زندگانى چهارده معصوم عليهمالسّلام
سير كوتاهى درباره اهل بيت عليهم السلام
آیة الله العظمی حسین مظاهری
- پىنوشتها -
1 -
مجمع البيان، ج 10 - / 387.
2 -
نساء/82.
3 -
الاسراء/ 88.
4 -
هود، بخشى از آيه 13.
5 -
بقره، آيات 23. 24.
6 -
نحل، بخشى از آيهى 44.
7 -
اصول كافى، ج 1، ص 286 - 287.
8 -
اصول كافى، ج 1، ص 286 - 287.
9 -
اثبات الهداة، تأليف حر عاملى رحمة الله عليه، ج 2، ص 507.
10 -
اثبات الهداة، ج 2، ص 528.
11 -
غاية المرام.
12 -
غاية المرام، منتخب الاثر، ص 1
13 -
احزاب، آيه 33.
14 -
به اين مضمون احاديث زيادى از فريقين در كتاب منتخب الاثر گردآورى شده است.
15 -
طه، آيه 8.
16 -
قيامة، آيات 1 - تا 4.
17 -
.بحارالانوار، ج 15، ص 250.
18 -
بحارالانوار، ج 15، ص 257 - 263، تاريخ يعقوبى 2 - / 5.
19 -
حيوة القلوب، ج 2، ص 58.
20 -
بقره/ 143.
21 -
ترجمه الميزان، ج 2.
22 -
امام صادق عليهالسّلام فرمود: نحن امة الوسطى و نحن شهداء
الله على خلقه و حججه فِى ارضه (اصول كافى، ج 1، ص 190): ماييم امت ميانه، و
ما گواهان خدا بر آفريدههاى او، و حجتهاى او در زمينش مىباشيم.
23 -
اصول كافى، ج 1، ص كتاب المحجه.
24 -
صف، بخشى از آيه 6.
25 -
مختصر الشمايل المحمديه قمى (طاب ثراه) كه تلخيص الشمائل
المحمديه حافظ ابويسى محمد بن عيسى ترمذى متوفاى 279 - مىباشد.
26 -
قلم، آيه 4.
27 -
عنكبوت، آيه 48.
28 -
بنى اسرائيل (اسراء)، آيه 88.
29 -
تكوير، آيه 19.
30 -
سفينة البحار، ج 1، ص 412.
31 -
سعد بن عباده
32 -
اعلام الورى، ص 116، ارشاد مفيد رحمة الله عليه.
33 -
انبياء، آيه 107.
34 -
كهف، آيه 6.
35 -
توبه، آيه 128.
36 -
ما مِثلى و مَثَل الدنيا الا كَراكِبٍ سارَ فِى صائفٍ
فاستظلَّ تحتَ شَجرَةٍ ساعةً من نهار ثُمَّ راح و تَرَكَها. بحار، ج 73، ص
123 - مكارم الاخلاق.
37 -
سيره ابن هشام، ج 2، ص 578 - 580.
38 -
منتخب التواريخ، ص 860، عين الحيوة، ص 401.
39 -
فريبكار
40 -
طبرى، ج 3، ص 1472 - و 1487.
41 -
آل عمران / 159.
42 -
امام صادق عليهالسّلام : اصول كافى، ج 1، ص 58، و ج 2، ص 17.
43 -
سبا، بخشى از آيه 28.
44 -
احزاب، بخشى از آيه 40.
45 -
ابن عبدالبر در كتاب استيعاب درباره حديث مىنويسد: اين حديث از صحيحترين و
ثابتترين احاديث اسلامى است. استيعاب، ج 3/ ص 24. صحيح بخارى، جزء 6، ص 3و...
46 -
روم، آيهى 30.
47 -
نحل، قسمتى از آيه 89.
48 -
مائده، قسمتى از آيه 3.
49 -
فصلت، آيه 42.
50 -
قصص، بخشى از آيه 77.
51 -
(بحار، ج 2، ص 22، عوالى اللئالى).
52 -
مناقب، ج 3، ص 133 - و 134 - بحارالانوار، ج 43، ص 16.
53 -
مناقب، ج 3، ص 133 - و 134 - بحارالانوار، ج 43، ص 16.
54 -
شيخ مفيد رحمة الله عليه در حدائق الرياض، مصباح كفعمى رحمة الله عليه.
55 -
دلائل الامة طبرى شيعى از امام صادق عليهالسّلام نقل كرده است.
56 -
بحارالانوار، ج 6 - بيت الاحزان محدث قمى رحمة الله عليه، ص 5.
57 -
خطيب بغدادى درتاريخ خود، ج 6، ص 221 - و ابن حجر در صواعق، ص 76، شبلنجى در نور
الابصار ص 73، از ابن عسكراز ابن عباس: در كتاب خداى تعالى براى هيچ فردى، آن قدر
كه در فضيلت على عليهالسّلام نازل شده، آيه نازل نشده است.
58 -
سنن بيهقى، ج 7، ص 442، رياض النضرة، ج 2، ص 196.
59 -
مقتل خوارزمى، ج 1، ص 186 - لهوف، ص 20.
60 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، امالى صدوق، سوره كوثر.
61 -
سوره كوثر.
62 -
فجر، آيات 27 - تا 30.
63 -
اصول كافى، ج 1 - بصائر الدرجات.
64 -
امالى شيخ طوسى / 5 - ج 1، ص 39.
65 -
صفورى شافعى، در نزهة المجالس، ج 2، ص 226.
66 -
قرب الاسناد منتهى الآمال، ج 1.
