(1) - كافى
ج 1 ، ص 493 ، ارشاد مفيد .
(2) -
سفينة البحار ج 2 ، ص 310 .
(3) - جنات
الخلود علامه مجلسى ص 7 .
(4) -
مناقب ابن شهر آشوب ، ج 4 ، ص 394 .
(5) -
انوار البهيه ص 125 ، كافى ، ج 1 ، ص 321 ، ارشاد مفيد 299 .
(6) - عيون
اخبار الرضا ج 2 ،ص 216 .
(7) - عيون
اخبار الرضا ج 2 ، ص 340 .
(8) - كافى
، ج 1 ، ص 321 ، ارشاد مفيد ص 298 .
(9) - كافى
، ج 1 ، ص 322 ، ارشاد مفيد ص 299 .
(10) -
كفاية الاثر ص 324 ، بحار ج 50 ، ص 35 .
(11) -
ارشاد مفيد ص 306 .
(12) -
كافى ج 1 ، ص 322 .
(13) -
بحار ج 50 ، ص 100 ، عيون المعجزات ص 113 .
(14) -
دلائل الأمامة ص 212 ، بحار ج 50 ، ص 59 .
(15) -
عيون المعجزات ص 109 .
(16) -
بحار ج 50 ، ص 43 ، خرائج راوندى ص 237 .
(17) -
بحار ج 50 ، ص 44 به نقل از خرائج راوندى .
(18) -
خرائج راوندى ص 237 ،بحار ج 50 ، ص 44 .
(19) - به
نور الابصار شبلنجى ص 179 واحقاق الحق ج 12 ، ص 424 ، وكافى ج 1 ، ص 497 وارشاد
مفيد ص 304 و مناقب ج 4 ، ص 390 مراجعه شود .
(20) -
اعلام الورى ص 334
(21) -
بحار ج 50 ، ص 47 به نقل از خرائج راوندى .
(22) -
ارشاد مفيد ص 304 ، اعلام الورى ص 332 ، احقاق الحق ج 12 ، ص 427 ، الفصولالمهمه ص
289
(23) -
منتهى الأمال ص 67 ، عيون اخبار الرضا ج 2 ، ص 247 ، بحار ج 49 ، ص 303 .
(24) - ابن
ابى داود يكى از قضاة بلند پايه بغداد در عهد مأمون و معتصم وواثق و متوكل بود.
(25) -
سوره ى مائده ، آيه 5 .
(26) -
سوره ى فوق ، آيه فوق .
(27) -
مقصود چهار انگشت است زيرا انگشت بزرگ - شست - نبايد بريده شود .
(28) -
سوره ى جن ، آيه 18 .
(29) -
تفسير عياشى ج 1 ، ص 319 ، بحار ج 50 ، ص 5 .
(30) -
ظهار: پيش از اسلام در عهد جاهليت طلاق حساب مى شد و موجب حرمت ابدى مى گشت حكم آن
دراسلام تغيير يافت و فقط موجب حرمت و كفاره شد . ظهار : آنست كه مرد به زن خود
،بگويد تو به من يا نسبت به من چون پشت مادرم يا خواهرم يا دخترم هستى . و در
اينصورت بايد كفارهء ظهار بدهد تا همسرش بر او مجددا حلال شود . تفصيل اين مسأله را
دررسالههاى عمليه ملاحظه فرمائيد .
(31) -
ارشاد مفيد ص 299 ، تفسيرقمى ص 169 ، احتجاج طبرسى ص 245 ، بحار ج 50 ، ص 74 - 78
با تلخيص .
(32) -
كافى ج 1 ، ص 494 ، بحار ج 50 ، ص 60 .
(33) -
تاريخ يعقوبى ج 2 ، ص 454 .
(34) -
خرائج راوندى ص 208 ، بحار ج 50 ، ص 48 .
(35) -
سيرة الائمة الاثنى عشر ج 2 ، ص 445 ، به نقل از ارشاد مفيد .
(36) -
اصول كافى ج1 ، ص 320 ، چاپ غفارى .
(37) -
كافى باب الحجة ص 332 .
(38) -
بحار الانوار نقلاز ناسخ التواريخ ج 1 ، ص 17 ، امام جواد ( ع ) .
(39) -
الكافى بابالحجة .
(40) -
مسعودى ، مروج الذهب ، ج 4 ، ص 19 .
(41) - در
اين بارهبه كتاب كارنامهء علمى اسلام ، تاريخ فرهنگ اسلام تأليف زين العابدين
قربانى وزيربناى تمدن و علوم اسلامى تأليف نگارنده از انتشارات دفتر نشر نويد اسلام
مراجعهگردد .
