الگوهاى رفتارى امام على عليه السّلام

جلد اوّل
( امام على (ع ) و اخلاق اسلامى )

مرحوم محمّد دشتى

- پى‏نوشت‏ها -


1- تـاكـنـون هـزاران فـيـش تـحقيقاتى از حدود 700 عنوان در يك هزار جلد، كتاب پيرامون حضرت امام على عليه السّلام فراهم آمده است .
2- خطبه 175/ 6، نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
3- يـنـابـيـع المودّة ص 40، قالت فاطمه (س ): نَظَرَ رَسُولَ اللّه (ص ) اِلى عَلِي (ع ) و قال : ه ذا وَ شِيعَتُهُ فِى الجَنَّة
4- نامه 45/5 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
5- خطبه 209/3 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
6- نامه 27/16 نهج البلاغه ، اسناد و مدارك اين نامه به شرح زير است :
1 ـ كتاب الغارات ص 235 و 249 : ابن هلال ثقفى (متوفاى 283 هجرى )
2 ـ تحف العقول ص 176 و 177 : ابن شعبه حرانى (متوفاى 380 هجرى )
3 ـ كتاب المجالس ص 137 : شيخ مفيد (متوفاى 413 هجرى )
4 ـ كتاب اءمالى ص 24 : شيخ طوسى (متوفاى 460 هجرى )
5 ـ بشارة المصطفى ص 52 : طبرى (متوفاى 553 هجرى )
6 ـ مجموعه ورام ص 62 و 489 : شيخ ورام (متوفاى 605 هجرى )
7 ـ جمهرة رسائل العرب ج 1 ص 487 : احمد زكى صفوت
8 ـ تاريخ طبرى ج 6 ص 3246 : طبرى (متوفاى 310 هجرى )
9 ـ كتاب اءمالى ص 152 و 153 : شيخ مفيد (متوفاى 413 هجرى )
10 ـ بحار الانوار ج 2 ص 110 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
11 ـ منية المريد (بنقل بحار) : شهيد ثانى (متوفاى 965 هجرى )
12 ـ بحار الانوار ج 8 ص 286 و 324
كمپانى : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
13 ـ ارشاد القلوب ص 108 : مرحوم ديلمى (متوفاى 771 هجرى )
14 ـ بحار الانوار ج 80 ص 23 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
15 ـ غرر الحكم ج 3 ص 47 و 60 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
16 ـ غرر الحكم ج 2 ص 91 و 282 و 283
و388 و 589 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
7- خطبه 192/93 نهج البلاغه ، اسناد و مدارك اين خطبه به شرح زير است :
1 ـ كتاب اليقين ص 196 : سيد بن طاووس (متوفاى 664 هجرى )
2 ـ فـروع كـافـى ج 4 ص 198 و 168 / ج 1 ص 219 : مـرحـوم كـليـنـى (متوفاى 328 هجرى )
3 ـ من لايحضره الفقيه ج 1 ص 152 : شيخ صدوق (متوفاى 380 هجرى )
4 ـ ربيع الابرار ص 113 ج 1 : زمخشرى (متوفاى 538 هجرى )
5 ـ اعلام النبوة ص 97 : ماوردى (متوفاى 450 هجرى )
6 ـ بحار الانوار ج 13 ص 141 و ج 60 ص 214 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
7 ـ منهاج البراعة ج 2 ص 206 : ابن راوندى (متوفاى 573 هجرى )
8 ـ نـسـخـه خـطـى نـهـج البـلاغـه ص 180 : نـوشـتـه سال 421
9 ـ نـسـخـه خـطـى نـهـج البـلاغـه ص 216 : نـوشـتـه ابـن مـؤ دب سال 499 هجرى
10 ـ دلائل النبوة : بيهقى (متوفاى 569 هجرى )
11 ـ كتاب السيرة والمغازى : ابن يسار
12 ـ كـتـاب خـصـال ج 1 ص 163 حـديـث 171 / ص 655 و 500 : شـيخ صدوق (متوفاى 380 هجرى )
13 ـ غرر الحكم ج 1 ص 294 و ج 2 ص 110 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
14 ـ بحار الانوار ج 63 ص 214 و ج 13ص 141 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
15 ـ غرر الحكم ج 4 ص 435 و 438 و 477 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
16 ـ غـرر الحـكـم ج 3 ص 20 و 39 و 300 و311 و 373 : مـرحـوم آمـدى (مـتـوفاى 588 هجرى )
17 ـ غرر الحكم ج 6 ص 276 و 279 و 431 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
18 ـ غرر الحكم ج 2 ص 262 و 343 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
19 ـ غرر الحكم ج 5 ص 119 و 156 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
20 ـ ارشاد ج 1 ص 315 : شيخ مفيد (متوفاى 413 هجرى )
21 ـ بحار الانوار ج 14 ص 477 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
22 ـ احتجاج ج 1 ص 141 : مرحوم طبرسى (متوفاى 588 هجرى )
8- نامه 27/16 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