67 -
بحار، ج 43، ص 84 - منتهى الآمال، ص 161.
68 -
كشف الغمه، ج 2، ص 25 - و 26 - بحار، ج 43، ص 81 - و 82.
69 -
وسائل الشيعه، ج 4، باب9، ص 1024.
70 -
سوره دهر/ (انسان) آيه 8 - و
71 -
امالى صدوق، ص 212 - 216 - تفسير كشاف تأليف جارالله زمخشرى.
72 -
مقاتل الطالبين، كشف الغمه.
73 -
مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 230.
74 -
احزاب / 43.
75 -
سيوطى در منثور، ج 5، ص 198. زمخشرى در كشاف، ج 1، ص 193 - و...
76 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 330.
77 -
بحارالانوار، ج 10.
78 -
الامامة و السياسة، ج 1، ص 14، علل الشرايع، صدوق / 5
79 -
ترمذى و ابن عبد ربه در عقد الفريد، ج 2، ص 3، مناقب ابن شهرآشوب، ج 3.
80 -
علل الشرايع.
81 -
بحارالانوار، كتاب العلم.
82 -
بحار، ج 43، ص 28 - بيت الاحزان، ص 20.
83 -
احزاب، آيه 21.
84 -
روضه الواعظين.
85 -
كفاية الطالب گنجى شافعى، آلوسى در كتاب شرح عينيه و... محدث بحرانى رحمة الله عليه
در غاية الحرام، ج 1، ص 47 -مىنويسد: ولادت اميرالمؤمنين على عليهالسّلام در
كعبه، نزد شيعه و سنى به حد تواتر رسيده است.
86 -
ارشاد مفيد، ص 8 - و
87 -
لقمان (27). در ذيل آيه شريفه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مىفرمايد:
اگر جنگلها قلم شوند و دريا مركب و زمين كاغذ و جن و انس
نويسنده شوند، نمىتوانند فضايل على بن ابى طالب را بشمرند.
ينابيع المودة، مناقب
خوارزمى، بحار، ج 38، ص 197، نهج الحق، چاپ قم، ص 231.
88 -
نائب دوم از نواب اربعه امام زمان عليهالسّلام
89 -
در روايت است كه ابوطالب مستودع وصاياى انبياء و امين بر آنها بود، و آنها را به
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم رد كرد. (افضل العليه، محدث قمى رحمة الله
عليه، ص 148، به نقل از بحارالانوار، 35 - / 73، به نقل از اصول كافى، ج 1 - /
445).
90 -
بحارالانوار، ج 35، ص 8.
91 -
انوار العلويه، شيخ جعفر نقدى، ص 345.
92 -
و اين جمله، جملهاى بود كه مكرر از زبان رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
شنيده مىشد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مىفرمود: اگر تمامى آسمانها
و زمين در يك كفه ترازو و ايمان على (عليهالسّلام) در كفه ديگر قرار گيرد، ايمان
على (عليهالسّلام) سنگينتر است.
رياض النضره، ج 2، ص 226، كنز العمال، ج 6، ص
156.
93 -
رعد، آيه 43؛ علامه حلى رحمة الله عليه در نهج الحق، ص 189، مىنويسد:
جمهور از علما روايت نمودهاند كه كسى كه علم كتاب نزد اوست
على ابن ابى طالب عليهالسّلام مىباشد.
و نيز ثعلبى در تفسيرش، ينابيع الموده، ص 102،
سيوطى در اتقان، ج 1، ص 13 - و... مطلب فوق را تصديق نمودهاند.
94 -
اصول كافى، ج 1، ص 257
95 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 39.
96 -
مناقب ابن شهر آشوب،، ج 2، ص 39.
97 -
انوار العلويه، ص 333 - و 334.
98 -
نهج البلاغه فيض الاسلام رحمة الله عليه، ص 714.
99 -
اَتأمرونى أن اطلب النَّصرَ بِالجَورِ، لا و اللهِ لا افعَلُ
(مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 95).
100 -
نهج البلاغه شرح ابن ابىالحديد، چاپ بيروت، ج 2، ص 271 - 273، شرح خطبه 90.
101 -
)) مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 108.
102 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 108.
103 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 103.
104 -
آل عمران، آيه 191، آنان كه خدا را ياد مىكنند در حال ايستاده و نشسته و خفتن و
دايم انديشه مىكنند در آفرينش آسمانها و زمين و مىگويند پروردگارا، اين دستگاه
با عظمت را بيهوده نيافريدهاى. تو پاك و منزهى، ما را به لطف خود از دوزخ
نگهدار.اميرالمؤمنين رُوحِى فِداكَ.
105 -
- الفصول العليه، چاپ انتشارات در راه حق 7
106 -
اسدُ الغابة، ج 4، ص 20 - سيرة النبوية هشام، ج 2، ص 100، تاريخ طبرى، ج 2، ص 197،
كنزالعمال، ج 3، ص 154، ينابيع المودة، ص 209 - و...
107 -
نهج البلاغه از خطبه شقشقيه، ص 46.
108 -
بحار، ج 41 -/144.
109 -
نهج البلاغه فيض رحمة الله عليه، ص 966 - ... و لكن اَعينُونى
بِوَرع و اجتهادٍ و عفةٍ و سَدادٍ
110 -
مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 97.
111 -
منتهى الامال، ج 1.
112 -
الحيوة، ص 587، بحارالانوار، ج 41، ص 52، مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 5
113 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 168.
114 -
ترجمه الامام على عليهالسلام ص 44، مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 178.
