1-نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، خطبه
27، ص 94.
2-غرر الحكم ، ج 1، ص 354.
3-جامع احاديث الشيعه ، ج 13، ص 21.
4-بحارالانوار، ج 97، ص 10.
5-توبه (9)، آيات 20 و 21.
6-نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، خطبه
27، ص 94.
7-حج (22)، آيه 39.
8-انفال (8)، آيه 39.
9-بقره (2)، آيه 251.
10-حج (22)، آيه 40.
11-نساء(4)، آيه 75.
12-توبه (9)، آيات 20 و 21 و 22.
13-صف (61)،آيات 10 و 11 و 12.
14-توبه ، آيه 52.
15-بقره ،آيه 154.
16-توبه ، آيه 14.
17-همان ، آيه 26.
18-آل عمران (3)، آيه 151.
19-احزاب (33)، آيه 9.
20-انفال (8)، آيه 9.
21-اسدالغابه ، ج 4، ص 409 و 410.
22-همان .
23-الاصابه فى تميز الصحابه ، ج 2، ص
306.
24-بحارالانوار، ج 22، ص 437.
25-الاختصاص ، ص 2 و 3.
26-تنقيح المقال ، ج 3، ص 245.
27-بحارالانوار، ج 22، ص 331.
28-همان ، ص 321 تا 327.
29--29-طبقات
الكبرى ، ج 3، ص 162 و بحارالانوار، ج 19، ص 279.
30-هـمـان . نـام اسب مقداد (سَبْحَه
) بود. زيرا مقداد با دلاورى همچون شناورى ماهر خود را بـه دريـاى
جمعيت دشمن مى افكند و آنان را به هلاكت مى رساند. پيامبر(ص ) نيز پس
از جنگ يك سـهـم از غـنـائم را بـه مـقداد داد و براى اسب او نيز يك
سهم در نظر گرفت .(مغازى ، ج 1، ص 102).
31-كامل ابن اثير، ج 2، ص 73.
32-بحارالانوار، ج 20، ص 141.
33-مغازى ، ج 1، ص 15.
34-35-مغازى
، ج 2، ص 540.
36-فروغ ابديّت ، ج 2، ص 721.
37-حياة الصحابه ، ج 2، ص 98.
38-سفينة البحار، ج 2، ص 409.
39-بحارالانوار، ج 22، ص 329.
40-كامل ابن اثير، ج 2، ص 492.
41-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 148.
42-سفينة البحار، ج 1، ص 409.
43-همان .
44-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 172.
45-بحارالانوار، ج 22، ص 347.
-46-الاعلام ، زركلى ، ج 4، ص
356.
47-اسدالغابه ، ج 3، ص 357 و 356.
48-همان .
49-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 31.
50-الاصابه ، ج 2، ص 449.
51-طبقات الكبرى ، ابن سعد، ج 3، ص
51.
52-مغازى ، ج 1، ص 10 و 11.
53-همان ، ص 69 و 68.
54-اسدالغابه ، ج 3، ص 357.
55-حج (22)، آيه 19.
56-مغازى ، ج 1، ص 19 و 70.
57-اسدالغابه ، ج 3، ص 357.
58-معجم رجال الحديث ، ج 11، ص 93.
59-احزاب (33)، آيه 23.
60-الاختصاص ، شيخ مفيد، ص 174 و
175.
61-61-الاعلام
، زركلى ، ج 2، ص 167.
62-مغازى ، ج 1، ص 58.
63-مغازى ، ج 1 ، ص 54.
64-شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 14، ص 245.
65-مغازى ، ج 1، ص 207 و 208.
66-همان ، ص 256.
67-همان ، ص 334.
68-طبقات ، ج 3، ص 567.
69-مغازى ، ج 2، ص 498.
70-همان ، ص 644.
71-همان ، ص 649.
72-همان ، ص 667.
73-همان ، ج 3، ص 895.
74-همان ، ص 925.
75-همان ، ص 985.
76-مغازى ، ج 3، ص 996.
77-الاصابه ، ج 1، ص 302.
78-طبقات الكبرى ، ج 3، ص 475.
79-همان ، ص 476.
80-سيره ابن هشام ، ج 4، ص 248.
81-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 318.
82-الاعلام ، زركلى ، ج 3، ص 202.
83-84-همان
، ص 282 و 283.
85-مغازى ، ج 1 ، ص 259.
86-بحارالانوار، ج 20، ص 70.
