1051- مصباح المتهجد، ص 741؛ بحارالانوار، ج 50، ص 14.
1052- اصول كافى ، ج 1، ص 492؛ ارشاد مفيد، ج 2، ص 273 و 295؛
مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 411؛ بحارالانوار، ج 50، ص 1 و 2 و 7 و
13.
1053- كشف الغمة ، ج 3، ص 137، بحارالانوار، ج 50، ص 11.
1054- كشف الغمة ، ج 3، ص 135؛ بحارالانوار، ج 50، ص 11.
1055- مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 411؛ اصول كافى ، ج 1، ص 492،
بحارالانوار، ج 50، ص 1.
1056- كافى ، ج 1، ص 215؛ عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 23؛
بحارالانوار، ج 50، ص 28.
1057- عيون المعجزات ، ص 108؛ بحارالانوار، ج 50، ص 15.
1058- حيات فكرى و سياسى امامان شيعه ، رسول جعفريان ، ج 2، ص 13.
1059- كشف الغمة ، ج 3، ص 186؛ بحارالانوار، ج 50، ص 11.
1060- ارشـاد مـفـيـد، ص 319، اعـلام الورى ، ص 347؛ روضـة
الواعـظـيـن ، ص 261؛ اصول كافى ، ج 1، ص 321؛ كشف الغمة ، ج 3، ص
143؛ بحارالانوار، ج 50، ص 23
1061- بحارالانوار، ج 50، ص 20.
1062- ارشاد مفيد، ص 318؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 142؛ قاموس الرجال ،
ج 3، ص 37؛ بحارالانوار، ج 50، ص 22؛ كافى ، ج 1، ص 320.
1063- اصـول كـافـى ، ج 1، ص 320؛ اعـلام الورى ، ص 346؛ كـشـف
الغمة ، ج 3، ص 142؛ ارشاد مفيد، ص 318؛ بحارالانوار، ج 50، ص 22.
1064- رجال كشى ، ص 553، حديث 1045.
1065- الامام الجواد من المهد الى اللحد، ص 337.
1066- اصول كافى ، ج 1، ص 322؛ نگاهى گذرا بر زندگانى امام جواد
عليه السلام ، ترجمه دكتر پرويز لولاور، ص 36.
1067- بحارالانوار، ج 50، ص 8؛ مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 387؛
وفاة الامام الجواد، ص 10.
1068- زندگانى سياسى امام جواد عليه السلام ، جعفر مرتضى عاملى ،
ترجمه سيد محمّد حسينى ، ص 22.
1069- زندگانى سياسى امام جواد عليه السلام ، جعفر مرتضى ، عاملى ،
ترجمه سيد محمّد حسينى ، ص .26
1070- منشور جاويد، ج 5، ص 263.
1071- اصول كافى ، ج 1، ص 382، سوره مريم /12.
1072- يوسف /22.
1073- قصص / 14.
1074- اصـول كـافـى ، ج 1، ص 384 و 494؛ الامام الجواد من المهد
الى الحد، ص 232؛ اثبات الوصية ، ص 211؛ بحارالانوار، ج 50، ص 20.
1075- اصول كافى ، ج 1، ص 322 و 384؛ ارشاد مفيد، ص 319؛ روضة
الواعظين ، ص 261؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 141؛ اعلام الورى ، ص 346؛
بحارالانوار، ج 50، ص 21.
1076- ارشـاد، ص 318؛ اعـلام الورى ، ص 346؛ كـشـف الغـمـة ، ص
141؛ بـحـارالانـوار، ج 50، ص 21؛ اصول كافى ، ج 1، ص 320.
1077- دلائل الامامة ، ص 204.
1078- بحارالانوار، ج 50، ص 100؛ دلائل الامامة ، ص 204 - 206؛
اثبات الوصية ، ص 213 - 215؛ خاندان وحى ، ص 642 - 644؛ نگاهى به
زندگانى سياسى امام جواد عليه السلام ، ترجمه سيد محمّد حسينى ، ص 27 -
29.
1079- جلاء العيون ، ص 962؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 155.
1080- مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 415؛ جلاء العيون ، ص 962.
1081- بحارالانوار، ج 50، ص 74؛ الامام الجواد من المهد الى اللحد،
ص 175؛ ارشاد مفيد، ص 322؛ اعلام الورى ، ص 247.
1082- ق /16.
1083- احزاب /8.
1084- حج /75.
1085- انفال /33.
1086- احـتـجـاج ، ج 2، ص 247 و 248؛ بـحـارالانـوار، ج 50، ص 80 -
83؛ خاندان وحى ، ص 644 - 647؛ نگاهى گذرا به زندگانى امام جواد عليه
السلام ، ترجمه دكتر پرويز لولاور، ص 98 - 100.
1087- مائده /5.
1088- مائده /5.
1089- جن /18.
1090- مـجـمـع البـيـان ، ج 10، ص 372؛ تـفـسـيـر عـيـاشـى ، ج 1،
ص 320؛ البـرهـان ، ج 1، ص 470؛ بـحـارالانـوار، ج 50، ص 5؛ وسائل
الشيعة ، ج 18، ص 490.
1091- آثار الجاحظ، ص 235.
1092- تذكرة الخواص ، ص 358.
1093- مطالب السؤ ول ، ص 87.
1094- الصواعق المحترقة ، ص 204.
1095- ارشاد مفيد، ص 319؛ روضة الواعظين ، ص 261.
1096- بحارالانوار، ج 50، ص 61.
1097- زندگانى سياسى امام جواد عليه السلام ، ترجمه سيد محمّد
حسينى ، ص 86.
1098- اصول كافى ، ج 1، ص 494؛ بحارالانوار، ج 50، ص 62؛ مناقب ابن
شهرآشوب ، ج 4، ص 396.