115 -
بحارالانوار، ج 41، ص 55.
116 -
نهج البلاغه فيض الاسلام رحمةالله عليه، ص 971.
117 -
نهج البلاغه فيض رحمة الله عليه، ص 970.
118 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 101، از تاريخ طبرى و بلاذرى.
119 -
مانند مسند احمد حنبل، ج 5، ص 181 - صحيح مسلم در كتاب الفضايل، ج 4، ص 110،
زمخشرى، در الثاقب، ص 213، مخطوط حمدينى در فرائد ينابيع المودة، ص 82 - و...
120 -
نحل، قسمتى از آيه 79.
121 -
كنزالعمال، خ 4027، بحار، ج 93، ص 17، و ج 77.
122 -
مائده، قسمتى از آيه 3.
123 -
منتهى الآمال، ج 1، نقل از شيخ صدوق.
124 -
اصول كافى، ج 1، ص 461.
125 -
منتهى الآمال، به نقل از كشفالغمه
126 -
طه، آيه 1 - و 2.
127 -
از مناقب ابن شهرآشوب (رحمة الله عليه) نقل شده كه امام حسن عليهالسّلام 25 - بار
پياده به حج مشرف گشتند.
128 -
مناقب ابن شهرآشوب رحمهالله عليه.
129 -
انسان، آيه 8
130 -
لم يبق لى شىء يباع بدرهم يكفيك منظر حالتى عن مخبرى الا
بقايا مآء وجهٍ صنتهً الا يباع و قد وجدتك مشترى
131 -
عاجلتنا فاتاك وايل برّنا طلا و لو امهلتنا لم تمطر فخذ القليل
و كن كانك لم تبع ما صنته و كائنا لم نشتر
132 -
مائده، قسمتى از آيه 52.
133 -
احزاب، قسمتى از آيه 33.
134 -
صحيح ترمذى و تاريخ بغداد و ينابيع المودة و...
135 -
احزاب/ 56
136 -
- نساء، قمستى از آيه
137 -
شورى، قسمتى از آيه 23 - ارشاد شيخ مفيد (رحمهالله عليه)
138 -
شورى، قسمتى از آيه 23 - ارشاد مفيد (رحمة الله عليه).
139 -
علل الشرايع صدوق (رحمة الله عليه) جلاء العيون علامه شَبِّر (ره)، ص 354
140 -
جلاء العيون علامه شبر (رحمه الله عليه) ص 370 - نقل از كتاب الكفايه
141 -
اصول كافى، ج 1، ص 463
142 -
منتهى الآمال، ج 1، نقل از شيخ طوسى رحمه الله عليه
143 -
ترجمه ارشاد مفيد، ج 2، ص 136
144 -
كامل الزياراد ابن قولويه، نقل از عامه
145 -
جلاء العيون، ج 2، ص 110، نقل از سيد بن طاوس (رحمه الله عليه).
146 -
مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 84
147 -
منتهى الآمال، ج 1
148 -
محدث قمى (رحمة الله عليه) اين اشعار را در ضمن مرثيهاى از مؤلف كتاب معراج
المحبة، در جلد 1 - منتهى الآمال نقل كرده است
149 -
ناسخ التواريخ، ج 4، ص 57
150 -
جلاءالعيون علامه شُبّر (رحمة الله عليه)، ج 2، ص 17، از مناقب
151 -
مَن لَحِقَ بِى مِنكُم اِستشهَدَ وَ مَن تَخلَّفَ لَم يَبلغَ
الفَتحَ والسَلامُ (بحارالانوار، ج 10، چاپ قديم محمديعقوب كلينى، در
الوسائل)
152 -
بحارالانوار، چاپ قديم، ج 10، كشف الغمه
153 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص
154 -
جلاء العيون، ج 2، ص 160، نقل از سيد بن طاووس (رحمة الله عليه) مناقب ابن شهرآشوب،
ج 4، ص
155 -
نهجالبلاغه، فيض (رحمة الله عليه)، ص 51
156 -
غرانيق جمع غرنوق يا غرنيق است كه به معنى يك نوع مرغ آبى يا جوان خوشرو مىآيد،
افسانه غرانيق در تاريخ طبرى، ج 2، و ص 7 - و 76 - آمده و خاورشناسان آن را با آب و
تاب بيشترى نقل كردهاند. براى اطلاع بيشتر به كتاب با ارزش
فروغ ابديت ج 1، ص 340 - 349 مراجعه فرماييد.
157 -
بحارالانوار، چاپ قديم، ج 10، باب ثواب البكاء از قرب الاسناد
158 -
اصول كافى، ج 1، ص 416
159 -
سال وفات/ 95 - ه.ق در مدينه، ترجمه ارشاد مفيد، ج 2، ص 139 - 138
160 -
اصول كافى، ج 1، ص 466
161 -
اين حديث شريف را بسيارى از علماء بزرگ مانند علامه حلى و شيخ بهايى، تفسير نمودند
كه آن را مرحوم سيد نعمة الله جزايرى در كتاب شريف انوار النعمانية ج 1،ب 1، نقل
نموده و آن را شيخ صدوق در ضمن خبرى از حُرّه دختر حليمه سعديه بيان نموده كه آن
بانوى پاكدامن در مجالس حجاج بن يوسف ديكتاتور معروف، افضليت على عليهالسّلام بر
انبياء بزرگ را اثبات نمود.
