1ـ
بحارالانوار 15/105.
2ـ
بحارالانوار 15/117.
3ـ
به كسر نون . (محدّث قمى رحمه اللّه )
4ـ
هر كه طالب است رجوع كند به (اذكياء)
ابن جوزى يا به (حياة
الحيوان
) در
(افعى )
يا به مجلّد اوّل (ناسخ
التواريخ )
(محدّث قمى رَحَمَهُ اللّهُ)
5ـ
(مُضَر)
و (ربيعه
) را دشنام ندهيد، زيرا كه آن دو مسلمان بوده اند. ر.ك :
(ترجمه تاريخ
يعقوبى ) 1/285،
(كنز العمّال )
حديث 34119 .
6ـ
(مُضَر)
به ضم ميم و فتح ضاد معجمه است .
7ـ
(اءنساب الاشراف
) 1/37، تحقيق : دكتر زكّار و دكتر زركلى .
8ـ
(عَيْلان )
به فتح عين مهمله و سكون ياء.
9ـ
بـه كـسـر خـاء و دال مـهـمـله مـكـسوره بر وزن زِبْرج واز اين جهت يزيدلعين هنگامى
كه سر مبارك حسين عليه السّلام را نزد او نهاده بودند و اشعارى مى خواند خود را بـه
خـنـْدِف نـسـبـت داد و گفت : (لَسْتُ
من خِندف اِنْ لَمْ انتَقم )
الخ و حضرت زينب عَليها السلام در مقام جواب او در خطبه فرمود:
(وَ كَيْفَ يُرْتَجى مَنْ لَفَظَ فُوهُ اكْبادُ الاْ زكيا)
الخ كـنـايـه از آنـكـه چـرا خـودت را نـسـبـت به
(خندف )
مى دهى بلكه ياد كن جدّه ات هند جگرخواره را و كارهاى او را. و لَنِعْمَ م ا قالَ
الحكيم السنائى :
داستان پسر هند مگر نشيندى
|
كه از او و سه كس او به چه رسيد
|
پدر او لب و دندان پيمبر بشكست
|
مادر او جگر عم پيمبر بمكيد
|
او بناحق ، حق داماد پيمبر بستاد
|
پسر او سر فرزند پيمبر ببريد
|
بر چنين قوم ، تو لعنت نكنى شرمت باد
|
لَعَنَ اللّهُ يزيدَ وَ عَل ى آل يزيد
|
(محدّث قمى رحمه اللّه ).
10ـ
(اءنساب الاشراف
) 1/39 ـ 40
11ـ
(مُدْرِكه )
به ضم ميم و كسر راء. (محدث قمى رحمه اللّه ).
12ـ
(خُزَيمه )
به ضمّ خاء و فتح زاء معجمتين .(محدّث قمى رحمه اللّه ).
13ـ
(كِنانه )
به كسركاف .(محدّث قمى رحمه اللّه ) .
14ـ
(نَضْر)
به فتح نون و سكون ضاء معجمه . (محدّث قمى رحمه اللّه ) .
15ـ
(فِهْر)
به كسر فاء و سكون هاء (محدّث قمى رحمه اللّه ) .
16ـ
(لُوَىّ)
به ضم لام و فتح واو و تشديد ياء (محدث قمى رحمه اللّه )
17ـ
(مرّه )
به ضمّ ميم و تشديد راء. (محدث قمى رحمه اللّه ) .
18ـ
به ضمّ جيم و فتح ميم (محدث
قمى رحمه اللّه )
19ـ
(قُصَى )
به ضمّ قاف و فتح صاد مهمله و ياء مشدّده . (محدث قمى رحمه اللّه ) .
20ـ
زِراح (نسخه بدل ).
21ـ
به حاء و سين مهملتين بر وزن (وَحشيّه
) (محدث قمى رحمه اللّه ) .
22ـ
به ضمّ حاء مهمله تشديد باء موحّده (محدث قمى رحمه اللّه ) .
23ـ
جارى شدن خون از بينى ، خون دماغ (فرهنگ معين 2/1661)
24ـ
(اءنساب الا شراف
) 1/74 .
25ـ
(حَجُون )
به فتح حاء مهمله و ضمّ جيم و سكون واو ؛ نام قبرستانى است در بالاى مكّه . (محدّث
قمى ؛ ) .
26ـ
دوقلو
27ـ
دو ماه درخشان
28ـ
به فتح معجمتين .
29ـ
(شرح نهج البلاغه
) ابن ابى الحديد، 15/228 ـ 229 .
