چهل مثل از قرآن

حسين حقيقت جو

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - موسوعة العتبات المقدسه، ج8، قسم کربلا، ص 9
(2) - موسوعة العتبات المقدسه، ج8، قسم کربلا، ص 9
(3) - مدينة الحسين (ع)، ص 1
(4) - همان، ص 1
(5) - نهضة الحسين (ع)، ص66
(6) - همان
(7) - ديوان السيد الحميري، ص 58
(8) - ديوان الشريف الرضي، ج 1، ص 44
(9) - بحارالانوار، ج 44، ص 366
(10) - شهر حسين (ع)، ص 12
(11) - بعضي «شفيه» نقل کرده‌اند، بنگريد: تراث کربلا، ص 20
(12) - تراث کربلا، صص 21 ـ 19
(13) - شهر حسين (ع)، ص7
(14) - بر خلاف ذهنيّت رايجي که ما ايرانيان از کوفه داريم و با بعضي شعارها و ضرب المثل‌هايي از قبيل «الکوفي لايوفي» و... که آن را هميشه ابراز مي‌کنيم،‌ کوفه پايگاه حکومت عدل مولا علي (ع) و نخستين حوزة علميّة شيعه و مرکز بسياري از قيام‌هاي بزرگ شيعي بوده است.
(15) - پيام عاشورا، ص 51، به نقل از وقايع الأيام خياباني، جلد محرّم و نيز منتخب طريحي.
(16) - اشاره به حديث بسيار معروفي است که پيامبر (ص) مي فرمود: «حسينٌ مِنّي و أَنَا مِنْ حُسَين».
(17) - سيرتنا و سنّتنا، ص 53، و نيز الارشاد للشيخ المفيد، ص 250
(18) - سيرتنا و سنّتنا، ص 58
(19) - سيرتنا و سنّتنا، صص 62 ـ 61
(20) - همان، ص 62
(21) - سيرتنا و سنّتنا، صص 75 ـ 66، و نيز الارشاد للشيخ المفيد، ص 251
(22) - متن حديث چنين است: «وَ يَقُول هذا ... مصارع عشاق شهداء لا يسبقهم من کان قبلهم و لا يلحقهم من بعدهم» / بنگريد: سفينة البحار، ج 2، ص 197
(23) - شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج 4 ، ص 169، به نقل از وقعة صفين، نصر بن مزاحم؛ «... واهاً لک أيّتها التربة ليحشرنّ منک قوم يدخلون الجنّة بغير حساب».
(24) - اشاره به سخن مولا علي (ع) است که در خطبه اوّل نهج البلاغه مي‌فرمايد: «ليثيروا لهم دفائن العقول».
(25) - «قال رسول الله (ص) : انّ‌ الحسين مصباح الهدي و سفينة النجاة» ر.ک: منتخب طريحي، ص 203
(26) - مثيرالأحزان، ص 25
(27) - بلاغة الحسين، صص 144 و 157 و...
(28) - رسالة الحسين، ش دوم، صص 74 ـ 54
(29) - بررسي تاريخ عاشورا، مرحوم دكتر آيتي، ص 244 به بعد، چاپ دوم، 1347ش
(30) - بلاغة الحسين، ص 169
(31) - حماسه عاشورا به بيان حضرت مهدي (ع)، ص 48
(32) - (ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ)مائده: 53
(33) - الملل و النحل، ج6، ص 458، و نيز دائرة المعارف تشيّع، ج2، ص552
(34) - تاريخ من دفن في العراق من الصحابه، ص 54 و نيز دائرة المعارف تشيّع، ج 2، ص 552
(35) - حماسه‌سازان کربلا، ص 165
(36) - تاريخ من دفن في العراق من الصحابه، ص 295
(37) - احزاب : 23
(38) - مقتل الحسين (ع)، عبدالرزاق مقرّم، ص 241،‌ و نيز تاريخ من دفن في العراق من الصحابه، ص 244
(39) - از ديار حبيب، ص 3، با تلخيص.
(40) - «بعثت، غدير، عاشورا، مهدي»، استاد محمدرضا حکيمي، ص 159، چاپ اوّل، 1356ش.
