد.
پس از گذشت مدّتى ، فرزند آن شخص
(45) فوت كرد وپدر اين موضوع را از آن حضرت پنهان داشت
، تا آن كه روزى به محضر مبارك پيغمبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله ،
وارد شد؛ حضرت جوياى فرزند او شد؟
ديگران گفتند: فرزندش از دنيا رفته است و او داغدار مى باشد.
بعد از اين كه آن شخص از حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، رفت ؛
به اصحاب خود فرمود: آيا مايل هستيد كه برويم و او را سر سلامتى وتسليت
گوئيم ؟
دوستان پذيرفتند و به همراه آن حضرت حركت كردند.
همين كه حضرت وارد منزل شد و مشاهده نمود كه پدر فرزند، بسيار محزون و
غمگين است ، به او و تمام افراد خانواده تسليت فرمود.
و پس از تسليتِ پيامبر خدا و همراهان ، پدر اظهار داشت : يا رسول اللّه
! او اميد و آرزوى من بود كه در پيرى كمك و يار و غمخوار من باشد.
حضرت فرمود: آيا تو شادمان نمى گردى ، آن گاه كه فرزندت را در قيامت
جلوى خود ببينى و به او بگويند: داخل بهشت برو.
فرزندت بگويد: پروردگارا! من پدر و مادرم را مى خواهم و آن قدر به محضر
ربوبى حقّ التماس كند تا آن كه خداوند شفاعت فرزند كوچك و بى گناه را
در حقّ پدر و مادر مى پذيرد و با يكديگر وارد بهشت مى شويد؟!
همراهان گفتند: يا رسول اللّه ! اين بشارت تنها مخصوص اين شخص است ، يا
براى عموم مسلمان ها است ؟
حضرت فرمود: اين بشارت و نويد براى تمام بندگان مؤ من به خداوند متعال
مى باشد.
(46)
گريه پدر و شادى قلب
امام جعفر صادق به نقل از پدران بزرگوارش عليهم السلام حكايت
فرمايد:
روزى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، در محلّى نشسته بود و من به
همراه عدّه اى ، اطراف آن حضرت حضور داشتيم ، كه ناگهان شخصى از طرف
يكى از دختران حضرت رسول آمد و گفت : دخترتان گويد: فرزندم سخت بيمار و
در حال مرگ قرار گفته است ؛ چنانچه ممكن باشد تشريف آوريد و مرا كمك
نمائيد.
حضرت رسول صلوات اللّه عليه فرمود: برو، به دخترم بگو: آنچه را خداوند
داده و آنچه را بگيرد همه از براى اوست و هر انسانى كه در اين دنيا
آمده ، بايد روزى از اين دنيا برود.
آن شخص پيام حضرت را براى دخترش برد و پس از لحظاتى باز گشت و گفت : يا
رسول اللّه ! پيام شما را رساندم ؛ ليكن دخترتان اظهارداشت : اين فرزند
از جان خودم عزيزتر است ، اگر امكان دارد تشريف بياوريد.
پس از آن ، رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله حركت نمود و ما نيز
به همراه ايشان رفتيم تا به منزل دختر حضرت رسيده و سپس وارد منزل شديم
.
همين كه رسول خدا صلوات اللّه عليه چشمش به طفل افتاد كه درحال جان
دادن بود غمگين و گريان شد.
گفتم : يا رسول اللّه ! ما را از گريه در مرگ افراد نهى مى نمائيد وآن
گاه خودتان گريه مى كنيد؟!
حضرت فرمود: من شما را از گريه در مرگ عزيزانتان نهى نكرده ام ، بلكه
از شيون و داد و فرياد نهى شده ايد.
و سپس افزود: بدان كه اين نوع گريه ، عقده دل را مى گشايد و موجب
سلامتى و شادابى قلب و روان مى گردد.
(47)
نماز بر جنازه منافق
امام جعفر صادق عليه السلام حكايت نموده است :
وقتى عبداللّه بن اءُبىّ بن سلول يكى از منافقين به هلاكت رسيد، پيغمبر
خدا صلّى اللّه عليه و آله به همراه بعضى از اصحاب خود بر جنازه او
حاضر شدند و در مراسم دفن او شركت نمودند.
عمر بن خطّاب كه در آن مراسم شركت داشت لب به اعتراض گشود و گفت : يا
رسول اللّه ! مگر خداوند تو را از حضور بر جنازه منافقين نهى نكرده است
كه بر قبر آن ها حاضر نشوى ؟
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله سكوت نمود و پاسخى نفرمود؛ عُمَر
اعتراض خود را تكرار كرد.