87-كامل ابن اثير، ج 2، ص 155.
88-مغازى ، ج 1، ص 46.
89-همان ، ص 372.
90-همان ، ج 2، ص 668.
91-همان ، ص 710.
92-همان ، ج 3، ص 902.
93-همان ، ص 996.
94-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 130.
95-اسدالغابه ، ج 2، ص 353.
96-همان .
97-مقاتل الطالبين ، ص 9.
98-مستدرك الصّحيحين ، ج 3، ص 196.
99-كامل ابن اثير، ج 2، ص 83.
100-سيره ابن هشام ، ج 1، ص 313.
101-مغازى ، ج 1، ص 9.
102-اعيان الشيعه ، ج 1، ص 245.
103-104-كامل
ابن اثير، ج 2، ص 112 / طبقات ، ج 2، ص 9.
105-مغازى ، ج 1، ص 86.
106-كامل ابن اثير، ج 2، ص 124 /
مغازى ، ج 1، ص 68.
107-مغازى ، ج 1، ص 93.
108-همان ، ص 148 تا 151.
109-همان ، ص 176 و 178 ؛ تاريخ طبرى
، ج 2، ص 481.
110-مغازى ، ج 1، ص 210 و 211.
111-همان ، ج 2، ص 259.
112-همان ، ج 1، ص 290.
113-همان ، ص 286.
114-مغازى ، ج 1، ص 290.
115-تفسير التبيان ، ج 3، ص 47.
116-آل عمران (3)، آيه 169 .
117-مغازى ، ج 1، ص 290 .
118-خصال ، شيخ صدوق ، ج 1، باب 4
حديث 17.
119-اعيان الشيعه ، ج 6 ، ص 244.
120-همان ، ص 246.
121-مغازى ، ج 1، ص 313.
122-اعيان الشيعه ، ج 6، ص 246.
123-مغازى ، ج 1، ص 313.
124-احزاب (33)، آيه 23.
125-حج (22)، آيه 39.
126-بحارالانوار، ج 22، ص 277 و 288.
127-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 125.
128-بحار، ج 22، ص 276.
129-بحارالانوار، ج 18، ص 412 ـ 415.
130-همان ، ص 412 ـ415.
131-شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 312.
132-بحارالانوار، ج 18، ص 413.
133-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 120.
134-مغازى ، ج 2، ص 757.
135-بحارالانوار، ج 21، ص 50 و اعيان
الشيعه ، ج 4، ص 128.
136-همان ، ج 21، ص 55 ـ59.
137-سيره حلبيه ، ج 3، ص 66.
138-مغازى ، ج 2، ص 762.
139-اسد الغايه ، ج 2، ص 226.
140- طبقات الكبرى ، ج 3، ص 9.
141-الكامل ، ج 2، ص 118.
142-مغازى ، ج 1، ص 243.
143-همان ، ص 334.
144-طبقات الكبرى ، ج 2، ص 67.
145-اسدالغابه ، ج 2،ص 226.
146-الاصابه ، ج 1، ص 564.
147-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 128.
148-الاعلام ، زركلى ، ج 4، ص 217.
149-الاصابه ، ج 2، ص 306.
150-اسدالغابه ، ج 2، ص 157.
151-طبقات الكبرى ، ج 7، ص 391.
152-سيراعلام النبلاء، ج 1، ص 233.
153-همان ، ج 1، ص 236.
154-مغازى ، ج 2، ص 759.
155-تاريخ طبرى ، ج 2، ص 458.
156-همان ، ص 561.
157-مغازى ، ج 2، ص 691.
158-همان ، ص 567.
159-همان ، ص 735 و 736.
160-مغازى ، ج 2، ص 760.
161-سيره ابن هشام ، ج 4، ص 379.
162-همان ، ص 379.
163-اسدالغايه ، ج 3، ص 159.
164-بحارالانوار، ج 21، ص 54 و 55.
165-سفينة البحار، ج 1، ص 575.
166-الاصابه ، ج 1، ص 564.
167-سيره حلبيه ، ج 2، ص 226.
168-رياحين الشريعه ، ج 2، ص 308.
169-طبقات ابن سعد، ج 3، ص 204.
170-شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 53.
171-تنقيح المقال ، ج 2، ص 57.
172-الاختصاص ، شيخ مفيد، ص 3.
173-شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 12.
