الگوهاى رفتارى امام على عليه السّلام
جلد هشتم
( امام على (ع ) و امور قضايي )
مرحوم محمّد دشتى
- پىنوشتها -
1-
تاكنون هزاران فيش تحقيقاتى از حدود 700 عنوان در يك هزار جلد،
كتاب پيرامون حضرت امام على عليه السلام فراهم آمده است .
2-
خطبه 175/6، نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
3-
ينابيع المودّة ص 40 ، قالت فاطمه سلام الله عليها: نَظَرَ رَسُولَ
اللّه صلى الله عليه و آله و سلم اِلى عَلِي عليه السلام و قال : هذا
وَ شِيعَتُهُ فِى الْجَنَّة
4-
نامه 45/5 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
5-
خطبه 209/3 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
6-
- 1 - مطالب السؤ ول ج 1 ص 90 : ابن طلحه شافعى (متوفاى 652 ه)
2 - البيان والتبيين ج 1 ص 175 و 71 : جاحظ (متوفاى 255 ه)
3 - ميزان الاعتدال ج 2 ص 276 : علامه ذهبى شافعى (متوفاى 748 ه)
4 - عيون الاخبار ج 2 ص 237 : ابن قتيبة (متوفاى 276 ه)
5 - عقدالفريد ج 2 ص 173 : ابن عبد ربه مالكى (متوفاى 328 ه)
7-
- 1 - مطالب السؤ ول ج 1 ص 141 : ابن طلحة شافعى (متوفاى 652 ه)
2 - احتجاج 139 / ج 1 ص 620 و 621 : طبرسى (متوفاى 558 ه)
3 - دعائم الاسلام ج 1 ص 93 : قاضى نعمان (متوفاى 363 ه)
4 - بصائر الدرجات : صفار (متوفاى 290 ه)
5 - البصائر والذخائر ج 1 ص 7 : ابوحيان توحيدى (متوفاى 380 ه)
8-
- 1 - تحف العقول ص 126 : ابن شعبه حرانى (متوفاى 380 ه)
2 - دعائم الاسلام ج 1 ص 350 : قاضى نعمان (متوفاى 363 ه)
3 - نهاية الارب ج 6 ص 19 : نويرى شافعى (متوفاى 732 ه)
4 - فهرست نجاشى ص 7 : نجاشى (متوفاى 450 ه)
5 - فهرست ص 37 : شيخ طوسى (متوفاى 460 ه)
9-
نمونه هاى فراوان آن را در همين كتاب مى خوانيد.
10- نمونه هاى فراوان آن را در همين كتاب مى خوانيد.
11- براى عنوان هاى ياد شده در اين كتاب نمونه هاى فراوانى آمده
است .
12-
13- تهذيب ، ج 6، ص 300، حديث 68.
14- - شماره هاى فهرست ها بر اساس نهج البلاغه نسخه معجم المفهرس
مؤ لّف مى باشد.
15- و در عصر حكومت عمر بن عبدالعزيز درسن 85 سالگى در گذشت .
(اعيان الشيعه ج 7 ص 403)
16- معالم القربه ، ص 203.
17- تهذيب ، ج 6، ص 226، باب آداب الاحكام ، حديث 544: شيخ طوسى
18- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2، ص 367 -و- ثمرات الانوار، ص 99 -و-
وسائل الشيعه ، ج 3، ص 443 -و- وقايع الايّام ، ص 214 -و- ارشاد مفيد،
ص 89.
19- خصائص الائمة ، شريف رضىّ، ص 86 -و- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2،
ص 380 -و- وسائل الشيعه ، ج 3، ص 442 -و- ثمرات الانوار، ص 108 -و-
فروع كافى .
20- حيوة القلوب ، ج 1، ص 334 -و- ارشاد شيخ مفيد
21- استبصار، ج 4، ص 252 -و- وسائل الشيعه ، ج 18، ص 488، -و- اصول
كافى ج 7، ص 260 -و- تهذيب ، ج 10، ص 127.
22- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2، ص 369، -و- ارشاد مفيد، ص 99.
23- فروع كافى ، ج 7، ص 201، -و- عين الحياة ، ص 298، -و- ثمرات
الانوار، ص 421 -و- منهاج الدموع ، ص 175.