(41) - آنجا که حق پيروز است، پرويز خرسند، ص 150،‌ چاپ هشتم، 1371ش. با تلخيص زياد و تصرّفي مختصر.
(42) - مقتل مقرّم، ص 307
(43) - مقتل الحسين (ع)، مقرّم، ص 308 به نقل از كامل الزيارات
(44) - مقتل الحسين، مقرّم، ص 319، به نقل از اثبات الوصيّة مسعودي، ص 173
(45) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، ص 74، و نيز مدينة الحسين، جزو دوم، صص 73 ـ 72
(46) - توبه: 32
(47) - تاريخ گزيده، ص 322
(48) - دائرة المعارف تشيع، ج1، ص75، با تصرّفي اندک.
(49) - براي آگاهي بيشتر از اين فهرست، مراجعه شود به کتاب تاريخ کربلا، نوشتة دکتر عبدالجواد کليددار.
(50) - تتمة المنتهي، شيخ عباس قمي، ص 360
(51) - شهر حسين (ع)، ص 265، به نقل از ريحانة الأدب.
(52) - دائرة المعارف تشيّع، ج1، ص76؛ شهر حسين (ع)، صص 286 و 460؛ تاريخ کربلا، ص 186 و نيز ص 240 تا 250
(53) - شاه اسماعيل اوّل (930ـ892) علاوه بر اين که بنيان‌گذار سلسلة صفويه و يکي از سلاطين مقتدر و مبارز و محترم شيعي است،‌ شاعر زبردستي نيز هست. وي در شعر «خطايي» تخلّص مي‌کرد. از او دو اثر به نام‌هاي «ده نامه»‌ که در 1400 بيت سروده شده و ديوان اشعار ترکي او تحت عنوان «شاه اسماعيل خطايي شعرلري» به ترتيب در سال 1948م. چاپ باکو و سال 1966م. از طرف آکادمي علوم آذربايجان، چاپ و منتشر شده است. يکي از نويسندگان معروف معاصر از شاه اسماعيل صفوي چنين ياد مي‌کند:
«شيخ اسماعيل صفوي ـ که به نظر من از بهترين مصاديق عرفان ستيهنده است ـ با شعر به آن خوبي، خط ثلث به آن خوبي، طهارت،‌ ديانت، جوانمردي و پاکي و در صف اوّل تمام نبردها قرار داشتن، به اخلاص مريدانش سبب شد ما يک انقلاب عظيم شيعي داشته باشيم. يکي از درخشان‌ترين دوره‌هاي تاريخ ما عصر صفويه است که با تشيّع سرخ علوي شروع مي‌شود، بهترين معماري را در اين دوره داشتيم، بزرگترين فلاسفة ما در اين عصر ظهور کردند. بزرگترين نقاشان، خوشنويسان،‌ کاشيکاري‌ها و در حد خودش شعر شيعه جرأت ظهور و بروز مي‌کند و ... بنگريد: کيهان فرهنگي،‌ ويژة انديشه،‌ ادبيّات و هنر انقلاب، بهمن ماه 71 ش. صص 107 ـ 106
(54) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، ص 76
(55) - تاريخ کربلا، ص 236، 235
(56) - شهر حسين (ع)، ص 366، به نقل از مدينة الحسين (ع)، سلسلة سوّم،ص 128
(57) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، ص 76
(58) - دائرة المعارف تشيع، ج 1، ص 189
(59) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، صص 77 ـ 76، با اندکي تصرّف جزيي.
(60) - همان، ج 2، صص660، 662 و 665
(61) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، ص67
(62) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، صص 44 ـ 43
(63) - دائرة المعارف تشيّع، ج 3، ص 363
(64) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، ص 103، با اندکي تصرّف
(65) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، ص 105
(66) - همان، ص 104
(67) - تراث کربلا، ص 106
(68) - دائرة المعارف تشيّع، ج 3، ص345، با اندکي تصرّف.
(69) - تراث کربلا، ص 113، 111
(70) - دائرة المعارف تشيّع، ج 1، ص 65، با تلخيص.
(71) - دائرة المعارف تشيع، ج 1، ص 358 و 65
(72) - همان، ص 128
(73) - تراث کربلا، ص 129
(74) - همان، ص 130، 129
(75) - تراث كربلا
(76) - همان، ص 130
(77) - همان، ص 131
(78) - دائرة المعارف تشيّع، ج1، ص 99، با تلخيص و تصرّف.