30ـ
(امالى شيخ طوسى
) ص 457، حديث 1020 .
31ـ
(بحارالانوار)
15/125.
32ـ
(بحارالانوار)
15/109 .
33ـ
جلاء العيون ) ص
64.
34ـ
(الكافى )
1/439.
35ـ
(امـالى شـيـخ صـدوق
) مـجـلس 48، ص 361 ، حـديـث اول
36ـ
سوره اسراء، آيه 81 .
37ـ
(مناقب ابن شهر آشوب
) ، 1/58 ؛ تحقيق دكتر بقاعى ، بيروت .
38ـ
(احتجاج طبرسى )
1/529 ، چاپ اسوه .
39ـ
بحار الانوار)
15/340 ، حديث 10 و 11 .
40ـ
(ثُويبه )
به ضمّ ثاء مثلثه و فتح واو (شيخ عباس قمى رحمه اللّه ) .
41ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/223، تحقيق : دكتر بقاعى ، بيروت .
42ـ
(نهج البلاغه )
ترجمه شهيدى ، ص 222، خطبه 192 .
43ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب ، 1/59
44ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب ، 1/60 .
45ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب ، 1/60 ـ 61
46ـ
سبب سر نتراشيدن آن حضرت آن بود كه سر تراشيدن در آن زمان بدنما بـود و نـبـىّ و
امـام كـارى نمى نمايند كه در نظرها قبيح نمايد و چون اسلام شايع شد و قـُبـحش
برطرف گرديد ائمه ـ سلام اللّه عليهم ـ مى تراشيدند. (شيخ عباس قمى رحمه اللّه ) .
47ـ
بالجمله ؛ شمايل پيغمبر صلى اللّه عليه و آله به حُسن و صباحت و غايت اعـتـدال و
تـنـاسـب سـمـره آفـاق و شـهـره روى زمـيـن اسـت ؛ چـنـانـچـه از ابـن عـبـّاس
مـنـقـول اسـت كه هيچ وقت با آفتاب برابر نشد مگر آنكه نور آفتاب مغلوب شد و هر وقت
نـزديـك چـراغ مـى نـشـسـت نور چراغ رخت مى بست و حديث امّ معبد معروف است و اشعار
جناب خديجه در مدح آن حضرت مشهور. از آن جمله گفته :
جاءَ الْحَبيبُ الّذي اَهْواهُ مِنْ سَفَرٍ
|
والشَّمْسُ قَدْ اَثَرَتْ في وَجْهِهِاَثَرا
|
عَجِبْتُ لِلشَمْس مِنْ تَقليل وَجَنَتِهِ
|
وَالشَّمْسُ لا يَنْبَغي اَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرا
|
و هم به آن مكرّمه نسبت داده شده و برخى از عايشه دانند:
لَواحى زلَيْخا لَوْرَاَيْنَ جَبينَهُ
|
لاََّثَرْنَبِالقَطْعِ القُلُوبِ عَلَى الاَْيدي
|
وَلَوْ سَمِعُوا في مِصْرَ اَوْصافَ وَجْهِهِ
|
لَم ا بَذَلَوا في سَوْمِ يُوسُفَ مِن نَقَدٍ
|
(شيخ عباس قمى رحمه اللّه )
48ـ
ر. ك : (بحار
الانوار) 16/152
ـ 153
49ـ
(نـاسـخ التـواريـخ
) جـزء پنجم ، جلد دوم ، ص 109، معجزه 71، چاپ مطبوعات دينى ، قم
.
50ـ
(السيرة النبويّة
) ابن هشام 4/579، چاپ المكتبة العلميّه ، بيروت .
51ـ
(الكـافـى )
5/27 ـ 31، بـاب (وصـيـة
الرسول صلى اللّه عليه و آله و سلّم و اميرالمؤ منين عليه السّلام فى السّرايا)
.
52ـ
(معانى الاخبار)
شيخ صدوق ص 160 .
53ـ
(تفسير نورالثقلين
) 2/334 .
54ـ
(قرب الاسناد)
حميرى ص 91، حديث 304.
55ـ
(بحار الانوار)
16/220، حديث 12 .
56ـ
(بحار الانوار)
16/225، حديث 28 .
57ـ
(بحار الانوار)
16/222، حديث 19.
58ـ
(المحجة البيضاء)
فيض كاشانى 2/276 .
59ـ
(الكافى )
2/504، باب (الاستغفار)،
حديث 4 .
60ـ
همان ماءخذ، حديث 5 .
