(1) -
مصباح المتهجد شيخ طوسى ص 557
(2) -
امام صادق (عليه السلام) در باره «ام عبد الله »فرمود از زنهاى با ايمان و
پرهيزكار و نيكو كار بود... تواريخ النبى و الآل تسترى ص 47
(3) -
امالى شيخ صدوق ص 211 چاپ سنگى
(4) -
علل الشرايع شيخ صدوق ج 1 ص 222 چاپ قم
(5) -
ارشاد شيخ مفيد ص 246 چاپ آخوندى
(6) -
ارشاد شيخ مفيد ص 246 چاپ آخوندى
(7) -
مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 329 چاپ نجف
(8) -
بحار الانوار ج 46 ص 243 به نقل از خرائج راوندى.
(9) -
بحار الانوار ج 46 ص 243 به نقل از خرائج رواندى
(10) -
بحار الانوار ج 46 ص 247 به نقل از خرائج رواندى
( 11) -
تعقيب:دعاها و ذكرهايى است كه بدون فاصله پس از نماز مى خوانند.
(12) -
امالى شيخ طوسى ص 261 چاپ سنگى با اختصار
(13) -
ارشاد مفيد چاپ آخوندى ص 247
(14) -
سوره ى مائده آيه ى 3
(15) -
سوره ى القيامه آيه ى 16
(16) -
سوره ى الحاقه آيه ى 12
(17) -
سوره نحل آيه ى 89
(18) -
سوره ى يس آيه ى 12
(19) -
سوره ى انعام آيه ى 38
(20) -
دلائل الامامة طبرى شيعى ص 104) -
106 چاپ دوم نجف.با اختصار و نقل به معنى در
پاره اى از جملات
(21) -
سوره بقره آيه ى 187
(22) -
سوره ى انعام آيه ى 124
(23) -
مستفاد از كافى ج 8 ص 349.
(24) -
برخى از دانشمندان اين موضوع را به امام سجاد عليه السلام نسبت داده اند و برخى
ديگر گفته اند امام باقر (عليه السلام) به دستور امام سجاد عليه السلام اين پيشنهاد
را كرده است.براى اطلاع بيشتر به كتاب العقد المنير ج 1 مراجعه شود
(25) -
قيصر با اين مقدمه مى خواست تعصب عبد الملك را بر انگيزد تا براى تصويب كار
خلفاى گذشته از منع كاغذ رومى دست باز دارد.
(26) -
امام عليه السلام فرمود:سه نوع سكه ضرب شود،نوع اول هر درهم يك مثقال و ده درهم
آن 10 مثقال،و نوع دوم هر ده درهم 6 مثقال و نوع سوم هر ده درهم 5 مثقال باشد بدين
ترتيب هر سى درهم از سه نوع 21 مثقال مى شد و اين برابر با سكه هاى رومى بود و
مسلمانان موظف بودند سى درهم رومى كه 21 مثقال بود بياورند و سى درهم جديد بگيرند.
(27) -
«المحاسن و المساوى بيهقى »ج 2 ص 232) -
236 چاپ مصر) -
«حيوة الحيوان دميرى »چاپ
سنگى ص 24با اختصار و نقل به معنى در پاره اى از جملات.-
توجه:در اين داستان خوانديم كه سكه هاى اسلامى در زمان امام باقر (عليه السلام) به
صلاح ديد آن بزرگوار ساخته و رائج شده است و اين مطلب با آنچه در برخى از كتابها
آمده است كه در زمان حضرت على (عليه السلام) در بصره به دستور آن حضرت سكه هاى
اسلامى زده شده و آن حضرت پايه گذار آن بوده منافاتى ندارد زيرا منظور اين است كه
آغاز سكه زدن در زمان حضرت على عليه السلام بوده و تكميل و شيوع آن در زمان امام
باقر عليه السلام انجام شده است براى اطلاع بيشتر به كتاب غاية التعديل مرحوم سردار
كابلى ص 16 مراجعه شود.
(28) -
جامع الروات ج 1 ص 9
(29) -
جامع الروات ج 1 ص 117 و 324) -
325
(30) -
الشيعة و الحاكمون ص 128
(31) -
سفينة البحار ج 2 ص 496
(32) -
منتهى الآمال چاپ 1372 قمرى ص 7 ج 2
(33) -
تحفة الاحباب محدث قمى ص 351) -
جامع الرواة ج 2 ص 164
(34) -
رجال كشى ص 162 چاپ دانشگاه مشهد
(35) -
به كتاب هاى:كافى ج ا ص 469 و ج 5 ص 117 و بصائر الدرجات ص 141 چاپ سنگى و
تواريخ النبى و الآل تسترى ص 40 و انوار البهيه محدث قمى ص 69 چاپ سنگى مراجعه شود.
(36) -
وسائل الشيعه چاپ سنگى ج 2 ص 233 و 6 و 474
(37) -
وسائل الشيعه چاپ سنگى ج 2 ص 233 و 6 و 474
(38) -
وسائل الشيعه چاپ سنگى ج 2 ص 233 و 6 و 474
(39) -
همان كتاب ج 2 صفحات 240 و 229 و 231 و 455 و 469.
(40) -
همان كتاب ج 2 صفحات 240 و 229 و 231 و 455 و 469.
(41) -
همان كتاب ج 2 صفحات 240 و 229 و 231 و 455 و 469.
(42) -
همان كتاب ج 2 صفحات 240 و 229 و 231 و 455 و 469.
(43) -
همان كتاب ج 2 صفحات 240 و 229 و 231 و 455 و 469.
(44) -
فروع كافى ص 343
(45) -
وسائل الشيعة ج 2 ص 433