162 -
نهج البلاغه فيض (رحمة الله عليه)، ص 714
163 -
بحار، ج 11، ص 83 - ط قديم
164 -
منتهى الآمال، ج 2، نقل از امام باقر عليهالسّلام
165 -
منتهى الآمال، ج 2، ب 6، ف 1
166 -
اعلام الورى، ص 260.
167 -
بحارالانوار، ج 11، ص 19، چاپ قديم ارشاد، ج 2، ص 148
168 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 153 - و 154
169 -
منتهى الآمال،ب 6،ف 4 -ج 2
170 -
كنز العمال، ج 1، ص 154، ذخائر العقبى، ص 82 - فيض الغدير، ج 3، ص 356، مستدرك
الحاكم، ج 1، ص 457.
171 -
بحارالانوار، چاپ قديم، ج 11، ص 13 - مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 157
172 -
محدث نورى در مستدرك الوسايل
173 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 137
174 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 163 - ارشاد مفيد رحمة الله عليه، ج 2
175 -
الفصول العليه، تأليف محدث قمى، رحمة الله عليه، ص 127 - 126، چاپ انتشارات در راه
حق، قم
176 -
نهج البلاغه خطبه شقشقيه، ص 46
177 -
مدائنى از زهرى روايت كرده كه هفتصد نفر از وجوه ناس (مردم سرشناس)از قريش و انصار
و مهاجر و موالى كشته شد و از ساير مردمان غير معروف از زن و مرد و حر و عبيد،
مقتولين ده هزار تن به شمار رفت. بعد از واقعه حرّه هزار زن بى شوهر فرزند زنا
متولد كرد و ايشان را اولاد الحره ناميدند، و به قولى
ديگر هزار زن و در اخبار الدول فرمانى است كه با هزار دختر باكره زنا كردند. (تتمة
المنتهى، چاپ تهران)
178 -
اعلام الورى، شيخ طبرسى رحمة الله عليه، ص 268، چاپ نجف
179 -
اصول كافى، ص 472
180 -
اصول كافى، ص 473
181 -
اعلام الورى، ص 264
182 -
اصول كافى، ج 1، ص 469: كانت صديقة لم تُدرَك فِى آل الحسن
امرأة مثلها
183 -
اصول كافى، ج 1، ص 469
184 -
مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 197
185 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 195
186 -
وَ اءنَّها لَبِسبيلُ مقيم (حجر / آيه 75 - و 76) امام
صادق عليهالسّلام مىفرمايد: نحن المتوسمون و السبل فينا
مقيم (اصول كافى، ج 1 - / 218)
187 -
حلية الاولياء، مناقب ابن شهرآشوب، رحمة الله عليه، ج 4، ص 204
188 -
مناقب ابن شهر آشوب، (رحمة الله عليه)، ج 4، ص 195، ارشاد شيخ مفيد رحمة الله عليه
، ص 246، چاپ آخوندى
189 -
مناقب ابن شهرآشوب رحمة الله عليه، ج 6، ص 206 - و 207
190 -
زمر، قسمتى از آيه 56
191 -
آل عمران، قمستى از آيه 103
192 -
اعراف، قمستى از آيه 156
193 -
بقره، قسمتى از آيه 143
194 -
مستدرك الصحيحين، ج 2، ص 343، متقى در كنز العمال، ج 6، ص 216، خطيب بغدادى، در
تاريخ، ج 12، ص 19، سيوطى در در المنثور، سوره بقره آيه و اذ
قلنا ادخلوا هذه...،
195 -
نحل، آيه 112
196 -
انعام، قسمتى از آيه 124
197 -
بقره، قسمتى از آيه 256
198 -
صواعق محرقه، منتهى الآمال، ج 2، باب 7، ف اول
199 -
اصول كافى، ج 1، ص 470
200 -
اصول كافى، ج 1، ص 472
201 -
اصول كافى، ج 1، ص 472
202 -
اصول كافى، ج 1، ص 475
203 -
مناقب ابن شهرآشوب رحمه الله عليه، ج 4، ص 247، ابن عقده در كتاب الرجال، ارشاد
مفيد (رحمه الله عليه) ج 2
204 -
نور، آيه 36 - و قسمتى از آيه 37
205 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 234، از دلالات حنان
206 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 234، از دلالات حنان
207 -
قصص/ 88
208 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 247 - و 275
209 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 247 - و 326
210 -
ربيع الابرار زمخشرى، منتهى الآمال، ج 2، باب 8 - فصل
211 -
فيه تبيان لكل شىءٍ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 249،
دلائل حميرى كشفالغمه
212 -
قسمتى از آيه 89 - نقل از مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 250
213 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 250
214 -
بحار قديم، ج 11، ص 83
215 -
كافى، ج 3، ص 225 - بحار، ج 47، ص
216 -
عين الحيوة، روضه كافى، ص 87، جامع السعادات، ج 1، ص 298، بحارالانوار، ج 47، ص 56.
217 -
بحارالانوار، ج 47، ص 38، به نقل از كافى، ج 4، ص 8
218 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 273، بحار چاپ قديم، ج 11، ص 89، به نقل از امالى شيخ
صدوق رحمه الله عليه
219 -
اصول كافى
220 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 275، (بحار چاپ قديم، ج 11، ص 81، به نقل از خصال و علل
الشرايع)
221 -
سفينة البحار، ج 1، ص 423
222 -
محجة البيضاء، ج 4، ص 263، و كشف الغمة، ص 426 -و اصول كافى، ج 1، ص 474.