24- نگاهى به زندگى دوازده امام عليهم السلام : علاّمه حلّى ،
ترجمه محمّدى اشتهاردى ص 151
25- نگاهى به زندگى دوازده امام عليهم السلام : علاّمه حلّى ،
ترجمه محمّدى اشتهاردى ص 153 و154 -و- كشف الغمّه ، ج 1، ص 112.
26- عبارات عدالت و قضاء در اسلام ، ص 192.
27- نقل از وافى ، ج 2، جرء9، ص 4 -و- پند تاريخ ، ج 4، ص 239، جزء
7 -و- فروع كافى ، ص 188 به تفضيل .
28- نوشتند كه اشعث بن قيس بود.
29- خطبه 224 نهج البلاغه ، معجم المفهرس مولّف
30- شرح ابن ابى الحديد، ج 17، ص 65.
31- الغارات ، ج 2، ص 533 -و- بحارالانوار، ج 41، ص 9 -و- شرح ابن
ابى الحديد، ج 1، ص 478
32- تهذيب ، ج 10، ص 151 -و- وسائل الشّيعه ، ج 18، ص 521.
33- خطبه 224 نهج البلاغه ، معجم المفهرس مؤ لف .
34- نامه 41 نهج البلاغه ، معجم المفهرس مؤ لّف .
35- سوره حجرات ، آيه 6.
36- حديقة الشيعه ، ص 288 -و- حق اليقين ، ص 268 -و- نقش عايشه در
اسلام ، ص 165 -و- مروج الذهب ، ج 2، ص 334 -و- منهاج البراعة ، ج 16،
ص 219 و در تاريخ ابن اءثير -و- يعقوبى -و- صحيح مسلم -و- عقدالفريد
-و- مسند احمد -و- اسدالغابه نيز آمده است .
37- قضاوت هاى محيّرالعقول يد محسن عاملى ، ص 35 -و- قضاوت هاى
اميرالمؤ منين عليه السلام ، ص 67
38- كشف الغمه ، ج 1، ص 181 و182.
39- ارشاد شيخ صدوق ، ص 93 -و- شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 18.
40- سوره احقاف ، آيه 15
41- جوهره ، ص 72 : محمد بن ابى بكر انصارى
42- فرائد السمطين ، ج 1، ص 97 -و- الغدير، ج 3، ص 96 -و- كامل
بهائى ، ج 1، ص 68 -و- مناقب خوارزمى ، ص 49 -و- ارشاد مفيد، ص 32.
43- فرائد السّمطين ، ج 1، ص 97 -و- نورالابصار، ص 88 -و- الغدير،
ج 3، ص 96 -و- كامل بهائى ، ج 1، ص 68 -و- مناقب خوارزمى ، ص 49 -و-
مناقب مرتضوى ص 79 -و- كنزالحقايق به نقل احقاق الحقّ، ج 4، ص 320 -و-
ارشاد مفيد، ص 32، -و- انوار نعمانيّه ، ص 11 -و- شرح حديدى ، ج 1، ص
18.
44- ينابيع المودة ، ج 1، ص 65 باب 14 -و- اسعاف الراغبين ، ص 171
-و- ذخائر العقبى ، ص 83، ترجمه مناقب مغازلى .
45- كفاية الطالب ، به نقل احقاق الحق ، ج 4، ص 324.
46- مناقب خوارزمى ، ص 55 -و- انساب الاشراف ، ص 97.
47- على و قرآن ، ص 55.
48- امام على ، ج 1، ص 384 -و- شرح حديدى ، ج 1، ص 18 (لايفتين
احدُكم فى المسجد و على حاضرٌ)
49- اسعاف الرّاغبين در حاشيه نور الابصار، ص 171 -و- فصول المهمه
، ص 43 -و- ينابيع المودّة ، ج 1، ص 66.
50- مسند احمد حنبل ، ج 1، ص 77.
51- ذخائر العقبى ، ص 84 -و- على در كتب اهل سنّت ، ص 251.
52- قضاوتهاى اميرالمؤ منين عليه السلام ، تاءليف علاّمه جبل عاملى
، ص 61 -و- قضاياى على عليه السلام ، تاءليف شيخ محمّد على شوشترى ، ص
69.