174-عـبـدالله بـن سـعد بن ابى سرح
يكى از سه نفرى است كه پيامبر(ص ) در فتح مكه خـون آنـان را مـبـاح
كـرد و فـرمـان داد حـتـى اگـر زيـر پـرده كـعـبـه هـم بـاشـنـد، آنـان
را بـه قتل برسانند.(اسدالغابة ، ج 3، ص 173.)
175-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 292.
176-همان ، ص 393.
177-شرح نهج البلاغه ، ج 14، ص 10.
178-جمل ، شيخ مفيد، ص 128.
179-همان ، ص 171.
180-الامامة و السياسة ، ج 1، ص 93.
181-شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 229.
182-الغارات ، ج 1، ص 231 . وسائل
الشيعه ، ج 18، ص 415.
183-تحف العقول ، ص 172. الغارات ، ج
1،ص 227.
184-مروج الذهب ، ج 3، ص 11.
185-در مـورد حضور محمد در نبرد صفين
بايد گفت : گر چه در كتاب الامامة و السياسة (ج 1، ص 93) آمـده اسـت كه
وى فرمانده انصار و مهاجران بوده است ، ولى نبرد او با مخالفان در مصر
(همزمان با نبرد صفين ) گوياى آن است كه وى در نبرد صفين حضور نداشته
است .
186-شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 73.
187-شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 84.
188-همان ، ص 85 و 86.
189-همان ، ص 87.
190-عقد الفريد، ج 1، ص 123.
191-شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 91.
192-همان ، ص 145.
193-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 103.
164-194-جـلولاء
از شـهـرهـاى عـراق كـه در فـاصـله 27 مـايـلى خـانـقـيـن قـرار دارد و
در سال 16 هجرى محل جنگ مسلمانان با ايران بوده است (الروض المعطار، ص
167).
195-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 103 .
196-تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 15.
197-الغدير، ج 9، ص 43.
198-الغارات ، ج 2، ص 789.
199-تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 13 و
15.
200-همان .
201-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 103 و
104.
202-كامل ابن اثير، ج 3، ص 158.
203-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 104.
204-همان .
205-همان .
206-تهذيب تاريخ دمشق ، ج 6، ص 16.
207-208-اعيان
الشيعه ، ج 7، ص 105.
209-الاصابه ، ج 2، ص 512.
210-طبقات ابن سعد، ج 8، ص 264.
211-الاصابه ، ج 3، ص 8 ـ 64.
212-213-كنزالعمّال
، ج 16، ص 147.
214-رجال كشى ، ص 30.
215-بحارالانوار، ج 22، ص 328.
216-الاصابه ، ج 2، ص 512.
217-اخبار معرفة الرجال معروف به
رجال كشى ، ص 31.
217--218-بحار،
ج 22، ص 318 و 340.
219-همان .
220-تاريخ طبرى ، ج 5، ص 38.
221-كنزالعمال ، ج 16، ص 145.
222-بحارالانوار، ج 22، ص 319.
223-تاريخ طبرى ، ج 2، ص 410.
224-224-همان .
225-مغازى ، ج 1، ص 397.
226-تاريخ طبرى ، ج 3، ص 108.
227-سيره ابن هشام ، ج 4، ص 159.
228-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 78.
229-بحارالانوار، ج 22، ص 328.
230-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 163.
231-الغدير، ج 9، ص 15.
232-همان ، ج 9، ص 19.
233-تاريخ يعقوبى ، ج 5، ص 39.
234-الجمل ، شيخ مفيد، چاپ كنگره ، ص
261 تا 265.
235-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 511.
236-بحارالانوار، ج 32، ص 181.
237-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 517.
238-بحارالانوار، ج 32، ص 180.
239-مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3، ص
161.
240-وقعه صفين ، ص 92.
241-همان ، ص 319.
242-وقعة الصفّين ، ص 321.
243-تاريخ طبرى ، ج 5، ص 39.
244-همان .
245-وقعه صفين ، ص 214.
246-كامل ابن اثير، ج 3، ص 297.
247-248-249-اعيان
الشيعه ، ج 8، ص 375.
250-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 244.
251-الغدير، ج 9، ص 36.
252-الجمل ، شيخ مفيد، ص 320.
253-مناقب ، ابن شهر آشوب ، ج 3، ص
154.
254-همان ، چاپ كنگره ، ص 365.
255-الجمل ، شيخ مفيد، ص 364.
256-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 244.
257-وقعه صفين ، ص 205.
258-وقعة الصفين ، ص 205.
259-همان ، ص 262.
260-الغدير، ج 3، ص 232.