1099- تاريخ يعقوبى ، ج 3، ص 189؛ مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 380.
1100- منتهى الاآمال ، ج 2، ص 235.
1101- خرايج ، ص 208؛ بحارالانوار، ج 50، ص 48.
1102- رجال نجاشى ، ص 254.
1103- معجم رجال الحديث ، ج 16، ص 104.
1104- معجم رجال الحديث ، ج 16، ص 104.
1105- رجال شيخ طوسى ، ص 397 - 409.
1106- تاريخ بغداد، ج 3، ص 54 و 55.
1107- اصـول كـافـى ، ج 1، ص 469؛ مـنـاقـب ابـن شهرآشوب ، ج 4، ص
384؛ بحارالانوار، ج 50، ص ص 93؛ الاختصاص ، ص 99؛ كشف الغمة ، ج 4،
ص 217؛ الامام محمّد الجواد، على محمّد دُخيّل ، ص 46.
1108- بحارالانوار، ج 50، ص 86.
1109- منتهى الامال ، فصل دوم از حالات حضرت .
1110- مناقب ابن شهرآشوب ، ج 2، ص 433.
1111- مدينة المعاجز، ص 527، باب 39.
1112- معانى الاخبار، ص 95؛ ينابيع المودة ، ص 77، با اندكى اختلاف
.
1113- تفسير نورالثقلين ، ج 2، ص 523.
1114- تفسير نورالثقلين ، ج 2، ص 521.
1115- الغدير، ج 6، ص 193؛ بيان العلم ، ج 1، ص 114؛ محب الطبرى فى
الرياض ، ج 2، ص 198؛ تاريخ الخلفاء، ص 125؛ الاتقان ، ج 2 ص 319؛
بـتـهـذيـب التـهـذيـب ، ج 7، ص 338؛ فـتـح البارى ، ج 8، ص 485؛ عمدة
القارى ، ج 9، ص 167؛ مفتاح السعادة ، ج 1، ص 400؛ پيشگويى هاى
اميرالمؤ منين عليه السلام ، ص 13 و 14.
1116- ستارگان درخشان ، جلد 11، ص 17.
1117- بحارالانوار، ج 50، ص 10.
1118- همان ، ج 25، ص 37، با اندكى اختلاف .
1119- بحارالانوار، ج 50، ص 101؛ عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 8.
1120- بحارالانوار، ج 50، ص 59؛ اثبات الوصية ، ص 184؛ دلائل
الامامة ، ص 401.
1121- منتهى الآمال ، فصل سوم از حالات حضرت .
1122- عيون المعجزات ، ص 109؛ بحارالانوار، ج 50، ص 58.
1123- مناقب ابن شهرآشوب ، ج 2، ص 435.
1124- بحارالانوار، ج 50، ص 41.
1125- مناقب ابن شهرآشوب ، ج 2، ص 435.
1126- اصول كافى ، ج 1، ص 492 و 493.
1127- رجال كشى ، ص 359.
1128- امالى صدوق ، ص 84، ص 28.
1129- دمعة الساكبة ، ص 263.
1130- بصائر الدرجات ، ص 19، باب 16.
1131- مدينة المعاجز؛ سيماى آفتاب ، سيرى در فضائل و معجزات
معصومين عليهم السلام ، ص 98.
1132- پرتوى از زندگانى چهارده معصوم عليهم السلام ، ص 125.
1133- بحارالانوار، ج 50، ص 23 و 24.
1134- زندگانى جوادالائمه حضرت امام محمّدتقى عليه السلام ، ص 12 و
15.
1135- عيون المعجزات ، ص 117؛ بحارالانوار، ج 50، ص 17.
1136- بحارالانوار، ج 50، ص 8؛ مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 384.
1137- بحارالانوار، ج 50، ص 6؛ تفسير عياشى ، ج 1، ص 319.
1138- تاريخ الشيعة ، ص 56 و 57.
1139- منتهى الآمال ، فصل سوم از حالات حضرت .
1140- كشف الغمة ، مترجم ، ج 3، ص 214 - 223.
1141- انوار الشهادة ، ص 197؛ جلوه هاى تقوا، ص 201 و 202.
1142- بلبل بوستان مهدى عليه السلام ، ص 212.
1143- قطره .
1144- قطره .
1145- قطره .
1146- قطره .
1147- رضايى .
1148- بحارالانوار، ج 78، ص 365؛ منتهى الآمال ، ج 2، ص 386،
الانوار البهية ، ص 133، موسوعة الامام الجواد، ج 2 ص 334.
1149- الفصول المهمة ، ص 272؛ منتهى الآمال ، ج 2، ص 387، الانوار
البهية ، ص 133، موسوعة الامام الجواد، ج 2 ص 334.
1150- تـحـف العـقـول ، ص 480؛ الحـيـاة ، ج 1، ص 174؛
بـحـارالانـوار، ج 78، ص 358؛ اعـيـان الشـيـعـة ، ج 2، ص 36؛
مـنـتـهـى الآمال ، ج 2، ص 386.
1151- بحارالانوار، ج 70، ص 249؛ تنبيه الخواطر، ص 428.
1152- الفصول المهمة ، ص 273؛ كشف الغمه ، ج 3، ص 191؛ زبدة ص 59.
1153- مى گويند صريا را حضرت امام موسى كاظم عليه السلام تاسيس
كرده بود.
1154- اعلام الورى ، ص 355؛ ارشاد مفيد، ص 307؛ بحارالانوار، ج 50،
ص 114.
1155- بحارالانوار، ج 50، ص 113.
1156- دلائل الامـامـة ، ص 216؛ مـنـتـهـى الآمـال ، فـصـل اول از
حالات حضرت .