53- فروع كافى ، ج 7، ص 322، حديث 3.
54- فروع كافى ، ج 7، ص 324، حديث 9.
55- فروع كافى ، ج 7، ص 323، حديث 7.
56- فروع كافى ، ج 7، ص 323، حديث 6
57- عجايب القضايا، قمى ، ص 93، حديث 148.
مورد اين خبر آزمايش هر دو چشم و مورد خبر او يك چشم بوده كه با مقايسه
با چشم ديگر آزمايش و تعيين ارش جنايت شده است .
58- در الفباى عرب
59- وسائل الشيعه ، ج 19، ص 275، حديث 6 (با اندك تفاوتى ).
60- نهج البلاغه حكمت 253 معجم المفهرس مؤ لّف
61- فروع كافى ، ج 7، ص 319 حديث 1.
62- من لا يحضر، كتاب القضاء، باب الحيل فى الاحكام ، حديث 2
63- ارشاد، مفيد، ص 118.
64- اذكيا، ابن جوزى ، ص 25. الباب الثامن .
65- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 509.
66- عيون ابن قتيبه ، ج 4، ص 88
67- فروع كافى ، ج 7، ص 426.
68- بحارالانوار ج 1 ص 96 ابواب العقل و الجهل حديث 39
69- خصال ، ج 1، ص 110.
70- فروع كافى ، ج 6، ص 144، حديث 10.
71- فروع كافى ، ج 5، ص 335، حديث 2.
72- تهذيب ، ج 9، ص 108، حديث 203.
73- فروع كافى ج 7 ص 159 حديث 1 ، در كافى از بزنطى از ابوجميله
نقل كرده كه مى گويد:
در فارس زنى شوهردار را ديدم داراى دو سر و دو سينه بر يك كمر، كه هر
كدام نسبت به ديگرى رَشك مى برد. و نيز از ديگرى نقل كرده كه مى گويد:
مردى به اين كيفيّت ديدم كه هر دو به بافندگى مشغول بودند. (فروع كافى
ج 7 ص 159 حديث 2 و 3
74- سوره احقاف ، آيه 15.
75- سوره بقره ، آيه 233.
76- نظير همين ماجرا در قضاوتهاى حضرت ، در حكومت خليفه دوم نيز
گذشت .
77- الموطاء، ج 2، ص 176؛ البيهقى فى السنن الكبرى ، ج 7، ص 442؛
الدرالمنثور، سيوطى ، ج 6، ص 40
78- الغدير، ج 6، ص 94 -و- سفينة البحار، ج 2، ص 435.
79- سوره نساء، آيه 22.
80- فروع كافى ، كتاب النكاح ، (باب الرجل يتزوج ...) ج 4.
مقصود امام على عليه السلام در پاسخ اول از ((يكى
از بنى هاشم )) از طالبيين يا عباسيين بوده نه
يكى از آياء گرامش كه گفتار و كردار آنان گفتار و كردار اميرالمؤ
منين عليه السلام است ، و آن هم به علت تقيه بيان شده ، و در آخر خبر
هم حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام به طور صريح حق را آشكار نموده است
.
81- شرح نهج البلاغه ، اين ميثم ، ج 1، ص 2698.
82- سوره مائده آيه 82
83- شرح نهج البلاغه ، ابن ميثم ، ج 1، ص 269.
84- و نيز اين روايت را ((محمد بن يوسف
شافعى )) در كتاب ((سبيل
الهدى )) و الرشاد در باب ششم در فضل حجرالاسود
آورده و ((خجندى )) در
كتاب ((فضائل مكه )) و
بيهقى در شعب اليمان و ((حاكم نيشابورى
)) در ((مستدرك
)) و ((غزالى در احياء
العلوم و ابن ابى الحديد)) در شرح
((نهج البلاغه )) بنابر
نقل ((سيد هاشم )) از
غاية المرام - و - علاّمه محمد قلى در كتاب تشييد المطاعن ص 556.
