الگوهاى رفتارى امام على عليه السّلام
جلد سوم
( امام على (ع ) و اقتصاد اسلامى )
مرحوم محمّد دشتى
- پىنوشتها -
1-تاكنون هزاران فيش تحقيقاتى از حدود 700 عنوان در
يك هزار جلد، كتاب پيرامون حضرت امام على عليه السلام فراهم آمده است .
2-خطبه 175/ 6، نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
3-ينابيع المودّة ص 40، قالت فاطمه سلام الله
عليها: نَظَرَ رَسُولَ اللّه صلى الله عليه و آله اِلى عَلِي عليه السلام و قال :
هذا وَ شِيعَتُهُ فِى الجَنَّة
4-نامه 45/5 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
5-خطبه 209/3 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
6- نامه 53/41 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
7- نامه 53 / 79 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
8- نامه 53 / 126 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
9- نامه 51 / 3 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
10- نوح آيه 10 و 11
11- خطبه 143 / 3 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
12- حكمت 390 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
13- سن سيمون (1760
- 1825) فيلسوف اجتماعى فرانسوى مى گويد :
(وجدان طبقاتى
بازرگانان و پيشه وران از توليد و افزايش سرمايه شخصى از راه تبديل موادّ خام به
كالاى مصرفى يا از تجارت ، ناشى مى شود و آنان از اين جهت با طبقه حاكم اختلاف
دارند.
زيرا طبقه حاكم ، قدرت خود را بر انسان ها إ عمال مى كنند، ولى بازرگانان و پيشه
وَران ، سلطه خود را بر مادّه مى گسترند. از اين رو اينان را بايد طبقه صُلح طلب
دانست كه از وجودشان شرّ و فساد برنمى خيزد، برخلاف آنها بر انسان ها مسلّط مى شوند
و دائم راه شرّ و سلطه جوئى را مى پيمايند.)
(الطبقات الا جتماعيّه ص 47)
14- نامه 53 / 95 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
15- وسائل الشيعه ، ج 12، ص 4
16- فروع كافى ، ج 5، ص 75
17- همان ، ج 5 ص 149؛ وسائل الشيعه ، ج 12، ص 7
18- نامه 53 / 97 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
19- نهج البلاغه ، نامه 3
20- فروع كافى ، ج 5 ص 161
- و -
تهذيب ، ج 7 ص 13-
و- وسائل
الشّيعه ، ج 12 ص 311
- و -
بحارالانوار ج 47 ص 59
21- وسائل الشيعه ، ج 12، ص 5، حديث 12
22- در حاشيه كافى ، ج 5 ص 151 آمده است كه :
(سبيبه)
يعنى دو شقه و دو تكه ، چون تازيانه حضرت دو سر و دو شعبه داشت كه به آن سبيبه مى
گفتند.
23- فروع كافى ، ج 5 ص 151؛ وسائل الشيعه ، ج 12،
ص 283؛ صدوق در امالى مجلس 75 روايت را به كمى تفاوت نقل كرده است .
24- غارات ، ج 1 ص 109
- و -
خصال صدوق ج 1 ص 189
25-
(يا معشر التجار! انّ اءسواقكم هذه تحضرها الايمان فشوبوا ايمانكم بالصدقة و
كفوا عن الحلف فان اللّه تعالى لا تقدس من حلف باسمه كاذبا)
دعائم الاسلام ، ج 2، ص 538، حديث 183.