9- نامه 27/16 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
10- سوره الرّحمن آيه 7
11- نـهـج البـلاغـه خـطـبـه 91/32 مـعجم المفهرس مؤ لّف ، اسناد و مدارك اين خطبه به شرح زير است :
1ـ عقد الفريد ج 2 ص 406 : ابن عبدربه (متوفاى 328 هجرى )
2ـ كتاب توحيد ص 34 : شيخ صدوق (متوفاى 380 هجرى )
3ـ ربيع الابرار ج 1 باب الملائكة : زمخشرى (متوفاى 538 هجرى )
4ـ النـهـايـة ج 2 ص 116 (اكـثـر لغـات ايـن خطبه شرح شده است ) : ابن اءثير (متوفاى 606 هجرى )
5ـ فرج المهموم ص 56 : سيدبن طاووس (متوفاى 664 هجرى )
6ـ تيسير المطالب ص 202 : يحيى بن الحسين (متوفاى 424 هجرى )
7ـ غررالحكم ج 6 ص 193 و 212 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
8ـ غررالحكم ج 5 ص 21 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
9ـ تفسير عياشى : عياشى (متوفاى 300 هجرى )
10ـ بحارالانوار ج 3 ص 257 و ج 3 ص 148 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
11ـ بحارالانوار ج 4 ص 274 و ج 57 ص 115 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
12ـ بحارالانوار ج 54 ص 106 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
13ـ غررالحكم ج 4 ص 633 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
14ـ غررالحكم ج 5 ص 102 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
15ـ احتجاج ج 1 ص 200 : مرحوم طبرسى (متوفاى 588 هجرى )
16ـ اصول كافى ج 1 ص 90 و 135 : مرحوم كلينى (متوفاى 328 هجرى )
17ـ ارشاد ج 1 ص 217 : شيخ مفيد (متوفاى 413 هجرى )
12- اسناد و مدارك اين خطبه به شرح زير است :
1 ـ ربيع الابرار ج 1 ص 227 : زمخشرى (متوفاى 538 هجرى )
2 ـ منهاج البراعة ج 3 ص 341 : ابن راوندى (متوفاى 573 هجرى )
3 ـ نـسـخـه خـطـى نـهـج البـلاغـه ص 338 : نـوشـتـه سال 421 هجرى
4 ـ غرر الحكم ج 5 ص 84 : مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
13- اسناد و مدارك اين جملات نورانى به شرح زير است :
1 ـ روضه كافى ج 8 ص 352 : مرحوم كلينى (متوفاى 328 هجرى )
2 ـ منهاج البراعة ج 2 ص 348 : ابن راوندى (متوفاى 573 هجرى )
3 ـ نـسـخـه خـطـى نـهـج البـلاغـه ص 184 : نـوشـتـه سال 421 هجرى
4 ـ دعائم الاسلام ج 2 ص 539 : قاضى نعمان (متوفاى 363 هجرى )
5 ـ بحار الانوار ج 8 ص 707 و ج 27 ص 251 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
6 ـ بحار الانوار ج 17 ص 93 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
7 ـ بحار الانوارج 41 ص 360 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
14- خطبه 216/10 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
15- خطبه 216/ 1 تا 7 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
16- اسناد و مدارك اين خطبه به شرح زير است :
1ـ كتاب النهاية (در ماده عذر و نخم ) ج 1 ص 46 : ابن اءثير (متوفاى 630 هجرى )
2ـ كتاب النهاية ج 3 ص 198 : ابن اءثير (متوفاى 630 هجرى )
3ـ بحارالانوار ج 8 ص 399 و ج 16 ص 284 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
4ـ ينابيع المودة ص 358 : قندوزى (متوفاى 1270 هجرى )
5ـ اءمالى (مجلس 24) : شيخ مفيد (متوفاى 413 هجرى )
6ـ الامامة والسياسة ج 1 ص 151 : ابن قتيبة (متوفاى 276 هجرى )
7ـ تذكرة الخواص ص 100 : ابن جوزى (متوفاى 576 هجرى )
8ـ الغارات ج 2 ص 488 : ابن هلال ثقفى (متوفاى 283 هجرى )
9ـ كتاب ارشاد ص 173/ 157 : شيخ مفيد (متوفاى 413 هجرى )
10ـ كتاب مسترشد ص 73 : طبرى امامى (متوفاى 310 هجرى )
11ـ تفسير قرآن ج 1 ص 384 : على بن ابراهيم قمى (متوفاى 307 هجرى )
12ـ محاسن ج 1 ص 308 : علامه برقى (متوفاى 280 هجرى )
13ـ اصـول كـافـى ج 1 ص 54/60 و 61 و ج 1 ص 54 : مـرحـوم كـليـنى (متوفاى 328 هجرى )
14ـ روضه كافى ص 58 ج 3 : مرحوم كلينى (متوفاى 328 هجرى )
15ـ تاريخ ج 2 ص 136 : ابن واضح (متوفاى 292 هجرى )
16ـ بحارالانوار ج 1 ص 159 و ج 2 ص 290 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