61ـ
(الكافى )
2/122، باب (التواضع
)، حديث 3 .
62ـ
(قرب الاسناد)
حميرى ص 90، حديث 299 .
63ـ
(اقبال الا عمال
) ابن طاووس ، ص 194، چاپ اعلمى ، بيروت .
64ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/190 ـ 192، تحقيق : دكتر بقاعى ، بيروت .
65ـ
(مكارم الاخلاق
) طبرسى ص 15 ـ 16، چاپ اعلمى ، بيروت .
66ـ
(الشـّفـاء بتعريف حقوق المصطفى
) قاضى عياض 1/117، چاپ دارالا رقم ، بيروت .
67ـ
(الشـمـائل المـحـمـديـّة
) تـرمـذى ، مـلحق به
(سُنَن ترمذى )
5/567، تحقيق : صدقى محمد جميل العطّار.
68ـ
(بحار الانوار)
16/247 .
69ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/192 .
70ـ
(بحار الانوار)
76/273 .
71ـ
(مكارم الاخلاق
) طبرسى ص 25، چاپ اعلمى ، بيروت .
72ـ
(الكافى )
2/670، باب (حسن
الصحابة و حق الصاحب فى السفر).
73ـ
(الشمائل المحمديّة
) ترمذى ، ملحق به
(سُنَن ترمذى )
5/567 .
74ـ
(الشفاء)قاضى
عياض 1/96.
75ـ
سوره قلم (68)، آيه 4 .
76ـ
(بحارالانوار)
16/231
77ـ
(نهج البلاغه )
ترجمه شهيدى ، ص 407، كلام (غريب ) 9 .
78ـ
(بحار الانوار)
16/234 .
79ـ
ر.ك : (بحار
الانوار) 16/241
ـ 246
80ـ
ر.ك (بحار
الانوار) 16/246
ـ 254؛ (مكارم
الاخلاق ) طبرسى
؛ (سنن النبى
) علامه طباطبايى .
81ـ
(الخصال )
شيخ صدوق 1/271، باب الخمسة .
82ـ
4ـ5ـ6 (مناقب
) ابن شهر آشوب 1/192
83ـ
سـوره انـفال (8)، آيه 35؛ (نمازشان
نزد خانه (خدا)، چيزى جز (سوت
كشيدن ) و
(كف زدن )
نبود.)
84ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/189، تحقيق : دكتر بقاعى ، بيروت .
85ـ
سوره قمر (54)، آيه 1 ـ 2 .
86ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/163. تحقيق : بقاعى ، بيروت .
87ـ
(تفسير قمى )
2/341، چاپ دارالكتاب ، قم .
88ـ
(مـنـاقب )
خوارزمى ص 306، حديث 301، چاپ انتشارات اسلامى .
(كشف اليقين ).
علاّمه حلّى ،ص 112، چاپ انتشارات وزارت ارشاد.
89ـ
(خرائج )
راوندى 1/58؛ (بحار
الانوار) 17/230
.
90ـ
(خرائج )
راوندى 1/48؛ (بحار
الانوار) 17/359
.
91ـ
(امالى )
شيخ طوسى ص 341، حديث 692، مجلس 12 .
92ـ
(خرائج )
1/155
93ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/126 .
94ـ
همان ماءخذ .
95ـ
همان ماءخذ 1/160 .
96ـ
همان ماءخذ 1/161
97ـ
همان ماءخذ 1/161
98ـ
(خرائج )
راوندى 1/23 .
99ـ
(خرائج )
1/165 ـ 166؛ (بحار
الانوار) 17/365
.
100ـ
(قصص الانبياء)
راوندى ص 311، حديث 417، چاپ الهادى ، قم .
101ـ
(نهج البلاغه )
ترجمه شهيدى ص 223، خطبه 192 .
102ـ
(نـاسـخ التـواريـخ
) جـزء پنجم ، جلد دوم ، ص 115، چاپ مطبوعات دينى ، قم .
103ـ
(خرائج )
راوندى 1/98 .
104ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/159 ـ 160 .
105ـ
(بحار الانوار)
17/398 .
106ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/138 .
107ـ
ر.ك : (بحار
الانوار) 17/390
ـ 421، باب پنجم .
108ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/132 .
109ـ
(بحار الانوار)
17/397 .
110ـ
(قصص الانبياء)
راوندى ص 286، حديث 383 .
111ـ
(خرائج )
راوندى 1/136 .
112ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/179 ـ 180؛ (قصص
الانبياء)
راوندى ص 312، حديث 421 .