26- فروع كافى ، ج 5، ص 152
27- كنزالعمال ، ج 4، ص 38 حديث 93
28- الغارات ، ج 1، ص 112
29- التراتيب الاداريه ، ج 1، ص 289؛ ابن عبدالبر
مالكى در (استيعاب
) نظير همين حديث
را از (ابحر بن
جرموز) از پدرش
جرموز نقل كرده است . (استيعاب ، در حاشيه اصابه ، ج 3، ص 48)
30- كشف الغمه ، ج 1، ص 219
31- سوره قصص ، آيه 83
32- كنزالعمال ، ج 15، ص 160؛ البداية و النهاية ،
ج 8، ص 5؛ تذكرة الخواص ، ص 216؛ حياة الصحابه ، ج 2، ص 624
33- المستطرف ، ج 2، ص 55 و56؛ ربيع الابرار، ج 2،
ص 536 و 537؛ تنبيه الخواطر، ص 42؛ مستدرك الوسائل ، ج 2، ص 472؛ الاصناف فى العصر
العباسى ، ص 103؛ تذكرة الخواص ، ص 116 و117.
34- وسائل الشيعه ، ج 16، ص 332
35- المحلى ابن حزم ، ج 7، ص 573، مسئله 1567
36- همان مدرك .
37- نظام الحكم فى الشريعة و التاريخ الاسلامى ، ص
70 به نقل از: ادب القاضى ماوردى ، ج 1، ص 135
38- نام محلى است در بصره . واژه فارسى اين كلمه
(بارگاه )
است .
39- الاشتقاق ، ص 272
40- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 532 و533؛ نهج السعادة
، ج 5، ص 35
41- حاشيه كتاب : النظم السلاميه ، نشاءتها و
تطورها، ص 408؛ به نقل از المدخل فى تاريخ الحضارة العربيه ، ص 81
42- السوق فى ظل الدولة الاسلاميه ، جعفر مرتضى
عاملى ، ص 52
43- الاشتقاق ، ص 272؛ وفيات العيان ، ج 3، ص 175
44- مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 207؛ دعائم الاسلام ،
ج 2، ص 532 و533؛ نهج السعاده ، ج 5، ص 35 و38
45- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 203
46- نامه 53 / 81 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
47- سوره هود آيه 61
48- وسائل الشّيعه ج 12 ص 195
49- وسائل الشيعه ، ج 13، ص 216
50- بحارالانوار، ج 23، ص 91
51- نهج البلاغه ، خطبه 167
52- فروع كافى ، ج 5، ص 74؛ بحارالنوار، ج 41، ص
43
53- فروع كافى ، ج 7، ص 543؛ وسائل الشيعه ، ج 13
ص 303
54- وَسَق : شصت صاع و هر صاع تقريبا يك من است .
55- بحارالانوار، ج 61، ص 33؛ مناقب ابن شهر آشوب
، ج 1 ص 323
56- وسائل الشيعه ، ج 11، ص 49
57- فروع كافى ج 5 ص 150
58- سوره توبه آيه 34
59-. 77 قصص .
60- مَن سَمِعَ رَجُلا يُنَادى يَا لَلمُسلِمي ن
فَلَم يُجِبهُ فَلَيسَ بِمُسلِمٍ
61- سوره حديد آيه 27
62- تحف العقول ابن شعبه ص 214
- و -
خصال شيخ صدوق ج 1 ص 162
- و -
تفسير عياشى ج 1 ص 120
- و
- بحارالانوار ج 72 ص 25-
و- ربيع
الابرار ج 1 ص 362
63- خطبه 209 / 1 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
64- نهج البلاغه خطبه 209 معجم المفهرس مؤ لّف
65- سوره اسراء آيه 29
66- نامه 24 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
67-مناقب مرتضويه ص 356، كشف حنفى
- و -
مناقب ابن شهرآشوب ج 2 ص 110-
و -
بحارالانوارج 41 ص 116
- و -
تهذيب شيخ طوسى ج 10 ص 151
-و-
مجموعه ورام ج 2 ص 3
- و
- الوافى ج 2
ص 81- و
- حديقة الشيعة ص 324
- و
- خزينة
الجواهر ص 306
68-كتاب امالى صدوق مجلس 90
- و -
شرح ابن ابى الحديد ج 11 ص 207
69-آيه 22 سوره مجادله
70- حكمت 315 نهج البلاغه معجم المفهرس مولّف
71-مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 110
- و -
خزينة الجواهر ص 306
72-الغارات ج 1 ص 67
73-سوره الاعراف ، بخشى از آيه 83 و كلمه
(بيّنه )
در اصل متن موعظه بود كه يقينا نمى تواند درست باشد.