17ـ بحارالانوار ج 8 ص 705 و ج 41 ص 332 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
18ـ دستور معالم الحكم ص 132 : قاضى قضاعى (متوفاى 454 هجرى )
19ـ احتجاج ج 1 ص 290 : مرحوم طبرسى (متوفاى 588 هجرى )
20ـ البصائر والذخائر ص 32 : توحيدى (متوفاى 380 هجرى )
21ـ مشكاة الانوار ص 223 : طبرسى (متوفاى 548 هجرى )
22ـ تاريخ ج 2 ص 198 : يعقوبى (متوفاى 284 هجرى )
23ـ تيسير المطالب ص 191 : يحيى بن الحسين (متوفاى 424 هجرى )
24ـ وافى ج 2 ص 280 : علامه فيض كاشانى (متوفاى 1091 هجرى )
25ـ مرآت العقول ص 38 : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
26ـ فروع كافى ج 5 ص 369 : مرحوم كلينى (متوفاى 328 هجرى )
17- حكمت 252/5 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
18- خطبه 13/1 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف ، اسناد و مدارك اين خطبه به شرح زير است :
1 ـ الاخبار الطوال ص 153 : دينورى (متوفاى 282 هجرى )
2 ـ مروج الذهب ج 2 ص 377 : مسعودى (متوفاى 346 هجرى )
3 ـ عيون الاخبار ج 1 ص 217 : ابن قتيبة (متوفاى 276 هجرى )
4 ـ عقدالفريد ج 4 ص 328 : ابن عبد ربه (متوفاى 328 هجرى )
5 ـ بحارالانوار ج 8 ص 445 كمپانى : مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
6 ـ تذكرة الخواص : سبط ابن الجوزى (متوفاى 654 هجرى )
7 ـ ارشاد ص 123 : شيخ مفيد (متوفاى 413 هجرى )
8 ـ الجمل ص 203 : واقدى (متوفاى 207 هجرى )
9 ـ الجمل ص 201 : شيخ مفيد (متوفاى 413 هجرى )
10 ـ احتجاج ص 250/ج 1 ص 171 : مرحوم طبرسى (متوفاى 620 هجرى )
11 ـ تفسير القمى ص 655 : علاّمه قمى (متوفاى 307 هجرى )
12 ـ كتاب اءمالى ص 78 : شيخ طوسى (متوفاى 460 هجرى )
13 ـ الكنى والاسماء ج 1 ص 143 : علامه دولابى (متوفاى 310 هجرى )
19- پايتخت پادشاهان حيره
20- عـلى و حـقـوق بـشـر ج 1ص 82 ـ و ـ كامل ابن اثير ج 2 ص 44 ـ و ـ تذكرة الخواص ص 108 ـ و ـ كشف الغمّه ج 1 ص 203
21- سنن اين ماجه ج 2 ص 3 ـ و ـ تذكرة الخواص ابن جوزى ص ‍ 316 و 16 ـ وكشف الغمّه ج 2 ص 78 ـ و ـ يـنـابـيـع الموّدة ص 197 ـ و ـ نهج الحياة فرهنگ سخنان حضرت فاطمه سلام الله عليها ص ‍ 297 حرف م `q (مشكلات زندگى )
22- كامل بهائى ج 1ص 161 ـ و ـ خصايص نسائى
23- كشف الغمّة جلد 1 ص 374 ـ و ـ جلاء العيون مجلسى
24- ينابيع المودة ص 172 ـ و ـ تذكرة الخواص
25- اصل الشّيعه و اصُولُها ص 65 ـ و ـ نثر الدّرر، سعيد بن منصور بن الحسين الا بى
26- شرح ابن ابى الحديد ج 1 ص 7
27- خطبه 209 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
28- الغارات ج 1 ص 88 ـ و ـ بحارالانوار ج 8
29- كشف الغُمّه ص 37
30- حلية الابرار ج 1 ص 357
31- حلية الابرار ج 1 ص 329
33- بحارالانوار ج 40 ص 327
34- بحارالانوار ج 40 ص 327
35- امام على عليه السّلام جرج جرداق ج 1ص 81
36- اسناد و مدارك نامه 3 به شرح زير است :
ـ كتاب اءمالى ص 256 مجلس 51 حديث 10 : شيخ صدوق (متوفاى 381 ه‍)
ـ تذكرة الخواص ص 138 : ابن جوزى حنفى (متوفاى 654 ه‍)
ـ دستور معالم الحكم ص 135 : قاضى قضاعى (متوفاى 454 ه‍)
ـ كتاب اربعين ص 98 ح 14 : شيخ بهائى (متوفاى 1030 ه‍)
ـ بحار الانوار ج 17 ص 77 : مجلسى (متوفاى 1110 ه‍)
ـ منهاج البراعة ج 3 ص 8 : ابن راوندى (متوفاى 573 ه‍)
ـ بحار الانوار ج 74 ص 277 ح 1 ب 12 : مجلسى (متوفاى 1110 ه‍)
ـ بحارالانوار ج 41 ص 155 ح 48 ب 107 : مجلسى (متوفاى 1110 ه‍)
ـ شرح نهج البلاغه ج 3 ص 19 : مجلسى (متوفاى 1110ه‍)
ـ بحارالانوار ج 33 ص 485 ح 690 : مجلسى (متوفاى 1110ه‍)
ـ حلية الاولياء ج 8 ص 101 و102 : ابونعيم اصفهانى (متوفاى 402ه‍)
37- شـريـح بـن حـارث را عـمـر مـنـصـب قـضـاوت داد و حـدود 60 سـال در مـقـام خـود بـاقـى مـانـد امـّا سه سال در دوران عبداللّه بن زبير از قضاوت كناره گرفت و در زمان حجّاج استعفا داد، در دوران حكومت امام عليه السّلام خلافى مرتكب شد كه او را به روستايى در اطراف مدينه تبعيد كرد و دوباره به كوفه بازگرداند.
