شيخ مفيد، پرچم‏دار آزادى انديشه

سيد جعفر مرتضى عاملى
مترجم: محمد سپهرى

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - النجوم الزاهره، ج3، ص323؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج8، ص533؛ دول الاسلام، ص193؛ شذرات الذهب، ص379؛ مرآة الجنان، ج2، ص342 ـ 343؛ المنتظم، ج6، ص394 ـ 395.
(2) - الكامل فى التاريخ، ج9، ص146 (به نقل از: الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص133).
(3) - ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث سال 350 ـ 380) ص13، پاورقي؛ النجوم الزاهره، ج3، ص336؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج8، ص558؛ البداية والنهايه، ج1، ص253؛ المنتظم، ج7، ص19.
(4) - النجوم الزاهره، ج3، ص339.
(5) - البداية والنهايه، ج11، ص254.
(6) - ر.ك: بزرگداشت‏ها در اسلام.
(7) - الكامل فى التاريخ، ج8، ص571.
(8) - البداية والنهايه، ج11، ص271؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج8، ص619.
(9) - النجوم الزاهره، ج4، ص65.
(10) - البداية والنهايه، ج11، ص273؛ ر.ك: العبر و ديوان المبتدأ والخبر، ج4، ص446 ـ 447؛ شذرات‏الذهب، ج3، ص39؛ الكامل فى التاريخ، ج5، ص628؛ ر.ك: ص629؛ تجارب‏الامم، ج2، ص305 ـ 309؛ تكمله تاريخ طبرى، ج1، ص211 ـ 212.
(11) - المنتظم، ج7، ص60؛ ر.ك: ص61؛ ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث سال 350 ـ 380) ص248 ـ 250؛ تاريخ الخلفاء، ص402.
(12) - تجارب الامم، ج2، ص309؛ تكلمه تاريخ طبرى، ج1، ص212.
(13) - الكامل فى التاريخ، ج8، ص232.
(14) - ر.ك: العبر و ديوان المبتدأ والخبر، ج4، ص447.
(15) - همان، ص447.
(16) - الكامل فى التاريخ، ج8، ص637؛ ر.ك: المنتظم، ج7، ص68؛ ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث 380 ـ 400) ص287؛ العبر و ديوان المبتدأ والخبر، ج4، ص448.
(17) - البداية والنهايه، ج11، ص275.
(18) - الامتناع والمؤانسه، ج3، ص160 (به نقل از: تكمله تاريخ طبرى، ج1، ص217، پاورقي).
(19) - معجم البلدان، ج4، ص255 (به نقل از: الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص133، پاورقي)؛ ر.ك: وقعة صفين، ص161 ـ 193 و 686؛ الفتوح ابن اعثم، ج3، ص1 ـ 2 و 23؛ الاخبار الطوال، ص168؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج1، ص24؛ الكامل فى التاريخ، ج3، ص284؛ تاريخ الامم و الملوك، ج4، ص571 ـ 572.
(20) - تجارب الامم، ج2، ص355.
(21) - البداية و النهايه، ج11، ص289؛ ر.ك: المنتظم، ج11، ص88؛ سير اعلام النبلاء، ج16، ص509؛ ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث سال 350 ـ 380) ص153.
(22) - البداية والنهايه، ج11، ص275؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج8، ص632.
(23) - البداية و النهايه، ج11، ص311؛ شذرات الذهب، ج3، ص102؛ المنتظم، ج7، ص168؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج9، ص49؛ مرآة الجنان، ج2، ص415؛ دول الاسلام، ص207؛ النجوم الزاهره، ج4، ص162؛ ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث 380 ـ 400) ص12.
(24) - ر. ك: البداية والنهايه، ج11، ص325؛ المنتظم، ج7، ص206؛ شذرات الذهب، ج3، ص130؛ الخطط، ج1، ص389؛ الكامل فى التاريخ، ج9، ص155؛ ذيل تجارب الامم، ج3، ص339 ـ 340؛ نهاية‏الارب، ج1، ص185.
(25) - منابع اين مطلب به زودى خواهد آمد.
(26) - ر.ك: البداية و النهايه، ج11، ص325 ـ 326؛ شذرات الذهب، ج3، ص130؛ المنتظم، ج7، ص206؛ الكامل فى التاريخ، ص155؛ ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث سال 380 ـ 400) ص25؛ تاريخ گزيده، ص148؛ ذيل تجارب الامم، ج3، ص 339 ـ 340.
