400- نهج البلاغه ، خ 164.
401- طبرى ، محمد، تاريخ طبرى ، ج 4، ص 364؛ ابن اثير، على ،
الكامل ، ج 2، ص 286-285؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص
147.
402- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 5، ص 65؛ طبرى ، محمد، تاريخ طبرى
، ج 4، ص 362؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 147؛ ابن
خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 147 و ابن اثير، على ، الكامل
، ج 2، ص 285: مؤ لف دو كتاب اخير اشاره مى كنند كه نائله سعى بر دور
كردن بنى اميه از اطراف عثمان داشت ؛ زيرا پيش بينى مى كرد كه آنها با
اعمال ناشايست خود موجبات قتل خليفه را فراهم مى سازنند.
403- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 252؛ مسعودى ، على
، مروج الذهب ، ج 2، ص 359.
404- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 359؛ ابن ابى الحديد، شرح
نهج البلاغه ، ج 8، ص 254. در اين جمله امام موضع خود را اعلام مى
دارد كه در موارد نافرمانى خداوند از خليفه تبعيت نمى كند.
405- ابى ابن الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 254.
406- ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة النبويه ، ج 4، ص 51؛ حاكم ،
محمد، المستدرك ، ج 3، ص 107؛ ابن كثير، اسماعيل ، السيرة النبويه ،
ج 4، ص 689.
407- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 5، ص 26؛ سيوطى ، جلال الدين ،
تاريخ الخلفاء، ص 186؛ ابن عبدربه ، احمد،العقد الفريد، ج 4، ص 271.
408- ابن كثير، السيرة النبويه ، ج 4، ص 689.
409- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 5، ص 32؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج
4، ص 331.
410- ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 5، ص 33؛ مسعودى ، على ،
مروج الذهب ، ص 355؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 332.
411- ابوالفرح اصفهانى ، على ، الاغانى ، ج 16، ص 348.
412- هاشم ابن عتية ابن ابى وقاص از فرماندهان سپاه اسلام در جنگ
((يرموك )) بود كه يك چشم
خود را در راه خود از دست داد. ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 5، ص
32؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 141.
413- ابن عبدربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 270؛ سيوطى ، جلال
الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 185. ابن سعد نيز در الطبقات ، ج 3، ص 64،
مشابه اين سخن را در سيره عثمان آورده است . عثمان در واقع به وصيت پير
بنى اميه عمل نمود آنگاه كه هنگام انتخاب عثمان بر وى وارد شد و چون
اطرافيان را از بنى اميه ديد گفت : ((گوى خلافت
را دست به دست در ميان خود بگردانيد...)) مسعودى
، مروج الذهب ، ج 2، ص 360؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2،ص
44 و 45.
414- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 5، ص 60؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج
4، ص 338؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 276؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن
، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 143.
415- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 5، ص 18؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 5، ص 194.
416- امام احمد، مسند، ج 1، ص 61؛ هيثمى ، على ، مجمع الزوائد، ج
7، ص 227.
417- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 194، حمال الخطايا،
بدوش كشنده گناهان .
418- ابن حجر عسقلانى ، احمد، تهذيب التهذيب ، ج 8، ص 388-386.
419- ابن ابى الحديد، شرح ، نهج البلاغه ، ج 1، ص 272.
420- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 440-439؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ،
ج 2، ص 179.
421- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 265؛ ابن اعثم ، احمد،
الفتوح ، ص 316.
422- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 29.
423- نهج البلاغه ، خ 74.
424- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 359.
425- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 307.
426- سيد رضى ، نهج البلاغه ، نامه 45.
427- نهج البلاغه ، خ 5.
428- نهج البلاغه ، خ 3: ((فراءيت ان الصبر
على هاتى احجى )) به اين نتيجه رسيدم كه صبر
كردن بر همين حالت طاقت فرسا، عاقلانه تر است .
429- نهج البلاغه ، نامه 62.
430- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 308.
431- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 307؛ مجلسى ،
محمدتقى ، بحارالانوار، ج 32، ص 61؛ مفيد، محمد ابن نعمان ، مصنفات ، ج
136، ص 155.
432- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 21؛ يعقوبى ، احمد،
تاريخ ، ج 2، ص 124.
433- يك رهبر از ما و يك رهبر از شما.
434- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 24 به بعد.
435- ابوبكر از قبيله تيم و عمر از قبيله عدى است .