38- سوره مؤ منون آيه 78
39- نامه 3 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
40- اسناد و مدارك خطبه 209 به شرح زير است :
ـ قوت القلوب ج 1 ص 531 : ابو طالب مكى (متوفاى 382 ه‍)
ـ عقد الفريد ج 2 ص 188 و189 وج 1 ص 329 : ابن عبد ربه مالكى (متوفاى 328 ه‍)
ـ اصول كافى ج 1 ص 410 و 411 ح 1 : كلينى (متوفاى 328 ه‍)
ـ ربيع الابرار ج 4 (باب اللهو و اللذات ) : زمخشرى معتزلى (متوفاى 538 ه‍)
ـ كتاب اختصاص ص 152 : شيخ مفيد (متوفاى 413 ه‍)
ـ تلبيس ابليس ص 248 : ابن جوزى حنفى (متوفاى 597ه‍)
ـ تذكرة الخواص ص 106 : ابن جوزى حنفى (متوفاى 654 ه‍)
ـ بحار الانوار ج 63 ص 320 ب 3 : مجلسى (متوفاى 1110 ه‍)
ـ بحار الانوارج 40 ص 336 ح 17 : مجلسى (متوفاى 1110 ه‍)
ـ بحارالانوار ج 73 ص 155 ح 36 ب 26 : مجلسى (متوفاى 1110ه‍)
ـ بحارالانوار ج 67 ص 118 ح 8 ب 51 : مجلسى (متوفاى 1110ه‍)
ـ تفسير نورالثقلين ج 2 ص 24 و25 : حويزى (متوفاى 1112ه‍)
ـ تفسير نور الثقلين ج 5 ص 189 : عبد على حويزى (متوفاى 1112ه‍)
ـ بحارالانوار ج 41 ص 123 ح 32 : مجلسى (متوفاى 1110ه‍)
ـ مستدرك الوسائل ج 3 ص 237 : محدّث نورى (متوفاى 1320ه‍)
41- خطبه 209 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لف
42- طـبـقـات ابـن سـعد ج 8 ص 14 ـ و ـ الاصابة ج 8 ص 158 ـ و ـ اخبار الموفقيّات ص 376
43- انوار نعمانيّه ص 18 ـ و ـ بحارالانوار ج 9
44- ناسخ التواريخ اميرالمؤ منين (ع ) ـ و ـ كامل مبرّد ص 153
45- شرح ابن ابى الحديد نقل از تجلّى فضيلت ص 62
46- بحارالانوار ج 40 ص 327 و 325
47- تذكرة الخواص ص 120
48- بحار الانوار ج 40 ص 323 ـ و ـ تذكرة الخواص ص 120
49- اسناد و مدارك حكمت 103 به شرح زير است :
ـ تحف العقول ص 212 : ابن شعبه حرانى (متوفاى 380 ه‍)
ـ كتاب طبقات ج 3 ص 28 : ابن سعد(متوفاى 230 ه‍)
ـ حلية الاولياء ج 1 ص 83 : ابونعيم اصفهانى (متوفاى 402 ه‍)
ـ مطالب السؤ ول ج 1 ص 15 : ابن طلحه شافعى (متوفاى 652 ه‍)
ـ سراج الملوك ص 244 : طرطوشى (متوفاى 520 ه‍)
ـ روض الاخيار ص 72 و 180 : محمد بن قاسم
ـ تذكرة الخواص ص 108 : ابن جوزى حنفى (متوفاى 654 ه‍)
ـ ذخائر العقبى ص 102 : طبرى شافعى (متوفاى 460 ه‍)
ـ كتاب اءمالى ج 1 ص 153 : سيد مرتضى (متوفاى 436 ه‍)
ـ بحار الانوار ج 41 ص 161 باب 107 : مجلسى (متوفاى 1110 ه‍)
ـ غرر الحكم ج 2 ص 656 : آمدى (متوفاى 588 ه‍)
ـ خصائص الائمة ص 96 و97 : سيّد رضى (متوفاى 406ه‍)
ـ ارشاد القلوب ج 1 ص 199 باب 26 : ديلمى (متوفاى قرن 8ه‍)
ـ بحارالانوار ج 70 ص 129 : مجلسى (متوفاى 1110ه‍)
ـ مستدرك الوسائل ج 3 ص 273 : محدث نورى (متوفاى 1320ه‍)
ـ ربيع الابرار ج 4 ص 630 ح 3 : زمخشرى معتزلى (متوفاى 538ه‍)
ـ نثرالدّر ج 1 ص 286 : وزير ابى سعد آبى (متوفاى 421ه‍)
50- حكمت 103 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
51- مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 366 از احياء العلوم .
