على و زمامداران

على محمد ميرجليلى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۴ -


600- ابن قتيبه ، ص 40؛ بلاذرى ، انساب الاشراف ، ص 68.
601- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 66؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 146.
602- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 5، ص 66؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 282؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 142؛ ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 40.
603- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 373 و 377؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 65.
604- ((حش كوكب )) منطقه اى خارج از بقيع بود كه مقبره يهوديان محسوب مى شد، طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 412.
605- دينورى ، عبدالله ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 176؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 413 و 412؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 79-77؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص ‍ 150؛ ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 270؛ مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 364؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 295؛ هيتمى ، احمد بن حجر، الصواعق المحرقه ، ص 111؛ ابن طقطقى ، محمد، تاريخ فخرى ، ص 135؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 86-83؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 158.
606- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ص 68؛ سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخفاء، ص 187؛ ابن عبد ربه ، احمد، الفريد، ج 4، ص 272؛
607- تاريخ طبرى ، ج 4، ص 364؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 71.
608- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ص 75.
609- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ص 49؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 175؛ ابوالفرج اصفهانى ، على ، الاغانى ، ج 5، ص 143.
610- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 20، ص 21.
611- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 196؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 57.
612- ابن عبد ربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 286
613- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 9، ص 86.
614- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 80.
615- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 405.
616- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 44.
617- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 9، ص 36.
618- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 76.
619- ابن مزاحم ، وقعة صفين ، ص 319؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 5، ص 252
620- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 22.
621- ابى الفرج ، اصفهانى ، على ، الاغانى ، ج 17، ص 156؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 5، ص 276؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 498.
622- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 5، ص 32؛ بلاذرى ، احمد، فتوح البلدان ، ص 142.
623- ابن مزاحم ، وقعة صفين ، ص 355؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 5، ص 43؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 36.
624- ابن حجر عسقلانى ، احمد، الاصابة ، ج 1، ص 253؛ ابن عبد البر، الاستعاب ، ترجمه جهجاه ؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 149؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 287.
625- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 47؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 366. شكستن عصاى پيامبر (ص) و در خواست فرود آمدن از منبر حضرت ، به اين معنى بود كه خليفه به سنت پيامبر وفادار نيست .
626- زكى صفوت ، احمد، جمهرة الخطب ، ج 1، ص 432؛ دينورى ، عبدالله الامامة و السياسة ، ج 1، ص 112.
627- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 367؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 287.
628- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 149.
629- ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 142؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص ‍ 274.
630- ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 372؛ سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص ‍ 186.
631- سيد رضى ، نهج البلاغه ، نامه 9؛ ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 313؛ ابن مزاحم ، نصر، وقعة صفين ، ص 91؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 151.
632- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 30.
633- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 5، ص 8؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 1، ص ‍ 171.
634- بلاذرى ، نيز از شخصى بنام زهرى اين حقيقت را نقل مى كند. انساب الاشراف ، ج 5، ص ‍ 62.
635- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 240؛ ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 289.
636- ابى الفداء، اسماعيل ، تاريخ ، ج 1، ص 179؛ ابن عبد ربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 272؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 385؛ مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 362؛ دينورى عبدالله ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 40؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 69.
637- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 5، ص 6؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 368.
638- علامه امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 7، ص 147 به نقل از ابن حجر هيتمى ، احمد، الصواعق المحرقه ، ص 33.
639- ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 283.
640- ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 86.
641- نصر بن مزاحم ، وقعة صفين ، ص 83.
642- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 92؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 427 و 434؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 304.
643- ابن عباس به امام (ع) عرض كرد كه هر كس خلافت را بپذيرد، متهم به قتل عثمان مى شود. طبرى ، تاريخ ، ج 4، ص 407. همچنانكه اءسامه در ايام محاصره منزل عثمان از امام خواست از مدينه خارج شود تا در صورت قتل عثمان متهم نگردد. بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 77 و به همين بهانه حاكمان عثمان و طرفداران وى از ورود برخى از استانداران امام (ع) به شهرها جلوگيرى كردند. طبرى ، محمد، ج 4، ص 442؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 309 و جرير بن حازم معتقد بود بعد از انتخاب على براى حكومت ، وى را به قتل عثمان متهم ساختند. قبلا كسى در مورد وى كوچكترين احتمالى نمى داد. العقد الفريد، ج 4، ص 285.