(27) - سير اعلام النبلاء، ج4، ص141؛ در تاريخ بغداد، ج13، ص106، آمده: وى متهم به شرب خمر است.
(28) - ر.ك: سير اعلام النبلاء، ج4، ص143؛ الطبقات الكبرى، ج5، ص183.
(29) - ر.ك: مرآة الجنان، ج2، ص444؛ ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث سال 300 ـ 400) ص225؛ دول الاسلام، ص210؛ المنتظم، ج7، ص220 ـ 222؛ الكامل فى التاريخ، ج9، ص178.
(30) - ر.ك: البداية و النهايه، ج11، ص332؛ تاريخ صابى (به عنوان ذيل تجارب الامم چاپ شده)، ج6، ص458؛ تاريخ الاسلام (حوادث سال 380 ـ 400) ص227؛ النجوم الزاهره، ج4، ص206، وى اين جريان را چنين بيان داشته كه: اهل سنّت آن را در مقابل رافضيان بدعت نهادند.
(31) - البداية و النهايه، ج11، ص338 ـ 339؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج9، ص208؛ المنتظم، ج7، ص337 ـ 338؛ مرآة‏الجنان، ج2، ص448 ـ 449؛ تاريخ الاسلام (حوادث سال 380 ـ 400) ص237 ـ 238؛ تاريخ الخلفا، ص412؛ النجوم الزاهره، ج4، ص218؛ العبر و ديوان المبتدأ و الخبر، ج4، ص471؛ دول الاسلام، ص212.
(32) - المنتظم، ج7، ص237؛ تاريخ الاسلام (حوادث سال 380 ـ 400) ص237.
(33) - ر.ك: المنتظم، ج7، ص238؛ شذرات الذهب، ج3، ص149 ـ 150؛ تاريخ الاسلام (حوادث سال 380 ـ 400) ص338.
(34) - البداية و النهايه، ج11، ص344؛ ر.ك: المنتظم، ج7، ص253؛ مرآة‏الجنان، ج3، ص3.
(35) - البداية و النهايه، ج11، ص345.
(36) - المنتظم، ج7، ص276؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج9، ص263؛ البداية و النهايه، ج12، ص52.
(37) - النجوم الزاهره، ج4، ص329.
(38) - البداية و النهايه، ج12، ص5.
(39) - الكامل فى التاريخ، ج9، ص294 ـ 295؛ ر.ك: تاريخ ابن الوردى، ج1، ص460، در اين چاپ، در جاى بعضى از كلمات نقطه‏چين گذاشته شده است!
(40) - المنتظم، ج7، ص287؛ ر.ك: البداية والنهايه، ج12، ص6؛ الكامل فى التاريخ، ج9، ص305؛ شذرات الذهب، ج3، ص186؛ مرآة الجنان، ج3، ص21؛ دول الاسلام، ص214.
(41) - المنتظم، ج7، ص287؛ البداية والنهايه، ج12، ص6؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج9، ص305؛ مرآة‏الجنان، ج3، ص22؛ دول الاسلام، ص214.
(42) - العبر و ديوان المبتدأ و الخبر، ج3، ص98، (به نقل از: الجوهر الثمين، ص190).
(43) - تأويل مختلف الحديث، ص80.
(44) - الكامل فى التاريخ، ج8، ص544؛ ر.ك: البداية والنهايه، ج11، ص241.
(45) - مرآة الجنان، ج2، ص408.
(46) - الكامل فى التاريخ، ج9، ص76؛ ر.ك: المنتظم، ج7، ص153؛ ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث 350 ـ 380) ص387.
(47) - البداية والنهايه، ج11، ص309؛ المنتظم، ج7، ص163 ـ 164؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج9، ص91 (به نقل از: ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث سال 380 ـ 400) ص369، پاورقي).
(48) - المنتظم، ج7، ص174 (به نقل از: ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث 380 ـ 400) پاورقي).
(49) - تاريخ الصابى، ج4، ص458.
(50) - تاريخ ابن الوردى، ج1، ص402.
(51) - البداية و النهايه، ج11، ص243؛ الكامل فى التاريخ، ج8، ص549.
(52) - النجوم الزاهره، ج3، ص339.