در اين هنگام رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در جواب اعتراض عمر، چنين
اظهار داشت : واى بر حال تو! آيا خبر دارى كه من بر بالين قبر اين
منافق چنين دعا كردم :
((اللّهمّ احشُ
جَوْفَهُ نارا، وَ امْلا قَبْرَهُ نارا، وَاءصِلْهُ نارا)).
يعنى ؛ خداوندا! درون - قبر - او را پر از آتش گردان و او را هم نشين
با آتش قرار ده .
(48)
ديدار از مريض بهشتى
حضرت اميرالمؤ منين ، امام علىّ عليه السلام حكايت نمايند:
روزى ابوذر غفارى دچار تَب و لرز شديدى شده بود، من به محضر مبارك رسول
گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله آمدم وگفتم : يا رسول اللّه ! ابوذر
غفارى مبتلا به مرض سختى شده است .
حضرت فرمود: با يكديگر به عيادت و ديدار او مى رويم ، پس من به همراه
پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله حركت كردم و چون وارد منزل ابوذر
غفارى شديم ، كنار بستر او نشستيم .
پس از آن پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به ابوذر كرد و فرمود:
در چه وضعيّتى هستى ؟
ابوذر عرض كرد: يا رسول اللّه ! در تب شديد و حالتى كه مشاهده مى
فرمائى به سر مى برم .
حضرت رسول صلوات اللّه عليه فرمود: اى ابوذر! گويا تو را در يكى از
باغات بهشت مى بينم .
و سپس افزود: تو غرق در امور دنيوى و مادّى گشته بودى و با اين عارضه و
ناراحتى كه بر تو وارد شده است ، خداوند متعال لغزش ها و خطاهاى تو را
مورد مغفرت قرار داد؛ پس اى ابوذر! تو را بر اين رحمت و مغفرت بشارت
باد.
(49)
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله در حديثى ديگر فرمود: بسيار تعجّب مى
كنم از آن مؤ منى كه براى مريضى خود، جزع و ناراحتى مى كند؛ چنانچه
انسان مؤ من ، موقعيّت خود را در پيشگاه خداوند بداند، همانا دوست دارد
كه هميشه مريض باشد تا مرگ ، او را دريابد و به ملاقات خداوند مهربان
برود.
(50)
روش همزيستى با دوستان
امام جعفر صادق عليه السلام حكايت فرمود:
پيغمبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله ، ساعات روزانه خود را براى ملاقات
با اصحاب تنظيم و تقسيم مى نمود و با نظم و با رعايت نوبت افراد، با
ملاقات كنندگان مجالست و صحبت مى فرمود.
آن حضرت در مجالس ، در حضور اصحاب و دوستان هرگز پاى خود را دراز نمى
كرد؛ بلكه هميشه در حضور اشخاص ، دو زانو مى نشست ؛ و هيچگاه به طور
سَرِ پا و زانوها بالا نمى نشست .
هنگامى كه شخصى با حضرت دست مى داد و با ايشان مصافحه مى كرد، دست خود
را نمى كشيد و جدا نمى كرد مگر آن كه آن شخص ، دست خود را از دست حضرت
جدا كند.
در هر كجا سائلى را مى ديد، نا اميدش نمى كرد و اگر چيزى همراه خود
نداشت كه به او بدهد مى فرمود: خداوند، انشاء اللّه تو را كمك نمايد و
دعاى خيرى در حقّ او مى نمود.
هركس با حضرت آشنا، هم نشين و يا هم سفر مى گشت ، حضرت نام او را جويا
مى شد و سؤ ال مى نمود.
و هركس حضرت را به طعامى دعوت مى كرد، قبول مى نمود و اگر بر سفره اى
حاضر مى شد، از غذاى آن ها ميل مى كرد.
(51)
همچنين آورده اند:
روزى يكى از اصحاب و دوستان پيامبر عالى قدر اسلام صلّى اللّه عليه و
آله ، كه در مدينه منزل داشت ، آن حضرت را به همراه چهار نفر ديگر از
يارانش به ميهمانى در منزل خود دعوت كرد.
پيامبر خدا دعوت آن شخص صحابى را پذيرفت ؛ و چون به همراه چهار نفر
ديگر به سوى منزل ميزبان حركت كردند، در بين راه يك نفر ديگر نيز به
عنوان نفر ششم به ايشان ملحق شد.
هنگامى كه آن حضرت با همراهانش نزديك منزل ميزبان رسيدند، پيامبر اكرم
صلوات اللّه عليه به آن شخص ششم فرمود: ميزبان تو را دعوت نكرده است ،
همين جا منتظر باش تا با صاحب منزل صحبت كنيم و براى تو نيز اجازه ورود
بگيريم .