74-از اين قسمت به بعد مربوط به سوره هود آيه 87
است و در اين آيه به جاى كِيل (مكيال) آمده است .
75-قِطريّه : نوعى از عبا است و در حديث است كه
على عليه السلام جامه قِطرى مى پوشيد و بُردهاى قطرى سرخ رنگ و داراى نقش و نگار
است و اندكى هم در آن خشونت و زبرى است و اين بردها منسوب به قَطَر است ، پس كلمه
را تخفيف نمودند وقاف را به خاطر نسبت كسره داده اند و گفته اند قِطرى و اصل قَطَرى
است .
76-إ زار يعنى پوشش ، لباس ، پيراهن و عبا
77-بحارالانوار ج 40 ص 334، از كشف الغمّة خورنق
قصر نعمان بن منذر بود كه امام به ديدن او رفته بود.
78-عَين نَيزَر و بُغَيبِغَه دو زمين زراعتى
متعلّق به على بن ابيطالب عليه السلام بود. يونس روايت كرده است كه ابو نيزرى كه
عين به او منسوب است از غلامان على عليه السلام و فرزند نجاشى بود. على عليه السلام
او را از تاجرى در مكّه خريده بود و او را به خاطر پاداش كارهايى كه پدر او با
مسلمانان مهاجر انجام داده بود، آزاد كرد.
79-ابونيزر از فرزندان ملوك عجم بود. و گفته اند
كه او از اءولاد نجاشى است و اين صحيح است . او در كوچكى مسلمان شد وبه رسول خدا
صلى الله عليه و آله ايمان آورد و چون رسول اللّه صلى الله عليه و آله از دنيا رفت
به حضرت فاطمه سلام الله عليها و فرزندانش عليهم السلام روى آورد.
80-الغارات ج 1 ص 55
81-مناقب ابن شهرآشوب ج 2ص 110 نقل ازتاريخ طبرى و
سيره ابن هشام ج 3 ص 603
82-تهذيب ج 10 ص 151
- و -
وسائل الشيعة ج 18 ص 521-
و- مناقب ابن
شهرآشوب ج 2 ص 108
- و
- بحار الانوار ج 9 ص 503
83-بحار الانوار ج 40 ص 338 از كتاب تنبيه الخواطر
- و -
تهذيب ج 10 ص 151 حديث 606 باب الزّيادات فى الحدود.
84-نامه 40 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
85-نامه 41 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
- و -
كشف الغمه ج 2 ص 113-
و - روضه كافى
ج 2 ص 110
86-نامه 29 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
87-نوشتند كه اشعث بن قيس بود.
88-خطبه 224 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
89-الوافى ج 3 ص 20
90-شرح نهج البلاغه خوئى ج 4 ص 240
91-نهج البلاغه نامه 3 نهج البلاغه معجم المفهرس
مؤ لّف
92- خليفه دوّم به شريح بن حارث منصب قضاوت داد و
حدود 60 سال در مقام خود باقى ماند، امّا سه سال در دوران عبداللّه بن زبير از
قضاوت كناره گرفت و در زمان حجّاج استعفا داد، در دوران حكومت امام خلافى مرتكب شد
كه امام او را به روستائى اطراف مدينه تبعيد كرد و دوباره به كوفه بازگرداند.
93-نامه 45 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
94-شرح ابن ابى الحديد ج 7 ص 37 و 38
- و -
روضه كافى ص 124
95-الغارات ثقفى ص 31 و 33
96-الغارات ثقفى ص 34 و 35
97- حدود 800/28 سير و 384 كيلو گرم است .