436- نهج البلاغه ، خ 5.
437- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 11، ص 113.
438- طبرى ، محمد بن جرير ابن رستم ، دلائل الامامة ، ص 46؛ استاد
توفيق مصرى ، ابوعلم ، فاطمة زهرا، ص 251.
439- نهج البلاغه ، خ 74؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 228.
440- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 191؛ ابن عبدربه ،
العقد الفريد، ج 4، ص 260.
441- امام على (ع) از امامت و رهبرى ، به ((انعقاد))
تعبير آورده است و براى برقرارى آن حضور مردم را لازم مى شمرد، گر چه
راءى همه را لازم نمى داند: نهج البلاغه ، خ 173.
442- نهج البلاغه ، خ 5، ((افلح من نهض
بجناح .))
443- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 22.
444- طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج 1، ص 187.
445- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 47 و ج 11 و ص 14؛
سليم ابن قيس هلالى ، اسرار آل محمد، حديث 4.
446- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 11، ص 111.
447- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 7،ص 173؛ مجلسى ، محمدباقر،
بحارالانوار، ج 28، ص 54؛ سليم ابن قيس ، اسرار آل محمد (ص)، ص 160:
مترجم محترم اين كتاب نقل مى كند كه اين حديث از ده كتاب اهل سنت در
احقاق الحق نقل شده است ؛ طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج 1، ص 188.
448- ابن عساكر، ترجمة الامام على من تاريخ دمشق ، ج 2، ص 325.
محشى محترم اين حديث را از كتب مختلف اهل سنت نقل كرده است ؛ متقى هندى
، على ، كنزالعمال ، ج 13، ص 176.
449- مسعودى ، على ، التنبيه و الاشراف ، ص 247: اكثر عرب بعد از
وفات پيامبر (ص) مرتد گشتند. و نيز وى در مروج الذهب ، ج 2، ص 315 مى
گويد: بعد از گذشت 10 روز از حكومت ابى بكر مردم مرتد گشتند. سيره
نويسان نيز تصريح كرده اند كه اكثر مردم مكه بعد از پيامبر تصميم بر
ارتداد گرفتند تا آنجا كه عتاب ابن اسيد (نماينده پيامبر در مكه )
ترسيد و فرار كرده ؛ اما سهيل ابن عمرو طى سخنانى گفت : وفات پيامبر
(ص) از قدرت اسلام نمى كاهد؛ بلكه بر آن مى افزايد. ما مرتدين را اعدام
خواهيم كرد. آنگاه مردم از ارتداد دست كشيدند: ابن كثير، اسماعيل ،
السيره النبوية ، ج 4، ص 554؛ ابن هشام ، عبدالملك ، السيره ، ج 4، ص
317؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 10؛ ابى الفداء، اسماعيل ، تاريخ
ابى الفداء، ج 1، ص 160.
450- يعقوبى ، احمد، تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 127؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 33.
451- طبرى ، تاريخ ، ج 3، ص 208؛ بخارى ، صحيح ، ج 3، ص 142؛ ابن
حجر عسقلانى ، احمد، الاصابة ، ج 4، ص 378 و 380؛ حاكم ، محمد،
المستدرك ، ج 3، ص 178 و 180.
452- مسعودى ، على ، التنبيه و الاشراف ، ص 250؛ مسلم ، صحيح ، ج
5، ص 154.
453- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 49.
454- ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 272.
455- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 171-170.
456- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 16، ص 214.
457- ابن قتيبه ، عبدالله ، الامامة و السياسية ، ج 1، ص 14.
458- راغب اصفهانى ، حسين ، محاضرات الادباء ج 4، ص 478.
459- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 18؛ امينى ،
الغدير، ج 3، ص 95 الى 99. به نقل از كتب مختلفه اهل سنت ؛ طبرى ،
احمد، ذخائر العقبى ، ص 82.
460- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 132.
461- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 481-480؛ ابن اثير، على ، الكامل
، ج 2، ص 96؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 143؛ ابوحنيفه دينورى ،
احمد، اخبارالطوال ، ص 169.
462- نهج البلاغه ، خ 146؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق
2، ص 91؛ مجلسى ، محمد باقر، بحارالانوار، ج 40، ص 193؛ ابوحنيفه
دينورى ، احمد، اخبار الطوال ، ص 169.
463- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 151.
464- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 220؛ ابن جوزى ،
ابوالفرج ، تاريخ عمر ابن الخطاب ، ص 7))
465- سبحانى ، جعفر، فروغ ولايت ، ص 285.
466- نهج البلاغه ، خ 134. مشابه اين سخن از امام خطاب به ابابكر
هنگامى كه قصد بر شركت در جنگ هاى ((رده
)) را داشت صادر شده است : سيوطى ، تاريخ
لخلفاء، ص 88؛ ابن اثير، الكامل ، ج 2، ص 77.
467- ((اگر تو نبودى ما رسوا مى شديم
)): امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 6، ص 177 به
نقل از كتب مختلف اهل سنت ؛ امين ، سيد محسن ، اعيان الشيعه ، ج 1، ص
436.
468- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 99. مشابه اين سخن
از امام (ع) خطاب به عمر، هنگامى كه با ايشان در مورد اختصاص فرش زرباف
دربار ايران به خود، مشورت كرد، فرمود. محمد رضا، الامام على ابن
ابيطالب ، ص 39؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 143.
469- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 74؛ حاكم نيشابورى
، محمد، المستدرك ، ج 3، ص 15؛ ابن جوزى ، ابوالفرج ، تاريخ عمر ابن
خطاب ، ص 56؛ سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 162؛ طبرى ، محمد،
تاريخ طبرى ، ج 4، ص 39؛ مسعودى ، على ، التنبيه و الاشراف ، ص 252؛
مجلسى ، محمد باقر، بحارالانوار، ج 40، ص 218.
470- قاضى ابى يعلى ، محمد، الاحكام السلطانيه ، ص 228؛ شيخ مفيد،
محمد، الارشاد، ص 109. امين ، سيد محسن ، اعيان الشيعه ، ج 1، ص 436.
471- برطرف كننده اندوه و غم .
472- ازدى ، محمد ابن دريد، المجتبى ، ص 44.
473- مفيد، محمد، الارشاد، ص 108؛ طبرسى ، الاحتجاج ، ج 1، ص 494.
گفتگوى امام با علماء يهود بسيار بوده است ما از ذكر همه معذوريم .
ابونعيم اصفهانى ، احمد در حلية الاولياء، ج 1، ص 72 مذاكره امام با 40
تن از علماء را نقل كرده است .
474- انبياء، آيه 30، ((جعلنا من الماء كل
شى حى )): هر موجود زنده اى را از آب خلق كرديم
.
475- فصلت ، آيه 11:
فقال
لها وللارض ائتيا طوعا او كرها قالتا اتينا طائعين
476- لقمان ، آيه 29:
يولج
الليل فى النهار و يولج النهار فى الليل .
477- مجلسى ، محمد باقر، بحارالانوار، ج 40، ص 224.
478- ((اسلام را درياب )).
479- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 6، ص 154.
480- حديد، آيه 21: ((جنة عرضها كعرض السماء
والارض .))
481- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 6، ص 242.
482- ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 144؛ امينى ، عبدالحسين ،
الغدير، ج 6، ص 247.
483- متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 11، ص 600 و 614؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 218. ابن مسعود علماء زمين را سه نفر
مى دانست : ابوالدارداء در شام و على در حجاز و خودش كه در عراق بود مى
گفت : عالم شام و عراق به عالم حجاز محتاجند. مجلسى ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 40، ص 118.
484- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 3، ص 97؛ طبرى ، احمد، ذخائر
العقبى ، ص 79.
485- بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 6،ص 247؛ دارمى ، عبدالله ،
سنن ، ج 2، ص 354
486- مجلسى ، محمدباقر، بحارالانوار، ج 40، ص 119؛ طوسى ، محمد ابن
الحسن ، امالى ، ص 149 طبق نقل تعليقه بحار.
487- عياشى ، محمد، تفسير عياشى ، ج 1، ص 297. مشابه آن نيز نقل
شده است كه عمر درباره مسح بر كفش با اصحاب پيامبر مشورت نمود. مغيرة
ابن شعبة گفت : من ديدم كه پيامبر بر كفش مسح مى كرد. امام على فرمود:
((آيا قبل از نزول مائده اين جريان را ديدى يا
بعد از آن ؟ سبق الكتاب الحقين .)) طوسى ، محمد
ابن الحسن ، تهذيب الاحكام ، ج 1، ص 361. حديث 1091.
488- بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 7، ص 164؛ قرطبى ، محمد،
الجامع لاحكام القرآن ، ج 5، ص 117؛ سيوطى ، جلال الدين ، الدر
المنثور، ج 2، ص 136؛ زمخشرى ، محمود، الكشاف ، ج 1، ص 818؛ ابن حزم
، على ، المحلى و بالآثار، ج 9، ص 133؛ فخر رازى ، التفسير الكبير، ج
10، ص 36.
489- نساء، آيه 23
حرمت
عليكم امهاتكم و بناتكم ... و ان تجمعوا بين الاختين .
((مادران و خواهران و... و به همسر گرفتن دو
خواهر بر شما حرام است .))
490- فخر رازى ،التفسير الكبير، ج 10، ص 37-36؛ سيوطى ، جلال الدين
، الدر المنثور، ج 2، ص 137؛ قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج
5، ص 117.
491- الكاشف ، ج 1، ص 518.
492- مومنون ، آيه 5؛ آيه 29.
493- محب طبرى ، احمد، ذخائر العقبى ، ص 83.
494- تسترى ، محمد تقى ، قضاء اميرالمؤ منين على ابن ابيطالب (ع)؛
علامه مجلسى نيز در بحار الانوار، ج 40، باب 97 برخى از قضاوتهاى امام
را آورده است .
495- احقاف ، آيه 15.
496- لقمان ، آيه 14؛ بقره آيه 233.
497- مجلسى ، محمد باقر، بحار الانوار، ج 40، ص 332؛ متقى هندى ،
على ، كنزالعمال ، ج 5، ص 457، و ج 6، ص 205؛ ابن جوزى ، يوسف ،
تذكرة الخواص ، ص 148؛ بيهقى ، احمد، السنن ، الكبرى ، ج 7، ص 442؛
سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 1، ص 288؛ محب طبرى ، احمد،
ذخائر العقبى ، ص 82؛ امام رازى ، التفسير الكبير، ج 6، ص 119
498- مجلسى ، محمد باقر، بحارالانوار، ج 40،ص 97؛ امام مالك ،
موطا، ج 2، ص 176؛ بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 7، ص 442؛ سيوطى ،
جلال الدين ، الدر المنثور، ج 6، ص 40؛ ابن كثير، اسماعيل ، تفسير، ج
4، ص 169.
499- ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 148؛ كلينى ، كافى ، ج 7،
ص 428؛ ح 12؛ امينى ، عبدالحسين ، ج 6، ص 126 به نقل چند كتاب از اهل
سنت ؛ محب طبرى ، احمد، ذخائر القبى ، ص 80.
500- متقى هندى ، على ، منتخب الكنز، حاشيه مسند احمد، ج 2، ص 231،
و كنزالعمال ، ج 4، ص 142.
501- كلينى ، محمد، كافى ، ج 7، ص 423، حديث 7؛ مجلسى ، محمدباقر،
بحارالانوار، ج 40، ص 277؛ ابن قيم جوزيه ، محمد، الطرق الحكيمه ، ص
46.
502- متقى هندى ، على ، كنزالعمال ، ج 5، ص 831.
503- عثمان نزد صحابه از على (ع) شكايت نموده ، گفت :
((على از من انتقاد مى نمايد و كسانى كه مرا مؤ
اخذه مى كنند حمايت مى كند)) امام (ع) مى فرمود:
در اين امور جز رضاى خدا هدفى ندارم . مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج
2، ص 360.
504- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 127 و امينى ، عبدالحسين ،
الغدير، ج 2، ص 42.
505- اشاره است به حديث پيامبر (ص) درباره على (ع) فرمود:
((انه امتحن الله قلبه بالايمان
)) خطيب بغدادى ، احمد، تاريخ بغداد، ج 1، ص 134؛ جوينى خراسانى
، فرائد السمطين ، ج 1، ص 162؛ متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 13، ص
115.
506- اشاره است به سفارش پيامبر (ص) به مهاجرين در مورد رعايت
نكردن انصار. طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 194.
507- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 128-127؛ امينى ، عبدالحسين ،
الغدير، ج 2، ص 43.