1157- بحارالانوار، ج 50، ص 14.
1158- منتهى الآمال ، ص 243.
1159- اعلام الورى ، ص 355؛ تتمة المنتهى ، ص 218 - 251.
1160- مقاتل الطالبين ، ص 589.
1161- المختصر فى اخبار البشر، ج 1، ص 34.
1162- تتمة المنتهى ، ص 229 - 231.
1163- مقاتل الطالبين ، ص 593.
1164- همان ، ص 597 - 633.
1165- الكامل فى التاريخ ، ابن اثير، ج 7، ص 55.
1166- بحارالانوار، ج 50، ص 176؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 175.
1167- بحارالانوار، ج 50، ص 185.
1168- رجال كشى ، ص 608.
1169- رجال كشى ، ص 513؛ تاريخ سياسى غيبت امام دوازدهم ، ص 137.
1170- رجال كشى ، ص 513 و 514؛ امامان شيعه و جنبشهاى مكتبى ، ص
323.
1171- رجال كشى ، ص 607؛ اثبات الوصية ، ص 233.
1172- رجال كشى ، ص 603 و 607؛ تاريخ سياسى غيبت امام دوازدهم عليه
السلام ، ص 83، الغيبة ، ص 212.
1173- اثبات الوصية ، ص 225.
1174- در عـبـارت اصـلى نـامـه مـتـوكـل كـلمه اميرالمؤ منين آمده
بود اما از آنجا كه لفظ اميرالمؤ منين از القاب مشهور حضرت على بن ابى
طالب عليهماالسلام است و اطلاق آن بر هيچ كس ، حتى بر رسول خدا جايز
نيست ، آن كلمه تعويض شد و به جاى آن لفظ خليفه نگاشته شد و در جاى جاى
ايـن كـتـاب نـيـز هـمـيـن تـعـويـض صـورت گـرفـتـه اسـت ، چـون اطـلاق
ايـن كـلمـه و لقـب شـريـف بـر اشـخـاصـى از قبيل متوكل ملعون روا نيست
.
1175- ايـن عـبـارت دروغ و عـارى از حقيقت از دسيسه هاى خلفاى غاصب
بود آنان با دروغگويى هاى خويش جامعه را به اشتباه مى انداختند. در هر
عصرى از زمامدارى خلفا يك حيله حكومتى به كار مى بردند ولى اين حيله ها
عليه امامان شيعه به شكست منجر مى شد.
1176- بحارالانوار، ج 50، ص 200.
1177- همان ، ص 129.
1178- منتهى الآمال ، نام وى را طاطرى نوشته است .
1179- وصيف از درباريان بانفوذ زمان متوكل بود.
1180- تذكرة الخواص ، ص 359 و 360.
1181- حيات فكرى و سياسى امامان شيعه ، ج 2، ص 145.
1182- كشف الغمة ، ج 3، ص 173؛ ارشاد مفيد، ص 334؛ اعلام الورى ، ص
365.
1183- بحارالانوار، ج 50، ص 161.
1184- مروج الذهب ، ج 4، ص 11؛ نورالابصار، ص 166؛ تذكرة الخواص ،
ص 361؛ وفيات الاعيان ، ج 3، ص 272؛ مآثر الانافة فى معالم الخلافة ، ج
1، ص 232.
1185- بحارالانوار، ج 50، ص 196؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 184.
1186- احقاق الحق ، ج 12، ص 452 و 453؛ الفصول المهمة ، ص 281 و
282 با اندكى تفاوت .
1187- مقاتل الطالبين ، ص 397 و 418.
1188- الكامل فى التاريخ ، ج 7، ص 55.
1189- مقاتل الطالبين ، ص 395.
1190- همان ، ص 395؛ مروج الذهب ، ج 4، ص 51؛ تاريخ الخلفاء، ص
347.
1191- منتهى الآمال ؛ تتمة المنتهى .
1192- بـحـارالانـوار، ج 50، پـاورقـى ص 164؛ تـاريـخ الخـلفـاء، ص
348؛ تـنـقـيـح المقال ، ج 3، ص 570؛ تحفة الاحباب ، ص 582.
1193- حياة الامام الهادى عليه السلام ، ص 292.
1194- تاريخ سياسى غيبت امام دوازدهم عليه السلام ، ص 82.
1195- همان ، ص 84.
1196- تتمة المنتهى ، ص 238 و 239؛ مقاتل الطالبين ، ص 396.
1197- تتمة المنتهى ، ص 238؛ مقاتل الطالبين ، ص 396.
1198- تاريخ سياسى غيبت امام دوازدهم عليه السلام ، ص 84.
1199- همان .
1200- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 491، چاپ بيروت .
1201- آل بويه ، ص 415.
1202- آل بويه ، ص 417؛ بين الخلفاء و الخلعاء، ص 33 - 35.
1203- تاريخ الخلفاء، ص 350.
1204- رسائل ، ص 76 - 83؛ آل بويه ، ص 453.
1205- تتمة المختصر فى اخبار البشر، ج 1، ص 338.
1206- الكامل فى التاريخ ، ج 7، ص 5 و 6.
1207- تتمة المنتهى ، ص 243.
1208- تتمة المختصر فى اخبار البشر، ج 1، ص 344.
1209- تتمة المنتهى ، ص 244.
1210- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 493.
1211- تتمة المنتهى ، ص 331.
1212- تحف العقول ، ص 458 - 475.
1213- سفينة البحار، ج 2، ص 58.
1214- رجال كشى ، ص 519؛ وسائل الشيعة ، ج 18، ص 554.
1215- بحارالانوار، ج 50، ص 205؛ مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 417.
1216- الكامل فى التاريخ ، ج 6، ص 423؛ تاريخ الخلفاء، ص 308.
1217- مروج الذهب ، ج 3، ص 464.