52- بـراى اطـّلاع بـيشتر از زهد امام على عليه السّلام به بحارالانوار ج 40 ـ و ـ تذكرة الخواص ابن جوزى ـ و ـ مناقب آل ابى طالب ـ و ـ ابن شهر آشوب ج 1، مراجعه كنيد.
53- نامه 45 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
54- حلية الابرار بَحرانى ج 1 ص 356
55- حلية الابرار بَحرانى ج 1 ص 355
56- حلية الابرار ج 1 ص 333
57- اصـول كـافـى ج 1ص 411 ـ و ـ شـرح خـوئى ج 13 ـ و ـ وسائل الشيعه ج 1ص 279
58- نهج البلاغه خطبه 209 معجم المفهرس مؤ لّف
59-ـ59نهج البلاغه خطبه 209 (معجم المفهرس )
60- شرح خوئى ج 21 ص 152 ـ و ـ نهج البلاغه حكمت 103 معجم المفهرس مؤ لّف
61- غاية المرام ـ و ـ كفاية الخصام ص 648
62- بحارالانوار ج 8 ـ و ـ الغارات ج 1
63- بحارالانوار ج 8 ص 622
64- منهاج البراعة ج 17 ص 85 ـ و ـ بحارالانوار ج 40 ص 325
65- وسائل الشيعه ج 11 ص 83
66- قـصـرى كـه نـعمان بن منذر پادشاه حيره به دستور فرمانرواى ايران براى بهرام گور از شاهزادگان ايران بنا نمود.
67- حكومت در اسلام ص 350
68- تذكرة الخواص ص 109 ـ و ـ كشف الغمّه ج 1 ص 222
69- تذكرة الخواص ص 109 ـ و ـ كشف الغمّه ج 1 ص 222
70- نهج البلاغه خطبه 23/2 معجم المفهرس مؤ لّف
71- عـلى و حـقـوق بـشر ج 1 ص 82 جرج جرداق ـ و ـ استيعاب درحاشيه اصابه ج 2 ص 50 ـ و ـ كشف الغمه ج 1 ص 222 ـ و ـ تذكرة الخواص ص 109
72- الغارات ج 1 ص 82
73- مناقب ابن شهرآشوب ج 2 ص 104
74- امالى شيخ صدوق ، و على عليه السّلام از ولايت تا شهادت ص ‍ 279 ـ و ـ مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 124 ـ و ـ بحارالانوار ج 84 ص 196
75- الغدير ج 3 ص 222
76- بحارالانوار ج 19 ص 67
77- سفينة البحار مادّة قوا
78- نهج البلاغه خطبه 192/115 معجم المفهرس مؤ لّف
79- بـحـارالانوار ج 33 ص 233 ـ و ـ صحيح مسلم ج 15 ص 178 ـ و ـ صحيح بخارى ج 5 ص 245 ـ و ـ كنز العمّال ج 13 ص 121 ش ‍ 36388
80- نهج البلاغه نامه 45/19 معجم المفهرس مؤ لف
81- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 20 ص 316 و 626
82- نهج البلاغه نامه 62/7 معجم المفهرس مؤ لّف
83- سفينة البحار ج 1 ص 149
84- شرح ابن ابى الحديد ج 1 خطبه 13
85- مـصـعـب بـن عـمـير بن هاشم بن عبد مناف مكنّى به ابوعبداللّه از فضلاء و از بهترين صـحـابـه و از سـبـقـت گـيـرنـدگـان بـه اسـلام اسـت . اسـلام آورد هـنـگـامـى كـه رسـول اللّه صـلى الله عـليـه و آله در دار الارقـَم بـود. اسـلام خـويش را از ترس پدر و مـادرش پـوشـيـده داشـت و چـون پـدر و مادر از اين امر آگاه شدند او را زندانى نمودند تا ايـنـكـه او بـه حـبـشـه مـهـاجـرت كـرد. پـيـامبر صلى الله عليه و آله او را با دوازده تن ، اهل عقبه دوّم فرستاد تا اهالى مدينه را فقاهت بياموزد و بر آنها قرآن تلاوت كند.
او نـخـسـتـيـن كـسـى اسـت كه به گردآورى جماعت در دين پرداخت . به دست او سعد بن معاذ اسـلام آورد. جـنـگ بدر را ديده است و در اُحُد به شهادت رسيد در حالى كه 40 ساله بود، همسر او وحمنه دختر جحش بود. (تهذيب الاسماء ـ 1 ـ 97).
86- ارشاد مفيد ص 47 ـ و ـ تاريخ ابن سَرّاج
87- اختصاص شيخ مفيد ص 47
88-ـ88ابن اثير، الكامل فى التّاريخ ج 2 ص 154
89- كتاب خصال شيخ صدوق ص 560
90- ابـن ابـى الحـديـد، شـرح نـهـج البـلاغـه ج 14 ص 251، و خـوارزمى نيز در كتاب المـنـاقب ص 223 روايت مى كند كه (على عليه السّلام در جريان شوراء به اين فداكارى كه نداى آسمانى را در پى داشت ، بر اعضاى شوراء احتجاج كرد.)