جزى الله خيرا والجزاء بكفه |
|
ابا حسن عنا و من كابى حسن |
سبقت قريشا بالذى انت اهله |
|
فصدرك مشروح و قلبك ممتحن |
تمنت رجال من قريش اعزة |
|
مكانك هيهات الهزال من السمن |
و انت من الاسلام فى كل منزل |
|
بمنزلة الطرف البطن من الرسن |
غضب لنا اذ قال عمرو بخصلة |
|
امات بها التقوى و احيى بها الاحن |
حفظت رسول الله فينا و عهده |
|
اليك و مَن اولى به منك من و من ؟ |
الست اخاه فى الهدى و وصيه |
|
واعلم فهر بالكتاب و بالسنن |
فحقك ما دامت بنجد و شيجة |
|
عظيم علينا ثم بعد على اليمن |
508- ابن جوزى ، تاريخ عمر ابن الخطاب ، ص 125 - امينى ، عبدالحسين
، الغدير، ج 6، ص 119، ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1، ص 174؛
مفيد، محمد، الارشاد، ص 109.
509- ابن قتيبه دينورى ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 33؛ بلاذرى ،
احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 49؛ ابن عبدربه ، احمد، العقد الفريد، ج
2، ص 287. از كلام بلاذرى بر مى آيد كه شكنجه عمار توسط عثمان در چند
دفعه صورت گرفته است : 1- هنگام اعتراض عمار به عثمان در مورد اخذ
جواهرات بيت المال براى زينت خانواده خود. ج 5، ص 48 و 88؛ 2- هنگامى
كه عمار بر بدن عبدالله ابن مسعود بنابر وصيت خودش نماز گزارد. ج 5، ص
49.
510- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 54 و 55.
511- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 165؛ بلاذرى ، احمد، انساب
الاشراف ، ج 5، ص 32، ص مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 356؛
طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4،ص 275.
512- بلاذرى ، احمد، يوسف ، الاستيعاب ، ترجمه عبدالرحمن ،؛ ابن
حجر عسقلانى ، احمد، الاصابه ، ج 2، ص 395؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 1، ص 198.
513- ابن عبدالبر، يوسف ، الاستيعاب ، ترجمه عبدالرحمن ؛ ابن حجر
عسقلانى ، احمد، الاصابه ، ج 2، ص 395؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 1، ص 198.
514- يعقوبى ، احمد، تاريخ ج 2، ص 173.
515- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 9، ص 60-59 به نقل از مصادر
فوق و طبرى .
لولا على فان الله انقذنى |
|
على يديه من الاغلال و الصفد |
نفسى فداء على اذ يخلصنى |
|
من كافر بعد ما اغضى على صمد |
516- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5،ص 36؛ امينى ، عبدالحسين
، الغدير، ج 9، ص 3. وى به مردم مى گفت : اى شهروندان كوفه ، يكصد هزار
دينار (درهم يا دينار) از بيت المال گم شده است و بدين وسيله به وليد
كنايه مى زد. ابن عبدربه ، احمد، الفريد، ج 2، ص 287.
517- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 170- بلاذرى ، احمد، انساب
الاشراف ، ج 5، ص 36.
518- عسكرى ، سيد مرتضى ، نقش عائشه در تاريخ اسلام ، ج 1، ص
165-163.
519- رومى بغدادى ، ياقوت ، معجم البلدان ، ج 4، ص 238.
520- اسراء، آيه 26.
521- سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 4، ص 175؛ آلوسى ، سيد
محمود، روح المعانى ، ج 15، ص 62؛ ابن كثير، اسماعيل ، تفسير، ج 3، ص
39.
522- آيات ارث در سوره نساء عام است . پيامبران و غير آنان را شامل
مى شود. نساء آيه 7 و 9.
523- بلاذرى ، احمد، فتوح البلدان ، ص 38؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 16، ص 216.
524- قمى ، على بن ابراهيم ، تفسير، ج 2، ص 156.
525- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 16، ص 214.
526- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 202.
527- من از پيامبر (ص) شنيدم كه فرمود:
((ما
پيامبران طلا و نقره و زمين و املاك و خانه اى بعد از خود بجا نمى نهيم
؛ بلكه ميراث ما ايمان و حكمت و علم و سنت است .
))
اين روايت به الفاظ مختلف و گاهى با حذف ذيل ، در جوامع روائى وارد شده
است . مسلم ، صحيح ، ج 5، ص 152؛ بخارى ، محمد، صحيح ، ج 2، ص 387 به
بعد؛ ترمذى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 2، ص 134، ح 1608 الى 1610؛ ابن
ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 16، ص 214.
528- نمل ، آيه 16:
و
ورث سليمان داود مريم آيه 5 و 6:
فهب
لى من لدنك وليا يرثنى و يرث من آل يعقوب .