223 -
بحارالانوار، ج 48، ص 138، مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 240
224 -
در خصال از اميرالمؤمنين عليهالسّلام در توقيعى از ناحيه مقدسه امام زمان
عليهالسّلام (احتجاج طبرسى، ج 2) و در كتاب البصائر و...
225 -
اصول كافى، ج 1، ص 476.
226 -
اصول كافى، ج 1، ص 476.
227 -
اصول كافى، ج 1، ص 476.
228 -
ارشاد مفيد رحمةالله عليه، ج 2.
229 -
- جلاءالعيون شبّر، ج 3، ص 65، نقل از امالى صدوق، و عيون الاخبار، ج 1، ص 97، و
سيد مرتضى رحمه الله عليه، عيون المعجزات.
230 -
سيد بن طاووس، در مصباح الزائر مفاتيح الجنان.
231 -
در التنظيم.
232 -
غيبت شيخ طوسى، چاپ سنگى، ص 21
233 -
مفاتيح الجنان، نقل از سيد بن طاووس.
234 -
ارشاد مفيد، ص 281.
235 -
هارون بسيار ستمگر و خوشگذران بود، در قصر او گروه زيادى از زنان خوش آواز و ساز
نواز وجود داشت، و انواع و اقسام سازهاى موسيقى آن زمان، در آن جا وجود داشت، هارون
به جواهرات علاقهاى بى مانند داشت، يك بار براى خريد يك انگشتر صدهزار دينار
پرداخت. در اموال عمومى ولخرجى مىكرد و هداياى بيجايى به افراد مىداد، از جمله به
نام اشجع به خاطر مديحهاى، يك ميليون درهم داد و به ابوالعتاهيه شاعر و ابراهيم
موصلى موسيقيدان به خاطر چند بيت شعر و قدرى ساز و آواز، هر يك صدهزار درهم و صد
دست لباس داد و...، حياة الامام الكاظم، ج 2، الامامه و
السياسة، ج 2.
236 -
بحار، چاپ قديم، ج 11، ص 185، نقل از خرايج راوندى، عيون المعجزات اعلام الورى، ص
302 - و 303.
237 -
بحار، چاپ قديم، ج 11، ص 185، نقل از اعلامالورى، ص 303، و مناقب ابن شهرآشوب، ج 4
- و ارشاد مفيد رحمة الله عليه، ج 2.
238 -
على بن يقطين در سال 124 - ه.ق در كوفه به دنيا آمد (فهرست شيخ طوسى، ص 117) و در
سال 182 - ه.ق (زمانى كه امام هفتم عليهالسّلام در زندان بود) رحلت نمود (رجال كشى
ص 430) و حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام فرمود: من گواهى مىدهم كه او (على بن
يقطين) از اهل بهشت است و نيز يك بار به او فرمود: تو متعهد باش كه هرگاه يكى از
دوستان ما نزد تو آمد، او را اكرام كنى و گرامى بدارى، و من ضامن مىشوم كه تو به
شمشير كشته نشوى و به تهيدستى و زندان گرفتار نشوى. (رجال كشّى، ص 431 -433).
239 -
منتهى الآمال، ج 2،ف 2.
240 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 305.
241 -
مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 305.
242 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 306، از معرفة الرجال شيخ طوسى رحمه الله عليه.
243 -
اصول كافى، ج 1، ص 485 -و 486 -عيون الاخبار جلاء العيون، شبر، ج 3، ص 58 - و 59.
244 -
يونس، قسمتى از آيه 23.
245 -
اصول كافى، ج 1، ص 486.
246 -
اصول كافى، ج 1، ص 486.
247 -
اصول كافى، ج 1، ص 486.
248 -
اصول كافى، ج 1، ص 492.
249 -
كافى، ج 8، ص 230.
250 -
اعلام الورى، ص 314.
251 -
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 360 - و 361.
252 -
امام رضا عليهالسّلام در پاسخ احمد بن محمد بزنطى مىنويسد:
... و اما اين كه اجازه ملاقات خواستهاى آمدن نزد من دشوار است، و اينها اكنون بر
من سخت گرفتهاند، و فعلا برايت ممكن نيست. اءن شاء الله به زودى ملاقات ميسر خواهد
شد... نقل از حياة الامام الرضا عليهالسّلام، ص 315، و رجال ممقانى، ج 1، ص
97، و عيون الاخبار، ج 2، ص 212.
253 -
در كتاب حيوة الامام الرضا عليهالسّلام آمده مأمون در پاسخ درباريان و گروهى از
عباسيان راجع به ولايتعهدى، چنين گفت: اين مرد از ما پنهان و دور بود و براى خود
دعوت مىكرد. ما مىخواستيم او را وليعهد خويش قرار دهيم تا دعوتش براى ما باشد، و
به سلطنت و خلافت ما اعتراف نمايد، و شيفتگان او دريابند كه آن چه او ادعا مىكرد
در او نيست، و اين امر خلافت مخصوص ماست نه او! و ما بيمناك بوديم اگر او را به حال
خود باقى گذاريم، آشوبى براى ما برپا سازد كه نتوانيم جلوى آن را بگيريم...
عيون اخبار، ج 2، ص 2، ص 170 - و بحار، ج 49، ص 183.
254 -
اصول كافى، ج 1، ص 489 -490، ارشاد مفيد، ص 314 - 213.