91- احزاب آيه 8 ـ 14
92- تاريخ طبرى ج 2 ص 239 ـ و ـ طبقات كبرى ج 2 ص 68
93- واقـدى رعـب شـديـد مـسلمانان را با اين جمله مجسّم مى كند : كَاءنَّ فَوقَ رُؤُسِهُمُ الطَّير: گويى بر سرشان پرنده نشسته بود. كتاب المغازى ج 2 ص 470 ط ـ اءعلمى
94- ابن ابى الحديد شرح نهج البلاغه ج 13 ص 248
95- بحارالانوار ج 20 ص 215
96- سوره انبياء آيه 89
97- كنزالفوائد ص 137
98- بحارالانوار ج 20 ص 227
99- مُثله كردن ، يعنى : قطعه قطعه كردن بدن شخص
100- بحارالانوار ج 20 ص 216 ـ و ـ مستدرك حاكم ج 3 ص 32
101- تاريخ طبرى ج 2 ص 300
102- مجمع البيان ج 9 ص 120 ـ و ـ سيره حلبى ج 2 ص 43 ـ و ـ سيره ابن هشام ج 3 ص 349 ـ و ـ بحارالانوار ج 21 ص 40
103-ـ103ابـن ابـى الحديد از سرگذشت فرار اين دو سردار سخت متاءثّر گشته و در قصيده معروف خود چنين مى گويد:
للّه للّه و ما انس لا انس اللَّذينَ تقدما غغغ وفرهما و الفر، قد علماللّه للّه للّه
( خـوب اگـر هـمـه چـيـز را فـرامـوش كنم كه هرگز سرگذشت اين دو سردار را فراموش نـخواهم كرد، زيرا آنان شمشير به دست گرفته و به سوى دشمن رفتند و با اينكه مى دانستند فرار از جهاد حرام است ، پشت به دشمن كرده ، فرار نمودند.)
للّه للّه و للرايـة العـظـمـى و قـد ذهـبـابـهـا غـغـغ مـلابـس ذل فوقها و جلابيب للّه للّه للّه
( آنـهـا پـرچـم بـزرگ را بـه سـوى دشمن بردند ولى در عالم معنى پرده هائى ازذلّت و خوارى آن را پوشانيده بود.)
للّه للّه يشلّهما من آل موسى شمردل غغغ طويل نجاد السّيف ، اجيد يعبوب للّه للّه للّه
يـك جـوان تـنـدرو از فـرزنـدان مـوسى آنان را طرد مى كرد، جوان بلند بالا كه بر اسب تندرو سوار بود.)
104- هـنـگامى كه على عليه السّلام در خيمه سخن فوق را از پيامبر شنيد، با دلى پر از شوق چنين گفت : اللّهُمَّ لا مُعطى لِمَا مَنَعتَ وَلاَمَانِعَ لِمَا اَعطَيتَ ( سيره حلبى ج 3 ص 41.
105- عـبـارت تـاريـخ طـبـرى در ايـن بـحـث چـنـيـن اسـت ؛ فتطاول ابوبكر و عمر.
106- بحار ج 21 ص 28
107- صحيح مسلم ج 5 ص 195 ـ و ـ صحيح بخارى ج 5 ص 22، 23.
108- دژهـائى كـه دو فـرمـانده قبلى موفّق به گشودن آنها نشده بودند و با فرار خود ضربه جبران ناپذيرى بر حيثيّت ارتش اسلام زده بودند.
109- تاريخ طبرى ج 2 ص 300 ـ و ـ سيره ابن هشام ج 3 ص 349
110- تاريخ يعقوبى ج 2 ص 46
111- ارشاد ص 59
112- بحار الانوار ج 21 ص 40
113- عـتـبـة بـن ربيعه پدَرِ مادَرِ معاويه ، و وليد بن عتبه دائى او ، و شيبه برادر عُتبه بود.
114- تاريخ طبرى ج 2 ص 148 ـ و ـ سيره ابن هشام ج 1 ص 625
115- نهج البلاغه نامه 64
116- شرح اين ابى الحديد ج 17 ص 65 ـ و ـ فرائد السمطين ج 1 ص ‍ 349
117- عـلى و حـقـوق بـشـر ج 1 ص 77 جـرج جـرداق ـ و ـ نـهـج البـلاغـه حكمت 322 معجم المفهرس مؤ لّف
118- حكمت 322 نهج البلاغه مجم المفهرس مؤ لّف
119- حكمت 37 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
120- تاريخ يعقوبى ج 2 ص 29 ـ و ـ الغارات ثقفى ص 32
121- بـه اعـراب بـاديـه نـشـيـن كـه در آفـتـاب چـهـره شـان سرخ مى شد و ايرانيان كه رنگشان سرخ و سفيد بود، سرخ پوست مى گفتند.
122- كتاب الغارات ثقفى ص 341 ـ و ـ نقش ائمّه در احياء دين ج 14 علاّمه عسگرى
123- خبر ياد شده در كتاب كافى و وافى و تهذيب و مَن لايحضره الفقيه آمده است .