(42) -
مروج الذهب ج 4 ، ص 7 .
(43) -
همان منبع ص 5 ، چاپسعادت مصر .
(44) -
مسعودى مروج الذهب ج 4 ، ص 23 .
(45) -
مروج الذهب ج 4 ، ص 42 - 45 ، چاپ سعادت مصر .
(46) -
مروجالذهب ج 4 ، ص 47 .
(47) -
مروج الذهب ج 4 ، ص 63 .
(48) -
علامهءطباطبايى خلاصهء تعاليم اسلام ص 126 .
(49) -
ناسخ التواريخ ج 3 ، ص34 .
(50) -
مروج الذهب مسعودى ج 4 ، ص 30 .
(51) -
ناسخ التواريخ ج 1 ، ص 313 .
(52) -
مروج الذهب مسعودى ج 4 ، وناسخ التواريخ ج 1 ، ص313 .
(53) -
اعيان الشيعه ، سيرة الائمه الاثنى عشر ، ج 2، ص 443 .
(54) -
كافى ج 1 ، ص 494
(55) -
كافى ج 1 ، ص 497 ، روايت 11 .
(56) -
سيرة الائمة الاثنى عشر ص 444 .
(57) -
كافى ج 1 ، ص 493 ، احقاق الحق 21 و منابعمتعدد ديگر .
(58) -
عبارت عربى نبقه است و آن درخت سدر مى باشد كه ميوه اى نظيرعناب دارد .
(59) - در
نقل كافى آمده كه گويد : اعمال حج را با اوبه جاى آورد .
(60) -
عيون اخبار الرضا ، ج 2 ، ص 8 .
(61) -
كافى ج 5 ، ص 111 ، كتاب المعيشةباب عمل السلطان وجوائزهم .
(62) - يكى
از عوامل حكومت عباسى .
(63) -
رجال كشى ص 509 ، عدد 506 .
(64) -
اصول كافى ج 1 ، ص 353 كتابالحجة .
(65) -
بحار ج 50 ، ص 55 .
(66) -
آثار الجاحظ ص 235 .
(67) -
تذكرة الخواص ص 9 - 358 .
(68) - نور
الأبصار في مناقب آل النبى المختار ، ص 177 .
(69) -
الفصول المهمة ص 265 و 266 .
(70) -
الفصول المهمة ص 265 و 266 .
(71) -
وسيلة الخادم الى المخدوم ، فضل الله روزبهان خنجى اصفهانى ، ص 249 - 254 .
(72) -
الصواعق المحرقه ، احمد بن حجر هيثمى ، ص 204 .
(73) -
همان كتاب ، ص 205 .
(74) -
روضات الجنان كربلايى حسين ج 2 ، ص 279 - 382.
(75) -
كتاب تذكرة الخواص ص 368 ، چاپ نجف .
(76) -
الفصول المهمه ص448 ، ط الغرى .
(77) -
منهاج السنة ص 127 .
(78) -
ائمة الهدى ، ص 165 ، چاپ قاهره .
(79) -
مروج الذهب ج 4 ، ص
21 .
(80) -
چهارفرسخ از اطراف شهر مكه داخل در محيط حرم است ، كه از نظر مسائل حج حريم كعبه
محسوبمى گردد .
(81) -
حلية الابرار بحرانى ص 404 .
(82) - هر
كدام از اين فروع مسائلى در بردارد كه در فقه به صورت مبسوط بيان شده است .طالبين
تفسير مى توانند به منابع اصلى فقه و مناسك حج فقهاى اسلام مراجعه نمايند .
(83) -
ظهار : نوعى قهر كردن شوهر از زن است كه با اين لفظ به اواعلام ناآشتى مى كند تو بر
من مانند پشت مادر من هستى يا تو به جاى خواهر منهستى يعنى به تو به چشم مادر و
خواهرى نگاه مى كنم در صورتى كه اين گفتار در حضوردو شاهد عادل باشد و حائز شرايطى
باشد كه در فقه بحث شده است زن حرام مى شود : ازشرائطى كه در ظهار گفته شده است اين
است كه علاوه بر مكلف و مختار و صاحب تصميم جدىبودن مرد ، زن در طهرى كه نزديكى
صورت نگرفته باشد واقع گردد و شرائط طلاق در اوجمع باشد و قصد آزار و لجاجت در ميان
نباشد . با ظهار زن بر مرد حرام مى گردد مگرآنكه كفاره بپردازد . كفاره ظهار آزادى
يك برده است . براى تفصيل بيشتر به كتابهاىتبصرة المتعلمين ج 2 ، ص 58 ، كتاب شرح
لمعه و كتاب اسلام و آراء و عقائدبشرى مراجعه گردد .