1218- تـاريـخ الخـلفـاء، ص 306 - 312؛ ضـحـى الاسـلام ، ج 3، ص
155 - 207؛ بـحـوث فـى الملل و النحل ، ج 2، ص 252 - 269.
1219- توحيد صدوق ، ص 224؛ حياة الامام الهادى عليه السلام ، ص
280.
1220- لطائف الطوائف ، ص 411؛ سيره عملى اهل بيت عليهم السلام ، ص
655.
1221- مناقب ، ج 4، ص 409.
1222- اعيان الشيعة ، ج 2، ص 37.
1223- منتهى الآمال ، ج 2، ص 414؛ فصل دوم از حالات حضرت .
1224- همان ، ص 413.
1225- منتخب التواريخ ، ص 795.
1226- مؤ من /84 و 85.
1227- نورالثقلين ، ج 4، ص 537؛ مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 407.
1228- منتهى الآمال ، ج 2، ص 416.
1229- بحارالانوار، ج 50، ص 7.
1230- ارشاد مفيد، ص 329؛ الفصول المهمة ، ص 279 با اندكى تفاوت ؛
نورالابصار، ص 182.
1231- الفصول المهمة ، ص 279؛ احقاق الحق ، ج 12، ص 451.
1232- اعلام الورى ، ص 359.
1233- احقاق الحق ، ج 12، ص 451 و 452.
1234- اعلام الورى ، ص 360.
1235- بحارالانوار، ج 50، ص 141 و 142؛ مختار الخرائج ، ص 209.
1236- بحارالانوار، ج 50، ص 129؛ امالى صدوق ، ص 412.
1237- بحارالانوار، ج 50، ص 139.
1238- من لا يحضره الفقيه ، ج 2، ص 370.
1239- عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 277.
1240- تهذيب الاحكام ، ج 6، ص 95.
1241- بحارالانوار، ج 102، ص 127 - 144.
1242- نجم الثاقب ، ص 603.
1243- ارشاد مفيد، ص 334؛ تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 503.
1244- رجال كشى ، ج 2، ص 842.
1245- رضايى .
1246- عبدالعظيم الحسنى ، ص 31.
1247- همان ، ص 24.
1248- امالى صدوق ، ص 204، مجلس 54.
1249- ابطال يعنى خدا را هيچ انگاشتن ، و تشبيه يعنى او را با
مخلوقات همانند دانستن .پ
1250- امالى صدوق ، ص 204، مجلس 54.
1251- جامع الرواة ، ج 1، ص 460.
1252- عبدالعظيم حسنى ، ص 63.
1253- همان .
1254- الانـوار البـهـيـة ، ص 143؛ بـحـارالانـوار، ج 78، ص 368؛
مـنـتـهـى الآمال ، ج 2، ص 436؛ الحياة ، ج 2، ص 157.
1255- بحارالانوار، ج 78، ص 369؛ مجمع الاحاديث ، ج 3، ص 312؛
الانوار البهية ، ص 143.
1256- بحارالانوار، ج 78، ص 369.
1257- همان ، ج 50، ص 225.
1258- همان ، ج 78، ص 370.
1259- مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 455؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 199 و
220؛ كافى ، ج 1، ص 503؛ اعلام الورى ، ص 367.
1260- ارشاد مفيد، ص 335؛ اعلام الورى ، ص 366.
1261- حيات سياسى و فكرى امامان شيعه ، ج 2، ص 180.
1262- زندگى دوازده امام ، ترجمه محمّد درخشنده ، ج 2، ص 503.
1263- علل الشرايع ، ج 1، باب 176، ص 230؛ معانى الاخبار، ص 65؛
بحارالانوار، ج 50، ص 235.
1264- ارشاد مفيد، ص 345؛ الاتحاف ، ص 178 و 179.
1265- بحارالانوار، ج 50، ص 238.
1266- اثبات الوصية ، ص 207.
1267- بحارالانوار، ج 50، ص 313 و 330.
1268- رياحين الشريعة ، ج 3، ص 25.
1269- رياحين الشريعة ، ج 3، ص 24 و 25.
1270- الغيبة ، ص 138.
1271- منتهى الآمال ، فصل پنجم از حالات حضرت .
1272- بحارالانوار، ج 50، ص 235 - 238؛ جنات الخلود.
1273- تتمة المنتهى ، ص 252.
1274- مروج الذهب ، ج 4، ص 91.
1275- بحارالانوار، ج 50، ص 251؛ الغيبة ، ص 134.
1276- مروج الذهب ، ج 4، ص 91 - 95؛ تتمة المنتهى ، ص 254.
1277- ارشاد مفيد، ص 344.
1278- تتمة المنتهى ، ص 268؛ مروج الذهب ، ج 4، ص 140 - 142.
1279- مثله كردن : اعضاى بدن مرده مانند انگشتان دست و پا، گوش و
بينى را بريدن و جدا كردن .
1280- مروج الذهب ، ص 685 - 690.
1281- ارشاد مفيد، ص 344؛ مهج الدعوات ، ص 274.
1282- ارشاد مفيد، ص 344 و 345.
1283- مهج الدعوات ، ص 275.
1284- كـشـف الغـمـة ، ج 3، ص 197؛ مـنـاقـب ابـن شـهـرآشـوب ، ج
4، ص 422؛ اصول كافى ، ج 1، ص 503؛ ارشاد مفيد، ص 345؛ اعلام الورى ، ص
376؛ روضة الواعظين ، ص 274؛ اعيان الشيعة ، ج 2، ص 43.
1285- مناقب ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 434؛ دلائل الامامة ، ص 226؛
بحارالانوار، ج 50، ص 251.
1286- كشف الغمة ، ج 3، ص 307.