(53) - الخطط المقريزيه، ج1، ص431؛ الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص130 ـ 131.
(54) - الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص131.
(55) - المنتظم، ج6، ص363 ـ 364؛ البداية والنهايه، ج11، ص221.
(56) - المنتظم، ج6، ص369.
(57) - تكمله تاريخ طبرى، ج1، ص171.
(58) - الكامل فى التاريخ، ج8، ص517؛ الحضارة الاسلاميه فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص123.
(59) - البداية والنهايه، ج11، ص230.
(60) - المنتظم، ج6، ص384.
(61) - البداية والنهايه، ج11، ص232.
(62) - همان، ص234.
(63) - شذرات الذهب، ج2، ص376؛ المنتظم، ج6، ص390.
(64) - ر.ك: البداية والنهايه، ج11، ص323؛ الكامل فى التاريخ، ج9، ص219؛ المنتظم، ج7، ص246؛ النجوم الزاهره، ج4، ص222؛ تاريخ الاسلام (حوادث سال 400 هـ. ق) ص244.
(65) - دول الاسلام، ص217؛ ر.ك: مرآة الجنان، ج3، ص29.
(66) - العبر وديوان، المبتدأ والخبر، ج4، ص474؛ ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج9، ص353.
(67) - دول الاسلام، ص219.
(68) - همان جا.
(69) - المنتظم، ج8، ص41 ـ 45.
(70) - دول الاسلام، ص220.
(71) - تاريخ الشيعه، ص147 ـ 148؛ حلب و تشيع، 154 به بعد.
(72) - اضواء على المسلمين فى بلاد جبل و كسروان، ص61 ـ 65 (به نقل از: تاريخ بيروت، ص27)؛ مجلهالعرفانî شماره اوّل، ج72، ص65؛ ر.ك: صبح الاعشى، ج13، ص252؛ شيخ الاسلام ابن تيميه، ص69 و 95؛ البداية والنهايه، ج12، ص35.
(73) - الكامل فى التاريخ، ج8، ص542 ـ 543؛ ر.ك: العبر و ديوان المبتدأ والخبر، ج4، ص442؛ شذرات الذهب، ج3، ص7؛ النجوم الزاهره، ج3، ص332 ـ 333؛ دول الاسلام، ص195؛ مرآة‏الجنان، ج2، ص346؛ المنتظم، ج7، ص8؛ تاريخ الخلفاء، ص400؛ ذهبى، تاريخ الاسلام (حوادث سال 350 ـ 380) ص8؛ الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص129؛ در پاورقى از ابوالفداء، ج2، ص478 (بعضى از اين منابع به نام معزالدوله تصريح نكرده‏اند).
(74) - مرآة‏الجنان، ج3، ص25.
(75) - من تاريخ الالحاد فى الاسلام، ص37.
(76) - اين بيت در اشعار طغرايى آمده‏است. اگر هم از كس ديگرىباشد، طغرايى آن‏را به عنوان استشهادآورده‏است.
در احقاق الحق (بخش ملحقات)، ج9، ص688 (به نقل از: بدخشى، مفتاح النجى (مخطوط) و قلندر هندى حنفى، روض‏الازهر، ص359) به ابو حنيفه نسبت داده شده است.
(77) - الخطط والآثار، ج1، ص388؛ مانند همين مطلب در: نهاية الارب، ج1، ص184 ـ 185؛ الغدير، ج1، ص288 آمده است.
(3) - التنبيه والاشراف، ص221 ـ 222؛ الغدير، ج1، ص288 ـ 289.
(4) - فرات (به نقل از: الغدير، ج1، ص283).
(5) - مصباح المتهجد، ص698.
(1) - الكافى، ج1، ص303 (به نقل از: الغدير، ج1، ص285)؛ مصباح المتهجد، ص680.
(2) - الكافى، ج1، ص204 (به نقل از: الغدير، ج1، ص285)؛ مصباح المتهجد، ص480 ـ 679.
(3) - الغدير، ج1، ص286 ـ 287؛ مصباح المتهجد، ص680 ـ 681.
(1) - سير اعلام النبلاء، ج17، ص344.
(2) - مرآة‏الجنان، ج3، ص28؛ شذرات الذهب، ج3، ص200؛ سير اعلام النبلاء، ج17، ص344.