124- شجره طوبى ص 407 ـ و ـ دُرَرُ المطالب
125- كوكب درّى ج 2 ص 132
126- كوكب درّى ج 2 ص 131
127- مناقب ابن شهر آشوب
128- بـحـار الانـوار ج 41 ص 220 ـ 221، از بـشـارة المـصـطفى ص 86 ـ و ـ ابن شهر آشـوب آنـرا در مـنـاقـب تـج 2 ص 334 باب اموره مع المرضى و الموتى بطور اختصار نقل كرده است .
129- بحار الانوار ج 41 ص 52 ـ و ـ مناقب آل ابيطالب ج 2 ص ‍ 116
130- مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 366 ـ و ـ بحارالانوار ج 8 ـ و ـ الغارات ج 1
131- خصال ج 1 ص 188
132- شرح ابن ابى الحديد ج 11 ص 274
133- ثمرات الانوار ج 2 ص 260
134- روضه كافى ص 58 و 63 ـ و ـ تاريخ الخلفاء سيوطى 136
135- بحارالانوار ج 41 ص 48 حديث 1
136- تاريخ طبرى ج 4 ص 53
137- بيمارى آنانيسم ، يعنى شخصى با خود كارى بكند كه جُنُب شود.
138- روضة المتقين ج 8 ص 266 ـ و ـ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 20 ص 25 و ج 12 ص 253
139- سـفينة البحار ج 1 ص 34 و 35 ـ و ـ كافى ج 5 ص 555 ـ و ـ روضة المتّقين ج 8 ص 123
140- مجالس الواعظين ج 1 ص 279 ـ و ـ عين الحياة و مجموعه ورّام
141- بهج الصّباغه ج 12 ص 212
142- ابواب الجنان و مجالس الواعظين ج 1 ص 281
143- نهج السّعادة ج 4 ص 26 ـ و ـ معادن الحكمة ج 1 ص 304
144- تاريخ يعقوبى ج 2 ص 193 ـ و ـ مناقب اميرالمؤ منين عليه السّلام ج 2 ص 84
145- سوره نساء آيه 86
146- حلية المتّقين باب يازدهم فصل دوّم
147- حلية المتّقين باب يازدهم ، فصل دوّم
148- حلية المتّقين باب يازدهم ، فصل دوّم
149- حلية المتّقين باب چهارم ، فصل سوّم
150- نامه 70 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف ـ و ـ ترجمه صوت العدالت الانسانيّه ص 102
151- قـرظـه از يـاران پـيامبر خدا صلى الله عليه و آله است . اسدالغابة ج 4 ص 202 است .
152- على عليه السّلام و فرزندانش ص 170
153- ناسخ التواريخ ج 1 ص 221
154- حلية المتّقين باب 14، فصل نهم و دهم
155- حلية المتّقين باب 14 فصل نهم و دهم
156- ذمّى به يهوديان و مسيحيانى مى گويند كه در پناه اسلام زندگى مى كنند.
157- كافى ج 2 ص 670 كتابُالعِشرة بابُ حُسنِ الصَّحابِة
158- حلية المتّقين باب 14 فصل نهم و دهم
159- حلية المتّقين باب 13 فصل پنجم
160- حكمت 354 و 291 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
161- حكمت 354 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
162- حلية الابرار ج 1 ص 383
163- روضـة الواعـظـيـن ص 131 مـجـلس 10 ـ و ـ مـنـاقـب آل ابى طالب 2 ص 97
164- وسائل الشيعة ج 11 ص 49 ابواب الجهاد العدوّ باب 19
ـ165 الامامة و السّياسة ج 1 ص 20 ـ 19
166- اسرار آل محمّد ص 32
167- الامامة و السّياسة ج 1 ص 19
168- سـليـم بـن قـيـس كـوفـى كـه از تـابـعـين بشمار مى رود ، عصر اميرالمؤ منين عليه السّلام و حسنين عليهماالسلام و امام سجاد عليه السّلام را درك كرده و در دوران حكومت حجّاج بـن يـوسـف در حـدودِ سـالِ نـَوَدِ هـجـرى قـمـرى درگـذشـت . كـتـاب او بـنـام اصـل سـليـم يـكى از اصول معتبر شيعه بشمار مى رود . امام صادق عليه السّلام فرمود : هـركـس از دوسـتـان و پـيـروان مـا كـتاب سليم بن قيس ‍ هلالى را نداشته باشد ، چيزى از مسائل امامت نزد او نيست و از وسيله هاى ما هيچ آگاهى ندارد. آن كتاب الفباى شيعه و سرّى از اسـرار آل مـحـمـّد صـلى الله عـليـه و آله اسـت ، كـه اخـيـرا بـا نـام اسـرار آل محمّد صلى الله عليه و آله منتشر شده است .
169- اسرار آل محمّد ص 35 ـ 34
170- اسرار آل محمّد ص 35 ـ 34
171- تـاريـخ آل مـحـمـّد ص 140 مـى نـويـسـد : امـيـرالمـؤ مـنين عليه السّلام به مقابله و درگـيـرى راضـى نـبـود وگرنه به آسانى نمى توانستند از پنجه زبير، قهرمانِ بنى هاشم شمشير بگيرند و كارهاى ناجوانمردانه ديگرى انجام دهند .