261-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 245.
262-الاعلام ، زركلى ، ج 9، ص 49.
263-تنقيح المقال ، ج 3، ص 288.
264-سفينة البحار، ج 2، ص 716.
265-وقعه صفين ، ص 359.
266-رجال ، شيخ طوسى ، ص 61.
267-طبقات الكبرى ، ج 5، ص 32.
268-تاريخ طبرى ، ج 3، ص 53.
269-كامل ابن اثير، ج 2، ص 520 و 521
با اعيان الشيعه ، ج 10، ص 252.
270-الاصابه ، ج 3، ص 593.
271-جمل ، شيخ مفيد، ص 172.
272-شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 172.
273-وقعه صفين ، ص 112.
274-شرح نهج البلاغه ، ج 4، ص 26.
275-وقعه صفين ، ص 355.
276-همان ، ص 214.
277-همان ، ص 347.
278-شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 71.
279-معجم رجال الحديث ، ج 19، ص 245.
280-وقعه صفين ، ص 475.
281-سفينة البحار، ج 2، ص 717.
282-همان .
283-طبقات ابن سعد، ج 2، ص 262.
284-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 58.
285-همان ، ص 59.
286-همان ، ص 58.
287-الغارات ، ج 2، ص 637.
288-الغارات ، ج 2، ص 401 و 626.
289-جمل ، شيخ مفيد، ص 172.
290-كامل ، ابن اثير، ج 3، ص 213.
291-وقعه صفين ، ص 25.
292-همان ، ص 395 و 396.
293-الغارات ، ج 2، ص 374.
294-همان ، ج 2، ص 401 و 408.
295-همان .
296-همان ، ص 623.
297-الغارات ، ج 2، ص 639.
298-تنقيح المقال ، ج 1، ص 206.
299-الغدير، ج 2، ص 92.
300-الغدير، ج 2، ص 75 و 69 و 70.
301-طبقات ، ج 1، ص 326.
302-الغدير، ج 2، ص 70.
303-مكاتيب الائمة ، ج 1، ص 202.
304-الغدير، ج 2، ص 70.
305-اعيان الشيعه ، ج 8، ص 454.
306-مروج الذهب ، ج 2، ص 360.
307-الغدير، ج 2، ص 78.
308-وقعه صفين ، ص 447 و 446.
309-همان ، ص 453.
310-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 202 و
203.
311-تاريخ طبرى ، ج 5، ص 83.
312-همان ، ص 85.
313-اعيان الشيعه ، ج 8، ص 456.
314-الغدير، ج 2، ص 106 و 107 و 110.
315-همان .
316-اسدالغايه ، ج 2، ص 234.
317-شـرح نـهـج البلاغه ، ج 6، ص 199
ـ وَ اَنْتَ يَرْحَمَكَ اللّهُ فَلَقَدْ كُنْتَ خَفيفُ الْمَؤُنَةَ
كَثيرُ الْمَعوُنَةَ.
318-الغارات ، ج 2، ص 890 و 891.
319-همان .
320-مروج الذهب ، ج 3، ص 37 و 38.
321-الاستبعاب ، ج 2، ص 717.
322-طبقات الكبرى ، ج 6، ص 221 و
سفينة البحار، ج 2، ص 30.
323-شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 132 و
134.
324-جمل ، شيخ مفيد، ص 69.
325-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 179.
326-جمل ، شيخ مفيد، ص 167.
327-سفينة البحار، ج 2، ص 31.
328-مروج الذهب ، ج 3، ص 40.
329-وقعه صفّين ، ص 160.
330-تنقيح المقال ، ج 2، ص 99.
331-شرح نهج البلاغه ، ج 4، ص 26.
332-اختصاص ، شيخ مفيد، ص 121.
333-شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 278.
334-مروج الذهب ، ج 3، ص 47.
335-336-337-عقدالفريد،
ج 7، ص 115.
338-338-مروج
الذهب ، ج 3، ص 40.
339-الاصابه ، ج 2، ص 200.
340-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 129 و 330.
341-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 243.
342-عقدالفريد، ج 3، ص 339.
343-343-وقعه
صفين ، ص 117.
344-وقعة الصفين ، ص 138.
345-شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 483.
346-وقعه صفين ، ص 330.
347-همان ، ص 426 و 427.
348-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 244.
349-وقعه صفين ، ص 437.
350-الامامة والسياسة ، ج 1، ص 117.
351-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 245.