1287- بحارالانوار، ج 50، ص 269.
1288- فـصـول المـهـمـة ، ص 304؛ نـورالابـصـار، ص 166؛ كـشـف
الغـمـة ، ج 3، ص 222؛ اعـلام الورى ، ص 373؛ مـنـاقـب آل ابى طالب ،
ج 4، ص 437.
1289- اثبات الهداة ، ج 1، ص 651.
1290- كمال الدين ، ج 1، ص 307؛ الانصاف ، ص 87؛ العيون ، ج 1، ص
401؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص 469.
1291- بحارالانوار، ج 36، ص 251.
1292- الغيبة ، ص 96 و 97؛ الانصاف ، ص 131؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص
550.
1293- كـفـاية الاثر، ص 57 و 218.
1294- كفاية الاثر، ص 40؛ بحارالانوار، ج 36، ص 289؛ الانصاف ، ص
261؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص 576.
1295- الانصاف ، ص 276؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص 512.
1296- اثبات الهداة ، ج 1، ص 554.
1297- الاستنصار، ص 23؛ اثبات الهداة ، ج 1، ص 700.
1298- مهج الدعوات ، ص 334 و 335.
1299- كفاية الاثر، ص 81؛ بحارالانوار، ج 36، ص 312.
1300- كفاية الاثر، ص 187؛ بحارالانوار، ج 36، ص 348.
1301- الانصاف ، ص 141؛ دلائل الامامة ، ص 237.
1302- جامع الرواة ، ج 2، ص 461 و 462؛ الفقيه ، ج 3، ص 163، باب
76، حديث 14.
1303- جامع الرواة ، ج 2، ص 461 و 462؛ فروع كافى ، ج 5، ص 139،
حديث 9.
1304- فروع كافى ، ج 4، ص 124، حديث 5.
1305- ناسخ التواريخ ، ج 1، از بخش هاى مربوط به امام هادى عليه
السلام ، ص 36.
1306- كفاية الاثر، ص 16؛ عوالم العلوم و المعارف ، ج 15، ص 140،
حديث 79؛ بحارالانوار، ج 36، ص 286.
1307- بحارالانوار، ج 50، ص 245.
1308- بحارالانوار، ج 50، ص 191.
1309- اين نظريه از پاورقى ص 366، ج 50، بحارالانوار استفاده مى
گردد و هيچ اعتبارى ندارد.
1310- تاريخ ائمه ، ص 21.
1311- الغيبة ، ص 148.
1312- كمال الدين ، ج 2، ص 445 و 465.
1313- تاج المواليد، ص 135؛ مناقب ، ج 4، ص 421.
1314- كافى ، ج 1، ص 327؛ اثبات الهداة ، ج 3، ص 392، حديث 9.
1315- بحارالانوار، ج 50، ص 309؛ مناقب ، ج 4، ص 430.
1316- كمال الدين ، ج 2، ص 479.
1317- خرايج ، ج 1، ص 422.
1318- سفينة البحار، ج 1، ص 260؛ حلية الابرار، ج 2، ص 498.
1319- مطالب السؤ ول ، ص 78.
1320- فصول المهمة ، ص 274.
1321- تذكرة الخواص ، ص 324.
1322- الاتحاف بحب الاشراف ، ص 178.
1323- ارشاد، 334.
1324- مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 421.
1325- كشف الغمة ، ج 3، ص 223.
1326- تاريخ الدول ، قرمانى ، ص 117.
1327- مؤ منون /115.
1328- نورالابصار، ص 183؛ صواعق المحرقة ، ص 207.
1329- بحارالانوار، ج 50، ص 253؛ دلائل الامامة ، ص 273؛ اثبات
الهداة ، ج 3، ص 415؛ الغيبة ، ص 14.
1330- بلاد جبل : قسمت هاى كوهستانى غرب ايران تا همدان و قزوين .
1331- كـافـى ، ج 1، ص 424؛ ارشـاد، ص 341؛ كـشـف الغـمـة ، ج 3، ص
200؛ روضـة الواعـظين ، ج 1، ص 247؛ ثاقب المناقب ، ص 249؛ روضة
الصفا، ج 3، ص 57؛ حبيب السير، ج 2، ص 99؛ بحارالانوار، ج 50، ص 278.
1332- اءمناء جمع مناء ظرفى است كه با آن روغن پيمانه مى كنند.
1333- الخـرايـج و الجـرايـح ، ج 1، ص 422؛ حـليـة الابـرار، ج 2،
ص 495؛ وسائل الشيعة ، ج 12، ص 75؛ بحارالانوار، ج 50، ص 260 و ج 62، ص
132؛ مدينة المعاجز، ص 573.
1334- الخرايج و الجرايح ، ج 1، ص 436.
1335- الغيبة ، ص 122؛ اعلام الورى ، ص 353؛ خرايج ، ج 1، ص 428؛
كشف الغمة ، ج 3، ص 220؛ ثاقب المناقب ، ص 245؛ اثبات الوصية ، ص 211؛
مدينة المعاجز، ص 564؛ بحارالانوار، ج 50، ص 302.
1336- اثبات الهداة ، ج 3، ص 430، حديث 117؛ عيون المعجزات ، ص
134.
1337- خرايج ، ج 1، ص 443، حديث 25.
1338- مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 525؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 311.
1339- الغيبة ، ص 180.
1340- بقره /22.
1341- توحيد، ص 403، ص 11.
1342- ديه قتل خطايى برعهده خويشان عاقله قاتل است . عاقله ،
برادران و عمويان و پسربرادر و پسرعمو و پدر و فرزند قاتل مى باشند.
1343- اعلام الورى ، ص 374.
1344- كشف الغمة ، ج 3، ص 303.
1345- كشف الغمة ، ج 3، ص 293 و 294.