(1) - سير اعلام النبلاء، ج17، ص344.
(2) - شذرات الذهب، ج3، ص200.
(3) - مرآة‏الجنان، ج3، ص28.
(1) - الجمل، ص82.
(1) - مفيد، عدة رسائل، ص229.
(2) - ر.ك: بنات النبى (صلّى الله عليه وآله وسلّم) أم ربائبه،؟!
(1) - انعام (6) آيه 108.
(1) - نهج البلاغه، ج2، خطبه 201، ص211؛ الاخبار الطوال، ص165؛ وقعة صفين، ص103؛ تذكرة الخواص، ص154؛ فتوح ابن اعثم، ج2، ص448.
(1) - احزاب (33) آيه 64.
(2) - بقره (2) آيه 159.
(3) - ص (38) آيه 78.
(4) - احزاب (33) آيه 61.
(5) - ممتحنه (60) آيه 4.
(1) - نور (24) آيات 6 ـ 7.
(2) - همان، آيه 23.
(3) - شرح نهج البلاغه، ج11، ص21 ـ 23.
(4) - ر.ك: الاتحاف بحب الاشراف، ص84.
(5) - اقتضاء الصراط المستقيم، ص299 ـ 300؛ نظم درر السمطين، ص228.
(1) - تاريخ الاسلام (حوادث سال 350 ـ 380) ص255.
(2) - همان، ص259.
(3) - همان، ص273.
(4) - دول الاسلام، ص199.
(5) - البداية والنهايه، ج11، ص233.
(8) - همان، ج12، ص15.
(1) - شذرات الذهب، ج1، ص200؛ مرآة‏الجنان، ج3، ص28.
(2) - سير اعلام النبلاء، ج17، ص344.
(3) - النجوم الزاهره، ج4، ص258.
(4) - تاريخ بغداد، ج3، ص231؛ لسان الميزان، ج5، ص368.
(5) - الفهرست، ص226.
(6) - لسان الميزان، ج5، ص368.
(7) - البداية والنهايه، ج12، ص15؛ روضات الجنات، ج6، ص161.
(1) - تاريخ بغداد، ج10، ص382؛ قاموس الرجال، ج8، ص367؛ مجالس المؤمنين (به نقل از: روضات الجنات، ج6، ص161)؛ النجوم الزاهره، ج4، 261؛ البداية والنهايه، ج12، ص18؛ المنتظم، ج8، ص18.
(2) - تنقيح المقال، ج3، ص180؛ قاموس الرجال، ج8، ص364.
(1) - ر.ك: دراسات و بحوث فى التاريخ و الاسلام، ج2، بحث الصحابه فى الكتاب والسنه.
(2) - فتح (48) آيه 29؛ ر.ك: الاصابه، ج1، ص10.
(1) - فتح (48) آيات 18 ـ 21؛ ر.ك: الاصابه، ج1، ص10؛ الكافيه، ص46.
(1) - توبه (9) آيه 100؛ الاصابه، ج1، ص100؛ الكفايه، ص46؛ علوم الحديث ابن الصلاح، ص265.
(1) - حجرات (49) آيه 6.
(2) - توبه (9) آيه 96.
(1) - زيرا ديده مىشود: آن جا كه به اسم عمر تصريح مىكنند، اين‏گونه مىگويند: «سخنى گفت كه معنايش اين بود: درد بر وى غالب آمده است. يا عمر گفت: درد بر وى غالب آمده است.» امّا آن جا كه به اسم خليفه دوم تصريح نمىكنند، مىگويند: «پس گفتند: او را چه شده، آيا هذيان مىگويد؟ از وى بپرسيد.» بعضى هم تصريح دارند كه عمر بن خطاب اين عبارت را بر زبان آورد. به منابع مذكور در پاورقى بعدى مراجعه كنيد.