529- ابى يعلى ، محمد، الاحكام السلطانيه ، ص 202؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 16، ص 214.
530- رومى بغدادى ، ياقوت ، معجم البلدان ، ج 4، ص 238- زبيدى ،
سيد محمدمرتضى ، تاج العروس ، ج 7، ص 166
531- ابى يعلى ، محمد، الاحكام السلطانيه ، ص 202.
532- بخارى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 2، ص 155- مسلم ، الجامع
الصحيح ، ج 5، ص 155؛ ترمذى ، محمد، الجامع الصحيح ، ج 4، ص 135: به
نحو مختصر روايت را آورده است - ابى يعلى ، محمد، الاحكام السلطانيه ،
ص 202.
533- خداوند به يكى از پيامبرانش مالى عطاء فرمود. بعد از مرگ او،
آن را به جانشين وى سپرد.
534- بلاذرى ، احمد، فتوح البلدان ، ص 38؛ محب طبرى ، الرياض
النضرة ، ج 1، ص 191؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 16، ص 218،
به نقل از جوهرى در كتاب سقيفه .
535- بقره ، آيه 177.
536- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 357؛ ابن خلدون ،
عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2،ق 2، ص 139؛ طبرى ، محمد، طبرى ، محمد، تاريخ
، ج 4، ص 284؛ ابن اثير، على الكامل ، ج 2، ص 252.
537- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 358.
538- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 53؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 256.
539- ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 252. بلاذرى ، مبلغ ارسالى
را 300 دينار مى داند.
540- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 53.
541- ابن حجر عسقلانى ، احمد، فتح البارى ، ج 3، ص 323
542- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 53.
543- عثمان از قبيله بنى اميه و از تيره بنى العاص مى باشد. وى نوه
عاص محسوب مى شود.
544- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 172؛ مسعودى ، على ، مروج
الذهب ، ج 2، ص 358؛ حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 4، ص 529-526؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ،: ج 8، ص 258.
545- حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 3،ص 386؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج
2، ص 172؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 259.
546- غافر، آيه 28:
فان
يك كاذبا فعليه كذبه و ان يك صادقا يصبكم بعض الذى يعدكم .
547- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 259.
548- ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 1، ص 12، ح 28.
549- ذهبى ، محمد، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 7-2؛ خطيب بغدادى ، احمد،
شرف اصحاب الحديث ، ص 87؛ ابن قيم ، محمد، الطرق الحكميه ، ص 16.
550- حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 1، ص 193؛ متقى هندى ، على ،
كنزالعمال ، ج 10، ص 292؛ ابن كثير، اسماعيل ، البداية و النهايه ، ج
8، حوادث سال 59، ذيل ترجمه اباهريره .
551- ابن كثير، اسماعيل ، البداية و النهايه ، ج 8، حوادث سال 59،
ذيل ترجمه اباهريره .
552- حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 1، ص 193 و 194؛ ابن ماجه ، محمد،
سنن ، ج 1، حديث 27؛ ذهبى ، محمد، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 7.
553- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 79-78.
554- خطيب بغدادى ، شرف اصحاب الحديث ، ص 1
))
ذهبى ، شمس الدين ، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 7؛ متقى هندى ، على ،
كنزالعمال ، ج 10، ص 295.
555- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 171.
556- سليم ابن قيس هلالى ، اسرار آل محمد، حديث 75.
557- ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 354.
558- . بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 53؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 257؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 172.
559- . ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 259 به نقل از
واقدى .
560- . بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ج 5، ص 55.
561- .بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 55؛ مسعودى ، على ،
مروج الذهب ، ج 2، ص 358؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص
258؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 172.
562- . بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 54.
563- . ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 261.
564- . بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 54.
565- . مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 356 و 357؛ يعقوبى ،
احمد، تاريخ ، ج 2، ص 174 و 173؛ ابن عبدريه ، احمد، العقد الفريد، ج
4، ص 267؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 139.
566- . ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 260؛ بلاذرى ،
احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 55.
567- . سيدرضى ، نهج البلاغه ، خ 130؛ كلينى ، محمد، الكافى ، ج 8،
ص 207.
568- . ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 255 - 254؛
مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ص 360 و 359.
569- . مسلم ، صحيح ، ج 7، ص 153؛ ابونعيم اصفهانى ، احمد، حلية
الاولياء، ج 1، ص 157.
570- . حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 3، ص 385؛ ابن عبدالبّر، يوسف ،
الاستيعاب ترجمه اباذر.
571- . ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 354؛
572- . بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 57؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 28.
573- . سليم ابن قيس ، اسرار آل محمد، حديث 20.
574- . سيد رضى ، نهج البلاغه ، نامه 62.
575- . ابن اثير، على ، الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 23؛ محمدرضا،
الاامام على ابن ابيطالب ، ص 37: مؤ لف اين كتاب معتقد است كه غير از
اين جريان ، ابابكر مسئوليت حكومتى ديگرى به امام على (ع) نداده است .
576- . ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 91؛ ابن اثير،
على ، الكامل ، ج 2، ص 96؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 480.
577- . ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 79 - 78.
578- . بلاذرى ، احمد، فتوح البدان ، ص 264.
579- .بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 75؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 10، ص 6؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 407.
580- . ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 214 و ج 20، ص
214
581- . امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 9، ص 82.
582- . بطور مثال هنگامى كه مردم مصر سفيرى نزد خليفه فرستادند و
از اعمال فرماندار خود شكايت كردند جواب نامه آنها را نداد و سفير را
بيرون نمود. طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 369؛ همچنانكه سفير مردم كوفه
را مورد استهزاء قرار داد. ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص
134
583- . سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 185؛ ابن عبد ربّه ،
احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 270؛ ابن قتيبه ، عبدالله ، الامامة
والسياسة ، ج 1، ص 36.
584- . انقلابيون در مرحله اول خواستار اصلاح رفتار خليفه شدند و
چون در وى تغييرى نيافتند، خواستار كناره گيرى وى از قدرت گرديدند؛ ولى
خليفه از اين مطلب هم سرباز زد. آنها به محاصره منزل وى پرداخته تا به
خلع خود قانع گردد. آن چيزى كه آتش جنگ را فروزان كرد آن بود كه يكى از
محافظان خليفه ، يكى از مسلمانان را با تير كشت . مردم خواستار تحويل
قاتل شدند و چون عثمان نپذيرفت ، جنگ شعله ور شد. طبرى ، تاريخ ، ج 4،
ص 371، 376، 379؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 72؛ ابن خلدون ،
عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 149.
585- ابن عبد ربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 289.
586- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 164؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف
، ج 5، ص 60- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 337- ابن اثير، على ، الكامل
،، ج 2، ص 276- ابن كثير، البداية و النهاية ، ج 7، ص 168، ابن عبد ربه
، احمد،العقد الفريد، ج 4، ص 288.
587- طبرى ، محب الدين ، الرياض النضره ، ج 3، ص 66.
588- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 359-358؛ بلاذرى ، احمد، انساب
الاشراف ، ج 5، ص 61؛ مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 361؛ ابن
خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 146؛ ابن طقطقى ، محمد، تاريخ
فخرى ، ص 134؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 283؛ ابن الى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 145.
589- ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 146 و 148؛ ابن
اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 284؛بلاذرى احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص
64-63؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 360.
590- طبرى ، تاريخ ، ج 4، ص 361.
591- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 362؛ بلاذرى ، احمد، انساب
الاشراف ، ج 5، ص 65-64؛ اين خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص
147؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 285؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 2، ص 147-146.
592- طبرى ، محمد، تاريخ ، ص 369؛ ابن اثير، الكامل ، ص 288؛ ابن
ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 151.
593- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 370-369؛ ابى اثير، على ، الكامل
، ج 2، ص 289؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 64.
594- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 371-370؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن
، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 148؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2،
ص 289؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 152.
595- درباره موهوم بودن وى به كتاب
((عبدالله
ابن سباء
)) نوشته علامه سيد مرتضى عسكرى ،
مراجعه شود.
596- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 336 و 348 و 367؛ بلاذرى ، احمد،
انساب الاشراف ، ج 5، ص 60؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 275.
597- طبرى ، محمد، تاريخ ، ص 345.
598- طبرى ، محمد، تاريخ ، ص 369.
599- بلاذرى ، احمد، الانساب ، ج 5، ص 26 و 69؛ ابن اثير، على ،
الكامل ، ج 2، ص 287؛ ابن عبدربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 271؛
ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 65؛ مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2،
ص 362؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 145؛ ابن قتيبه ،
عبدالله ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 37؛ ابن حجر، احمد، الصواعق
المحرقه ، ص 117؛ سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 186.