(84) -
ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به نفسه .
(85) - و
نحن اقرب اليه من حبل الوريد.
(86) -
ناسخ التواريخ ج 1 ، ص 255 ، چاپ اسلاميه .
(87) -
حليةالابرار ج 2 ، ص 400 و منابع ديگر .
(88) -
بحار الانوار ج 50 ، ص100
.
(89) -
كافى ج 1 ، ص 548 .
(90) -
حلية الابرار ج 2 ، ص 408 .
(91) -
الشيعه في الميزان استادمغنيه ص 245 ، ناسخ التواريخ ج 1 ، ص 207 ، زندگانى امام
جواد ( ع ) و منابع متعددديگر . البته اين داستان به صورت ديگرى در فصول پيشين گذشت
.
(92) -
رجال شيخ طوسى ص 142 - 342 .
(93) -
رجال شيخ طوسى ص 397 - 409 .
(94) -
محدث قمى الكنى والالقاب ج 1 ، ص 424 .
(95) - شيخ
طوسى غيبت ص 225 ، بحار ج 50 ، ص105
(96) - آية
الله خويى ، معجم رجال الحديث ج 2 ، ص 237 ، رجالكشى 558 .
(97) -
رجال كشى ص 503 .
(98) -
منتهى الامال زندگانى امام رضا ( ع ) ص 85 .
(99) -
رجال كشى ص 595 .
(100) -
رجال نجاشى ص 254 .
(101) -
رجال نجاشى ص 255.
(102) -
رجال نجاشى ص 255 .
(103) -
قبر او در فيد كه محلى است در راه مكه مى باشد .( به تحفة الأحباب محدث قمى ص 317
مراجعه شود )
(104) -
رجال كشى ص 564 .
(105) -
رجال كشى ص 245 و 564 .
(106) -
معجم رجال الحديث ، ج 21 ، ص 41 ، كد معرفى13946 .
(107) -
معجم رجال الحديث ، ج 21 ، ص 248 ، كد معرفى 14561 .
(108) -
معجم رجالالحديث ، ج 21 ، ص 226 ، كد معرفى 14492 .
(109) -
معجم رجال الحديث ، ج 21 ، ص 186 ،كد معرفى
14366 .
(110) -
معجم رجال الحديث ، ج 21 ، ص 161 ، كد معرفى 14285 .
(111) -
معجم رجال الحديث ، ج 21 ، ص 92 ، كد معرفى 14022 .
(112) -
معجم رجال الحديث ، ج 21 ، ص 16، كد معرفى 13893 .
(113) -
معجم رجال الحديث ، ج 22 ، ص 46 ، كد معرفى 15164 .
(114) -
معجم رجال الحديث ، ج 23 ، ص 121 ، كد معرفى 15388 .
(115) -
معجم رجال الحديث ، ج 23 ،ص 49 ، كد معرفى 14811 .
(116) -
معجم رجال الحديث ، ج 19 ، ص 42 ، كد معرفى 12765 .
(117) -
معجم رجال الحديث ، ج 19 ، ص 72 ، كد معرفى 12836 .
(118) -
معجمرجال الحديث ، ج 23 ، ص 187 ، كد معرفى 156121 .
(119) -
معجم رجال الحديث ، ج 23 ، ص191 ، كد معرفى 15631 .
(120) -
منتهى الأمال باب يازدهم ، فصل هفتم.
(121) - او
همان سيد جليل القدر مدفون شهر رى ، عبد العظيم بن عبد الله بن على بنالحسين بن
زيدبن الحسن بن على بن أبى طالب ( ع ) است .
(122) -
إكمال الدين ، ص 377 و 378 ، باب 36 .
(123) -
كافىج 1 ، ص 278 .
(124) -
كافىج 1 ، ص 278 .
(125) -
سورهء مريم ، آيهء 30 .
(126) -
سورهء مريم ، آيهء 30
(127) -
كافى ج 1، ص 321 ، ارشاد ص 298 .
(128) -
ناسخ التواريخ ج 3 ، ص 34 .
(129) -
القيامة آيهء 23 .
(130) -
انعام آيهء 103.
(131) -
صحيح بخارى ج 9 ، ص 156 ، صحيح مسلم ج 8 ، ص 216 .
(132) -
المطففين آيه 15 .