(2) - الايضاح، ص359؛ تذكرة الخواص، ص62؛ سرالعالمين، ص21؛ صحيح بخارى، ج1، ص21 ـ 22؛ ج2، ص115؛ ج3، ص60؛ ج5، ص133؛ البداية والنهايه، ج5، ص227 و 251؛ البدء والتاريخ، ج5، ص95؛ الملل والنحل، ج1، ص22؛ الطبقات الكبرى، ج2، ص244؛ تاريخ الامم والملوك، ج3، ص192 ـ 193؛ الكامل فىالتاريخ، ج2، ص320؛ انساب الاشراف، ج1، ص562؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج6، ص51؛ تاريخ الخميس، ج1، ص164؛ صحيح مسلم، ج5، ص75؛ مسند احمد، ج1، ص62، 222، 324، 326، 336 و 355؛ ج3، ص346؛ السيرة الحلبيه، ج3، ص344؛ نهج‏الحق، ص273؛ ر.ك: حق اليقين، ج1، ص181 ـ 182؛ دلائل الصدق، ج3، قسم1، ص63 ـ 70؛ الصراط المستقيم، ج3، ص3 ـ 7؛ المراجعات، ص353؛ النص والاجتهاد، ص149 و 163؛ تاريخ الاسلام، ج2، ص382 ـ 383؛ المصنف، ج5، ص438؛ ج6، ص57؛ ج10، ص361؛ عمدة القارى، ج2، ص170 ـ 171؛ ج14، ص398؛ ج25، ص76؛ بحارالانوار، ج22، ص468، 472 و 498؛ ج36، ص277؛ الارشاد، ص107؛ ر.ك: نعمانى، الغيبة، ص81 ـ 82؛ فتح البارى، ج8، ص100، 102 و 186 ـ 187؛ العبر و ديوان المبتدأ والخبر، ج2، قسم2، ص62؛ التراتيب الاداريه، ج2، ص241؛ اثبات الهداة، ج1، ص657؛ كشف المحجه، ص64؛ بهج الصباغه، ج4، ص245 و 381؛ الطرائف، ص432 ـ 433؛ قاموس الرجال، ج6، ص398؛ ج7، ص189؛ مناقب آل ابىطالب، ج1، ص235 ـ 236؛ ر.ك: كنزالعمال، ج7، ص170.
(1) - ر.ك: ذهبى، تاريخ الاسلام (ط قاهره)، ج2، ص284 ـ 285 و پاورقىهاى آن از شيخ محمد طاهر بن عاشور در مجلة الهداية الاسلاميه ص12 ـ 13 و پيش از آن.
(1) - تاريخ الامم و الملوك، ج3، ص391؛ الفائق، ج2، ص11.
(2) - تاريخ مدينه، ج1، ص596.
(1) - ر. ك: الغدير، ج5، ص293 ـ 295؛ ج7، ص273.
(2) - ر.ك: البداية والنهايه، ج11، ص4؛ الغدير، ج5، ص244.
(3) - ر.ك: الغدير، ج3، ص123؛ ج6، ص143 ـ 144؛ ج11، ص87.
(4) - تهذيب التهذيب، ج2، ص104.
(1) - همان جا؛ ميزان الاعتدال، ج1، ص414.
(2) - سمعانى، انساب، ج3، ص74؛ تهذيب التهذيب، ج7، ص388.
(3) - سمعانى، انساب، ج3، ص74.
(4) - ر.ك: لسان الميزان، ج2، ص240.
(5) - الفصل فى الملل والاهواء والنحل، ج4، ص161.
(6) - المحلى، ج1، ص484؛ الجوهر النقى در پاورقى سنن بيهقى، ج8، ص158 (به نقل از: طبرى در التهذيب).
(1) - اين مطلب در شرح حال وى در كتاب‏هاى مختلف رجال آمده است.
(2) - تهذيب التهذيب، ج3، ص96؛ ر.ك: بحوث مع اهل السنة و السلفيه، ص101؛ دلائل الصدق، ج1، ص29.
(1) - مروج المذهب، ج3، ص454 ـ 455.
(2) - اين كتاب با عنوانِ: درآمدى بر سيره نبوى ترجمه و منتشر شده است.
(1) - ر.ك: الكنى والالقاب، ج1، ص431؛ الآثار الباقيه، چاپ اروپا، ص329 (به نقل از: الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص138)؛ الخطط و الآثار، ج1، ص490؛ عجايب المخلوقات در پاورقى حياة الحيوان، ج1، ص115؛ ر.ك: نظم درر السمطين، ص228 ـ 230؛ الصواعق المحرقه، ص181 ـ 182؛ اقتضاء الصراط المستقيم، ص301؛ المدخل ابن الحاج، ج1، ص290 ـ 291.
(1) - عجائب المخلوقات، ج1، ص115؛ نظم درر السمطين، ص230.