1346- كشف الغمة ، ج 3، ص 300.
1347- كشف الغمة ، ج 3، ص 311؛ داستانهاى شنيدنى از چهارده معصوم
عليهم السلام ، ص 207.
1348- وسمه : ماده اى رنگى كه از برگ نيل تيه مى شود.
1349- ستارگان درخشان ، ج 13، ص 49.
1350- تفسير امام حسن عسكرى عليه السلام ، ص 721.
1351- فصول المهمة ، ص 307 و 308.
1352- كافى ، ج 1، ص 513.
1353- كمال الدين ، ص 473.
1354- مؤ يد.
1355- گلچين احمدى ، ج 3، ص 135.
1356- همان ، ص 137.
1357- كمال الدين ، ج 1، ص 43.
1358- همان ، ج 2، ص 476.
1359- همان ، ص 473.
1360- همان ، ج 1، 43.
1361- بحارالانوار، ج 50، ص 231.
1362- مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 422.
1363- احتجاج ، ج 2، ص 279؛ بحارالانوار، ج 50، ص 228.
1364- رجال شيخ طوسى ، ص 427.
1365- الامام الحسن العسكرى من المهد الى اللحد، ص 50 - 275.
1366- الانوار البهية ، ص 160.
1367- اختيار معرفة الرجال ، ص 557.
1368- منتهى الآمال ، ص 279.
1369- بحارالانوار، ج 50، ص 299؛ كشف الغمه ، ج 3، ص 300؛ مناقب
ابن شهرآشوب ، ج 4، ص 435.
1370- بحارالانوار، ج 78، ص 380؛ الانوار البهية ، ص 161.
1371- بحارالانوار، ج 78، ص 378؛ تحف العقول ، ص 519؛ الانوار
البهية ، ص 160.
1372- بحارالانوار، ج 72، ص 263؛ تحف العقول ، ص 520؛ الانوار
البهية ، ص 161؛ الحكم الزاهرة ، ج 1، ص 283؛ زبدة الاحاديث ، ص 65.
1373- بحارالانوار، ج 78، ص 374؛ تحف العقول ، ص 368؛ الحكم
الزاهرة ، ج 2، ص 314.
1374- ارشاد شيخ مفيد، ص 346؛ روضة الواعظين ، ص 292؛ اصول كافى ،
ج 1، ص 514؛ الغيبة ، ص 141؛ اعلام الورى ، ص 418؛ الفصول المهمة ، ص
310.
1375- ارشاد، ص 346؛ اعلام الورى ، ص 417؛ كشف الغمة ، ص 227؛
الفصول المهمة ، ص 310.
1376- اثبات الوصية ، ص 248.
1377- الصول المهمة ، ص 310.
1378- ارشاد، ص 346؛ كمال الدين ، ص 432؛ اعلام الورى ، ص 418؛
اثبات الوصية ، ص 248؛ روضة الواعظين ، ص 283؛ الغيبة ، ص 143؛ دلائل
الامامة ، ص 268؛ الفصول المهمة ، ص 310.
1379- كمال الدين ، ص 432؛ روضة الواعظين ، ص 292.
1380- روضة الواعظين ، ص 283؛ كمال الدين ، ص 427؛ بحارالانوار، ج
51، ص 12.
1381- ارشاد، ص 346.
1382- اصول كافى ، ج 1، ص 514؛ ارشاد مفيد، ص 346؛ در برخى مآخذ،
تاريخ ولادت حضرت سال 256 هجرى ضبط شده است (كمال الدين ، ص 432؛
الغيبة ، ص 139 و 147) و در برخى ديگر سال 258 ذكر شده است (كشف الغمة
، ج 3، ص 227؛ تاريخ الائمة ، ابن ابى الثليج بغدادى ، ص 15) و ابن
جرير طبرى آن را در سال 257 مى داند (دلائل الامامة ، ص 271 و 272).
1383- بحارالانوار، ج 51، ص 2.
1384- بحارالانوار، ج 51، ص 2.
1385- در مقدمه كتاب مهدى موعود، ص 152 آمده است : امام هادى عليه
السلام طبق روايت مسعودى در مروج الذهب ، در سال 235 قمرى از طرف متوكل
عباسى از مدينه به سامرّا آورده شده اند، ولادت حضرت امام عسكرى عليه
السلام نيز در سال 232 قمرى در مدينه طيبه اتفاق افتاده است ، از همان
زمانها چنانكه در تواريخ اسلامى و خارجى مى نويسند جنگ هايى ميان سپاه
اسلام و روم شرقى يا بيزانس كه تركيه فعلى باشد و روم غربى ايتاليا و
متصرفات آن به وقوع پيوسته است . از جمله به طورى كه در كامل ابن اثير
و ديگر منابع نوشته اند و در سالهاى 240، 244، 245، 247، 248، 249، 253
قمرى جنگ هايى ميان قواى اسلام و روم شرقى درگرفته و در خلال آنها
اسيران طرفين مبادله شده است ، از جمله به طورى كه در تاريخ العرب و
الروم تاءليف نازيليف و ترجمه دكتر محمّد عبدالهادى شعيره مى نويسد: در
سال 247 قمرى جنگ هايى بين مسلمين و روميان درگرفت و غنائم بسيارى به
چنگ مسلمانان افتاد، و هم در سال 248 قمرى بدكاجور سردار مسلمانان با
روميان جنگيد و طى آن بسيارى از اشراف روم اسير شدند (تاريخ العرب و
الروم ، ص 225) ابن اثير نيز طى حوادث سال 249 قمرى مى نويسد: جنگى
ميان مسلمين به سركردگى عمر بن عبدالله اقطع و جعفر بن على صائغة با
قواى روم كه شخص قيصر نيز در آن جنگ شركت داشت روى داد.