(133) -
ولقد خلقنا الأنسان ونعلم ما توسوس به نفسه .
(134) -
سورهء ق آيه16 .
(135) -
سوره نور آيه 33 .
(136) -
سوره احزاب آيه 7 .
(137) -
سوره حج آيه 75 .
(138) -
سوره انفال آيه 33 .
(139) -
معادنالحكمه في مكاتيب الائمة ج 2 ، ص 201 - 203 ، نقلا عن الأحتجاج ص 247 ، چاپ
نجف .
(140) -
سوره اعرافآيه 99 .
(141) -
سوره يس آيه 60 .
(142) -
عبارت عربى كرسوع است درلغت آمده : الكرسوع : طرف الزندالذى يلى الخنصر .
(143) -
زرقانبر وزن عثمان لقب ابوجعفر زيات محدث است .
(144) -
عيوناخبار الرضا ج 2 ، ص 245 بحار الانوار ج 50 ، ص 52 وج 49 ، ص 300 .
(145) -
نور الابصار ، ص 220 .
(146) -
الفصول المهمة ، ص 255 .
(147) -
الفصول المهمة ، ص 257 .
(148) -
تحف العقول ، ص 339 .
(149) -
تحفالعقول ، ص 329 .
(150) -
بحار الانوار ج 17 ، ص 214 .
(151) -
بحارالانوار ج 17 ، ص 101 .
(152) -
بحار الانوار ج 17 ، ص 101 .
(153) -
سفينة البحار ص 727 .
(154) -
بحار ج 1 ، ص 67 .
(155) -
الفصول المهمه ص 256 .
(156) -
الفصول المهمه ، ص 256 .
(157) -
الفصول المهمه ص 256 .
(158) -
احقاق الحق ج 12 ، ص 439 ، چاپ اسلاميه .
(159) -
احقاق الحق ، ج 12 ، ص 439 .
(160) -
وسائل الشيعه ، باب جهاد النفس .
(161) -
كشف الغمه ج 3 ، ص 161 ، چاپ دار الأضواء بيروت .
(162) -
كشف الغمه ج 3 ، ص 161 ، چاپ دار الأضواء بيروت .
(163) -
رجال كشى ص 16 به نقل از استاد محمد رضا حكيمى كتاب امام در عينيت جامعه ص 80- 81 .
(164) -
فقيه ج 2 ، ص 583 ، باب ثواب زيارة النبي والائمة .
(165) -
تحف العقول ص 456 ، باب ماورى عن الجود ( ع ) .
(166) -
بحار ج 75 ، ص 364 و 365 .
(167) -
معادن الحكمه ج 2 ، ص 200 ، نامهء 153 به نقل از تحف العقول ص 456 . ص 48
(168) -
اعيان الشيعه ج 4 ، ص 249 ، مقتبس الأثر 14 - 18 به نقل از أئمتنا ج 2 ، ص 194
(169) -
مهج الدعوات ص 59 .
(170) -
مهج الدعوات ص 59 .
(171) -
مهج الدعوات ص 60 .
(172) -
التوحيد
(173) -
معادن الحكمه ج 2 ، ص 196 به نقل از كافى ج 5 ، ص 347 ، تهذيب ج 7 ص 396 ،وسائل
الشيعه ج 14 ، ص 51 ، بحار الانوار ج 103 ، ص 373 .
(174) -
معادن الحكمه ج 2 ، ص 200 به نقل از مجموعهء ورآم ج 1 ، ص 17 ، كشى ص 559 ،بحار
الانوار ج 78 ، ص 359 .
(175) -
مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ، ص 384 .
(176) -
بحار الانوار ج 50 ، ص 38 .
(177) -
همان ص 48 .
(178) -
همان ص 45 .
(179) -
همان ص 6 .
(180) -
(در منبع اصلی موجود نبود) .
(181) -
(در منبع اصلی موجود نبود) .
(182) -
كافى ج 1 ، ص 323 .
(183) -
ارشاد مفيد ص 307 .
(184) -
مسعودى ، مروج الذهب ج 4 ، ص 52 ، چاپ مصر .
(185) -
بحار الانوار ، ج 50 ، ص 17 .
(186) -
كشف الغمه في معرفة الأئمة ، عبد الله على بن عيسى اربلى ، ج 3 ، ص 163 ،
چاپدارالاضواء بيروت .
(187) - به
ارشاد مفيد ص 307 واعلام الورى ص 338 وبحار ج 50 ، ص 6 ومنتهى الامال ج 2 ،ص 234
مراجعه شود .
(188) -
(در منبع اصلی موجود نبود) .