1-
مولوى
2-
حديث نبوى
3-
بحار الانوار، ج 1 ص 82.
4-
نهج البلاغه ، ميزان الحكمه ، ج 3 ص 2462.
5-
نهج البلاغه ، ميزان الحكمه ، ج 3 ص 2462.
6-
يا بنى اجعل نفسك ميزانا فيما بينك و بين
غيرك : اى پسرم (در خواسته ها و انتظارات از ديگران ) نفس خود
را ميزان قرار بده (نهج البلاغه ، خطبه 51).
7-
غررالحكم و شرح اصول الكافى ، ج 8، ص 177.
8-
صغرا
9-
كبرا
10- سوره يونس ، آيه 100.
11- غرر الحكم و بحار الانوار، ج 74 ص 158.
12- الكافى ، ج 2، ص 24.
13- عوالى اللثالى ، ج 2 ص 57.
14- مستدرك الوسائل ، ج 11، ص 208.
15- على (عليه السلام ): التفكر يدعو الى
البر و اعمل به ؛ انديشيدن صحيح ، انسان را به سوى نيكى و عمل
به آن دعوت مى كند (بحار الانوار، ج 1، ص 322).
16- disputing
17- بحار الانوار، ج 75، ص 7.
18- ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2462.
19- ايها الناس لا تستو حشوا فى طريق الهدى
لقله اهله .
20- الملك ، آيه 10.
21- قرآن كريم
22- در اينجا اصطلاحا غرب ؛ شامل كليه كشورهاى اروپايى و امريكايى
مى شود.
23- سوره بقره آيه 143.
24- كتاب من لا يحضره الفقيه ، ج 4، ص 19، ح 4971.
25- كتاب من لا يحضره الفقيه ، ص 18، ح 4969
26- الكافى ، ج 5، ص 559.
27- سوره احزاب ، آيه 32.
28- الكافى ، ج 2، ص 648.
29- شيئان لايعرف فضلهما الا من فقدهما:
الشباب و العافيه ؛
دو چيز است كه اهميت آن فهميده نمى شود مگر هنگامى كه آنها از دست
بروند: جوانى و سلامتى (غرر الحكم ، 764).
30- به دنبال شيطان گام برنداريد او دشمن شما است .(انعام 2 آيه
168)
31- دار بالبلاء محفوفه و بالغدر معروفه ...(نهج البلاغه ، خطبه
226)
32- غرض الاسقام (نهج البلاغه ، نامه 31)
33- رميه المصائب (نهج البلاغه ، نامه 31).
34- و نصب الافات (نهج البلاغه ، نامه 31).
35- التقى رئيس الاخلاق (نهج البلاغه ، حكمت 410).
36- اعراف 7 آيه 17: ثم لا تينهم من بين
اءيديهم و من خلفهم و عن اءيمانهم و عن شمائلهم .
37- اسراء 17 آيه 64: و استفزز من استطعت
منهم بصورتك و اجلب عليهم بخيلك و رجلك .
38- سوره 7 آيه 27: انه يريكم هو و قبيله من
حيث لاترونهم . ظاهرا خود شيطان نه تنها نامحسوس است ، بلكه
حمله ها و ضربه هايش نيز نامحسوس است . بايد دانست كه همان وسوسه ها و
شك ها و انديشه هاى ناروا و خيال هاى بد بر دل آدمى وارد مى سازد، به
طورى كه يك لحظه از آدمى غافل نمى شود.
39- اعراف 7 آيه 506: و اما ينز عنك من
الشيطان نزغ فاستغذ بالله انه سميع عليم .
40- مومنون 23 آيه 97: و قل رب اعوذ بك من
عمزت الشياطين و اغوذ بك رب ان يحضرون .
41- درباره اسلحه و ابزار و وسايل مقابله با دشمن از خاتم النبياء
محمد مصطفى نقل شده است : قال رسول الله (صلى
الله عليه و آله ) لا صحابه الا اخبركم بشى ء ان انتم فعلتموه تباعد
الشيطان منكم كما تباعد المشرق من المغرب قالوا بلى قال (صلى الله عليه
و آله ): الصوم يسود وجهه و الصدقه تكسر ظهره و الاستغفار تقطع و تينه
و الحب فى الله و الموازره على الصالح يقطعان دايره . (سفينه
البحار، جلد 2، ص 64).
42- ص 38 آيه 82: قال فبعزتك لا غوينهم
اجمعين الا عبادك منهم المخلصين ؛ به عظمت و جلالت همه را گمراه
مى كنم ، مگر بندگان مخلصت را.
43- اعراف 7 آيه 27: انه يراكم هم و قبيله
من حيث لا ترونهم .
44- قال (عليه السلام ): يا كميل ، ما من
حركه الا و انت محتاج فيها الى معرفه (تحف العقول ، ص 171).
45- بطن المرء عدوه ؛ شكم انسان دشمنش است . (غرر الحكم ، 4424).
46- عدى عدوك نفسك التى بين جنبيك
(تنبيه الخواطر، ج 1، ص 259، به نقل از ميزان الحكمه ).
47- يوسف 12 آيه 53.
48- يكى از راه هايى كه شيطان در انسان نفوذ مى كند از طريق خيال و
خاطره است و خاطره هايى كه در شبانه روز به دل آدمى راه پيدا مى كند و
تبديل به شوق و اراده و منجر به عمل مى شود و آن سه قسم است :
1- قسم اول ، آنچه براى انسان آشكار است ، كه ((رحمانى
)) است ؛ مثل اين كه موقع نماز بر دلش مى گذرد
كه اول وقت نماز بخوان يا انفاق بكن يا صله رحم انجام بده يا نياز
برادر مسلمانت را برآورده ساز و تمام كارهاى خيرى كه به دل انسان خطور
مى كند.
2- قسم دوم ، ضد اولى است ؛ يعنى هرچه مورد نهى عقل و دين است همه
كارهاى بد كه موجب ضرر به خود يا ديگرى است ، به طور كلى هر خاطره اى
كه نتيجه اش بريدگى از خدا و اضطراب و شك و ترديد در مورد دين و آخرت
باد، قطعا ((شيطانى ))
است .
3- قسم سوم ، خاطره هايى كه مبهم است و شيطانى بودن آن نياز به فكر و
دقت زيادى دارد و يا گاهى پس از واقع شدن در مهلكه شيطانى بودن آن
آشكار مى شود. تمام سرگرمى ها، مثل سرگرمى انسان در حال نماز تا از فيض
حضور قلب محروم شود و تمام سرگرمى ها و خيال هايى كه به نوعى در مرحله
اول آن مباح است ، ولى نتيجه اش غفلت و نسيان ياد خداست . خاطره هاى غم
انگيزى ترس و هراسى كه روزى از آينده و گذشته به طورى كه انسان از قضاى
الهى ناراضى مى شود و با دل بستن به اسباب دنيوى و غفلت از مسبب
الاسباب اصلى همه اينها، ياءس و نوميدى و... خاطره هاى شيطانى است ،
ولى مبهم .
49- ان الشيطان يجرى فى ابن آدم مجرى الدم ؛
شيطان مانند خون در اجزاى بدن فرزند آدم در حركت است .