172- اسرار آل محمّد ص 34
173- شـرح ابـن ابـى الحـديـد ج 2 ص 20، و شرح نهج البلاغه عبده ج 1 ص 62 ـ و ـ نهج البلاغه معجم المفهرس خطبه 26 / 3
174- شرح ابن ابى الحديد ج 2 ص 20
175- نامه 62 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
176- خطبه 5 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
177- صحيح بخارى ج 8 ص 185
178- شرح حديدى ص 6 نامه 45 ـ و ـ شرح فيض ج 2 ص 958
179- اختصاص ص 178 ـ و ـ بحارالانوار ج 8 ص 103
180- شرح ابن ابى الحديد ج 1 ص 141
181- تاريخ يعقوبى ج 2 ص 133
182- نام هَمَدان در آن روز همكاتانا بود.
183- آتش پرستان
184- خداوند علم و شمشير ص 124ـ 123 نقل از على عليه السّلام پيشواى مسلمين
185- شرح نهج البلاغه فيض ج 1 ص 43
186- پژوهش عميق ص 411
187- نهج البلاغه خطبه 146 و 134 مربوط به مشورت خليفه دوّم با امام است .
188- شـرح نـهـج البـلاغـه فـيـض ، ذيـل كـلام 146 ـ و ـ تـاريـخ كامل ج 2 ص ‍ 450 ـ و ـ ارشاد شيخ مفيد ج 1 ص 197
189- در جنگ قادسيه ، تعداد لشگريان يزدگرد، 120 هزار نفر و تعداد مسلمانان سى و چند هزار نفر بود كه با يارى خدا پيروز شدند.
190- خطبه 146 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
191- خطبه 134 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
192- ثمرة الاوراق ج 2 ص 15 به نقل از پژوهش عميق ص 414
193- ارشاد شيخ مفيد باب 1 فصل 58 ص 190 ـ و ـ مناقب ابن شهرآشوب ج 2 ص 356
194- مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 356
195- شرح نهج البلاغه فيض ج 1 ص 39
196- جامع السعادات ج 2 ص 140
197- مـسـتـد رك الوسـائل ج 13 ص 48 ـ و ـ بـحـارالانـوار ج 43 ص 81 و 31 ـ و ـ وسائل الشيعه ج 14 ص 123 ـ و ـ قرب الاسناد ص 25 ـ و ـ لئالى الاخبار ج 1 ص 83
198- محجّة البيضاء ج 3 ص 104
199- نامه 31/116 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
200- نامه 31 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
201- خطبه 80 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
202- خطبه 80 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
203- بـحـارالانـوار ج 43 ص 133 ـ و ـ شرح ابن ابى الحديد ج 3 ص ‍ 257 ـ و ـ مناقب ابن شهرآشوب ج 3 ص 356 ـ و ـ كنز العمال ج 13 ص 108 ـ و ـ مختصر تاريخ دمشق ج 17 ص 136
204- مـغيرة قرشى ، هاشمى است در زمان رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در مكّه پيش از هـجـرت مـتـولّد شـد و گـفـتـه انـد جـز شـش سـال از زنـدگـانـى رسـول خـدا صـلى اللّه عـليـه و آله را درك نـنـمـود .كـنيه اش ‍ ابو يحيى بود. على عليه السّلام وصيّت كرد كه مغيره پس از او با امامه ازدواج كند . او نيز امامه را همسر خود نمود. و او كسى است كه بر روى ابن ملجم چادر انداخت در هنگامى كه على عليه السّلام را شمشير زدند.
او بـسـيـار نـيـرومند بود و با على عليه السّلام در صفّين حضور يافت . در خلافت خليفه سـوم قـاضـى بـود و از پـيـامبر عليه السّلام يك حديث روايت كرده است (اسد الغابة ـ 4 ـ 408)
205- نـاسـخ التـواريـخ امـيـرالمـؤ مـنـيـن عـليـه السـّلام ج 4 فصل آخر
206- حقّ اليقين ، ص 52 ـ و ـ صحيح مسلم ـ و ـ صحيح ترمذى
207- سفرنامه ناصر خسرو ص 157
208- تاريخ اسلام 80 ـ 61 ص 158
209- دائرة المعارف تشيّع ج 3 ص 264
210- وَاِن خِفتُم اَن لاتَعدِلُوا فواحدة . آيه 3 سوره نساء
211- وسائل الشيعه ج 15 ص 85 حديث 3
212- امالى شيخ صدوق ص 43 ـ و ـ جلاء العيون مجلسى
213- كشف الغُمّة ج 1 ص 374 ـ و ـ جلاء العيون مجلسى
214- نامه 24 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
215- هـمـّام بـن شـريـح از شـيـعـيـان امـيـرالمـؤ مـنـيـن عـليـه السـّلام بـود. (قـامـوس ‍ الرّجال )
216- آن شـخـص با تفكّرات شيطانى مى خواست بگويد: آنچه را به همام گفتى واقعيّت نـدارد وگـرنـه در جـان تـو نيز تاءثير مى كرد، كه امام (ع ) فرمود اين سخن از شيطان است ، زيرا هر كسى توان و قدرت تحمّل خاصّى دارد.