98-الغارات ثقفى ص 46 (عرب ها خود را از فرزندان
اسماعيل و ايرانى ها را فرزند اسحاق مى دانستند.)
99-وسائل الشيعه ج 12ص 5 حديث 12
100-دعائم الاسلام ج 2 ص 538
101-فروع كافى ج 5 ص 152
102-المستطرف ج 2 ص 55
- و -
ربيع الابرار ج 2 ص 536
- و
- تنبيه الخواطر ص 42
- و -
مستدرك الوسائل ج 2 ص 472
- و -
تذكرة الخواص ص 116 و77
103-وسائل الشيعه ج 16 ص 332
104-المحلى ابن حزم ج 7ص 573 (وسائل آتش كردن ،
مانند سنگ چخماق و امثال آن كه نقش كبريت را در آن زمان داشت ).
105-المحلّى بن حزم ج 7ص 573
106-شرح نهج البلاغه خوئى ، ج 9 ص 394
107-تراتيب الاداريه ج 1 ص 289
- و -
استيعاب در حاشيه اصابه ج 3 ص 48
108-سوره قصص ، آيه 83
109-كنزالعمال ج 15 ص 160
- و -
البداية و النهاية ج 8ص 5
- و-
تذكرة الخواص ص 216 -
و - حياة
الصحابة ج 2 ص 624 -
و- الغارات ج
1 ص 114 و 111
110-مستدرك الوسائل ج 3 ص 207
111-دعائم الاسلام ج 2ص 36
112-فروع كافى ج 5ص 151
- و -
وسائل الشيعه ج 12 ص 283
- و-
امالى صدوق مجلس 75
113-نظام الحكم فى الشريعه ص 70
- و -
ادب القاضى ماوردى ج 1ص 135-
و - دعائم
الاسلام ج 2ص 532 -
و - نهج
السعادة ج 5 ص 35-
و - الاصناف
فى العصرالعباسى ص 61 و 183
- و
- نظم الاسلامى ص 408
114-كُفّارى كه تابعيّت كشور اسلامى را قبول كرده
و موظّف به رعايت شئونات اسلامى در مجامع عمومى هستند.
115- السّوق فى ظِلّ الدّولة الاسلاميّه ، جعفر
مرتضى عاملى ، ص 52
116-الاشتقاق ، ص 272 ؛ وفيات الاعيان ، ج 3 ص
175
117-مستدرك الوسائل ، ج 3 ص 207
- و -
دعائم الاسلام ، ج 2 ص 532 و 533،-
و- نهج
السعاده ، ج 5 ص 35 و 38
118-نهج البلاغه خطبه 224/8 المعجم المفهرس مؤ
لّف
119-سنن بيهقى ج 6 ص 151
120-كشف الغمّه ج 1ص 219
- و -
مناقب ابن شهرآشوب ج 1ص 366
-و-
بحارالانوار ج 8 -
و - الغارات ج
1
121-اصول كافى ج 5 ص 188، و وسائل الشيعه ج 18 ص
151
122-ارشاد القلوب . ديلمى
123- شرح نهج البلاغه خوئى ج 9 ص 394
124-ناسخ التواريخ ج 2 ص 33
125-نوشتند كه اشعث بن قيس بود.
126-نهج البلاغه خ 224 و امالى صدوق ص 369 و
تذكرة الاولياء ابن جوزى ص 155 و ربيع الابرار زمخشرى ورقه 230 خطّى : و مناقب ابن
شهر آشوب ج 2 ص 109
127-ناسخ التواريخ اميرالمؤ منين عليه السلام ج
1ص 189 - و
-
مروج الذهب ج 2ص 380
- و -
تاريخ طبرى ج 3، ص 544
128- نوشتند كه اشعث بن قيس بود.