(79) - همان، ص 101
(80) - براي آگاهي از تاريخ بقعه و عکس العملي که مسلمانان در برابر جسارت حکام عراق از خود نشان دادند، ن.ک. به: دائرة المعارف تشيّع، ج3، ص 305؛ تاريخ کربلا، صص 274 ـ 268
(81) - دائرة المعارف تشيّع، ج3، ص 310
(82) - همان، ص 380، با تلخيص زياد.
(83) - دائرة المعارف تشيّع، ج 3، ص 362
(84) - همان، ص 363، با تلخيص زياد.
(85) - همان، ص 370
(86) - دائرة المعارف تشيّع، ج 3، ص 326 و نيز ص 182، 181، 180
(87) - همان، ص 349 و 520
(88) - دائرة المعارف تشيّع، ج3، ص 351
(89) - همان، ص 352
(90) - همان، ص 374، با تلخيص و تصرّف.
(91) - العراق الواقع و آفاق المستقبل، دکتر وليد حلّي، ص 149
(92) - العراق الواقع و آفاق المستقبل، ص 172، با تلخيص.
(93) - بحارالأنوار، ج 45، ص 118
(94) - همان، صص 108 و 113
(95) - عرفان و حماسه، ص 234، به نقل از امالي صدوق، مجلس سي‌ام؛ تاريخ طبرُ، ج 6، ص 240؛ نفس المهموم، ص 231
(96) - مقتل الحسين (ع)، مقرّم، ص 307
(97) - امامان شيعه و جنبش‌هاي مکتبي، ص 67 و نيز شهر حسين (ع)، ص 149
(98) - شهر حسين (ع)، ص 183
(99) - مروج الذهب، ج 3 ، ص 439
(100) - امامان شيعه و جنبش‌هاي مکتبي، ص 255، با اندکي تصرّف.
(101) - شهر حسين (ع)، ص 200 با تلخيص بسيار.
(102) - دائرة المعارف تشيّع، ج 2، ص 577
(103) - همان
(104) - بيدارگران اقاليم قبله، صص 117 و 116، به نقل از الاعلام، ج6، صص 289 ـ 288
(105) - بيدارگران اقاليم قبله، ص 119، به نقل از نقباء البشر، ج 1،ص 263 به بعد
(106) - كهف: 21
(107) - اهل البيت، العدد الاوّل، ص 61، به نقل از الغدير، ج 5، ص 109 به بعد.
(108) - همان، به نقل از کامل الزيارات و ثواب الأعمال شيخ صدوق؛ بحارالأنوار، ج 98، ص 74
(109) - اهل البيت، العدد الاوّل، ص 61، نقل از کامل الزيارات.
(110) - مجموعه نفيسه، کتاب المستجاد، علاّمه حسن بن مطهّر حلّي، ص 404
(111) - الارشاد للشيخ المفيد، ص 252
(112) - همان
(113) - مجموعه نفيسه، ص 404
(114) - بحارالأنوار، ج 101، ص 10، چاپ اسلاميّه.
(115) - مجموعه نفيسه، کتاب مسارّ الشيعه، شيخ مفيد، ص 61
(116) - پيام انقلاب، 156 و 157، سلسله مقالات پژوهشگر توانمند، آقاي جواد محدّثي، با عنوان مکتب زيارت.
(117) - ر.ک. به: سيرتنا و سنّتنا، اثر علاّمة اميني.
(118) - الاستشفاء، ص 56،‌ به نقل از مصباح شيخ.
(119) - كامل الزّيارات، ص 275
(120) - الاستشفاء، ص 28، 113، به نقل از عيون الاخبار و وسائل الشيعه.
(121) - اسراء: 44
(122) - «العلم أصل کلّ خير و الجهل أصل کلّ شرّ» ر.ک. به: غررالحکم و دررالکلم آمدي.
(123) - مفاتيح الجنان، فقره‌اي از زيارت اربعين، به نقل از حضرت امام صادق (ع).‌
(124) - ن.ک. به: کتاب پر ارزش «تأسيس الشيعه لعلوم الاسلام».