113ـ
(الا غانى )
ابوالفرج اصفهانى ،7/7-27، (اخبارالسيّد)
،مرزبانى ، ص 171
114ـ
ر.ك : (بحار
الانوار) 18/1 ـ
45، باب 6 ـ 7 .
115ـ
(خرائج )
راوندى 1/29، (اعلام
الورى ) طبرسى
1/82 .
116ـ
در متن (باژگونه
) آمده بود.
117ـ
(امـالى )
سـيـد مـرتضى 1/192، (مناقب
) ابن شهر آشوب 1/117 ؛ اشعار جعدى در ص 214
(مناقب آمده است .
118ـ
(مناقب )
ابن شهرآشوب ، 1/118 .
119ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/161 ـ 162. با مقدارى تفاوت .
120ـ
(خرائج )
راوندى 2/926.
121ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/174
122ـ
(إ علام الورى )
طبرسى 1/84 ـ 85؛ (خرائج
) راوندى 1/33 .
123ـ
(إ علام الورى )
طبرسى 1/76 ـ 77 .
124ـ
(بحارالانوار)
18/32 ـ 34 .
125ـ
(خرائج )
راوندى 1/42 .
126ـ
ر.ك : (بحار
الانوار) 18/45
ـ 75 .
127ـ
(تفسير قمى )
على بن ابراهيم 2/212 .
128ـ
سوره حجر (15)، آيه 95.
129ـ
(بحار الانوار)
18/53 ـ 55 .
130ـ
(خرائج )
راوندى 1/51
131ـ
(خرائج )
راوندى 2/775 .
132ـ
(بحار الانوار)
18/64 .
133ـ
(حياة القلوب )
علامه مجلسى 3/621 .
134ـ
(بحارلانوار)
18/ 89 ـ 90.
135ـ
(ارشـاد)
شـيـخ مـفـيـد 1/339 ـ 341، چـاپ آل البيت عليهماالسّلام ، قم .
136ـ
(مناقب )
ابن شهر آشوب 1/121 .
137ـ
سوره انفال (8)، آيه 70 .
138ـ
(قـرب الاسـنـاد)
حـمـيـرى ص 19، حـديـث 66، چـاپ آل البيت عليهماالسّلام قم .
139ـ
سوره شرح (94)، آيه 4 .
140ـ
(قصص الانبياء)
راوندى ص 293، حديث 394 .
141ـ
(خرائج )
راوندى 1/61 .
142ـ
(خرائج )
راوندى 1/89 .
143ـ
(بحار الانوار)
21/53 ـ 54 .
144ـ
(إ علام الورى )
طبرسى 1/214 .
145ـ
(بحار الانوار)
21/57 .
146ـ
(حياة القلوب )
3/666، انتشارات سرور، قم .
147ـ
دايى هاى من .
148ـ
(كمال الدين )
شيخ صدوق ص 171 .
149ـ
(الكافى )
1/447، حديث 23 .
150ـ
سوره انسان (76)، آيه 22 .
151ـ
سوره انفال (8)، آيه 41 .
152ـ
سوره توبه (9)، آيه 19 .
153ـ
(خصال )
شيخ صدوق ، 1/312، حديث 90
154ـ
(بحيرا)
نامش جرجيس بن ابى ربيعه و بر شريعت حضرت عيسى 7 و روش رهـبـانان بوده و مردى به
غايت بزرگ بود؛ چنانكه انوشيروان بدو نامه مى كرد و او را بزرگوار مى داشت . (شيخ
عباس قمى ؛)
155ـ
(كمال الدين )
شيخ صدوق ص 187 .
156ـ
(الكافى )
5/374 ـ 375، حديث 9 .
حـاصـل مـضمون اشعار اين است : گوارا باد ترا اى خديجه كه هماى سعادت نشان تو به
سـوى كنگره عرش عزّت و شرف پرواز نمود و جفت بهترين اوّلين و آخرين گرديدى و در
جـهـان مـثـل محمد صلى اللّه عليه و آله و سلّم كجانشان توان يافت . اوست كه بشارت
داده انـد بـه پـيـغـمـبرى او موسى و عيسى عليهماالسلام و به زودى اثر بشارت ايشان
ظاهر خـواهـد گـرديـد و سالها است كه خوانندگان و نويسندگان كتابهاى آسمانى اقرار
كرده انـد كـه اوسـت رسـول بـطـحـاء و هـدايـت كـنـنـدگـان اهل ارض و سماء. (شيخ
عباس قمى رحمه اللّه )