129-خطبه 224 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
- و -
شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 11 كلام 219 ص 245
- و -
فيض الاسلام ج 2 ص 704-
و- شرح عبده ج
2 كلام 219
130-بحارالانوار ج 41 ص 113
- و -
اسدُالغابة ج 3 ص 433
- و-
احقاق الحقّ ج 8 ص 542.
131-انوار نعمانيّه ص 226
132-وسائل الشيعه
133-دعائم الاسلام ج 1 ص 252
- و -
الغارات ج 2 ص 452
134-عقد الفريد ج 3 ص 104 ، ابن عبد ربّه
- و -
الامامة و السّياسة ج 2 ص 91،-
و- كتاب صفّين
، نصر بن مزاحم -
و - نامه 5
نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
135-انساب الاشراف ص 169: بلاذرى
- و -
شرح ابن ابى الحديد ج 15 ص 139
136-نهج البلاغه نامه 20 معجم المفهرس مؤ لّف
- و -
تاريخ ابن واضح ج 2 ص 193-
و- انساب
الاشراف ص 162 -
و -
المحاسن و المساوى بيهقى ج 2 ص 201
137-على وحقوق بشر جورج جرداق ج 1ص 84
138-فروع كافى ج 1ص 370
139-بحارالانوار ج 23 ص 19
140-من لايحضره الفقيه ص 353
141-سوره قيامة ، آيه 36
142-علم بيكران ص 37
143-لب الّلباب
- و -
الغناء و الاسلام ص 372
144-سفينة البحار ج 1 ص 413
- و -
شرح ابن ابى الحديد ص 10
145-ذخائر العقبى ص 49
- و -
امالى صدوق مجلس 47
146-حلية المتّقين باب 13، فصل نهم
147-مناقب ابن مغازلى شافعى ص 438
- و -
شرح ابن ابى الحديد ج 6 ص 217
148-نهج البلاغه خطبه 33 معجم المفهرس مؤ لّف
- و -
بحارالانوار ج 40 ص 328،-
و- مجموعه
ورّام ص 9 - و
- ارشاد شيخ مفيد ص 118
- و -
مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 101
149-منهاج البراعه ج 17 ص 85
- و -
بحارالانوار ج 40 ص 325، با اختلاف مختصرى در تعبير.
150-وسائل الشيعه ج 11 ص 83
151-وسائل الشيعه ج 11 ص 79
152-كفاية الخصام ص 635 (كه از طريق عامّه و
خاصّه 3 حديث نقل شده )
153-زندگانى اميرالمؤ منين عليه السلام عمادزاده
ص 445
154-الغارات ج ص 55
155-سوره مائده آيه 55
156-بشارة المصطفى
- و -
مناقب ابن شهرآشوب ج 3 ص 3
-
و- مجمع
البيان ج 3
157-امالى صدوق
- و -
ذخائر العقبى ص 89
158-بحارالانوار ج 43 ص 143
- و -
كشف الغمة ج 1 ص 473
159-امالى شيخ صدوق ص 169
160-بحارالانوار ج 40 ص 321 و ج 41 ص 107 ح 12
161-اءمالى شيخ طوسى ص 257
162-فروع كافى ج 5 ص 74
- و -
بحارالانوار ج 4 ص 43
- و
- مناقب ج 1 ص 323
163-سوره انسان آيه 8 و 9
164-سوره مائده آيه 55
165-بحارالانوار ج 41 ص 37
166-بحارالانوار ج 41 ص 40
167-مناقب ابن شهرآشوب ص 346
- و -
بحارالانوار ج 41 ص 43
168-شرح نهج البلاغه ج 1 ص 22 (ابن ابى الحديد)
169-شرح نهج البلاغه ج 1 ص 22 (ابن ابى الحديد)
170-مناقب مرتضوى ص 377
171-سوره احقاف آيه 20
172-سفينة البحار ج 2 ماده كبدَ، و نمونه ج 1 ص
348
173-فروع كافى ج 4 ص 39