352-كامل ، ابن اثير، ج 3، ص 347.
353-همان ، ص 347.
354-مقاتل الطالبيين ، ص 41.
355-مستدرك الوسايل ، ج 3، ص 811.
356-تذكر لحفاظ ذهبى ، ج 1، ص 59.
357-358-الامامة
و السياسة ، ج 1، ص 63 و 64.
358-جمل ، مفيد، ص 171.
359-مناقب ، ابن شهر آشوب ، ج 3، ص
154.
360-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 338.
361-وقعه صفيّن ، ص 534 و 546.
362-كامل ، ابن اثير، ج 3، ص 373.
363-همان ، ج 4، ص 450.
364-شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 278.
365-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 349.
366-وقعه صفين ، ص 101.
367-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 565.
368-وقعه صفين ، ص 153.
369-همان ، ص 117.
370-المعيار و الموازنه ، ص 141 و
140.
371-همان .
372-در كتاب هاى تاريخى از اريخ وفات زياد مطلبى به دست نيامد.
373-شرح نهج البلاغه ، فيض الاسلام ،
ص 990 ـ 989؛ ترجمه : (ما از خدا هستيم و به سـوى او بـاز مـى گـرديـم
. و سـتـايش براى خداوندى است كه پروردگار جهانيان است ... خدا مالك را
رحمت كند. كه به عهد خود وفا كرد...)
374-همان . ترجمه : (خدا مالك را
جزاى خير دهد. و چه مالكى ؟ اگر كوه بود، كوهى عظيم و بزرگ بود. و اگر
سنگ بود، سنگى سخت بود...)
375-شـرح نـهـج البـلاغـه ، فـيض
الاسلام ، ص 990 ـ 989؛ ترجمه : (آيا ياورى مانند مالك ديده مى شود؟
آيا مانند مالك كسى هست ؟ آيا زنان از نزد طفلى بر مى خيزند كه مانند
مالك شود؟)
376-نهج البلاغه ، ص 990.
377-اعيان الشيعه ، ج 9، ص 41.
378-379-شرح
نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 3، ص 416 و الغدير، ج 9، ص 40.
380-شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 3، ص 416 و الغدير، ج 8، ص 79.
381-همان ، ج 8، ص 71.
382-نهج البلاغه ، فيض ، ص 858.
383-شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 74.
384-همان .
385-تهذيب تاريخ دمشق ، ج 7، ص 13.
386-كامل ابن اثير، ج 2، ص 553.
387-تهذيب تاريخ دمشق ، ج 7، ص 19.
388-تنقيح المقال ، ج 1، ص 103.
389-انسان (76)، آيه 7.
390-اعلام ، زركلى ، ج 1، ص 263.
391-تهذيب تاريخ دمشق ، ج 7، ص 20
14.
392-جمل ، شيخ مفيد، ص 159.
393-سفينة البحار،ج 1، ص 349.
394-كامل ، ابن اثير، ج 3، ص 210 و
الغدير، ج 9،ص 81.
395-وقعه صفّين ، ص 117 و 406.
396-همان ، ص 536.
397-مروج الذهب ، ج 2، ص 404.
398-الغدير، ج 10، ص 231.
399-سفينة البحار، ج 1، ص 349.
400-روم (30)، آيه 60.
401-تاريخ دمشق ، ج 7، ص 20.
402-تنقيح المقال ، ج 1، ص 104.
403-اعلام ، زركلى ، ج 8، ص 188.
404-جمل ، شيخ مفيد ، ص 172.
405-وقعه صفين ، ص 117.
406-شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 136.
407-كامل ، ابن اثير، (مترجم )، ج 4،
ص 147.
408-الغارات ، ج 2، ص 511.
409-وقعه صفين ، ص 96.
410-نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص
855 ـ وقعه صفين ، ص 148.
411-وقعه صفين ، ص 117.
412-همان ، ص 381.
413-الغارات ، ج 1، ص 340.
414-شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 132.
415-الغارات ، ج 1، ص 353.
416-شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 141.
417-الغارات ، ج 1، ص 364.
418-همان .ج 2، ص 509و 511.
419-همان .
420-مقاتل الطالبين ، ص 39 و 40.
421-الاعلام ، زركلى ، ج 8، ص 188.
422-تنقيح المقال ، ج 1، ص 455.
423-كامل ، ابن اثير، ج 3، ص 287.
424-وقعه صفين ، ص 297.
425-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 77 و 78.