255 -
امام رضا عليهالسّلام به برخى از ياران خود درباره مأمون فرمود: به گفتار او مغرور
نشويد و فريب نخوريد. سوگند به خدا كسى جز مأمون قاتل من نخواهد بود، اما من
ناگزيرم شكيبايى ورزم تا وقت دررسد. بحار، ج 49، ص 189
شاهد بر فريبكارى مأمون رجاء بن ابى الضحاك (فرستاده مخصوص مأمون) است كه گفت:
مأمون مرا مأمور كرد به مدينه بروم و على بن موسى الرضا عليهماالسلام را حركت دهم و
دستور داد روز و شب مراقب او باشم و محافظت او را به ديگرى وانگذارم. (نقل از اصول
كافى، ج 1، ص 498).
256 -
عيون اخبار الرضا عليهالسّلام، ج 2، ص 131 - 134.
257 -
مائدة، قسمتى از آيه 3. در غاية المرام در باب 39 - شش حديث از احاديث اهل سنت نقل
شده است كه اين آيه در روز غدير خم كه پيغمبر خدا على عليهالسّلام را به امامت
معرفى كرد، درباره على عليهالسّلام نازل شده و در بيشتر آنها است كه پيغمبر گفت:
الله اكبر على اِكمال الدين و تمام النعمة و رضى الربّ
بِرسالَتى و الولاية لِعلىٍ. نقل از كشف الاسرار، ص 136.
258 -
در الغدير، ج 1، از ابن ابى احاتم و ابن مردويه و واحدى نيشابورى از ابوسعيد خدرى و
حافظ حاكم حُسكانى در شواهد التنزيل از ابن عباس و جابر انصارى و ابواسحاق حموينى
در فرائد السمطين، قاضى شوكانى در تفسير خود فتح الغدير از ابن مردويه و او از ابن
مسعود نقل مىكند كه اين آيه در روز غدير نازل شده و دلالت بر ولايت و جانشينى على
عليهالسّلام دارد. نقل از كتاب پرتوى از امامت و ولايت
259 -
تفسير كبير فخر رازى، ج 27، ص 166، كشاف زمخشرى، ج 4، ذيل آيه 32، شورى، نقل از
كتاب ولاء ولايتها تأليف استاد شهيد مرتضى مطهرى رحمه الله عليه.
260 -
سوره بقره/ 27.
261 -
شعراء / 214
262 -
همين قضيه وانذر عشيره را كه ذكر كرديم، طبرى در جزء
ثانى از كتاب تاريخ الامم و الملوك به طرق مختلفه مذكور داشته و تاريخ طبرى از
تواريخى است كه علماء فن تواريخ و سِير از آن مدحها كردند... و علاوه بر طبرى جمع
كثيرى از بزرگان محدثين و مورخين و اهل سير اين قضيه را نقل كردند، مثل: ابواسحاق و
ابن ابى حاتم و ابن مردويه و ابى نعيم و بيهقى در سنن و دلائل خود و ثعلبى در تفسير
كبير و ابن اثير در جزء ثانى اين قضيه را از مسلمات دانسته و...
نقل از كشف الاسرار، ص 151 - 152، تأليف امام خمينى قدس سره
الشريف
263 -
اعلام الورى، ص 330، مناقب ابن شهرآشوب، ص 339.
264 -
عوالم، ج 21، ص 331، ثواب الاعمال، ص 124، ج 1، كامل الزيارات، ص 324 - وسائل، ج
10، ص 451 -سعد بن سعد از امام رضا عليهالسّلام راجع به فاطمه
دختر موسى بن جعفر عليهماالسلام پرسش نمود. حضرت فرمود: مَن
زارَها فَلهُ الجنَّة امام صادق عليهالسّلام فرمود: زيارت او با بهشت
برابرى مىكند؛ چون زائرش به بهشت مىرود. (بحار، ج 2، ص 267، المستدرك: ج 2، ص
227، ج 1) و نيز امام رضا عليهالسّلام فرمود: مَن زارَها
عارِفاً بِحقِّها وَجَبَت لَهُ الجنَّة: هر كه او را زيارت كند در حالى كه
به حق او شناخت و معرفت داشته باشد، بهشت بر او واجب مىگردد. (عوالم، ج 21، ص 331)
امام جواد عليهالسّلام فرمود: هر كه قبر عمهام را در قم زيارت كند، به بهشت خواهد
رفت. (عوالم، ج 21، ص 331) محدث قمى (رحمه الله عليه) در منتهى الآمال ج 2، در بخش
احوالات حضرت معصومه عليهاالسلام مىنويسد: قاضى نور الله رحمه الله عليه در مجالس
المؤمنين فرموده از امام صادق عليهالسّلام روايت است كه گفت: آگاه باش به درستى كه
از براى خدا حرمى است و آن مكه است و از براى حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم حرمى است و آن مدينه است و از براى اميرالمؤمنين عليهالسّلام حرمى است و آن
كوفه است. و آگاه باش به درستى كه حرم من و اولاد بعد از من قم است، آگاه باش: به
درستى كه قم كوفه صغيره است، و همانا از براى بهشت هشت در است، سه در آنها به سوى
قم است و وفات كند در قم زنى كه او از اولاد من باشد و نام او فاطمه دختر موسى
عليهالسّلام است، كه داخل مىشوند به سبب شفاعت او شيعه من جميع ايشان در بهشت.
265 - وسيله المعصوميه، ص
66.
266 - مانند زينب و ام
محمد و ميمونه دختران حضرت امام جواد عليهالسّلام و بريهه دختر موسى مبرقع و...
منتهى الآمال، ج 2
267 - اصول كافى، ج 1، ص
492.
268 - جلاءالعيون شبر، ج
3، ص 111، به نقل از مجلسى رحمه الله عليه از شيخ مفيد رحمه الله عليه و ديگران.