174-ارشاد شيخ مفيد ص 13
175-شجره طوبى ص 407 - و - درر المطالب
176-بحارالانوار ج 41 ص 52
177-بحارالانوار ج 41 ص 49
178-سوره حشر آيه 9
179- بحارالانوار جلد 9 (قديم - ص 514
180-بحارالانوار ج 41 ص 28، با اندك اختلاف وج 41
ص 34 وج 36 ص 59
181-ذخائرالعقبى
- و -
كشف الغمّه ج 1 ص 469
182-سوره بقره ، آيه 274
183-مناقب ابن مغازلى ص 280
- و -
كفاية الطالب ص 250
184-بحارالانوار ج 41 ص 49
185-بحارالانوار ج 41 ص 44
- و -
مدينه المعاجز ص 15
186-انوار علوى ص 279
187-انوار علوى ص 279
188-اصول كافى ج 5 ص 74 ح 2
- و -
وسائل الشيعه ج 12 ح 1
189-شرح من لايحضره الفقيه ج 11 ص 172
190-الكنى و الالقاب ، كلمه مبرّد، سير الائمّة ج
1 ص 321
191-حلية الابرار ج 1 ص 370
192-حلية الابرار ج 1 ص 380
193-حلية الابرار ج 1 ص 350
194-ناسخ التواريخ ج 2 ص 34
195-سفينة البحار ج 1 ص 601
196-سوره توبه آيه 18
197-مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 123
198-عدّة الدّاعى ، و منهاج السّرور ج 2 ص 279
199-كافى ج 5 ص 74
- و -
وسائل الشّيعه ج 17 ص 37
200-آبار جمع ، بئر، يعنى : چاه ، آبار على ،
يعنى : چاه هاى حضرت على كه در نزديكى مسجد شجره در مدينه وجود دارد.
201-وسائلُ الشّيعه ج 17 ص 23
- و -
من لايَحضره الفقيه ج 3 ص 367
- و-
مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 123
202-قرب الاَسناد ص 55
- و -
وسائل الشيعه ج 17 ص 41
203-راهب ، نام روحانيّون مسيحى بود.
204-ناسخ التواريخ ج 2 ص 33
205-تاريخ يعقوبى ج 2 ص 203
206-فروع كافى ج 7 ص 543
- و -
وسائل الشيعه ج 13 ص 303
207-خداوند علم و شمشير، رودلف ژايگر آلمانى
208-ترجمه الفتنة الكبرى ، انقلاب بزرگ ج 2 ص 161
209-خداوند علم وشمشير ص 85
210-خطبه 224 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
211-سنن بيهقى ج 6 ص 151
212-عجايب القضايا ، قمى ص 91 حديث 138
213-چاپارخانه به معنى پيك ، نامه بر، نامه سران
، قاصد و پست گفته شده است كه كار اداره پست كنونى را انجام مى داد.
214-وسائل الشيعه ج 13 ص 216
215-بحارالانوار ج 61 ص 33
- و -
مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 323
216-بحارالانوار ج 41 ص 37 ح 41
217-فروع كافى ج 7 ص 543
- و -
وسائل الشيعه ج 13 ص 303
218-سوره ليل
219-بحارالانوار ج 9 ص 516
220-چشمه
(ابو نيزر)
را وقف بيچارگان فرمود. كامل مبرّد ص 153
221-وسائل الشيعه ج 12 ص 25 حديث 2
222- بحارالانوار ج 103 ص 65 حديث 10
- و -
وسائل الشيعه ج 12 ص 24
223-معالم المدرستين ج 2 ص 130 تا 167
224- برخى نوشتند اين نامه به عبداللّه بن عباس
نوشته شد، وبرخى ديگر مقام وشاءن ابن عباس را والاتر از اين مسائل مى دانند و مى
گويند به برادر ايشان نوشته شد.
225- نوح آيه 10 و 11
|