426-الفصول المهمّه ، ص 108.
427-شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 136.
428-انساب الاضراف ، ج 3، ص 32.
429-اختيار معرفة الرجال ، ص 46.
430-الاصابة ، ج 2، ص 533.
431-سفينة البحار، ج 1، ص 356.
432-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 373.
433-سفينة البحار، ج 2، ص 260.
434-تنقيح المقال ، ج 2، ص 328.
435-همان .
436-معجم رجال الحديث ، ج 13، ص 87.
437-مناقب ، ابن شهر آشوب ، ج 3، ص
154.
438-وقـعـه صـفـيـن ، ص 103؛
تـرجـمـه : (خـدايـا! دل او را بـه نـور تـقـوا روشـن دار و او را بـه
راه راست هدايت فرما. كاش در سپاه من ، صد نفر مثل تو بود.)
439-وقعه صفين ، ص 400 و 399.
440-وقعه صفين ، ص 482.
441-اختيار معرفة الرجال ، كشّى ، ص
46.
442-تنقيح المقال ، ج 2، ص 328.
443-اسدالغابه ، ج 4، ص 101.
444-نفس المهموم ، ص 72.
445-همان ، ص 74.
446-همان .
447-تنقيح المقال ، ج 2، ص 329.
448-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 321.
449-طبقات ، ج 3، ص 23.
450-سفينة البحار، ج 1، ص 676.
451-تنقيح المقال ، ج 2، ص 75.
452-همان .
453-اعلام ، زركلى ، ج 3، ص 209.
454-تنقيح المقال ، ج 2، ص 74.
455-كامل ، ج 2، ص 129.
456-مغازى ، ج 1، ص 253.
457-مغازى ، ج 1 ، ص 372.
458-طبقات ، ج 2، ص 164.
459-خصال ، شيخ صدوق ، ج 2، ص 59.
460-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 423.
461-كامل ، ج 3، ص 201.
462-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 321.
463-انساب الاشراف ، ج 2، ص 300.
464-شرح نهج البلاغه ، ج 5، ص 198.
465-همان ، ج 3، ص 173.
466-همان ، ج 5، ص 198.
467-سفينة البحار، ج 1، ص 676.
468-تنقيح المقال ، ج 2، ص 74.
469-طبقات ، ج 1، ص 280.
470-اعلام ، زركلى ، ج 8، ص 75.
471-شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 106.
472-همان ، ص 182.
473-همان ، ص 194.
474-وقعه صفين ، ص 105.
475-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 570.
476-الغارات ،ج 2، ص 456.
477-شرح نهج البلاغه ، ج 4، ص 45.
478-اعيان الشيعه ، ج 6، ص 284.
479-سفينة البحار، ج 1، ص 51.
480-الغدير، ج 9، ص 125.
481-مغازى ، ج 1، ص 318.
482-همان ، ج 2، ص 708.
483-اعلام ، زركلى ، ج 2، ص 336.
484-الغدير، ج 7، ص 243.
485-شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 39.
486-اعيان الشيعه ، ج 6،ص 285.
487-شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 207.
488-الامامة و السياسة ، ج 1، ص 132.
489-همان ، ص 128.
490-كامل ، ابن اثير، ج 3، ص 345.
491-مناقب ، ابن شهر آشوب ، ج 3، ص
194.
492-تاريخ دمشق ، ابن عساكر، ج 5، ص
42.
493-همان ، ص 44.
494-اعيان الشيعه ، ج 6، ص 283.
495-الاصابه ، ج 2، ص 289.
496-اسدالغابه ، ج 3، ص 134.
497-الاصابه ، ج 2، ص 290.
498-الاعلام ، زركلى ، ج 4، ص 204.
499-كامل ، ابن اثير، ج 3، ص 107.
500-نبرد جمل ، ص 58.
501-مناقب ، ابن شهر آشوب ، ج 3، ص
168.
502-طبقات ابن سعد، ج 3، ص 37.
503-كامل ، ج 3، ص 405.
504-تنقيح المقال ، ج 2، ص 173.
505-بحارالانوار، ج 10، ص 222.
506-انساب الاشراف ،ج 2، ص 352.
507-شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 295 و
297 ؛ الغدير، ج 1، ص 199.
508-تنقيح المقال ، ج 2، ص 174.
509-اخبار الطوال ، مترجم ، ص 226.
510-اعيان الشيعه ، ج 8، ص 89.