269 - كافى، ج 1، ص 321 -
ارشاد مفيد، 229 - انوار الهيه، ص 125.
270 - شاخههاى فرعى
مسأله
271 - ارشاد مفيد، ص 299
- احتجاج طبرسى، ص 245 - بحار، ج5، ص 74 - 78.
272 - سوره جن/ 18.
273 - تفسير عياشى، ج 1،
ص 319 - بحار، ج 50، ص 5.
274 - جاثيه، قسمتى از
آيه 23.
275 - اين حديث شريف با
كمى اختلاف در عبارات در بحارالانوار، ج 11، ص 79 - چاپ قديم آمده است.
276 - روضه بحار، ج 2، ص
365، اعلام الدين، ص 309.
277 - اعلام الدين، ص
309، چاپ قم، انتشارات آل البيت عليهم السلام روضه بحار، ج 2، ص 365.
278 - اعلام الدين، ص 309
- روضه بحار، ج 2، ص 363.
279 - طلاق، قسمتى از آيه
2 - و 3.
280 - اعلام الدين، ص
309.
281 - عنكبوت، آيه 41.
282 - اعلام الدين، ص
309.
283 - عيون اخبار، ج 2، ص
247 - بحار، ج 49، ص 303.
284 - اصطلاحا راويان
شيعه، امام موسى بن جعفر عليهماالسلام را ابوالحسن اول و امام رضا عليهالسّلام را
ابوالحسن ثانى مىگويند.
285 - اصول كافى، ج 1، ص
497.
286 - اصول كافى، ج 1، ص
497.
287 - مقاتل الطالبيين، ص
599 - 597 - تتمة المنتهى، ص 240، به بعد.
288 - احقاق الحق، ج 12،
ص 453 -452، فصول المهمة ابن صباغ مالكى، ص 282 - 281.
289 - - جلاء العيون شبر،
ج 3، ص 122، نقل از سيد بن طاووس در المهج بحارالانوار، ج 11، ص 114 - 113، چاپ
سنگى.
290 - لقمان/ 27.
291 - بحارالانوار، ج 11،
ص 109، چاپ قديم.
292 - اصول كافى، ج 1، ص
230.
293 - بحارالانوار، ج 11،
ص 106، طبع سنگى از خرايج
294 - روضه بحار، ج 2،
صصص 366 - و كشف الغمه، ج 3، ص 176.
295 - مريم/ 96.
296 - اعيان الشيعه، ج 4
-85.
297 - بحار، ج 77، ص 50 -
با اختلاف اندكى.
298 - بحارالانوار، ج 50،
ص 126 - 125 - نقل از امالى شيخ طوسى رحمه الله عليه.
299 - قطب راوندى در
خرايج از سمل بن زياد روايت كرده است، نقل از انوار المواهب نهاوندى رحمه الله
عليه، ص 554.
300 - امالى صدوق، مجلس
54، ص 204.
301 - مروجالذهب، ج 4، ص
85.
302 - سوره مباركه ماعون.
303 - مائده، قسمتى از
آيه 15 - و آيه 16.
304 - اصول كافى، ج 1، ص
503.
305 - اصول كافى، ج 1، ص
503.
306 - اصول كافى، ج 1، ص
503.
307 - بحار الانوار، چاپ
قديم، ج 11، ص 140، نقل از كمال الدين صدوق رحمه الله عليه.
308 - بحارالانوار، چاپ
قديم، ج 11، ص 135، نقل از ارشاد مفيد رحمه الله عليه.
309 - الشمس، آيات9 - و
10.
310 - منتهى الآمال، ج2.
311 - ارشاد، ص 325 -
324.
312 - ارشاد مفيد رحمه
الله عليه، ص 321، روضة الواعظين، ج 1، ص 294، بحارالانوار، ج 50، ص 265.
313 - اصول كافى، ج 1، ص
503 - و 504 - ارشاد مفيد رحمه الله عليه، ص 318.
314 - اعلام الورى، ص 369
- منتهى الآمال، ج 2، باب 12،ف 5.
315 - صدوق در اكمال
الدين ترجمه ارشاد مفيد، ج 2، ص 311.
316 - تنقيح المقال، ج 1،
ص 50.
317 - روضه بحار، ج 2، ص
371 - از تحف العقول، ص 486.
318 - تحف العقول، مترجم،
ص 520
319 - روضه بحار، ج 2، ص
376، و تحف العقول، ص 484.
320 - روضه بحار، ج 2، ص
379.
321 - درة الباهره.
322 - روضه البحار، ج 2،
ص 379، و اعلام الدين، چاپ آل البيت قم، ص 314.
323 - سوره عصر.
324 - تفسير فخر رازى، ج
32، ص 86.
325 - تفسير فخر رازى، ج)
32، ص 87.
326 - كمال الدين صدوق
رحمه الله عليه.
327 - مريم، آيات 30، 31
- و 32.
328 - صافات، آيات 143 -
و 144.
329 - سوره فيل / 5.
330 - جلاءالعيون شبر
رحمه الله عليه، ج 3، ص 138، اصول كافى، ج 1، ص 514.
331 - كتاب الغيبة، شيخ
طوسى رحمه الله عليه.
332 - بنى اسرائيل، قسمتى
از آيه 81.
333 - قصص، آيات 5 - و 6.
334 - بحارالانوار، ج 51،
ص 19، كتاب الغيبه، شيخ طوسى رحمه الله عليه.