(2) - نظم دررالسمطين، ص230.
(3) - ر.ك: المدخل ابن الحاج، ج1، ص290 ـ 291.
(4) - الخطط والآثار، ج1، ص490 (به نقل از: الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص138).
(5) - نظم درر السمطين.
(6) - ر.ك: اقتضاء الصراط المستقيم، ص300 ـ 301؛ الصواعق المحرقه، ص181 ـ 182؛ نظم درر السمطين، ص228 ـ 230؛ نوادر الاصول، ص246؛ السيرة الحلبيه، ج2، ص134؛ اللآلى المصنوعه، ج1، ص108 ـ 116؛ تذكرة الموضوعات، ص118؛ الدر المنثور، ج4، ص303؛ عجايب المخلوقات، ج1، ص114؛ المدخل ابن الحاج، ج1، ص289.
(7) - ر.ك: اقتضاء الصراط المستقيم، ص300 ـ 301؛ الصواعق المحرقه، ص181 ـ 182؛ نظم درر السمطين، ص228 ـ 230.
(1) - ر.ك: المنتظم؛ شذرات الذهب؛ البداية والنهايه؛ الكامل فى التاريخ.
(2) - الصواعق المحرقه، ص221.
(3) - ر.ك: الاتحاف بحب الاشراف، ص 62 و 68.
(4) - همان، ص 67 ـ 68.
(1) - معجم البلدان، ج3، ص191 (به نقل از: الغدير، ج2، ص102).
(2) - زمخشرى و سيوطى (به نقل از: الغدير، ج2، ص102).
(3) - همان، ص103.
(1) - ر.ك: البداية والنهايه، ج10، ص315؛ تاريخ الامم و الملوك، (طبع دار المعارف)، ج1، ص185؛ تاريخ الخلفاء، ص347؛ شذرات الذهب، ج2، ص86؛ تاريخ ابن الوردى، ج1، ص309؛ تاريخ الاسلام (حوادث سال 236) ص18 ـ 19.
(1) - تاريخ بغداد، ج13، ص387 ـ 388؛ سير اعلام النبلاء، ج12، ص135؛ تهذيب التهذيب، ج10، ص430.
(2) - ر.ك: وفيات الاعيان، ج6، ص395 ـ 396 و 400 ـ 401؛ الكنى و الالقاب، ج1، ص314 ـ 315؛ تاريخ الخلفاء، ص348؛ تاريخ ابن الوردى، ج1، ص309؛ مرآة‏الجنان، ج2، ص248؛ شذرات الذهب، ج2، ص106؛ سير اعلام النبلاء، ج12، ص18.
(3) - ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج7، ص55؛ تاريخ ابن الوردى، ج1، ص309؛ الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص128 ـ 129 و در پاورقى از ابوالفداء در حوادث سال 136، ج2، ص188.
(1) - مقدمه ابن خلدون، ص446.
(1) - الشيعة والحاكمون، ص220 (به نقل از: محمّد سباعى حفناوى، شيخ الاسلام).
(2) - همان، ص209 (به نقل از: راية الاسلام، شماره 5، ربيع الثانى، سال 1380 هجرى قمري) (اين مجله در عربستان سعودى منتشر مىشود).
(1) - مائده (5) آيه 54، اين مطلب مىرساند كه مانعان زكات در زمان ابوبكر، مرتد بودند. بنابراين در اطلاق لفظ جنگ‏هاى رده، بر جنگ‏هاى معروف، نوعى مسامحه آشكار است.
(2) - ر.ك: مجمع البيان، ج3، ص208؛ فقه القرآن، ج1، ص370؛ البرهان، ج1، ص279؛ الجمل، ص195.
(1) - كنزالعرفان، ج1، ص387؛ ر.ك: دعائم الاسلام، ج1، ص389؛ جواهر الكلام، ج21، ص226.
(2) - وقعة صفين، ص215.
(3) - وقعة صفين، ص215 ـ 216؛ الجمل، ص19.
(4) - وقعة صفين، ص216.
(5) - همان، ص509.
(6) - بقره (2) آيه 253.
(7) - وقعة صفين، ص322 ـ 323.
(1) - دعائم‏الاسلام، ج1، ص389 ـ 390؛ جواهرالكلام، ج21، ص226؛ المهذب (در ضمن ينابيع الفقهيه، كتاب جهاد)، ص105.