همچنين روايت كرده اند:
هرگاه پيامبر خدا سوار بر مركب مى شد و به سمتى مى رفت ؛ اگر در مسير
راه به شخص پياده اى برخورد مى نمود، او را نيز بر مركب خود سوار مى
كرد.
(52)
چگونگى بيعت زنان با پيامبر خدا
مرحوم علىّ بن ابراهيم قمّى در كتاب خود، پيرامون تفسير اين آيه
شريفه قرآن : ( يا اَيُّها النَّبيُّ اِذا جاءَكَ الْمُؤ مِناتُ
يُبايِعْنَكَ...)
(53)
آورده است :
اين آيه مباركه در فتح مكّه بر حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله نازل
شد؛ و چون زنان خواستند با پيامبر خدا بيعت كنند حضرت قَدَحى از آب
جلوى خود نهاد و دست خود را داخل آن نمود.
پس از آن خطاب به زنان كرد و فرمود: هركس مى خواهد با من بيعت كند، دست
خود را داخل اين قدح نمايد و سپس افزود: من با زنان مصافحه نمى كنم .
اين بيعت دو شرط داشت : يكى از طرف خداوند:
( اءَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللّه شَيئا وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ
وَ لا يَقْتُلْنَ اَوْلادَهُنَّ وَ لا يَاءْتينَ بِبُهْتانٍ
يَفْتَرينَهُ بَيْنَ اَيْدِيهِنَّ وَ اَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصينَكَ
فى مَعرُوفٍ فبايِعْهُنَّ )
(54)؛
اين كه در اعمال و عبادات به خدا مشرك نباشند، دزدى نكنند، زنا به هر
نوعى انجام ندهند، فرزندان خود را به هر دليل ودر هر وضعيّتى نكشند،
يكديگر را متّهم نسازند و در كارهاى نيك وپسنديده با پيامبر و اهل بيت
عصمت و طهارت عليهم السّلام مخالفت نكنند.
و دوّمين شرط از طرف شخص پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى باشد كه همان
تفسير ((معروف ))
باشد:
امّ حكيم دختر حارث بن عبدالمطّلب دختر عموى پيامبر گفت : يا رسول
اللّه ! معروف چيست ، كه نبايد در آن تو را مخالفت كنيم ؟
حضرت فرمود: يعنى ، صورت خود را نخراشيد، بر گونه هاى خود چنگ و ناخن
نكشيد، گيسوان خود را نكنيد، يقه لباستان را چاك نزنيد، لباس سياه
نپوشيد، واويلا نگوئيد و زياد بر بالين قبر ننشينيد.
قابل ذكر است كه اين هفت شرط، آداب و روشى است كه آن ها براى مردگان
خود انجام مى دادند؛ و حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله از زنان عهد و
پيمان گرفت كه اين اعمال را انجام ندهند
(55).
ورود به مدينه و خرماى سلمان
پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله چون روز دوشنبه ، هبجدهم
ربيع الاوّل ، وارد مدينه منوّره گرديد؛ خبر ورودش در بين تمامى اهل
مدينه منتشر گرديد.
سلمان فارسى كه در جستجوى حقيقت و دين مبين اسلام بود ويكى از يهوديان
مدينه او را براى كشاورزى نخلستان خود خريدارى كرده بود، چون خبر ورود
پيامبر اسلام صلوات اللّه عليه را شنيد طبقى از خرما تهيّه كرد و جلوى
پيامبر و همراهانش آورد.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله سؤ ال نمود: اين ها چيست ؟
سلمان گفت : صدقه خرماها است ؛ چون تازه به اين شهر وارد شده ايد و
غريب هستيد، دوست داشتم با اين صدقه از شما پذيرائى كنم .
پيامبر خدا به همراهان خود فرمود: بسم اللّه بگوئيد و بخوريد؛ ولى خود
حضرت از آن خرماها تناول ننمود.
سلمان با انگشت اشاره كرد و با خود به فارسى گفت : اين يك علامت ؛ و
سپس طبقى ديگر از خرما آورد و چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله سؤ
ال نمود كه اين ها چيست ؟
گفت : چون ديدم از خرمائى كه به عنوان صدقه آوردم ، ميل ننمودى ، اين
ها را به عنوان هديه به حضورتان آوردم .
در اين هنگام ، حضرت به همراهان فرمود: بسم اللّه بگوئيد و بخوريد؛ و
خودش نيز مشغول خوردن شد.
همچنين سلمان با انگشت اشاره كرد و با خود به فارسى گفت : اين دو علامت
؛ و سپس اطراف حضرت رسول دور زد.