85- سوره ابراهيم آيه 25
86- سوره مؤ منون آيه 12
87- ارشاد شيخ مفيد
88- تهذيب شيخ طوسى ، ج 6 ص 316 -و- من لا يحضره الفقيه ، ج 3 ص
24، اين حديث در كافى ج 7، ص 317 از اصبغ بن نباته است و حديث را به
طور اختصار در مطالب السؤ ول محمد بن طلحة شافعى ، ص 29، طبع تهران نقل
كرده است . عبارات عدالت و قضاء در اسلام ص 277 قضاوتهاى محيرالعقول ص
121 با تفاوت عبارات مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2، ص 378، ج 1 -و- سرمايه
سخن ، ص 448 باختصار -و- كيفر كردار، ج 2، ص 256 باختصار -و- ثمرات
الانوار، ج 1، ص 111 نقل از ج 3 -و- وسائل الشيعه ، ص 441، ج 14 -و-
منهاج البراعة ، ج 7، ص 161، -و- فروع كافى ، ص 371 -و- حديقة الشيعه ،
ص 471 باختصار -و- ارشاد مفيد، ص 103 -و- وسائل الشيعه ، ج 18، صحيفه
204، حديث 1.
89- ارشاد مفيد، ص 209 از فصل 62، باب 2 -و- تهذيب شيخ طوسى ، ج
10، ص 24 -و- من لا يحضره الفقيه ، ج 4، ص 118 - و - صاحب جواهر در ج
3، ص 92.
90- ارشاد شيخ مفيد، ص 201، فصل 62، باب 2.
91- عدالت و قضا در اسلام ، ص 263 -و- حديقة الشيعه ، ص 396 -و-
خلاصة الاخبار، ص 287.
92- عدالت و قضا در اسلام ، ص 247
93- عدالت و قضا در اسلام ، ص 243 -و- مستدرك نورى ، ج 2، ص 254
-و- مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 254
94- سوره مائده ، آيه 32
95- عدالت و قضا در اسلام ، ص 263
96- عبارات عدالت و قشاء در اسلام ، ص 254؛ قضاوتهاى محير العقول ،
ص 47 و 132؛ آملى در ارشاد مفيد، ص 105 به اختصار قضاوتهاى اميرالمؤ
منين عليه السلام ؛ محلاتى ، ص 88، به اختصار.
97- عدالت و قضاء در اسلام ، ص 296 -و- در قضاوتهاى محير العقول ،
ص 79 مى نويسد پسر آن زن بزرگ شد و در ركاب اميرالمؤ منين عليه السلام
در صفين شهيد شد. كيفر كردار، ج 1، ص 241.
98- فروع كافى ، ج 7، ص 265 -و- ثمرات الانوار، ج 1، ص 98 -و-
داوريهاى حيرت انگيز، ص 45 -و- قضاوتهاى اميرالمؤ منين عليه السلام ، ص
64 -و- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2، ص 361 -و- شبهاى پيشاور، ج 2، ص 696
-و- كيفر كردار، ص 255.
99- فروع كافى ، كتاب النكاح ، باب انوادر، حديث 46.
100- فروع كافى ، ج 7، ص 360 -و- مناقب سروى ، ج 1، ص 497 -و-
تهذيب ، ج 10، ص 278 حديث 1 -و- من لايحضر، ج 4، ص 128، حديث 14.
101- تفسير ابوالفتوح رازى
102- فروع كافى ج 7 ص 425
103- سوره احقاف ، آيه 14.
104- سوره بقره ، آيه 233
105- ارشاد شيخ مفيد، ج 1، ص 193 -و- پژوهش عميق ، ص 420 -و- امام
على ، ج 1، ص 185.
106- ذخائرالعقبى ، ص 79 -و- على كيست ؟، ص 150.
107- استيعاب در حاشيه اصابه ، ج 3، ص 41 -و- ذخائر العين ، ص 84
-و- نزهة المجالس صفورى ، ج 2، ص 211 -و- تاريخ خلفا سيوطى ، ص 142 -و-
كنزالعمال هندى ، ج 5، ص 835، حديث 14512 -و- ثمرات الانوار، ص 107 -و-
وسائل الشيعه ، ج 3، ص 442 -و- لطائف الاخبار، ص 76 -و- ارشاد مفيد، ص
105.
108- تكامل در اسلام احمد امين ، ج 4، ص 159 (عربى ) -و- ثمرات
الانوار، ج 1، ص 102.
109- مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 207.
110- امام على (ع )، ج 5، ص 278.