511-اخبار الطوال ، مترجم ، ص 226.
512-اعيان الشيعه ، ج 8، ص 90 ـ89.
513-درباره چگونگى رحلت عبداللّه بن
هاشم ، مطلبى در منابع يافت نشد.
514-نـبـط از سـاكـنـان قـديـمـى
عـراق بـودند كه وسعت دولت آنان به جزيرة العرب مى رسيد.(معارف ابن
قتيبه ، ص 204)
515-غرر الخصائص ، ص 17.
516-انساب الاشراف ، ج 2، ص 77.
517-فتوح الشام ، ج 2، ص 304.
518-مسلم بن عقيل ،مقرّم ، ص 50.
519-انساب الاشراف ،ج 5، ص 32 ـ35.
520-مسلم بن عقيل ، محمد على عابدين
، ص 69.
521-الارشاد، ص 202؛ تاريخ طبرى ، ج
4، ص 261.
522-تذكرة الخواص ، ص 216.
523-نفس المهموم ، ص 51 و 37.
524-مقتل الحسين ، خوارزمى ، ج 1، ص
196.
525-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 262.
526-بـعـضـى مـورخان ، تعداد آنان را
چهل هزار نفر نوشته اند (مثيرالاحزان ، ابن نما، ص 11.)
527-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 275 تا 281.
528-همان ، ج 5، ص 356.
529-وظـايـف عـريـفـان : هر عريفى ،
آمار ده تا پنجاه نفر، از زن و مرد و كودك را همواره با خـود داشـت .
ثـبـت نام متوفيان و حذف آنان از آمار و اضافه كردن نام نوزادان .
پرداخت عطايا و حـقـوق و اخـذ مـاليـات از آنـان ، تـشويق مردم به
جهاد، معرفى متخلفان از جهاد به حاكم براى حـذف حـقـوق و عـطـايـا از
او و خـانـواده اش رابـط و هـمـاهـنـگ كننده بين مردم و حكومت .
شناسايى مـخالفان و انقلابيون از وظايف عريفان بود.(الحياة الاجتماعيه
و الاقتصاديه فى الكوفه ، ص 52.)
530-تاريخ طبرى ، ج 5، ص 358 ـ359.
531-همان ، ج 4، ص 271 و 281.
532-همان .
533-همان ، ص 271.
534--534-تاريخ
طبرى ، ج 4، ص 271.
535-همان ، ص 274.
536-نفس المهموم ، ترجمه شعرانى ، ص
231.
537-الارشاد، ص 210.
538-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 269.
539-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 275 و 277.
540-مقتل الحسين ، خوارزمى ، ج 1، ص
206.
541-541-البداية
و النهايه ، ج 8، ص 157.
542-الارشاد،ص 212.
543-تاريخ طبرى ، ج 3، ص 278.
544-الفتوح ، ج 5، ص 90 و 93.
545--545-الفتوح
، ج 5، ص 92 و 93.
546-الامام الحسين (ع )، (سيد على
جلال حسينى ). ج 2، ص 94
547-الفتوح ، ج 5، ص 95.
548-اعيان الشيعه ، ج 1، ص 592.
549-نفس المهموم ، ص 52.
550-الارشاد، ص 215.
551-تاريخ طبرى ، ج 4، ص 283 و 284.
552-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 429.
553-تنقيح المقال ، ج 2، ص 128.
554-الارشاد ، ص 230.
555-تذكرة الشهداء، كاشانى ، ص 271.
556-بحارالانوار، ج 22، ص 274 و ج 44
، ص 298.
557-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 430.
558-مفاتيح الجنان ، زيارت حضرت عباس
(ع )
559-در ايـن جـنگ ، كُرَيبْ ، يكى از
جنگاوران دشمن به ميدان شتافت و فرياد زد: (على به مـيـدان بـيـايد! مى
خواهم او را بكشم !) اميرمؤ منان (ع ) از اسب پياده شد و براى آن كه
شناخته نـشـود، لبـاس خـود را بـيـرون آورد و بـه تن عباس كرد و لباس
عباس را پوشيد و به ميدان شـتـافـت و در يـك نـبـرد دلاورانـه كـريـب
را به هلاكت رساند. اين موضوع ، بيانگر ميزان رشد جسمى عباس است كه
لباس او به اندازه اميرمؤ منان (ع ) بوده است .(فرسان الهيجاء، ج 1، ص
193.)
560-فرسان الهيجاء، ج 1، ص 194.
561-معالى السبطين ، ج 1، ص 438.