اگر مادر بزرگوار امام زمان عليه السلام در سال 248 خود را در ميان
اشراف روم انداخته و اسير شده مصادف با سيزدهمين سال توقف حضرت امام
هادى عليه السلام در سامرا و شانزده سالگى حضرت امام حسن عسكرى عليه
السلام بوده است .
1386- بحارالانوار، ج 51، ص 6 - 11؛ غيبت شيخ طوسى ، ص 124 - 128؛
كمال الدين ، ج 2، ص 90 - 96.
1387- بحارالانوار، ج 51، ص 25.
1388- بحارالانوار، ج 51، ص 12 - 14؛ كمال الدين ، ج 2، ص 100 -
102.
1389- كمال الدين ، ج 2، ص 55 - 57.
1390- كمال الدين ، ج 2، ص 107.
1391- اثبات الهداة ، ج 7، ص 143.
1392- نجم الثاقب ، ص 131.
1393- نجم الثاقب ، ص 55 - 131.
1394- نجم الثاقب ؛ بحارالانوار، ج 51، ص 19 و 25.
1395- رساله امامت ، فصل سوم ، ص 25.
1396- كافى ، ج 1، ص 337.
1397- صاحب اعيان الشيعة مدت غيبت صغرى را 74 سال دانسته و مبداء
آن را از ميلاد امام قائم عليه السلام قرار داده است .
1398- المهدى ، ص 182.
1399- اعيان الشيعة ، ج 4، بخش سوم ، ص 21.
1400- منتهى المقال ، المهدى ، ص 181.
1401- اعيان الشيعة ، ج 4، بخش سوم ، ص 16.
1402- همان .
1403- بحارالانوار، ج 51، ص 344.
1404- همان .
1405- المهدى ، ص 181؛ بحارالانوار، ج 51، ص 346.
1406- انوار البهية ، ص 324.
1407- بحارالانوار، ج 51، ص 345 و 346؛ غيبت شيخ طوسى ، ص 216 و
219؛ الكنى و الالقاب ، ج 3، ص 230.
1408- توقيع يعنى حاشيه نويسى و اصطلاحا به دستورات و نامه هاى
خلفا و پادشاهان نيز گفته مى شد. در كتاب هاى علماى شيعه به نامه ها و
فرمان هايى كه در زمان غيبت از طرف امام غائب و احيانا بقيه امامان به
شيعيان رسيده توقيعات گفته مى شود.
1409- بحارالانوار، ج 51، ص 349؛ كمال الدين ، ج 2، ص 188؛ غيبت
شيخ طوسى ، ص 219 و 220.
1410- بحارالانوار، ج 51، ص 349.
1411- بحارالانوار، ج 51، ص 349 و 350؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 457.
1412- بحارالانوار، ص 351؛ مستجار محلى است نزديك ركن يمانى و
مقابل در كعبه و جايى است كه گناهكاران به آنجا پناه مى برند.
1413- بحارالانوار، ص 350.
1414- الكنى و الالقاب ، ج 3، ص 267 و 268.
1415- همان .
1416- بحارالانوار، ج 51، ص 354 و 355؛ الغيبة ، ص 326 و 327.
1417- همان ، ص 352.
1418- همان ، ص 353 و 354.
1419- همان .
1420- همان ، ص 356؛ غيبت شيخ طوسى ، ص 227.
1421- بحارالانوار، ج 51، ص 359؛ الكنى والالقاب ، ج 1، ص 91.
1422- بحارالانوار، ج 51، ص 358 و 360؛ تحفة الاحباب ، ص 104.
1423- الكنى و الالقاب ، ج 3، ص 231؛ بحارالانوار، ج 51، ص 361.
1424- غيبت شيخ طوسى ، ص 242 و 243؛ تحفة الاحباب ، ص 336.
1425- بحارالانوار، ج 51، ص 361؛ غيبت شيخ طوسى ، ص 242 و 243؛
كمال الدين ، ج 2، ص 193.
1426- اعيان الشيعة ، ج 4، ص 21؛ قاموس الرجال ، ج 7، ص 51.
1427- بحارالانوار، ج 51، ص 362.
1428- المهدى ، ص 182 و 183.
1429- احتجاج ، ص 283.
1430- المهدى ، ص 182 و 183.
1431- غيبت شيخ طوسى ، ص 170.
1432- غيبت شيخ طوسى ، ص 172؛ بحرالانوار، ج 51، ص 312.
1433- غيبت ، ص 172؛ بحارالانوار، ج 51، ص 312.
1434- غيبت ، ص 178 - 180؛ بحارالانوار، ج 51، ص 316 و 317.
1435- غيبت شيخ طوسى ، ص 188؛ بحارالانوار، ج 51، ص 324 و 325.
1436- تحفة الاحباب ، ص 470.
1437- المهدى ، ص 201 و 202.
1438- نورالابصار، ص 49.
1439- اين شعر منسوب به امام رضا عليه السلام است .
1440- در زادالمعاد مذكور است .
1441- به مكيال المكارم رجوع شود.
1442- به مكيال المكارم رجوع شود.
1443- بشارت عهدين ، ص 245.
1444- همان ، ص 258.
1445- همان ، ص 238.
1446- سفر تكوين ، 17 - 20.
1447- مزمور، 37، بند 37 - 10 كتاب مقدس .
1448- انبياء/105.
1449- الامام المهدى ، ص 40 - 47؛ و در كتاب نويد امن و امان ، ص
91، اسامى 33 نفر از صحابه ذكر شده است .
1450- الغدير، ج 2، ص 201 - 203.
1451- همان ، ص 247.
1452- الغدير، ج 2، ص 360؛ فصول المهمة ، ص 249.