111- جارود پدر منذر در سال نهم هجرت خدمت پيامبر آمد و مسلمان شد،
وفردى صالح و شايسته بود كه در سال 21 در جنگ هاى فارس شهيد شد.
112- نامه 71 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
113- اسد الغابة ، تاريخ يعقوبى ، صحيح مسلم ، عقدالفريد، مسند
احمدبن حنبل ، حديقة الشيعه ص 288 -و- حق اليقين ص 268 -و- مروج الذهب
ج 2، ص 334 -و- منهاج البراعة ، ج 16، ص 219.
114- الغارات ، ج 2، ص 533 -و- بحارالانوار، ج 41، ص 9.
115- فروع كافى ، ج 7، ص 265.
116- اصول كافى ، ج 7، ص 265.
117- دعائم الاسلام .
118- اصول كافى ، ج 7، ص 268 -و- وسائل الشيعه ، ج 8، ص 582.
119- وسائل الشيعه ، ج 18، ص 553 -و- ذخائر العقبى ، طبرى ص 93.
120- السوق فى ظل الدولة الاسلاميّه ، ص 52 : جعفر مرتضى
121- زناكار اگر چهار بار اقرار به زنا كند حد زنا بر او جارى مى
شود كه اين مرد چون متاءهل بوده و چهار نوبت اعتراف به زنا كرد حد او
رجم است . البته قاضى محكمه بايد براى حفظ عفت عمومى و جلوگيرى از
اشاعه فحشا در حدّ توان كارى كند كه جرم ثابت نشود و تا مى شود شبهات
القا كند و انكار گناه را به متهم تلقين نمايد كه اين كار را اميرالمؤ
منين عليه السلام در سه نوبت انجام داد.
122- فروع كافى ، ج 7، ص 188 و شبيه همين حديث را من لايحضره
الفقيه در ج 4، ص 31 و وسائل الشيعه ج 18، ص 328 آورده است البته مخفى
نماند كه مشهور بين فقهاست كه شخصى كه رجم مى شود قبلا غسل مى كند، و
اگر نكرده باشد بعدا غسل داده مى شود لذا معلوم مى شود اين مرد قبلا
غسل كرده بود است .
123- ((وَالْوالِداتُ يُرضِعنَ اَولادَهُنَّ
حَولَينِ كاملَينِ)) سوره بقره آيه 233، مرحوم
شهيد در لمعه دارد: اگر شيردهنده اى داشته باشد بنابر مشهور حد جارى مى
شود اگر چه آن حد رجم باشد ولى اگر شيردهنده نباشد صبر مى كنند تا بچه
از شير بى نياز شود بعد حد جارى مى شود.
124- فروع كافى ، ج 7، ص 185 -و- كتاب تهذيب شيخ طوسى ، ج 10، ص 9.
125- بحارالانور مرحوم مجلسى
126- فتوح البلدان ، بلاذرى ، ص 647.
127- فروع كافى ، ج 7، ص 229، حديث 5.
128- فروع كافى ، ج 6، ص 132.
129- وسائل الشيعه ، ج 11، ص 55.
130- صفين ، نصر، ص 519.
131- بحارالانوار، ج 41، ص 204 -و- ناسخ اميرالمؤ منين عليه السلام
، ج 4، ص 173.
132- النّهاية ، ج 2، ص 134 -و- وسائل الشّيعه ، ج 28، ص 30.
133- مَن لايحضره الفقيه ، ج 4، ص 21/51 -و- وسائل الشيعه ، ج 28،
ص 38.
134- اصول كافى ، ج 7، ص 188 -و- وسائل الشيعه ، ج 28، ص 100.
135- اصول كافى ، ج 7، ص 188 -و- وسائل الشيعه ، ج 28، ص 100.
136- اصول كافى ، ج 7، ص 239 -و- وسائل الشيعه ، ج 28، ص 228 و
141.
137- اصول كافى ، ج 7، ص 226 -و- وسائل الشيعه ، ج 28، ص 270.
138- اصول كافى ، ج 7، ص 266 -و- وسائل الشيعه ، ج 28، ص 301
139- تهذيب و مناقب ابن شهر آشوب و غاية المرام
140- انعام آيه 38
141- سوره نحل آيه 89
142- سوره نساء آيه 82
|