(2) - وقعة صفين، ص320 ـ 322.
(3) - همان، ص238 ـ 239.
(4) - همان، ص333.
(1) - نهج البلاغه (عبده)، ج1، ص30؛ ر.ك: تذكرة الخواص، ص124 ـ 125؛ الاحتجاج، ج1، ص284 ـ 287؛ طوسى، امالى، ج1، ص383؛ الغدير، ج7، ص74؛ نثرالدر، ج1، ص275؛ مفيد، ارشاد، ص167؛ معانى الاخبار، ص361؛ علل‏الشرايع، ص151؛ مصادر نهج‏البلاغه، ج1، ص303 ـ 324.
(1) - الفهرست، ص174.
(2) - حياة‏الحيوان، ج1، ص72؛ ر. ك: تاريخ الخلفاء، ص306، فوات الوفيات، ج1، ص239؛ النجوم الزاهرة؛ تاريخ الخميس، ج2، ص334؛ تاريخ بغداد، ج14، ص197.
(3) - المحاسن و المساوى، ط صادر، ص98؛ ط مصر، ج1، ص105.
(1) - وفيات الاعيان، ج2، ص218 ط سال 1310 هـ. ق؛ ج6، ص150، ط دارالثقافه؛ ر.ك: السيرة الحلبيه، ج3، ص46؛ النص والاجتهاد، ص193؛ خطيب (به نقل از: قاموس الرجال، ج9، ص397)؛ تاريخ ابن الوردى، ج1، ص311؛ تاريخ بغداد، ج14، ص199؛ در اين كتاب آمده: (ومن أنت أحول...)، اين مىرساند كه راويان تا آن‏جا كه توانسته‏اند عبارت گزنده مأمون را ملايم كرده‏اند.
(2) - المحاسن والمساوى، ط صادر، ص150.
(3) - ر.ك: النجوم الزاهره، ج2، ص201 ـ 202؛ تاريخ الخلفاء، ص301، و منابع ديگر.
(4) - مروج الذهب، ج3، ص454 ـ 455.
(5) - سير اعلام النبلاء، ج2، ص572.
(1) - الضعفاء الكبير، ج3، ص110؛ ميزان الاعتدال، ج2، ص611؛ سير اعلام النبلاء، ج9، ص572؛ دلائل الصدق، ج3، قسم2، ص127.
(2) - ميزان الاعتدال، ج2، ص611.
(3) - سير اعلام النبلاء، ج9، ص572.
(1) - ر.ك: الصحيح من سيرة النبى الاعظم، ج6، ص206 ـ 207.
(1) - تاريخ بغداد، ج14، ص427. (به نقل از: الغدير، ج5، ص295 ـ 296).
(2) - تهذيب التهذيب، ج6، ص314.
(3) - الضعفاء الكبير، ج3، ص109؛ ميزان الاعتدال، ج2، ص610؛ سير اعلام النبلاء، ج9، ص570.
(1) - سير اعلام النبلاء، ج9، ص556 ـ 557.
(2) - الحضارة الاسلامية فى القرن الرابع الهجرى، ج1، ص121؛ طبقات السبكى، ج5، ص84 (به نقل از: وفيات الاعيان، طبع وستنفلد، 1835، ج1، ص37)؛ ر.ك: وفيات الاعيان، ج1، ص77؛ البداية والنهايه، ج11، ص124؛ مرآة‏الجنان، ج2، ص241؛ تذكرة الحفاظ، ج2، ص700؛ شذرات الذهب، ج2، ص240؛ ر.ك: سير اعلام النبلاء، ج14، ص132؛ تهذيب الكمال، ج1، ص339؛ تهذيب التهذيب، ج1، ص38؛ المنتظم، ج6، ص131.
(1) - سير اعلام النبلاء، ج9، ص133.
(1) - ر.ك: مروج الذهب، ج3، ص237، 256؛ تاريخ الامم و الملوك، ج1، ص33 و 37؛ عيون الاخبار، ج2، ص252؛ تاريخ يعقوبى، ج3، ص87 ـ 88؛ الكامل فى التاريخ، ص422؛ البداية و النهايه، ج10، ص42؛ ابن‏ابى الحديد، شرح نهج النهج، ج7، ص155.
(2) - ر.ك: الحياة السياسية للامام الرضا (عليه السلام)، القسم الاوّل.