335 - بحارالانوار ج 52،
ص 26، كمال الدين.
336 - بحارالانوار، ج 52،
ص 78 - كمال الدين صدوق رحمه الله عليه.
337 - احتجاج طبرسى رحمه
الله عليه، ج 2، ص 297، ط نجف كمال الدين.
338 - شيخ مفيد در ارشاد
تصريح ميكند كه غيبت صغرى از روز تولد حضرت مهدى
عليهالسّلام حساب مىشود تا روز رحلت آخرين نايب خاص آن حضرت. (329 - 255) ه.ق.
339 -
و اما من كان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدينه مخالفاً
لهواه مطيعا لامر مولاه فللعوام أن يقلدوه (احتجاج طبرسى) و هر يك از فقيهان
كه نگهدار نفسش و نگهبان دينش و مخالف - تمايلات نفسانيش و فرمانبر مولايش باشد، بر
عوام واجب است از او تقليد كند.
340 - علل الشرايع صدوق
رحمه الله عليه، باب 179، ص 246.
341 - علل الشرايع صدوق
رحمه الله عليه، باب 179، ص 246.
342 - توبه، 104.
343 - احتجاج طبرسى رحمه
الله، ج 2.
344 - منتخب الاثر، ص
271.
345 - كمال الدين، ج 1/
265.
346 - احتجاج طبرسى، رحمه
الله عليه، ج 2، ص 281 - كمال الدين صدوق رحمه الله عليه
347 - به اين مضمون در
اصول كافى كتاب الحجة، ص 177 - 179 - هفده روايت نقل شده است از جمله اين روايت:
لولا ما على الْأَرْض منا لساخت باهلها؛ اگر از ما
فردى در روى زمين نباشد، هر آينه زمين اهلش را فرو مىبرد.
348 - بقره، آيه 261.
349 - انبياء/ 87.
350 - صافات، آيات 143 -
و 144.
351 - عنكبوت/ 1
352 - حياة القلوب، علامه
مجلسى، ج 1.
353 - بحارالانوار، ج 51،
ص 132، كمال الدين صدوق رحمه الله عليه.
354 - اميرالمؤمنين
عليهالسّلام از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
المهدى منا اهل البيت يُصلح الله امره فِى ليلة. (بحار، ج 52، ص 281.)
355 - قصص، آيه 5.
356 - انبياء، آيه 105.
357 - اعراف، قسمتى از
آيه 128.
358 - اعراف، قسمتى از
آيه 137.
359 - حديد، قسمتى از آيه
45.
360 - صدر، آيه
361 -
قال الَّذِى عنده علمٌ مِن الكتاب أنا آتيكَ بِه قبل أن يرتدّ
اليك طرفك، فلما رآهُ مستقراً عنده سوره نمل / 40.
362 - نور، قسمتى از آيه
55.
363 -
ابن عباس در تفسير آيه و النهار اذا جليها از پيامبر
صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت مىكند كه فرمود: يعنى:
الائمة منّا اهل البيت يملكون الْأَرْض فِى آخر الزمان فيملونها عدلاً و قسطاً:
مقصود از روشن در آيه، پيشوايان از ما خاندان نبوت مىباشد، كه در آخرالزمان مالك
(صاحب اختيار و فرمانرواى) زمين مىگردند و آن را پر از عدل و داد مىنمايند
(بحارالانوار، ج 53، ص 118، تفسير على بن ابراهيم رحمه الله عليه).
364 -
يونس، قسمتى از آيه 20 - بحارالانوار، ج 51، ص 52 - كمالالدين صدوق رحمه الله
عليه.
365 -
هود، قسمتى از آيه 93، تفسير الميزان در ذيل اين آيه شريفه از تفسير عياشى نقل
مىكند كه محمد بن فضيل از حضرت رضا عليهالسّلام درباره انتظار فرج پرسش نمود،
امام در جواب فرمود: نمىدانى كه انتظار فرج، خود فرج است؟ آن
گاه فرمود: خدا مىفرمايد: و ارتقبوا انى معكم رقيب.
366 - كمال الدين، باب 55
- حديث 3: افضل اعمال امتى انتظار الفرج من الله عَزَّ وَ
جَلَّ
367 - بحارالانوار، ج 54،
ص 123.
368 - نور، قسمتى از آيه
55 و 2، اعراف/ 128.
369 - اعراف / 128.
370 - انبياء / 105.
371 - مزامير داوود
عليهالسّلام (زبور) 37، بند 37 - 10 كتاب مقدس چاپ 1901 (پيشواى دوازدهم از
انتشارات در راه حق قم) در المنجد در لغت زبور اشاره شده كه كه زبور همان مزامير
(دعاها و سرودها) داوود عليهالسّلام مىباشد)
372 - كمال الدين صدوق
رحمه الله عليه.
373 - كمال الدين، صدوق
رحمه الله عليه، ج 2، ص 352.
374 - روايت كرده محمد بن
عيسى به سند خود از صالحين عليهم السلام كه فرمودند: مكرر مىكنى در شب بيست و سوم
از ماه رمضان اين دعا را در حال سجود و قيام و قعود و بر هر حالى كه هستى در تمام
ماه، و هر چه مملكت شود و هر زمانى كه حاضر شود تو را، يعنى يادت بيايد اين دعا
روزگار حياتت مىگويى بعد از ستايش كردن حق تعالى به بزرگوارى و فرستادن صلوات بر
پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اَلّلهُمَّ كن لوليك...
مفاتيح الجنان مصباح كفعمى.
|