پيامبر خدا پارچه اى را كه بر دوش خود انداخته بود برداشت و جون سلمان
، چشمش بر شانه راست به مُهر نبوّت و خال آن حضرت افتاد جلو آمد و آن
را بوسيد.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله سؤ ال نمود: تو كيستى ؟
گفت : من مردى از اهالى فارس هستم كه از شهر خود آمده ام ... و تمام
جريان خود را بازگو نمود؛ و چون اسلام آورد پيامبر اكرم صلوات اللّه
عليه او را بشارت به سعادت و خوشبختى داد.
(56)
رسيدگى به فقراء و نصيحت دلسوزانه
امام جعفر صادق به نقل از پدران بزرگوارش عليهم السلام ، بيان
فرمايد:
پشت منزل و مسجد حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله جايگاهى به نام صُفّه
براى مسلمانان مهاجرى كه پناهگاه ومنزلى نداشتند، تهيّه شده بود، كه آن
ها حدود چهار صد نفر مرد بودند.
حضرت رسول صلوات اللّه عليه ، روزها از آن ها دلجوئى مى نمود و نيز
صبحانه و شام آن ها را تهيّه و تاءمين مى كرد و در اختيارشان قرارمى
داد.
روزى حضرت نزد ايشان آمد؛ و ديد كه هركس مشغول كارى است ؛ يكى كفش پاره
شده مى دوزد، ديگرى لباس و پيراهن خود را وصله مى كند و ... .
حضرت به هر يك از آن ها مقدار ده سير خرما داد، يكى از آن ها از جاى
خود برخاست و اظهار داشت : يا رسول اللّه ! آن قدر به ما خرما داده اى
كه شكم ها و درون ما، در حال آتش گرفتن است .
پيامبر خدا در جواب چنين فرمود: اگر امكانات بيشترى داشتم و مى توانستم
، از ديگر غذاها نيز شما را بهره مند مى كردم ، وليكن به شما مى گويم
كه هركس پس از من زنده باشد، بهره اى كافى از دنيا و نعمت هاى آن خواهد
برد، واز بهترين لباس ها و بهترين منزل ها و ساختمان ها استفاده خواهد
كرد.
شخصى از آن جمع بلند شد و به آن حضرت عرضه داشت : يارسول اللّه ! من به
آن زمان و به چنان زندگى علاقه مند هستم ، به بفرما، كه آن دوران چه
وقت فرا خواهد رسيد؟
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله فرمود: آگاه باشيد، ارزش اين زمانى كه
شما در آن به سر مى بريد، بهتر و برتر از هر زمان ديگرى است .
سپس افزود: شما مؤ منين چنانچه شكم هاى خود را از حلال پر كنيد، پس ميل
آن پيدا مى كنيد كه از چيزها وغذاهاى حرام نيز استفاده و بهره گيريد.
(57)
شجره طوبى و دوستداران
بلال بن حمامه ، يكى از ياران پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و
آله حكايت كند:
روزى آن حضرت در حال تبسّم و خنده بر ما وارد شد و صورت مباركش همانند
ماه تابان نورانى بود.
عبدالرّحمن بن عوف از جاى خود برخاست و اظهار داشت : يا رسول اللّه !
اين چه نورى است كه در چهره و صورت شما نمايان گشته است ؟
حضرت فرمود: بشارتى از طرف خداوند متعال درباره برادر وپسر عمويم علىّ؛
و دخترم فاطمه زهراء سلام اللّه عليهما به من رسيد بر اين كه خداوند،
فاطمه و علىّ بن ابى طالب را به ازدواج و نكاح يكديگر در آورده است و
دستور داده تا خازن و ماءمور بهشت درخت شجره طوبى را حركت دهد.
پس شجره طوبى برگ هائى همانند سند و حواله ، به تعداد دوستداران و
علاقمندان اهل بيتِ من بر خود رويانيد.
سپس ملائكه اى را در كنار آن درخت به وجود آورد و به هر يك از آن ها
يكى از اسناد و حواله هاى آن درخت را تحويل داد.
و چون روز قيامت بر پا شود و خلايق ، محشور گردند، صدائى در بين آن جمع
شنيده شود و توسّط آن ، ملايك به هر يك از دوستداران اهل بيتِ من ، يك
برگ از آن اسناد و حواله ها داده مى شود، كه برگه ايشان آزادى از آتش
جهنّم ؛ و جواز ورود به بهشت خواهد بود.
پس از آن ، حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله افزود: علىّ وهمسرش فاطمه
، مردان و زنان مسلمانِ امّتِ مرا از آتش جهنم نجات داده ؛ و ايشان را
وارد بهشت خواهند نمود.
(58)