562-زندگانى قمر بنى هاشم ، ص 134 و
135.
563-مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 88.
564-بحارالانوار، ج 44، ص 388.
565-نفس المهموم ، ص 113 و كامل ،
ابن اثير، ج 4، ص 56.
566-الارشاد، ص 230.
567-همان .
568-بحارالانوار، ج 44، ص 393.
569-معالى السبطين ، ج 2، ص 340.
570-الارشاد، ص 233.
571-نفس المهموم ، ص 146.
572-تذكرة الشهداء، كاشانى ، ص 261
تا 265.
573-همياران حضرت اباعبدالله (ع )
سياح ، ص 24.
574-بحارالانوار، ج 45، ص 37 و 67.
575-مناقب ، ج 4، ص 112.
576-اعيان الشيعه ، ج 1، ص 610.
577--577-تذكرة
الشهداء، ص 266.
578-منتخب التواريخ ، ص 258.
579-(فُرسان الهيجاء، ج 1، ص 201.)
يا نَفْسُ مِنْ بَعْدِ الْحُسَيْنِ هُونى وَ بَعْدَهُ لا كُنْتِ اِنْ
تَكوُنى
هذَا الْحُسَيْنُ وارِدُ الْمَنوُنِ وَ تَشْرَبينَ بارِدَ الْمُعينِ
تَا للّهِ ما هذا فِعالُ دينى
580-(ابصار العين ، ص 30)
لا اَرْهَبُ الْمَوتَ اِذَا الْمَوتُ زَقا حَتّى اُوارى فِى
الْمَصاليتِ لَقا
اِنّى اَنَا الْعَبّاسُ اُغْدوُ بِالسِّقاوَ لا اَهابُ الْمَوتَ يَومَ
الْمُلْتَقى
مـن از مـرگ آن هـنگام كه ندا بردارد، بيمى ندارم . تا اينكه پيكر من
نيز در ميان دليرمردان به خاك افتد.
مـنم عباس ! كه كارم سيراب سازى تشنگان است و از مرگ در هنگام رويارويى
با دشمن ترسى ندارم .
وَ اللّهِ اِنْ قَطَعْتُموُا يَمينى اِنّى اُحامى اَبَداً عَنْ دينى
وَعَنْاِمامٍ صادِقِ الْيَقينِ نَجْلِ النَّبىّ الطّاهِرِ الاْ مينِ
به خدا قسم ! اگر دست راستم را قطع كرديد، از پاى نمى نشينم و از دينم
دفاع مى كنم .
و نيز از امامى كه به راستى به يقين رسيده است و از نوه پيامبر پاك
امين (ص ) حمايت مى كنم .
581-ابصارالعين ، ص 30.
582-العباس ، ص 163.
583-نفس المهموم ، ص 179.
584-تنقيح المقال ، ج 3، ص 214.
585-نفس المهموم ، ترجمه شعرانى ، ص
136.
586-ابصار العين ، ص 62.
587-بحارالانوار، ج 45، ص 5.
588-تنقيح المقال ، ج 3، ص 215.
589-احزاب (33)، آيه 23.
590-بحارالانوار، ج 45، ص 20.
591-همان .
592-ناسخ التواريخ ، احوالات امام
حسين (ع ) ، ج 2، ص 277.
593-بحارالانوار، ج 45، ص 69.
594-اعيان الشيعه ، ج 7،ص 71.
595-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 71.
596-انساب الاشراف ، ج 3، ص 184.
597-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 71.
598-مقتل الحسين ، مقرم ، ص 227 و
228.
599-همان ، ص 71.
600-همان
601-همان .
602-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 72.
603-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 72.
604-همان .
605-اعيان الشيعه ، ج 7، ص 72.
606-همان ، ج 4، ص 554.
607-اعيان الشيعه ، ج 4،، ص 554.
608-سفينة البحار، ج 1، ص 203.
609-انصار الحسين ، ص 66.
610-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 554.
611-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 554.
612-همان
613-بـنـى اسـد اگـر چـه امـكـان
پـيـوسـتـن بـه امـام (ع ) را نـيـافـتـند ولى همچنان هوادار اهـل
بـيـت بـاقـى ماندند و در شناسايى و خاكسپارى پيكرهاى مطهر شهدا، امام
سجاد(ع )را يارى كردند.(العباس ، ص 129.)
614-الارشاد ، ص 231.
615-اعيان الشيعه ، ج 4، ص 555.