644- طبرى ، تاريخ ، ج 4، ص 368؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 175 و 186؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 140.
645- طبرى ، محمد، تاريخ ، ص 431؛ ابن خلدون ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 47.
646- ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 280؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 291؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 175.
647- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 371 و 379.
648- طبرى ، محمد، تاريخ ، ص 407؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 175.
649- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 5، ص 38؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 9، ص ‍ 36.
650- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 407.
651- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 386؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 175؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 75.
652- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 180.
653- ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 274؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص ‍ 70.
654- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 98؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص ‍ 65؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3،ص 69؛ سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 190.
655- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 22.
656- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 444؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 68 و 82.
657- سيوطى ، تاريخ الخلفاء، ص 187؛ ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 272؛ دينورى ، عبدالله ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 40؛ محب طبرى ، احمد، الرياض النضره ، ج 3، ص ‍ 66.
658- سيد رضى ، نهج البلاغه ، نامه 6؛ ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 310.
659- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 101؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 65.
660- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 194، حمال الخطايا: بدوش كشنده گناهان .
661- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 5، ص 8؛ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 171؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 369.
662- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 98؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص ‍ 126.
663- ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 130.
664- سيدرضى ، نهج البلاغه ، خ 240.
665- ابن عبد ربّه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 283؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص ‍ 81. امام (ع) در موارد ديگرى نيز دخالت خود را در قتل عثمان رد كرده است : نهج البلاغه ، خ 30.
666- طبرى ، تاريخ ، ج 4، ص 378.
667- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 323؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 18، ص ‍ 39؛ امين ، سيدمحسن ، اعيان الشيعه ، ج 7، ص 287.
668- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 145.
669- ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 118. براء از ياران نزديك امام على (ع) است . خوئى ، سيدابوالقاسم ، معجم رجال الحديث ، ج 3، ص 275. ما قبلا سخنان وى را در حمايت از خاندان پيامبر (ص) در جريان سقيفه آورده ايم .
670- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 145.
671- فرق تعزير با حد آن است كه در حدّ، ميزان كيفر توسط شرع ، معين و مشخص است و قاضى همان را درباره مجرم به مرحله اجرا در مى آورد؛ ولى در تعزير مقدار كيفر وابسته به نظر قاضى است .
672- ابن عبد ربّه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 284.
673- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 131
674- طبرى ، احمد، ذخائر العقبى ، ص 82.
675- چنانكه ابابكر از قصاص خالد بن وليد و اجراى حدّ بر او به خاطر قتل مالك بن نويره و عمل فحشاء با همسر وى منصرف گشت . طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 279 و 280؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 131؛ ابى الفداء، اسماعيل ، تاريخ ، ج 1، ص 166؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص ‍ 33؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 17، ص 204 - 206.
676- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 165؛ بلاذرى ،احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 33؛ حموى ، محمد، تجريدالاغانى ، ج 1، ص 13؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 246 و نيز اسد الغابه ، ج 5، ص 91؛ ابن حجر،احمد، الاصابه ، ج 3، ص 638؛ ابن عبد ربّه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 288؛ مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 352؛ اصفهانى ، ابى الفرج ، الاغانى ، ج 5، ص 142 - 139.
677- عثمان حد را تعطيل كرده و در عوض شاهدها را ترسانده است : بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 34.
678- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 34؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص ‍ 19.
679- ابوالفرج اصفهانى ، على ، الاغانى ، ج 5، ص 143؛ ابن قتيبه ، الامامة والسياسة ، ج 1، ص ‍ 34.
680- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ص 20؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص ‍ 35.
681- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 354؛ ابن عبد ربّه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص ‍ 288؛ ابو الفرج اصفهانى ، على ؛ الاغانى ، ج 5، ص 139.
682- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 276؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 246؛ ابوالفرج اصفهانى ، على ، الاغانى ، ج 5، ص 139؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 35.
683- ابوالفرج اصفهانى ، الاغانى ، ص 143.
684- ابن اثير، على ، اسد الغابه ، ج 5، ص 92؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 276.
685- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 354.
686- طبرى ، محّمد، تاريخ ، ج 4، ص 274 به بعد.
687- عسقلانى ، احمد، بن حجر، تهذيب التهذيب ، ج 4، ص 293.
688- ابن عبد ربّه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 258.
689- هرمزان حاكم ايرانى بود كه در جنگ اسير شد. هنگامى كه به مدينه آمد، مسلمان گرديد و از اين رو عمر براى وى سهمى از بيت المال مقرر نمود و به همراه عمر به حج نيز رفت . عسقلانى ، احمد بن حجر، الاصابه ، ج 3، ص 619.
690- جفينه يك فرد نصرانى بود كه در ذمه دولت اسلام قرار داشت . دختر ابو لؤ لؤ هم مسلمان بود. بنابراين جان هر سه محترم بود. ابن سعد، محمّد،الطبقات ج 5، ص 15 و 16؛ ابن خلدون ، عبد الرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 126
691- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 239؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 225.
692- ابن حجر، احمد، الاصابة ، ج 3، ص 619؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص ‍ 126؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 240؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 226.
693- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 161؛ امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 8، ص 133؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 8، ص 61؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 60.
694- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 5، ص 16.
695- ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ص 126.
696- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 161.
697- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 5، ص 16؛ ابن حجر، احمد، الاصابة ، ج 3، ص 616؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 126؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 239، ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 226.
698- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 24؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص ‍ 61،.
699- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 5، ص 16.
700- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 60.
701- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 5، ص 16.
702- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 404.
703- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 5، ص 18.
704- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 399.
705- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 164؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص ‍ 61.
706- ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 126؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص ‍ 163؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 24؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 239؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 226.
707- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 61.
708- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 163.
709- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 269.
710- ابن حجر، احمد، الاصابة ، ج 3، ص 619.
711- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 243؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 226.
712- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 160؛ حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 4، ص ‍ 378.
713- براى مطالعه بيشتر در اين زمينه به كتب فقه مراجعه شود، از پرداختن به جزئيات آن صرف نظر مى كنيم .
714- نساء، آيه 11.
715- نساء، آيه 12.
716- كلمه عول ؛ يعنى فزونى يافتن . چون طبق فرض ، مجموع سهام از مجموع مال بيشتر شده است تعبير به عول مى كنند.
717- كلينى ، محمد، فروع كافى ، ج 7، ص 79؛ صدوق ، من لا يحضره الفقيه ، ج 4، ص 187؛ حاكم نيشابورى ، محمد، المستدرك ، ج 4، ص 378؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 6، ص 253؛ ابن حزم ، على ، المحلى ، بالآثار، ج 8، ص 279؛ حر عاملى ، محمد، وسائل الشيعه ، ج 17، ص 426؛ صدوق ، علل الشرائع ، ج 2، ص 292.
718- حر عاملى ، محمد، وسائل الشيعه ، ج 17، ص 423؛ صدوق ، محمد، من لا يحضره الفقيه ، ج 4، ص 187.
719- نساء، آيه 12.
720- نساء، آيه 11.
721- ابن حزم ، على ، المحلى ، بالآثار، ج 8، ص 279؛ حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 4،ص 378؛ صدوق ، محمد، من لا يحضره الفقيه ، ج 4، ص 188.
722- حر عاملى ، محمد، وسائل الشيعه ، ج 17، ص 426.
723- صدوق ، محمد، علل الشرائع ، ج 2، ص 292-291؛ همو، من لا يحضره الفقيه ، ج 4، ص ‍ 188. ابن حزم نيز در كتاب : المحلى بالآثار، ج 8، ص 280؛ نظير همين سخن را از فردى بنام ((ابن شهاب )) آورده است .
724- مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 56؛ قرطبى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 2، ص 393؛ سيوطى ، الدر المنثور، ج 1،ص 214؛ عينى ، محمود، عمدة القارى ، ج 9، ص 198.
725- بقره ، آيه 196: فمن تمتع بالعمرة الى الحج فما استيسر من الهدى ((كسانى كه با ختم عمره ، حج را آغاز مى كنند، بايد قربانى كه برايشان ميسر است ذبح كنند.))
726- سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 1، ص 214 و 215؛ عينى ، محمود، عمدة القارى ، ج 9، ص 197.
727- بقره ، آيه 194
728- ر.ك به مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 46 به بعد؛ قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 2، ص 387؛ سرخسى ، شمس الدين ، المبسوط، ج 4، ص 26؛ ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 2، ص 228 تا 230؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 5، ص 155-148؛ ترمذى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 3، ص 184 تا 186.
729- ترمذى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 3، ص 183 و 186؛ ابن حزم ، على ، المحلى بالآثار، ج 5، ص 97.
730- عينى ، محمود، عمدة القارى ، ج 9، ص 199؛ امام احمد، مسند، ج 1، ص 50-49؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 5، ص 20.
731- بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 5، ص 20؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 46؛ ابن ماجه محمد، سنن ، ج 2، ص 229؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 5، ص 153.
732- دارمى ، عبدالله ، سنن دارمى ، ج 2، ص 35؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 47؛ ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 2، ص 229؛ قرطبى ، محمد، الجامع القرآن ، ج 2، ص 388؛ بخارى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 1، ص 484 و ج 3، ص 200؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 5، ص 148؛ سيوطى ، جلال الدين ، الدرالمنثور، ج 1، ص 216؛ امام احمد، مسند، ج 4، ص 428.
733- دارمى ، سنن ، ج 2، ص 35.
734- مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 47؛ ترمذى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 3، ص 185؛ امام مالك ، موطاء، ج 1، ص 250؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 5، ص 153؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 5، ص 17، قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 2، ص 388؛ عينى ، محمود، عمدة القارى ، ج 9، ص 199.
735- قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 2، ص 388؛ ترمذى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 3، ص 185؛ ابن قيم ، محمد، الطرق الحكيمه ، ص 18؛ دارمى ، عبدالله ، سنن ، ج 2،ص 35.
736- بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 5، ص 21؛ هيثمى ، على ، محمع الزوائد، ج 1، ص ‍ 143.
737- عينى ، محمود، عمدة القارى ، ج 9،ص 199؛ احمد بن حنبل ، مسند، ج 5، ص 143.
738- سيوطى ، جلال الدين ، الدرالمنثور، ج 1، ص 216؛ هيثمى ، على ، مجمع الزوائد، ج 3، ص ‍ 246؛ احمد ابن حنبل ، مسند، ج 5، ص 143.
739- ابن حزم ، على ، المحلى ، بالآثار، ج 5، ص 98.
740- بخارى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 3، ص 69؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 57-55؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 4، ص 345؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 5، ص 180؛ قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 2، ص 393؛ ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 2، ص 230؛ ابن حزم ، على ، المحلى ، بالآثار، ج 5، ص 89؛ ابن قيم ، ابى عبدالله ، زادالمعاد، ج 1، ص 223.
741- ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 2، ص 230؛ بخارى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 1، ص 484؛ ابن حزم ، على ، المحلى ، بالآثار، ج 5، ص 99.
742- سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 1، ص 217؛ بخارى ، الجامع الصحيح ، ج 1، ص ‍ 484-483.
743- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 6، ص 221؛ فخر رازى ، التفسير الكبير، ج 5، ص 154 كه به نحو مختصر آورده است ؛ ابن عساكر، على ، تاريخ دمشق ، ج 6، ص 24 ذيل ترجمه اسماعيل ابن عبدالله القرشى .
744- بخارى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 1، ص 483 و 484؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص ‍ 46؛ احمد، مسند، ج 1، ص 95؛ بهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 4، ص 216؛ محمودى ، محمد باقر، تعليقه بر ترجمه الامام على ابن ابيطالب ، ج 3، ص 89-87.
745- سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 1، ص 216؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 46؛ امام احمد، مسند، ج 1، ص 61.
746- سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 1، ص 216.
747- امام احمد، مسند، ج 1، ص 61.
748- قرطبى ، محمد، الجامع ، ج 5، ص 130؛ زمخشرى ، محمود، الفائق فى غريب الحديث ، ج 1، ص 331؛ زبيدى ، محمد مرتضى ، تاج العروس ، ج 10، ص 200؛ سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 2، ص 141.
749- نساء، آيه 24. ر.ك :التفسير الكبير، ج 10، ص 51 و تفسيرى طبرى ، مجلد 4، ص 9، و الدر المنثور، ج 2، ص 140 و تفاسير ذيل آيه فوق .
750- مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 1، ص 131؛ متقى هندى ، على ، كنزالعمال ، ج 16، ص 523؛ امام ، احمد، مسند، ج 3، ص 380؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 7، ص 206.
751- راغب اصفهانى ، حسين ، محاضرات الادباء، ج 3، ص 214.
752- بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 7، ص 206؛ قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 2، ص 392؛ متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 16، ص 521؛ فخر رازى ، التفسير الكبير، ج 10، ص 51 - 50؛ طباطبائى ، محمد حسين ، الميزان ، ج 4، ص 298؛ سرخسى ، شمس الدين ، المبسوط، ج 4، ص ‍ 27؛ ابن حزم ، على ، المحلى بالاثار، ج 5، ص 97؛ امام احمد، مسند، ج 3، ص 356، و 363.
753- زمخشرى ، محمود، الكشاف ، ج 1، ص 519؛ سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 2، ص ‍ 140.
754- مخصوصا طبق نقل برخى كه عمر چنين تعبير كرد: متعتان كانتا مشروعتين على عهد رسول الله انا انهى عنهما... ((دو متعه در زمان پيامبر (ص) جائز بود؛ ولى من آن را حرام مى كنم )) التفسير الكبير، ج 10، ص 52.
755- ابن خلكان ، احمد، تاريخ ، ج 2،ص 359.
756- راغب ، حسين ، محاضرات الادباء، ج 3، ص 214.
757- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 160؛ متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 16، ص ‍ 522 - 520.
758- طباطبائى ، محمد حسين ، الميزان ، ج 4، ص 298؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 120.
759- متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 16، ص 522؛ محمد جامع البيان ، مجلد4، ص 9؛ فخر رازى ، التفسير الكبير، ج 10، ص 50؛ سيوطى ، الدر المنثور، ج 2، ص 140.
760- ابن عساكر، على ترجمة الامام على ابن ابيطالب (ع)، ج 3، ص 78؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 20، ص 28.
761- ابن قيم ، محمد، الطرق الحكميه ، ص 18.
762- متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 16، ص 522.
763- در برابر محرم است ؛ يعنى كسى كه در حال احرام نباشد.
764- ر.ك : ابن حزم ، على ، المحلى ، بالآثار، ج 5، ص 283-282؛ ابى داوود، سليمان ، سنن ، ج 2، ص 427؛ امام احمد، مسند، ج 1، ص 100.
765- امام احمد، مسند، ج 1، ص 100
766- طبرى ، محمد ابن جرير، جامع البيان ، مجلد 5، ص 46 و 44؛ متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 5، ص 225.
767- مائده ، آيه 96.
768- امام احمد، مسند، ج 1، ص 104.
769- ابن حزم ، على ، المحلى بالآثار، ج 5، ص 288، براى مطالعه بيشتر در اين زمينه به كنزالعمال ، ج 5، ص 255 و طبرى ، محمد، جامع البيان ، مجلد 5، ص 46-44 مراجعه شود.
770- حر عاملى ، محمد، وسائل الشيعه ، ج 17، ص 426.
771- مائده ، آيه 96
772- قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 6، ص 321.
773- مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 14-13؛ ابى داوود، سليمان ، سنن ، ج 2، ص 427؛ ابن حزم ، على ، المحلى بالآثار، ج 5، ص 283-282؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 5، ص 184؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 5، ص 194.
774- اين اصطلاح از سوره نساء/ 101 گرفته شده است . قصر نماز براى شخص مسافر واجب است نه آنكه وى مختار باشد كه دو ركعتى اقامه كند. به كتب فقهى در بحث نماز مسافر مراجعه شود.
775- نسائى ، احمد، ج 3، ص 130؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 2، ص 146؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 268-267؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 244؛ بيهقى ، احمد، السنن ، ج 3، ص ‍ 126؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 3، ص 120؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 140؛ ابن حزم ، على ، المحلى بالآثار، ج 3، ص 189.
776- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 267؛ ابن اثير، الكامل ، ج 2، ص 244.
777- ابن حزم ، على ، المحلى ، بالآثار، ج 3، ص 191.
778- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 268؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 39؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 244؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 140.
779- بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 3، ص 144.
780- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 39؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 268؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 244.
781- ابن حزم ، على ، المحلى بالآثار، ج 3، ص 190؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 2، ص 146؛ مالك ، موطاء، ج 1، ص 126.
782- بيهقى ، احمد، السنن ، الكبرى ، ج 3 ،ص 140؛ ابن حزم ، على ، المحلى بالاثآر، ج 3، ص ‍ 186؛ و 191.
783- ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 1، ص 330؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 3، ص 122-123؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 2، ص 144؛ ابى داوود، سليمان ، سنن ، ج 2، ص 20؛ بخارى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 1، ص 345.
784- امام احمد، مسند، ج 4، ص 94.
785- امام احمد، مسند، ج 1، ص 14.
786- جزرى ، على ، مجمع الزوائد، ج 7، ص 226؛ امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 8، ص ‍ 231.
787- بخارى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 1، ص 305-303؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 3، ص ‍ 20-18؛ ابى داوود، سليمان ، سنن ، ج 1، ص 678؛ ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 1، ص 385؛ نسائى ، احمد، سنن ، ج 3، ص 184-183؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 3، ص 296؛ ابن حزم ، على ، المحلى بالآثار، ج 3، ص 298؛ امام مالك ، موطا، ج 1، ص 146.
788- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 193؛ ابن حجر عسقلانى ، احمد، فتح البارى ، ج 2، ص 524؛ شوكانى ، محمد، نيل الاوطار، ج 3، ص 362.
789- امام مالك ، موطاء، ج 1، ص 147؛ امام شافعى ، محمد، كتاب الام ، ج 1، ص 192؛ صدر حديث را آورده است .
790- مروان از طرف معاويه ، فرماندار مدينه بود. عسقلانى ، احمد بن حجر، فتح البارى ، ج 2، ص 524.
791- بخارى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 1، ص 304؛ مسلم ، الجامع الصحيح ، ج 3، ص 20؛ ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 1، ص 386؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 3، ص 297؛ ابى داوود، سليمان ، سنن ، ج 1، ص 677؛ شافعى ، محمد، كتاب الام ، ج 1، ص 235؛ شوكانى ، محمد، نيل الاطوار، ج 3، ص ‍ 374، 375؛ عسقلانى ، احمد ابن حجر، فتح البارى ، ج 2، ص 522؛ سرخسى ، شمس الدين ، المبسوط، ج 2، ص 37.
792- شافعى ، محمد، كتاب الام ، ج 1، ص 235.
793- سندى ، ابى الحسن ، شرح سنن ابى ماجه ، ج 1، ص 386؛ ابن حزم ، على ، المحلى ، لآثار، ج 3، ص ص 299؛ سرخسى ، شمس الدين ، المبسوط، ج 2، ص 37؛ شوكانى ، محمد، نيل الاوطار، ج 3، ص 374؛ عسقلانى ، احمد، ابن حجر، فتح البارى ، ج 2، ص 524.
794- حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 3، ص 131.
795- شوكانى ، محمد، نيل الاوطار، ج 3، ص 362 و 363.