1453- فصول المهمة ، ص 251.
1454- اسامى 106 نفر از آنان در كتاب نويد امن و امان ، ص 92 - 95
ياد شده و نيز نام 38 نفر از آنان در كتاب المهدى المنتظر، تاءليف
محمّد آل ياسين ، ص 80 - 82 آمده است .
1455- اثبات الهداة ، ج 7، ص 198 - 206؛ مسند احمد، ج 1، ص 84 و
99، 448 و ج 2، ص 27 و 37.
1456- اعلام الورى ، ص 444؛ اثبات الهداة ، ج 7، ص 53.
1457- اعلام الورى ، ص 443.
1458- نويد امن و امان ، ص 95 و 32 كتاب را نام برده است ؛ مهدى
اهل بيت ، 41 تاءليف از سنى ها و 110 تاءليف از شيعه را ياد كرده است و
در كتاب المهدى المنتظر، ص 21 - 24 اسامى 14 كتاب ذكر شده است .
1459- المهدى المنتظر، ص 21؛ الفهرست شيخ طوسى ، ص 176.
1460- فهرست شيخ طوسى ، ص 284 و 301.
1461- نويد امن و امان ، 90 اسامى هفده نفر از مشايخ و بزرگان اهل
سنت را ذكر مى كند.
1462- المهدى المنتظر، ص 85.
1463- امام مهدى ، ص 66.
1464- دادگستر جهان ، ص 74 - 82.
1465- نجم الثاقب ، باب سوم .
1466- بحارالانوار، ج 101، ص 317 - 328.
1467- غيبت شيخ طوسى ، ص 261 و 262.
1468- كمال الدين ، ج 2، ص 160، حديث 4.
1469- كمال الدين ، ج 2، ص 525؛ بحارالانوار، ج 52، ص 192.
1470- غيبت طوسى ، ص 274؛ اثبات الهداة ، ج 7، ص 424؛ غيبت نعمانى
، ص 257؛ كفاية الموحدين ، ج 2، ص 740؛ روضه كافى ، ص 209 و 210؛
بحارالانوار، ج 52، ص 181 - 278.
1471- اثبات الهداة ، ج 7، ص 399.
1472- اثبات الهداة ، ج 7، ص 398 و 417؛ غيبت نعمانى ، ص 274 -
283؛ غيبت طوسى ، ص 265 - 280؛ وروضه كافى ، ص 310؛ بحارالانوار، ج 52،
ص 186 و 237 - 239؛ كفاية الموحدين ، ج 2، ص 841 و 842.
1473- بحارالانوار، ج 52، ص 192.
1474- كوهستانهاى شمالى قزوين كه يك قسمت آن ديلمان نام دارد.
1475- بحارالانوار، ج 53، ص 15 و 16؛ كفاية الموحّدين ، ج 2، ص 842
و 843.
1476- منتهى الآمال ، فصل هفتم از حالات حضرت .
1477- همان .
1478- همان .
1479- اثبات الهداة ، ج 7، ص 431.
1480- منتهى الآمال ، فصل هفتم از حالات حضرت .
1481- كمال الدين ، ج 2، ص 525؛ بحارالانوار، ج 52، ص 192.
1482- بحارالانوار، ج 52، ص 279 و 283 و 305 - 308 و 310 و 311 و
340 و 346 و 352 و 354 و 360 و 361 و 364 و 367 و 368 و 378؛ و ج 53، ص
12؛ كمال الدين ، ج 2، ص 367 و 368؛ كشف الغمة ، ج 3، ص 360 - 363 و
365؛ ارشاد مفيد، ص 341 - 344؛ غيبت نعمانى ، ص 231 و 233 و 234 و 238
و 243 و 281 و 282؛ غيبت شيخ طوسى ، ص 280 - 286؛ منتخب الاثر، ص 482.
1483- كمال الدين ، ج 2، ص 342.
1484- منتهى الآمال ، فصل ششم از حالات حضرت .
1485- حاج حسن فرشچى تهرانى .
1486- شيخ محمّدحسين غروى .
1487- بحارالانوار، ج 53، ص 299؛ احتجاج ، ج 2، ص 325؛ نوادر
الاخبار، ص 245؛ مكيال المكارم ، ج 1، ص 459؛ كلمة الامام المهدى ، ص
151.
1488- بحارالانوار، ج 53، ص 175؛ احتجاج ، ج 2، ص 323، مكيال
المكارم ، ج 1، ص 44؛ الصحيفة المهدية ، ص 255.
1489- كشف الغمة ، ج 3، ص 458؛ علم اليقين ، ج 2، ص 965؛ مكيال
المكارم ، ج 1، ص 300؛ بحارالانوار، ج 53، ص 181؛ احتجاج ، ج 2، ص 425؛
كمال الدين ، ج 2، ص 458؛ الصحيفة المهدية ، ص 233؛ كلمة الامام المهدى
، ص 151.
1490- بحارالانوار، ج 78، ص 380؛ الحكم الزاهرة ، ج 1، ص 104؛ كشف
الغمة ، ج 3، ص 457؛ علم اليقين ، ج 2، ص 965؛ كمال الدين ، ج 2، ص
458؛ الصحيفة المهدية ، ص 233؛ كلمة الامام المهدى ، ص 225.
1491- مكيال المكارم ، ج 1، ص 245؛ بحارالانوار، ج 53، ص 181؛ كشف
الغمة ، ج 3، ص 457؛ احتجاج ، ج 2، ص 284؛ نوادر الاخبار، ص 241؛ علم
اليقين ، ج 2، ص 965؛ كمال الدين ، ج 2، ص 485؛ الصحيفة المهدية ، ص
233؛ كلمة الامام المهدى ، ص 225.
1492- بحارالانوار، ج 53، ص 178.